فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید فیلرگیری کنیم؟؟؟{قیمت}

عکس سوپاپ های موتورسیکلت
4.7/5 - (86 امتیاز)

فیلر گیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید آنها را فیلر گیری کنیم؟؟؟

 سلام خدمت دوستان عزیز سایت موتورسل در این مطلب آموزشی قرار است راجع به فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت صحبت کنیم و دلایل آن بررسی نماییم پس برای یادگیری این موضوع در ادامه با موتورسل همراه باشید.

منظور از فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت چیست؟

منظور از فیلر گیری و میزان خلاصی سوپاپهای موتورسیکلت این است که بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر که روی انگشتی و یا اسبک بالا قرار می گیرد باید یک میزانی خلاصی وجود داشته باشد که به تنظیم کردن این خلاصی فیلر گیری سوپاپها یا میزان لقی سوپاپها می گویند.

سرسیلندر و سوپاپ های موتورسیکلت ] صفر تا 100 + قیمت قطعات+ اموزش تصویری

چرا باید بین انتهای ساقه سوپاپ و پیچ فیلر خلاصی وجود داشته باشد؟

برای اینکه زمانی که موتور کار می‌کند و هنگامی که در محفظه سیلندر همراه با انفجار گرما ایجاد می‌شود، این گرما به سرسیلندر و سوپاپ ها منتقل می شود. به این صورت که ابتدا بشقابک های سوپاپ گرم می‌شوند و این گرما به ساق سوپاپ می‌رسد و ساق سوپاپ در اثر گرما به طول آن اضافه می‌شود به این شکل که در اثر گرما منبسط می‌شود و افزایش طول پیدا می کند و این افزایش طول کم و ناچیز به اندازه چند صدم میلیمتر می باشد.

در نهایت این میزان لقی ها و خلاصی ها می باشند که وضعیت کارکرد موتور سیکلت را تعیین می‌کنند.

اکنون که ساق سوپاپ افزایش طول پیدا کرد و بلندتر شد، اگر بین ساق سوپاپ و پیچ فیلر خلاصی وجود نداشته باشد به صورتی که خلاصی آنها صفر باشد، باعث بازماندن سوپاپ ها می شوند.

فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت + عکس

 یعنی سوپاپی که باید در زمان بسته بودن کاملاً بسته باشد و هیچ درزی نداشته باشد در این صورت باز می مانند و سوپاپ که باز بماند نمی‌تواند حرارت را به نشیمنگاه سوپاپ منتقل کند و حرارت را به خودش جذب می کند و این حرارت می تواند باعث سوختن بشقابک های سوپاپ شود و اگر این اتفاق نیفتد و بشقابک های سوپاپ هم نسوزد سوپاپ که باز بماند باعث عدم گاز بند شدن احتراق داخل سیلندر می‌شود. و کمپرس به درستی صورت نمی‌گیرد و انرژی‌های حاصل از انفجار می تواند به هدر برود

و وقتی این اتفاق بیفتد موتور دیرتر روشن می‌شود و حتی اگر موتور روشن بشود کشش و قدرت لازم را ندارد و در نهایت باعث گرم شدن بیش از حد موتور و زیاد شدن مصرف سوخت می گردد.

اگر خلاصی بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر زیاد باشد چه اتفاقی می افتد؟

وقتی خلاصی زیاد باشد پیچ فیلر به ته ساق سوپاپ ضربه میزند و سر و صدای اضافی در انجین تولید می‌کند.

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

     

اتفاق دیگری که می‌افتد این است که در اثر این ضربه پیچ فیلر و ساق سوپاپ به مرور زمان ساییده می شوند و استهلاک آنها بالا می‌رود.

آموزش فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت

اتفاق مهم دیگری که می افتد این است که هماهنگی بین بالا و پایین رفتن پیستون موتورسیکلت و باز و بسته شدن سوپاپ ها از بین می رود این هم می‌تواند باعث کاهش قدرت و کشش موتور شود. چون باعث می شود سوپاپ دیرتر باز شود و داخل سیلندر موتور سیکلت به خوبی از هوا و سوخت پر نشده باشد.

اینها از دلایل مهمی بودند برای این که فیلرگیری موتورسیکلت به صورت صحیح و درست انجام شود، در مقاله دیگری نحوه فیلر گیری صحیح را به شما آموزش داده ایم که می توانید با کلیک بر روی آن آن را مشاهده نمایید.

خلاصه: در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل دلایل فیلر گیری سوپاپ های موتور سیکلت را بیان کردیم امیدواریم که برای شما مفید واقع بوده باشد در صورتی که فکر می کنید نکات مهم دیگری وجود دارند که باید بررسی شوند می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر سوالی در این بخش دارید می توانید در بخش نظرات بیان کنید.

‫4 نظر ارسال شده در “فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید فیلرگیری کنیم؟؟؟{قیمت}

    • موتور سیکلت :

      سلام زمان خاصی نداره وقتی احساس کردی فیلرها شل شده و زیادی صدا میده یا اینکه زیادی فیلر ها سفت باشه که توی کارکرد موتور تاثیر بذاره و قدرت احتراق هدر بره

  1. حسین :

    سلام داش من یه موتور 125 دارم بدون استارت مدل 93 بعد این بعد چندسال خیلی خزج آورد انجینش حساب که کردم گفتن فقط انجینش 4 میلیون خرج داره ولی شاسی موتور سالم سالم بدون جوشکاری و بدون خط و خش و زنگ و شماره شاسی هم کاملا سالمه ولی به تعمیر کار که گفتم، گفت این انجین حتی با این همه خرج مثل اولش نمیشه و منم حقیقت از موتوره راضی نیستم و رفتم یه موتور 200 قیمت کردم گفتن 60 میلیون در همین راستا اومدم

    هزینه کردم یه انجین 250 گرفتم نو نو از کارخونه با فاکتور و حدود 14 ميليون قیمتش شد بعد اومدم کلا لوازم موتور از همه چیز چه قلوه و کیلومتر و حتی دیسک عقب هم خریدم، یعنی هرچیزی که لازم داشت با دزد گیر و همه چی مارک خوبم نه الکی که کارخونه ها میارن اونم شد 13 میلیون بعد الان میخوام قبل از نصب انجین، به صورت قانونی رو انجین شماره بکوبم باید چیکارکنم

    موتور نه خلافی داره و نه شکایت، سند هم داره و بیمه و همه چیزشم اوکیه

    به نظر خودم حتی اگه قانونی کردنش هم تا 5 میلیون پام در بیاد بازم خیلی زرنگی کردم چون الان موتور 200 چیزی بین 45 تا 55 میلیون تومن در میاد تازه کیفیت لوازمشم مثل چیزایی که من خریدم نیست

    یه راهنمایی بکن دمت گرم

    • موتور سیکلت :

      سلام از جایی که انجین خریدی راهنمایی بگیر فکر کنم همون فاکتور و برگه ای میدن که باید بری تعویض پلاک و سند و کارت جدید برات صادر بشه
      من تاحالا تجربه چنین کاری نداشتم پیشنهاد میکنم از همون کارخونه اطلاعات لازم رو بگیری یا از لوازم یدکی هایی که انجین میفروشن راهنمایی بگیر که چه مراحلی داره
      اگه به نتیجه رسیدی ممنون میشم همینجا اطلاع بدی تا دیگران هم بتونن از این اطلاعات استفاده کنن.
      معمولا اکثر موتورسوارها وقتی موتور دسته دو میخرن دنبال مراحل قانونی نمیرن به همون قولنامه دستی اکتفا میکنن کا کار درستی نیست
      اما الان که موتور گرون شده سند باید بنام بزنی که در اینده هیچ مشکلی برات پیش نیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.