در این مقاله قرار است راجع به ضدیخ و آب رادیات موتور صحبت کنیم و نکات مهم مربوط به ضد یخ را بررسی نماییم.پس در ادامه با سایت موتورسل همراه باشید.
ضدیخ در سیستم خنککننده موتورسیکلتهایی که دارای سیستم آبخنک هستند استفاده میشود البته موتورهایی هم هستند که دارای سیستم هوا خنک هستند و آنها رادیاتور ندارند که در آنها بخواهیم از ضدیخ استفاده کنیم.
سیستم خنککنندگی مایع خنک را میتوانیم به دو دسته تقسیم کنیم:
۱– روغن خنک : در این نوع موتورها رادیاتور روغن داریم و داخل آن روغن میریزیم.
۲- آبخنک: موتورها رادیاتور آبخنک داریم و داخل آن از آب گیاه آب رادیاتور و ضد یخ استفاده میکنیم.
✔ برای مشاهده قیمت انواع ضد یخ میتوانید به پایین صفحه مراجعه کنید.👇
وقتی موتور در حال کار کردن است گرمایی که تولید میشود به چند قسمت تقسیم میگردد و یک قسمت آن به انرژی تبدیل میگردد، و قسمت دوم آن از اگزوز موتورسیکلت خارج میشود و قسمت سوم آن داخل موتور میماند که بهوسیله سیستمهای خنککننده مانند: آبخنک، روغن خنک و یا هوا خنک دفع میشود.
اگر این قسمت گرما که در موتور میماند، مهار نشود و دفع نگردد باعث میشود که موتور واشر بزند و یا باعث ذوب شدن قطعات موتور شود.
اما در سیستم آبخنک و روغن خنک، آب و روغن هم داغ میشوند و این گرما از طریق رادیاتور و فنهای خنککننده به بیرون منتقل میشوند.
در مایع خنککننده آبخنک چه چیزهایی وجود دارد؟
مایعی که در رادیاتور آبخنک ریخته میشود باید ترکیبی از آب مقطر و ضدیخ باشد.
آب مقطر چیست؟
به آبی که تصفیه و یا تبخیر شده است و خالی از هرگونه املاح معدنی و مواد افزودنی است، آب مقطر میگویند.
ضدیخ چیست؟
ضدیخ مایعی است که در دماهای پایین یخ نمیزند و همچنین در دماهای بالا جوش نمیآورد.
اگر آب در رادیاتور و انجین یخ بزند چه اتفاقی میافتد؟
اگر آب رادیاتور موتورسیکلت یخ بزند چون با یخ زدن آب حجم آن افزایش مییابد باعث ترکیدگی سیلندر، رادیاتور و قطعات دیگر در موتور میشود و این میتواند ضررهای جبرانناپذیری را به موتور وارد کند.
چون قطعات موتور همگی فلزی هستند این یخزدگی باعث میشود که این قطعات تغییر شکل پیدا کنند.
پس بهتر است که در رادیاتور بهجای اینکه از آب مقطر خالی استفاده کنیم از ضد یخ هم استفاده کنیم تا باعث ضررهای جبرانناپذیری به انجین نگردد.
همانطور که گفتیم ضدیخ علاوه بر ضد یخ بودن ضد جوش هم هست و در تمامی فصلها باید در رادیاتور موتور یا ماشین ما وجود داشته باشد.
آیا میدانید روغن ترمز آبی و زرد چه تفاوتی دارند؟
خاصیت دیگری که ضدیخ دارد این است که ضدزنگ و ضد خوردگی هست و باعث میشود قطعات فلزی رادیاتور و قطعات داخل موتور دچار زنگزدگی و خوردگی نگردند.
ضدیخ را حتماً باید با آب مقطر ترکیب کرده و بعد درون رادیات موتورسیکلت خود بریزیم و نمیتوان ضد یخ را بهتنهایی داخل رادیاتور ریخت زیرا ضدیخ بهتنهایی باعث خوردگی قطعات میشود.
ضدیخهایی که در بازار ایران وجود دارند معمولاً دو نوع هستند که به ضدیخهای روغنی و اسیدی معروف هستند ضدیخهای روغنی دیگر در حال منسوخ شدن هستند و ما از ضدیخهای اسیدی که بر پایه گلیکول و الکل هستند را استفاده میکنیم.
اگر از ضد یخ مدل گلیکول استفاده کنید این ضدیخها را باید هر دو سال یکبار تعویض کنیم زیرا این مدت خاصیت خود را از دست میدهند و باعث آسیب زدن به موتور میشوند.
ضد یخ پریپلن گلیکول: این مدل ضدیخها را میتوانیم به مدت ۴ الی ۵ سال در موتور استفاده کنیم و بعد آن را تعویض کنیم البته قیمت آن از مدل اتیلن گلیکول بیشتر است.
رنگ ضدیخها معمولاً به رنگ سبز و یا صورتی هستند البته استاندارد خاصی وجود ندارد اما ممکن است رنگهای دیگری نیز وجود داشته باشند.
نکات مهمی که هنگام خرید ضدیخ بهتر است به آن توجه کنیم:
در هنگام خرید ضد یخ توجه کنید که ضد یخی که میخرید یا مایع خنککننده مایعهای خنککننده معمولاً به نسبت ۵۰- ۵۰ آب مقطر و ضد یخ باهم ترکیبشدهاند و دیگر نیازی نیست که شما آب مقطر به آن اضافه کنید. اما اگر ضد یخ خالص میخرید باید به نسبت ۵۰ به ۵۰ با آب مقطر ترکیب کنید و بعد آن را به رادیات موتور خود اضافه کنید.
البته بسته به کیفیت ضد یخ کارخانه سازنده مقدار ترکیب آنرا با آب مقطر برای شما مینویسد(دستورالعمل ساخت ضد یخ) مثلاً : ۳۰ درصد ضد یخ و ۷۰ درصد آب مقطر
نکته مهمی که وجود دارد این است که هر هفته آب رادیات موتور خود را چک کنید که آب آن کم نشده باشد اگر آب آن کم شده باشد بههیچعنوان از آب شهری به آن اضافه نکنید چون باعث زنگزدگی ، رسوب و خوردگی قطعات میگردد.
بهتر است آب رادیات را به همان نسبتی که قبلاً مایع خنککننده ساختهاید همیشه همراه خود داشته باشید و در صورت کم شدن آب رادیاتور آن را به رادیات خود اضافه کنید حتی بهتر است از همان مارک و برند قبلی که استفاده کردهاید استفاده کنید.
از مارکهای متفرقه استفاده نکنید بهاینعلت که ممکن است باهم سازگاری نداشته باشند و باعث شود که سیستم خنککننده خراب شود.
در پایان این مقاله ضدیخ نحوه مصرف آن را توضیح دادهایم و نکات مهم آن را بیان کردیم. ازآنجاییکه تجربیات خیلی مهم هستند خوشحال میشوم شما هم اگر تجربیاتی در استفاده از ضدیخ موتورسیکلت داشتهاید در پایین همین مقاله بنویسید.
حالا که تا اینجا اومدی ممنون میشیم چند نکته مهمی که از ضد یخ رو یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی.(در حد یک جمله یا بیشتر)
ضد یخ های روغنی خیلی بهتر و موثر تر از ضد یخ های اسیدی است. ضدیخ اسیدی باعث پوسیدگی و خرابی رادیاتور و رادیاتور بخاری میشود.