تایر موتورسیکلت (نکات مهم لاستیک موتورسیکلت)

تایر موتورسیکت

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.4/5 - (40 امتیاز)

تایر موتورسیکلت یکی از مهم‌ترین قطعات این وسیله نقلیه است که به عنوان واسطه‌ای بین جاده و موتورسیکلت عمل می‌کند. تایر موتورسیکلت شامل قسمتهایی مانند شاسی، حلقه، کفی تایر، شیارها، سایپا، کوره و تسمه است.
تایر و لاستیک موتورسیکلت یکی از مهمترین لوازم موتور سیکلت  می باشد  که انتخاب صحیح آن باعث می‌شود رانندگی بهتر ولذت بخش تری را تجربه کنیم .

 این مهم است که چه نوع لاستیک و تایری مناسب موتورسیکلت من است و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و یا اینکه مدت زمان استفاده از آن چقدر میباشد تاریخ مصرف آن کی تمام می شود ؟

چطور تایر ها و لاستیک های موتور سیکلت خود را  درست انتخاب کنیم؟ 

تصویر انواع تایرهای موتورسیکلت

لاستیکی که به اندازه کفش برای پای شما و حتی بیشتر برای راحتی و سلامتی راندن شما اهمیت دارد. در همین حال تنوع لاستیک های موجود در بازار و البته داخلی یا خارجی بودن آنها باعث شده تا شما گاهی سر دو‌راهی قرار بگیرید و یا به بیراهه بروید.

برای مشاهده قیمت انواع لاستیک های موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید.👇

همان طور که می دانید درباره انتخاب لاستیک مناسب برای موتورسیکلت آن چیزی که مهم است کیفیت و سلامت تایر ها  می باشد، چون بسیاری از کارشناسان فنی معتقدند لاستیک یکی از اصلی ترین قطعات موتورسیکلت هاست و به طور مستقیم با سلامت و کیفیت رانندگی افراد و اصطکاک موتور سیکلت سروکار دارد.

با توجه به فناوری های  جدید امروزه فقط درصد ناچیزی وزن موتورسیکلت به لاستیک منتقل  خواهد شد و بقیه را باد داخل لاستیک تحمل می کند، بنابراین اگر به هر دلیل این میزان برهم بخورد، کیفیت و کمیت رانندگی و  حتی سلامت ترک سوار تهدید خواهد شد. پس قبل از این که به بازار بروید این گزارش را مطالعه کنید و بعد دست به جیب شوید.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   
انواع تایر های موتورسیکلت

 لاستیک ایرانی یا خارجی؟ 

شاید اگر در مورد بازار تایر خودرو صحبت می کردیم داستان کمی متفاوت بود اما در مورد تایر موتورسیکلت خیلی نکات هستند که باید در نظر گرفته شوند، برای مثال سایز تایر که هر کمپانی برای موتورسیکلت خود به صورت استاندارد در نظر گرفته است باید مورد توجه قرار بگیرد که در تولیدی های داخلی همه سایز ها مشاهده نمی شود و تفاوت کیفیت تایرهای اروپایی با وطنی یکی دیگر از مسائلی است که بدون شک موتورسوار را به سمت خود هدایت می کند پس چه بهتر که یک سری موارد را به صورت جدی تر در نظر بگیریم.

تصویر لاستیک موتورسیکلت

آیا آج لاستیک فقط برای زیباییست؟

شاید این سال به ذهنتان خطور کرده باشد که طرح های مختلف روی لاستیک ها یا همان آج برای چیست؟  و چه کاربردی دارد و حتی چه لزومی برای تنوع آن وجود دارد؟ پاسخ این است که آج لاستیک به علت ارتباط مستقیم با سطح زمین در تمام مدت رانندگی ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بهتر است بدانیم سلامت و طرح آج ها در خروج آب، شن، سنگ ریزه و در نهایت کاهش حرارت از زیر لاستیک تاثیر  بسزایی دارد که این موضوع علاوه بر تضمین سلامت می تواند روی هندلینگ موتور سیکلت هم تاثیرگذار باشد. 

آج لاستیک های قدیمی خیلی ساده و یکنواخت و بیشتر به صورت شیار ساده روی گوشت لاستیک قرار داشت، ولی  همانطور که تکنولوژی موتور و  اجزای موتورسیکلت پیشرفت کرد،  تولید کنندگان تایرها نیز به  پیروی از آن دست به کار شدند و با تحقیقات و عملکرد خود مدل های بسیاری از تایرهای جدید را روانه بازار کردند.

تصویر انواع لاستیک های موتورسیکلت

به طور کلی در حال حاضر طرح آج لاستیک ها به چند دسته مختلف تقسیم می شود که  به صورت زیر هستند: 

طرح های رگه ای

 عرضی

 ترکیبی عرضی و رگه ای

     
   

 و طرح بلوکی 

که طراحان تایرها و مهندسان  لاستیک از آنها در ساخت یک تایر خوب استفاده می کنند. شاید هنگام رانندگی شهری عملکرد این آج ها چندان به چشم نیاید، اما در جاده های لغزنده،بارانی و برفی و حتی شنی وجود تایر سالم با آج های مناسب بسیار تاثیرگذار است  و رانندگی را لذت بخش می کند.

تایرهای موتورسیکلت سی جی

نکات طلایی در هنگام خرید تایر موتور سیکلت:

لاستیک یا تایر به عنوان آخرين عضو گردنده از سیستم انتقال نیرو می باشد که نقش  بسیار مهمی را در کنترل موتورسیکلت بر عهده دارد. پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل تاثیر گذار برای عملکرد هرچه بهتر این عضو از سیستم  موتور سیکلت محسوب می گردد.

 عددها و رقم هایی که بر روی لاستیک  نوشته شده است و شاید خیلی از ما هنگام خرید لاستیک به این اعداد و ارقام توجه نکنیم. در زیر به توضیح این اعداد درج شده  روی  تایر می پردازیم و شما هم هنگام خرید لاستیک به این اعداد توجه کنید.

لاستیک آپاچی موتورسیکلت

تاریخ تولید  تایرها و لاستیک های موتورسیکلت

جالب است بدانید که لاستیک ها نیز مانند بسیاری از فراورده های مصنوعی دیگر، تاریخ مصرف دارند؟!! این تاریخ ۴ سال پس از تاریخ تولید آنها می باشد که معمولاً به صورت عددی ۴ رقمی بر روی لاستیک حک شده است.

پیدا کردن تاریخ انقضای مصرف لاستیک، کاری بسیار ساده است. اگر به نوشته های در کنار لاستیک دقت توجه کنید، عددی ۴ رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص   می‌کند. به صورت کلی  لاستیک ها  ۴ سال پس از این تاریخ  در شده در کنار لاستیک، قابل استفاده  نیستند.

در صورتی که تاریخ مصرف لاستیک شما تمام شده باشد، این احتمال وجود دارد، که با ترکیدن ناگهانی لاستیک خسارت های جبران ناپذیری به شما وارد شود. و یا حتی مرگ آور شود، بسیار زیاد است. تاریخ تولید می تواند هشداری برای موتور سواران باشد تا با بررسی آن، از پایان نیافتن مهلت مصرف لاستیک موتورسیکلت خویش مطمئن شوند.

تایر تریل موتورسیکلت

حداکثر فشار قابل تحمل در تایرها

مطلب مهم دیگری که اغلب فراموش  می کنیم و یا به آن اهمیتی نمی دهیم، میزان فشار باد مجاز لاستیک‌ها و تایرهاست. در صورتی که قصد طی کردن مسافتی طولانی را داشته باشید، فشار لاستیک ها را نسبت به فشار توصیه شده در شرایط عادی به مقدار ۴psi کاهش دهید، زیرا لاستیک ها به هنگام راندن طولانی در بزرگراه ها، گرم می‌شوند و فشار درون آنها بیشتر می‌شود.

مقدار حداکثر فشار باد مجاز برای هر لاستیک را می توانید بر روی دیواره کناری  لاستیک مشاهده کنید. اطلاعات لاستیک موتور خود را بررسی کنید تا از میزان فشار مجاز واقعی آن  اطمینان پیدا کنید. تنظیم فشار باد تا چند پوند کمتر از حداکثر فشار مجاز، عملی قابل قبول است، ولی نباید در این کاهش افراط کرد.

لاستیک های  گوناگون بر حسب کاربردهای مختلف، برای تحمل فشارهای مختلفی طراحی شده اند. فشار کم باد داخل لاستیک، موجب بالا رفتن حرارت تایر می شود. عکسبرداری مادون قرمز از لاستیکی با فشار باد کم که در سرعت بالا تست شده است، نشان می دهد که دمای  تخریب آن بالا می رود.

اج لاستیک موتورسیکلت و وسیله نقلیه

بار مجاز لاستیک موتورسیکلت

 موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه  کنیم، میزان باری است که می توانیم روی لاستیک ها وارد کنیم که به آن شاخص وزن لاستیک میگویند.  خیلی از مواقع بدون توجه به فشاری که بار اضافی درون موتور سیکلت به  تایر ها وارد می کند، اقدام به حمل بار با موتورسیکلت می کنیم. عبور از مرز مجاز بار، امکان  تخریب لاستیک را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است عاملی موثری در وقوع تصادفات باشد، توجه کنید که هرگز لاستیکی را که شاخص وزن آن کمتر از میزان توصیه شده از سوی سازنده موتورسیکلت است، روی رینگ  سوار نکنید.

سرعت  حرکت مجاز با لاستیک ها 

سرعت مجاز هر لاستیک چیست؟ حداکثر سرعتی است که لاستیک می تواند به مدت ۱۰ دقیقه آن را تحمل کند. این شاخص با یکی از حروف A تا  Z مشخص می شود.. واضح است اگر لاستیکی تحت تأثیر حداکثر سرعت قرار بگیرد، اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن اعمال شود، آسیب  خواهد دید و یا ممکن است بترکد  یا منفجر شود.

تصویر انواع تایرهای موتورسیکلت تریل  پالس سیجی 125

اندازه لاستیک  موتور چه چیزی را بیان میکند؟  و تاثیر آن بر چه چیزی است؟

اندازه تایرها اینگونه نشان داده می شود ۱۶۰/۶۰/۱۷ گاهی اوقات حرف R نیز در بین این اعداد نشان داده می شود که نشان دهنده رادیال بودن تایر  می باشد

۱۶۰پهنای لاستیک بر حسب میلی متر است

۶۰ نسبت ارتفاع دیواره لاستیک (فاق) به پهنای آن بر حسب درصد  ست می باشد

۱۷ قطر رینگ رینگ بر حسب اینچ  می باشد

مقاومت حرارتی  تایرها  چیست؟

مقاومت حرارتی لاستیک ها با حروف لاتین مشخص می شوند. مقاومت حرارتی لاستیک ها به ترتیب از بالاترین تا پایین ترین درجه، با حروف A-B-C مشخص می شود.

چسبندگی لاستیک موتورسیکلت یعنی چه؟

این واژه در یک لاستیک، میزان قابلیت متوقف کردن موتورسیکلت به وسیله ترمز در جاده های خیس را نشان می دهد. داشتن چسبندگی بالا این معنی را دارد که این لاستیک،  موتور سیکلت، خود را در جاده های خیس، در مسافت کوتاه تری نسبت به لاستیک با چسبندگی پایین تر، متوقف خواهد کرد. میزان چسبندگی از بیشترین تا کمترین، به ترتیب با حروف AA، A، B و C تعریف می شود.

میزان ساییدگی تایر به چه چیزی گفته می‌شود؟

این عدد، میزان سایش لاستیک را به ما نشان می دهد. عدد بالاتر بیانگر این است که ساییده شدن لاستیک مدت زمان بیشتری طول می کشد. به عنوان مثال، زمان ساییده شدن یک لاستیک با کد ساییدگی ۴۰۰ دو برابر لاستیکی با کد ساییدگی ۲۰۰ است.

مواد سازنده لاستیک موتورسیکلت چه چیزهایی هستند؟ 

این عبارت، مواد سازنده لاستیک را توضیح می دهد. به عنوان مثال، عبارت TREAD PLIES=1-PLY POLYESTER+2 STEEL یعنی رویه لاستیک مرکب از یک رویه پلی استری به همراه دو لایه سیم فولادی می باشد.

لاستیک موتورسنگین موتورسیکلت

چند توصیه مهم درباره لاستیک موتورسیکلت

۱- بهترین لاستیک استفاده از لاستیک استاندارد می باشد.

۲- هنگام خرید و تهیه لاستیک به نوع موتورسیکلت، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده،   فصل و شرایط محیط توجه نمایید.

۴- به منظور ماندگاری بیشتر، ایمنی بالاتر، راندمان بهتر و مصرف سوخت کمتر بازدیدهای دوره ای از لاستیک های موتور سیکلت امری حیاتی  مفید  می باشد.

۴- باد لاستیک ها هر دو هفته یک بار کنترل شود.

۵- بهتر است هر دو لاستیک های موتورسیکلت از یک نوع و مدل باشند، مشخصات یکسانی داشته باشند و در صورت استفاده از لاستیک هایی که تیوب دارند، بهتر است تیوب داخل لاستیک نیز در صورت تعویض لاستیک عوض گردد.

۶-  زمان کنترل فشار باد، لاستیک ها  بهتر است سرد باشند و در حالتی که لاستیک ها گرم می باشند، از تنظیم باد آن بپرهیزید.

۷ بهتر است هیچ گاه از رینگ و لاستیک معیوب یا تعمیر شده استفاده  نمایید.

۸ عمق آج لاستیک های  موتور سیکلت را باید مرتبا بررسی و کنترل کنید. و قبل از اینکه کاملا لاستیک صاف شوند آنها را تعویض نمایید تا از به مخاطره افتادن سلامتی راکب و ترک سوار جلوگیری کنید. 

قیمت های لاستیک های موتورسیکلت

قیمت امروز انواع تایر موتورسیکتلاستیک انواع موتورسیکلت
لاستیک جلو موتور هندا (ایران یاسا)لاستیک عقب موتور سیکلت هندا (یزد تایر)
لاستیک عقب موتور هندا (یاسا)لاستیک عقب موتور سی جی ال ( CGL) یزد تایر – 18-300
لاستیک عقب موتور هندا – پهن ( 17 – 325 ) یزد تایرلاستیک عقب هوندا سایز(17-300) برجستون یزد تایر
لاستیک جلو موتور سی جی ال (18 – 275)لاستیک جلو هوندا سایز( 18-250 )یزد تایر
لاستیک جاپایی جلو موتور سیکلت پالسلاستیک جاپایی جلو موتور سیکلت باکسر 150 سی سی
لاستیک قاب بغل موتور سیکلت هوندالاستیک ته باک موتور سیکلت
لاستیک گوشواره موتورسیکلت هوندا بسته2عددیلاستیک پدال دنده موتور سیکلت هوندا
لاستیک ضربه گیر توپی موتورسیکلت راکز 125لاستیک جلو باک موتور سیکلت هوندا
لاستیک گیت سوپاپ موتور سیکلت هوندا ژاپن 2عددلاستیک جاپایی جلو موتور سیکلت (باکسر 150 سی سی)
لاستیک جک وسط موتور سیکلت هوندالاستیک جاپایی جلو موتور سیکلت هوندا
لاستیک جاپایی جلو موتور سیکلت تی وی اس راکزلاستیک جاپایی – لاستیک رکاب جلو موتور – 2عدد
جدول قیمت انواع لاستیک موتورسیکلت

انواع تایر موتورسیکلت

به طور کلی تایرهای موتورسیکلت به دو دسته تایرهای تیوبلس (Tubeless) و تایرهای با تیوب (Tube Type) تقسیم می‌شوند. تایرهای تیوبلس، بدون تیوب هستند و از طریق دریچه‌هایی که در داخل تایر وجود دارد، هوا را نگه می‌دارند. این تایرها بیشتر در موتورهای بزرگ و با قدرت استفاده می‌شوند. تایرهای با تیوب، از تیوبی برای نگهداری هوا استفاده می‌کنند و بیشتر در موتورهای کوچک و متوسط استفاده می‌شوند.

تایر تیوپلس موتورسیکلت

تایرهای تیوپلس به صورت مستقیم بر روی دیسک جلوی موتورسیکلت و روی فلنجه‌ی چرخ عقب نصب می‌شوند و برای پر کردن هوا به دوشاخه مخصوصی که بر روی تایر قرار دارد وصل می‌شوند. در تایرهای تیوپدار، تایر به همراه یک تیوپ (Tube) که درون تایر قرار دارد، نصب می‌شود و پس از نصب تایر، تیوپ پر می‌شود.

تایرهای موتورسیکلت دارای سایز و الگوی مختلفی هستند که بسته به نوع و مدل موتورسیکلت، مناسب آن انتخاب می‌شوند. همچنین، توصیه می‌شود که تایرهای موتورسیکلت به صورت منظم بررسی و بازرسی شوند تا از سلامت و عملکرد بهینه آنها اطمینان حاصل شود.

علاوه بر این، برای انتخاب تایر مناسب برای موتورسیکلت، باید به چندین عامل توجه شود. این عامل‌ها عبارتند از:

1-سایز تایر: سایز تایر باید با سایز شاسی و فلزی موتورسیکلت سازگار باشد. در صورت انتخاب تایر نامناسب، می‌تواند باعث کاهش کارایی و سلامت موتورسیکلت شود.

2-الگوی پروفیل: الگوی پروفیل تایر باید با نوع استفاده موتورسیکلت هماهنگ باشد. برای مثال، تایرهایی با الگوی پروفیل پهن و برجسته برای مسابقات موتورسیکلت مناسب هستند، در حالی که تایرهایی با الگوی پروفیل ظریف و صاف برای استفاده روزانه مناسب‌تر هستند.

3-شیب تایر: شیب تایر نیز باید با شیب جاده تطابق داشته باشد. در صورتی که شیب تایر و شیب جاده با هم همخوانی نداشته باشند، موتورسیکلت ممکن است کنترل پذیری خود را از دست دهد.

4-شکل تایر: شکل تایر بر اساس نوع موتورسیکلت و نوع رانندگی متفاوت است. برای مثال، تایرهایی با شکل مستطیلی برای موتورهای کروزر و تایرهایی با شکل مثلثی برای موتورهای رانندگی شهری مناسب هستند.

5-قدرت و وزن موتورسیکلت: برای موتورهای با قدرت بالا، تایرهای با پهنای بیشتر و الگوی پروفیل برجسته مناسب‌تر هستند، در حالی که برای موتورهای کوچکتر تایرهای با پهنای کمتر و الگوی پروفیل صاف و ظریف مناسب‌تر هستند.

نکات مهم در انتخاب تایر موتورسیکلت

در کل، برای انتخاب تایر مناسب برای موتورسیکلت، باید به نوع استفاده، شرایط آب و هوایی و جاده، قدرت موتورسیکلت، سایز و وزن آن و سبک رانندگی توجه کرد. همچنین باید توجه داشت که تعویض تایر به موقع و استفاده از تایرهای مناسب باعث افزایش عمر مفید موتورسیکلت و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن می‌شود.

در انتخاب تایر برای موتورسیکلت، برندهای مختلفی وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و عملکردهای خود را دارند. برندهای معروفی مانند Michelin، Pirelli، Bridgestone، Dunlop و Continental از جمله برندهای محبوب در بازار تایر موتورسیکلت هستند. در انتخاب بین برندهای مختلف، باید به نوع موتورسیکلت، نیازهای رانندگی و بودجه خود توجه کرد.

در نهایت، برای حفظ سلامت و ایمنی خود و دیگران، باید به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی و همچنین رانندگی بهتر و با کنترل بیشتر، تایرهای موتورسیکلت خود را به موقع تعویض و از تایرهای با کیفیت و مناسب استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *