نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل]

رینگ ها و پیستون موتورسیکلت و نحوه قرار گیری آنها

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.2/5 - (40 امتیاز)

سلام خدمت همراهان همیشگی در این مقاله آموزشی در موتورسل (Motorcell) با ما همراه باشید، مبحث آموزشی این قسمت از زیردسته قطعات انجین موتورسیکلت و تعمیرات می‌باشد و در این بخش راجب پیستون،رینگ‌ها و جزئیات مربوط به این قطعات را آموزش خواهیم داد.

پس باعلاقه و پر انرژی بریم سراغ این آموزش

در این آموزش قرار هست که با قطعات پیستون موتورسیکلت آشنا شویم و نحوه کار کردن آنها را بشناسیم.

پیستون در سیلندر چه نوع حرکتی دارد؟؟؟

برای مشاهده قیمت انواع رینگ و پیستون و سیلندر به پایین صفحه مراجعه کنید.👇

وظیفه پیستون چیست؟؟؟

پیستون درون سیلندر موتورسیکلت حرکت رفت و برگشتی دارد. و وظیفه پیستون گرفتن نیروی انفجار در زمان انفجار مخلوط بنزین و هوا و منتقل کردن آن به شاتون می باشد، و شاتون هم این نیرو را به میلنگ موتور منتقل می‌کند , جنس پیستون موتورسیکلت به چند دلیل از آلومینیوم می‌باشد،اول برای این که سبک باشد و دوم اینکه انتقال حرارت خیلی خوبی را دارا می‌باشد. پس جنس پیستون موتورسیکلت از آلومینیوم است تا پیستون موتور سیکلت سریعتر خنک گردد.

گودی یا تورفتگی‌های روی پیستون برای چیست؟

کف پیستون یکسری فرورفتگی و گودی داریم، که این تو رفتگی‌ها محل قرار گرفتن بشقابک‌های سوپاپ می‌باشد،چون بالا و پایین شدن پیستون و باز و بسته شدن سوپاپ‌ها خیلی به هم نزدیک می باشد این گودی‌ها را طراحی کرده اند تا زمانی که سوپاپ‌ها باز می شوند و پیستون  به سمت بالا حرکت می‌کند سوپاپ‌ها و پیستون به هم برخورد نداشته باشند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   
تصویر نحوه نصب رینگ ها رو ی پیستون

در حالت کلی این چال‌ها و گودی‌ها برای این است که فاصله بین سوپاپ و پیستون رعایت شود و سوپاپ‌ها و پیستون به هم برخورد نکنند.

چرا گودی‌های روی پیستون هم اندازه نیستند؟؟؟

روی پیستون دو عدد گودی وجود دارد که یکی بزرگتر و یکی کوچکتر می‌باشد، تورفتگی و گودی کوچکتر جای بشقابک سوپاپ دود است و تورفتگی و گودی بزرگتر جای بشقابک سوپاپ هوا و بنزین می‌باشد.

علامت IN روی پیستون موتورسیکلت برای چیست؟

روی پیستون موتور یک علامت و نوشته با حروف انگلیسی IN وجود دارد, که به معنای ورودی است، و در زمان نصب پیستون روی شاتون و سیلندر این علامت باید به سمت ورودی هوا و سوخت باشد،که همان سمت کاربراتور می باشد، پس علامت IN هنگام نصب پیستون بر روی شاتون باید به سمت کاربراتور موتورسیکلت باشد. چون ورودی هوا و سوخت از سمت کاربراتور است، پس ورودی هم از همان سمت است.

انواع شیار های روی پیستون موتورسیکلت:

روی پیستون شیارهای وجود دارد که تعداد آنها سه عدد است. شیار‌ها محل قرار گرفتن رینگ‌های موتورسیکلت هستند.

سه مدل رینگ بر روی پیستون سوار می شود(قرار می‌گیرد):

الف – رینگ اول که به رینگ کمپرسی معروف است در شیار بالایی قرار می گیرد.

ب – رینگ دوم روی شیار دومی رینگ کمپرسی روغنی قرار می گیرد،

پ –  رینگ سوم روی شیار سوم رینگ روغنی قرار می‌گیرد.

     
   

اجزای رینگ روغنی چه چیزهایی هستند؟

رینگ روغنی از سه قسمت تشکیل شده است که این سه یک رینگ را می‎سازند و این مجموعه رینگ به رینگ روغنی معروف است.

برای اینکه رینگ‌ها را با هم اشتباه نگیریم و اشتباه روی شیارهای پیستون قرار ندهیم باید این رینگ را بشناسیم، که کدام رینگ اول قرار می‌گیرد و ….

رینگ‌های اول و دوم تقریبا شبیه هم هستند و رینگ سوم کاملاً متفاوت است و تشخیص آن خیلی راحت تر است پس مهم این است که ما رینگ اول و دوم یعنی رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی را خیلی خوب بشناسیم و آنها را درست در جایشان نصب کنیم.

اما تفاوت‌های رینگ‌های اول و دوم چه چیزهایی هستند؟

1- رینگ کمپرسی یا رینگ اول از رینگ دوم نازک تر می‌باشد.

2- دهانه رینگ اول نسبت به دهانه رینگ دوم جمع تر می باشد، یعنی دهانه رینگ اول نسبت به دهانه رینگ دوم کوچکتر است.

3- تفاوت سوم از لحاظ ظاهری است،رینگ اول یا رینگ کمپرسی رنگ آن روشن‌تر است و لایه و روکش کرومی دارد، اما رینگ دوم یا رینگ کمپرسی روغنی تیره تر می باشد و روکش کربنی دارد.

در نتیجه با دانستن این سه تفاوت هیچ وقت رینگ اول و دوم یا رینگ‌های روغنی و یا رینگ‌های کمپرسی را با هم اشتباه نمی‌گیریم.

استثنا: ممکن است این سه تفاوت را همه‌ی رینگ‌ها نداشته باشند اما یکی یا دوتا از این ویژگی‌ها را اکثر رینگ‌ها دارند.

تصویر رینگ های موتورسیکلت و توضیح انواع رینگ ها

وظیفه رینگ‌های پیستون چیست؟

وظیفه رینگ کمپرسی جلوگیری از فرار کمپرس می‌باشد،و وظیفه رینگ روغنی کمپرسی جلوگیری از بالا آمدن روغن و فرار کمپرس است، یعنی دو کاره و دو منظوره می‌باشد و در قسمت وسط بین دو رینگ کمپرس و رینگ روغن قرار می‌گیرد.

وظیفه رینگ روغنی جلوگیری از بالا آمدن روغن است و اجازه نمی‌دهد که روغن از زیر پیستون به سمت بالای پیستون نفوذ کند.

 در حالت کلی رینگ‌های روغنی جداره سیلندر را پاکسازی می‌کنند و روغن‌ها را به سمت پایین هدایت می‌کنند، و نمی‌گذارند که روغن به سمت محفظه احتراق نفوذ کند، و اگر این اتفاق بیفتد و این روغن‌ها به سمت بالا نفوذ کنند باعث روغن سوزی می‌گردد.

نحوه نصب رینگ‌ها در شیار‌های پیستون

1- ابتدا رینگ‌های روغنی را جایگذاری می‌کنیم.

نحوه جایگذاری رینگ‌های روغنی:

همانطور که گفتیم رینگ‌های روغنی از سه قسمت تشکیل شده است و هر سه قسمت رینگ روغنی را تشکیل می‌دهند.

برای نصب ابتدا قسمتی که فنری شکل می‌باشد و حالت زیکزاکی دارد را نصب می‌کنیم ،و بعد تیغه رینگ‌ها یا اصطلاحاً بچه رینگ‌ها را سوار می‌کنیم این رینگ‌ها علامت خاصی ندارند ،ولی بهتر است که در زمان نصب تیغ رینگ‌ها را فشار دهیم به صورتی که دهانه آن‌ها به سمت بالا و یا به سمت پایین حرکت کند و بهتر است هنگام قرار دادن این رینگ‌ها برای رینگ پایین دهانه‌ی آن را به سمت پایین قرار دهیم و تیغه و رینگی که بالا قرار می‌دهیم دهانه آن را به سمت بالا قرار دهیم و بهتر است دهانه آن‌ها به اندازه یک یا دو سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.

نکته: هنگامی که تیغه رینگ‌ها و فنر آن را نصب کردیم آنها را می چرخانیم و باید آنها به راحتی در جای خودشان بچرخند و نباید هیچ گیری داشته باشند.

2- در مرحله دوم رینگ وسط یا رینگ کمپرس روغنی را نصب می نمایم.

نحوه نصب رینگ روغنی کمپرسی روی پیستون  موتورسیکلت:

روی رینگ کمپرسی روغنی احتمالاً علامت‌هایی وجود دارد، مثلاً علامت S.T.D و یا نوشته دیگر که این علامت در زمان نصب رینگ باید به سمت بالا باشد.

این علامت هر چیزی امکان دارد باشد، پس باید نوشته که روی رینگ قرار دارد به سمت بالا باشد، برای رینگ کمپرسی هم به همین صورت است.

نکته: این نوشته‌ها می تواند شماره یا سایز رینگ باشد مدل رینگ و یا کارخانه سازنده آن باشد هر علامتی که باشد باید آن علامت را در زمان نسبت به سمت بالا قرار دهیم.

پک کمل رینگ ها و پیستون همراه با سیلندر و واشر های سیلندر + واشر سر سیلند و ته سیلندر

3- در مرحله سوم رینگ کمپرسی را نصب می‌کنیم.

نحوه نصب رینگ کمپرسی روی پیستون موتورسیکلت:

همانطور که قبلاً گفتیم رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی یک تفاوت‌هایی با هم داشتند،  تفاوت‌های آن‌ها را گفتیم اما نحوه نصب این رینگ مانند نصب رینگ کمپرسی روغنی می باشد، و علامت و نوشته روی رینگ اگر وجود داشته باشد، باید به سمت بالا قرار گیرد.

اگر دقت کرده باشید رینگ‌ها و به صورت حلقه کامل نیستند، و دهانه آن به صورت کامل بسته نمی‌شود پس باید توجه کنیم که رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی هر دو دهانه‌یی دارند، و این دهانه‌ها زمانی که پیستون  را در سیلندر موتورسیکلت جا می‌اندازیم نباید روبروی هم قرار بگیرند، چون باعث بالا آمدن روغن و ایجادروغن سوزی می شود، برای جلوگیری از این کار در زمان نصب دهانه‌های رینگ را به صورت ۱۲۰ درجه با فاصله از هم تقسیم می نماییم .

بهتر است که دهانه‌های رینگ به سمت محور گژنپین نباشد.

قیمت ها

نحوه سوار کردن پیستون روی شاتون موتورسیکلت:

برای متصل کردن پیستون روی شاتون یک محور فولادی داریم اسم آن گژنپین یا محور گژنپین می باشد. گژنپین داخل سوراخ پیستون  قرار می گیرد و پیستون را به شاتون متصل می نماید.

‫77 نظر ارسال شده در “نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل]

  1. احمددوجی :

    من تریل پیشرو۲۰۰دارم ازاگزوزدود زیادبا روغن بیرون میاد میتونم فقط رینگ ها رو عوض کنم یا باید پیستون هم عوض بشه چون هردو تاریک ماه نشده عوض کردم لطفاً راهنماییم کنید

    • موتور‌سل :

      سلام وقت بخیر
      روغن سوزی انواع مختلف داره که از مقاله زیر میتونی بخونی
      انواع روغن سوزی موتورسیکلت
      باید پیستون برسی بشه و مقدار لقی رینگ ها داخل آن از یک حدی بیشتر نباشه و همچنین شیارهای آن زیاد کثیف و جرم نداشته باشه بصورتی که بعد از پاکسازی رینگ ها راحت بتونن داخل شیارها بازی کنن و بچرخن

      احتمالش هست روغن سوزی به دلایل دیگه ای که توی مقاله گفته شده باشه و از رینگ و پیستون نباشه

      • موتور‌سل :

        احتمال اینکه سیلندر نیاز به تراشکاری داشته باشه هم هست
        ببری تراشکاری تراشکار اندازه میزنه بهت میگه که نیاز به تراشکاری هست یا خیر
        اگه نیاز به تراشکاری داشته باشه رینگ و پیستون هم سایزش بزرگتر میشه که خود تراشکار میگه چه شماره ای بخری

    • داود :

      تا روشن میشه دود میکنه یا بعد کار کردن؟
      کاسه نمد سوپاپ ها و واشر سرسیلندر هم میتونه دلیلش باشه
      باز کن پیستون تو سیلندر بزار وسط سیلندر از بالایکم بنزین بریز توش چند دقیقه بعد ببین زیر سیلندر خیس شده یا نه
      تو سیلندر و دستمال بکش ببین خراش عمیق یا چاله عمبق داره؟
      رینگها و چک کن شکستگی یا چیز خارجی فلزی مثل فنر گژپین در رفته باشه گیر کرده و خراب کرده باشه سیلندر و رینگ و پیستون و باهم
      وگرنه روغن پاشیدن از اگزوز نمیتونه از رینگ باشه
      روغن ار جایی داره نفوذ مبکنه تو سیلندر
      از رینگ اینقدر نمبشه که بپاشه

  2. مجیداکرمی :

    سیلندرموتوردادم تراشکاراماهنگام نصب پیستون متوجه شدم.پیستون داخل سیلندر بازی می‌کنه..راهنماییم کنید

    • موتور‌سل :

      سلام لقی به چه صورت است یعنی رینگ ها روی پیستون سوار کردید و لقی داره
      نکته مهم اینه که وقتی رفت تراشکاری از رینگ شماره صفر دیگه نمیشه استفاده کرد و باید از خود تراشکار بپرسید رینگ و پیستون شماره چند استفاده بشه

  3. محمد حسینی :

    سلام سیلند موتور رو بردم تراشکاری شماره ۲۵ تراش داده موتور ۱۰ دقیقه هم کار نکرده پیستون گرفته چاهار طرف پیستون اب شده ایا اشکال کارتراشکار بوده

    • موتور‌سل :

      سلام احتمالا مشکل نرسیدن روغن به داخل سیلندر و سرسیلندر هست
      احتمال داره اویل پمپ خراب شده باشه یا سوراخ های عبور روغن گیر باشه

      • داود :

        روغن موتور رو کامل خالی هم کنی یه ساعت هم کارکنه و حرکت کنه هم طوریش نمیشه
        ِ
        موتور بی روغن هم باشه داغ کنه حالت گیرپاج گیر میکنه خاموش میشه و سرد بشه روشن میشه
        یا پیستون قلابی بوده یا تراشکار سیلندر پیستون و اب بندی نکرده باهم
        مگه پیستون و بهش نداده بودی؟
        بعد تراش پیستون و تو سیلندرمیزارن اگه گیر داشته باشه برقو میزنن تا کامل اب بندی بشه بهم
        احتمالا گیر داشته که داغ کرده ذوب کرده

  4. امیر :

    من موتورم رو تازه تعمیر کردم اما شماره سیلندر 50 هست پیستون اخره فقط الان شتابش کم شده این مشکل از سیلندره یانه

    • موتور‌سل :

      اگه از زمان اب بندی گذشته و هنوز شتاب نداره باید چک کنی که موتور روغن سوزی دوباره نداشته باشه
      اگه روغن سوزی و یا بخار روغن نداشت احتمالا مشکل از صفحه کلاچ هست که ضعیف شده و قدرت رو به خوبی انتقال نمیده

  5. کیانوش :

    سلام خسته نباشید
    داداش من موتور رو کامل بستم روشنش کردم درست کار میکنه دود هم نمیکنه حرکتش ندادم گزاشتم چند روز روشن خاموش کنم خوب آب بندی شه ولی درب روغن رو که باز کردم خیلی کمپرس داره دو برابر قبل هوا و روغن میپاشه بیرون احتمال داره مشکلی داشته

    • موتور‌سل :

      سلام اگه روغن از شیلنگ بخار بیرون میاد مشکل داره در غیر این صورت فکر نکنم ایرادی باشه
      دوستان اگه اطلاعات تکمیلی تری دارن ممنون میشیم نظراتشونو بنویسن

    • داود :

      مثل این میمونه که بگی موتور خیلی سرعت میره ایرادی داره؟
      کمپرس قویتر یعنی سیلندر رینگ پیستون سر سیلندر سوپاپها و گیت سوپاپها و نحوه نصبشون و اب بندیشون همه اوکیه که کمپرس کامل.ایجاد میشه

  6. محمد :

    سلام یکماهه موتورم موتورسازیه رینگ پیستون کویر طرح رادیسون ۱۵۰ میخاد از کجا میشه تهیه کرد ..گمرک رو کلشو گشتم ..یعنی کویر داخل ایران موتور تولید کرده لوازم نباشه ؟!؟اگر کسی هم سراغ داره ممنون میشم به شماره ۰۹۳۶۰۸۰۰۵۰۶اطلاع بده مرسی ..

    • داود :

      چرا نبردی نمایندگی کویر؟
      الان هم برو نمایندگی از خودشون بگیر
      نداریم قبول نکن بگو مدیر نمایندگی رو مبخوام وگرنه زنگ میزنم بازرسی کویر جواب نگیرم تعزیرات و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان
      یه شرکت برای محصولاتش
      گارانتی و وارانتی داره
      تعهد تامین قطعات که برای وسایل نقلیه 10 ساله
      حالا مگه سایز رینگ و پیستونش و سیلندرش فرق داره با بقیه 150ها؟
      نهایتا رینگ و پیستون و عوض کن نشد سیلندر و پیستون و کامل عوص کن
      ولی فکر نکنم سایزش فرق کنه

  7. Reza :

    سلام
    ببخشید من موتورم امروز شیلنگ انتقال روغن متصل به رادیاتور یهو از جاش درآمده و روغن یواش یواش داشت تخلیه میشد
    دیگه با دور موتور پایین موتور رو رسوندم تعمیرگاه مسافت آنچنان زیادی هم باهاش نرفتم
    تعمیرکاره گفت پیستون هاش مشکل پیدا کرده بنظر شما مشکلش همین هست !؟
    و اینکه انجین پلمپ بوده تا الان اگر از پلمپ خارج بشه روی قیمت موتور و اینا تاثیری داره ؟!

    • موتور‌سل :

      سلام باید چک بشه اینجوری نمیشه نظر داد
      مثلاً علائم خرابی رینگ و پیستون رو میتونی جستجو کنی و دلایلش رو بخونی
      وجواب سوال دوم هم بالاخره انجینی که باز بشه یکم افت قیمت میخوره البته باز کردن سیلندر زیاد مشخص نمیشه ولی اگه انجین کفه بشه افت قیمت بیشتر میخوره برای رینگ و پیستون زیاد مشخص نمیشه که طرف بخواد بگه انجین باز شده البته تعمیرکار هم باید کار رو اصولی و شیک انجام بده

      • Has :

        سلام خسته نباشید من موتور رو تعمیر اساسی کردم
        ی چند مدت کار کرد بعد پیستونش گرفت
        مشکل رو میتونید بگین از کجاشه و چطور رفعش کردم

        • موتور‌سل :

          سلام ممکنه روغن به خوبی داخل موتور گردش نمیکنه و دلایل اون میتونه از خرابی اویل پمپ یا گرفتگی سوراخ های انجین مانند سوراخ روی میلنگ ،شاتون ، پوسته انجین بسته شده باشه و روغن به خوبی داخل سیلندر نمیرسه و دما بالا میره و اصطکاک زیاد میشه و باعث جام کردن موتور میشه
          استفاده از روغن بیکیفیت ، کم بودن روغن یا دیر تعویض کردن روغن موتور هم میتونه باعث جام کردن انجین بشه

        • محمد :

          سلام
          من موتورم رو تعمیر کردم موقع جا انداختن رینگها روی پیستون یادم رفت نوشته های روی رینگ رو نگاه کنم نمیدونن رو به بالا هستند یا پایین
          به نظر شما آیا مشکلی پیش نمیاد
          تشکر از محبت و مردم داریه شما

    • ممولی :

      نه بابا به این راحتی هم نیست الان بازار خرابه ۷۰درصد تعمیر کارا دارن میچاپن موتوردار چند جا ببر قیمت بگیر بعدشم اگه تو انجین موتور روغن باشه دلیل نداره رینگ وپیستونت خراب بشه

    • محمود :

      داش موتور تا زمانی که صداش اگه فرق کردو زیاد تر شود بله اون موتور پیستون گرفته واگه دود ابی کرد ته گاز موتور باید تعمیر باید بشه واگه نه این چنین نبود تعمیر نمیخواد

  8. محمد :

    سلام.از بالا رینگ های اول و دوم و دوتا بچه رینگ های پایین میشه بصورت ضربدری×تقسیم کرد یعنی دوتا رینگ بالا رو روبه روی هم و بچه رینگ هارو هم روبه روی هم گذاشت؟و120درجه که میگن چطوری میشه ؟

  9. ناشناس :

    آیا موتور 125 را سیلندر 150 کنم با سرسیلندر 125 مشکل دارد و آیا چهار دنده بهش فشار میاد با دنده زنجیر 17 کوچیک 34 بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *