با عرض سلام و درود خدمت موتورسواران عزیز در این مقاله آموزشی از موتورسل قرار است راجع به روشن نشدن موتورسیکلت صحبت کنیم و عواملی که از روشن شدن موتور سیکلت جلوگیری می کنند را برسی کنیم که در نهایت بتوانیم موتورسیکلت خود را روشن کنیم.
دلایل بسیاری وجود دارند که باعث میشوند از روشن شدن موتور سیکلت ما جلوگیری کنند برای همین ما چند مورد از شایعترین دلایلی که که باعث میشوند از روشن شدن موتور سیکلت جلوگیری کند را بررسی می کنیم
دلایل روشن نشدن موتورسیکلت:
دو دلیل شایع و بسیار مهمی که در روشن نشدن موتور سیکلت تاثیر دارند موارد زیر است.
نرسیدن بنزین به داخل انجین و علت دوم ضعیف بودن یا موجود نبودن جرقه ای که داخل سیلندر موتور ایجاد می شود.
1-بنزین و کاربراتور
2-مشکل برقی و خرابی شمع موتور
برای اینکه بتوانیم به راحتی این مشکل را رفع کنیم باید بدانیم یک موتورسیکلت چطور کار میکند و چطور روشن میشود.پس به نحوه کارکرد موتور توجه کنید.

نحوه کارکرد موتور (روشن نشدن موتورسیکلت)
برای روشن شدن یک موتور سیکلت بنزینی ما نیاز به هوا و سوخت و جرقه داریم که هوا و سوخت به وسیله پیستون داخل سیلندر موتورسیکلت فشرده می شوند و تحت فشار قرار میگیرند و در مرحله بعد اینجا یک جرقه ای نیاز است تا در محفظه سیلندر انفجاری صورت بگیرد. اگر این کار به خوبی صورت نگیرد باعث روشن نشدن موتورسیکلت میگردد.
این انفجارهای پی در پی که در سیکل مشخصی تکرار میشود باعث می شود که پیستون موتور سیکلت حرکت کند و وقتی پیستون حرکت کند شاتون و میل لنگ موتور سیکلت را نیز حرکت میدهد و این حرکت باعث می شود که چرخ دنده های موتور سیکلت به وسیله سیستم کلاچ و گیربکس نیرو را به چرخ عقب منتقل کنند.
وقتی که موتور روشن نمی شود ما باید دو چیز را بررسی میکنیم .ابتدا بهتر است به سراغ باک بنزین مان برویم و ببینیم باک موتور سیکلت بنزین دارد یا خیر؟
اگر باک موتور سیکلت بنزین داشت باید چه کنیم؟ شیر بنزین سالم است یا خیر؟
تا اینجا چک میکنیم که بنزین به داخل کاربراتور موتورسیکلت یا انژکتور موتورسیکلت می رود یا خیر؟ اگر تا اینجا مشکلی وجود نداشت بهتر است همینجا دست نگه داریم و جلوتر از این نرویم در مرحله بعدی بهتر است به سراغ سیستم برقرسانی برویم.

چک کردن برق شمع موتورسیکلت (روشن نشدن موتورسیکلت)
در این مرحله سر شمع موتور سیکلت را از سیم آن جدا کرده و سیم خروجی کوئل موتور سیکلت رو نزدیک به شمع موتورسیکلت و یا نزدیکه بدنه انجین موتورسیکلت (پره های سیلندر) می گیریم و استارت یا هندل میزنیم البته باید حواسمان باشد که سوئیچ موتورسیکلت روی حالت روشن باشد در این مرحله اگر جرقه ایجاد شد و کیفیت جرقه خوب بود سیستم جرقه موتور سیکلت سالم است و اگر سیستم جرقه خراب بود و یا ضعیف بود باعث روشن نشدن موتور میشود و باید به سراغ عیب یابی سیستم جرقه و برق موتورسیکلت برویم که میتوانید از مقاله (بررسی مدار شارژ موتورسیکلت – نحوه تولید برق) و مقاله (تست سالم بودن کوئل موتورسیکلت) استفاده کنید.
پس تا اینجا سیستم برق رسانی درست است و بنزین هم به کاربراتور میرسید پس در مرحله بعدی سراغ شمع موتورسیکلت میرویم ممکن است شمع خراب شده باشد و یا دود زده باشد حواستان باشد که اگر شمع موتور سیکلت تان ضعیف شده است مدت زیادی است که آن را تعویض نکردهاید بهتر است آن را تعویض کنید زیرا قدرت شمع به مرور زمان کاهش پیدا میکند.
معمولاً بعد از کارکرد ۱۵۰۰۰ الی ۲۰ هزار کیلومتر بهتر است از شمع نو در موتورسیکلت استفاده کنیم. شمع قبلی ممکن است چندین برابر این مقدار کار دهد اما قدرت آن ضعیف شده است.
در این مرحله که شمع موتورسیکلت را باز کردیم آن را درون سر شمع در جای خود قرار می دهیم البته قبل از آن باید سر شمع را روی سیم خروجی کوئل بسته باشید چون در مرحله قبلی سر شمع را باز کردیم این کارها را که انجام دادیم.و قسمت رزوه دار شمع را به سیلندر موتورسیکلت اتصال می دهیم، به طوری که دست ما نباید با شمع تماس داشته باشد و ما فقط سیم خروجی کوئل را گرفته باشیم تا دچار برق گرفتگی نشویم.
و در مرحله بعد سوئیچ موتور سیکلت را روشن می کنیم و دوباره هندل یا استارت را میزنیم اگر شمع جرقه زد و کیفیت جرقه خوب بود پس مشکل از قسمت شمع موتور سیکلت نیست ولی اگر جرقه نداشتیم و یا کیفیت جرقه خوب نبود می توانیم شمع را به وسیله ی بنزین شستشو دهیم و دوباره تست کنیم البته بعضی اوقات به علت خرابی سر شمع هم می تواند باشد که جرقه به شمع نرسد.(روشن نشدن موتورسیکلت)
وقتی این مشکل را رفع کردیم یعنی شمع را شستشو دادیم و یا شمع را تعویض کردیم که جرقه روی شمع دارای کیفیت خوبی بود موتور را دوباره تست میکنیم که روشن میشود یا نه.

بیش از ۵۰ درصد امکان دارد مشکل از این قسمت باشد و ۵۰ درصد دیگر هم به سیستم سوخت رسانی و کاربراتور یا انژکتور وابسته است که البته سیستم های انژکتوری نیاز به دیاگ زدن برنامه ریزی و تنظیم کردن دارند.
تا این مرحله ما قسمت برق موتور سیکلت را کامل بررسی کردیم و اگر مشکلی وجود داشت آن را رفع کردیم . که اگر در این مرحله عیبی وجود داشته باشد و ما آن را رفع کرده باشیم به احتمال ۹۰% موتور سیکلت ما روشن میشود و اگر عیب از قسمت سیستم سوخت رسانی باشد باید کاربراتور موتورسیکلت را چک کنیم برای چک کردن کاربراتور و تنظیم کاربراتور میتوانید از مقالههای زیر استفاده کنید.
مقالات پیشنهادی کاربراتور:
آموزش تعمیر کاربراتور
آموزش تنظیم کاربراتور
قیمت کاربراتور
قیمت روز موتورسیکلت
حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(روشن نشدن موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن
سلام .موتورم مدل ۲۴۹ سی سی نیکتاز ،دیوونم کرده ،هر روز ریپ میزنه ،
الانم باطریش سالمه برق چراغا همه چی سالمه ،با هندل روشن میشه ،ولی وقتی دکمه استارت رو میزنی هیچ واکنشی نشون نمیده ،فقط قطعه کنار باطری ی صدای تقه کوچیک میده ،
ی ایراد بدی ک داره اینه ک وقتی ب سرعت گیر میرسی یا ترافیک گیر میکنی دنده معکوس میدی ،لامصب گیج میشه ،شروع میکنه ریپ زدن ،