12 مشکل متداول موتورسیکلت که هر موتورسواری باید بداند.

مشکل متداول موتورسیکلت که هر موتورسواری باید بداند
4.5/5 - (19 امتیاز)

هر ماشینی ویژگی های عجیب خود را دارد و موتورسیکلت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در دهه گذشته متوجه شدم که اگرچه عاشق سواری هستم، اما با موتورسیکلت هایی که داشتم با مشکلات متداولی مواجه شده ام.

در این مقاله نکاتی است که من آموخته ام و در اینجا کارهایی است که می توانید برای مبارزه و رفع  این مشکلات انجام دهید تا بتوانید از سواری خود لذت ببرید.

۱- مشکلات کاربراتور

اگرچه موتورسیکلت های امروزه دارای انژکتور هستند، اما اکثر موتورسیکلت ها کاربراتور دارند. به همان اندازه که کاربراتور دارای سیستم ساده ای است، ثابت شده است که احتمالاً یکی از پیچیده ترین و مشکل سازترین قسمت هایی است که یک موتورسیکلت می تواند داشته باشد.

کاربراتور بخشی از موتورسیکلت است که اساساً مقدار مناسب هوا و سوخت مورد نیاز موتور را برای شروع فرآیند احتراق مخلوط می کند. هنگامی که آن خراب می شود، به این معنی است که موتورسیکلت مشکلاتی در حال کار کردن دارد و  به سادگی نمی تواند کار کند و یا موتور ریپ میزند.

رایج‌ترین مشکلاتی که من در کاربراتور دیده‌ام نشت بنزین، نشت هوا، شکسته شدن واشرها، پارگی جنت‌های وصل شده، و یا نشتی در اطراف است. همه اینها مسائلی هستند که به معنای عملکرد ضعیف موتورسیکلت هستند و می توانند باعث ناامیدی و گیر افتادن موتورسوار شوند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه مشکل کاربراتور رفع شودد، تمیز کردن کاربراتور هر ۱ تا ۲ سال یکبار است. اگر آن را جدا کرده و هر قطعه را با یک پاک کننده اولتراسونیک (*) تمیز کنید و هر واشر را در صورت نیاز تعویض کنید، بسیار دقیق است. اگر جدا کردن کاربراتور دلهره آور به نظر می رسد، کلیک کنید تا مقاله دیگر من را ببینید تا یاد بگیرید چگونه کاربراتور را بدون جدا کردن آن تمیز کنید.

۲- خرابی زنجیر موتورسیکلت

زنجیر موتورسیکلت نیروی محرکه ای است که در وهله اول باعث حرکت آن می شود. شما موتوری دارید که نیرو از آن تامین می شود و لاستیک هایی دارید که موتور سیکلت را در جاده با آن ها حرکت می کند، اما برای حرکت به جلو به چیزی برای اتصال به این دو نیاز دارید که همان زنجیر است.

هنگام داشتن موتورسیکلت، تعمیر و نگهداری معمول زنجیر ضروری است. اگرچه این یک کار ساده است، اما عواقب استفاده از یک زنجیره خراب می تواند بسیار خطرناک باشد.

این امکان وجود دارد که زنجیر پاره شود و کشش بیش از حد، شل یا سفت شدن زنجیر باعث این اتفاق شود. گسستگی واقعی زنجیر به اندازه کاری که زنجیر بعد از پاره شدن انجام می دهد چندان نگران کننده نیست. ممکن است زنجیر شکسته و چرخ‌دنده‌ها را مسدود کند که در نهایت موتور سیکلت را متوقف می‌کند، زیرا وقتی چرخ دنده‌ قفل شود لاستیک نیز قفل می‌شود و حرکت نمی‌کند. همچنین ممکن است هنگام حرکت زنجیر موتورسیکلت شکسته و چرخ موتور قفل می‌شود ، در صورتی که سرعت موتور خیلی بالا باشد می‌تواند موتورسوار را به زمین بزند .

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

     

با توجه به آنچه گفته شد، برای یک زنجیره شکسته شده چنین نتایج وحشتناکی معمول نیست. اما پاره شدن زنجیر برای صاحبان موتورسیکلت رایج است، بنابراین مهم است که از نگهداری صحیح زنجیر آگاه باشند و اگر زنجیر در مسیر خود حرکت کرده است، علائمی را که باید به دنبال آنها بود را بدانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتفاقاتی که برای زنجیر موتور سیکلت هنگام پاره شدن می افتد، مقاله دیگر من را با کلیک کردن اینجا ببینید.

۳- خرابی تایرهای موتورسیکلت

هر ماشینی که از لاستیک استفاده می کند مستعد داشتن آج لاستیک است و موتور سیکلت نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مشکلات رایج موتورسیکلت ها پنچر شدن لاستیک است و در مقایسه با سناریوی مشابه با سایر وسایل نقلیه می تواند آزاردهنده تر و ناراحت کننده تر باشد.

دلیل رایج بودن پنچری لاستیک‌ در بین موتورسیکلت‌ها این است که بسیاری از موتورسواران واقعاً مراقبت و نگهداری مناسبی از آنها نمی‌کنند. به عبارت دیگر، به استثنای اصابت میخ به تایر یا موارد مشابه، معمولاً مسائل قابل پیشگیری است. در صورت فرسوده شدن لاستیک و نیاز به تعویض آن است، علائم واضحی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید، مانند نقاط طاس، مکان های برآمده و ترک ها یا نقاط شکننده.

سن، استفاده مداوم و قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید عواملی هستند که احتمال پنچر شدن لاستیک را افزایش می دهند. لاستیک‌های پنچر می‌تواند برای یک موتورسوار خطرناک باشد، به‌ویژه اگر پنچر شدن لاستیک هنگام موتورسواری رخ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعمیر و نگهداری لاستیک موتور سیکلت، مقاله دیگر من را با کلیک کردن اینجا ببینید.

۴-لوازم ایمنی و حفاظت کمتر

یکی از مشکلات رایج موتورسیکلت ها این است که در مقایسه با سایر وسایل نقلیه، حفاظت کمتری برای اپراتور ارائه می کنند. وقتی شخصی سوار موتورسیکلت می شود، کاملاً در فضای باز است و هیچ چیزی در اطرافش نیست و این بدان معناست که در صورت وقوع تصادفات می تواند جدی تر باشد.

یک تصور غلط رایج که مردم اغلب فکر می کنند این است که موتورسیکلت ها وسایل نقلیه بسیار خطرناکی هستند. حقیقت این است که خود موتورسیکلت ها خطرناک نیستند، بلکه این راننده و مهارت های آنها در هنگام رانندگی است که این تجربه را خطرناک می کند. مسلماً، موقعیت‌های زیادی وجود دارد که موقعیت‌های خطرناک بدون تقصیر موتورسوار اتفاق می‌افتد (یعنی ناآگاهی سایر رانندگان). در هر صورت، به همین دلیل است که محافظت کمتر می تواند مشکل ساز باشد.

مهندسان سخت کار می کنند تا راه هایی بیابند تا موتورسیکلت ها را کمی ایمن تر کنند. به عنوان مثال، برخی به دنبال راه هایی برای نصب کیسه هوا و ترمز ضد قفل هستند تا برخوردها آنقدر خطرناک نباشد. با پیشرفت هایی مانند  این مشکل رایج می تواند برای کسانی که می خواهند سوار شوند کمتر نگران کننده باشد.من را در اینجا ببینید تا در مورد اینکه آیا موتورسیکلت واقعاً خطرناک هستند یا نه، بیشتر بدانید.

۵- استارت‌آپ‌های هوای

استارت‌آپ‌های هوای

سرمای زمستان‌های سرد نسبت به وسایل نقلیه‌ای که ما رانندگی می‌کنیم بسیار خشن است و این به ویژه برای موتورسیکلت‌ها صادق است. در واقع، اکثر صاحبان موتورسیکلت برای روشن کردن موتورسیکلت خود با مشکل مواجه می شوند، اگر دمای هوا در شب قبل زیر صفر بود. این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که یک موتورسیکلت می تواند داشته باشد.

مقصر معمول راه اندازی های دشوار در سرما به خاطر باتری است. ولتاژ باتری ها در طول زمان در دمای انجماد به آرامی کاهش می یابد. این بیشتر به این دلیل اتفاق می‌افتد که افراد در هوای سرد کمتر موتورسیکلت خود را سوار می‌شوند، بنابراین باتری توسط شارژر، شارژ نمی‌شود. و هر تخلیه ای که اتفاق می افتد با استفاده کمتر از موتور سیکلت خود را نشان می دهد.

علاوه بر باتری، دمای سرد نیز برای موتورهای موتور سیکلت سخت است. یخ زدن خوب می تواند باعث غلیظ شدن روغن داخل موتور شود و این بدان معناست که موتور برای راه اندازی به نیروی بیشتری از باتری نیاز دارد. و از آنجایی که هوای سرد برای باتری ها نیز سخت است، باتری موتورسیکلت گاهی اوقات نمی تواند آمپر مورد نیاز موتور برای روشن شدن را تامین کند. این یک چرخه معیوب است. اما با کمی نگهداری پیشگیرانه، می توانید به طور کامل از مشکلاتی مانند این جلوگیری کنید.من مقاله دیگر برای یادگیری نحوه انجام این کار،

۶- استفاده از سوخت نادرست

یک موتور سیکلت می تواند در ابتدا کار کند اگر هر نوع سوخت اولیه را در باک بنزین قرار دهید. اما خیلی زود موتورسیکلت دچار مشکلاتی می شود اگر نوع سوخت مناسبی مصرف نکنید. بله، این بدان معناست که اکثر موتورسیکلت ها برای عملکرد مطلوب به نوع خاصی از سوخت نیاز دارند.

اکثر موتورسیکلت ها به اکتان بالاتری (نه کمتر از امتیاز 91) نیاز دارند که فاقد اتانول باشد. بنزین با اکتان بالا برای موتورهای تراکم بالا مورد نیاز است که اکثر موتورسیکلت ها دارند. بنزین بدون اتانول به ویژه برای موتورسیکلت‌های دارای کاربراتور مهم است، زیرا معمولاً افزودنی‌های اتانول در نهایت جت‌های کوچک داخل آن را وصل می‌کنند.

اتانول چیز بدی نیست، در واقع اثر کاتالیزوری اتانول روی اکتان به آن کمک می کند تا راندمان سوختن خود را حفظ کند. اما وقتی در مکان‌های کوچک و تنگ مانند داخل کاربراتور قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث گرفتگی شود و در نهایت به این معنی است که هیچ سوختی نمی‌تواند از کاربراتور عبور کند.

باز هم، این یک مشکل رایج در موتورسیکلت ها است که به راحتی قابل پیشگیری است. هر موتورسواری فقط باید مطمئن شود که به بنزینی که استفاده می کند توجه دارد و از پمپ بنزین هایی استفاده می کند که ادعا می کنند بنزین “بدون اتانول” دارند. اینجا را کلیک کنید برای اطلاعات بیشتر در مورد نوع بنزین مناسب موتورسیکلت

۷- واکنش معکوس (صدای مهیب – خام سوزی)

واکنش معکوس معمولاً صدایی است که بسیاری از افراد آن را به موتورسیکلت ها مرتبط می کنند. حتی برخی از موتورسواران وجود دارند که عمداً موتورسیکلت خود را مجبور به انجام این کار می کنند. با این حال، به طور کلی، خوب نیست که یک موتورسیکلت نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا این بدان معناست که مشکلات اساسی وجود دارد. و این مشکلات بسیار رایج هستند.

دلایل متعددی وجود دارد که یک موتورسیکلت می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، اما رایج ترین دلیل آن عبارتند از: موتور ضعیف یا ناکارآمد. این مشکلات به کاربراتور باز می گردد (معمولاً جت های مسدود شده یا نشت خلاء).

هنگامی که یک موتور غنی کار می کند، به این معنی است که سیلندر سوخت زیادی دریافت می کند و هوای کافی ندارد. سوخت بیش از حد ممکن است باعث شود که شمع نتواند تمام سوخت را مشتعل کند. سوخت اضافی به لوله‌های اگزوز بسیار داغ منتقل می‌شود و با هوای اتمسفر احتراق می‌شود که باعث ایجاد صدای ترکیدن می‌شود.

وقتی یک موتور بدون چربی کار می کند، به این معنی است که هوای زیادی دریافت می کند و سوخت کافی ندارد. هوا نمی سوزد، سوخت می سوزد. بنابراین وقتی هوا خیلی زیاد است، گاهی اوقات سوخت نمی‌سوزد. سپس به محض باز شدن سوپاپ اگزوز و برخورد مخلوط هوا/سوخت به هدر داغ اگزوز، سوخت مشتعل می شود و صدای انفجار بلندی ایجاد می کند.

۸-مشکلات و خرابی باتری موتورسیکلت

مشکلات باتری احتمالاً شایع ترین مشکلی است که موتورسیکلت ها می توانند داشته باشند. باتری‌های موتورسیکلت اگر به درستی نگهداری نشوند و اکثر موتورسواران مجبور باشند نحوه برخورد با آنها را از طریق آزمون و خطا یاد بگیرند، می‌توانند کمی سخت باشند.

چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند بر نحوه عملکرد باتری تأثیر بگذارد، مانند دما، سن باتری، سن موتورسیکلت، نحوه ذخیره آن و تعداد دفعات شارژ آن. همانطور که قبلاً ذکر کردم، اگر باتری‌های موتورسیکلت به شارژر متصل نباشند یا نوعی تخلیه انگلی یا زمین ضعیف وجود داشته باشد، هوای سرد می‌تواند برای باتری‌های موتورسیکلت خطرناک باشد.

در چند سال گذشته ده ها موتور سیکلت خرید و فروش کرده ام. من معمولاً موتورسیکلت‌هایی می‌خرم که کار نمی‌کنند، زیرا تعمیر آنها معمولاً بسیار آسان است. که دارای کاربراتور خراب یا باتری ضعیف به زمین هستند. اگر کمی تحقیق کنید و شاید چند ویدیوی یوتیوب در مورد نحوه عملکرد سیستم الکتریکی تماشا کنید، اینها راه حل های ساده ای هستند.دیگر من را اینجا ببینید تا در مورد نحوه نگهداری باتری موتورسیکلت در زمستان بیشتر بدانید.

۹- مسائل برقی موتورسیکلت

مسائل برقی موتورسیکلت

اکنون که در مورد باتری موتور سیکلت صحبت کردیم، بیایید مشکلات رایج در مورد مسائل الکتریکی را مورد بحث قرار دهیم. مشکلات باتری و مسائل الکتریکی می توانند دست به دست هم بدهند، اما می توانند مشکلاتی کاملاً جداگانه باشند. شما می توانید باتری کاملاً خوبی داشته باشید و همچنان با مشکلات الکتریکی مواجه شوید.

موتورسیکلت‌ها به دلیل اینکه سیم‌ها نسبت به سایر وسایل نقلیه در معرض خطر قرار دارند، مستعد نگرانی‌های الکتریکی هستند. اگر سیم‌ها به درستی وصل یا محافظت نشده باشند، آب و/یا نور خورشید می توانند به راحتی سیم کشی ها را از بین ببرند. و هر زمانی که یک موتورسوار مجبور به شکستن سیم‌کشی شود، مشکلات احتمالی در جاده وجود دارد، زیرا برق مشکل دار است و اکثر مردم نمی‌دانند دارند چه می‌کنند.

۱۰- پاسخ دریچه گاز

در حالت ایده آل، موتورسیکلت ها باید سرعت خود را در هنگام پیچاندن گاز افزایش دهند. گاهی اوقات اینطور نیست و زمانی که شتاب مورد نظر یا نیاز خود را دریافت نمی کنید، می تواند به عنوان یک مشکل رایج دیده شود. این اغلب می تواند برای راکبان خسته کننده باشد، زیرا بسیاری از آنها برای راحتی خود موتورسیکلت سوار می شوند.

واکنش ضعیف دریچه گاز زمانی اتفاق می‌افتد که موتور آنچه را که برای روشن شدن مناسب و حرکت  تندتر موتورسیکلت نیاز دارد را دریافت نمی‌کند. این می تواند از هر جایی از شمع ها باشد که سوخت را مشتعل نمی کنند، سوخت کافی/هوای زیاد و هوای زیاد/سوخت کافی ندارند.

ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که چرا موتورسیکلت پاسخ تاخیری دریچه گاز دارد و برخی از رایج ترین دلایل شامل مشکلات کربوهیدرات، نشت خلاء و پیشروی ضعیف در زمان بندی است. بسیاری از این علل را می توان از طریق تعمیر و نگهداری منظم پیشگیری کرد، اگرچه گاهی اوقات شما نمی توانید در مورد زمان بندی به مشکل کمک کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا موتور سیکلت هنگام شتاب گیری قدرت خود را از دست می دهد، مقاله دیگر من را در اینجا ببینید.

۱۱-خرابی ترمزهای موتورسیکلت

جیرجیر ترمزها در بین موتورسیکلت ها در مقایسه با سایر وسایل نقلیه رایج تر است، زیرا آنها بیشتر در معرض نور قرار دارند. به عنوان مثال، ترمزهای یک خودرو دارای پوشش بیشتری از کلاهک ها و بدنه خودرو هستند. ترمزهای موتورسیکلت واقعاً هیچ پوششی ندارند و بیشتر در معرض عناصر هستند.

دلایل رایج ترمزهای ترمزهای یک موتورسیکلت، گیر کردن سنگ ها در بین لنت ترمز و روتور و همچنین ورود آب و رطوبت به آن است. دلایل دیگر ممکن است شامل فرسوده شدن لنت ترمز، روتورهای ناهموار و عدم وجود چربی در بین پیستون کالیپر و لنت ترمز باشد.

تعمیر و نگهداری ترمز در موتورسیکلت ضروری است زیرا همه چیز به ایمنی مربوط می شود. اگر نگران ترمزهای جیر جیر هستید، مطمئن شوید که آنها را چندین بار در سال بررسی کنید و مشکل چندانی نخواهید داشت.

۱۲- سفتی دسته کلاچ

اکثر موتورسیکلت های موجود دارای جعبه دنده دستی هستند و به همراه آن یک دسته کلاچ نیز ارائه می شود. کشیدن کلاچ به سوارکار اجازه می‌دهد بسته به سرعتی که می‌رود، دنده را عوض کند. موتورسیکلت ها معمولاً با سفتی این دسته های کلاچ مشکل دارند.

دسته های کلاچ می توانند خیلی شل یا خیلی سفت باشند. خیلی شل می تواند به این معنی باشد که نیروی کافی برای جدا کردن کلاچ نخواهید داشت. خیلی سفت بودن دسته کلاچ به این معنی است که کلاچ همیشه باز می شود.

دلیل معمول برای سفت شدن بیش از حد کلاچ این است که مالک یا مکانیک کابل را بیش از حد سفت کرده است. دستگیره کلاچ خیلی شل به این معنی است که کابل به مرور زمان شل شده است، بنابراین فقط به کمی سفت کردن نیاز دارد. این یک مشکل رایج است، اما می توان آن را به سادگی با چند چرخش پیچ کابل برطرف کرد.

بنابراین، آیا موتورسیکلت ها ارزش آن را دارند؟

پس از خواندن این لیست از مشکلات رایج موتورسیکلت، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا داشتن موتورسیکلت ارزشش را دارد یا خیر. بله، آنها کاملاً ارزش آن را دارند! اگر بخواهید لیست مشکلات رایج یک ماشین را با مشکلات رایج یک موتورسیکلت مقایسه کنید، لیست ماشین بسیار بزرگتر خواهد بود.

هر ماشین و منبع حمل و نقلی بدون توجه به هر مشکلی با مشکل مواجه خواهد شد. موتورسواران گهگاه با مشکلاتی مواجه می شوند، اما بسیاری از این مشکلات را می توان با تعمیر و نگهداری اولیه و بازرسی گاه به گاه بصری جلوگیری کرد. اگر دوچرخه دارید یا به خرید آن فکر می کنید، خوب است که از این مشکلات آگاه باشید. که به خودی خود می تواند اطمینان حاصل کند که شما به دفعات به این موارد نزدیک نخواهید شد و می توانید از موتور سواری خود به جای صرف زمان بیشتر برای تعمیر آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *