آموزش آب بندی موتورسیکلت {در 4 مرحله سرنوشت ساز برای موتور}

آموزش آب بندی موتورسیکلت
4.4/5 - (51 امتیاز)

با عرض سلام خدمت کاربران عزیز موتورسل در این مقاله قرار است راجع به آب بندی موتورسیکلت صحبت کنیم و مرحله به مرحله آن را پیش ببریم چون آب بندی موتورسیکلت یکی از مهمترین مواردی است که بعد از خرید یک موتور سیکلت باید آن را انجام دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید تا این مراحل را توضیح دهیم.

آب بندی یعنی چه؟

آب بندی قطعات موتور یعنی اینکه قطعات به صورت دقیق کنار هم قرار بگیرند و با هم مَچ شوند، قطعات شکل درستی پیدا کنند یعنی اینکه قطعات داخل انجین همگی باهم ست شوند و هیچ درز اضافه ای بین قطعات وجود نداشته باشد. یا فشار اضافه ای به قطعه یا چرخ دنده ای وارد نشود و قطعات با فاصله مناسب در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

شاید با خود فکر کنید اکنون که همه قطعات تولید شده به صورت کامپیوتری هستند و مثل قدیما از طریق ریخته گری به وجود نمی آیند.برای مشاهده قیمت روز قطعات موتور به صفحه مراجعه کنید.

چرا باید آب بندی کنیم؟

دلیلش این است که تا زمانی که این قطعات در کنار هم به حرکت در می آیند و با هم سایش انجام ندهند به بهترین حالت خود نمی‌رسند.

 درست است که قطعات به صورت رایانه ای تولید می شوند اما هنوز یک سری ناهمواری‌ها و براده‌های خیلی کوچکی روی این قطعات وجود دارد که با کار کردن موتور و سایش این قطعات با یکدیگر این ناهمواری های میکروسکوپی و بسیار کوچک از بین می روند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

از طریق این سایش براده های کوچکی ایجاد می شود که ما هنگام تعویض روغن اولیه‌ای که در موتور می‌ریزیم آن‌ها مشاهده می کنیم. پس به این دلیل که شاید یکسری ناهمواری‌ها روی قطعات وجود داشته باشند، پس ما باید موتور مان را آب بندی کنیم تا همه این قطعات با هم اوکی شوند.

چرا باید آب بندی کنیم؟

آیا آب‌بندی فقط مختص موتورسیکلت است؟

آب بندی فقط در موتورسیکلت‌ها وجود ندارد بلکه برای تمام قطعاتی که با هم در سایش و اصطکاک هستند وجود دارد. قطعاتی مانند بلبرینگ‌ها، ماشین های موتوری دیگر مانند: موتور قایق، موتور ماشین و تمام قطعاتی که با هم ارتباط فیزیکی دارند و با هم اصطکاک دارند، برای تمام این وسیله‌ها و ابزار‌ها آب بندی وجود دارد.

اما انجین‌ها پیچیدگی خاصی دارند و خیلی حساس هستند که ما باید آن‌ها را به بهترین شکل ممکن آب بندی کنیم و روی آب بندی آن حساس باشیم تا موتور سیکلت ما مدت زمان بیشتر برای ما کار کند و حتی با لرزش و سر و صدای کمتری کار کند و همچنین طول عمر انجین موتور سیکلت ما افزایش یابد.

اگر آب بندی به شکل صحیح انجام نشود ممکن است طول عمر موتور سیکلت ما کم شود پس به آب بندی موتورسیکلت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

آب بندی انواع موتورسیکلت:

شما چه موتور سیکلت نو می‌خرید و چه قطعات داخلی آن را تعویض می‌نمایید ملزم به آب بندی موتورسیکلت می باشید، مثلاً اگر رینگ و پیستون را تعویض می کنید برای اینکه این قطعه بیشترین کارایی را داشته باشد بهتر است که شما در ابتدا آب بندی آن را انجام دهید و در آن روزهای زیاد به آن فشار نیاورید.

موتورسیکلت ما معمولاً تا حدود ۱۰۰۰ کیلومتر یا ۱۵۰۰ کیلومتر در مراحل آب بندی قرار دارد. و در این مدت باید یک سری مراحل را رعایت کنید تا عمر موتور سیکلت را بالا ببرید و همچنین سوخت موتورسیکلت را تا جایی که می‌شود بهینه کنید. با آب بندی صحیح و اصولی موتورسیکلت خرابی و خرجی موتورسیکلت در آینده کمتر خواهدشد.

     
   

حال که اهمیت آب‌بندی موتورسیکلت را فهمیدیم به سراغ مراحل آن می رویم.

مرحله 1 آب بندی موتورسیکلت

مرحله اول برای آب بندی موتورسیکلت:

این مرحله را می توان از مهمترین مرحله‌های آب بندی موتور دانست چون خیلی مهم است قبل از اینکه آب بندی را شروع کنید یا بخواهید سوار موتورسیکلت شوید این موارد را چک کنید.

 قسمت های مختلف موتورسیکلت مانند: سیستم ترمز، سیستم کمک‌ها، لاستیک‌های موتور سیکلت و باد آن‌ها، زنجیر موتورسیکلت و لوازمی که باید همراه موتور سیکلت باشد همه این‌ها را بهتر است قبل از سوار شدن و یا تحویل گرفتن موتور سیکلت چک نمایید زیرا پیش آمده است که بعد از تحویل گرفتن موتورسیکلت از نمایندگی ها و یا فروشگاه ها به دلیل تنظیم نبودن ترمزها یا کلاچ موتورسیکلت راننده زمین خورده است.

و همچنین توجه داشته باشید که همیشه از کلاه کاسکت در موتور سواری استفاده کنید زیرا هیچ چیز مهم‌تر از جان شما نیست.

اب بندی موتور در شرایط مختلف

برای آب بندی موتورسیکلت معمولاً در دفترچه موتورها راجع به آب بندی آنها توضیح داده شده است که بهترین حالت آن است که از دفترچه موتور سیکلت خود استفاده کنید‌. اگر در دفترچه راهنما چیزی نبود از مراحل آب بندی که در پایین آورده این استفاده کنید که اکثر موتور سواران حرفه ای از این روش برای آب بندی موتورسیکلت استفاده می کنند.

آّب بندی اصولی موتورسیکلت

مرحله دوم آب بندی موتورسیکلت:

مرحله صفر تا ۳۰۰ کیلومتر را مرحله دوم معرفی می‌کنیم که در این مرحله خیلی مهم است که زیاد به موتور فشار نیاورید، گاز بیش از حد به موتور ندهید، دور موتور را خیلی بالا نبرید و دور موتور را در یک محدوده کم بالا و پایین کنید که بستگی به نوع موتورسیکلت شما دارد که این دور موتور تا چقدر بالا برود.

سرعت زیاد مهم نیست بیشتر دور موتور یا آر پی ام (rpm) موتور مهم است که باید آن را کنترل کنید که بیش از حد بالا نرود و به موتور فشار نیاید.

در این مرحله تمام قطعات مانند: سیستم ترمز، سیستم سوخت، رینگ و پیستون، شاتون، میل لنگ و همه قطعات موتور سیکلت در مرحله بسیار حساس هستند و باید توجه ویژه ای به آن‌ها داشته باشیم.

همانطور که گفتیم بسته به نوع موتورتان به جدول آب بندی آن مراجعه کنید که طبق آن مقدار دور موتور و rpm آن را در مراحل مختلف آب بندی موتورسیکلت نوشته است و طبق آن دفترچه راهنما عمل کنید.

اما اگر شرکت تولید کننده موتور شما دفترچه ای نداشت به این صورت عمل کنید و در ۳۰۰ کیلومتر اول نکات زیر را رعایت کنید:

۱- هنگامی که موتور سیکلت را روشن می کنید صبر کنید تا موتورسیکلت به اندازه ۳ تا ۵ دقیقه گرم شود و هیچ گاز اضافه در این مدت زمان به موتورسیکلت ندهید. پ بعد از گرم شدن موتور سواری را شروع کنید.

۲- دور موتور و یا آر پی ام(rpm) موتور را بین ۳۵۰۰ تا ۶۵۰۰ متغیر نگه دارید و بین این دو عدد به آرامی حین حرکت دور موتور تان را بالا و پایین ببرید.

۳- باید توجه کنید که زیاد به موتور فشار نیاید این برای حالتی است که ماکزیمم دور موتور شما ۱۲۰۰۰ یا تا ۱۵ هزار باشد. حال اگر ماکزیمم دور موتورسیکلت شما بیشتر باشد این محدوده را یک مقدار می توانید بیشتر کنید.

۴- در این مرحله بهتر است که جاهای شلوغ و پر ترافیک تردد نکنید و بهتر است که در جاهای خلوت تردد کنید و دور موتور را بین این دو عدد کم و زیاد کنید حواستان باشد که در این مرحله نباید دمای موتور بیش از حد بالا برود بهتر است که بعد از طی مسافت  ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر رانندگی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به موتور استراحت دهید تا یک مقدار دمای آن پایین تر بیاید و بعد دوباره به حرکت خود ادامه دهید.

 ۵- بهتر است که داخل اتوبان ها نروید و یک جای خلوت انتخاب کنید که به موتور فشار نیاید.

۶- در این مرحله بهتر است که تک نفره موتورسواری کنید و کسی را در ترک تان سوار نکنید زیرا هرچه وزن بیشتر باشد فشار بیشتری به موتور می آید.

۷- در این مدتی که در این مرحله هستید بهتر است که همه قطعات موتور و پیچ ها و زنجیر ، سیستم ترمز لاستیک ها کمک ها و غیره را چک کنید

آچار کشی هنگام آب بندی موتور سیکلت

۸- در این ۳۰۰ کیلومتر بعضی از افراد که زیادی حساس هستند در ۵۰ کیلومتر اول یکبار روغن و فیلتر روغن موتور را عوض می‌کنند و روغن با کیفیت می‌ریزند و در ۳۰۰ کیلومتری دوباره روغن را تعویض می کنند. ولی شما می‌توانید همان ۳۰۰ کیلومتر روغن موتورسیکلت را عوض کنید و از روغن موتور با کیفیت استفاده کنید البته اگر در دفترچه موتورسیکلت‌تان این موارد بود بهتر است طبق آن چیزی که در دفترچه نوشته است روغن موتور سیکلت را عوض کنید.

۹- هنگام تعویض روغن، روغنی که بیرون می آید را چک کنید و نگاه کنید که چیز غیر عادی و یا قطعه بزرگی در آن نباشد، ولی وجود براده های کوچیک عادی هستند اما اگر قطعه بزرگ غیر از براده در روغن بود چیز غیر عادی است و سریعاً به نمایندگی مراجعه کنید.

مرحله سوم آب بندی موتورسیکلت:

این مرحله بین ۳۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰ کیلومتر قرار دارد و در این مرحله دور موتور را یک مقدار بالاتر ببرید ولی به کاتاف نرسانید در این مرحله با دور بالا تری حرکت کنید و یک مقدار فشار روی موتور را از حالت قبلی بیشتر کنید تا موتور به این نوع کارکرد عادت کند و همچنین در این مرحله به دنبال عیب‌ها هم باشید مثلاً اگر پیچی شل شده باشد یا زنجیر شل شده باشد آن را سفت کنید.

هنگامی که به هزار کیلومتر مسافت رسیدید دوباره روغن و فیلتر روغن را تعویض کنید و دوباره ظرف روغن را مانند حالت قبلی چک کنید و براده ها را ببینید که چیز غیر عادی در آن وجود نداشته باشد.

در پایان این مرحله موتور را حتماً آچارکشی کنید که اگر پیچی شل شده بود آن را سفت کنید اگر خودتان آچارکشی بلد نیستید حتما به تعمیرگاه مجاز موتور سیکلت مراجعه کنید. چون آچارکشی باعث می‌شود لرزش موتور کم شود و همچنین طول عمر قطعات را بیشتر می‌کند.

آب بندی موتورسیکلت در جای خلوت

مرحله چهارم (آخر) آب بندی موتورسیکلت:

این مرحله بین هزار کیلومتر تا ۱۵۰۰ کیلومتر قرار دارد. در این مرحله می توانید به موتور سیکلت گاز بدهید و هر کاری دوست دارید با موتورسیکلت انجام دهید و دور موتور را بالا ببرید و حواستان باشد که بیش از حد کاتاف نزنید زیرا کاتاف زدن خیلی به موتور سیکلت فشار می آورد.

پس در این مرحله می توانید از حداکثر توان موتور سیکلت استفاده کنید و همچنین مانند مراحل قبل حواستان به قطعات موتور سیکلت باشد و همچنین برسی کنید که زنجیر و پیچ های موتورسیکلت شل نباشند، زیرا در این مرحله موتور لرزش بیشتری دارد و ممکن است پیچ ها و زنجیر شل شوند.

همچنین حواستان باشد که موتور سیکلت روغن ریزی نداشته باشد و اگر مشکلی در این مرحله وجود داشت حتما آن را رفع کنید و در پایان این مرحله موتور شما آب بندی شده است و مراحل آب بندی موتورسیکلت به پایان رسیده است اما بهتر است همیشه قبل از سوار شدن به موتور سیکلت چکاپ سریع انجام دهید تا اگر مشکلی وجود دارد آن را رفع کنید زیرا عیب‌های کوچک به مرور زمان بزرگتر می‌شوند.نکات مهم روغن موتورسیکلت را بخوانید

اکنون به پایان آب بندی موتورسیکلت رسیدیم و این تجربیات این بود که بیان کردیم اگر شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید و یا اگر سوالی در این مورد دارید در در قسمت نظرات پایین همین صفحه برای ما ارسال کنید.

حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(آب بندی موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن

‫40 نظر ارسال شده در “آموزش آب بندی موتورسیکلت {در 4 مرحله سرنوشت ساز برای موتور}

  1. مهدی :

    سلام خسته نباشید ما امروز یه موتوری خریدم که باید از اول همه قطعات رو می بستیم و زمانی که کامل شد مقداری پیچ اضافه آمد میخواستم بپرسم جای نگرانی هست ؟

  2. احسان :

    سلام
    یه دوستی داشتم میگفت ..حمق کسی که موتور سوار میشه و ..حمق تر از اون کسیکه میشینه ترک موتور و وای به نفرسوم سه پشته
    آخه مرد عاقل مگه موتور شعور داره که بار بیاد یا زبل بشه یا تنبل نشه
    بنده کارشناس مکانیک هستم آب بندی در اصل خط و خش های بسیار میکروسکوپی هست که به مرور توسط حرکت پیستون داخل سیلندر میفته و روغن درهمین خط و خشها به دام میفته و عمل روانکاری پیستون بهتر انجام مبشه
    دوم همین خط و خشها روی انگشتی شاتون و حتی چرخ دنده ها و…. نیز به مرور زمان میفته و درکل حرکت با اصطکاک کمتر ودرنتیجه موتور روان تر و پرقدرت تر کارمیکنه وکمتر داغ میکنه
    سوم تعویض روغن زود بزود خیلی اشتباه هست چون در روغن موتور موادی وجود داره که بعداز کارکرد موتور تازه فعال میشن و شروع میکنن مثل تمیزکننده علاوه بر روانکاری قطعات داخلی موتور را هم تمیز میکنن وجالب تر که روغن هرچه بیشتر سیاه بشه بهتر این عمل را انجام داده
    نکته آخر اگر میخاین موتور یا خودرو کشش وقدرت اولیه را حفظ کنه همیشه روغن خوب . تنظیم کلاچ و کمتر کلاچ گرفتن . گرم شدن موتور بعد گاز دادن. بعداز هرباک وقتی موتور کاملا گرمه یک گاز تخته ایی درحد ۵ثانیه جهت دوده زدایی سوپاپ .شمع و سنسور اکسیژن.
    هرموقع هم احساس کردی تنبله عوض گاز دادن و شلاق به موتور یه مکمل بنزین بریز یا سوپر بزن و صفحه کلاچ و شمع را بموقع تعویض کن
    وسلام .موفق باشین

  3. مهدی :

    سلام آیا در مرحله سوم آب بندی یعنی از 300تا1000 کیلومتر میتونم دو پشته سوار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *