7 علت مهم خفه کردن موتور سیکلت چیست؟{ برای رفع آن چه کاری انجام دهیم؟}

7 علت مهم خفه کردن موتور سیکلت چیست؟

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.7/5 - (100 امتیاز)

در این مقاله از مقاله های آموزشی موتور سیکلت در سایت موتوسل قرار است راجع به خفه کردن موتور سیکلت صحبت کنیم و دلایل آن را تک تک چک کنیم و مشکل که برای موتور سیکلت ما به وجود آمده است را رفع نماییم پس  با موتورسیکلت در ادامه همراه باشید

موتورسیکلت وسیله نقلیه است که باید به صورت دوره ای آن را چک کنیم و مشکلاتی که در موتورسیکلت جوجه دارد را رفع نماییم گاهی اوقات یک مشکل کوچیک در موتورسیکلت می‌تواند به مشکل های خیلی بزرگتری تبدیل شود و هزینه های بسیار بیشتری را بر دست موتورسوار بگذارد.

***—> قیمت و خرید کویل موتور سیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع ترانزیستور موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع شمع موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع شارژر موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع بوق موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید لوازم یدکی موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع بوبین موتورسیکت <—***

***—> قیمت امروز انواع رینگ و پیستون موتورسیکت <—***

***—> قیمت امروز انواع کاربراتور موتورسیکت <—***

***—> قیمت امروز لوازم کاربراتور موتورسیکت <—***

دلایل بسیار زیادی می‌تواند باعث خفه شدن موتورسیکلت شود که در صورتی که به صورت اصولی از موتورسیکلت خود مراقبت نکنید این مشکل ها می تواند به وجود بیاید و حتی به مشکل بزرگتری تبدیل شود.

چرا موتور سیکلت خفه می کند؟

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

دلایل خفه کردن موتور سیکلت چیست؟

خفه کردن موتور سیکلت می‌تواند به یکی از علت های زیر باشد:

۱ – خرابی شمع موتور سیکلت

۲ – تنظیم نبودن و یا کثیف بودن کاربراتور موتور سیکلت

۳- کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت

۴- بسته بودن دریچه ساسات موتور سیکلت

۵ – تغییر میزان غلظت روغن موتور سیکلت

۶- به وجود آمدن مشکلی در اگزوز موتور سیکلت

     
   

۷- وجود مشکل در رله و یا ترانزیستور موتور سیکلت (مشکل برقی)

این مواردی که بیان کردیم می‌تواند باعث خفه کار کردن موتور سیکلت و درست کار نکردن موتور سیکلت باشد حال هر کدام از آنها را بررسی می کنیم پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.

۱ – خرابی شمع موتور سیکلت:

یکی از لوازم و قطعات مهم موتور سیکلت که در کارکرد آن نقشی اساسی دارد شمع موتور سیکلت می باشد . کار این قطعه ایجاد جرقه مناسب برای انجام عمل احتراق و انفجار در سیلندر می باشد که در صورتی که شمع موتور سیکلت خراب باشد ، کیفیت جرقه پایین می آید و عمل انفجار به صورت کامل انجام نمی گیرد و باعث می شود که موتور سیکلت به صورت خفه کار کند.پس سالم بودن شمع موتور سیکلت در کارکرد موتور نقشی اساسی دارد.

دوده زدن شمع موتورسیکلت (خفه کردن موتور سیکلت )

در اکثر موارد شمع موتور سیکلت کثیف می شود و دوده می زند و یا حتی خوردگی در نوک آن ایجاد می شود، کثیف شدن شمع موتورسیکلت می تواند علت های مختلفی مانند روغن سوزی یا تنظیم نبودن کاربراتور موتور سیکلت باشد که با تمیز کردن شمع موتور سیکلت توسط بنزین و یا مواد پاک کننده کیفیت جرقه بهتر می شود و موتور سیکلت نرم و روان تر کار می کند.

اگر مشکل از روغن سوزی باشد که باید روغن سوزی را برطرف کرد و نحوه آن هم به دلایل روغن سوزی مرتبط است که دلایل روغن سوزی می‌تواند به ضعیف شدن رینگ های روغنی موتور سیکلت یا مشکل در سوپاپ ها و سرسیلندر موتور سیکلت باشد که باعث می‌شود روغن به محفظه احتراق نفوذ کند و باعث روغن سوزی شود.

اگر مشکل از کاربراتور موتورسیکلت باشد می توان با تنظیم کاربراتور این مشکل را رفع کرد.

چطور تشخیص دهیم که دود زدگی شمع به علت روغن سوزی است و یا تنظیم نبودن کاربراتور:

برای اینکه تشخیص دهیم که کثیفی که روی شمع وجود دارد به علت روغن سوزی است و یا تنظیم نبودن کاربراتور باید نگاه کنیم که این کثیفی و دود گی هایی که روی شمع وجود دارد دارای چربی است یا خیر اگر این دود گی ها چرب باشد می‌تواند به علت روغن سوزی باشد ولی اگر خشک باشد هیچ چربی نداشته باشد می‌تواند به علت تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت باشد.

۲ – تنظیم نبودن و یا کثیف بودن کاربراتور موتورسیکلت (خفه کردن موتور سیکلت ):

علت بعدی که در خفه کردن موتور سیکلت می تواند دخیل باشد تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت و یا کثیف بودن کاربراتور موتورسیکلت می باشد. وظیفه کاربراتور موتور سیکلت سوخت رسانی به موتور سیکلت می باشد و کاربراتور به این صورت عمل می کند که بنزین و هوا را توسط سوزن هایی که درون خود دارد با هم ترکیب کرده و به سمت ورودی سیلندر می فرستند پس اگر کاربراتور نتواند این عمل را به خوبی انجام دهد موتورسیکلت هم به خوبی کار نخواهد کرد که برای تنظیم کردن کاربراتور می توانید مقاله کاربراتور موتورسیکلت مراجعه نمایید که در آنجا به صورت کامل قطعات کاربراتور موتور سیکلت را توضیح داده ایم.

قطعات کاربراتور و تنظیم نبودن کاربراتور ، عکس داخل کاربراتور

۳- کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت:

از وظایف مهم فیلتر بنزین موتورسیکلت این است که اجازه نمیدهد آلاینده‌ها و مواد درشت وارد کاربراتور موتورسیکلت شود و بنزین را توسط فیلتر و صافی که دارد تمیز کرده و آلاینده های آن را می گیرد و بعد به سمت کاربراتور روانه می سازد.

در صورتی که فیلتر بنزین موتور سیکلت خراب باشد یا کثیف باشد بنزین را به راحتی از خود عبور نمی دهد و کاربراتور با کمبود بنزین مواجه می شود این می‌تواند باعث خفه کارکردن موتور سیکلت شود.

پس بهتر است به صورت دوره ای فیلتر بنزین موتورسیکلت خود را تعویض نمایید تا باعث این مشکلات نگردد.

کیفیت بنزینی که برای موتور سیکلت خود استفاده می‌کنید نیز هم می‌تواند روی فیلتر بنزین موتورسیکلت تاثیر گذار باشد و هرچه کیفیت بنزین بهتر باشد عمر فیلتر می تواند بیشتر شود.

در فیلتر بنزین موتور سیکلت معمولاً کاغذها و یا صافی هایی وجود دارند که می توانند بنزین را از خود عبور دهند و ذرات آلوده و مواد اضافی ترکیب شده با بنزین را نگه دارند.

فیلتر بنزین (خفه کردن موتور سیکلت )

۴- بسته بودن دریچه ساسات کاربراتور

کار ساسات کاربراتور این است که دریچه هوای کاربراتور را باز و بسته کند. هنگامی که به کاربراتور نگاه کنید یک اهرمی در کنار آن وجود دارد که به وسیله آن اهرم می توان دریچه هوای کاربراتور را باز و بسته کرد، به این اهرم ساسات کاربراتور می گویند و زمانیکه ساسات کاربراتور و یا اهرم آن به سمت پایین باشد دریچه هوای کاربراتور باز می باشد.

ساسات کاربراتور می‌تواند در سه حالت باز ، نیمه باز و بسته قرار گیرد که در حالت عادی به صورت باز و به سمت پایین می باشد و در شرایط خاص که بنزین نداریم و یا موتور خفه کرده باشد ، به این علت است که هوای بیشتری نسبت به بنزین در کاربراتور می باشد وبا بستن دریچه کاربراتور می توانیم از ورود هوای اضافی جلوگیری کرده و این امر باعث شود که بنزین و هوا به نسبت مساوی ترکیب شده و عمل انفجار به خوبی صورت گیرد و موتورسیکلت روشن شود.

دریچه ساسات کاربراتور

یکی دلایل دیگری که باعث خفه کردن موتور سیکلت می شود این است که دریچه ساسات کاربراتور موتور سیکلت بسته باشد و یا از تنظیم خارج شده باشد که این باعث می شود که هوا به اندازه کافی وارد کاربراتور نشود و بنزین و هوا به خوبی ترکیب نشوند و این  باعث می‌شود که انفجار به خوبی صورت نگیرد و موتور به صورت خفه کار کند.

برای رفع این مشکل می توانیم چک کنیم که دریچه ساسات کاربراتور باز باشد که در موتورهای هوندا معمولاً این اهرم ساسات به سمت پایین در حالت باز می باشد.

آیا اگر این اهرم مربوط به ساسات خراب شده باشد باید آنرا تعمیر و یا تعویض نمایید تا مشکل رفع گردد.

۵- تغییر میزان غلظت روغن در موتور سیکلت

معمولاً موتورسیکلت های مختلف روغن های مناسب خود را دارند که ویسکوزیته و غلظت متفاوتی دارند که بهترین نوع روغن را کارخانه سازنده موتور اعلام می‌کند.

وظیفه روغن موتورسیکلت این است که فضاهای خالی بین قطعات انجین موتور سیکلت مانند چرخ دنده ها و گیربکس فاصله های بین قطعات میل لنگ شاتون را پر کند و وقتی این فاصله ها پر شود موتور دقیق تر می تواند کار کند و از سر و صدای اضافی جلوگیری کند.

غلظت روغن موتورسیکلت

از مهمترین وظایف روغن موتور سیکلت کاهش اصطکاک بین قطعات داخلی موتور سیکلت می باشد و وقتی روغن مناسب با ویسکوزیته تعیین شده با و اندازه و حجم مناسب که کارخانه تعیین کرده وارد موتور سیکلت گردد عمل روغن کاری و کاهش اصطکاک بین چرخ دنده ها، شاتون و محفظه سیلندر و رینگ و پیستون ها به خوبی انجام می گردد و این باعث می شود که موتور به صورت نرم و روان کار کند. در صورتی که روغن نامناسب وارد موتور سیکلت شود دمای موتورسیکلت به شدت بالا می‌رود. در این حالت چون کاهش اصطکاک به خوبی انجام نمی گیرد و وقتی دمای موتور بیش از حد بالا رود می‌تواند باعث سوختن موتور سیکلت شود .

در حالت کلی وقتی روغن نامناسب وارد موتور سیکلت شود نرمی و اصطعکاک مناسب در موتورسیکلت ایجاد نمی گردد و این باعث سفت کار کردن قطعات  و در نهایت باعث میگردد قدرت موتور کم شده و موتور به صورت خفه کار کند.

۶- به وجود آمدن مشکلی در اگزوز موتور سیکلت (خفه کردن موتور سیکلت ):

یکی از دلایل دیگر که باعث خفه کارکردن موتور سیکلت می‌شود این است که مشکلی در اگزوز موتورسیکلت وجود داشته باشد. وظیفه مهم اگزوز موتورسیکلت این است که دوده ها و گاز های به وجود آمده توسط انفجار در موتور سیکلت را به بیرون منتقل کند و اگر اگزوز خراب شود می‌تواند باعث نامناسب کار کردن موتور سیکلت گردد.

exhaust اگزوز موتورسیکلت (خفه کردن موتور سیکلت )

مشکل اگزوز موتورسیکلت به دو حالت می تواند باشد:

حالت اول : کیپ شدن اگزوز موتور سیکلت و یا کاهش خروج گازهایی که از انفجار تولید می شود در این صورت باعث جمع شدن گازهای زیاد در محفظه انفجار شده و گاز ها به صورت کامل خارج نمی گردند و این باعث می شود که عمل انفجار به خوبی صورت نگیرد و باعث خفه کارکردن موتور سیکلت شود.

حالت دوم: این حالت برای زمانی است که دودهای زیادی از اگزوز خارج شوند که باعث می شود مصرف سوخت بیشتر گردد و این حالت هم می‌تواند یکی از عیب های اگزوز باشد.

۷- وجود مشکل در رله و یا ترانزیستور موتور سیکلت (مشکل برقی):

کار این قطعه‌ها تقویت جریان برق ورودی و هدایت آن به سمت شمع می باشد و اگر این قطعه نیم سوز شود و یا خراب شود باعث می شود که جریان برق ضعیف تری به شمع موتورسیکلت برسد و این باعث می شود که جرقه کیفیت مناسب را نداشته باشد و این نامناسب بودن کیفیت جرقه باعث میشود که موتور به خوبی کار نکند و اصطلاحاً موتور خفه کار کند.

سیم کشی کامل موتورسیکلت

برای تشخیص نیم سوز شدن رله و ترانزیستور آمی توان مقدار جرقه شمع را اندازه گیری کرد و مشاهده کرد که آیا جرقه کیفیت مناسب را دارد یا ندارد و اگر جرقه ای که توسط شمع ایجاد می شود ضعیف باشد( در صورتی که شمع موتور سیکلت سالم باشد. ) علت آن می تواند خرابی ترانزیستور و یا بوبین موتور سیکلت باشد که با تست هر کدام از قطعات می توان قطعه خراب را پیدا کرد و یا با عمل جایگزینی قطعه ها متوجه شد که کدام قطعه خراب است.

در پایان این مقاله از سایت موتورسل عوامل و علت هایی که باعث خفه کار کردن موتور سیکلت می‌شد را بررسی کردیم. درصور تی که شما هم تجربه ای در این مورد خفه شدن موتور سیکلت داشته‌اید و یا اطلاعات بهتری دارید می توانید در قسمت دیدگاه ها پایین همین صفحه با ما و خوانندگان این مقاله در میان بگذارید تا جهت رفع مشکل موتور سیکلت خود استفاده نمایند.

‫115 نظر ارسال شده در “7 علت مهم خفه کردن موتور سیکلت چیست؟{ برای رفع آن چه کاری انجام دهیم؟}

  1. منصور :

    سلام ببخشید یه موتورپاکشتی هوندا چهارزمانه دارم روشن میشه ولی گاز نمیخوره اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    • موتورسل :

      سلام سوالتون خیلی کلی هست.
      موتورتون انژکتوری یا کاربراتوری هست؟
      اول سیم گاز رو چک کنید پاره نشده باشه
      اگه سالم بود باید برید سراغ هواکش و کاربراتور
      اگه تا گاز میدین خاموش میشه ممکنه بنزین به کاربراتور نمیاد یا ساسات کاربراتور بالا هست
      اگه اینا همش سالم بود
      بعد شمع رو چک کن و شستشو بده چون راحت تر از مرحله بعد هست و برق شمع رو چک کن
      و در نهایت باید بری سراغ کاربراتور و شستشو و تنظیم کاربراتور

      • منصور :

        راجب دیافراگم اگه کسی اطلاعات بیشتری داره ممنون میشم توضیح بده

  2. حسین :

    سلام
    من‌ هوندا پاکشتی دارم و آیا اگزوز قهرمانی روش نصب کنم جواب میده

  3. محمد :

    سلام از عوامل موتورسل نهایت تشکر وقدردانی رادارم.امیدوارم حالتون خوب باشه

  4. امیر :

    سلام وقتی با سرعت موتور رو زیاد میکنم و موقعی که کاهش میدم مثلا از ۸۰ میام رو ۲۰ دیقه موتور رو۲۰ نمیرع خفه میشع مشکلش چیع

    • موتورسل :

      سلام
      دلایل مختلفی ممکنه داشته باشه – ممکنه از سیستم سوخت رسانی باشه یا سیستم جرقه زنی باید هر دو رو چک کنی
      بهتره اول سیستم جرقه زنی رو چک کنی اول از شمع شروع کن ببین شمع سالمه و جرقه باکیفیت داره یا خیر؟
      چون مورد داشتیم همه چیز اوکی بوده ولی چون بوبین خراب بوده توی دورهای پایین موتور خوب کار نمیکرد
      ________
      ولی این مشکلی که شما میگید بیشتر مشکل از سیستم سوخت رسانی هست یعنی اگه موتور کاربراتوری هست باید سراغ هواکش و فیلتر هوا رو تمیز کنی یا نو بندازی گاهی اوقات به این دلیل هوا به خوبی وارد کاربراتور نمیشه و ترکیب هوا و سوخت به خوبی انجام نمی‌شه و اگه با این موارد مشکل حل نشد بهتره بری سراغ خود کاربراتور و شستشو ، تنظیم و یا تعویض قطعات داخلی کاربراتور
      _____
      و اگر موتور انژکتور باشه باید بری دیاگ بزنی تا مشکل مشخص بشه و رفع کنی

  5. محمدحسین :

    سلام وقت بخیر ببخشید من یک موتور سیکلت ۱۲۵کویر کاربراتور دارم موتور رو که روشن میکنم بوی خام سوزی می دهد و کاتاف هم که می زنم دود سیاه ازش خارج می شود لوازم کاربرات ژیگلور ۸۵ و سوزن هم عوض و شمع هم عوض کردم ولی فایده نداشته لطفا راهنمایی کنید چکار کنم باتشکر

    • موتورسل :

      سلام
      احتمل داره کاربراتور تنظیم نباشه که توی مقاله تنظیم کاربراتور نکاتی را توضیح دادیم همچنین مقاله آموزش تعمیر کاربراتور
      در صورت حل نشدن مشکل با یک کاربراتور سالم موتور رو تست کنید چون ممکنه سوراخ های داخل کاربراتور جرم گرفته باشه و ممکنه با تعویض و تنظیم قطعات مشکل رفع نشه
      ممکنه دود حاصل از روغن سوزی هم باشه اگه دوده های روی شمع و خروجی اگزوز دارای چربی باشه احتمال داره از روغن سوزی باشه

  6. قاسم :

    سلام ،موتورم خیلی بد روشن میشه خیلی باید هندل بزنم وقتی هم روشن شد خفه کار میکنه انگار موتور نفس نداره پیش تعمیرکارهم بردم برقش را سر شمع چک کرد مشکلی نداشت کاربراتورش راهم تمیز کرد وحتی یک شمع نو هم انداختم روش فرقی نکرد،موندم مشکل از برقشه یا جای دیگش ،لطفا راهنمایی کنید

    • موتورسل :

      سلام – ممکنه مشکل از تنظیم نبودن و یا خرابی سوپاپ ها ، رینگ و پیستون باشه
      یا موتور روغن سوزی داره
      همچنین ضعیف بودن صفحه کلاچ هم ممکنه باعث کم شدن قدرت موتور باشه
      البته اول از همه باید سیستم جرقه زنی و کاربراتور چک بشه که شما میگید چک کردین

      • امیر :

        سلام خسته نباشید من یه موتور xl150دارم هندل میزنم روشن میشه تا گاز میدم خفه میشه خاموش میکنم مشکل از چیه؟؟؟؟؟؟

  7. کیان :

    سلام من یه موتور طرح ویو دارم وقتی روشن میکنم ریپ میزنه تا حالا همه چیزشو عوض کردم پیش هر مکانیک بردم چندتا قطعه شو عوض کردن درست نشد حتی سوپاپ و رینگ پستن کاربراتور کویل شمع بوبین ترانزیستور و خیلی چیزای دیگه شو عوض کردم ولی درست نشد که نشد حدودا ۴میلیون خرجش کردم تا الان

    • موتورسل :

      سلام
      در چه حالت هایی ریپ میزنه؟ هنگام روشن شدن یا دور های بالا و …
      شما که همه چیز رو عوض کردید عجیبه باز هم مشکل داره
      گاهی اوقات یک مشکل کوچک هم ممکنه باعث ریپ زدن بشه مانند کثیفی هواکش یا تنظیم نبودن پیچ هوای کاربراتور٬ نرسیدن بنزین کافی به کاربراتور به علت کثیفی سیفون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *