با عرض سلام، و درود خدمت دوستان عزیز ، در این جلسه و مقاله آموزشی با شما هستیم. تا نحوه تعمیر کاربراتور موتورسیکلت را بهتون آموزش بدیم.هچنین برای تنظیم کاربراتور در مقاله ای دیگر کامل توضیح داده ایم.البته بهتر است اول این مقاله را بخوانید تا با اجزای کاربراتور و قطعات مهم کاربراتور آشنا شوید.
نکته: برای تعمیر کردن یک قطعه بهترین کاری که میتونیم در ابتدا انجام بدیم ، اینه که با نحوه کار آن آشنا بشیم. و در نهایت با شناخت کارکرد اون قطعه راحت میتوانیم عیب آنرا پیدا کرده و آن را رفع کنیم . پس تا پایان این مقاله جذاب با ما همراه باشیدتا با نحوه عملکرد کاربراتور موتورسیکلت آشنا بشید و در نهایت آنرا تعمیر کنید.
***—> قیمت امروز انواع کاربراتور موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز لوازم کاربراتور موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروزانواع موتورسیکت <—***
در ابتدا بهتره قطعات کاربراتور موتورسیکلت را بشناسیم:
الف – قطعات اصلی
- درپوش کاربراتور (که زیر آن پیستون و سوزن کاربراتور قرار دارد.)
- بدنه اصلی کاربراتور (تقریبا همهی قطعات کاربراتور به این بدنه مرکزی متصل میگردد)
- پیاله بنزین (مخزن بنزین کاربراتور)
ب – قطعات فرعی
- ساسات کاربراتور
- پیستون گاز و فنر
- سوزن و پین سوزن کاربراتور
- پیچ گاز
- شناور کاربراتور موتورسیکلت
- سوزن شناور
- ژیگلور اصلی سوخت
- ژیگلور دور آرام
- پیچ تنظیم سوخت دور آرام موتور
- بوش سوزن
حالا به شرح نکاتی راجب تعمیر کاربراتور موتورسیکلت میپردازیم :
برای باز کردن کاربراتور ابتدا درپوش آن را جدا میکنیم. پیچ درپوش را باز میکنیم و پیستون را به سمت بالا میآوریم و از کاربراتور خارج میکنیم. همانطور که می بینیم در انتهای پیستون سوزن کاربراتور به اون به آن وصل شده است.
هنگام خارج کردن پیستون از کاربراتور موتورسیکلت باید حواسمان جمع باشد که سوزن به بدنه کاربراتور برخورد نکند، و کج نشود. حالا برای اینکه پیستون گاز را از سیم گاز جدا کنیم، با یه دستمان به فنر بیشترین فشار را میآوریم که سیم از آن جدا شود.
پیستون گاز، فنر و درپوش کاربراتور را جدا کردیم، کاربراتور را از بدنه باز میکنیم و در مرحله بعد به سراغ باز کردن خود کاربراتور میرویم که ببینیم کاربراتور چی هست و چجوری کار میکند.
وظیفه کاربراتور منتقل کردن بنزین و هوا به موتور است. و کار دیگری که کاربراتور انجام میدهد، مخلوط کردن این هوا و بنزین به مقدار مشخص و معین با هم میباشد. و بعد آن را به موتور منتقل میکند . و در راستای تعمیر کاربراتور موتورسیکلت باید این موضوع اصلی را دنبال کنیم.
درصد اختلاف سوخت و هوایی کا کاربراتور با هم ترکیب میکند:
این درصد حدود ۱ به ۱۵ است و یا عدد دقیق آن ۱ به ۱۴.۷ میباشد ، به این صورت که اگر یک گرم بنزین داشته باشیم، در صورتی که بخواهید خوب بسوزد باید با 1۴.۷ گرم هوا ترکیب شود، تا اون درصد اختلاط و مخلوط شدن به دست آید.
وظیفه اصلی کاربراتور موتورسیکلت:
ترکیب هوا و بنزین به نسبت معین میباشد.که نسبت آن را در خطوط بالاتر گفتیم
نحوه عملکرد کاربراتور موتورسیکلت:
نیروی فنری دسته گاز به خاطر وجود فنری هست که زیر درپوش کاربراتورقرار دارد، که زیر اون فنر و پیستون گاز قرار دارد.
دقیقا وقتی شما دارید به موتور گاز میدهید دارید پیستون را جابجا می کنید. و این پیستون از داخل کاربرات از جای خودش به سمت بالا حرکت میکند. و وقتی شما گاز را رها می کنید پیستون به سمت پایین حرکت میکند.
زیر پیستون سوزن کاربراتور هست که با بالا و پایین شدن پیستون سوزن کاربراتور بالا و پایین میشود. و برای بیرون آوردن سوزن از جایش میتوانیم سوزن را به سمت بالا فشار بدیم .
برای اینکه سوزن به پیستون متصل شود، توسط یک خار مهار میشود . و روی سوزن هم شیارهایی وجود دارد، که روی این شیار ها هم یک خار کوچک قرار میگیرد، که برای تنظیم مصرف سوخت کاربراتور هست.
پیچ گاز:
در قسمت وسط بدنه کاربراتور موتورسیکلت پیچ گاز وجود دارد. که با آن میشود گاز موتور را تنظیم کرد، که موتور گاز بیشتری بخورد یا گاز کمتری بخورد. این برای زمانی هست که ما به موتور گاز نمیدهیم .
این پیچ برای اینکه خود به خود جابجا نشود، و تنظیم آن به هم نخورد، یک فنر زیر آن وجود دارد. و گاهی اوقات هم یک درپوش پلاستیکی روی آن وجود دارد.
درحالت کلی با شل و سفت کردن پیچ تنظیم گاز شما دارید پیستون کاربراتور را بالا و پایین می برید. اگر پیچ را شل کنید، پیستون به سمت پایین میآید. و اگر پیچ را سفت کنید پیستون به سمت بالا حرکت میکند. و باعث میشود موتور بیشتر گاز بخورد.
ساسات کاربراتور :
قسمت اهرمی که روی کاربراتور موتورسیکلت وجود دارد ، دسته ساسات نام دارد. و کاری که ساسات انجام میدهد بستن مسیر هوا و بیشتر کردن سوخت ارسالی به داخل موتور است.
ساسات ۳ حالت دارد:
- یا کاملا باز است
- یا کاملاً بسته است ست
- یا در حالت نیمه باز قرار دارد
با حرکت دادن این دسته ساسات، پولکی ای که جلو در پوش هوا قرار دارد باز و بسته میشود. اگر دسته ساسات به سمت پایین باشد، درپوش باز است اگر دسته ساسات به سمت بالا باشد درپوش هوا کاملاً بسته است.
کاربراتور دارای دو دهانه است:
یک دهانه برای ورود هوا از صافی و یا فیلتر هوا است. و دهانه دیگر ورودی سوخت و هوای ترکیب شده به صورت گاز به سمت سر سیلندر موتور خارج میشود. که خود کاربراتور، از این قسمت مستقیماً با سرسیلندر در ارتباط نیست. و یک واسط و رابط کاربراتور بین کاربراتور و سرسیلندر قرار دارد.
پیاله کاربراتور موتورسیکت:
برای باز کردن پیاله کاربراتور (در مراحل تعمیر کاربراتور موتورسیکلت )که در قسمت پایینی کاربراتور قرار دارد . کاربراتور را سر و ته میگیریم، سه تا پیچ وجود دارد که اون سه تا پیچ را باز میکنیم .
شناور کاربراتور:
قسمت پایینی کاربراتور در بدنه اصلی کاربراتور یک شناور مشکی رنگی وجود دارد، که برای تنظیم کردن بنزین ورودی به داخل پیاله کاربراتور مفید است. این شناور نمیگذارد از یه حدی بنزین داخل پیاله بیشتر شود و یا کمتر شود. این شناور همانند شناور کولر عمل میکند (شناور کولر آب داخل تشتک کولر را تنظیم میکند.) این شناور بصورت پلاستیکی است برای اینکه بتواند روی سطح بنزین شناور باقی بماند . داخل این شناور هوا وجود دارد و این شناور نباید سوراخ شود و اگر سوراخ شد باید تعویض شود.
این شناور به وسیله ی یک پین به بدنه اصلی کاربراتور متصل شده و برای درآوردن شناور کافیست این پینها را بیرون بیاوریم.
سوزن شناور :
با خارج کردن پین شناور، شناور آزاد میشود. و در قسمت انتهای شناور سوزن شناور وجود دارد که داخل نشیمنگاه سوزن کاربراتور قرار میگیرد. و کار این سوزن این هست که مسیر ورودی بنزین را تحت کنترل دارد. و نمیگذارد بنزین بیش از حد به داخل کاربراتور موتورسیکلت بیاید. و یا وقتی که بنزین داخل کاربراتور کم شد این شناور پایین میآید. و این سوزن هم پایین میآید و مسیر بنزین باز میشود و به داخل کاربراتور بنزین میآید تا جایی که دوباره این شناور بالا برود، و سوزن شناور باعث شود مسیر ورودی بنزین بسته شود، و دیگر بیش از حد بنزین داخل کاربراتور نمیآید و باعث فلوت و سرریز شدن بنزین نمیگردد.
پس هنگامی که بنزین از کاربراتور سر ریز میشود باید برای تعمیر کاربراتور به این بخش از مطالب مراجعه نمود و سوزن شناور را برسی کرد.
پایین بدنه اصلی کاربراتور دو قسمت مهم وجود دارد:
الف – ژیگلور اصلی سوخت
ژیگلور اصلی سوخت که از یک طرف به داخل پیاله راه دارد و از طرف دیگر به دهانه کاربراتور موتورسیکلت راه دارد که سبب میشود بنزین از داخل پیاله ژیگلوراصلی ورود پیدا کند، واز گلاتور اصلی وارد دهانه کاربراتور شود و با هوا ترکیب شود.
اگر دقت کنید می بینید که به ژیگلور اصلی از قسمت بالا سوزن کاربراتور وارد میشود پس محل قرار گیری سوزن کاربراتور در ژیگلور اصلی است.
هنگامی که پیستون و سوزن کاربراتور به سمت بالا حرکت میکنند باعث میشود، بنزین از ژیگلور اصلی به سمت دهانه کاربرات حرکت کند. و هرچی سوزن بالاتر برود مقدار بنزینی که به دهانه کاربراتور میآید تا با هوا ترکیب شود، بیشتر میشود.
ب- ژیگلور دور آرام:
قسمت پایین کاربراتورموتورسیکلت یک ژیگلور دیگر قرار دارد ژیگلور دور آرام نام دارد. این ژیگلور هم مثل ژیگلور اصلی است، ولی با این تفاوت که این ژیگلور، دیگر با سوزن کاربراتور کار نمیکند. و همونطور که از اسمش مشخص است ژیگلور دور آرام برای زمانی هست، که موتور در حالت عادی روشنه و هیچ گازی به اون وارد نمیشود. این ژیگلور برای این است که موتور در حالت عادی و بدون گاز دادن روشن شود و همیشه از این ژیگلور یه مقدار اندکی بنزین به سمت دهانه کاربرات حرکت میکند.
پیچ تنظیم سوخت دور آرام موتور:
این قطعه خارج از پیاله کاربراتور قرار میگیرد و در راستای ژیگلورها میباشد.
برای اینکه موتور در حالت درجا کار کند از طریق این پیچ تنظیم میشود. این پیچ تعیین کننده این هست که موتور خاموش شود یا نشود اگر این پیچ تنظیم نباشد موتور خاموش میشود و موتور در حالت دور آرام و درجا کار نمیکند
کار این پیچ مخصوص در حقیقت اینه که مسیر سوخت رسانی را تنظیم می کند و این مسیر را میتواند ببندد و باز کند و با ژیگلورها تفاوت دارد. کار ژیگلورها این بود که از سوراخی که داشتند سوخت را عبور میدادند.
برای تنظیم کاربراتور:
این پیچ تنظیم برای تنظیم کردن سوخت دور آرام موتور بود. وقتی این پیچ را کامل باز کردیم بعد از شست و شو و یا در صورت تعویض آن، واشرهای پلاستیکی آنرا جا زده و همراه با فنر در جای خودش تا آخر میپیچیم و در نهایت برای تنظیم نهایی یک و نیم تا دو و نیم دور آن پیچ را باز میکنیم و جوری تنظیم میکنیم که موتورسیکلت در دور آرام به خوبی کار کند. گاهی تنظیم نبودن این پیچ باعث میشود در تعمیر کاربراتور موتورسیکلت گمراه شویم.
تنظیم سوزن کاربراتور :
همچنین ما میتوانیم سوزن کاربراتور را تنظیم کنیم . بر روی سوزن کاربراتور چند شیار وجود دارد و یک واشر در یکی از این شیار ها قرار دارد با جابجا کردن این واشر ما میتوانیم مصرف سوخت موتور را کم و زیاد کنیم.
در اکثر کاربراتور ها پنج شیار وجود دارد ، که در حالت استاندارد واشر در شیار سوم و وسط قرار دارد، اگر ما واشر را بالاتر قرار دهیم مصرف سوخت موتور پایین میآید و اگر این پین را پایینتر قرار دهیم مصرف سوخت موتور بالاتر می رود و حتی ممکن است در این حالت موتور دود سیاه کند. بهترین حالت این است که اگر موتور به خوبی کار می کند به تنظیم واشر دست نزنیم، و در همون حالت وسط قرار گیرد. امادر صورتی که ما سوخت را کم کنیم احتمال دارد به موتور فشار وارد شود. پس بهتر است به آن دست نزنیم.
این بود از قسمتهای مختلف کاربراتور که در مقاله تعمیر کاربراتور موتورسیکلت نام بردیم و معرفی کردیم وقتی کاربراتور را باز میکنیم بسیاری از این قسمت ها کثیف هستند و نیاز هست که ما آنها را تمیز کنیم و تمام سوراخ های آن را بررسی کنیم که چیزی که باعث عملکرد ناصحیح کاربراتور شده رو پیدا کنیم و با تمیز کردن کاربراتور و یا حتی تعویض قطعاتی که خراب هستند کاربراتور رو تعمیر کنیم .
خب بعد از تمیز کردن قطعات با بنزین و یا تینر آنها را با استفاده از کمپرسور باد، خشک میکنیم تا هیچ رسوب و گرد و غباری روی هیچکدام از قطعات کاربراتور باقی نماند.
و در نهایت قطعات را همانطور که باز کردیم در جای خودشان می بندیم و کاربراتور را به موتورسیکلت متصل میکنیم بعد از انجام این عملیات و رفع عیب کاربراتور عملکرد کاربراتور خیلی بهتر شده و موتور به خوبی کار خواهد کرد.
برای تنظیم کاربراتور موتور خود مقاله تنظیم کاربراتور موتورسیکلت که کامل کننده این مقاله هست مراجعه کنید.
درصورت داشتن سوال درباره تعمیرات کاربراتور موتور سیکلت از بخش نظرات مطرح نمایید.
مقالات مرتبط:
آموزش تنظیم کاربراتور
قیمت کاربراتور
نحوه تمیز کردن کاربراتور بدون باز کردن آن
قیمت روز موتورسیکلت
سلام کابراتی که هر چقدر پیچ تنظیم را سفت وشل کنی تاثیری زیادی نکنه مشکل از چی میتونه باشه تمام لوازم هم عوض شده شستشو شده ولی تو درجا کار کردن اروم کار نمی کنه مجبورم گازو زیاد کنم تا خاموش نشه یه مدته اینجوری شده ترانزیستور عوض کردم این اتفاق افتاد امکان داره از ترانزیستور باشه
سلام بله ممکنه از قسمت برق و سیستم جرقه زنی هم باشه اگه قبلا کاربراتور سالم بوده احتمال خرابی کاربراتور کمه
سلام خسته نباشید من موتورم ۱۲۵ وقتی میخام ندنده پر کنم و عوض کنم متورم ریپ میزنه اثلن گاز نمیخوره ممنون میشم مشگلشو بگین بهم
باید سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی تست بشه تا مشخص بشه ضعف از کجاست اینجوری نمیشه دقیقا نظر داد سوالات قسمت نظرات همینجا و قسمت عیب یابی مدار شارژ بخون خیلی میتونه بهت اطلاعات بده
از دوستان دیگه ممنون میشم نظرشونو بگن اگه مشکل مشابهی داشتن و رفع شده
سلام خسته نباشید من موتورم 125خیلی بنزین میخوره و سریع شمع سیه میکنه دلیلش چیه
تازه پیچ هوا رو هم تنظیم کردم نمیدونم باید چیکار کنم
سلام اگه دوده سر شمع دارای چربی هست مشکل از روغن سوزی هست ولی اگه دوده دارای چربی نیست مشکل از تنظیم نبودن کاربراتور هست و ممکنه سوخت کاربراتور رو دستکاری کرده باشید که باعث این اتفاق شده
سلام و خسته نباشی
هوندا 125 دارم همه چی خوبه .. یه کم که موتور گرم میشه و متوقف میشم خاموش میکنه مشکل از کجاست
ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام ممکنه مشکل برقی داشته باشه و باید ببینی اونموقع جرقه به سرشمع میاد یا نه
سلام هندا ۱۲۵ دارم رو دور کم ریپ میزنه انگار که میخاد خاموش بشه ولی تو دور بالا درست کار میکنه علت چی میتونه باشه ممنون میشم اگه راهنمای کنین
سلام دلایل مختلفی وجود داره دو تا از علت های اصلی مشکل در سیستم سوخت رسانی ویا شیشتم جرقه زنی هست
بهتره اول شمع موتور روبررسی کنید و شستشو بدبد و بعد تست جرقه بگیرید و موتور رو دوباره تست کنید و اگه کیفیت جرقه خوب بود و مشکلی نداشت در مرحله بعدی بهتره کاربراتور رو شستشو بدید تا این مرحله نزدیک 70 درصد مشکلات رفع میشه و اگه باز هم این دو مرحله رو خوب انجام دادید و باز هم مشکل برقرار بود باید جزئیات بیشتری رو چک کنید
سلام وقت بخیر
تریل روان 200 دارم.
موتور وقتی کمی گرم میشود در دور موتور پایین ریپ میزنه و چند ثانیه طول میکشه تا دور موتور بالا بره. وقتی دور موتور بالا میره صحیح کار میکنه. کل کاربراتور هم یکبار باز کردم و تمامی قطعات رو کامل تمیز کردم.
سیستم برق و جرقه رو هم چک کردم.
مشکل از چی میتونه باشه؟
سلام احتمال داره مشکل از کاربراتور باشه و اگه با تنظیم کاربراتور مشکل رفع نشد ممکنه باتعویض قطعات کاربراتور مشکل حل بشه و اگه رفع نشد باید با یک کاربراتور دیگه تست کنی و مطمئن بشی مشکل از کاربراتور هست و بعد کاربراتور رو تعویض کنی
البته همه اینها احتمال هست و ممکنه مشکل از جایی دیگه مانند برق و سیستم جرقه زنی باشه و قبل از هزینه بهتره این قسمت ها چک بشه
دقیقا پیچ های ژیگلور های و ژیگلور هوا را چقدر زید سفت کرد
125
بعد شام دود زیاد میزنه ولی چرب نیس چ کنم
این پیچ ها باید کامل سفت بشه و حواستون باشه سوراخ این پیچ ها جرم نگرفته باشه و بوش سوزن رو درست جا بزنید
دود سیاه به علت جرم گرفتگی سوراخ های داخلی کاربراتور و یا تنظیم نبودن پیچ تنظیم سوخت هست
البته باید فیلتر هوا هم باید چک کنید که کثیف نباشه و جلوی ورود هوا رو نگیره
سلام مجدد ، امروز یه مطلب دیدم که آسیب دیدگی لاستیک دیافراگم کاربراتور میتونه باعث مشکل خفگی و گاز نخوردن بشه .. میشه لطفاً در مورد چک کردن لاستیک دیافراگم کاربراتور توضیح بدید من اصلا پیداش نمیکنم که این قطعه کجاست و چه جوری باید چک کرد
سلام لاستیک دیافراگم در همه کاربراتورها وجود تداره
مثلا کاربراتور های هوندا 125- 150 – 200 و خیلی موتورهای کاربراتورشون بدون دیافراگم هست
سلام سه روزه الاف شدم همتاز ۱۵۰ شکاری دارم استارت که میزنم روشن میشه و کار میکنه البته یکنواخت نیست و پت پت میکنه گاز که میدم خفه میکنه کارایی که کردم روغن عوض کردم شمع رو کاملا سرویس کردم کاربراتور باز کردم با بنزین تمیز کردم همه سوراخای ژگلور هم تمیز کردم فیلتر هوا تمیز کردم . قبلا داخل باک شدیداً زنگ زده بود هفته قبل باک نو انداختم روش . سیم کلاج پاره شد اونم تازه عوض کردم البته قبلا مثلا دنده چهار که پرگاز میرفتم و ول میکردم اگزوز صدای پت پت میداد اگزوز هم امروز باز کردم و داخلش حسابی تمیز کردم
. وقتی کاربراتور تمیز کردم حدود دویست متر درست شد و راه رفت دوباره یهو خفه کرد بازم اونجوری شد دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه هرکاری که در پیج شما بود همه رو انجام دادم اگزوز ، شمع ، کاربراتور ، فیلتر هوا و تعویض روغن … داخل سیلندر هم اسپری شستشوی انژکتور زدم و گذاشتم کاملا خشک شد وقتی روشن کردم باز چند متر راه رفت دوباره خفه کرد خلاصه دیگه واقعا خستم کرده
سلام همه موارد رو گفتید ولی برق موتور رو چک نکردید ممکنه سیستم جرقه زنی مشکل داشته باشه یا اینکه سوراخ های داخلی کاربراتور دچار گرفتگی شده باشه
در چنین حالتی اگه امکانش هست بهتره با یک کاربراتور دیگه تست کنی تا ببینی واقعا مشکل از کاربراتور هست یا برق یا اینکه بوبین رو باز کنی و ببینی دچار لحیم مردگی نشده باشه
سلام فنر دریچه ساسات شل هست و باعث اینکار میشه
سلام
پیچ تنظیم سوخت که در زیر کاربراتور قرار دارد را چگونه باید تنظیم کرد و
در صورت تنظیم نبودن این پیچ چه مشکلاتی در عملکرد موتور ایجاد میشود
ممنون و سپاسگزار از توجه شما
سلام – در مقاله تنظیم کاربراتور این موارد توضیح داده شده
سلام
چه دلیلی داره موتور پر از بنزین شده باشه
بنزین و روغن قاطی شده .مشکل از کجاس
باید بررسی بشه احتمال داره کاربراتور مشکل داره و زمانی که موتور خاموش بوده بنزین زیاد وارد سیلندر شده و از اون بخش به انجین نفوذ کرده این چیزی بود که به ذهن من اومد ممکنه دلایل دیگه هم باشه و ممکنه دوستان دیگه تجربیاتی در این زمینه داشته باشن که ممنون میشیم تجربیاتشون رو بیان کنن