استفاده از باتری موتور برای روشنایی در مکان های مختلف(شب های تاریک،کشاورزی و…)

استفاده از باتری موتور برای روشنایی شب
4.8/5 - (10 امتیاز)

سوالی که یکی از دوستان پرسیدن اینه : میخوام از باتری موتور برای روشنایی استفاده کنم چه کاری انجام بدم. این دوستمون میخواد از برقی که به چراغ جلو میره برای این کار استفاده کنه من یک روش اینجا گفتم و نحوه کنترل شارژ هم گفتم ولی فکر کنم روش های بهتری هم وجود داشته باشه پس شما هم اگه روشی دارید ممنون میشم پایین همین صفحه بنویسید.

استفاده از باتری موتور برای روشنایی سوزوکی

چیزی که باید درمورد استفاده از باتری موتور برای روشنایی مد نظر داشته باشیم:

برای این کار در ابتدا باید برق چراغ جلو رو برسی کنید اگه روی باتری نیست روی باتری بندازین که ولتاژ ثابت بده

و نکته ای که مهمه باید مقدار مصرف لامپ ها رو محاسبه کنی و ببینی که جمع مصرف لامپ ها از مقدار برقی که شارژر تولید میکنه بیشتر نباشه وگرنه باتری خالی میشه و ممکنه به بوبین و شارژر فشار بیاد و بسوزه (لامپ های گازی مصرف بسیار زیادی دارن و نور کم میشه)

بهتره از لامپ های ال ای دی استفاده بشه که مصرف کمتری دارن و اگه لامپ های گازی ببندی به مرور باعث ضعیف شدن شارژر و بوبین میشه چون لامپ های گازی مصرف زیادی دارن

استفاده از باتری موتور برای شب

پیشنهادی برای استفاده از باتری موتور برای روشنایی

پیشنهاد من اینه که بجای این کار از مبدل ولتاژ 220 ولت و باتری موتور با ظرفیت بالا و لامپ های ال ای دی استفاده کنی و موتور رو یکسره روشن نذاری چون یکی از خنک کننده های موتور هوا هست وقتی موتور یکسره روشن بمونه و یکجا ثابت بمونه باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور میشه و استهلاک موتور بالا میره

بر اساس نیاز می‌تونی

مبدل ولتاژ 12 به 220 ولت،

 باتری 9 آمپر و

 لامپ ال ای دی 220 ولت

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

     

بخری و ازشون استفاده کنی ولی باید حواست باشه باتری که ضعیف شد شارژش کنی برای شارژ کردن باتری هم میتونی اونو روی موتور بندازی که توسط شارژر موتور شارژ بشه

و اگه هم شارژر موتور نمیتونه کامل شارژش کنه از شارژر باطری استفاده کنی (یک شارژر باتری تهیه میکنی و قبل خرید هم بهتره نظرات رو بخونی که جنس بدرد نخور نخری و بعد اونو به باتری وصل کنی و توی خونه به برق بزنی تا باتری شارژ بشه معمولا شارژرها علامتی دارن که نشون میده باتری شارژ شده و بعضی ها که پیشرفته تر هستن قطع کن خودکار دارن)

استفاده از باتری موتور برای نور دهی

برای صرفه جویی در هزینه ها میتونی از لامپ های ال ای دی 12 ولت استفاده کنی اینجوری دیگه نیاز به مبدل برق 220 نداری ولی لامپ های 220 ولت فکر کنم نور بیشتری دارن البته مصرف بیشتری هم دارن

نکته: برای استفاده طولانی مدت حتما ولتاژ رو چک کن و بهتره کمتر از 12 ولت نره که باتری عمر بیشتری داشته باشه.

شارژ باتری رو باید همیشه چک کنی و ولتاژش در بازه استاندارد باشه که ولتاژش رو پایین تر مینویسم.

برای برسی شارژ باتری هم میتونی از ولتمتر دیجیتال استفاده کنی( که با قیمت های خوبی پیدا میشه ) و کافیه دوسر مثبت و منفی ولتمر رو به مثبت و منفی باتری موتور وصل کنی تا ولتاژ رو نشون بده و درنهایت به باتری بچسبونی تا همیشه ولتاژش قابل دیدن باشه برای اینکه بتونی ولتمر رو خاموش و روشن کنی هم میتونی یک کلید کوچک توی مسیر سیم مثبت قرار بدی

ولتاژ باتری خالی = اگر باتری سرب اسید فقط 20 درصد باقی مانده باشد، تنها 11.6 ولت را ارائه می دهد برای عمر بیشتر باتری بهتره ولتاژ پایین تر از 12 ولت نیاید.

ولتاژ باتری پر = ۱۲.۶ تا ۱۳.۵ ولت بسته به ترکیب شیمیایی آن

استفاده از باتری موتور برای روشنایی کشاورزی

پس ولتاژ باطری دارای شارژ کامل 12.6تا 12.8 ولت میتوانیم درنظر بگیریم و باتری که 50 درصد آن مانده باشد ولتاژ 12.2 ولت را نشان میدهد.

در بخش نظرات منتظر ثبت تجربیات مفید شما در مورد استفاده از باتری موتور برای روشنایی هستیم.

  1. مرتضی ابراهیمی :

    ضمن سلام و تشکر بابت ارایه جامع و واقعا کاربردی اطلاعات تون به دیگران لازمه یه نکته را به اطلاع برسونم که در صورت تایید دیگر مراجع رسمی، توی این نوشته بالا اصلاح بفرمایید. و اون اینکه لامپ های ال ای دی لزوما به ولتاژ به جهت نور بیشتر بستگی ندارند و عموما با ولتاژ و جریان های ac رابطه خوبی ندارند، اگر میبینیم که محصولات زیادی با این نوع لامپ در قالب ۲۲۰ ولت شهری درست شده صرفا به جهت درخواست و تقاضا و البته مصرف کمتر اونهاست که البته ال ای دی ها خودشون چندین دسته هستند و هر کدام نور و خواص و معایب منحصر به فرد خودشون دارند ولیکن یه چیز توی همه اونها ثابت و غیر قابل انگار کع عموما ال ای دی ها ذات شون کار با ولتاژ های پایین مثل ۱۲ یا ۹ یا ۶ یا ۲۴ و نهایت در نوع اس ام دی که ۳۲ ولت هستند، و لذا در صورتی که میبینیم محصولات این نوع لامپ در انواع پر نور با جریان ۲۲۰ در حال استفاده عموم هست اینجا اش به طبع کاره هنر الکترونیک و دوستان و جامعه مهندسی این رشته سراسر هیجان و بی انتها اس که با درست کردن مدار ها و برد های مختلف که زمینه اصلی شون را از مقاومت ها در انواع مختلف هست تشکیل و ساخته و نصب میشه و ایضا اخیرا که شاهد روشن شدن انواع پنل و صفحات ال ای دی بودیم که حتی مدار یا کیت همراه توشون حذف و سازندگان ضمن پیشرفت عملیات کنترل و تبدیل ولتاژ و جریان را به واسطه چند قطعه مقاومت و یا نهایت خازن و اجزای کوچیک الکترونیکی که در روی همون صفحه و در کنار ال ای دی های میشولک کوچولو ولی پر قدرت و نورانی نصب شدند که به نوبه خودش واقعا یه تغییر به گونه ۰ تا ۸۹ هست در صنعت و زمینه نور و، روشنایی که دنیا و حتی اقتصاد بسیار واحد صنفی و حتی کشور هایی را تحت تاثیر قابل توجهی گذاشته و البته انجام کار ها را بزای عموم افراد و شغل ها به سهم و میزان زیادی روان و راحت تر و به صرفه تر… به واقع ال ای دی ها با برق مطبوع خودشون که البته همه از نوع Dc هستند بسیار پر نور تر اند تا اینکه بخوان با برق Ac و استفاده از مدر ها یا اصطلاحا درایور های مربوطه به خودشون که تشکیل شده از انواع سیم پیچ و خازن و مقاومت و چند قطعه دیگه و البته بسته به نوع و مدل و کاربرد وسیله متفاوت تشکیل شدند روشن بشن و در این فرایند متسفانه نور این مدل لامپ کمتر ارایه میشه، در نهایت ممنون از سایت خوب و واقعا بینظیر از باب بانک اطلاعاتی موتور سیکلت. موفق و پاینده باشید انشاالله..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *