سلام خدمت همراهان همیشگی در این مقاله آموزشی در موتورسل (Motorcell) با ما همراه باشید، مبحث آموزشی این قسمت از زیردسته قطعات انجین موتورسیکلت و تعمیرات میباشد و در این بخش راجب پیستون،رینگها و جزئیات مربوط به این قطعات را آموزش خواهیم داد.
پس باعلاقه و پر انرژی بریم سراغ این آموزش
در این آموزش قرار هست که با قطعات پیستون موتورسیکلت آشنا شویم و نحوه کار کردن آنها را بشناسیم.
پیستون در سیلندر چه نوع حرکتی دارد؟؟؟
✔ برای مشاهده قیمت انواع رینگ و پیستون و سیلندر به پایین صفحه مراجعه کنید.👇
وظیفه پیستون چیست؟؟؟
پیستون درون سیلندر موتورسیکلت حرکت رفت و برگشتی دارد. و وظیفه پیستون گرفتن نیروی انفجار در زمان انفجار مخلوط بنزین و هوا و منتقل کردن آن به شاتون می باشد، و شاتون هم این نیرو را به میلنگ موتور منتقل میکند , جنس پیستون موتورسیکلت به چند دلیل از آلومینیوم میباشد،اول برای این که سبک باشد و دوم اینکه انتقال حرارت خیلی خوبی را دارا میباشد. پس جنس پیستون موتورسیکلت از آلومینیوم است تا پیستون موتور سیکلت سریعتر خنک گردد.
گودی یا تورفتگیهای روی پیستون برای چیست؟
کف پیستون یکسری فرورفتگی و گودی داریم، که این تو رفتگیها محل قرار گرفتن بشقابکهای سوپاپ میباشد،چون بالا و پایین شدن پیستون و باز و بسته شدن سوپاپها خیلی به هم نزدیک می باشد این گودیها را طراحی کرده اند تا زمانی که سوپاپها باز می شوند و پیستون به سمت بالا حرکت میکند سوپاپها و پیستون به هم برخورد نداشته باشند.
![نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل] 3 تصویر نحوه نصب رینگ ها رو ی پیستون](https://motorcell.ir/mot17/2021/05/محلرینگهارویپیستونmotorcell-ir.jpg)
در حالت کلی این چالها و گودیها برای این است که فاصله بین سوپاپ و پیستون رعایت شود و سوپاپها و پیستون به هم برخورد نکنند.
چرا گودیهای روی پیستون هم اندازه نیستند؟؟؟
روی پیستون دو عدد گودی وجود دارد که یکی بزرگتر و یکی کوچکتر میباشد، تورفتگی و گودی کوچکتر جای بشقابک سوپاپ دود است و تورفتگی و گودی بزرگتر جای بشقابک سوپاپ هوا و بنزین میباشد.
علامت IN روی پیستون موتورسیکلت برای چیست؟
روی پیستون موتور یک علامت و نوشته با حروف انگلیسی IN وجود دارد, که به معنای ورودی است، و در زمان نصب پیستون روی شاتون و سیلندر این علامت باید به سمت ورودی هوا و سوخت باشد،که همان سمت کاربراتور می باشد، پس علامت IN هنگام نصب پیستون بر روی شاتون باید به سمت کاربراتور موتورسیکلت باشد. چون ورودی هوا و سوخت از سمت کاربراتور است، پس ورودی هم از همان سمت است.
انواع شیار های روی پیستون موتورسیکلت:
روی پیستون شیارهای وجود دارد که تعداد آنها سه عدد است. شیارها محل قرار گرفتن رینگهای موتورسیکلت هستند.
سه مدل رینگ بر روی پیستون سوار می شود(قرار میگیرد):
الف – رینگ اول که به رینگ کمپرسی معروف است در شیار بالایی قرار می گیرد.
ب – رینگ دوم روی شیار دومی رینگ کمپرسی روغنی قرار می گیرد،
پ – رینگ سوم روی شیار سوم رینگ روغنی قرار میگیرد.
اجزای رینگ روغنی چه چیزهایی هستند؟
رینگ روغنی از سه قسمت تشکیل شده است که این سه یک رینگ را میسازند و این مجموعه رینگ به رینگ روغنی معروف است.
برای اینکه رینگها را با هم اشتباه نگیریم و اشتباه روی شیارهای پیستون قرار ندهیم باید این رینگ را بشناسیم، که کدام رینگ اول قرار میگیرد و ….
رینگهای اول و دوم تقریبا شبیه هم هستند و رینگ سوم کاملاً متفاوت است و تشخیص آن خیلی راحت تر است پس مهم این است که ما رینگ اول و دوم یعنی رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی را خیلی خوب بشناسیم و آنها را درست در جایشان نصب کنیم.
اما تفاوتهای رینگهای اول و دوم چه چیزهایی هستند؟
1- رینگ کمپرسی یا رینگ اول از رینگ دوم نازک تر میباشد.
2- دهانه رینگ اول نسبت به دهانه رینگ دوم جمع تر می باشد، یعنی دهانه رینگ اول نسبت به دهانه رینگ دوم کوچکتر است.
3- تفاوت سوم از لحاظ ظاهری است،رینگ اول یا رینگ کمپرسی رنگ آن روشنتر است و لایه و روکش کرومی دارد، اما رینگ دوم یا رینگ کمپرسی روغنی تیره تر می باشد و روکش کربنی دارد.
در نتیجه با دانستن این سه تفاوت هیچ وقت رینگ اول و دوم یا رینگهای روغنی و یا رینگهای کمپرسی را با هم اشتباه نمیگیریم.
استثنا: ممکن است این سه تفاوت را همهی رینگها نداشته باشند اما یکی یا دوتا از این ویژگیها را اکثر رینگها دارند.
![نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل] 4 تصویر رینگ های موتورسیکلت و توضیح انواع رینگ ها](https://motorcell.ir/mot17/2021/05/رینگ-هایروغنیکمپرسیotorcell-ir.jpg)
وظیفه رینگهای پیستون چیست؟
وظیفه رینگ کمپرسی جلوگیری از فرار کمپرس میباشد،و وظیفه رینگ روغنی کمپرسی جلوگیری از بالا آمدن روغن و فرار کمپرس است، یعنی دو کاره و دو منظوره میباشد و در قسمت وسط بین دو رینگ کمپرس و رینگ روغن قرار میگیرد.
وظیفه رینگ روغنی جلوگیری از بالا آمدن روغن است و اجازه نمیدهد که روغن از زیر پیستون به سمت بالای پیستون نفوذ کند.
در حالت کلی رینگهای روغنی جداره سیلندر را پاکسازی میکنند و روغنها را به سمت پایین هدایت میکنند، و نمیگذارند که روغن به سمت محفظه احتراق نفوذ کند، و اگر این اتفاق بیفتد و این روغنها به سمت بالا نفوذ کنند باعث روغن سوزی میگردد.
نحوه نصب رینگها در شیارهای پیستون
1- ابتدا رینگهای روغنی را جایگذاری میکنیم.
نحوه جایگذاری رینگهای روغنی:
همانطور که گفتیم رینگهای روغنی از سه قسمت تشکیل شده است و هر سه قسمت رینگ روغنی را تشکیل میدهند.
برای نصب ابتدا قسمتی که فنری شکل میباشد و حالت زیکزاکی دارد را نصب میکنیم ،و بعد تیغه رینگها یا اصطلاحاً بچه رینگها را سوار میکنیم این رینگها علامت خاصی ندارند ،ولی بهتر است که در زمان نصب تیغ رینگها را فشار دهیم به صورتی که دهانه آنها به سمت بالا و یا به سمت پایین حرکت کند و بهتر است هنگام قرار دادن این رینگها برای رینگ پایین دهانهی آن را به سمت پایین قرار دهیم و تیغه و رینگی که بالا قرار میدهیم دهانه آن را به سمت بالا قرار دهیم و بهتر است دهانه آنها به اندازه یک یا دو سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.
نکته: هنگامی که تیغه رینگها و فنر آن را نصب کردیم آنها را می چرخانیم و باید آنها به راحتی در جای خودشان بچرخند و نباید هیچ گیری داشته باشند.
2- در مرحله دوم رینگ وسط یا رینگ کمپرس روغنی را نصب می نمایم.
نحوه نصب رینگ روغنی کمپرسی روی پیستون موتورسیکلت:
روی رینگ کمپرسی روغنی احتمالاً علامتهایی وجود دارد، مثلاً علامت S.T.D و یا نوشته دیگر که این علامت در زمان نصب رینگ باید به سمت بالا باشد.
این علامت هر چیزی امکان دارد باشد، پس باید نوشته که روی رینگ قرار دارد به سمت بالا باشد، برای رینگ کمپرسی هم به همین صورت است.
نکته: این نوشتهها می تواند شماره یا سایز رینگ باشد مدل رینگ و یا کارخانه سازنده آن باشد هر علامتی که باشد باید آن علامت را در زمان نسبت به سمت بالا قرار دهیم.
![نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل] 5 پک کمل رینگ ها و پیستون همراه با سیلندر و واشر های سیلندر + واشر سر سیلند و ته سیلندر](https://motorcell.ir/mot17/2021/05/motorcell-ir-lrps-1-1.jpg)
3- در مرحله سوم رینگ کمپرسی را نصب میکنیم.
نحوه نصب رینگ کمپرسی روی پیستون موتورسیکلت:
همانطور که قبلاً گفتیم رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی یک تفاوتهایی با هم داشتند، تفاوتهای آنها را گفتیم اما نحوه نصب این رینگ مانند نصب رینگ کمپرسی روغنی می باشد، و علامت و نوشته روی رینگ اگر وجود داشته باشد، باید به سمت بالا قرار گیرد.
اگر دقت کرده باشید رینگها و به صورت حلقه کامل نیستند، و دهانه آن به صورت کامل بسته نمیشود پس باید توجه کنیم که رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی هر دو دهانهیی دارند، و این دهانهها زمانی که پیستون را در سیلندر موتورسیکلت جا میاندازیم نباید روبروی هم قرار بگیرند، چون باعث بالا آمدن روغن و ایجادروغن سوزی می شود، برای جلوگیری از این کار در زمان نصب دهانههای رینگ را به صورت ۱۲۰ درجه با فاصله از هم تقسیم می نماییم .
بهتر است که دهانههای رینگ به سمت محور گژنپین نباشد.
قیمت ها
نحوه سوار کردن پیستون روی شاتون موتورسیکلت:
برای متصل کردن پیستون روی شاتون یک محور فولادی داریم اسم آن گژنپین یا محور گژنپین می باشد. گژنپین داخل سوراخ پیستون قرار می گیرد و پیستون را به شاتون متصل می نماید.
موتورم125بعد ۱۰لیتر سوخت روغنش عوض کردم ورفتم فیلرزدم.بعد ۵تا ۱۰ کیلومتر داخل شهر سوپاپ یک میلش خرد شده او یکی سالمه رینگ پستو زدبردم پیش تعمیر کار میگه سوپاپ بریده.ولی من میگم فیلررارو سفت کرده این بلا سرم آمد صدای بدی کرد سرعت 50ی60.نظرتون ممنون
سوال: بعد از تعویض روغن و فیلرگیری موتورم سوپاپ زده آیا تعمیرکار مقصر بوده؟