سلام موتورسوار عزیز در این مقاله از مقالات آموزشی سایت موتوسل قرار است کاربراتور موتور سیکلت سی جی ۱۲۵ را تنظیم نماییم و امیدواریم به وسیله آن بتوانید مشکل کاربراتور موتورسیکلت خود را رفع نمایید. پس با ما در ادامه همراه باشید.
قبل از اینکه به سراغ تنظیم کاربراتور موتورسیکلت برویم ابتدا پیچ های دریچه هوای موتور سیکلت را باز میکنیم ۴ یا ۵ عدد پیچ دارد وقتی این پیچ ها را باز کردیم درون آن فیلتر هوا را می بینیم،فیلتر هوا را بیرون می آوریم و اجزای داخل آن را بررسی میکنیم که آیا فیلتر تمیز است؟
پارگی یا سوراخی در آن وجود ندارد؟
اگر فیلتر هوا کثیف بود می توانیم آن را بشوییم اگر قابل شستشو نباشد و یا دارای سوراخ باشد یک فیلتر هوای نو را جایگزین آن می کنیم.
معمولاً درون دریچه فیلتر هوای موتور سیکلت یک عدد فیلتر ابری و یک عدد فیلتر توری مانند وجود دارد که باید هر دو آنها را سرویس و تمیز کنیم.
گاهی اوقات با گرفتگی این صافی و فیلتر هوا، موتور سیکلت ما خفه کار می کند. پس بهتر است هر از چند گاهی فیلتر هوا را سرویس کنیم.
مرحله ۱: برسی فیلتر هوا
پس در مرحله اول ما باید فیلتر هوا را بررسی کنیم چون احتمال دارد کاربراتور موتورسیکلت سالم باشد و فقط مشکل در قسمت دریچه هوای موتورسیکلت باشد وقتی که مطمئن شدیم مشکل از قسمت ورودی هوای موتورسیکلت نیست به مراحل بعدی یعنی چک کردن شمع موتورسیکلت رجوع میکنیم.
مرحله 2:برسی شمع موتور سیکلت در تنظیم کاربراتور موتورسیکلت
در مرحله دوم شمع موتور سیکلت را چک می کنیم

برای چک کردن شمع موتورسیکلت باید به وسیله آچار شمع، شمع را باز کنیم در این مرحله شمع باید سالم باشد و از لحاظ ظاهری هم باید ظاهر قابل قبولی داشته باشد. و شمع سیاهی یا دوده نداشته باشد.
اگر شمع مشکلی نداشت مشکل میتواند از تنظیم نبودن کاربراتور یا روغن سوزی موتورسیکلت باشد.
اگر شمع موتورسیکلت شما دوده یا سیاهی دارد معلوم است که سوخت بیشتری مصرف شده است که می تواند مشکل است کاربراتور باشد.
همچنین باید فاصله دهانه شمع موتورسیکلت نیز تنظیم باشد که برای اندازه گیری دهانه شمع موتورسیکلت از فیلر مخصوص شمع موتور سیکلت فیلر شماره ۶۰ یا ۷۰ صدم استفاده میکنیم.
شمع موتورسیکلت شما بهتر است پر قدرت باشد یعنی اینکه ضعیف نشده باشد.زیرا شمع موتورسیکلت بعد از کارکرد حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار کیلومتر ضعیف می شود و برای اینکه قدرت بهتری داشته باشد بهتر است شمع تازه نفس استفاده کنید.
شمع موتورسیکلت چطور خراب میشود؟؟؟ +قیمت انواع شمع
نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل]
مرحله ۳ : برسی تنظیم فیلر سوپاپها برای تنظیم کاربراتور

نکته بعدی که باید بعد از چک کردن شمع بررسی کنید، تنظیم نبودن فیلر سوپاپ های موتورسیکلت است و فیلر موتورسیکلت نباید بیش از حد سفت یا بیش از حد شل باشد.
نحوه تنظیم فیلر موتور سیکلت در مقاله فیلر موتور سیکلت بیان کرده ایم که می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
برای تنظیم فیلر موتورسیکلت سی جی و هوندا از فیلر هشت صدم استفاده میشود ولی اگر فیلر هشت صدم را پیدا نکردید می توانید از فیلر ده صدم استفاده کنید.
چرا باید فیلرگیری کنیم؟؟؟
آموزش فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت
مرحله ۴ : برسی ساسات کاربراتور در تنظیم کاربراتور

وقتی تمام این موارد را چک کردیم و همه تنظیم بود حالا سراغ تنظیم کردن کاربراتور موتورسیکلت می رویم.
اهرم ساسات کاربراتور موتورسیکلت را چک می کنیم این اهرم باید به سمت پایین باشد و نباید شل باشد و آزادانه حرکت کند.
ساسات کاربراتور برای این است که موتور در هوای سرد راحت تر روشن شود.
زمانیکه اهرم ساسات کاربراتور به سمت پایین است دریچه هوا به صورت کاملاً باز می باشد.و هوا به راحتی وارد کاربراتور میشود.
مرحله ۵ : چک کردن شناور کاربراتور و سطح بنزین داخل پیاله کاربراتور
در مرحله بعدی باید سطح بنزین داخل کاربراتور را چک کنیم . مقدار بنزینی که باید در پیاله کاربراتور باشد به اندازه خط و نشانگری است که درون آن وجود دارد.
اگر شناور کاربراتور خراب باشد این سطح بنزین در پیاله از تنظیم خارج می شود و در این حالت باید شناور کاربراتور موتور سیکلت تنظیم و یا تعویض گردد.
مرحله ۶ : چک کردن صافی و فیلتر بنزین در مقاله تنظیم کاربراتور موتورسیکلت

در این مرحله باید از تمیز بودن صافی بنزین مطمئن شویم. اگر فیلتر بنزین بیش از حد کثیف باشد، اجازه عبور به بنزین به سمت کاربراتور نمیدهد و باعث می شود که سوخت کم وارد کاربراتور گردد که در این صورت کارکرد کاربراتور با مشکل مواجه می شود.
مرحله ۷ : چک کردن خرطومی و رابط کاربراتور
در این مرحله از سالم بودن خرطومی کاربراتور باید مطمئن گردیم به این صورت که روی خرطومی نباید هیچ سوراخ و پارگی وجود داشته باشد و هوای اضافی از این قسمت وارد کاربراتور نگردد. چون اگر خرطومی کاربراتور سوراخ گردد میتواند خاک وارد کاربراتور شود و سوراخ های سوزن کاربراتور را پلمپ کند که باعث اختلال در سوخت رسانی میشود.
خرطومی کاربراتور قطعه ای است که بین دریچه هوا و کاربراتور قرار میگیرد و یک عدد بست دارد که باید از سفت بودن پیچ آن مطمئن شویم.
همچنین از قسمت دیگر کاربراتور که به انجین موتورسیکلت متصل میگردد، رابط کاربراتور قرار دارد که باید آن را هم بررسی کنیم که پیچهای آن محکم باشند و از محل اتصالات آن هیچ هوای اضافی وارد انجین موتور نگردد.
مرحله ۸ : چک کردن سوزن کاربراتور

برای این کار پیچ بالای کاربراتور را باز می کنیم(جایی که سیم گاز وارد کاربراتور شده است) و پیستون و سوزن کاربراتور را بیرون می آوریم در این مرحله باید چک کنیم که پینی که روی سوزن کاربراتور قرار گرفته است روی کدامیک از شیارهای روی سوزن کاربراتور قرار دارد.
چک کردن شیار سوزن برای این است که بفهمیم مصرف سوخت موتور بالاست یا پایین است.
روی سوزن ۵ عدد شیار وجود دارد که خار سوزن کاربراتور دقیقاً باید روی شیار وسطی باشد( یعنی شیار سوم) اگر این خار روی شیار های پایین تر باشد مصرف سوخت موتور زیاد است و اگر این خار روی شیارهای بالاتر باشد مصرف سوخت موتور کمتر میشود.
بهترین حالت این است است که این خار روی شیار سوم قرار بگیرد تا کارکرده کاربراتور موتور منظم باشد و در تنظیم کاربراتور موتورسیکلت با دردسر مواجه نشویم.
مرحله ۹ : تنظیم پیچ اصلی کاربراتور

بهترین حالت برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت این است که موتور گرم باشد پس موتور را چند دقیقه روشن کنید تا گرم شود و وقتی که گرم شد سراغ تنظیم کاربراتور می رویم.
کاربراتور برای این که بتواند به خوبی کار کند نیاز به مقداری گرما دارد و این گرما را از از انجین موتورسیکلت می گیرد پس برای همین است که باید موتور گرم باشد و بعد کاربراتور را تنظیم کنیم.
برای تنظیم کاربراتور موتورسیکلت سراغ پیچ تنظیم آن میرویم در تصویر هم مشخص است.
برای باز و بسته کردن این پیچ نیاز به یک عدد پیچ گوشتی دو سوی کوتاه و باریک داریم تا به راحتی بتوانیم پیچ آن را تنظیم کنیم.
این پیچ به عنوان پیچ تنظیم دور آرام کاربراتور هم شناخته می شود و کارکرد آن هم به این صورت است که هر چه هوای کمتری وارد شود سوخت هم کمتر می شود و هر چه هم مقدار هوای ورودی بیشتر شود مقدار سوخت هم بیشتر میشود پس به وسیله این پیچ می توانیم این مقدار ها را کنترل کنیم و تنها پیچی که برای تنظیم کاربراتور وجود دارد همین پیچ روی کاربراتور میباشد.
در این مرحله پیچ تنظیم را تا آخر سفت میکنیم و مطمئن میشویم که پیچ را تا آخر محکم نمودهایم.
در مرحله بعدی این پیچ را به اندازه یک و نیم تا دو و نیم دور باز میکنیم و اندازه دور آن هم بستگی به کاربراتور آن موتور دارد بعضی از کاربراتور ها یک و نیم دور و بعضی دیگر تا دو و نیم یا سه دور باید پیچ آن را شل کنیم تا کاربراتور بتواند به صورت تنظیم و درجا کار کند.
اکنون موتور را روشن میکنیم و پیچی که مخصوص تنظیم گاز می باشد را یک مقدار می پیچیم تا دور موتور بیشتر شود و دور موتور به ۱۲۰۰ دور در دقیقه برسد اگر کیلومتر شما خراب بود به صورت تجربی میتوانید دور آن را تنظیم کنید و دور آن باید به صورتی باشد که نه موتور خاموش شود و نه موتور زیاد گاز بخورد.
حال پیچ تنظیم هوا را که باز کرده بودیم یا آن را شل می کنیم و یا آن را سفت می کنیم و باید حواسمان باشد که چقدر آنرا میچرخانیم.
زمانی که پیچ را میپیچیم به دور موتور توجه می نماییم اگر دور موتور بیشتر شد آنجا بهترین جا برای پیچ است.
معمولاً با شل کردن پیچ تنظیم هوا میتوانید به دور موتور بالاتر برسید البته برعکس آن هم امکان پذیر است پس هر دو حالت را تست کنید و جایی که دور موتور بالا رفت مکث کنید و پیچ تنظیم دور موتور راکه بالا برده بودید را شل کرده تا دور موتور مقداری پایین بیاید.

وقتی این کار را انجام دادم دوباره پیچ تنظیم هوا یا پیچ تنظیم سوخت کاربراتور را در همان جهت که قبلاً پیچیدیم و دور موتور بیشتر شد میپیچیم (به اندازه نیم دور یا یک دور)در این حالت نباید روی کارکرد موتور تاثیری داشته باشد و اگر مقداری به موتور گاز دهید، گاز خوردن موتور به صورت عادی و خوب باشد.
کافی است یک مقدار با گاز موتورسیکلت بازی کنید و همچنین موتور را خاموش کنید و دوباره روشن نمایید چندین بار این کار را انجام دهید و مطمئن شوید که موتور بهخوبی کار میکند و تاثیری در کارکرد موتورسیکلت نگذارد.
اگر موتورسیکلت شما به راحتی و بدون گاز دادن روشن شد کاربراتور شما تنظیم شده است و شما موفق شده اید پیچ تنظیم سوخت یا هوای کاربراتور را به صورت دقیق تنظیم نمایید.
نکته۱:توجه داشته باشید که موتورسیکلت شما از لحاظ برقی مشکلی نداشته باشد و برق مناسب و کافی به شمع موتورسیکلت برسد.
مقاله پیشنهادی برق موتورسیکلت:
مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}
آموزش تست سالم بودن کویل موتورسیکلت {قیمت کویل}
نکته ۲:بهتر است که روغن انجین موتورسیکلت را بررسی کنیم که روغن انجین موتورسیکلت تازه و سالم و مقدار آن کافی باشد چون اگر روغن موتور سیکلت کثیف باشد و مدت زمان تعویض آن گذشته باشد موتور نرم و روان کار نمی کند به همین علت می تواند روی کار کرد کاربراتور هم تاثیر بگذارد.
مقالات مرتبط:
آموزش تعمیر کاربراتور
قیمت کاربراتور
نحوه تمیز کردن کاربراتور بدون باز کردن آن
قیمت روز موتورسیکلت
به پایان مقاله رسیدیم امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با آن بتوانید کاربراتور موتورسیکلت خود را تنظیم نمایید.
آیا خودم میتوانم کاربراتور موتورم را تنظیم نمایم؟
بله ، اگر طبق این موارد پیش بروید عیب یابی و رفع آن ساده میگردد.
کاربراتور و لوازم آن را از کجا میتوانم تهیه کنم؟
کافی است داخل سایت موتورسل جستجو کنید کاربراتور یا روی قیمت کاربراتور و لوازم کلیک کنید.
حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(تنظیم کاربراتور موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن
سلام شمع موتورم سیاه میشه چیکار کنم
سلام اگه سیاهی فقط دوده هست مشکل از تنظیم نبودن کاربراتور هست ولی اگر دوده چرب هست موتور روغن سوزی داره
سلام موتور بیکلاج احسان دارم مشکل من اینه که پیج بنزین کاربراتور رو خیلی باز میکنم هندل میخوره روشن میشه ،باز پیچ رو تنظیم میکنم استارت میخوره ولی هندل لگد میزنه روشن نمیشه ضمنا شفت هندلم یکبار برید که عوض کردم چون خاموش که میشه دیگه روشن نمیشه با تشکر
سلام ببخشید می خواستم بپرسم بنزین داخل پیاله کاربرات باید چه میزان باشه..واینکه ایا پیچ تنظیم دور موتور می تونه تو مصرف بنزین تاثیرداشته باشه با تشکر..
سلام اندازه دقیقش رو تاحالا دقت نکردم ولی خودش تاجایی میاد که شناور بیاد بالا و سوزن شناور ورود بنزین رو قطع کنه و زمانی که باز میکنی مقدار بنزین میره پایین چون تا قبل باز کردن شناور ها هم بخشی از این فضا رو اشغال میکنن
وقتی شما مقدار هوا و سوخت رو کم و زیاد کنی قطعا توی مصرف سوخت تاثیر داره و همچنین برای کاهش سوخت میشه شیارهای روی سوزن کاربراتور رو جابجا کرد ولی باید به این هم توجه کنی که با کاهش مصرف سوخت شتاب و عملکرد موتور هم تغییر خواد کرد پس بهتره این موارد رو دست نزنید تا با مشکلاتی دیگه مواجه نشید
سلام خسته نباشید خدمت شما
متور من 150احسان هست تازه تعمیر وقتی هواکش لوازم شو میزارم متور خفه کار میکنه گاز نمیخوره خاموش میشه باز وقتی لوازم هواکش میزارم از داخل کاربرات خس خس میاد انگار هوا رو به خوبی مکش نمیکنه چیکار کنم مشکلش حل بشه برق متور هم خوبه شعم رو هم تازه دوسه روز انداختم برق متور هم قوی هست ممنون
سلام هواکش سوراخ ورودی هوا داره که برای موتورهای هوندا زیر باک هست البته یاید فیلترهای هواکش هم باید چک بشه ممکنه هوا عبور نمیده و خاک داشته باشه و یا به هر علت دیگه اگه موتور بدون هواکش خوب کار میکنه مشکل از این بخش هست
سلام من موتورو تازه روی شاستی سوار کردم روشن نمیشه ووقتی هم روشن میشود باید توی ساعات باشه پرت پرت می کنه
سلام باید برق و شمع موتور رو تست کنید که جرقه سر شمع باکیفیت باشه و همچنین دریچه هوا رو چک کنید کیپ نباشه و کاربراتور رو اگه دست کاری کردید باید تنظیم بشه
سلام.
من اسکوتر ۱۰۰سیسی پرواز دارم که ساسات برقی داره. چطور میتونم ساساتو از مدار خارج کنم. وقتی سوکتشو قطع میکنم، مصرف بنزین دوبرابر میشه و خفه میکنه و… . وصلم که باشه نمیذاره کاربراتو دقیق تنظیم کنم! یه مدت فلوت میکرد یا ریپ میزد، یه مدتم هست که شتاب نداره و سرعتش نصف شده.
ممنون از سایت خوبت
سلام اول بهتره علت اصلی مشکل رو پیدا کنی مثلا اگه فلوت میکنه میتونه به دلیل خرابی سوزن شناور یا خرابی خود شناور باشه
بعد عیب را رفع کنید ممکنه ساسات سالم باشه و کاربراتور تنظیم نباشه یا در کاربرات های دیافراگمی ممکنه به علت سوراخ شدن دیافراگم باشه و …
روغنسوزی ندارم، ولی شمع همیشه کاملا سیاهه.
بوبین جرقه هم سالمه و برق موتور اوکیه.
البته صفحه کلاچ ندارم و سربالایی اصلا و ابدا نمیره، ولی مشکل فعلیش بخاطر اون نیست. چون اصلا گاز نمیخوره که حالا بخواد راه بره یا نره.
اگه سیاهی چربی نداره مشکل از کاربراتور هست بهتره با یک کاربراتور دیگه تست بشه تا اطمینان حاصل کنید
سلام و خسته نباشید من یه متور هندا۱۲۵دارم متور بعضی اوقات درجا خوب کار میکنه بعضی موقع پرته پرته میکنه خاموش میشه واز اگزوز دود سیاه بیرون میاد.سوزن هم روی شیار دوم از بالا قرار داره وببین هم نوعه .وسریع به سریع شمع رو خراب میکنه .رینگ و پیستون و میل سوپاپ و تمامی ادوات هم تعویض و تعمیر شده .یعنی بنظر شما میتونه مشکل از ترانزیستور باشه؟لطفا راهنمایی کنید. با احترام از سایت خوبتون..
سلام بهترین ماکان برای پین سوزن روی شیار سوم هست
و اینکه چه چیزی خراب هست باید تست بشه
تنظیم نبودن کاربراتور هم میتونه باعث خرابی شمع بشه
سلام موتور تریل طرح فلات دارم وقتی میخوام تخته گاز کنم موتور پرت پرت میکنه شمع دوده سیاه نبسته برق سالمه داخل پیاله بنزین اندازه خط میره وقتی گاز یه نیم دور ول میکنی میزان میشه باز اون نیم دور آخر میگیری باز پرت پرت میکنه
سلام خسته نباشید
من موتورم تازه سرویس شده برق درسته
و بعد کاربرات تمیز شده
اول خوب بود اما دو سه روز بعد
اصلا اگه گاز رو نگه نمیداشتی خاموش میشد و پر پر میکنه و برای استارت اوله
حتما باید ساسات بالا باشه و یک ساعت طول میکشه تا روشن شه
ممنون اگه بگید
سلام از تنظیم بودن کاربراتور اطمینان دارید؟
چک کنید که شناور و سوزن اون بخوبی عمل کنه و بنزین وارد کاربراتور بشه
احتمال داره پیچ تنظیم کاربراتور رو دستکاری کردین و باید تنظیم بشه
از سلامت ورودی هوا با کاربراتور هم اطمینان حاصل کنید (هواکش کیپ نباشه)
سلام خسته نباشید من یه موتور 125 دارم وقتی که فرمانشو کج میکنم لامپ خاموش میشه چیکار کنم