سلام موتورسوار عزیز در این مقاله از مقالات آموزشی سایت موتوسل قرار است کاربراتور موتور سیکلت سی جی ۱۲۵ را تنظیم نماییم و امیدواریم به وسیله آن بتوانید مشکل کاربراتور موتورسیکلت خود را رفع نمایید. پس با ما در ادامه همراه باشید.
قبل از اینکه به سراغ تنظیم کاربراتور موتورسیکلت برویم ابتدا پیچ های دریچه هوای موتور سیکلت را باز میکنیم ۴ یا ۵ عدد پیچ دارد وقتی این پیچ ها را باز کردیم درون آن فیلتر هوا را می بینیم،فیلتر هوا را بیرون می آوریم و اجزای داخل آن را بررسی میکنیم که آیا فیلتر تمیز است؟
پارگی یا سوراخی در آن وجود ندارد؟
اگر فیلتر هوا کثیف بود می توانیم آن را بشوییم اگر قابل شستشو نباشد و یا دارای سوراخ باشد یک فیلتر هوای نو را جایگزین آن می کنیم.
معمولاً درون دریچه فیلتر هوای موتور سیکلت یک عدد فیلتر ابری و یک عدد فیلتر توری مانند وجود دارد که باید هر دو آنها را سرویس و تمیز کنیم.
گاهی اوقات با گرفتگی این صافی و فیلتر هوا، موتور سیکلت ما خفه کار می کند. پس بهتر است هر از چند گاهی فیلتر هوا را سرویس کنیم.
مرحله ۱: برسی فیلتر هوا
پس در مرحله اول ما باید فیلتر هوا را بررسی کنیم چون احتمال دارد کاربراتور موتورسیکلت سالم باشد و فقط مشکل در قسمت دریچه هوای موتورسیکلت باشد وقتی که مطمئن شدیم مشکل از قسمت ورودی هوای موتورسیکلت نیست به مراحل بعدی یعنی چک کردن شمع موتورسیکلت رجوع میکنیم.
مرحله 2:برسی شمع موتور سیکلت در تنظیم کاربراتور موتورسیکلت
در مرحله دوم شمع موتور سیکلت را چک می کنیم
برای چک کردن شمع موتورسیکلت باید به وسیله آچار شمع، شمع را باز کنیم در این مرحله شمع باید سالم باشد و از لحاظ ظاهری هم باید ظاهر قابل قبولی داشته باشد. و شمع سیاهی یا دوده نداشته باشد.
اگر شمع مشکلی نداشت مشکل میتواند از تنظیم نبودن کاربراتور یا روغن سوزی موتورسیکلت باشد.
اگر شمع موتورسیکلت شما دوده یا سیاهی دارد معلوم است که سوخت بیشتری مصرف شده است که می تواند مشکل است کاربراتور باشد.
همچنین باید فاصله دهانه شمع موتورسیکلت نیز تنظیم باشد که برای اندازه گیری دهانه شمع موتورسیکلت از فیلر مخصوص شمع موتور سیکلت فیلر شماره ۶۰ یا ۷۰ صدم استفاده میکنیم.
شمع موتورسیکلت شما بهتر است پر قدرت باشد یعنی اینکه ضعیف نشده باشد.زیرا شمع موتورسیکلت بعد از کارکرد حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار کیلومتر ضعیف می شود و برای اینکه قدرت بهتری داشته باشد بهتر است شمع تازه نفس استفاده کنید.
شمع موتورسیکلت چطور خراب میشود؟؟؟ +قیمت انواع شمع
نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل]
مرحله ۳ : برسی تنظیم فیلر سوپاپها برای تنظیم کاربراتور
نکته بعدی که باید بعد از چک کردن شمع بررسی کنید، تنظیم نبودن فیلر سوپاپ های موتورسیکلت است و فیلر موتورسیکلت نباید بیش از حد سفت یا بیش از حد شل باشد.
نحوه تنظیم فیلر موتور سیکلت در مقاله فیلر موتور سیکلت بیان کرده ایم که می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.
برای تنظیم فیلر موتورسیکلت سی جی و هوندا از فیلر هشت صدم استفاده میشود ولی اگر فیلر هشت صدم را پیدا نکردید می توانید از فیلر ده صدم استفاده کنید.
چرا باید فیلرگیری کنیم؟؟؟
آموزش فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت
مرحله ۴ : برسی ساسات کاربراتور در تنظیم کاربراتور
وقتی تمام این موارد را چک کردیم و همه تنظیم بود حالا سراغ تنظیم کردن کاربراتور موتورسیکلت می رویم.
اهرم ساسات کاربراتور موتورسیکلت را چک می کنیم این اهرم باید به سمت پایین باشد و نباید شل باشد و آزادانه حرکت کند.
ساسات کاربراتور برای این است که موتور در هوای سرد راحت تر روشن شود.
زمانیکه اهرم ساسات کاربراتور به سمت پایین است دریچه هوا به صورت کاملاً باز می باشد.و هوا به راحتی وارد کاربراتور میشود.
مرحله ۵ : چک کردن شناور کاربراتور و سطح بنزین داخل پیاله کاربراتور
در مرحله بعدی باید سطح بنزین داخل کاربراتور را چک کنیم . مقدار بنزینی که باید در پیاله کاربراتور باشد به اندازه خط و نشانگری است که درون آن وجود دارد.
اگر شناور کاربراتور خراب باشد این سطح بنزین در پیاله از تنظیم خارج می شود و در این حالت باید شناور کاربراتور موتور سیکلت تنظیم و یا تعویض گردد.
مرحله ۶ : چک کردن صافی و فیلتر بنزین در مقاله تنظیم کاربراتور موتورسیکلت
در این مرحله باید از تمیز بودن صافی بنزین مطمئن شویم. اگر فیلتر بنزین بیش از حد کثیف باشد، اجازه عبور به بنزین به سمت کاربراتور نمیدهد و باعث می شود که سوخت کم وارد کاربراتور گردد که در این صورت کارکرد کاربراتور با مشکل مواجه می شود.
مرحله ۷ : چک کردن خرطومی و رابط کاربراتور
در این مرحله از سالم بودن خرطومی کاربراتور باید مطمئن گردیم به این صورت که روی خرطومی نباید هیچ سوراخ و پارگی وجود داشته باشد و هوای اضافی از این قسمت وارد کاربراتور نگردد. چون اگر خرطومی کاربراتور سوراخ گردد میتواند خاک وارد کاربراتور شود و سوراخ های سوزن کاربراتور را پلمپ کند که باعث اختلال در سوخت رسانی میشود.
خرطومی کاربراتور قطعه ای است که بین دریچه هوا و کاربراتور قرار میگیرد و یک عدد بست دارد که باید از سفت بودن پیچ آن مطمئن شویم.
همچنین از قسمت دیگر کاربراتور که به انجین موتورسیکلت متصل میگردد، رابط کاربراتور قرار دارد که باید آن را هم بررسی کنیم که پیچهای آن محکم باشند و از محل اتصالات آن هیچ هوای اضافی وارد انجین موتور نگردد.
مرحله ۸ : چک کردن سوزن کاربراتور
برای این کار پیچ بالای کاربراتور را باز می کنیم(جایی که سیم گاز وارد کاربراتور شده است) و پیستون و سوزن کاربراتور را بیرون می آوریم در این مرحله باید چک کنیم که پینی که روی سوزن کاربراتور قرار گرفته است روی کدامیک از شیارهای روی سوزن کاربراتور قرار دارد.
چک کردن شیار سوزن برای این است که بفهمیم مصرف سوخت موتور بالاست یا پایین است.
روی سوزن ۵ عدد شیار وجود دارد که خار سوزن کاربراتور دقیقاً باید روی شیار وسطی باشد( یعنی شیار سوم) اگر این خار روی شیار های پایین تر باشد مصرف سوخت موتور زیاد است و اگر این خار روی شیارهای بالاتر باشد مصرف سوخت موتور کمتر میشود.
بهترین حالت این است است که این خار روی شیار سوم قرار بگیرد تا کارکرده کاربراتور موتور منظم باشد و در تنظیم کاربراتور موتورسیکلت با دردسر مواجه نشویم.
مرحله ۹ : تنظیم پیچ اصلی کاربراتور
بهترین حالت برای تنظیم کاربراتور موتور سیکلت این است که موتور گرم باشد پس موتور را چند دقیقه روشن کنید تا گرم شود و وقتی که گرم شد سراغ تنظیم کاربراتور می رویم.
کاربراتور برای این که بتواند به خوبی کار کند نیاز به مقداری گرما دارد و این گرما را از از انجین موتورسیکلت می گیرد پس برای همین است که باید موتور گرم باشد و بعد کاربراتور را تنظیم کنیم.
برای تنظیم کاربراتور موتورسیکلت سراغ پیچ تنظیم آن میرویم در تصویر هم مشخص است.
برای باز و بسته کردن این پیچ نیاز به یک عدد پیچ گوشتی دو سوی کوتاه و باریک داریم تا به راحتی بتوانیم پیچ آن را تنظیم کنیم.
این پیچ به عنوان پیچ تنظیم دور آرام کاربراتور هم شناخته می شود و کارکرد آن هم به این صورت است که هر چه هوای کمتری وارد شود سوخت هم کمتر می شود و هر چه هم مقدار هوای ورودی بیشتر شود مقدار سوخت هم بیشتر میشود پس به وسیله این پیچ می توانیم این مقدار ها را کنترل کنیم و تنها پیچی که برای تنظیم کاربراتور وجود دارد همین پیچ روی کاربراتور میباشد.
در این مرحله پیچ تنظیم را تا آخر سفت میکنیم و مطمئن میشویم که پیچ را تا آخر محکم نمودهایم.
در مرحله بعدی این پیچ را به اندازه یک و نیم تا دو و نیم دور باز میکنیم و اندازه دور آن هم بستگی به کاربراتور آن موتور دارد بعضی از کاربراتور ها یک و نیم دور و بعضی دیگر تا دو و نیم یا سه دور باید پیچ آن را شل کنیم تا کاربراتور بتواند به صورت تنظیم و درجا کار کند.
اکنون موتور را روشن میکنیم و پیچی که مخصوص تنظیم گاز می باشد را یک مقدار می پیچیم تا دور موتور بیشتر شود و دور موتور به ۱۲۰۰ دور در دقیقه برسد اگر کیلومتر شما خراب بود به صورت تجربی میتوانید دور آن را تنظیم کنید و دور آن باید به صورتی باشد که نه موتور خاموش شود و نه موتور زیاد گاز بخورد.
حال پیچ تنظیم هوا را که باز کرده بودیم یا آن را شل می کنیم و یا آن را سفت می کنیم و باید حواسمان باشد که چقدر آنرا میچرخانیم.
زمانی که پیچ را میپیچیم به دور موتور توجه می نماییم اگر دور موتور بیشتر شد آنجا بهترین جا برای پیچ است.
معمولاً با شل کردن پیچ تنظیم هوا میتوانید به دور موتور بالاتر برسید البته برعکس آن هم امکان پذیر است پس هر دو حالت را تست کنید و جایی که دور موتور بالا رفت مکث کنید و پیچ تنظیم دور موتور راکه بالا برده بودید را شل کرده تا دور موتور مقداری پایین بیاید.
وقتی این کار را انجام دادم دوباره پیچ تنظیم هوا یا پیچ تنظیم سوخت کاربراتور را در همان جهت که قبلاً پیچیدیم و دور موتور بیشتر شد میپیچیم (به اندازه نیم دور یا یک دور)در این حالت نباید روی کارکرد موتور تاثیری داشته باشد و اگر مقداری به موتور گاز دهید، گاز خوردن موتور به صورت عادی و خوب باشد.
کافی است یک مقدار با گاز موتورسیکلت بازی کنید و همچنین موتور را خاموش کنید و دوباره روشن نمایید چندین بار این کار را انجام دهید و مطمئن شوید که موتور بهخوبی کار میکند و تاثیری در کارکرد موتورسیکلت نگذارد.
اگر موتورسیکلت شما به راحتی و بدون گاز دادن روشن شد کاربراتور شما تنظیم شده است و شما موفق شده اید پیچ تنظیم سوخت یا هوای کاربراتور را به صورت دقیق تنظیم نمایید.
نکته۱:توجه داشته باشید که موتورسیکلت شما از لحاظ برقی مشکلی نداشته باشد و برق مناسب و کافی به شمع موتورسیکلت برسد.
مقاله پیشنهادی برق موتورسیکلت:
مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}
آموزش تست سالم بودن کویل موتورسیکلت {قیمت کویل}
نکته ۲:بهتر است که روغن انجین موتورسیکلت را بررسی کنیم که روغن انجین موتورسیکلت تازه و سالم و مقدار آن کافی باشد چون اگر روغن موتور سیکلت کثیف باشد و مدت زمان تعویض آن گذشته باشد موتور نرم و روان کار نمی کند به همین علت می تواند روی کار کرد کاربراتور هم تاثیر بگذارد.
مقالات مرتبط:
آموزش تعمیر کاربراتور
قیمت کاربراتور
نحوه تمیز کردن کاربراتور بدون باز کردن آن
قیمت روز موتورسیکلت
به پایان مقاله رسیدیم امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با آن بتوانید کاربراتور موتورسیکلت خود را تنظیم نمایید.
آیا خودم میتوانم کاربراتور موتورم را تنظیم نمایم؟
بله ، اگر طبق این موارد پیش بروید عیب یابی و رفع آن ساده میگردد.
کاربراتور و لوازم آن را از کجا میتوانم تهیه کنم؟
کافی است داخل سایت موتورسل جستجو کنید کاربراتور یا روی قیمت کاربراتور و لوازم کلیک کنید.
حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(تنظیم کاربراتور موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن
عالی ممنون از آموزش تون
خیلی ممنون توضیحات شما کامل بود من قبلا در مورد کاربراتور موتورسیکلت تحقیق کرده بودم توضیحات شما به من کمک کرد تا کاربراتور موتورسیکلت خودم را اصولی تنظیم کنم
حقیقتاً یک دنیا سپاس بابت آموزشهای حرفهایتون
نهتنها کمک میکنه بهخاطر یه چیز ساده وسط خیابون نمونی، بلکه توی هزینهها هم صرفهجویی میشه
ممنونیم بابت نظر انرژی بخشتان
باسلام خدمت استاد عزیزم .استاد که میگم غلوب نگفتم .این حرف را با قطعیت میگم .چون که من بیشتر اوقات بیکاری ام را در داخل همین سایت های آموزشی می چرخم .تا به حال موضوعی در رابطه با کاربراتور موتور سیکلت از شما بهتر وجامع وآسان ومفید ودقیق ندیدم ..امید وارم که همیشه موفق باشید استاد عزیزم .وبه هر موضوع ای که واردمی شوید به همین قشنگی برای مخاطب های عزیزتان .آموزشی وذره بینی آموزش بدهید خیلی خیلی از شما تشکر میکنم .
ممنون از بازخورد انرژی بخشتان اگر وقت یار باشه هرچیزی که آموزش میبینیم رو در خدمت بازدید کنندگان قرار میدیم ممکنه جاهایی کمی و کاستی هایی هم وجود داشته باشه ممنون میشیم کسانی که علمشو دارن موضوعات رو تکمیل کنند
عالی بود ، کاملترین توضیح در مورد کاربراتور توی سایت شماست، یکی از بهترین موارد هم علت سیاه یا دوده زدن سر شمع بود که معمولا در همه موتورها وجود داره و کسی بهش توجه نمیکنه رو توضیح دادین که علتش رسیدن سوخت زیاد به انجین هستش، خیلی خیلی تشکر و خسته نباشید بابت سایت عالی که دارید.
ممنونیم از انرژی مثبتتون که باعث انرژی دادن به ما و تولید محتوای قویتر میشود.
من بیشتر از ۱۵سال هست که بخاطر عشق به موتورسیکلت، موتور سوار میشم ، به نظرم سخت ترین قسمت سر در آوردن از برق و کاربراتور بود که همیشه توی اون مشکل داشتم، اما باورم نمیشد که با سایت شما الان هر دوی این موارد برام آب خوردن شده. این اولین سایتی هست که اینقدر کامل و دقیق در موردشون توضیح داده شده، واقعا خسته نباشید و امیدوارم در موارد دیگه هم همینقدر عالی به کارتون ادامه بدید .
سلام آقا احسنت و مرحبا به شما استاد بزرگوار.کلی آموزش گرفتم از مطالبتون.متشکرم
با سلام به استاد محترم اگه ممکنه یه آموزش از تنظیم برق هندا برامون بذارین با تشکر
سلام مقالات زیر هست همچنین در بخش نظرات کلی سوال و جواب وجود داره
بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}
چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
سلام دادا موتور من روی سلو ریپ میزنه تازه هم سرویس کردم اما روی سلو بد کار میکنه مال پیچ تنظیم سوخت آرام هست
سلام
بله درسته همچنین ممکنه بدلیل جرم گرفتن سوراخ های داخلی کاربرانور هم باشه که بعضی وقت ها ممکنه با سرویس هم درست نشه و با تعویض قطعات درست میشه
اگه امکانش هست بهتره قبلش با یک کاربراتور سالم موتور رو تست کنی که از خرابی کاربراتور مطمئن بشی
سلام موتور من ۲۵۰ هست و ی کاربرات pz33خریدم ولی وقتی روشن میشه برای تخته کردن ریپ میزنه و تمام برق موتور هم تنظیمه چه کنم؟؟
سلام احتمال داره کاربراتور تنظیم نیست
کاربراتور نو از تنظیم خارج شده هم پیدا میشه
سلام لطفا تنطیم کاربرات تریل روان رو هم بزارید