فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید فیلرگیری کنیم؟؟؟{قیمت}

عکس سوپاپ های موتورسیکلت
4.6/5 - (88 امتیاز)

فیلر گیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید آنها را فیلر گیری کنیم؟؟؟

 سلام خدمت دوستان عزیز سایت موتورسل در این مطلب آموزشی قرار است راجع به فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت صحبت کنیم و دلایل آن بررسی نماییم پس برای یادگیری این موضوع در ادامه با موتورسل همراه باشید.

منظور از فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت چیست؟

منظور از فیلر گیری و میزان خلاصی سوپاپهای موتورسیکلت این است که بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر که روی انگشتی و یا اسبک بالا قرار می گیرد باید یک میزانی خلاصی وجود داشته باشد که به تنظیم کردن این خلاصی فیلر گیری سوپاپها یا میزان لقی سوپاپها می گویند.

سرسیلندر و سوپاپ های موتورسیکلت ] صفر تا 100 + قیمت قطعات+ اموزش تصویری

چرا باید بین انتهای ساقه سوپاپ و پیچ فیلر خلاصی وجود داشته باشد؟

برای اینکه زمانی که موتور کار می‌کند و هنگامی که در محفظه سیلندر همراه با انفجار گرما ایجاد می‌شود، این گرما به سرسیلندر و سوپاپ ها منتقل می شود. به این صورت که ابتدا بشقابک های سوپاپ گرم می‌شوند و این گرما به ساق سوپاپ می‌رسد و ساق سوپاپ در اثر گرما به طول آن اضافه می‌شود به این شکل که در اثر گرما منبسط می‌شود و افزایش طول پیدا می کند و این افزایش طول کم و ناچیز به اندازه چند صدم میلیمتر می باشد.

در نهایت این میزان لقی ها و خلاصی ها می باشند که وضعیت کارکرد موتور سیکلت را تعیین می‌کنند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

اکنون که ساق سوپاپ افزایش طول پیدا کرد و بلندتر شد، اگر بین ساق سوپاپ و پیچ فیلر خلاصی وجود نداشته باشد به صورتی که خلاصی آنها صفر باشد، باعث بازماندن سوپاپ ها می شوند.

فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت + عکس

 یعنی سوپاپی که باید در زمان بسته بودن کاملاً بسته باشد و هیچ درزی نداشته باشد در این صورت باز می مانند و سوپاپ که باز بماند نمی‌تواند حرارت را به نشیمنگاه سوپاپ منتقل کند و حرارت را به خودش جذب می کند و این حرارت می تواند باعث سوختن بشقابک های سوپاپ شود و اگر این اتفاق نیفتد و بشقابک های سوپاپ هم نسوزد سوپاپ که باز بماند باعث عدم گاز بند شدن احتراق داخل سیلندر می‌شود. و کمپرس به درستی صورت نمی‌گیرد و انرژی‌های حاصل از انفجار می تواند به هدر برود

و وقتی این اتفاق بیفتد موتور دیرتر روشن می‌شود و حتی اگر موتور روشن بشود کشش و قدرت لازم را ندارد و در نهایت باعث گرم شدن بیش از حد موتور و زیاد شدن مصرف سوخت می گردد.

اگر خلاصی بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر زیاد باشد چه اتفاقی می افتد؟

وقتی خلاصی زیاد باشد پیچ فیلر به ته ساق سوپاپ ضربه میزند و سر و صدای اضافی در انجین تولید می‌کند.

اتفاق دیگری که می‌افتد این است که در اثر این ضربه پیچ فیلر و ساق سوپاپ به مرور زمان ساییده می شوند و استهلاک آنها بالا می‌رود.

آموزش فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت

اتفاق مهم دیگری که می افتد این است که هماهنگی بین بالا و پایین رفتن پیستون موتورسیکلت و باز و بسته شدن سوپاپ ها از بین می رود این هم می‌تواند باعث کاهش قدرت و کشش موتور شود. چون باعث می شود سوپاپ دیرتر باز شود و داخل سیلندر موتور سیکلت به خوبی از هوا و سوخت پر نشده باشد.

اینها از دلایل مهمی بودند برای این که فیلرگیری موتورسیکلت به صورت صحیح و درست انجام شود، در مقاله دیگری نحوه فیلر گیری صحیح را به شما آموزش داده ایم که می توانید با کلیک بر روی آن آن را مشاهده نمایید.

     
   

خلاصه: در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل دلایل فیلر گیری سوپاپ های موتور سیکلت را بیان کردیم امیدواریم که برای شما مفید واقع بوده باشد در صورتی که فکر می کنید نکات مهم دیگری وجود دارند که باید بررسی شوند می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر سوالی در این بخش دارید می توانید در بخش نظرات بیان کنید.

‫32 نظر ارسال شده در “فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید فیلرگیری کنیم؟؟؟{قیمت}

  1. محمد :

    مطالب درسته اما حتما دقت کنید اگه اینجین موتور سیکلت رنگ شده باشه باید مقدار خلاصی فیلر رو بیشتر بگیرید دلیلش هم اورهیت شدن انجین مخصوصا تو آب و هوای گرم و خشکه اینجین های رنگ شده مخصوص مناطق سرد سیر هستن تا دما حفظ بشه که اصلا برا مناطق ایران خوب نیستن البته اگه انجین آب خنک یا روغن خنک باشه مشکلی نیست.نکته دیگه برای اینجین های رنگ شده حتما روغن 10w-40استفاده کنید با کیفیت sj به بالا.باتشکر از سایت موتور سل.

  2. ارش :

    سلام خدمت دوستان .کلا بعداز تعمیر کامل یا سیلندروووو.باید بعداز ۴ روز ببری پیش همون اوستا کار دوباره فیلر گیری کنه .تا به سوپاپ ها فشار وارد نشه و باعث خرابی دنده تیم و انگشتی وووو بشه ممنون.

  3. محمد :

    سلام یه موتور 70 داریم مینی کراس
    شمع که میبندیم بهش درمیاریم میبینیم سر شمع کج شده زده سرشو داغون کرده
    تنظیم فیلر میخواد؟! یا علت چیخ

  4. محمد :

    سلام خسته نباشید
    من پسرم یه موتور مینی کراس 70 داره
    یه مدتی به موتور فشار اورده بود پر گاز میروند بعد بوبینش سوخت واسه همین یه دو ماه تقریبا تو گاراژ مونده بود
    بعد که بوبین و تعویض کردیم موتور روشن شد ولی انگار داشت خفه میشد گاز نمیخورد خیلی لرزش داشت خاموش که کرد فرداش هر کاری میکنه روشن نمیشه میگفت هندلش هم سغت شده بود شمع موتور و باز میکنه میبینه سرش کجه داغون شده یه شمع دیگه بسته سر اونم کج کرد موتور خواستم ببینم علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • موتور‌سل :

      دو سوال دارم 1- شمع بر اثر ضربه کج شده؟ 2-شمع بر اثر حرارت ذوب شده و نشانه سوختگی داره؟
      درحالت اول یا اینکه شمع مخصوص خود موتور نیوده و در حالت دوم میتونه مشکل از بوبین و ترانزیستور باشه

  5. حسینی :

    سلام استادسال خوشی داشته باشی..خواستم بگم پیچهای سراسبگهای انگشتی بالاموتور.چرایکی شون بلندتره ایاطبعیه.انگشتیهای پایین وبالاراهم عوض کردم..ممنوع میشم مشکلش چه

    • موتور‌سل :

      سللام ممنونم
      معمولا هم اندازه هستن و نباید اختلاف داشته باشن مگه اینکه یا یکی از قطعات رو درست نبستین اینجوری شده یا اینکه پیچ مال خودش نیست
      سوالتون رو واضح متوجه نشدم که پیچ انگشتی ها مدنظرتون هست یا پیچی که اسبک رو به سرسیلندر متصل میکنه؟

  6. فرهام :

    سلام خدمت شما من یه ۱۵۰ گرفتم بعضی مواقع ریپ میزنه البته شیر بنزین هم کم بنزین رد می‌کنه ۲ اینکه تعویض پلاک کردم کارت موتور خود به خود برام صادر میشه یا نه

    • موتور‌سل :

      سلام دلایل ریپ زدن ممکنه از سیستم سوخت رسانی یا سیستم جرقه زنی باشه و برای تشخیص اطلاعات بیشتر نیازه و باید چک بشه
      کارت هم اگه تعویض پلاک رفتی میفرستن برات و جاش الان یک برگه بهت دادن که از اون بجای کارت استفاده کنی ولی اگه نو خریدی از طریق فروشنده پیگیری کن

  7. اسماعیل مهدی خواه :

    سلام خسته نباشد
    موتور من ۱۵۰ هست و مشکلی که پیش اومده جدیدا با دور موتور بالا کار میکنه یعنی قبلا با ۸۰ تا سرعت دور موتور روی ۶-۷ هزار یا نهایتا ۸هزار کار میکرد الان با همون ۸۰ تا سرعت دور موتور روی ۱۰ -۱۱ هزار کار میکنه- احساس میکنم صدای موتور هم زیاد شده
    میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم
    به نظرتون فیلر گیری بشه درست میشه؟

    • موتور‌سل :

      سلام نیاز به یررسی داره ممکنه قطعاتی مانند رینگ وپیستون ، صفحه کلاچ ، مشکلات سوختی و … وجود داشته باشه و از فیلر درصورتی میتونه تاثیرگذار باشه که بیش از حد سفت کرده باشین و این باعث بشه دریچه ها کامل بسته نشن

  8. محمدرضا :

    سلام موتور ۲۰۰ مدل ۱۴۰۰ انژکتور دارم صدای فیلرش خیلی زیاده می‌خوام ببرم فیلر گیری کنند مشکلی برایش پیش نمیاد چون انژکتوره؟

  9. امیر :

    سلام من موتورمو تازه دادم دنده بالاپایینشو درست کردن ینی کلا یع دور موتورو سرویس کردم
    فرداش هم فیلرگیری کردم الان ک حدودا یه ماهو نیم میگذره یه صدایی حالت صدای دنده بالا پایین ولی خیلی ریز تر از حدودا سرسیلندر میاد میخواستم ببینم صدای فیلره یا نه خود اونجا ک رفتم گفت بیار فیلرگیری کنم درست میشه یه جا دگ میگه نه فیلر نیس البته من به کار اونکه موتورمو باز کرد اعتماد دارم بعد موتورم یکم ک گرم میشه این صدا میاد

    • ارش :

      سلام دوست عزیز موتور بعداز تعمیر باید ۴ روز کار کنه که سوپاپ ها جا بیافته .و بعد دوباره فیلر گیری بشه .اگه فیلر زیاد سفت باشه فشار میاره سر سوپاپ و تاپیکها دنده تایم رو گود میکنه و دوباره باعث خرابی دنده تایم میشود

  10. علی :

    سلام من آپاچی ۱۵۰ دارم میله سوپاپ رد کرده بردم تعمیرگاه درست کرده بعد صدای موتورم زیاد شده انگار اون موتور قبلی نیست بردم همون تعمیرگاه میگه اگه فیبر گیری کنم موتور لال میشه شما میدونید چرا صدا موتور استارت موتور انقدر زیاد شدن
    ممنون

    • موتور‌سل :

      سلام احتمالا بر اثر این اتفاق به قطعات دیگه فشار وارد شده
      معمولا به زنجیرتایم ، دنده تایم و … فشار میاد و باعث خوردگی یا کج شدن این قطعات میشه و باعث صدای اضافی در انجین میشه
      و ممکنه یا تعویض این قطعات هم صداش به روز اول برنگرده

  11. محمد :

    سلام میگم موتور خیلی زود فیلرش شل میکنه علتش چیه موتور 125 هستش

    • موتور‌سل :

      سلام وقتی تازه موتوز تعمیر شده و سیلندر و سرسیلندر باز بشه تا جا باز کنه ممکنه یکم فیلر شل بشه
      و علت دیگه هرز شدن مهره 10 روی فیلر هست
      روش اصولی فیلرگیری این هست که بعد از فیلرگیری این مهره سفت بشه اگه سفت نشه یا هرز شده باشه باعث شل شدن فیلر بشه
      عوامل دیگه من فعلا حضور ذهن ندارم دوستان اگه اطلاعات دارید نظرتان رابنویسید تا بقیه استفاده کنند

    • ارش :

      سلام .علت اصلی خرابی سوپاپها و میل تیپیت ها . وپیچ تنظیم فیلر .دیگه علت خاصی وجود نداره یا شل شدن پیچهای اسبکها.

  12. ابوالفضل پرورش :

    سلام خسته نباشید من موتور 125 دارم انگشتی هاش و دنده تایم نو کردم بعد تعمیر کار گفت یه مدت روش برو تاآب بندی شه بعد بیا فیلر بگیرم بعدیک ماه رفتم فیلرش گرفت اما فیلر خیلی زود شل شدن گفت باید یه مدت روش بری تا درست شه اما خودم احساس میکنم داره دروغ میگه نظر شما چیه ممنون میشم جواب بدید

    • موتورسل :

      سلام وقتتون بخیر
      هنگامی که اب بندی میشه، جا باز میکنه و باید فیلر گیری کرد. بعد یک ماه اگه از موتور استفاده کردین معمولا اب بندی شده و در طی این مدت شاید نیاز باشه چندین بار فیلر گیری کرد
      در ابتدا که اب بندی میشه حرفش درسته باید یک مدت کار کنه که تا قطعات جا بیوفته – همیشه موتورتون رو جایی ببرید که به طرف اعتماد دارین
      ممکنه صدای قطعات دیگه انجین باشه یا اینکه مشکل از جایی دیگه هم غیر فیلر باشه
      ندیده نمیتونیم بگیم طرف راست میگه یا دروغ

    • اوستعلی :

      سلام داداش من رفیقم یه کویر 125مدل1401داره براش فیلر گرفتم
      با فیلر 5صدم انگار زود داغ میکنه
      مشکلی پیش نمیاد فکر میکنم باید شل تر میگرفتم

  13. Hassan :

    سلام خسته نباشید من حدود یک ماهه که هوندا ۲۰۰همتاز صفر خریدم این صدای فیلر از انجین موتور منم میاد به یه تعمیرکار نشون دادم گفت نباید این موتورای انژکتوری رو فیلر گیری کنی چون هی تو حالت درجا موتور خاموش میشه ولی از نمایندگی پرسیدم اونا گفتن نه خاموش نمیشه البته موتور من الان همه چیزش اوکیه البته یه مورد دیگه ای هم که داره اینه که موتور ریپ میزنه وقتی با سرعت یکنواخت حرکت میکنی ولی وقتی گاز میدی تا سرعتو بالا ببری ریپ نمیزنه میتونین راهنماییم کنین در مورد رفع همین ریپ زدنش و اینکه واقعا اگه فیلرگیریش کنم خاموش میشه یا نه؟

    • موتورسل :

      سلام سلامت باشید
      مورد اول اینکه فیلرگیری کنید خاموش بشه درست نیست ممکنه اگه درست فیلرگیری نشه و بیش از حد فیلر رو سفت کنی موتور روشن نشه یا موتور بد کار کنه
      و مورد دوم ریپ زدن ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه 1- سیستم سوخت رسانی مشکل داره یا 2- سیستم جرقه زنی دچار مشکل هست که شامل شمع و .. میشه.
      برای رفع مشکل باید دیاگ زد و خطاها رو رفع کرد و اگر قابل رفع شدن نبود اون قطعه ای که مشکل داره رو تعمیر یا تعویض کرد و سیستم انزکتوری چون کامپیوتر داره عیب یابی بدون دیاگ زدن خیلی سخته و بهتره جایی برید که دستگاه دارن و کار باهاش رو بلدن
      چون سوخت انژکتور توسط کامپیوتر و سنسورها تنظیم میشود

    • موتورسل :

      سلام زمان خاصی نداره وقتی احساس کردی فیلرها شل شده و زیادی صدا میده یا اینکه زیادی فیلر ها سفت باشه که توی کارکرد موتور تاثیر بذاره و قدرت احتراق هدر بره

      • علی :

        سلام من ی موتور ۱۲۵ دارم موتور کم می‌آورد جوری ک انگار یکی ترک موتور گرفته بود و نمیزاشت حرکت کنه راه نمی‌رفت دادم سر سیلندر رو برقو زد کردش ۵۰ رینگ و پستان هم عوض کردم پایه سوپاپ هم نو کردم گریم کاری هم شد کاربرات هم تنظیم کردم ولی صفحه کلاچ هم نو شده ولی بازم کم میاره مشکلش چیه ؟ لطفت راهنمایی کنید

        • موتور‌سل :

          قبل از هر چیزی باید موتور اب بندی بشه بعد از اب بندی میشه تشخیص داد که وضعیت موتور چطوره توی این مدت موارد آب بندی رو رعایت کنید کم کم قدرت موتور برمیگرده

  14. حسین :

    سلام داش من یه موتور 125 دارم بدون استارت مدل 93 بعد این بعد چندسال خیلی خزج آورد انجینش حساب که کردم گفتن فقط انجینش 4 میلیون خرج داره ولی شاسی موتور سالم سالم بدون جوشکاری و بدون خط و خش و زنگ و شماره شاسی هم کاملا سالمه ولی به تعمیر کار که گفتم، گفت این انجین حتی با این همه خرج مثل اولش نمیشه و منم حقیقت از موتوره راضی نیستم و رفتم یه موتور 200 قیمت کردم گفتن 60 میلیون در همین راستا اومدم

    هزینه کردم یه انجین 250 گرفتم نو نو از کارخونه با فاکتور و حدود 14 ميليون قیمتش شد بعد اومدم کلا لوازم موتور از همه چیز چه قلوه و کیلومتر و حتی دیسک عقب هم خریدم، یعنی هرچیزی که لازم داشت با دزد گیر و همه چی مارک خوبم نه الکی که کارخونه ها میارن اونم شد 13 میلیون بعد الان میخوام قبل از نصب انجین، به صورت قانونی رو انجین شماره بکوبم باید چیکارکنم

    موتور نه خلافی داره و نه شکایت، سند هم داره و بیمه و همه چیزشم اوکیه

    به نظر خودم حتی اگه قانونی کردنش هم تا 5 میلیون پام در بیاد بازم خیلی زرنگی کردم چون الان موتور 200 چیزی بین 45 تا 55 میلیون تومن در میاد تازه کیفیت لوازمشم مثل چیزایی که من خریدم نیست

    یه راهنمایی بکن دمت گرم

    • موتورسل :

      سلام از جایی که انجین خریدی راهنمایی بگیر فکر کنم همون فاکتور و برگه ای میدن که باید بری تعویض پلاک و سند و کارت جدید برات صادر بشه
      من تاحالا تجربه چنین کاری نداشتم پیشنهاد میکنم از همون کارخونه اطلاعات لازم رو بگیری یا از لوازم یدکی هایی که انجین میفروشن راهنمایی بگیر که چه مراحلی داره
      اگه به نتیجه رسیدی ممنون میشم همینجا اطلاع بدی تا دیگران هم بتونن از این اطلاعات استفاده کنن.
      معمولا اکثر موتورسوارها وقتی موتور دسته دو میخرن دنبال مراحل قانونی نمیرن به همون قولنامه دستی اکتفا میکنن کا کار درستی نیست
      اما الان که موتور گرون شده سند باید بنام بزنی که در اینده هیچ مشکلی برات پیش نیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *