روش‌های افزایش طول عمر موتورسیکلت

افزایش طول عمر موتور سیکلت با سرویس سر وقت
4.9/5 - (20 امتیاز)

 سلام و عرض ادب خدمت کاربران گرامی  سایت موتوسل امیدوارم که حالتان خیلی عالی باشد و همیشه سالم و سلامت باشید. در این مقاله قرار است ، که از روش‌هایی صحبت کنیم ،که باعث افزایش طول عمر موتورسیکلت و یا حتی طول عمر ماشین‌ها می‌شوند.

چند روش ساده برای افزایش طول عمر موتورسیکلت :

۱- تعویض به موقع روغن موتور

 روغن موتور یکی از مهمترین مواردی هست، که برای افزایش طول عمر موتورسیکلت، باید به آن توجه ویژه‌ایداشته باشیم . روغن موتور روانکاری موتورسیکلت ما و یا حتی ماشین  ما را تنظیم می کند. پس روغن موتور رو مرتب چک کنید، و اگر دیدید که از ماکسیمم و یا مینیمم مقدار روغن کمتر یا بیشتر هست مقدار آن راتنظیم کنید.

و این روغن باید حتماً روغنی باشد، که با موتور شما سازگار است. و داخل دفترچه راهنمای آن نوشته شده باشد . اگر روغن موتور بیش از حد کم  می‌شود،  فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنیم تا علت  کم شدن روغن معین شود. و آن را رفع کنیم.

همیشه یادتان باشد که روغن موتور را همیشه به موقع عوض کنید. و زمان تعویض آن از دستتان در نرود. اگر روغن موتور را به موقع تعویض ننماییم ، می‌تواند  باعث  روغن سوزی موتور ، ضعیف شدن رینگ ها و پیستون موتور و حتی خرابی سیلندر و یا زدن شاتون شود.

عکس سرویس و تعمیر موتور سیکلت

۲- هنگامی که انجین سرد است  دور موتور را زیاد بالا نبرید .

هنگامی که موتور سرد است، و زمانی که ما موتور را تازه روشن می‌کنیم ، روغن موتور داخل موتور گردش نکرده است، و قطعات موتور خشک می باشند. پس در ابتدا بهتر است، صبر کنیم تا روغن موتور سیکلت به تمامی قطعات موتور برسد. و اگر ما ناگهانی دور موتور را بالا ببریم باعث ساییدگی قطعات می‌شود، و همچنین زمانی که موتور را تازه روشن می نماییم، قطعات موتور سرد هستند، و اصطکاک بین آنها زیاد است ولی وقتی موتور داغ می شود، اصطکاک بین قطعات کم می‌شود، و باعث ساییدگی کمتر قطعات می‌شود.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

پس بهتر است ، وقتی موتور را روشن می‌نماییم ، کمی صبر کنیم تقریبا بین ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنیم تاهم روغن به تمامی قطعات برسد و هم کمی موتور داغ شود. 
نکته مهم:  روغن موتور تقریباً  در دمای 90 درجه سلسیوس به آن غلظتی از خودش می‌رسد،تا روانکاری خودش را بهتر انجام می دهد .
این دومین نکته راجب افزایش طول عمر موتورسیکلت بود.

3- تنظیم سوپاپ‌های موتورسیکلت:

 سوپاپ‌های  موتور خود را همیشه تنظیم کنید، و چک کنید، که  تنظیم باشند. این کار را می‌توانید به تعمیرکار معتبر بسپارید، تا سوپاپ‌های موتور شما را  فیلرگیری کند، حواستان باشد، که فیلرگیری را طبق استاندارد هایی که  شرکت سازنده آن توصیه کرده است، باشد. این کار را خودتان هم می‌توانید انجام دهید، ولی باید ابزار مورد نیاز آن را داشته باشید .

اگر سوپاپ ها تنظیم نباشند باعث خرابی انگشتی‌های سرسیلندر و حتی باعث هدر رفتن توان موتور می‌شود، و باعث می شود که این قطعات زودتر خراب شوند.

تصویر افزایش طول عمر موتور سیکلت با سرویس به موقع

4 – تعویض به موقع دیگر قطعات موتور

 بعضی مواقع انجین موتورسیکلت شما دچار مشکلاتی می شود، و یا حتی به خوبی کار نمی کند. بهتر است قبل از اینکه به قطعات دیگر  صدمه ای وارد شود، آن قطعات معیوب را تعمیر و یا تعویض کنیم. آن  قطعات، قطعاتی مانند شمع موتورسیکلت، صفحه کلاچ موتور، رینگ و پیستون ،شاتون و… می‌باشند.

این چهار موردی را که درباره افزایش طول عمر موتورسیکلت بیان کردیم، اگر همیشه تحت نظر بگیریم، و به موقع انجام دهیم، از خیلی از هزینه‌های اضافی تر پیشگیری می‌کنیم. پس بهتر است، همیشه حواسمان به موتورسیکلت‌مان باشد. و این موارد را بررسی کنیم، و سرسری از آنها نگذریم. چرا ک بعضی مواقع یک عیب و ایراد کوچک می تواند هزینه های خیلی بیشتری را برای ما تحمیل کند .

در اینجا ما موارد کمی را بیان کردیم  اما موارد خیلی بیشتری هستند که شما تجربه کرده‌اید، و با آنها مواجه شده اید، خوشحال می‌شویم، آن موارد را پایین همین مطلب بیان کنید. تا دیگران که این مطلب را می خوانند، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

     
   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *