معرفی [جامع و کامل] انواع موتورسیکلت ها در سال 2021

موتور کراس-(Motocross)

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.7/5 - (70 امتیاز)

موتورسیکلت ها هم مانند ماشین ها کلاس‌ها و دسته‌بندی های مختلفی دارند. سیستم های زیادی برای طبقه بندی انواع موتورسیکلت‌ها وجود دارد که بر اساس نوع کاربرد آنها و اندازه و حجم انجین طبقه بندی می‌شوند. با اینکه هیچ سیستم جهانی برای طبقه بندی انواع موتور سیکلت وجود ندارد ولی ما در این مقاله سعی می‌کنیم انواع موتور‌‌سیکلت‌ها رو به صورت کامل معرفی کنیم.

انواع موتور‌سیکلت‌ها رو کلا میتونیم به دو صورت دسته بندی کنیم :

الف- دسته بندی بر اساس نوع کاربرد موتور سیکلت‌ها

ب- دسته بندی بر اساس حجم موتور سیکلت ها (سی سی / CC )


الف-دسته‌بندی براساس نوع کاربرد موتورسیکلت ها به صورت زیر هستند که اول به صورت اجمالی نام می‌بریم و بعد آنها را کامل توضیح می‌دهیم.

1- موتور سیکلت‌های جاده رو (خیابانی)

2- موتور سیکلت‌های آفرود (فراجاده ای)

3-اسکوتر موتور سیکلت‌ها (scooters )

4- موتور سیکلت‌های کوچک(مینی – mini)

5- موتور گازی ها (Moped)

6- موتور‌سیکلت‌های همه جارو (به اختصار – A.T.V)


خب حالا به شرح یک یک این 6 دسته می‌پردازیم :

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

1- طبقه اول موتورسیکلت‌های جاده رو

موتور سیکلت‌های جاده رو (خیابانی)

این نوع از موتور‌سیکلت‌ها در انگلیسی Road Motorcycles نامیده می‌شوند. این نوع موتور سیکلت ها همانطور که نام آنها اشاره می‌کند موتورسیکلت‌هایی هستند که برای سوار شدن در جاده های آسفالته طراحی شده اند. آنها دارای لاستیک های معمولا صاف با الگوی آج سبک هستند.

و دارای تجهیزاتی کامل مناسب جاده می‌باشند. => تجهیزاتی مانند: چراغ های جلو و عقب , چراغ‌های راهنما , سیستم ترمز جلو و عقب , کمک‌های مخصوص جاده , اگزوز های مخصوص با صدای کم (مجهز به صدا خفه کن) , باتری و تجهیزات لازم برای تردد در جاده ها را دارند.

این گروه از موتورسیکلت ها بیشترین مخاطب را در بین انواع موتور سیکلت ها را دارا می‌باشند.و حجم این نوع موتور ها معمولا از 125 سی سی به بالا می‌باشد و سرعتشان بین 120 تا 200 کیلومتر بر ساعت قرار دارد.

آموزش فیلرگیری سوپاپ موتور


خود موتورسیکلت‌های جاده‌رو به 4 گروه زیر تقسیم بندی می‌شوند:

A- موتورسیکلت های تفریحی (کروزر / cruiser)

B- موتورسیکلت های مسابقه‌ای ( اسپورت/ Sport-bike)

C- موتورسیکلت های مسافرتی (تورینگ/ Touring)

D- موتورسیکلت های شهری یا استاندارد (Standard/ City-bike)


حال هر کدام از این زیرگروه ها رو شرح میدیم:

A- موتورسیکلت های تفریحی یا کروزر (cruiser):

موتور سیکلت های تفریحی یا کروزر

این نوع از موتورسیکلت ها فاصله بین دوچرخ آنها معمولا زیاد است. و زین (صندلی) آنها ارتفاع کمی دارد و دارای دستگیره های بلند می باشند . و پاهای راکب
جلوتر از بدنش قرار می‌گیرد. و دستها برای گرفتن دستگیره های موتورسیکلت بالا می‌آید. و راکب با کمری ر است روی موتور قرار می‌گیرد و به همین علت طی مسافت‌های طولانی موتورسواری خسته کننده نمی باشد.
همچنین به دلیل داشتن ظاهری زیبا این نوع از موتورسیکلت ها دارای بیشترین مخاطب در گروه خود را دارا می باشند. قابلیت دیگر این نوع موتورسیکلت‌ها داشتن فضای کافی جهت نصب تجهیزات جانبی اضافه و آسایش راکب دوم موتورسیکلت می باشد. این نوع موتورسیکلت‌ها دارای انجینهای (cc) ۲۵۰ سی سی به بالا و با وزنی بین (kg) ۱۳۵ کیلو گرم تا (kg) 350 کیلو گرم می‌باشند . سیستم انتقال نیرو این موتورها در سه نوع می‌باشد (زنجیری ، تسمه‌ای و شفت ) . نوعی دیگر از موتور سیکلت نیز در این زیر گروه وجود دارد که به چاپر (chopper) معروف است و مشخصه بارز آن فاصله زیاد چرخ ها از هم میباشد .

     
   

B- موتورسیکلت های مسابقه‌ای یا اسپورت (Sport-bike):

موتور سیکلت های مسابقه‌ای یا اسپورت

موتورسیکلت های مسابقه‌ای، سرعت ، شتاب ، قدرت ترمز گیری و قدرت مانور بالایی را دارا می‌باشند . به همین علت
رانندگی با این وسیله به هوش و سرعت عمل بالایی نیاز دارد .این نوع از موتور سیکلت ها دستگیره فرمان کوتاه با قابلیت گردش بسیار محدود دارد (قابلیت گردش بین ۱۰
تا ۱۵ درجه ) ، ارتفاع زین آن بیشتر و طول آن کمتر از موتورسیکلت مدل کروزر است .در این نوع موتورعقب بودن جا پایی باعث می شود که
راکب کمی روی موتور خمیده شود و شکل آیرودینامیکی به خود بگیرد . لاستیکها ، ترمزها ، سیستم انتقال نیرو و سیستم
تعلیق این موتورها نیز عملکرد بسیار خوب‌تری دارند.
این نوع موتورسیکلت‌ها بیشتردر مدل تک سرنشین تولید میگردند ( به ندرت مدل دو سرنشین ) . معمولا بر روی این نوع موتورها انجین‌هایی با حجمی بین(cc) ۱۲۵ سی سی تا (cc) ۱۳۰۰ سی سی نصب میگردد. و وزن تقریبی آنها نیز بین (kg) ۱۳۵ کیلوگرم تا (kg) ۲۳۵ کیلوگرم می باشد . سیستم انتقال نیرو این موتورها نیز از نوع زنجیری و شفت می باشد. و جالب این‌که فاقد جک بغل یا وسط بوده وبرای پارک کردن آنها از خرک‌های مخصوص که در زیر چرخ عقب قرار می‌گیرند استفاده می شود.
با توجه به اندازه موتورسیکلت‌ها و حجم انجین به کار رفته در آن‌ها ، این گروه به زیرگروه‌های زیر تقسیم می گردند :
Small capacity Sport Bikes => 125- 400 cc
Super Sport bikes => 500-800 cc
Super bikes => 800-1100 cc
Sport touring => >> 1100 cc

کلاه موتورسیکلت

C- موتورسیکلت های مسافرتی یا تورینگ (Touring):

موتور سیکلت های مسافرتی یا تورینگ

موتورسیکلت های مسافرتی را میتوان ترکیبی از موتورسیکلت‌های مسابقه ای و موتور سیکلت‌های کروزر نامید. به این معنی که ویژگی‌های این دو نوع موتوریعنی (راحتی و سرعت و قدرت زیاد )را یکجا دارد .
اگر قصد مسافرت در مسیرهای زیاد با مسافت چند صد کیلومتر و حتی بیشتر از هزار کیلومتر مدنظر باشد استفاده از این نوع موتورسیکلت ها مناسب می‌باشد.
زین پهن‌تر و راحت‌تر ، وجود شیشه جلو جهت جلوگیری کردن از برخورد باد در سرعت بالا به راننده ، وجود محفظه‌هایی برای جاسازی مناسب وسایل مسافرت ، تجهیزاتی مانند رادیو و… شرایط بسیار مناسبی را در مسیرهای طولانی‌تر فراهم می کنند. بصورتی که این نوع از موتورسیکلت‌ها بهترین وسیله برای سفرهای توریستی است. تنها مشکل این نوع موتور سیکلت ها داشتن وزن زیاد نسبت به دیگر مدل ها می باشد(دارای وزنی تقریبا (kg) ۳۶۰ کیلو گرم). و به همین علت رانندگی با آنها نیاز به قدرت بدنی بیشتری دارد .
انجین‌های استفاده شده در این موتورسیکلتها حجمی بین (cc) ۷۵۰ سی‌سی تا (cc) ۱۶۰۰ سی سی دارند. البته معمولادر نوع اسپورت آنها از انجین کوچکتری استفاده می شود. ولی موتورسیکلت‌های صرفا توریستی دارای حد اقل انجین با حجم (cc) ۱۱۰۰ سی سی می باشند .

D- موتورسیکلت های شهری یا استاندارد (Standard/City-bike):

موتور سیکلت های شهری یا استاندارد

لیست قیمت روز انواع موتورسیکلت

موتور سیکلت های شهری مدلی ساده از انواع موتورسیکلت ها برای استفاده در شهرها می‌باشد. و خصوصیات آنها کارایی خوب ، کاربری راحت و آرگونومی مناسب است و دیگر مانند موتورسیکلت‌های مسابقه ای داشتن بدنه سبک و آیرودینامیکی و همچنین قرار گرفتن راکب به حالت خمیده به طرف جلو ملاک نیست . ساخت و استفاده از این نوع موتورسیکلت‌ها از دهه ۷۰ رواج پیدا کرده است و در اوایل دهه
۸۰ میلادی در اروپا به اوج خود رسید . این موتورسیکلت از نظر قیمت معمولا در کلاس اقتصادی قرار دارد و عموم مردم قدرت خریدن آنها را دارا می‌باشند . یکی از موفق‌ترین مدل‌های موتور سیکلت د ر گروه ( موتور سیکلت های شهری یا استاندارد) که در کشور ما محبوبیت بسیاری یافت مدل هوندا(cc)125 سی جی نام دارد.

2- موتورسیکلت‌های آفرود (فراجاده‌ای)

موتور سیکلت‌های آفرود یا فراجاده‌ای

موتور سیکلت‌های آفرود به لاتین ( off road Motorcycle ) همان‌طور که از معنی نامشان پیداست استفاده از آنها خارج از جاده های صاف و آسفالته بوده و با اهداف گوناگونی طراحی و ساخته شده‌اند.
اما استفاده اصلی آنها در بیرون از شهر یعنی جاهایی مانند جاده های کویری ، بیابانی و مسیرهای جنگلی می‌باشد. که مشخصه اصلی این مسیرها نا همواری، باتلاق و لجنزار، پستی و بلندی ، صخره و تپه های فراوان است.


همچنین این گروه از موتورسیکلت‌ها هم دارای زیرگروه هایی می‌باشند:

A- موتور کراس (Motocross)

B- موتورسیکلت های رالی (Rally-bikes)

C- موتورسیکلت های دو منظوره( Dual Purpose or Endura)

D- موتورسیکلت های تریال (Trail-bikes)


حال توضیحات هر کدام از این زیرگروه ها رو به صورت مختصر بیان می‌کنیم:

A- موتور کراس‌ها

موتور کراس-(Motocross)

وقتی که نیاز به انجام حرکت‌های نمایشی باشد از موتور کراس ها استفاده می‌شود. با این نوع موتور سیکلت ها میتوان پرش های بلند از روی تپه ها و جاهایی که پستی و بلندی وجود دارد انجام داد. و این نوع موتورها مخصوص این کار ساخته شده اند. و به همین دلیل تجهیزات لازم برای تردد در سطح شهر را ندارند. و حتی در برخی مدل‌ها سیستم روشنایی هم وجود ندارد.

در این نوع موتورسیکلتها ارتفاع زین نسبت به مدل های  درون شهری بیشتر است. و در بعضی از مدلها به(cm) ۹۵ سانتی‌متر نیز می رسد. این ارتفاع مناسب باعث می شود که راکب موتورکراس به وضعیت اطراف خود مسلط باشد.  و دید بهتری از اطراف خود داشته باشد.

B- موتورسیکلت های رالی

موتور سیکلت های رالی -(Rally-bikes)

از این نوع موتور برای طی مسیرهای خیلی طولانی (مسابقات‌رالی) در بیابان‌های ناهموار و یا جاده‌های ناهموار استفاده می شود . حجم مخزن سوخت آنها بسیار زیاد می‌باشد. و دارای تجهیزات کاملی مانند: سیستم روشنایی ، بوق ، کیلومتر‌شمار و در مواردی قطب نما نیز هستند . از انجین های (موتورهای) پرقدرت دوزمانه یا چهار زمانه با حجم از(cc) ۴۵۰ تا(cc) ۶۰۰ سی سی در آنها استفاده می شود.

C- موتورسیکلت های دو منظوره

موتور سیکلت های دو منظوره-( Dual Purpose or Endura)

در موتور سیکلت های دو منظوره از لاستیک‌های مناسب برای تردد در جاده های سنگ‌فرش و یا آسفالت و همچنین راه‌ها‌ی ناهموار استفاده می‌گردد. و عکس موتورکراس‌ها دارای سیستم روشنایی (چراغ جلو و عقب وچراغ راهنما ) است. و دارای ظرفیت بیشتر مخزن سوخت و انجین‌های چهار زمانه و سایر تجهیزات که برای تردد در سطح شهر نیاز است می باشند. لذا از آنها می توان هم در شهر و هم برای طی مسیرهای طولانی در جنگل‌ها وبیابان‌ها استفاده کرد.

D- موتورسیکلت های تریال

موتور سیکلت های تریال-Trail-bikes

این مدل از موتورسیکلتها را باید وسیله ای برای رقابت میان موتورسوار و موتورسیکلت بر سر حفظ‌تعادل در عین سرعت نام برد . تریال (Trail)، تست مهارت و دقت در سرعت می‌باشد . اولویت در خصوصیات این مدل را می توان وزن بسیار پایین موتورسیکلت و قدرت قابل دسترس درلحظه ی نیاز و پاسخ سریع دریچه ی گاز به فرمان موتورسوار دانست .
برای همین موتورسوار برای حفظ تعادل بهتر و بالاتر به صورت ایستاده موتور را هدایت می کند . مخزن سوخت دراین کلاس بسیار کوچک و محدود طراحی شده است .
از این نوع موتورها فقط برای انجام حرکات نمایشی که نیاز به مهارت در حفظ تعادل و عبور از موانع بلند دارند استفاده می‌شود. به همین علت نیازی به دستیابی به سرعت‌های بالا و طی مسافت‌های طولانی در آنها نیست .و همچنین تردد آنها در جاهایی
غیر از پیست مسابقات ممنوع می‌باشد .
این نوع موتور ها نیز همانند موتورکراس‌ها فاقد تجهیزاتی مانند کیلومترشمار، بوق، راهنما و … است و ارتفاع
دیواره لاستیک عقب آنها نیز بیشتر ا زلاستیک جلو می‌باشد . از آنجا که وزن کم با قدرت بالا پارامتری مهم در این موتورسیکلت‌ها می
باشد معمولا از انجین‌های دوزمانه با حجم (cc) ۱۲۵ تا (cc) ۳۰۰ در آن‌ها استفاده می شود.
به علت آن‌که راکب همیشه برای انجام حرکت‌های نمایشی و گذرا از موانع مرتفع نیاز به تغییر دادن موقیت خود دارد.
لذا این موتورسیکلت ها فاقد زین است و راکب آن همیشه به طور ایستاده می باشد. و حتی در لحضاتی مجبور است در زمانی که موتورسیکلت ساکن است به مدت چند دقیقه بدون آن‌که پای خود را بر روی زمین بگذارد تعادل موتورسیکلت را حفظ کند و مسیر حرکت خود را تحلیل کند . مسیر طی شده با این موتورسیکلت ها تنها محدود به چند صد متر طول پیست مسابقات است به همین علت برای سبک شدن هرچه بیشتر و همچنین جلوگیری از وقوع حوادث ظرفیت مخزن سوخت آن‌ها بسیار کم می‌باشد . از کشورهایی که در استفاده از این نوع موتورسیکلت ها پیشرو بوده و در سطح قهرمانی جهان هستند می توان به فرانسه ، اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد.

3-اسکوتر موتورسیکلت‌ها (scooters)

اسکوتر موتور سیکلت‌ها -scooter

اسکوتر موتورسیکلت‌ها برای استفاده در جاده های آسفالته و صاف طراحی و تولید می شوند . موتورهای آنها معمولا نزدیک چرخ عقب و بر روی اهرم‌های سیستم تعلیق قرار دارد و هنگام حرکت موتورسیکلت بر روی  موانع  و دست اندازها با چرخ آن بالا و پائین می رود .

ویژگی‌های اسکوتر‌ها:

  • انجین‌هایی با حجم معمولا زیر(cc) ۱۲۵ سی سی (البته در مواردی تا حجم(cc) ۶۵۰ سی سی)
  • سیستم انتقال قدرت اتوماتیک
  • و وجود کفی یا سکو برای قرار گرفتن پاهای راکب بر روی آن‌ها
  •  بارزترین ویژگی این موتورها چرخه‌ای کوچک (قطر کمتر از ۱۴ اینچ ) و بدنه فانتزی و اسپرت و سهولت رانندگی با آن‌ها می باشد .
  • معمولا سیستم ترمز جلواز نوع دیسکی و عقب از نوع لنتی است که هر دو با اهرم دستی کنترل می‌شوند که این امر باعث آسان‌تر شدن رانندگی می‌شود.
  • معمولا مجهز به نمایشگرهای سرعت ، مقدار کیلومتر پیموده شده، مقدار روغن موتور ، مقدار بنزین ،  چراغ‌های بالا و پایین و راهنمای موتور و بعضا چرخ زاپاس می باشند.
  • در زیر صندلی این موتورسیکلت‌ها و یا در قسمت بالایی چرخ جلو محلی برای قرار دادن کلاه ایمنی موتورسوار و یا دیگر اشیاء در نظر گرفته شده است.
  • ·          مجهز به شاسی جهت استحکام، موتور و بدنه های آیرودینامیک از جنس پلاستیک یا ورق‌های فولاد می باشند.

 در کشورهای اروپایی حاشیه دریای‌مدیترانه به‌ویژه ایتالیا اسکوتر موتورسیکلت‌ها بین خانم ها و جوانان محبوبیت زیادی دارند.

4- موتورسیکلت‌های کوچک(مینی – mini)

موتور سیکلت‌های کوچک-مینی

موتور سیکلت‌های کوچک با داشتن چرخ های کوچک ، فاصله بین دو چرخ آن‌ها کم، ارتفاع زین از زمین کم و موتورهای معمولا دوزمانه با
حجم کم ، صرفا کاربرد درون شهری دارند و برای محدوده سنی نوجوانان مناسب هستند . و جنبه آموزشی و تفریحی دارند.
این نوع موتورها معمولا بدون سیستم روشنایی ، بدون استارت برقی و سایر تجهیزات اضافی هستند. و برای استفاده از آن‌ها نیازی به گواهینامه و پلاک
گذاری نیست و به همین علت مجاز به حرکت در جاده ها و بزگراه‌ها نیستند.

5- موتور گازی ها – (Moped)

موتور گازی ها - Moped

موتورگازی ها در حقیقت ترکیبی از موتورسیکلت و دوچرخه هستند که نیروی خود را از یک انجین کوچک دوزمانه با
حداکثر حجم (cc) ۵۰ گرفته و معمولا برای تقویت نیروی موتور هم می توان از پدال‌هایی مثل دوچرخه در آن استفاده کرد. این نوع موتورها گیربکس ندارند. یعنی سیستم انتقال نیروی موتور بدون دنده و یا از نوع دور متغیر است. و با زیاد کردن گاز و دور موتور و از طریق دو عدد پولی بر روی خروجی انجین و چرخ عقب که توسط تسمه ارتباط دارند سرعت موتورسیکلت زیاد می‌شود. با توجه به ویژگی‌های که بیان شد این موتورسیکلت ها کاربری درون شهری دارند و صرفا برای مسافت‌های کوتاه مناسب می باشند . در بسیاری از کشورها راندن موتورگازی ها احتیاجی به گواهینامه ندارند. و همچنین به دلیل ارزان قیمت بودن، آنها در بین نوجوانان دارای محبوبیت فراوان هستند . در اواخر دهه ۷۰ میلادی و اوایل دهه ۸۰ میلادی استفاده از موتورگازی‌ها در ایالات متحده آمریکا بسیار رواج پیدا کرد. اما از اواسط دهه ۸۰ میلادی به تدریج از محبوبیت آنها کم شد.

6- موتور‌سیکلت‌های همه جارو (به اختصار – A.T.V)

موتور‌سیکلت‌های همه جارو چهار چرخ

معنای فارسی این مدل از انواع موتورسیکلت همه جا رو است که در لاتین به All Terrain Vehicles معروف هستند.
A.T.V یعنی خودرویی که می‌تواند در آب و زمین‌های ناهموار ودارای سنگلاخ حرکت کند . موتور سیکلت‌های همه جا رو با توجه به نحوه طراحی و شکل ظاهری و فنر بندی خاصی که دارند توانایی حرکت در مناطق کوهستانی و جنگلی و صحراها و یا ساحل دریا را دارا می‌باشند. و از آن‌ها می توان به عنوان وسایل نقلیه کوچک جهت حمل و نقل لوازم و ابزار کار استفاده نمود.
این نوع موتورسیکلت در حقیقت طرحی بین موتورسیکلت وخودرو می‌باشد که از هرکدام مزایایی را به ارث برده است. مثلا به دلیل شکل ظاهری طراحی ، لاستیکهای قطور و پهن ، بدنه با ارتفاع بالاتر از سطح چرخ‌ها و کوچک بودن مزیت‌هایی بر خودرو داشته و در مسیرهای مختلف (تپه، رودخانه ، سنگلاخ)می تواند حرکت کند.و از طرفی با وجود چهار چرخ و نشیمنگاه مناسب نسبت به موتورسیکلت‌های معمول پایدارتر و دارای امنیت بیشتری می باشد . اما قدرت مانور آن کمتر از موتورسیکلت است. این نوع وسیله در مدل چهار چرخ و سه چرخ با به کار گیری موتور‌های مختلف از(cc) 50سی‌سی تا (cc) 650 سی سی و با وزن تقریبی بین (kg) 100 کیلو گرم تا (kg) 310 کیلو گرم تولید می شوند.

ب- دسته بندی بر اساس حجم موتورسیکلت ها (سی سی / CC )


موتورهای (انجین) مورد استفاده در موتورسیکلت‌ها از نظر حجم به صورت زیر طبقه‌بندی ( کلاس‌بندی ) می‌شوند.

1-انجین‌های دارای کلاس تا حجم (cc) ۱۰۰ سی سی

2-انجین‌های دارای کلاس با حجم (cc) ۱۰۰ سی سی

3- انجین‌های دارای کلاس با حجم (cc) ۱۲۵ سی سی

4- انجین‌های دارای کلاس با حجم (cc) ۱۷۵ سی سی

5- انجین‌های دارای کلاس با حجم (cc) ۲۵۰ سی سی

6- انجین‌های دارای کلاس با حجم (cc) ۳۵۰ تا (cc) ۴۰۰ سی سی

7- انجین‌های دارای کلاس با حجم (cc) ۵۰۰ سی سی

8- انجین‌های دارای کلاس با حجم (cc) ۶۰۰ تا (cc) ۷۵۰ سی سی

9- انجین‌های دارای کلاس با حجم بالای(cc) ۷۵۰ سی سی


مراحل سرنوشت ساز آب بندی موتورسیکلت

توضیح مختصر راجب کلاس‌های بالا:

1-انجین‌های تا حجم (cc) ۱۰۰ سی سی:

این مدل انجین‌ها در موتورهای کوچک به کار می روند ، هرچند سرعت و شتاب خوبی ندارند. ولی مصرف سوختی خوب و قابل قبولی دارند . بیشترین استفاده از این انجین ها در موتورسیکلت‌های با کاربرد تفریحی (که مسافت‌های کوتاهی طی می‌کنند)، خریدهای درون شهری، مسافتهای کوتاه شهری می باشد.

2-انجین‌های با حجم (cc) ۱۰۰ سی سی:

این مدل انجین‌ها گستره وسیع‌تری از موتورسیکلت‌ها را شامل می‌شوند و در مسافت‌های شهری و حتی جاده‌های خاکی کاربرد دارند .

3- انجین‌های با حجم (cc) ۱۲۵ سی سی:

بیشتر انجین‌ها در این حجم استفاده می شوند. این موتورها سرعت ، شتاب و مصرف سوخت قابل قبول و متوسطی را تامین می کنند. ولی ازآنجایی که سرعت و شتاب بالایی ندارد در موتورسیکلت‌های با کاربری برون شهری کمتر استفاده می‌شوند. و بیشتر در موتور سیکلت های معروف به اندرو ( Enduro) و یا موتورسیکلت های بیابانی کوچک به کار می‌روند .

4- انجین‌های با حجم (cc) ۱۷۵ سی سی:

حجم این نوع از انجین‌های کلاس بین(cc) ۱۷۰ تا(cc) ۲۰۰ سی سی متغیر است و عمدتا در موتورهای اندرو ( Enduro)  یا موتورهای بیابانی به کار می روند.

5- انجین‌های با حجم (cc) ۲۵۰ سی سی:

حجم انجین های این طبقه معمولا بین(cc) ۲۰۰ تا(cc) ۳۰۰ سی سی سی متغیر است. تقریبا تمام شرکت‌های موتورسیکلت سازی موتوری در این کلاس تولید کرده اند . این نوع انجین تقریبا در تمامی موتورسیکلت‌های با کاربری شهری ، مسابقه ، بیابانی  و اندرو ( Enduro) کاربرد دارد.

6- انجین‌های با حجم (cc) ۳۵۰ تا (cc) ۴۰۰ سی سی:

این کلاس نخستین کلاس موتور سیکلت‌های پر قدرت محسوب می‌شوند . شتاب بالا ، سرعت و مصرف سوخت تقریبا مناسب از
مشخصه های این نوع انجین ها می باشد . این انجین هم تقریبا در تمامی موتورسیکلت‌ها کاربرد دارد و در بین موتور سیکلتهای اسپورت (sport) نیز بکار می روند.

7- انجین‌های با حجم (cc) ۵۰۰ سی سی:

این مدل از کلاس((cc) ۵۰۰) در واقع معرف یک انجین پرقدرت است . در این کلاس مصرف سوخت خیلی اهمیت ندارد. این نوع انجین را هم
در موتورسیکلت‌های خیابانی (شهری) و هم در موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای استفاده می‌کنند.

8- انجین‌های با حجم (cc) ۶۰۰ تا (cc) ۷۵۰ سی سی:

این مدل از انجین‌ها معمولا در موتورسیکلت‌های شهری و برون شهری (توریستی) مورد استفاده قرار گرفته می شوند.

9- انجین‌های با حجم بالای (cc) ۷۵۰ سی سی:

این کلاس از انجین ها در موتور سیکلت‌های توریستی (مسافرتی) بزرگ کاربرد دارند. و بیشتر این مدل‌ها از نظر گروه‌بندی درکلاس موتورهای فوق سنگین قرار می‌گیرند .وزن تقریبی این انجین ها در محدوده  (kg) ۲۸۰ تا (kg) ۳۶۰ کیلو گرم قرار دارند . این مدل موتور‌ها از نظر اندازه و ابعاد و توان خروجی در حدود ۹۰ اسب‌بخار شبیه به انجین های به کار گرفته شده در خودروهای کوچک می باشند . سرعت این موتورسیکلت‌ها تقریبا بیشتر از(kmh) ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. قیمت تمام شده‌ی چنین موتورسیکلتی با تجهیزات کامل تقریبا بیشتر از قیمت یک خودروی کوچک می‌باشد.

نکات انتخاب روغن موتور

‫4 نظر ارسال شده در “معرفی [جامع و کامل] انواع موتورسیکلت ها در سال 2021

  1. ارمین :

    سلام‌، برای تعمیر روغن سوزی چقد باید پول بدیم موتور ۱۲۵ هوندا ژاپنی

    • موتور‌سل :

      سلام بستگی به نوع روغن سوزی متفاوت هست چون گاهی اوقات فقط رینگ و پیستون خراب میشه هزینه کمتری داره نسبت به زمانی که علاوه بر اینا سیلندر یا سر سیلندر و سوپاپ ها هم خراب بشه و بسته به نوع قطعات مصرفی که قیمت های متفاوتی دارن تقریبا بین 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان بستگی به نوع خرابی میتونه هزینه داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *