آیا می‌دانید روغن سوزی موتورسیکلت چطور اتفاق می‌افتد؟{انواع روغن سوزی و راهکار}

انواع روغن سوزی در موتورسیکلت
4.8/5 - (83 امتیاز)

سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله آموزشی قرار است راجع به انواع روغن سوزی موتورسیکلت 🏍️ صحبت کنیم و راهکارهای رفع این روغن سوزی ها را بیان کنیم پس پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.

روغن سوزی موتورسیکلت را می توانیم به سه بخش یا سه قسمت تقسیم کنیم:

1- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی رینگ‌ها و پیستون یا خرابی سیلندر

در مدل اول روغن سوزی (که به علت خرابی رینگ پیستون و یا سیلندر موتورسیکلت به وجود می آید) می تواند رینگ خراب شده باشد یا سیلندر گشاد کرده باشد، در این حالت هنگام گاز دادن به موتورسیکلت از اگزوز موتورسیکلت دود سفید بیرون می آید و این نشانه آن است که موتور شما روغن می‌سوزاند و روغن از قسمت سیلندر به محفظه انفجار نفوذ می کند و رینگ ها به خوبی نمی توانند روغن هایی که در محفظه سیلندر پاشیده می شوند را جمع کند.

همچنین از قسمت شیلنگ بخار موتور سیکلت روغن بیرون می زند و از قسمت خروجی شلنگ بخار روغن بیرون می‌پاشد.

روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی رینگ‌ها و پیستون موتور

اگر شمع موتور سیکلت را باز کنید روی شمع موتور سیکلت شما سولفات روغن وجود دارد و شمع روغنی است. که در این مدل روغن سوزی موتور همیشه بد کار می‌کند و قدرت آن خیلی کم می شود.

در صورت وجود چنین روغن سوزی شما باید رینگ و پیستون را کامل عوض کنید و همچنین اگر نیاز باشد سیلندر را به تراشکاری برده تا تراشکار سیلندر را به اندازه رینگ و پیستون جدید بتراشد یا اصطلاحاً برقو بزند. و اگر قبلاً چندین بار این کار را انجام داده باشید ممکن است که نیاز باشد رینگ و پیستون و سیلندر جدید و نو برای موتور سیکلت خود را تهیه کنید که به صورت پک کامل وجود دارد.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   
شمع موتور سیکلت در روغن سوزی

2- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ هوا

نوع دوم روغن سوزی به این علت است که لاستیک یا گاید سوپاپ هوا و سوخت خراب شده است، که در این حالت اگر گاید سوپاپ خراب شده باشد باید آن را به تراشکاری برده راز تراشکار بخواهید که گاید سوپاپ‌های قدیمی و خراب شده روی سرسیلندر را با گاید های سوپاپ نو که تهیه کرده‌اید تعویض نماید.

در این صورت که گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سوپاپ سمت هوا و سوخت خراب می‌شود روغن از قسمت سرسیلندر به قسمت دریچه هوا و سوخت نفوذ می کند. در این حالت زمانی که شما موتور را تازه روشن می کنید همان دقایق اول مقداری دود سفید از اگزوز بیرون می آید.

گاهی اوقات گاید سوپاپ سالم است ولی لاستیک گاید سوپاپ خراب می‌شود که با تعویض لاستیک گاید سوپاپ می‌توانید این مشکل را رفع کنید و دیگر نیازی به تراشکاری نیست.

دود روغن سوزی موتورسیکلت

3- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ دود

مورد سوم روغن سوزی به این علت اتفاق می‌افتد که لاستیک یا گاید سوپاپ دود که سمت اگزوز موتور قرار دارد خراب می‌شود. در این حالت موتور یکسره دود می کند و شبیه خرابی رینگ و پیستون است ولی تفاوتی که با آن حالت دارد این است که در این حالت که گاید سوپاپ دود خراب می‌شود موتور قدرت بیشتری دارد، ولی زمانی که رینگ و پیستون خراب می‌شود قدرت موتور کاهش می یابد.

در این حالت روغن سوزی وقتی شمع را باز می کنید شمع روغنی نیست ولی موتور روغن می سوزاند پس مشکل می تواند از گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سمت اگزوز (خروجی دود) باشد. چون روغن وارد اگزوز می‌شود و آنجا می‌سوزد و به شمع برخوردی ندارد.

خرابی پیستون و روغن سوزی موتور

جمع بندی:

اکنون که علت و دلیل روغن سوزی را بررسی کردیم لازم به ذکر است که موارد گفته شده ممکن است چند تا یا همگی با هم در موتور وجود داشته باشند و زمانی که شما موتور سیکلت خود را باز می‌کنید باید تمامی موارد فوق را بررسی کنید که بعد از بستن دوباره انجین موتور شما دچار روغن سوزی نگردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله سر سیلندر و سوپاپها و همچنین رینگ و پیستون را بخوانید.

     
   

پس در این مقاله علت های روغن سوزی موتور سیکلت را بررسی کردیم و نحوه رفع آنها را توضیح دادیم ممکن است نکاتی را جا انداخته باشیم که شما می‌توانید در بخش نظرات نکات تکمیلی بیشتری را بیان کنید و همچنین اگر سوالی دارید در این بخش بپرسید.

مشاهده آنلاین قیمت روز انواع موتورسیکلت

اگر این آموزش برای‌تان مفید بود خوشحال می شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. و در بخش نظرات نظر خود را راجع مقاله روغن سوزی موتور سیکلت بیان کنید با نوشتن نظرات خود به ما انرژی می دهید که مقالات و آموزش های بهتری تهیه کنیم.

حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(روغن سوزی موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن

‫102 نظر ارسال شده در “آیا می‌دانید روغن سوزی موتورسیکلت چطور اتفاق می‌افتد؟{انواع روغن سوزی و راهکار}

  1. دانیال :

    سلام موتور من دایچی ۲۵۰ کاربراتور هست وقتی که گرم میشه ،اولش که گاز میدی دود سیاه سفید قاطی هست ولی گاز های بعدی که میدی دود نمی کنه.مشکلش چیه

    • موتور‌سل :

      سلام احتمالا اوایل روغنسوزی هست و ممکنه کاربراتور هم تنظیم نیست و برای تایید کافیه علائم روغنسوزی زا چک کرد

    • علی :

      اول شمعو چک کن اگ دیدی دوده سیاه خشک میزاره یعنی کاربرات میزون نی،ک نسبت سوخت و هوا میزون نی،اگ دیدی سیاه چربه یا حتی ی ذره چربی دیدی بدون اوایل روغن سوزیه بیشتر موتورا گازو زیاد بدی دود سیاه میده بخاطر کثیفی های داخل موتور و اگزوز و تنظیم نبودن کاربرات

  2. Ramin :

    سلام خسته نباشید من موتور 150 مدل 96 کاربرات خریدم یک ماهی میشه وقتی یهویی دنده کم میکنم و گاز میدم کمی دود سفید میده دیگه اصلا نمیده و فقط موقع هایی دود میده که خودم دنده پلمپ کنم بزنم دنده بعد دیگه وقتی سرد یا چیزی باشه اصلا نمیده شمع هم نو است

    • موتور‌سل :

      بعد اینکه شمع رو عوض کردین شمع دوده نداره؟
      وضعیت روغن رو هم چک کنید احتمالا روغن کم کرده و موتورتون توی روغنسوزی هست

  3. شهرام :

    سلام من هندا200 مدل 95 دارم موتور که روشن میشه اولش دود سفید میده ولی بعد یه دقه قط میشه موتور روغن سوزی داره؟؟ از کجاشه؟
    با تشکر

  4. حامد :

    سلام وقت شما بخیر
    ببخشید مطلب طولانیه عذر میخوام .
    مهندس ببخشید من یک موتور هوندا ۱۲۵ دارم مدل 86 و 4 دندس طبیعتاً
    وقتی تو حالت خلاص تا ته تخته گاز میدی ، دود مشکی نسبتاً کمرنگی ( خیلی هم کمرنگ نه ) از اگزوز میاد بیرون
    صافی بنزین رو تازه عوض کردم
    از طرفی کاربرات هم به تازگی به خاطر همین مشکل دادم تنظیم کنن که موتور ساز گرامی گفت هم تنظیم کرده هم سوزن عوض کرده و بابتش ۱۰۰ تومن هم گرفت اما تاثیری روی دود سیاه نذاشت . نمیدونم حالا یا بنده خدا وارد نبوده خوب تنظیم نکرده یا مشکل جای دیگس
    موتور قدرت و شتاب خوبی نداره ، انگار جون نداره ، ترک که سوار کنم شتابش خیلی بد میشه ، نهایت سرعتش هم افتضاح کمه اصلا راضی نیستم در حالی که زنجیر و خورشیدی و لاستیکا و … سالم و بی ایراد هستن .
    وقتی دنده 3 پر میشه و میدم دنده 4 ، بعد تو دنده چهار یکهویی گاز رو تا ته میگیرم ، موتور یهو کپ میکنه ریپ طولانی در حد چند ثانیه میزنه بعد یهو را میوفته باز یه ریپ طولانی بعضی اوقات اصن سرعت میاد پایین میخاد توقف کنه، تا دور موتور بره بالا بتونه با تخته گاز راه بره ( تو همه دنده ها بجز ۴ یکهویی گازو بچرخونم موتور گاز نسبتا خوبی میخوره ، ولی تو دنده ۴ باید ریز ریز گاز بدی ، هرچند وقتی دنده ۳ کامل پر شد و زوزه موتور دراومد میدم دنده ۴ یعنی اینطوری نیست که دنده ۴ مرده بدم ) البته همه حالت های داخل پرانتز قبلی ، درحالتی که خودم تنها باشم و ترک سوار نکرده باشم ، وگرنه با ترک سه ساعت طول میکشه دنده های ۲ و ۳ پر بشن اصن شتاب خیلی بده

    اکثر اوقات هم موتور چند ساعت تو پارکینگ بیکار باشه در حد 7 ساعت به بالا ، وقتی روشن میکنم راحت روشن میشه و روشن هم میمونه ، اما یه ریز که گاز میدم میخاد خفه کنه و اگه گازو سریع ول نکنم همون یه ریزه رو ، موتور خاموش میشه .
    فیلتر هوا رو چک نکردم متاسفانه ببینم لازمه عوض بشه یا نه ، بنظرم هواکش سالمه ولی اون ابری ش باید عوض شه
    شمع هم چک نکردم . ( سیم کویل به صورت مستقیم لخت دور ترمینال شمع پیچیده شده ینی سر شمع نداره کلا )
    علائم روغن سوزی هم که وقتی به موتور فشار میارم یعنی یخورده دیرتر دنده میدم یا مثلاً مدتی با نهایت سرعت میرم ، از روی سطح انجین بوی روغن سوخته حس میکنم
    تو ترافیک سنگین هم کلاچ و نیم کلاچ زیاد میکنم ، بعد دو سه بار ، هنگام ول کردن کلاچ یه صدای قرچی از عقب موتور میاد انگار یه چیزی شل باشه یهو سفت پیچیده شه دور یچیزی ( زنجیر سالمه و سفتی و شلی زنجیر هم مناسبه )
    از لحاظ برق موتورم که موتور کلا باتری نداره ، سیم هاشم ناقصه یطوری هست که فقط چراغ جلو و چراغ خطر و برق شمع تامین میشه از بوبین . میخام کلهم اجمعین برق رو از ۰ تا صد بغیر بوبین و فلایویل ( فکر میکنم سالمن ) از نو بسازم ، اینم بگین کل برق موتور چیا لازم داره ؟

    • موتور‌سل :

      سلام ممنون بابت توضیحات کامل به احتمال زیاد صفحه کلاچ موتورتون ضعیف هست و باید تعویض بشه همچنین رینگ و پیستون و سوپاپ ها باید چک بشه که خراب نباشن
      همون فیلتر هوا میتونه باعث دود سیاه بشه البته شمع هم میتونه تاثیرگذار باشه و ممکنه در دورهای بالا احتراق به خوبی صورت نگیره
      برای راه اندازی برق سیمکشی کامل موتور- شارژر و باتری نیاز دارین
      البته سیسستم جرقه زنی موتورتون رو هم اگه بخواین نو کنید نیاز به یک ترانزیستور و کوئل و شمع و سرشمع دارید
      ولی اگه فقط هدف روشنایی هست همون سیمکشی و شارژر و باتری کار رو راه میندازه

  5. علی محمدی :

    سلام من موتورآپاچی ۱۸۰ دارم به دلیل روغن سوزی موتور خراب شد وبردم تعمیر گاه سیلند و رینگ پیستون وشاتون همه رو نو کرد ولی موقعی ک برام روشن کرد دود سفید یا کمی آبی رنگ بود داد و چند لحظه موتور روشن بود دودش قطع شد و الان یک هفته میشه ک هر روز ولی به مدت یک ساعت در روز سوار میشم الان هم روغن سیاه شده و هم کم کرده مشکل از کجاشه محترم

    • موتور‌سل :

      سلام
      اون دود اولیه برای روغن هایی هست که داخل محفظه احتراق و اگزوز باقی مانده
      اگه رینگ و پیستون بدون اندازه گیری دقیق تعویض بشه یعنی اینکه شاید نیاز باشه یک رینگ و پیستون شماره بزرگتر بندازی روی موتور البته باید قبلش تراشکاری هم ببری که سایز دقیقش رو برات تراش بده
      – در این صورت دوباره موتور به روغن سوزی میوفته
      دلیل بعدی کم کردن و سیاه شدن روغن اینه که گیت سوپاپ ها و یا سوپاپ ها خراب بودن و تعویض نشدن که این هم باعث میشه روغن از شیلنگ بخار و در موارد بحرانی تر از اگزوز دود سفید بیاد
      و مشکل شما احتمال بیشتر حالت دوم هست شیلنگ بخارتون اگه روغنی هست دلیلش میتونه خرابی گاید سوپاپ ها باشه و برای اطمینان باید تست بشه که قطعه بدون دلیل تعویض نشه

  6. محمد :

    سلام خسته نباشید.
    موتور ۱۲۵ چند روز موتور خریدم اوایل اصلا دود نمیکرد
    امروز یه خورده ک انجین داغ شدو تو خلاص چند تا گاز وحشی دادم دود آبی کردم
    کاربراتشم تنظیمش رو هم بهم زدم ممکنه واسه کاربرات باشه

    • موتور‌سل :

      دود آبی به علت روغن هست و اگه روغن داخل اگزوز هم ریخته باشین ممکنه ابتدا یکم دود کنه ولی اگه دوباره تکرار شد حتما به یک تعمیرکار مراجعه کنید

  7. توحید :

    سلام جناب وقتتون بخیر جناب من موتور آپاچی 180مدل 90دارم یه ماه پیش روغن سوزی داشت ‌‌‌سیلند دادم تراش و رینگ پیستون خریدم و بعد ده روز ک از تعمیر سیلندر گذشت تعمیر شاتون انجام دادم و الان بعد تعمیر شاتون موتورم دود آبی میده و روغن سوزی انگاری داره بنظرتون مشگل چیه و البته بیشتر دود موقعی هس که موتور رو روشن میکنم بعد یکم موتور داغ میشه دود هم کم میشه

    • موتور‌سل :

      سلام ممکنه
      1- رینگ و پیستون ها باکیفیت نبودن یا اینکه نیاز بوده سیلندر تراشکاری بره و رینگ بزرگتر استفاده بشه
      2- سر سیلندر ممکنه مشکل داشته باشه و از قسمت گیت سوپاپها روغن نفوذ میکنه

  8. حسین :

    سلام موتورم فقط از شلنگ هوا یکم روغن میده یعنی روغن سوزی داره ؟

    • موتور‌سل :

      سلام بله به علت خرابی در قسمت سوپاپ ها باعث بخار روغن میشه که روغن به مرور روغن کم میشه و بهتره رینگ و پیستون هم چک بشه ممکنه دچار روغن سوزی هم باشه

  9. سپهر :

    سلام من بنلی ۱۵۰ دارم امروز صبح استارت زدم یهو از زیرش روغن پاشید بیرون دیگه سریع خاموش کردم مشکلش چیه

  10. حسین رضایی :

    سلام موتور من 125 مدل 92 از موقع استارت دود سفید میده و قطع نمیشه قدرت و شتابشم خوبه و اگزوز چرب میشه و شمع هم روغن میندازه و موتورهم تا حالا باز نشده ممنون میشم جواب بدین

    • موتور‌سل :

      سلام احتمالا موتور توی روغن سوزی هست و برای تاید این موضوع روغن رو چک کنید اگه روغن کم شده و شیاه شده دچار روعنسوزی هست و باید رینگ و پیستون و سوپاپ ها چک بشه و هرکدوم مشکل داره رفع بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *