سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله آموزشی قرار است راجع به انواع روغن سوزی موتورسیکلت 🏍️ صحبت کنیم و راهکارهای رفع این روغن سوزی ها را بیان کنیم پس پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.
روغن سوزی موتورسیکلت را می توانیم به سه بخش یا سه قسمت تقسیم کنیم:
1- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی رینگها و پیستون یا خرابی سیلندر
در مدل اول روغن سوزی (که به علت خرابی رینگ پیستون و یا سیلندر موتورسیکلت به وجود می آید) می تواند رینگ خراب شده باشد یا سیلندر گشاد کرده باشد، در این حالت هنگام گاز دادن به موتورسیکلت از اگزوز موتورسیکلت دود سفید بیرون می آید و این نشانه آن است که موتور شما روغن میسوزاند و روغن از قسمت سیلندر به محفظه انفجار نفوذ می کند و رینگ ها به خوبی نمی توانند روغن هایی که در محفظه سیلندر پاشیده می شوند را جمع کند.
همچنین از قسمت شیلنگ بخار موتور سیکلت روغن بیرون می زند و از قسمت خروجی شلنگ بخار روغن بیرون میپاشد.

اگر شمع موتور سیکلت را باز کنید روی شمع موتور سیکلت شما سولفات روغن وجود دارد و شمع روغنی است. که در این مدل روغن سوزی موتور همیشه بد کار میکند و قدرت آن خیلی کم می شود.
در صورت وجود چنین روغن سوزی شما باید رینگ و پیستون را کامل عوض کنید و همچنین اگر نیاز باشد سیلندر را به تراشکاری برده تا تراشکار سیلندر را به اندازه رینگ و پیستون جدید بتراشد یا اصطلاحاً برقو بزند. و اگر قبلاً چندین بار این کار را انجام داده باشید ممکن است که نیاز باشد رینگ و پیستون و سیلندر جدید و نو برای موتور سیکلت خود را تهیه کنید که به صورت پک کامل وجود دارد.

2- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ هوا
نوع دوم روغن سوزی به این علت است که لاستیک یا گاید سوپاپ هوا و سوخت خراب شده است، که در این حالت اگر گاید سوپاپ خراب شده باشد باید آن را به تراشکاری برده راز تراشکار بخواهید که گاید سوپاپهای قدیمی و خراب شده روی سرسیلندر را با گاید های سوپاپ نو که تهیه کردهاید تعویض نماید.
در این صورت که گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سوپاپ سمت هوا و سوخت خراب میشود روغن از قسمت سرسیلندر به قسمت دریچه هوا و سوخت نفوذ می کند. در این حالت زمانی که شما موتور را تازه روشن می کنید همان دقایق اول مقداری دود سفید از اگزوز بیرون می آید.
گاهی اوقات گاید سوپاپ سالم است ولی لاستیک گاید سوپاپ خراب میشود که با تعویض لاستیک گاید سوپاپ میتوانید این مشکل را رفع کنید و دیگر نیازی به تراشکاری نیست.

3- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ دود
مورد سوم روغن سوزی به این علت اتفاق میافتد که لاستیک یا گاید سوپاپ دود که سمت اگزوز موتور قرار دارد خراب میشود. در این حالت موتور یکسره دود می کند و شبیه خرابی رینگ و پیستون است ولی تفاوتی که با آن حالت دارد این است که در این حالت که گاید سوپاپ دود خراب میشود موتور قدرت بیشتری دارد، ولی زمانی که رینگ و پیستون خراب میشود قدرت موتور کاهش می یابد.
در این حالت روغن سوزی وقتی شمع را باز می کنید شمع روغنی نیست ولی موتور روغن می سوزاند پس مشکل می تواند از گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سمت اگزوز (خروجی دود) باشد. چون روغن وارد اگزوز میشود و آنجا میسوزد و به شمع برخوردی ندارد.

جمع بندی:
اکنون که علت و دلیل روغن سوزی را بررسی کردیم لازم به ذکر است که موارد گفته شده ممکن است چند تا یا همگی با هم در موتور وجود داشته باشند و زمانی که شما موتور سیکلت خود را باز میکنید باید تمامی موارد فوق را بررسی کنید که بعد از بستن دوباره انجین موتور شما دچار روغن سوزی نگردد.
برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میشود مقاله سر سیلندر و سوپاپها و همچنین رینگ و پیستون را بخوانید.
پس در این مقاله علت های روغن سوزی موتور سیکلت را بررسی کردیم و نحوه رفع آنها را توضیح دادیم ممکن است نکاتی را جا انداخته باشیم که شما میتوانید در بخش نظرات نکات تکمیلی بیشتری را بیان کنید و همچنین اگر سوالی دارید در این بخش بپرسید.
مشاهده آنلاین قیمت روز انواع موتورسیکلت
اگر این آموزش برایتان مفید بود خوشحال می شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. و در بخش نظرات نظر خود را راجع مقاله روغن سوزی موتور سیکلت بیان کنید با نوشتن نظرات خود به ما انرژی می دهید که مقالات و آموزش های بهتری تهیه کنیم.
حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(روغن سوزی موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن
سلام موتور هوندا ۱۲۵ وقتی ته گاز میدم ی ذره دود میکنه مشکلش با تعویض رینگ صفر یا استاندارد و لاستیک گایت سوپاپ حل میشه؟
سلام من یه هوندا۱۲۵ مدل ۹۲ دارم که باهاش اسنپ کار میکنم خیلی راه میرم باهاش چند وقت پیش تمامی اجزای کاربراتور عوض کردم و یک هواکش حرفهای هم انداختم به نظر نسبت سوخت و هوا تنظیم نیست یعنی بیشتر هوا وارد کاربراتور میشه و ته شمع هم دوده روغن نزده و از اگزوز هم هیچ دودی نمیاد چه موقع روشن شدن چه در حال حرکت اصلا دودی وجود نداره ولی داخل اگزوز دوده بسته بود نه خشک بود ونه خیلی چرب یعنی چرب بود ولی نه خیلی یه روغن خوب ریختم ۱۲۰۰۰ هزارتا کارکردم باهاش از چهار خط سه خط کم کرد و سر خروجی شیلنگ بخار روغن که از انجین میاد روغن میده ولی خیلی کم میخوام بدونم روغن سوزی داره یا از کاربراتور هستش ممنون
سلام روغن بخار میکنه و احتمالا سوپاپ ها یا گیت سوپاپها مشکل داره و باید بررسی بشه اگه اگزوز چربی زده ممکنه رینگ ها هم ضعیف شده باشن – روغن رو باید همیشه بررسی کرد که کم نشه و سیاه نشه و غلظتش کم یا بیش از حد زیاذ نشه راجب اینکه 12000 تا کار کرده امیدوارم منظورت 1200 باشه وگرنه هر روغنی باشه 12000 تا نمیتونه کار کنه
سلام موتور من 125 مدل 92 از موقع استارت دود سفید میده و قطع نمیشه قدرت و شتابشم خوبه و اگزوز چرب میشه و شمع هم روغن میندازه و موتورهم تا حالا باز نشده ممنون میشم جواب بدین
سلام احتمالا موتور توی روغن سوزی هست و برای تاید این موضوع روغن رو چک کنید اگه روغن کم شده و شیاه شده دچار روعنسوزی هست و باید رینگ و پیستون و سوپاپ ها چک بشه و هرکدوم مشکل داره رفع بشه
سلام من بنلی ۱۵۰ دارم امروز صبح استارت زدم یهو از زیرش روغن پاشید بیرون دیگه سریع خاموش کردم مشکلش چیه
سلام از زیرش منظور از کجا هست از شیلنگ بخار بوده یا از بدنه انجین یا پیچ های تخلیه روغن؟
سلام موتورم فقط از شلنگ هوا یکم روغن میده یعنی روغن سوزی داره ؟
سلام بله به علت خرابی در قسمت سوپاپ ها باعث بخار روغن میشه که روغن به مرور روغن کم میشه و بهتره رینگ و پیستون هم چک بشه ممکنه دچار روغن سوزی هم باشه
سلام جناب وقتتون بخیر جناب من موتور آپاچی 180مدل 90دارم یه ماه پیش روغن سوزی داشت سیلند دادم تراش و رینگ پیستون خریدم و بعد ده روز ک از تعمیر سیلندر گذشت تعمیر شاتون انجام دادم و الان بعد تعمیر شاتون موتورم دود آبی میده و روغن سوزی انگاری داره بنظرتون مشگل چیه و البته بیشتر دود موقعی هس که موتور رو روشن میکنم بعد یکم موتور داغ میشه دود هم کم میشه
سلام ممکنه
1- رینگ و پیستون ها باکیفیت نبودن یا اینکه نیاز بوده سیلندر تراشکاری بره و رینگ بزرگتر استفاده بشه
2- سر سیلندر ممکنه مشکل داشته باشه و از قسمت گیت سوپاپها روغن نفوذ میکنه
سلام خسته نباشید.
موتور ۱۲۵ چند روز موتور خریدم اوایل اصلا دود نمیکرد
امروز یه خورده ک انجین داغ شدو تو خلاص چند تا گاز وحشی دادم دود آبی کردم
کاربراتشم تنظیمش رو هم بهم زدم ممکنه واسه کاربرات باشه
دود آبی به علت روغن هست و اگه روغن داخل اگزوز هم ریخته باشین ممکنه ابتدا یکم دود کنه ولی اگه دوباره تکرار شد حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید
سلام من موتورآپاچی ۱۸۰ دارم به دلیل روغن سوزی موتور خراب شد وبردم تعمیر گاه سیلند و رینگ پیستون وشاتون همه رو نو کرد ولی موقعی ک برام روشن کرد دود سفید یا کمی آبی رنگ بود داد و چند لحظه موتور روشن بود دودش قطع شد و الان یک هفته میشه ک هر روز ولی به مدت یک ساعت در روز سوار میشم الان هم روغن سیاه شده و هم کم کرده مشکل از کجاشه محترم
سلام
اون دود اولیه برای روغن هایی هست که داخل محفظه احتراق و اگزوز باقی مانده
اگه رینگ و پیستون بدون اندازه گیری دقیق تعویض بشه یعنی اینکه شاید نیاز باشه یک رینگ و پیستون شماره بزرگتر بندازی روی موتور البته باید قبلش تراشکاری هم ببری که سایز دقیقش رو برات تراش بده
– در این صورت دوباره موتور به روغن سوزی میوفته
دلیل بعدی کم کردن و سیاه شدن روغن اینه که گیت سوپاپ ها و یا سوپاپ ها خراب بودن و تعویض نشدن که این هم باعث میشه روغن از شیلنگ بخار و در موارد بحرانی تر از اگزوز دود سفید بیاد
و مشکل شما احتمال بیشتر حالت دوم هست شیلنگ بخارتون اگه روغنی هست دلیلش میتونه خرابی گاید سوپاپ ها باشه و برای اطمینان باید تست بشه که قطعه بدون دلیل تعویض نشه
سلام وقت شما بخیر
ببخشید مطلب طولانیه عذر میخوام .
مهندس ببخشید من یک موتور هوندا ۱۲۵ دارم مدل 86 و 4 دندس طبیعتاً
وقتی تو حالت خلاص تا ته تخته گاز میدی ، دود مشکی نسبتاً کمرنگی ( خیلی هم کمرنگ نه ) از اگزوز میاد بیرون
صافی بنزین رو تازه عوض کردم
از طرفی کاربرات هم به تازگی به خاطر همین مشکل دادم تنظیم کنن که موتور ساز گرامی گفت هم تنظیم کرده هم سوزن عوض کرده و بابتش ۱۰۰ تومن هم گرفت اما تاثیری روی دود سیاه نذاشت . نمیدونم حالا یا بنده خدا وارد نبوده خوب تنظیم نکرده یا مشکل جای دیگس
موتور قدرت و شتاب خوبی نداره ، انگار جون نداره ، ترک که سوار کنم شتابش خیلی بد میشه ، نهایت سرعتش هم افتضاح کمه اصلا راضی نیستم در حالی که زنجیر و خورشیدی و لاستیکا و … سالم و بی ایراد هستن .
وقتی دنده 3 پر میشه و میدم دنده 4 ، بعد تو دنده چهار یکهویی گاز رو تا ته میگیرم ، موتور یهو کپ میکنه ریپ طولانی در حد چند ثانیه میزنه بعد یهو را میوفته باز یه ریپ طولانی بعضی اوقات اصن سرعت میاد پایین میخاد توقف کنه، تا دور موتور بره بالا بتونه با تخته گاز راه بره ( تو همه دنده ها بجز ۴ یکهویی گازو بچرخونم موتور گاز نسبتا خوبی میخوره ، ولی تو دنده ۴ باید ریز ریز گاز بدی ، هرچند وقتی دنده ۳ کامل پر شد و زوزه موتور دراومد میدم دنده ۴ یعنی اینطوری نیست که دنده ۴ مرده بدم ) البته همه حالت های داخل پرانتز قبلی ، درحالتی که خودم تنها باشم و ترک سوار نکرده باشم ، وگرنه با ترک سه ساعت طول میکشه دنده های ۲ و ۳ پر بشن اصن شتاب خیلی بده
اکثر اوقات هم موتور چند ساعت تو پارکینگ بیکار باشه در حد 7 ساعت به بالا ، وقتی روشن میکنم راحت روشن میشه و روشن هم میمونه ، اما یه ریز که گاز میدم میخاد خفه کنه و اگه گازو سریع ول نکنم همون یه ریزه رو ، موتور خاموش میشه .
فیلتر هوا رو چک نکردم متاسفانه ببینم لازمه عوض بشه یا نه ، بنظرم هواکش سالمه ولی اون ابری ش باید عوض شه
شمع هم چک نکردم . ( سیم کویل به صورت مستقیم لخت دور ترمینال شمع پیچیده شده ینی سر شمع نداره کلا )
علائم روغن سوزی هم که وقتی به موتور فشار میارم یعنی یخورده دیرتر دنده میدم یا مثلاً مدتی با نهایت سرعت میرم ، از روی سطح انجین بوی روغن سوخته حس میکنم
تو ترافیک سنگین هم کلاچ و نیم کلاچ زیاد میکنم ، بعد دو سه بار ، هنگام ول کردن کلاچ یه صدای قرچی از عقب موتور میاد انگار یه چیزی شل باشه یهو سفت پیچیده شه دور یچیزی ( زنجیر سالمه و سفتی و شلی زنجیر هم مناسبه )
از لحاظ برق موتورم که موتور کلا باتری نداره ، سیم هاشم ناقصه یطوری هست که فقط چراغ جلو و چراغ خطر و برق شمع تامین میشه از بوبین . میخام کلهم اجمعین برق رو از ۰ تا صد بغیر بوبین و فلایویل ( فکر میکنم سالمن ) از نو بسازم ، اینم بگین کل برق موتور چیا لازم داره ؟
سلام ممنون بابت توضیحات کامل به احتمال زیاد صفحه کلاچ موتورتون ضعیف هست و باید تعویض بشه همچنین رینگ و پیستون و سوپاپ ها باید چک بشه که خراب نباشن
همون فیلتر هوا میتونه باعث دود سیاه بشه البته شمع هم میتونه تاثیرگذار باشه و ممکنه در دورهای بالا احتراق به خوبی صورت نگیره
برای راه اندازی برق سیمکشی کامل موتور- شارژر و باتری نیاز دارین
البته سیسستم جرقه زنی موتورتون رو هم اگه بخواین نو کنید نیاز به یک ترانزیستور و کوئل و شمع و سرشمع دارید
ولی اگه فقط هدف روشنایی هست همون سیمکشی و شارژر و باتری کار رو راه میندازه
سلام من هندا200 مدل 95 دارم موتور که روشن میشه اولش دود سفید میده ولی بعد یه دقه قط میشه موتور روغن سوزی داره؟؟ از کجاشه؟
با تشکر
سلام خسته نباشید من موتور 150 مدل 96 کاربرات خریدم یک ماهی میشه وقتی یهویی دنده کم میکنم و گاز میدم کمی دود سفید میده دیگه اصلا نمیده و فقط موقع هایی دود میده که خودم دنده پلمپ کنم بزنم دنده بعد دیگه وقتی سرد یا چیزی باشه اصلا نمیده شمع هم نو است
بعد اینکه شمع رو عوض کردین شمع دوده نداره؟
وضعیت روغن رو هم چک کنید احتمالا روغن کم کرده و موتورتون توی روغنسوزی هست
سلام موتور من دایچی ۲۵۰ کاربراتور هست وقتی که گرم میشه ،اولش که گاز میدی دود سیاه سفید قاطی هست ولی گاز های بعدی که میدی دود نمی کنه.مشکلش چیه
سلام احتمالا اوایل روغنسوزی هست و ممکنه کاربراتور هم تنظیم نیست و برای تایید کافیه علائم روغنسوزی زا چک کرد
اول شمعو چک کن اگ دیدی دوده سیاه خشک میزاره یعنی کاربرات میزون نی،ک نسبت سوخت و هوا میزون نی،اگ دیدی سیاه چربه یا حتی ی ذره چربی دیدی بدون اوایل روغن سوزیه بیشتر موتورا گازو زیاد بدی دود سیاه میده بخاطر کثیفی های داخل موتور و اگزوز و تنظیم نبودن کاربرات
سلاممنموتور۱۲۵دارمموتورمندودنمکنهولیروغنکمکردهوشمعهمروغنزده۲هفتهایهمهستکهرینگعوضکردمالانمشکلازکجاستبدنهسیلندهممشکلینداشت
سلام احتمالاسوپاپ ها و گاید سوپاپ ها خراب شدن که باید تعویض بشن خرابی این بخش باعث بخار روغن از شیلنگ بخار میشه و همچنین رینگ و پیستون هم چک بشه که بعد مدتی دود نکنه
سلام وقت شما بخیر
موتور من ۱۲۵ هست موتور رو اول ک روشن میکنم یه دود سفید میده بیرون بعد از ۱۰ ثانیه قطع میشه در ضمن من رینگ پیستون سیلندر و لاستیک سوپاپ و خود سوپاپ یه ماهی میشه عوض کردم الان این مشکل برام پیش اومده مشکل از گاید هست بنظرتون چون تعویض نکردم
با تشکر
سلام
بله احتمال زیاد از گاید یا سوپاپ ها هست هر دو باید چک بشن و گرنه دوباره چنین مشکلی پیش میاد
با سلام من موتور تریل فلات ۲۰۰ سی سی دارم کلان ۲۵۰ کیلو متر کار کرده دست میزنم تو اگزوز دستم سیاه میشه . ولی سیاهیش چربی نداره . وتی روشن میکنم انگار بوی دود میده . ولی دودی نمیبینم . ممنون میشم اگه بگید مال چیه .موتور انژکتور
شمع موتور رو باز کنید اگه شمع موتور هم خیلی سیاه میشه میتونه بعلت تنظیم نبودن انژکتور باشه
دوستانی که تریل فلات دارن هم نظرشون رو بگن ببینیم چند نفر این مشکل رو دارن
سلام موتورموقتیسردمیشهو.روشنشمیکنمخیلیدودمیدههمدودهسفیدمیدهوسیا….اولدودسیاهمیدهبعدسفیدبعدشم۲دقیقهکارکنهدیگهدودنمیدهامابیشتردودسفیدمیده
احتمالا اوایل روغنسوزی هست و دود سیاه هم ممکنه مشکل از تنظیم نبودن کاربراتور باشه
سلام خسته نباشید من یک ۱۲۵ دارم که وقتی گاز موترو در حالت خلاص زیاد میدم موتر یک دود سفید رنگی میکند ودر سر پاینی موتر از اگزوز تق تق زیادی میکند. دلیلش چیست
سلام دود سفید میتونه به علت روغنسوزی باشه و تق تق هم به علت سیاه شدن یا ضعیف شدن شمع میتونه باشه دلایل دیگه هم هستن که اونا رو توی نظرات پایین تر گفتیم
سلام موتور من روغن کم میکنه ولی شمع رو باز میکنی روغنی نیست ولی روغن کم میکنه از اگزوز هم دود خیلی کمی بیرون میاد دلیلش چیه
سلام ممکنه روغن از شیلنگ بخار بخار میشه و علت آن هم خرابی سوپاپ و گیت سوپاپ باشه
سلام موتور من روغن ریزی داره هتا کاسه نمد هم عوض کردم ولی بازم روغن ریزی داره دلیلش چیه؟
سلام رینگ و پیستون باید مناسب با سایز سیلندر تعویض بشه و در صورت نیاز سیلندر باید تراشکاری بره
علاوه بر کاسه نمد باید ساق سوپاپ ها و گاید سوپاپ هم چک بشه و در صورت نیاز تعویض بشه
سلام من یه هفته است یه موتور ۱۵۰ دستی مدل ۹۰ خرید خیلی دود از اگزوزش بلند نمی شد امروز یه دور زدن دیدیم خیلی دود از اگزوزش بلند می شه خیلی یهویی دلیلش چیه؟
سلام، دلیل دود کردن موتور شما احتمالا به علت سوخت نا مناسب، هوا ناکافی یا مشکل در سیستم احتراق مانند ورود روغن به محفظه احتراق موتور است.
برای تشخیص میتونید مقالات رینگ و پیستون موتورسیکلت – کاربراتور و سیستم برق موتور را مطالعه کنید تا تمام موارد را بتوانید چک کنید
سلام موتور من۱۲۵هست یه هفتس تازه تعمیر شده اول که تعمیر کردم اینطوری نبود ۴روزه اینطوری شد توی اگزوز دست میزنی روغن سیا ه وجود داره بعد وقتی گاز میدی یکم دود آبی میده موتور ۱۲۵پیستون شماره ۱۰۰نصب کردم با سوپاپ ۱۵۰همه چیش نو وصل شده نمیدونم چرا اینطوری شده
سلام احتمالات زیادی وجود داره مثلا رینگ و پیستون اشتباه نصب شده یا سایزش مناسب نبوده
یا اینکه جنس رینگ و پیستون خوب نبوده و ممکنه بعد تعویض رینگ و پیستون اونو آب بندی نکردی و دلایل دیگه، تا موتور رو باز نکنی خرابیهاش معلوم نمیشه
سلام ببخشید علت اینکه داخل اگزوز موتور وقتی دست میزنیم دستمون سیاه میشه چیه موتورم انژکتوره دود هم نمیکنه .
سلام دو حالت داره:
1- اینکه اوایل روغن سوزی هست اگه دوده داخل اگزوز چرب باشه 2- تنظیم نبودن کاربراتور
سلام موتور ۲۰۰تازه رینگ پیستون وسیلندر سوپاپ ولاستیک سوپاپ زدم اما هنگام گرم بودن گازبدی موتور دود آبی میکنه .ممنون اگ راهنمایی کنید
سلام یکسری عوامل ممکنه باعث خرابی زود هنگلم رینگ و پیستون ها بشه
هرچند شما همهی قطعات رو عوض کنید ولی یکسری اصول رو رعایت نکنید این مشکلات پیش میاد
اول اینکه جنس سرسیلندر و رینگ پیستون ها باید کیفیت مطلوبی داشته باشه و از اجناس متفرقه خرید نکنید
مرحله بعدی اب بندی هست معمولا به مدت یک هفته باید زیاد به موتور فشار نیاری و زیاد بهش گاز ندی یا در شیب های تند رانندگی نکنی
نکته مهم بعدی جا انداختن نامناسب هر کدام از قطعات ممکنه باعث خرابی دوباره بشه
1 – رینگ و پیستون رو درست جا بندازی که نکاتش رو توی مقالش گفتیم
2 – بررسی گاید سوپاپ های موتورسیکلت و در صورت خرابی باید تعویض بشه و اگه فقط لاستیک گاید(لاستیک سوپاپ) عوض بشه کمتر از یک هفته دوباره خراب میشه
3- چک کردن فنر سوپاپ ها و آب بند کردن خود سوپاپ که بهتره توسط تراشکار صورت بگیره و بعد هم توسط خودتون آب بند بودنش چک بشه
هر کدام از این موارد رو توی مقالات مربوطش گفتیم و هرجایی مبهم بود میتونید پایین همو مقاله بپرسید
سلام ایراداول موتور شما از کاربرات به سلندبنزین میپاشد بخاطر اون دود ابی داره ایراد دوم سوخت موتور را کم کنید ایراد سوم سوزن سوخت را عوض کنید تا مشکل شما حل شود
سلام من موتورم هیچ دود نمیده ولی وقتی تو دنده بهش خیلی گاز بدم دود میکنه مشکلش چیه
از رنگ دود و چربی داخل اگزوز میشه تشخیص داد روغن سوزی داره یا مشکل از تنظیم کاربراتور هست
سلام من ۴ساله موتور خریدم تا حالا ۵ بار واین بار ۶ هست که موتور به روغن سوزی می افته
تمام اصول آب بندی و هر یک ماه یک بارم روغن عوض می کنم بهش فشارم نیاوردم تا حالا مشکل از چی میتونه باشه ممنون راهنمایی کنید
عوامل زیادی میتونن دخیل باشن مانند،
بی کیفیت بودن قطعات انجین مانند رینگ و پیستون- گیت سوپاپ ها و …،
گرمی بیش از حد موتور در هواهای گرم،
رانندگی طولانی مدت در مسافت های طولانی،
استفاده از روغن بیکیفیت،
رانندگی در سرابالایی ها طولانی مدت ،
رانندگی با نهایت سرعت،
بسته شدن سوراخ های عبور روغن در داخل انجین ،
نداشتن خنک کننده دوم در موتورسیکلت ها (مانند رادیاتوری بودن یا نبودن )،
سرد کردن سریع موتور مانند شستن انجین و ..
….
جدیدا لوازم بی کیفیت در بازار زیاد شدن اگه تعویض رینگ و پیستون و سوپاپ ها اصولی بوده باشه دلیلش این میتونه باشه
توضیحات شما در خصوص روغن سوزی موتورسیکلت های ۴-زمانه بسیار دقیق و زیبا بود .
سلام داداش من یه موتور ۱۲۵ وزین دارم وقتی روشن میکنم گاز آخر میدم دود سیاه میده ولی نه شم روغنی میشه هیچی بعد از اینکه دنده میدم دیگه از دود
خبری نیست مشکلش چیه ممنون از راهنمایتون
سلام دود سیاه میتونه به علت تنظیم نبودن کاربراتور باشه
من میخواهم یک موتور سکلیت مزایده بخرم راهنمایی می کنید ممنون
موتور تازه خریدم و لی رو بلوکش روغن اومده دوستان میگن عادی ولی من مطمئن نشدم
سلام اگه موتور نو هست و مقدار روغن زیاده حتما با نمایندگی تماس بگیرید ممکنه پیچ های سیلندر شل هستند یا واشر مشکل داره – موتور نو رو باید آب بندی کرد اگه آب بندی نکنی و یهو فشار بهش وارد کنی چنین مشکلاتی بوجود میاد
سلام عرض ادب
من یه موتور دارم ۱۵۰ موتور خراب شد بازش کردم سیلند با سرسیلند و سوپاپ،لاستیک گاید،ورینگ و پیستون نو کامل ..ولی موتورم کمی دود سفید هنگام اولیه و حرکت هم دود میکنه مقدار کمی ولی روغنم بعد ۴روز
از نصف هم کمتر شده روغنش
خواهشا راهپمایی کنید
دسته شاتون هم پیش یه تراشکار
چک کردم گفت سالمه بنظرتون مشکل چیه
سلام علتش معمولا همین هایی هست که نوشته شده
توی تعمیر این موارد یک سری اندازه های استاندارد هست که باید رعایت بشه و با قطعه نو تعویض کردن ممکنه مشکل حل نشه
یکی از اندازه های استاندارد اندازه رینگ و پیستون و سیلندر هست که گاهی اوقات سیلندر گشاد میشه و شما باید در این موارد سیلندر رو ببرید تراشکاری که تراشکار سیلندر رو گشادتر کنه که معمولا رینگ و پیستون یک شماره بالاتر میندازه وگرنه فقط تعویض رینگ ها با شماره قبلی در این موارد رینگ های جدید هم خیلی سریع خراب میشه
* این نکته هم درنظر داشته باشید که با تعویض این قطعات نباید به موتور فشار وارد کنید و باید قبلش موتور رو آب بندی کنید وگرنه رینگ ها سریع خراب میشن
* هنگام تعویض سوپاپ ها سوپاپ ها باید آب بند بشن
* رینگ و پیستون های بی کیفیت توی بازار زیاد شدن سعی کنید توی خرید این موارد یکم بیشتر هزینه کنید و جنس باکیفیت بخرید
سلام موتور بی کلاچ دارم وقتی موتورو روشن میکنم دود نمیده ولی وقتی موتور گرم میشه دود سفید میاد بیرون دستمو جلو اگزوز میگیرم کف دستم یه کم سیاه میشه مشکل از کاربراتوره یا روغن سوزی داره
دود سفید میتونه نشون از روغنسوزی باشه وقتی موتور گرم میشه بیشتر میشه که بهتره روغن رو هم چک کنید تا مطمئن بشید
روغن کم میشه و سیاه میشه
سلام موتور من 125وقتی روشنش میکنی دود سفید از اگزوزش بیرون میاد ولی گرم میشه دود نامیده مشکلش چیه؟
احتمال روغن سوزی وجود داره و باید موارد دیگه هم چک بشه تا مطمعن بشید مانند چک کردن روغن و …
سلام خسته نباشید من موتورم هانک ۱۵۰ هستش روغن کم کرده ولی شلنگ سرموتورودراوردم گاز زدم ن روغن پاشید بیرون ن بخار زدگازم که میدم هیچ دودی مشاهده نمیکنم اگزوزش هم چرم نیست ولی موندم چراروغن کم کرده
سلام
مشکل موتورت اینه که روغن بخار میکنه و باید سوپاپ ها و گیت سوپاپ ها چک بشه احتمالا مشکل دارن و باید تعویض بشن
سلام پاکشتی چی
سلام موتور من نه دود میکنه شمع خراب نمیکنه فقط اگزوز چرب میشه دود هم نمیکند مدلش ۹۵ ۱۵۰ پازنگ هندا لطفاً جواب بدین
سلام روغن کم میکنه؟
اگه کم نمیکنه فقط چربی داشتن اگزوز دلیل بر روغن سوزی نیست
سلام خسته نباشید
موتر من وقتی گاز زیاد میدم یهو از اگزوزش یک صدای تق بلند میشه و یک دود سفید میکنه که وقتی گازو ول میکنم قطع میشه . ود سر پاینی وقتی گازو ول میکنم صدای تق تق زیادی از اگزوز میاد
سلام دود سفید نشانه روغنسوزی هست و با چک کردن روغن متوجه کم شدن و سیاه شدن روغن میشی که تایید میشه روغنسوزی هست و صدای تق تق میتونه به علت خام سوزی باشه که به علت مشکلات برقی یا خرابی شمع به علت روغنسوزی و یا تنظیم نبودن سوخت باشه و روغن سوزی باعث میشه تمام بنزین نسوزه و مقداری توی اگزوز منفجر بشه
سلام دود سفید نشانه روغنسوزی هست و با چک کردن روغ متوجه کم شدن روغن خواهید بود و صدای تق تق میتونه به علت خام سوزی باشه که به علت مشکلات برقی یا خرابی شمع به علت روغنسوزی و یا تنظیم نبودن سوخت باشه و روغن سوزی باعث میشه تمام بنزین نسوزه و مقداری توی اگزوز منفجر بشه
موتورت داره کم کم شروع به روغن سوزی میکنه
سلام وعرض ادب به تعمیرکاران محترم.من یه موتورسیکلت دارم صبح
روشن میکنم دودآبی رنگی ازاگزوزبیرون میاد وقتی موتورگرم شد دود نمیده لطفاراهنمایی بفرمایید
سلام به تعمیرکاران عزیز کل فرمایشات شماراخوندم ولی اینوندیدم که سرده دودمیکنه گرم شد دود نمیده..درکل ممنونم ازهمه شماعزیزان که راهنمایی خوبی میکنید.الهی همیشه تندرست وسلامت باشید.موفق ومویدباشید یاحق
سلام من موتور ساوین ۲۰۰ دارم وقتی صبح روشن میکنم دود ابی میکنه با سیاه
وقتی گرمه مثلا شب تا شب روشن بوده گازو ک تا تههه میگیرم ول میکنم دود ابی با سیاه میکنه بازم بعد غط میشه
با عرض سلام و خسته نباشید بنده یه موتور 125 دارم که از انتهای شیلنگی که بالای انژین وصله روغن میاد بیرون مال روغن سوزیه یا عادیه
به احتمال زیاد گیت سوپاپ ها یا کاسه نمدهاشون خراب شده و عادی نیست
سلام برادر من ۱۲۵ دارم که تازه تازه وقتی صبح روشن میکنم خیلی دود سفید میاد بیرون و بعدش که گاز میدم کم کم تموم میشه اون از چیه ؟؟
سلام ممکنه روغن سوزی باشه که باید مقدار روغن هم چک کنی که مطمئن بشی روغن کم میشه
دلایل مختلف دیگه ای هم وجود داره مثلا اگه آب داخل اگزوز رفته باشه دود سفید میکنه
اگه دود آبی هست روغن سوزیه
بهتره شمع و دهانه اگزوز رو هم چک کنی ببینی چربی داره یا نه
مثلاً شمع رو تمیز کن چند روز سوار شو ببین چربی گرفته یا نه
سلام موتور ۱۲۵ هندا دارم
وقتی تخته گاز میگیرمش بو روغن سوخته میاد
و دور دور شیلنگ بخارش روغن هست مشکلش چیه
سلام روغن سوزی داره
سلام یه سوالی داشتم لطفا جواب بدین
من شعمم چرب نمیشه دود هم نمیکنه ولی اگزوز چرب هست مشکل چیه؟
سلام
مدل و نوع موتور چیه ؟
دوزمانه هست یا چهار زمانه؟
من رینگ پستن با ته سیلند عوض کردم ولی بازم از لوله بخار روغن میربزه دلیلش چیه
احتمال خرابی سوپاپ ها و گاید سوپاپ ها میتونه باشه
که هنگام تعویض رینگ و پیستون اب بند بودن سوپاپها هم باید چک بشه
سلام
اپاچی ۱۸۰ وقای سواره ام و گاز و زیاد میدم حین خرکت یکم دود میکنه ممنون میشم اگه چیزی در این رابطه میدونین راهنمایی کنین
سلام
بستگی به نوع دود داره
حالت اول: اگه دود سفید و متمایل به آبی رنگ باشه احتمالا موتور دارای روغن سوزی هست.
که اگه با عوامل دیگه ای هم همراه باشه صد درصد میتوان مطمئن شد. مثل زود سیاه شدن روغن و یا کم شدن روغن موتور که البته در ابتدای روغن سوزی این ممکنه ناچیز و غیر قابل اندازه گیری باشه.
حالت دوم: اگه دود خروجی از اگزوز سیاه هست احتمالا مشکل از تنظیم نبودن کاربراتور هست.
موتورهای دوزمانه چه فرقی با چهار زمانه میکنن که توی باک دو زمانه روغن میریزن
تا جایی که الان حضور ذهن دارم در موتورهای چهار زمانه سوراخی روی شاتون وجود داره و روغن رو به محفظه سیلندر پاشیده میشه و باعث میشه رینگ ها و پیستون روان تر و با اصطکاک کمتری کار کنن درنتیجه باعث طول عمر بیشتر رینگ ها و پیستون میشه و سایش کمتر اتفاق میوفته.
اما در موتورهای دو زمانه روغن از روی شاتون به محفظه سیلندر پاشیده نمیشه درعوض روغن از طریق بنزین داخل محفظه انفجار میاد و از بالا کار روان سازی بین پیستون و رینگ ها رو انجام میده
باسلام خدمت مشاوران موتور سل ببخشید من موتورم ۱۲۵ کاربراتی هست تو گاز اخر که کاتاف میزنه خیلی کم دود سیاه میاد بیرون اون عادیه یا کلا نباید بیاد ؟؟؟؟؟
سلام دود سیاه مشکل کاربراتور هست ولی اگه دود آبی یا سفید باشه مشکل از روغن سوزی میتونه باشه
با تنظیم کاربراتور این مشکل معمولاً رفع میشه
معمولاً وقتی پین سوزن کاربراتور رو جابجا میکنن چنین مشکلاتی پیش میاد اون پین باید روی شیار وسط باشه وگرنه تنظیم کاربرات خراب میشه
البته کثیفی کاربراتور هم باعث چنین مشکلی میشه که بهتره کاربراتور سرویس دوره ای بشه
سلام ممنون اگر روی پستون روغن رخته باشم اون باعس روغن دهانی اگروز وآوشته شدن شمع از روغن باشه اون وخت چه
سلام اگه روی پیستون روغن ریخته یاشی بالاخره روغن میسوزه و همش دود میشه ولی مقدارش فکر نکنم به اندازه ای باشه که بخواد روی شمع تاثیر بذاره مگر اینکه عمدا روغن زیادی روی پیستون بریزی که شمع چربی بگیره
سلام من موتورم ۳ ۴ ماهی هست روغنش عوض نکردم روغن خیلی کم کرده و وقتی روغنشو عوض کردم اصلا دود سفید نمیداد ۱ روز بعدش که روشن کردم و گاز میدادم دود سفید رنگ میداد باید رینگ و پیستون عوض بشه؟
سلام احتمالش زیاده ولی باز هم باید چک بشه
امروز صبح هوا هم سرد بود با ساسات روشنش کردم داشت دود سفید میداد حالا نمیدونم بخار بوده یا دوده روغن سوزی بعد که باهاش رفتم یکمی در حد ۳ ۴ دیقه بعدش دیگه اصلا دود نمیداد چه در حال حرکت چه تو توقف حالا شما میددنید مشکل چیه؟بخاطر سرما بوده یا داره شروع میکنه به روغن سوزی
چون هوا سرد بوده ممکنه رطوبت یا آب توی اگزوز رفته باشه روغن سوزی عوامل دیگه ای هم باید چک بشه مانند سیاه شدن روغن ، چربی گرفتن شمع موتور و کم شدن روغن تا مطمئن بشید روغنسوزی هست
سلام اقا خسته نباشید موتور من وقتی روشن میکنم دود خیلی میکنه ولی بعدش که موتور گرم میشه دیگه دود نمیکنه
سلام رنگ دودش چه رنگیه و داخل اگزوز دست بکشید ببینید دوده هاش چربی داره یا نه
همچنین شمع رو باز کنید ببینید دوده سیاه زده یا نه؟ و این دوده چربی داره یا خیر ؟
اگه چربی داشت موتور دارای روغنسوزی میباشد
و اگه دوده سیاه بدون چربی بود به علت تنظیم نبودن کاربراتور هست
بسیار خوب راهنمای کردی ممنون
عالی ممنون