بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

عکس شارژر موتورسیکلت

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.6/5 - (138 امتیاز)

در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت  آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇

فلایویل موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق  و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی می‌باشند.

درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبین‌های موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبین‌های برق و روشنایی هستند .

تصویر مجموعه بوبین های موتور سیکلت ، موتور سل، شارژر موتورسیکلت

بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.

بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.

فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.

زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.

مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):

۱بوبین جرقه

۲بوبین های شارژ و روشنایی

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

         
اجزای بوبین موتورسیکلت ، موتور سل
مدار شارژ موتورسیکلت

بوبین جرقه:

کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.

بوبین های شارژ و روشنایی:

کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد

بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.

     
   

بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه  بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.

اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟

بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :

۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.

این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.

۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :

این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعه‌ای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد می‌شود .

مدار شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)

الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)

برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.

حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.

ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)

میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر می‌شود.

میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.

اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.

پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری می‌کند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.

محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟

محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده می‌شود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر می‌شود.

چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث می‌شود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث می‌شود که شارژر زودتر خنک شود.

روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.

عکس رگلاتور شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:

سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگ‌های زیر هستند:

۱- زرد

۲- صورتی (سفید)

۳- سبز

۴- قرمز

سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.

سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر  و سیم‌های قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.

سیم های بوبین موتورسیکلت هندا و سی جی مدار شارژ موتورسیکلت

سیم زرد:

سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته  یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.

سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپه‌ی سمت راست به کلید چراغ های جلو  متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.

سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:

سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :

1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی می‌رود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ می‌باشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.

۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.

سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):

سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:

یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ می‌کند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل می‌گردد.

سیمکشی کامل موتورسیکلت،عکس سیم کشی موتورسیکلت مدار شارژ موتورسیکلت
سیم کشی کامل موتورسیکلت

خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.

رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)

رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125

سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.

سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .

سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.

سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار می‌گیرد.

سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما  سمت راست را به هم وصل می‌کند.

سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>>  کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل می‌کند.

سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست.

این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلت‌ها به همین صورت است.


نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت

جدول رنگ بندی سیم‌کشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)

رنگ سیمکاربرد
سیم زرد رنگبوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر
سیم سفید یا صورتی رنگ بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی)
سیم سبز رنگقطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست) 
سیم قرمز رنگقطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر
سیم مشکی رنگسوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و …
سیم سبز خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم آبی خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ)بین ترانزیستور و کوئل
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ)بین سوئیچ و ترانزیستور
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ)بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده)
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ)بین بوبین جرقه و ترانزیستور
سیم سبز کم رنگشاسی بوق و خود بوق
سیم سبز زرد (دو رنگ)شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز
سیم آبی کم رنگ  کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم نارنجی کم رنگکلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم آبی پر رنگکلید چراغ جلو و نور بالا
سیم سفید رنگ کلید چراغ جلو و نور پایین
سیم قهوه ای رنگ  کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر
جدول رنگبندی سیم کشی موتورسیکلت (برق موتورسیکلت)

قیمت‌های بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت

قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1)قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2)
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3)شارژر موتور سیکلت (1)
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2)انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2)
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1)
انواع کوئل موتور سیکلت (2)کوئل موتورسیکلت (3)
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار )بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی)
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی )بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک)
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر)هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار)
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک)بوبین کشویی پایه دار موتور هندا
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هنداهشت بوبین موتور سیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدوشارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم)شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم)
جدول قیمت انواع بوبین و شارژر موتورسیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی)سوکت شارژر موتورسیکلت
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور)اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت
درب صفحه برق موتورسیکلتآچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کارهآچار فولی کش موتور
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2)سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر)
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی)سیم کشی کامل موتور 125 سی‌سی (استارتی)
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش)سیم‌کشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی)
چراغ جلو کامل موتور هندا 125کوئل موتورسیکلت
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هنداکوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1)ترانزیستور موتور سیکلت (2)
ترانزیستور موتورسیکلت (3)*
جدول قیمت انواع شارژر و ترانزیستور موتورسیکلت

خرید شارژر موتورسیکلت:

شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب می‌کند یا اصطلاحا باتری باد می‌کند و می‌ترکد.

شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور می‌گردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.

پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.

برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت می‌توانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.

اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.

برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟

برق بوبین موتورسیکلت
برق بوبین به چند قسمت تبدیل می‌شود؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده می‌شود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.

توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟

شارژر موتور سیکلت هوندا 125 می‌تواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین می‌تواند برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.

همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، می‌توان به سرعت‌تر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعمل‌های تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید

بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.

در  این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید  تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه می‌کنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.

سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده می‌توانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)

چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )

‫374 نظر ارسال شده در “بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

  1. علیرضا :

    سلام
    من ویو ۱۲۵ پرواز دارم
    روشن نمیشه

    سر شمع جرقه ندارم
    کوئل و ترانزیستور رو عوض کردم ولی درست نشد

    سیم مشکی خط قرمز رو از بوبین به بدنه میزنم جرقه ای نمیبینم
    ولی ولتاژش رو اندازه گرفتم، وقتی هندل میزنم حدود 50 ولت میشه
    ولی جرقه ندارم
    چکار کنم؟

    • موتور‌سل :

      سلام سیم رو روی فلایویل بگیر ببین جرقه داره یا خیر؟
      اگه جقه نبود احتمال خرابی بوبین جرقه یا چشمی هست

  2. حسین :

    سلام هندا ۱۲۵ دارم باتری ۱۳ تا شارژ داره استارت میزنم ، استارت اول خوب میخوره اما موتور رو روشن نمیکنه واستارت دوم به بعد خیلی ضعیف و یا استارت نمیخوره و ولتاژ باتری به ۷ و ۸ ولت میرسه علت چیه آقای مهندس که با یه استارت اینقدر باتری خالی میکنه؟

  3. امیرحسین ایران نژاد :

    سلام وقت بخیر.من یه هندا ۱۲۵ دارم که شارژر نو انداختم و یه باتری نو. ۱۰ روز کار کرد که دیدم باتری باد کرده و خراب شده.واسه تست با اهمتر، باید سیم منفی مثبت به باتری وصل باشه یا اینکه میشه درحالت جدابودن از باتری تستش کرد،؟؟
    جدا از باتری وقتی گاز میدم نهایت برقی که خروجی نشون میده ۹ ولت هست.

  4. داود محمدزاده :

    با سلام و عرض ادب خدمت مهندس و دوستان . ببخشید میخواستم بدونم اتصال خود شارژکن به بدنه ضروری یا اتصال نداشته باشه هم کار میکنه؟

    • موتور‌سل :

      تا جایی که حضور ذهن دارم باید متصل بشه اگه متصل نشه کار نمیکنه و دلیل پیچ های فلزی ای هم که براش قرار دادن هم همینه

  5. حمید رضا :

    سلام وقت بخیر من به اسکوتر 150 قدیمی دارم سیم کشی شارژر موتور 7سیم هست یه سوکت سه تایی زرد هست یه سوکت چهارتایی (سبز قرمز سفید مشکی ) طبق گفته باطری ساز که دستگاه گذاشته بوبین و باطری سالمه ولی شارژر سوخته متاسفانه شارژرش پیدا نکردم میخواستم بدونم میشه از شارژر شش سیم یه سوکت سه تایی زرد یه سوکت سه تایی (سبز و قرمز و مشکی ) استفاده کنم راهنمایی کنید ممنون میشم .

  6. عزیز :

    درود ب ادمین .ی سوال پرسیدم جواب ش رو ندیدم .
    ی فلات 250مدل 89طرح کی تی ام دارم .ک بد کار میکنه رو سلو نمیاسنه .شمعش نو کردم .خوب نشد .ی مشکل دیگه اینه ک سوکتی ک از انجین میاد ب سوکت دسته سیم وصل میشهب شدت داغ میکنه ک میخاد ذوب بشه .دلیلشچ میتونهباشه

    • موتور‌سل :

      سلام علاوه بر اینکه مشکل برقی باعث خوب کار نکردن موتور میشه احتمال داره مشکل از کاربراتور هم باشه و اینکه روی سلو کار نمیکنه احتمال بیشتر مشکل از تنظیم نبودن کاربراتور هست
      سوکتی که از انجین میاد اگه منظورتون سیم های بوبین هست در حالت عادی نباید بیش از حد داغ کنه مگه اینکه در سیمکشی اتصال کوتاه وجود داشته باشه یا اینکه یکی از قطعات الکترونیکی موتور خراب شده و باید با مولتی متر تست بشه تا خرابی پیدا بشه و ممکنه یکم زمانبر هم باشه چنین مشکلاتی

      • دانیال :

        سلام استاد خسته نباشید من ۲ دفعه ک باطری موتورم رو شارژ میکنم و باز خالی میشه مشکل از کجاست؟؟
        سیم کشی و بویین همه چی سالمه چون موتورم خشک هست
        انژکتور هست نمی‌دونم چجوری از کجا بفهمم ک شارژ موتورم سالم هست یا خراب میشه راهنمایی کنید؟؟
        ۲۰۰نیکتاز جفت دیکس هست مدل ۱۴۰۱

        • موتور‌سل :

          سلام ولتاژ دو سر باتری رو در حالت موتور خاموش و روشن بگیر و بعد با هم مقایسه کن اگه ولتاژ با گاز دادن بیشتر از حالت موتور خاموش باشه شارژر سالم و احتمال خرابی باتری هست
          فقط باید حواست باشه هنگام ولتاژ کرفتن تمامی چراغ ها و لوازم برقی موتور خاموش باشه

  7. امیر :

    سلام خسته نباشید استاد یه موتور سیکلت 125دارم وقتی باتری روش نصب میکنم بوبین موتور میسوزنه یا بوبین داغ میکنه قطب مثبت منفی هم درست میزنم
    مشکل کجایی سیم کشی هستش

    • موتور‌سل :

      سلام ممکنه اتصالی در سیمکشی وجود داره یا در شارژر
      آیا شارژر رو هم عوض کردی؟ ممکنه شارژر اتصال کوتاه شده

  8. کاراموزیان :

    سلام هوندا۱۲۵ دارم سیم مثبت منفی جابجاوصل کردم فیوزسوخت عوضش کردم شارژرزیرباکم عوض کردم بازم باطری خالی میکنه عیب میتونه ازخازن پایین باشه یانه ممنون میشم عیبش بگین وطریقه درست کردنش

    • موتور‌سل :

      باید بوبین هم چک بشه ممکنه بوبین هم سوخته باشه
      اگه شارژر نو هست و باتری شارژ نمیشه احتمال زیاد بوبین خراب شده یا سیم های مسیر دارای مشکل هست

    • موتور‌سل :

      سلام ممکنه از اتصالی در سیمکشی یا عدم اتصال صحیح شارژر با تنه – خرابی بوبین – خرابی باتری و استفاده از لوازم پر مصرف باشه

  9. ابوالفضل :

    سلام
    موتور ۱۲۵ هندا دارم
    همه روشنایی ها به سیم مشکی برگشت سوییچ وصل هست
    موتور باتری نداره با بوبین کار میکنه
    موتور وقتی روشن میکنم تو دور پایین اصلا برق به باتری و روشنایی ها نمیرسه اما هر چی بیشتر گاز میدم ولتاژ میره بالا و تا ۱۸ تا ۲۰ ولت هم میرسه بوبین مگنتی هست لطفا اگه میتونید کمک کنید

    • موتور‌سل :

      سلام چون باتری نداره نمیشه انتظار داشت که برق به سیستم روشنایی برسه چون تولید برق در دور پایین کم هست
      این که ولتاژ از 15 بیشتر میره میتونه نشانه ای از خرابی شارژر باشه

        • موتور‌سل :

          اول باید شارژر رو تست کنی اگه هنگام دور موتور بالا واقعا ولتاژ بالایی عبور میده باید شارژر هم تعویض بشه وگرنه باعث خرابی باتری میشه

          • Abolfazl :

            سلام
            مبین موتورم
            مبین روشناییش درسته
            ولی مبین برق موتورش
            سوخته میخام عوض کنم راهنمایی میکنید
            چطوری مبین قبلیشو در بیارم و با مبین جدید جایگزین کنم

          • موتور‌سل :

            اموزشش باید به صورت تصویری باشه
            بوبین جرقه حالت کشویی داره که با ابزار مخصوص و یا ضربه قلم چکش درمیارن (باید خیلی مراقب باشی در این روش) و بوبین جدید رو جا میزنن و یه سیم داره که اونو به سیم جدا شده از بوبین قبلی لحیم میشه

  10. محمد :

    سلام خسته نباشید تریل ۲۰۰سی سی دارم با هندل سخت روشن میشه تعمیرکار گفت بوببین سالمه شمع عوض کردم فیلرگیری شده کاربرات سرویس و لگد دارد هندل بازم سخت روشن میشه

  11. Hiva :

    سلام. من یه شارژر دیگه ای توخونه داشتم.وجهت تست جایگزین شارژر روی موتورسیکلت کردم. کمی گازش دادم چراغ جلو وعقب سوخت. وحالا باتوجه تعویض لامپ ها نصب شارژراولیه الان درحالت خاموش سویچ بازمی کنم چراغ جلو وعقب روشن نمیشه فقط برای استوپه ترموزها کارایی دارد. وازآن موقعه متوجه کم نوربودن چراغ جلو درحالت روشن شدم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • موتور‌سل :

      سلام احتمالا شارژر قدیمی شما خراب بوده و ولتاژ زیادی خروجی داده و لامپها رو سوزانده و احتمال داره جریان زیادی وارد سیمکشی شده و باعث خرابی باتری و سیم کشی یا حتی خرابی و ضعیف شدن اتصالات دکمه های چراغ های روی قلوه شده باشه
      باید با مولتی متر بررسی کنید اتصال کوتاه در سیمکشی ایجاد نشده باشه و ولتاژ باتری رو هم بگیرید شاید باتری خراب شده باشه و باعث شده نور کم نور باشه
      این ها همه احتمال هست و باید تستشون کنی تا خرابی پیدا بشه

  12. امیر محمد نجاری :

    سلام مهندس خرجی برق موتور من چندتاش ۳۰ولت و دوتاش ۱۰۲ولتهست حتی باهاش ال ای دی شلنگی نمای ساختمون و روشن کردم دلیلش چیه لامپ ۱۲ میزارم میسوزونه

  13. حسینی :

    سلام استادعزیز…بنظرت من ازچه لامپی استفادکنم نورچراغ جلوموتورسیکل.زیادبشه.ازال ای.د.یالاپم دیگه.موتورهم 150بدون باطری..ممنوع ازشم

  14. حسینی :

    سلام خدمت استاد..عرض کنم خدمتت که موتور150دارم چراغش ضعیف.میگن سیم زردنورش زیادولی سرهرسیم میدازم خیلی ضعیفه..شارژ4سیم جواب میده مثل هندا..یااگرشارژرولم دارتعویض کنم بیشترمیشه.چجوری شارژتست کنم بدون ملتیمتر..باطری هم نداره..هرطوری میگی درسته بگوتاانجام بدم..ممنوع

    • موتور‌سل :

      سلام – احتمالات زیادی وجود داره و بیشترینش میتونه از خرابی شارژر یا وجود اتصال کوتاه در سیمکشی باشه
      هنگامی که باتری نیست و چراغ روی بوبین باشه با گاز دادن نور زیاد میشه و اگه این مشکلرو داری و هنگامی که به موتور گاز میدی نور اوکی میشه عادیه ولی اگه با گاز دادن باز هم نور کمه شاید چراغ روی باتری هست که باید اونو روی برق بوبین بندازی سرج کنی اموزشش هست البته باید دقت کنی که این کار رو فقط برای لامپ های گازی انجام بدی و روی لامپ های ال ای دی احتمالا لامپ بسوزه

  15. حمید :

    سلام. تعداد پره های بوبین چه تاثیری رو کارکردش داره؟ من میخوام چراغ اضافی روموتورم که 125 هست ببندم ، بنظرم نیاز داره آمپر بیشتری تولید بشه. باید باتری با آمپر بالا بندازم یا شارژر یا بوبین باید عوض بشه. من جایی خوندم که سیم لامپهای جلو داخل کاسه چراغ رو به باتری که فکر کنم مشکی هست بزنیم بهتره. من این کار رو کردم ولی موتور بازهم تو دور پایین نور چراغ کمه و با گاز دادن بیشتر میشه!

    • موتور‌سل :

      سلام در مورد سوال اول بهتره راجب الکتروموتورها بخونید و در مورد اینکه چراغ جلو روی باتری باشه نور ثابت میشه و نوسان نداره و برای این کار باید سیم مشکی خروجی از سوییچ رو به ورودی قلوه وصل کنی و سیم زرد رنگ ورودی قلوه باید قطع بشه
      اگه سیمکشی دست نخورده باشه و باتری سالم باشه بدون مشکل کار میده این روش

  16. میلاد :

    سلام. موتور من یه 130بیکلاچ شباب انژکتوری هست. یه شب تو میر راه چراغ چک یه روشن خاموشی شد. صبح ش که میخاستم روشن کنم موتور رو اصلا برق نمی‌آمد که روشن بشه. فک کردم باتری ش هست باتری رو تعویض کردم خوب شد. بعد چند ساعت که دوباره میخاستم روشنش کنم دیدم روشن نمیشه اصلا برق نداشت یا موقعی که خاموش بوده کل باتری رو خالی کرده دوباره باتری جدید رو شارژ کردم دیدم موقعی خاموشی برق دزدی داره. ولتاژ کم میشه از باتری. الان هم چراغ چک هی چشمک زنه.ممنون میشم علت خالی کردن باتری در عین خاموشی رو بگید چه قطعی خرابه. چکار کنم؟ ممنون

    • موتور‌سل :

      سلام احتمال داره شارژر موتورتون خراب هست و باتری رو شارژ نمیکنه
      اینکه اتصالی در سیمکشی وجود داره یا نه میتونید با مولتی متر تست کنید.

  17. محمدرضا :

    سلام وقت بخیر…

    من بعضی شبها باموتور در جاده رانندگی میکنم!!
    آیا میشه وقتی از نور بالا استفاده میکنم نورپایین و نوربالا همزمان روشن بشن؟؟؟

    اگر میشه باید چیکار کنم؟؟

    ممنون از توضیحات کامل شما

    • موتور‌سل :

      سلام وقتتون بخیر بله میشه کافیه یکم در سیمکشی تغییر ایجاد کنی ولی این کار ممکنه حرارت زیادی تولید کنه و جالامپی رو آب کنه پیشنهاد میشه بجای اینکار از یک لامپ پرنورتر استفاده کنید

  18. علی :

    سلام وقت بخیر
    ی سوالی برا من پیش اومد ک چرا جایگزین باطری ک وصل میکنم بعد چند ثانیه میترکه؟
    موتور 200 هستش
    خازنام 3 تا 4700 25v
    ممنون میشم توضیح بدین

    • موتور‌سل :

      سلام من که تجربه مناسبی از این جایگزین باتری نداشتم و باعث میشه بوبین و شارژر موتور خراب بشه
      چون تخلیه خازن لحظه ای هست بدرد کار ما نمیخوره
      خازن قطب مثبت و منفی داره که اگه اشتباه بسته بشه احتمال ترکیدنش هست

    • احمد :

      سلام خازنها باید موازی بهم وصل بشن ولتاژ خازن هم اگر 50ولت باشه ایمن تره

  19. ذبیح اله خادمی :

    موتورسل واقعا دم همتون گرم. شاه متن بود. کامل و قابل درک و صحیح…… آفرین ب شعور و مرامتون…. کاملترین متنی ک در مورد برق موتور سیکلت خوندم👏👏👍👍………..ذ ا خادمی

  20. شهاب کلانتری :

    سلام مهندس،اگه خروجی شارژر ۵ تا ۶ ولت باشه،ایراد از کجاست،ممنون.

    • موتور‌سل :

      سلام اگه خروجی بوبین به شارژر بالای 20 ولت باشه وخروجی شارژر کمتر از محدوده 13 ولت باشه احتمال داره شارژر خراب باشه

  21. Amir :

    سلام عرض خسته نباشید من موتورم ۱۲۵ بدون استارت هس خوب برق موتور خیلی خوب ولی ۱۴ نیم رو با دور موتور ۱۰ هزار میدع شارژر و دستگاه برق هم عوض شد میخواستم بدونم اکه دو دور سیم پیچ اضافه شود با درجا کار کردن اون برق رو میدع مث موتور های استارتی که با درجا کار کردن و ۱۴ نیم ولت برق میدع و با ته گاز هم همین جور اکه میشه به راهنمایی بکنید خیلی بخشید طولانی شد

    • موتور‌سل :

      سلام در مورد اضافه کردن سیم پیچ اطلاعی ندارم مگه برق موتورتون مشکل داره که میخواین چنین کاری انجام بدین ؟

      • Amir :

        نع همه چی اوکی هس فقط میخوایم وقتی موتور درجا کار میکنی برق ۱۴ نیم باشه چه دور موتور ۱۲ هزار باشه چه درجا کار کنه بخاطر همین یه مشکل برق داریم واسه بوق

        • موتور‌سل :

          چرا 14.5 مگه بوق از باتری برق نمیگیره و 12 ولت نیست
          چون شارژر توانایی اینو نداره که مستقیم برق بوق رو تامین کنه و ممکنه به مرور شارژر ضعیف و خراب بشه
          بوق جریان زیادی میکشه

          • Amir :

            ما داداش فقط میخوایم برق همیشه ۱۴نیم باشه نه کم بشه نع زیاد نع بوق ها موزیکال ها هستش بخاطر که تکرار زیاد میکنه برق زیاد میکشه

          • موتور‌سل :

            برای اینکار باید از یک ماژول تبدیل ولتاژ که برق 12 رو به 14.5 تبدیل میکنه استفاده کنی و بهتره قبل از بوق نصب بشه
            فکر کنم آمپر مصرفی بوق زیاد باشه و ماژول های آماده شاید نتونن کارتو راه بندازن و ممکنه نیاز باشه بدی برات بسازن
            ببین روی بوق ماکزیمم آمپر مصرفی جند زده؟ ولتاژ روی بوق چند زده؟

    • Amir :

      داداش بوق ها خودش رل دارع برار تکرار کردن مستقیم وصل باطری هستش و یک سیم داره به هرجا بزنی چه مثبت چه منفی بوق میزنه آمپر شاید هولش ۱۳ نیم رو میاد به ۱۳ ولت امیرش اینقدع نمیدونم شاید شود

      • موتور‌سل :

        شما اگه بوق رو مستقیم با باتری بزنی نباید مشکلی باشه و باید کار کنه مگه اینکه باتری موتورت خراب باشه(اکثر بوق ها با باتری 12 ولت کار میکنن حتی بوق ماشین ها)
        به نظر میاد بوق شما روی باتری نباشه که با گاز دادن خوب کار میکنه
        احتمال داره سیمکشی موتورتون مشکل داره شما باید سیستم برقی موتورت رو تست کنی و قبلش بوق رو به باتری 12 ولت سالم بزن ببین اوکی کار میکنه یا نه

  22. دانیال :

    سلام من یک موتور ۱۲۵ هندا دادم که تا الان ۴ تا باتری خراب کرد توی دوری ۱ ماه و برقی که سر باتری میاد توی دورپایین بین ۱۲تا ۱۳ هست و توی دور۳۰۰۰ بین ۲۵ تا ۳۰هست وچندتا هم شارژر تعویض کردی ولی همونه تغیر نمیکنه آیا این ولتاژ بیش از انداز هست یاخیر؟؟؟؟ ممنون

    • موتور‌سل :

      سلام بله نهایت ولتاژ خروجی شارژر نباید از حدود 15 ولت بیشتر باشه حالا اینکه بیشتره یعنی شارژر خراب هست
      اگه شارژر رو هم نو انداختین دوباره اینجوری شده ممکنه مشکل در سیمکشی یا بوبین موتور هست که باعث میشه شارژر بسوزه باید اون عیب رو رفع کنی بعد شارژر نو بندازی وگرنه اینجوری هرچی باتری نو بندازی دوباره خراب میشه

  23. ابوالفضل :

    با سلام و خسته نباشید
    من یک موتور ۱۲۵cc هندا دارم
    برق خود موتور خوب کار میکنه
    برق روشنایی ها و شارژ باتری ضعیفه
    و در دور موتور ۸ تا۱۰ خوب میشه
    در غیر اینصورت خیلی ضعیفه

    • موتور‌سل :

      خرابی ممکنه در شارژر – سیمکشی و یا بوبین برق موتور باشه ولتاژ خروجی شارژر رو هنگام روشن بودن موتور بگیرید چنده

  24. ابوالفضل :

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من یه موتور ۱۲۵ ccهندا دارم
    برق خود موتور خوب کار میکنه
    ولی برق روشنایی ها و شارژ باتری ضعیفه
    و وقتی دور موتور رو تا ۸ تا۱۰ بالامیبرم لامپها
    خوب رپشن میشه در غیر اینصورت تو دور موتور پایین خیلی ضعیفه مشکل از چی هست

    • موتور‌سل :

      سلام چون برق سیستم جرقه زنی با برق سیستم روشنایی مجزاست احتمالا یکی از قطعات یا سیمکشی سیستم روشنایی دارای مشکل هست و باید تست بشه قطعاتی مانند شارژر – بوبین وباتری

  25. نوید :

    سلام یه سوال دارم اگر اطلاع دارین لطفا جواب بدین،سیم سبز رنگ اتصال به بدنه که از ترانزیستور یا همون خازن (سی دی آی) بیرون میاد و باقی سیم های اتصال به بدنه ی بقیه قسمتها اگر به بدنه متصل نباشه و موتور با زدن هندل روشن بشه و چراغ ها هم روشن بشوند،،چه مشکلی ممکنه توی عملکرد موتورسیکلت به وجود بیاد مثل مشکل برای سیستم جرقه زنی ؟؟؟

    • موتور‌سل :

      سلام. این سیم سبز رنگ که از ترانزیستور یا خازن بیرون می‌آید، باید به بدنه متصل شود. اگر این سیم به بدنه متصل نباشد، ممکن است به دلیل عدم اتصال به بدنه، مدار الکتریکی ناکامل شود و مشکلاتی در عملکرد موتورسیکلت ایجاد شود. این مشکلات ممکن است شامل اختلال در سیستم جرقه زنی، کاهش قدرت موتور و یا ایجاد نویز و تداخل در سیستم الکتریکی شود. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، سیم سبز رنگ باید به بدنه متصل شود

  26. مهدی :

    سلام و عرض ادب
    بنده موتور راکز ۱۲۵ دارم تا الان سه بار باتری عوض بازم باتری خالی میشه
    موتور ۱۳ روز خواب بود خالی نشده بود باتری ولی ۵ روز از موتور استفاده کردم باتری خالی شد. بدون باتری روز ها با اینکه هیچ چراغی روشن نیست وقتی دور موتور میره بالا برق کیلومتر میره و از کار میوفته. شب ها هم وقتی بدون باتری موتور بدون حرکته کل چراغ ها روشن هستند ترمز میگیرم چراغ ترمز روشن میشه ، برق کیلومتر میره از کار میوفته وقتی ترمز رو ول می کنم کیلومتر کار میکنه سر باتری بدون روشن بودن مصرفی ها ولتاژ گرفتم ۳ یا ۴ ولت برق اضافی میاد به باتری برای شارژ باتری
    ممنون میشم راهنمایی کنید واقعا دیگه کسل کننده شده این وضع

    • موتور‌سل :

      تا 15 ولت برق اضافی عادیه البته اگه دور موتور رو بالا ببری هم نباید از این حدود بیشتر بره
      ممکنه علتهای دیگه ای هم داشته باشه
      مانند: *-ممکنه در سیمکشی جایی اتصال کوتاه وجود داشته باشه
      *-شارژر موتور بصورتی خراب هست که وقتی فشار بهش میاد یهو ولتاژ خروجی تغییر میکنه یا صفر میشه و نمیتونه برق مورد نیاز رو تامین کنه و باتری رو شارژ کنه
      همیشه قبل از تعویض باتری باید شارژر رو تست کرد

  27. Ryan :

    سلام
    من وقتی شارژر موتورم وصل به تنه موتور هست نور چراغ خیلی خیلی ضعیف میشه ولی وقتی شارژر رو از تنه جدا میکنم چراغ خیلی خوب پرنور میشه جوری که من چراغ 60 وات گذاشتم روش سوخت ولی الان چراغ 100 وات ماشین گذاشتم روش نورش بسیار خوبه.
    میخواستم بدونم مشکلی داره که شارژر رو به بدنه متصل نکنم؟!!!

    • موتور‌سل :

      سلام اگه لامپ میسوزه ممکنه شارژر خراب هست و ولتاژ بیش از حد بیرون میده و باید شارژر رو عوض کرد و اینکه به بدنه متصل میکنی نور ضعیف میشه ممکنه اتصالی در سیم کشی وجود داشته باشه و بهتره که با مولتی متر ولتاژها زو اندازه بگیری و اتصالی سیمکشی رو هم بررسی کنی

  28. ابراهیم :

    سلام منم یه موتور شهباز۱۲۵سی سی مدل۸۷دارم که وقتی موتورروشنه وچراغ هاروشنن چراغ ها ضعیف وقوی میشن ومدام چراغ هارومیسوزونه ازم دلیلش چیه ممنونم میشم راهنمایی کنید

  29. حسین شمس :

    سلام وعرض ادب موتور ۱۳۰بی کلاج به اسم شباب دارم چندسال پیش فیوز میسوزوند شارژر روعوً کردم خوب سد ولی دیروز تاحالا مدام فیوزمیسوزونه وشارژرش داغ میشه به نظرتون باید چیکارش کنم سرویس سرکارم هست ولنگ لنگ شدم

    • موتور‌سل :

      سلام علاوه بر خرابی شارژر احتمالا اتصالی در سیمکشی وجود داره که فیوز میسوزه یا قطعه ای نصب کردی که بیش از حد آمپر میکشه با مولتی متر تست کن و ایراد رو پیدا کن راجب ولتاژها هم توی مقالات توضیح دادیم که چقدر باشه

  30. علی :

    سلام من موتورم ۱۲۵ هوندا دارم باطری داره راهنما میزنه بدون مشکل ولی صدای بوق آن کمه و وقتی چراغ جلو روی باطری میدازم چراغ دو ثانیه روشن ممونه و خاموش میشه
    لطفا راهنمایی بفرمایید؟

    • موتور‌سل :

      سلام احتمال داره باتری خراب هست و برای تست ولتاژش رو بگیر بهتره بالای 12.5 ولت باشه
      چراغ راهنما چون مصرف کمی داره کار میکنه ولی کشش بوق رو نداره و باتری سریع تخلیه میشه

  31. سید :

    سلام هندا ۱۲۵ انژکتور دارم وقتی موتور روشن میکنی موتور ۱ الی ۲ ساعت کار میکنه خاموش میشه روشن نمیشه باید چند ساعت صبر کنی تا روشن بشه یا بزاری خانه صبح راحت با یک هندل روشن میشه ولی موتور وقتی خاموش میشه باید بزاری چند ساعت یا نیم ساعت بگزره تا روشن بشه . انژکتور . شمع . همه اینها را تمیز شستشو دادم . شمع هم عوض کردم . وقتی خاموش میشه موتور. سر شمع را درآوردم جرقه هم میزنه اما نمی دانم مشکلش چیه روشن نمیشه وقتی داغ میشه موتور ۱ الی ۲ ساعت کار میکنه خاموش میشه

    • موتور‌سل :

      سلام احتمالا جرقه ضعیف میشه و ممکن به علت خرابی یکی از قطعات سیستم جرقه زنی باشه که با داغ کردن ضعیف میشه البته دلایل دیگه هم هست ولی بیشتر احتمال اینو میدم

    • طافی :

      باید بوبینت عوض کنی نیمه سوز هستش داغ ک میشه از کار میفته وقتی خنک شد دوباره کارمیکنه بوبینت مشکل داره

  32. حسن :

    سلام وقت بخیر،ی بوبین موتور در حالتی که دور موتور معمولی باشه یعنی حدود ۱۵۰۰ دور در چه مدت زمانی میتونه ی باطری ۱۲ ولت ۱۲ امپر رو پر بکنه،منظورم این حدودا مقدار امپر تولیدی یک بوبین با اون دور چقدر است یا یه بوبین با اون دور چند امپر برق میتونه بده؟

    • موتور‌سل :

      سلام متاسفانه تا حالا اندازه گیری نکردم ولی خیلی کمه و عدد ثابتب نیست برای هر بوبینی ممکنه متفاوت باشه

  33. Amir :

    سلام ببخشید من موتور ۱۲۵cc هست
    اگه ۴ یا ۵ تا چراغ LED نواری از طریق چراغ جلو به موتور اضافه کنم
    دستگاه برق نمیسوزه؟؟

  34. حسن :

    سلام . واقعا دمت گرم داره از این مهربونی که به این همه سوال جواب میدید .
    سوال بده هم راجب رنگ بندی پالس پره ای هستش از بوبین به شارژر و از شارژر به ترانزیستو کلا برق نیست فقط دزدگیرش کار میکنه اونم جفت راهنما عقب فقط اگر رنگی بندی این نوع موتور هم بگید ممنون میشم

    • موتور‌سل :

      سلام ممنونم
      رنگ بندی ها اکثرا همین رنگها هست ممکنه در بعضی موتورها اختلافات جزئی باشه که با مقایسه بقیه رنگ های موجود اونم میشه پیدا کرد الان حضور ذهن ندارم اختلافات رنگ بندی این مدل

      • صادق :

        سلام خسته نباشید من ی موتوردارم میخواستم ببینم اگه بخوام جایگزین باطری وصل کنم باید کل سیمکشی عوض کنم چون برای من سیم اتصال بدنه نداره. لطفا جواب بدید

  35. ابوالفضل :

    سلام بنده هوندا ۲۰۰انژکتور دارم ،یک هفته سوار نشده بودم
    بعد باتریش خوابیده بود ولی قبلاً ۶ماه سوار نشدم باتریشم مشکلی نداشت بعد باتری رو شارژ کردم و متور سوار شدم که شارژ بشه ولی بعد دو کیلومتر راه سیمی که از کوئل به شمع میره و سیم اتصال بدنه ای که به سر سیلندر میره که از زیر شارژر متور رد میشه عایقشون آب شده بود و دود کرد بدون این که اتصالی داشته باشه ،الان باتری ۱۲vو موقعی که شارژ میشه ۱۴vنشون میده
    یعنی شارژش سالمه ولی شارژر خیلی داغ می‌کنه ،یعنی دستو که میزاشتم روش دستم میسوخت سیمی که زیرش رد شده بودو آب کرده ،ولی برق خروجیش درست باتری رو شارژ می‌کنه ،
    خواهشاً مشکلو بگین

  36. Taha :

    سلام وقت بخیر میشه بوبین موتور خراب شود و موجب ذوب شدن سیم های بوبین شود مثل سیم ابی با خط سفید و زرد و مشکی خط قرمز؟

    • موتور‌سل :

      سلام بله امکان داره ولی ممکنه به علت خرابی ترانزیستور ،کوئل یا اتصالی سیم کشی موتورسیکلت بوجود بیاد

  37. کورش زنکریمی :

    سلام ببخشید در مورد xcd125 با جاج در مورد سیم کشیش میشه مقاله بنویسید آیا دستگاه برقص مثل هندا در حالت خاموش برق داره یانه آیا بدونه باطری روشن میشه یانه ممنون میشم جوابم روبدهید سپاس

    • موتور‌سل :

      سلام موتور های با سیستم کاربراتور معمولا بدون باتری روشن میشن ولی انژکتوری ها باید باتری داشته باشن

      • حامد :

        سلام برق تولیدی بویین جرقه چند ولت هست و اون برق چه نوع برقی هست

        • موتور‌سل :

          سلام برق های تولیدی بوبین معمولا عدد ثابتی ندارن و نوع ولتاز تولیدی معمولا از نوع ac هست
          ممکنه ولتاژی بین 20 تا 150 ولت هم در مولتی متر مشاهده کنید و این عدد با افزایش دور موتور افزایش میابد

  38. آرا :

    سلام،وقت بخير،من يك طرح ويو پرواز دارم از ٢ سال قبل كه خريدم ٣ تا باطري عوض كردم،يكبار كل چراغها و پشت آمپر و سنسور كيلومتر سوخت،بردم شارژر رو تعويض و كيلومتر تعمير شد،دوباره باطري خراب شد،باطري فروش گفت باطريت زياد شارژ ميكنه بردم موتور سازي يه پولي گرفت ولي دوباره همين داستان تكرار شد،كسي اين تجربه رو داشته؟يا نقشه سيم كشي طرح ويو پرواز رو داره؟ممنون ميشم

  39. Ali :

    سلام و عرض ادب بنده یه هوندا ۱۲۵ دارم باتری هم ۲ماه خریدم مشکلی که دارم برقی که سر باتری میاد ولتاژش در حالت روشن و گاز زیاد بیشتر از ۱۲.۵۰ نمیره و باتری فول نمیشه
    قبلا ولتاژ تا نزدیک ۱۷ نشون میداد با تعویض شارژر حل شد.در ضمن تا دورموتور ۳۰۰۰هزار ولتاژ سر باتری زیاد نمیشه.

    • موتور‌سل :

      سلام ، شما ببینید باتری موتورتون شارژ میشه یا نه؟
      اگه شارژ میشه که اوکیه ولی اگه شارژ نمیشه ممکنه باتری موتورتون مشکل داشته باشه چون باتری با گذشت زمان و اعمال ولتاژ بالا خراب میشه
      برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله زیر را بخونید و همچنین راجب باطری موتور در موتورسل
      https://motorcell.ir/charging-test-motorcycle/

      • Ali :

        سلام مجدد،باتری روی موتور نهایت تا 12.30 ولت شارژ میشه و اینکه در حالت خاموش ولتاژ نهایت ۱۲.۲۰ نشون میده، ولی باتری باز کردم گذاشتم زیر شارژر الان یه هفتس رو موتور نبوده ولتاژش ۱۲.۶۹ هست باتری مشکلی نداره.

        • علی :

          روی موتور ولتاژ کمتر نشون میده یعنی ازیکجایی برق دزدی داری یا مصرف کننده اگر موتورت دزدگیر داره فیش اونو بکش باز ولتاژ بگیر در کل نباید وقتی سرباتری رو وصل میکنی به باتری جرقه بزنه اگر میزنه بگرد دنبال برق دزدی

      • مرتضی :

        سلام الان دولار شارژر عوض کردم باز هم فیش شارژر سیم زرد آب میشه مشکلش کجاست

          • ابوالفضل :

            سلام بنده هوندا ۲۰۰انژکتور دارم ،یک هفته سوار نشده بودم
            بعد باتریش خوابیده بود ولی قبلاً ۶ماه سوار نشدم باتریشم مشکلی نداشت بعد باتری رو شارژ کردم و متور سوار شدم که شارژ بشه ولی بعد دو کیلومتر راه سیمی که از کوئل به شمع میره و سیم اتصال بدنه ای که به سر سیلندر میره که از زیر شارژر متور رد میشه عایقشون آب شده بود و دود کرد بدون این که اتصالی داشته باشه ،الان باتری ۱۲vو موقعی که شارژ میشه ۱۴vنشون میده
            یعنی شارژش سالمه ولی شارژر خیلی داغ می‌کنه ،یعنی دستو که میزاشتم روش دستم میسوخت سیمی که زیرش رد شده بودو آب کرده ،ولی برق خروجیش درست باتری رو شارژ می‌کنه ،
            خواهشاً مشکلو بگین

          • موتور‌سل :

            سلام باید اتصالی سیم کشی رو بررسی کنی و چک کنی اتصالی وجود نداشته باشه با تست بوق مولتی متر است بوق بگیرید سیم مثبت و منفی اتصالی وجود نداشته باشه
            اگه اینو چک کردین ممکنه مشکل از یک قطعه دیگه باشه باید تست کنی وعیب یابی
            سخت ترین قسمت برق موتور همین عیب یابیه که گاهی اوقات ممکنه با چالش های جدیدی مواجه بشیم
            یک مورد دیگه اینه که وسیله برقی پرمصرف به موتور وصل کرده باشی که باعث میشه بیشتر از توان آمپر بکشه و سیم ذوب بشه

          • مجید مجیدی :

            سلام بوبین موتورمسریع میسوزد اول قسمت چراغ قطع میشود هرجاهم میروم نمیتوانند مشکل راحل کنند ممنون میشوم اگرتجربه ای دا ریددراختیارم بگذارید موتور ۱۲۵هست

          • موتور‌سل :

            آیا چک کردن که سیمکشی اتصالی داره یا نه؟
            فقط بوبین عوض شده یا شارژر هم باهاش عوض کردی؟
            ممکنه شارژر خراب باعث اتصالی بشه و به همینعلت بوبین خراب بشه یا اینکه اتصال به بدنه ضعیف باشه و فشار به بوبین بیاد
            گاهی مواقع لوازم برقی با مصرف زیاد هم ممکنه باعث خرابی بوبین بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *