کمک فنر موتورسیکلت

کمک فنر موتور سیلت
4.1/5 - (36 امتیاز)

کمک فنر بخش مهمی از از موتورسیکلت است، که اگر آن به خوبی کار نکند باعث میشود، رانندگی با موتورسیکلت خسته کننده و آزار دهنده باشد. ولی اگر سیستم کمک فنر موتورسیکلت به خوبی کار گذاشته شود، باعث می شود رانندگی خیلی راحت و لذت بخشی را تجربه کنیم. پس در  این بخش به بررسی کمک فنر موتورسیکلت می‌پردازیم:

برای مشاهده قیمت انواع کمک موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید.👇

کمک فنر ، قطعه‌ای از موتورسیکلت می باشد ، که وظیفه آن دمپینگ یا از بین بردن نیروی ضربه‌ای است .

نیروی ضربه‌ای به نیروی عمودی یا افقی‌ای گفته می‌شود، که از کف جاده یا راه به موتورسیکلت و شاسی آن وارد می‌شود .

ساختار کمک (ساختمان و اجزای داخلی کمک)

تصویر قطعات کمک فنر موتور سیکلت

کمک فنرها همانطور که در خودرو ها یکی از اجزای مهم در خودرو محسوب می‌شوند، در موتورسیکلت‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارند و حتی اهمیت کمک فنر در سیستم تعلیق موتورسیکلت از خودرو ها بسیار بیشترمی باشد رد، به این دلیل که اگر کمک فنر در موتورسیکلت به درستی کار نکند، و یا دچار نقص شده باشد، موتورسوار در خطر بزرگی قرار می‌گیرد ، و ممکن است تعادل خود را در پستی بلندی های جاده از دست بدهد، و حوادث ناگواری اتفاق بیفتد.

وظیفه کمک فنر را در مطاب قبل بررسی کردیم، و اکنون به انواع کمک فنر موتورسیکلت می پردازیم، و اینکه چه تفاوت ها و شباهت هایی دارند و کدامیک از دیگری بهتر می باشد.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   
کمک فنر موتور سیکلت جلو

موتورسیکلت ها معمولا دارای دو نوع کمک فنر می‌باشند : 

1- کمک فنر نیتروژنی(گازی)

 2-کمک فنر روغنی

کمک فنر نیتروژنی:

در این نوع از کمک فنرها، درون کمک فنر گاز نیتروژن قرار دارد ، که به سبب وجود آن کمک فنر روان کار می‌کند، که این خود باعث افزایش طول عمر کمک فنر می‌شود. اگر گاز هیدروژن وجود نداشته باشد، به طور مثال راننده فراموش کند که تمام شده یا از تمام شدن آن بی خبر باشد، باعث می‌شود که، در مدت طولانی روغن هیدرولیک با حرکت در کمک فنر کف کند و باعث خشک کار کردن آن می‌شود، به این اتفاق یه اصطلاح فوم شدن روغن هم می‌‌گویند.

عکس کمک فنر موتور سیکلت

کمک فنرهای روغنی 

این از کمک فنر ها با روغن هیدرولیک کار می‌کنند، البته در نوع گازی هم از روغن هیدرولیک استفاده می‌شود. 

به صورت کاربردی تر کمک فنر ها را به دو دسته تقسیم می کنند : 

1-کمک فنرهای نرم (soft) 

2-کمک فنرهای سخت (hard)

در ایران کمک فنرهایی که بر روی موتورسیکلت بسته می‌شود، از نوع سخت می‌باشد. که به آن کمک فنر معمولی هم می گویند. حال به تفاوت این دو کمک فنر بپردازیم.

     
   

کمک فنر سخت که از نام آن مشخص است، سخت تر بوده و در مقابل ارتعاشات فنر حرکت کمتری دارد، و ضربه بیشتری به بدنه و سرنشین وارد می‌کند.

حالا شاید با خود بگویید که کمک فنر نرم بهتر است پس همه باید از آن استفاده کنند، ولی اینطور نیست و هرکدام مزیت و معایب خاص خودرا دارند و با توجه به نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کمک فنر جلو موتور سیکلت سی جی cg-cj 125-150-200-250

به طور مثال کمک فنر سخت را بیشتر در جاهایی با فراز و نشیب زیاد استفاده می‌کنند ، مثل جاده های آفرود و مانند آن و کمک فنر نرم را بهتر است در جاده های شهری مورد استفاده قرار دهیم.

قیمت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *