در این مقاله از مقاله های آموزشی موتور سیکلت در سایت موتوسل قرار است راجع به خفه کردن موتور سیکلت صحبت کنیم و دلایل آن را تک تک چک کنیم و مشکل که برای موتور سیکلت ما به وجود آمده است را رفع نماییم پس با موتورسیکلت در ادامه همراه باشید
موتورسیکلت وسیله نقلیه است که باید به صورت دوره ای آن را چک کنیم و مشکلاتی که در موتورسیکلت جوجه دارد را رفع نماییم گاهی اوقات یک مشکل کوچیک در موتورسیکلت میتواند به مشکل های خیلی بزرگتری تبدیل شود و هزینه های بسیار بیشتری را بر دست موتورسوار بگذارد.
***—> قیمت و خرید کویل موتور سیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع ترانزیستور موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع شمع موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع شارژر موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع بوق موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید لوازم یدکی موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع بوبین موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز انواع رینگ و پیستون موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز انواع کاربراتور موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز لوازم کاربراتور موتورسیکت <—***
دلایل بسیار زیادی میتواند باعث خفه شدن موتورسیکلت شود که در صورتی که به صورت اصولی از موتورسیکلت خود مراقبت نکنید این مشکل ها می تواند به وجود بیاید و حتی به مشکل بزرگتری تبدیل شود.
چرا موتور سیکلت خفه می کند؟
دلایل خفه کردن موتور سیکلت چیست؟
خفه کردن موتور سیکلت میتواند به یکی از علت های زیر باشد:
۱ – خرابی شمع موتور سیکلت
۲ – تنظیم نبودن و یا کثیف بودن کاربراتور موتور سیکلت
۳- کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت
۴- بسته بودن دریچه ساسات موتور سیکلت
۵ – تغییر میزان غلظت روغن موتور سیکلت
۶- به وجود آمدن مشکلی در اگزوز موتور سیکلت
۷- وجود مشکل در رله و یا ترانزیستور موتور سیکلت (مشکل برقی)
این مواردی که بیان کردیم میتواند باعث خفه کار کردن موتور سیکلت و درست کار نکردن موتور سیکلت باشد حال هر کدام از آنها را بررسی می کنیم پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.
۱ – خرابی شمع موتور سیکلت:
یکی از لوازم و قطعات مهم موتور سیکلت که در کارکرد آن نقشی اساسی دارد شمع موتور سیکلت می باشد . کار این قطعه ایجاد جرقه مناسب برای انجام عمل احتراق و انفجار در سیلندر می باشد که در صورتی که شمع موتور سیکلت خراب باشد ، کیفیت جرقه پایین می آید و عمل انفجار به صورت کامل انجام نمی گیرد و باعث می شود که موتور سیکلت به صورت خفه کار کند.پس سالم بودن شمع موتور سیکلت در کارکرد موتور نقشی اساسی دارد.

در اکثر موارد شمع موتور سیکلت کثیف می شود و دوده می زند و یا حتی خوردگی در نوک آن ایجاد می شود، کثیف شدن شمع موتورسیکلت می تواند علت های مختلفی مانند روغن سوزی یا تنظیم نبودن کاربراتور موتور سیکلت باشد که با تمیز کردن شمع موتور سیکلت توسط بنزین و یا مواد پاک کننده کیفیت جرقه بهتر می شود و موتور سیکلت نرم و روان تر کار می کند.
اگر مشکل از روغن سوزی باشد که باید روغن سوزی را برطرف کرد و نحوه آن هم به دلایل روغن سوزی مرتبط است که دلایل روغن سوزی میتواند به ضعیف شدن رینگ های روغنی موتور سیکلت یا مشکل در سوپاپ ها و سرسیلندر موتور سیکلت باشد که باعث میشود روغن به محفظه احتراق نفوذ کند و باعث روغن سوزی شود.
اگر مشکل از کاربراتور موتورسیکلت باشد می توان با تنظیم کاربراتور این مشکل را رفع کرد.
چطور تشخیص دهیم که دود زدگی شمع به علت روغن سوزی است و یا تنظیم نبودن کاربراتور:
برای اینکه تشخیص دهیم که کثیفی که روی شمع وجود دارد به علت روغن سوزی است و یا تنظیم نبودن کاربراتور باید نگاه کنیم که این کثیفی و دود گی هایی که روی شمع وجود دارد دارای چربی است یا خیر اگر این دود گی ها چرب باشد میتواند به علت روغن سوزی باشد ولی اگر خشک باشد هیچ چربی نداشته باشد میتواند به علت تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت باشد.
۲ – تنظیم نبودن و یا کثیف بودن کاربراتور موتورسیکلت (خفه کردن موتور سیکلت ):
علت بعدی که در خفه کردن موتور سیکلت می تواند دخیل باشد تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت و یا کثیف بودن کاربراتور موتورسیکلت می باشد. وظیفه کاربراتور موتور سیکلت سوخت رسانی به موتور سیکلت می باشد و کاربراتور به این صورت عمل می کند که بنزین و هوا را توسط سوزن هایی که درون خود دارد با هم ترکیب کرده و به سمت ورودی سیلندر می فرستند پس اگر کاربراتور نتواند این عمل را به خوبی انجام دهد موتورسیکلت هم به خوبی کار نخواهد کرد که برای تنظیم کردن کاربراتور می توانید مقاله کاربراتور موتورسیکلت مراجعه نمایید که در آنجا به صورت کامل قطعات کاربراتور موتور سیکلت را توضیح داده ایم.

۳- کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت:
از وظایف مهم فیلتر بنزین موتورسیکلت این است که اجازه نمیدهد آلایندهها و مواد درشت وارد کاربراتور موتورسیکلت شود و بنزین را توسط فیلتر و صافی که دارد تمیز کرده و آلاینده های آن را می گیرد و بعد به سمت کاربراتور روانه می سازد.
در صورتی که فیلتر بنزین موتور سیکلت خراب باشد یا کثیف باشد بنزین را به راحتی از خود عبور نمی دهد و کاربراتور با کمبود بنزین مواجه می شود این میتواند باعث خفه کارکردن موتور سیکلت شود.
پس بهتر است به صورت دوره ای فیلتر بنزین موتورسیکلت خود را تعویض نمایید تا باعث این مشکلات نگردد.
کیفیت بنزینی که برای موتور سیکلت خود استفاده میکنید نیز هم میتواند روی فیلتر بنزین موتورسیکلت تاثیر گذار باشد و هرچه کیفیت بنزین بهتر باشد عمر فیلتر می تواند بیشتر شود.
در فیلتر بنزین موتور سیکلت معمولاً کاغذها و یا صافی هایی وجود دارند که می توانند بنزین را از خود عبور دهند و ذرات آلوده و مواد اضافی ترکیب شده با بنزین را نگه دارند.

۴- بسته بودن دریچه ساسات کاربراتور
کار ساسات کاربراتور این است که دریچه هوای کاربراتور را باز و بسته کند. هنگامی که به کاربراتور نگاه کنید یک اهرمی در کنار آن وجود دارد که به وسیله آن اهرم می توان دریچه هوای کاربراتور را باز و بسته کرد، به این اهرم ساسات کاربراتور می گویند و زمانیکه ساسات کاربراتور و یا اهرم آن به سمت پایین باشد دریچه هوای کاربراتور باز می باشد.
ساسات کاربراتور میتواند در سه حالت باز ، نیمه باز و بسته قرار گیرد که در حالت عادی به صورت باز و به سمت پایین می باشد و در شرایط خاص که بنزین نداریم و یا موتور خفه کرده باشد ، به این علت است که هوای بیشتری نسبت به بنزین در کاربراتور می باشد وبا بستن دریچه کاربراتور می توانیم از ورود هوای اضافی جلوگیری کرده و این امر باعث شود که بنزین و هوا به نسبت مساوی ترکیب شده و عمل انفجار به خوبی صورت گیرد و موتورسیکلت روشن شود.

یکی دلایل دیگری که باعث خفه کردن موتور سیکلت می شود این است که دریچه ساسات کاربراتور موتور سیکلت بسته باشد و یا از تنظیم خارج شده باشد که این باعث می شود که هوا به اندازه کافی وارد کاربراتور نشود و بنزین و هوا به خوبی ترکیب نشوند و این باعث میشود که انفجار به خوبی صورت نگیرد و موتور به صورت خفه کار کند.
برای رفع این مشکل می توانیم چک کنیم که دریچه ساسات کاربراتور باز باشد که در موتورهای هوندا معمولاً این اهرم ساسات به سمت پایین در حالت باز می باشد.
آیا اگر این اهرم مربوط به ساسات خراب شده باشد باید آنرا تعمیر و یا تعویض نمایید تا مشکل رفع گردد.
۵- تغییر میزان غلظت روغن در موتور سیکلت
معمولاً موتورسیکلت های مختلف روغن های مناسب خود را دارند که ویسکوزیته و غلظت متفاوتی دارند که بهترین نوع روغن را کارخانه سازنده موتور اعلام میکند.
وظیفه روغن موتورسیکلت این است که فضاهای خالی بین قطعات انجین موتور سیکلت مانند چرخ دنده ها و گیربکس فاصله های بین قطعات میل لنگ شاتون را پر کند و وقتی این فاصله ها پر شود موتور دقیق تر می تواند کار کند و از سر و صدای اضافی جلوگیری کند.

از مهمترین وظایف روغن موتور سیکلت کاهش اصطکاک بین قطعات داخلی موتور سیکلت می باشد و وقتی روغن مناسب با ویسکوزیته تعیین شده با و اندازه و حجم مناسب که کارخانه تعیین کرده وارد موتور سیکلت گردد عمل روغن کاری و کاهش اصطکاک بین چرخ دنده ها، شاتون و محفظه سیلندر و رینگ و پیستون ها به خوبی انجام می گردد و این باعث می شود که موتور به صورت نرم و روان کار کند. در صورتی که روغن نامناسب وارد موتور سیکلت شود دمای موتورسیکلت به شدت بالا میرود. در این حالت چون کاهش اصطکاک به خوبی انجام نمی گیرد و وقتی دمای موتور بیش از حد بالا رود میتواند باعث سوختن موتور سیکلت شود .
در حالت کلی وقتی روغن نامناسب وارد موتور سیکلت شود نرمی و اصطعکاک مناسب در موتورسیکلت ایجاد نمی گردد و این باعث سفت کار کردن قطعات و در نهایت باعث میگردد قدرت موتور کم شده و موتور به صورت خفه کار کند.
۶- به وجود آمدن مشکلی در اگزوز موتور سیکلت (خفه کردن موتور سیکلت ):
یکی از دلایل دیگر که باعث خفه کارکردن موتور سیکلت میشود این است که مشکلی در اگزوز موتورسیکلت وجود داشته باشد. وظیفه مهم اگزوز موتورسیکلت این است که دوده ها و گاز های به وجود آمده توسط انفجار در موتور سیکلت را به بیرون منتقل کند و اگر اگزوز خراب شود میتواند باعث نامناسب کار کردن موتور سیکلت گردد.

مشکل اگزوز موتورسیکلت به دو حالت می تواند باشد:
حالت اول : کیپ شدن اگزوز موتور سیکلت و یا کاهش خروج گازهایی که از انفجار تولید می شود در این صورت باعث جمع شدن گازهای زیاد در محفظه انفجار شده و گاز ها به صورت کامل خارج نمی گردند و این باعث می شود که عمل انفجار به خوبی صورت نگیرد و باعث خفه کارکردن موتور سیکلت شود.
حالت دوم: این حالت برای زمانی است که دودهای زیادی از اگزوز خارج شوند که باعث می شود مصرف سوخت بیشتر گردد و این حالت هم میتواند یکی از عیب های اگزوز باشد.
۷- وجود مشکل در رله و یا ترانزیستور موتور سیکلت (مشکل برقی):
کار این قطعهها تقویت جریان برق ورودی و هدایت آن به سمت شمع می باشد و اگر این قطعه نیم سوز شود و یا خراب شود باعث می شود که جریان برق ضعیف تری به شمع موتورسیکلت برسد و این باعث می شود که جرقه کیفیت مناسب را نداشته باشد و این نامناسب بودن کیفیت جرقه باعث میشود که موتور به خوبی کار نکند و اصطلاحاً موتور خفه کار کند.

برای تشخیص نیم سوز شدن رله و ترانزیستور آمی توان مقدار جرقه شمع را اندازه گیری کرد و مشاهده کرد که آیا جرقه کیفیت مناسب را دارد یا ندارد و اگر جرقه ای که توسط شمع ایجاد می شود ضعیف باشد( در صورتی که شمع موتور سیکلت سالم باشد. ) علت آن می تواند خرابی ترانزیستور و یا بوبین موتور سیکلت باشد که با تست هر کدام از قطعات می توان قطعه خراب را پیدا کرد و یا با عمل جایگزینی قطعه ها متوجه شد که کدام قطعه خراب است.
در پایان این مقاله از سایت موتورسل عوامل و علت هایی که باعث خفه کار کردن موتور سیکلت میشد را بررسی کردیم. درصور تی که شما هم تجربه ای در این مورد خفه شدن موتور سیکلت داشتهاید و یا اطلاعات بهتری دارید می توانید در قسمت دیدگاه ها پایین همین صفحه با ما و خوانندگان این مقاله در میان بگذارید تا جهت رفع مشکل موتور سیکلت خود استفاده نمایند.
با سلام. ممنون از پستتون و سایت خوبتون.
بنده موتورم ان اس 200 مدل کاربراتور هستش.
چند وقت پیش موتور اکیه اکی بود تا اینکه یک روز پیستون شروع کرد صدای شدید تق تق دادن و انجین استپ شد و وقتی استارت میزدم روشن نمیشد. بردم تعمیرگاهی و تعمیرش کردند و خلاصه لوازم نو داخل سیلندر و موتور رو عوض کردند.
موتور رو که تحویل گرفتم دیگه مثل قبلش جون و شتاب نداره و وقتی که گاز میدی دور موتور بالا میره یهو ریپ میزنه و روی دنده 3-4 به بالا دور موتور تا 7 میاد (هرچی گاز میدم بالاتر نمیره) . بردم جای دیگه (تعمیرکار درست حسابی) و گفتند کاربراتوره و بازش کردن و لاستیک دیافگرام کاربراتور و تمیزکاریشو کرد. موتورم کامل دوباره باز کردند، زنجیر تایم اکیه(تک استارت روشن میشه و مثل ساعت کار میکنه)، فیلرگیری شده اکیه، شمع ها رو چک کردن و یکیشو حتی عوض کرد و نو انداخت، برق و سیمارو چک کرد و اکی بود.
در نهایت زمانی که فیلتر هوا (اینم چک کردند و سالمه) رو از روش برمیداشت موتور خیلی بهتر میشد و گازخورش خوب میشد، ولی وقتی با فیلتر هواس همون خفگی سرجاشه.
کلافه شدم دیگه سر این موضوع نمیدونم چیکار کنم. هرجا بردم (نمایندگی، تعمیرکار کاربلد) نشون دادمو هزینه اجرت دادم نتونست
رفع کنه.
آخریه که 3 نوع مختلف دیافراگمم تست کرد و دیدم درست نشد.
بنظرتون مشکل چجوری حل میشه؟
ببخشید طولانی بود ولی واقعا 1 هفتس دارم میدوئم برای درست کردن این ایرادش.
مرسی
سلام چک کنید ببینید ورودی هواکش سوراخش بسته نباشه و از فیلتر هوای نو استفاده کنید
اگه راه ورودی هوا اوکی هست و هوا راحت عبور میکنه احتمال داره مشکل از کاربراتور باشه و بهتره تعمیرکار با یک کاربراتور جایگزین تست کنه و از خرابی کاربراتور مطمئن بشه و درنهایت اگه با شستشو و سرویس کاربراتور موتور تعمیر نشد کاربراتور رو تعویض کنه
مممنون از پاسخ سریعتون.
شستشو و همه اینکارارو کردم.
بردم برای چک کردن با یک کاربراتور دیگر ولی نداشت دم دستش. حتما اینکارو هم میکنم.
ممنونم.
سلام موتورسیکلت طرح ویو دارم موتور گاهی حین حرکت خاموش میشه چندبار که هندل میزنم دوباره روشن میشه باز یه مسیری رو میرم خاموش میشه دوباره هندل میزنم روشنش میکنم یه وقتایی هم مسیری رو میرم و میام خاموش نمیشه بیشتر هم تو دور پایین خاموش میشه مشکل از چی میتونه باشه
سلام در این موارد باید هر دو سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی چک بشه و اونی که مشکل داره رفع بشه و تا تست نشه نمیشه نظر داد
سلام من ایکسل ۱۵۰ دارم موتور خیلی خوب کار میکنه ولی وقتی میری کوه یکم که میرونی داغ می کنه موتور بعد خفه میکنه یکم که میمونی باز درست میشه انگار یچیزی جلو آزاد شدن قدرت موتورو گرفته.. نظرتون چیه؟
سلام احتمال داره صفحه کلاچ یا رینگ و پیستون ها ضعیف هست و با داغ شدن عملکردشون میاد پایین و بهتره برای تشخیص این موارد رو تست کنید و بعد از تشخیص از جنس باکیفیت استفاده کنید
استاد سلام و خسته نباشید
موتورم 125کاربراتور هست
وقتی موتور داغ میشه و خلاص میکنم یا موقعی ای که گاز نمیدم (حتی برای چند ثانیه) موتور خاموش میشه بعد با ی هندل روشن میشه (مخصوصا الان که تابستان هست و موتور زود تر داغ میکنه)
مشکلش به نظرتون از کجا هست
خودم فکر کنم از ترانزیستور باشه
(شمع موتور هم خوبه دوده یا روغن سوزی نداره)
موتور کلا در حالت توقف بیشتر داغ میکنه چون یکی از خنک کننده های موتور هوا هست و در حال حرکت هوا بیشتر با انجین تر تماس هست
یکی از خنک کننده های دیگه روغن هست و اگه واقعا از موتورهای مثل خودش بیشتر داغ میشه ممکنه به علت بسته شدن سوراخ های داخلی انجین باشه
سلام مشکل مشابه داشتم امروز سیم گاز رو با اچار فرانسه جمع کردم حل شد
ماله منم اینجوری بود کویل رو تعویض کردم درست شد
سلام یه موتور روان 200دارم در حین حرکت خاموش میشه شمع و بوبین و شارژر تعویض شده مشکل از کجاست ؟
بهتره مقاله مدار شارژ موتورسیکلت رو بخونید اخرش یک عکس هست که مدار شارژر و مدار جرقه زنی رو نشون میده شما باید ترانزیستور و کوئل رو هم چک کنید در کل خود بوبین جرقه زنی جدا هست و ممکنه اون خراب شده باشه
سلام یه موتور پالس یو جی فور ١٨٠ دارم چند روزی هست وقتی گازم رو افزایش میدادم تا دور موتور بالا بره یهو یه حس خفگی دست میداد بعد حالتش عادی میشد ولی امروز یهویی دیگه روشن نشد اگرم روشن میشد باید پرگاز روشن میکردی ولی به هرحال بازم خاموش میشد شمع عوض کردم بازم نشد به نظر شما مال ترانزیستوره یا بوبین یا شاید مشکل دیگه ای میتونه داشته باشه تورو خدا راهنماییم کنین من جایی هستم ک به تعمیرگاه دسترسی ندارم باتشکر
سلام کلا دو حالت داره یا سیستم سوخت رسانی مشکل داره یا سیستم جرقه زنی بهتره راجب هر دو بخونبد و تست کنید ببینید مشکل از کجاست
اگه کاربراتور جایگزین دارید یا موتور دیگه بهتره کاربراتور هارو با هم جایگزین کنید تا راحت تر به نتیجه برسید چون تست به روش جایگزینی خیلی از زمانت رو صرفه جویی میکنه اگر ندارید که باید کاربراتور رو شستشو بدید و قطعات رو چک کنید رسوب گرفتگی نداشته باشه و بعد اونو ببندید و تنظیم کنید
و سیستم برقی و جرقه زنی رو هم باید تست کنید تا قطعه خراب رو پیدا کنید
دقیق نمیشه گفت مشکل از کدوم بخش هست وقتی موتور راحت میره رو یکبار کیفیت جرقه سر شمع تست کن و وقتی موتور خراب شد هم دوباره این جرقه رو ببین اگه تغییری نداشت مشکل از خرابی این قسمت نیست
سلام من یه آپاچی ۱۸۰مدل۹۵دارم
موتور سفت کار میکنه و زود داغ میشه انقدر داغ میشه که باک هم داغ میکنه میخواستم ببینم به چه دلیله
سلام ممکنه روغن بخوبی داخل انجین چرخش نداره و ممکنه سوراخ های مربوط به چرخش روغن در موتور جرم گرفته باشه و علت آن هم میتونه استفاده از روغن بیکیفیت یا دیر عوض کردن روغن باشه
سلام من یدونه موتور هوندا پرواز انژکتور ک کاربرات شده خریدم ولی باک انژکتور هنوز روشه
این موتور خیلی کم راه میره شتاب خیلی کمی داره انقدری ک گاز میخوره موتور راه نمیره دنده پنج نهایت سرعت ۸۰ تاست
نمیدونم مشکل از کجاست لطفا راهنمایی کنید
سلام دلایل زیادی وجود داره
مثلا میتونه صفحه کلاچ موتور ضعیف شده باشه یا اینکه رینگ و پیستون موتور ضعیف شده که قدرت و شتاب موتور کم شده
البته به کاربراتور و بقیه موارد مثل ضعیف بودن سیستم جرقه زنی هم مربوطه که باید تک تک این موارد رو چک کنی
سلام من یک موتور سیکلت تریل ۱۵۰ mkz دارم درحالت درجا خوب کار میکند ولی وقتی گاز میدم خفه میشه و از اگزوز صدای تق تق بلند میاد
سلام احتمالا مشکل از سیستم سوخت رسانی باشه که توی بخش نظرات همین صفحه و کاربراتور موتور به چندین سوال مشابه پاسخ داده شده
موتور روشن میشود ولی هنگام گاز دادن خاموش میشود مشکل چیست؟
بالا بودن ساسات یا کیپ بودن دریچه هوا به علت کثیفی بیش از حد یا در نهایت ضعیف بودن بوبین جرقه زنی
سلام خسته نباشید
موتور ۱۲۵ بنزینش کم بودن خفه کرد خاموش شد الان بنزین خریدیم ولی باز روشن نمیشه میشه راهنمایی کنید
و اینکه طبق گفته شما ساسات رو هم تو حالت بست گذاشتیم تا کی درست میشه
سلام اگه علت خاموش شدن موتور بابت کم بودن بنزین بوده باشه به محض بنزین زدن باید روشن بشه و نباید بیشتر از 5 دقیقه طول بکشه
البته در حالت ساسات باید گاز موتور رو نگهدارید تا روشن بشه (ممکنه لازم باشه گاز رو تا آخر بپیچید و هندل یا استارت بزنید و بعد از روشن شدن ساسات رو پایین بیارید)
ممکنه روشن نشدن موتور بعلت نبود جرقه سر شمع و یا خرابی شمع هم باشه که باید چک کنید
سلام موتورم ۱۲۵ احسانه ۹۳
موتور رو رویه زاپاش که میذارم خفه میکنه اصلا روشن نمیشه هرچی هندل میزنم مال چیه لطفا راهنماییم کنین❤️
اگه منظورت زاپاس شیر بنزینه شیر بنزین مشکل داره و باید چک کنی و در صورت تعمیر نشدت تعویضش کنی
سلام موتور دارم 125 مدل 86 کاربراتور نو انداختم موقع خلاص یواش گاز میدم خفه نمیکنه یکم تند گاز میدم خفه میکنه بعض یوفت ها دنده3 سرابلای پت پت میکنه خیل یبدم میاد یکم موقع خلاص بودن گاز یمدم خفه میکنه یا اصلا موقع دنده 2 برای تکچرخ اصلا 1 سانت هم بلند نمیشه موتور یک دفعه گاز بدم کلاچ وا لکنم خفه میکنه این صداره میده پررررررر
سلام برای تشخیص مشکل باید سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه زنی چک بشه ولی احتمال بیشتر مشکل از سمت کاربراتور یا خرابی ورودی هوا یا هواکش هست ولی از چک کردن خود شمع از لحاظ کثیفی و جرقه قوی سر شمع هم نباید غافل بود احتمال داره جرقه به اندازه کافی تولید نمیشه در انفجار سوخت کم میاره
سلام استادممنون میشم کمکم کنین من هنوندا۱۲۵دارم باهاش اسنپ کارمیکنم..حول حوش ۷روزپیش موتورم روغن سوزی داشت .موتورشلوغ کارمیکرددنده تایم بادامک وروغن سوزی شودادم تعمیرکاردرست کرداگزوز۲۰۰نوبهش زدم حتی کاربراتورنوگرفتم جنس خوب راپیدو.تاامروزخوب کارمیکردامشب توسرویس بودم یهوخاموش شداینقدهندل زدم تایک ربع تاروشن شدانگارخفه کرده.راستش شمع نگاه نکردم امشب اومدم خونه گفتم دهانه اگزوزرویه نگاه بکنم دست کشیدم دیدم به چربی میزنه دستم یعنی خشک نبوددوده اگزوز..میخواستم ببینم ازچی..میخواستم فردابرم یه شمع بگیرم وروغن موتورعوض کنم شایدخوب بشه قبلش برنامه شماروخوندم گفتم یه پیام بدم که کمکم کنین ممنون میشم چون اسنپ چیزی دارمدی اونقدندارم که همش خرج موتوربکنم ممنون میشم جواب بدین..یاحق🙏🙏🙏
سلام یک مورد مهم آب بندی موتور هنگام قطعات انجین هست که اگه آب بندی نکنی و به موتور فشار بیاری مثلا یهو به موتور گاز بدی و بار سنگین جابجا کنی باعث میشه موتور دوباره به روغنسوزی بیوفته
موارد جانبی مثل استفاده از روغن باکیفیت و تعویض بموقع روغن و چک کردن پاشش روغن به سیلندر هم مهمه
احتمال داره چربی داخل اگزوز مال قبل باشه برای اطمینان بهتره چربی و سیاهی شمع رو چک کنید و رنگ روغن رو چک کنید که اگه زود سیاه میشه احتمالا دوباره موتور به روغنسوزی افتاده
سلام موتور من ترانزیستورشد سوخته بود من فکر میکردم از کاربراتوره،بعد کاربراتور وقتی که پیستون گاز رو باز کردم پیستون گاز خیلی سفت از جاش در اومد و وقتی خواستم دوباره بزنمش جا به خیلی سفت جا رفت و اصلا نمیشد در پوش کاربراتور رو بست و وقتی گاز میدادم خیلی نرم بود
بعدش موتورو بردم تعمیرگاه گفت از ترانزیستوره که روشن نمیشه بعدش هم چنتا پیستون گاز روی کاربراتورم امتحان کرد یکیشون به راحتی رفت جا
بعد هندل زدم موتور روشن شد و کار کرد وقتی باهاش رفتم بیرون موتور روی سلو وقتی گاز میدی خفه میکنه و توی دور هم وقتی گاز میدی موتور گاز میخوره ولی به اون اندازه راه نمیره و موتورم کاتاف نمیخوره دور موتور هم تا۸ هزار بیشتر پر نمیشه
مشکل از چی میتونه باشه؟
سلام احتمال داره از سوزن کاربراتور باشه بهترین حالت اینه که روی شیار وسط باشه اول اینو چک کن
البته ممکنه به علت کثیفی یا تنظیم نبودن کاربراتور هم باشه یک باک بنزین سوپر بزن اگه مشکل رفع نشد بهتره کاربراتور رو شستشو بدی
سلام من یه موتور ۱۲۵ هوندا دارم ندانسته آب رو به جای بنزین ریختم مشکلی پیش میاد؟
سلام بهتره تمام باک رو خالی کنی وگرنه ممکنه باعث خرابی کاربراتور و زنگ زدگی باک بشه
سلام خسته نباشید من یدونه هوندا دیو دارم روش میشه ولی گاز نمیخوره رینگ پیستون هم نگاه کردم سالمه اون سیم گاز کاربراتور رو که در میارم گاز میخوره ولی پقتی میندازم روش خاموش میشه باز ممنون میشم راهنمایی کنین
سیم گاز ممکنه مشکل داشته باشه توضیحاتتون یکم مبهم هست
اگه سیم گاز سالم بود باید کاربراتور چک بشه
سلام من یهاکس ال ۱۵۰دارم هندل میخوره وقتی گاز میدم خاموش میشه
سلام مقالات راجب کاربراتور موتورسیکلت و برق بوبین -ترانزیستور -کوئل موتور رو بررسی کنید و نظرات رو بخونید
سلام من موتور ۲۰۰ دارم احسان ولی وقتی میخام روشن کنم به دنده بدمو حرکت کنم خفه میشه باید چیکار کنم با تشکر
درمرحله اول سیستم سوخت رسانی و درمرحله بعدی سیستم جرقه زنی باید تست بشه
دربخش نظرات قبلا چنین سوالاتی پرسیدن–> همین مقاله و مقاله های شارژر موتورسیکلت و کاربراتور رو ببینید
سلام من موتور بی کلاج دارم یک ماه پیش موتور روغن سوز بود دادم درستش کردن مکانیک گفت بعد از ۲۰روز که ۳تا باک بنزین تمام کرد بیارش فیلرگیری کنم که من چند روز پیش دادم انجام داد بعد که رفتم فردای اونروز داشتم میرفتم دیدم موتور مثل اینکه داره بنزین تمام میکنه ریپ زد خاموش شد بعد از نیم ساعت هرچی هندل زدم روشن نشد تا بعد از چند هندل روشن شد دوباره میرفتم باز همینجوری در طول روز تکرار میشد تا دیروز که آمدم موتور روشن کنم اصلا روشن نمی شد یا اگه هم روشن میشد سریع ریپ میخورد خاموش میشه به نظر شما مال چی هسته لطفا جواب بدین
سلام. بر اساس توضیحاتی که شما ارائه دادید، به نظر میرسد که مشکل شما با سیستم الکتریکی موتور مربوط میشود. احتمالاً یکی از قطعات الکتریکی مانند باطری، سیمهای برق، شمعهای اشتعال یا سنسورها دچار خرابی شده است.
بهتر است ابتدا وضعیت باطری را بررسی کنید و مطمئن شوید که آن کاملاً شارژ شده است. سپس به بررسی سیمهای برق و شمعهای اشتعال بپردازید تا مطمئن شوید که همه چیز درست کار میکند. در صورتی که همه قطعات الکتریکی درست عمل میکنند، ممکن است مشکل از سنسورهای مختلف باشد که نیاز به تعویض دارند
سلام ببخشید موتورم وقتی که باد میشد نمیکشید یعنی دیگه نمیتونست راه بره خاموش میکرد گفتند صفحه کلاچ را تعویض کن تعویض کردم ولی باز هم که گاهی اینطور میشه یا یک نفر سوار میکنم بعضی موقع ها نمیره ممنون میشم جواب بدید سپاس از شما
سلام درچنین مواردی اول باید از سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی اطمینان حاصل کرد و بعد سراغ انجین رفت که شامل بررسی رینگ و پیستون ،سوپاپ ها ، صفحه کلاچ و … میشه
سلام موتورم تازه صفحه کلاچ انداختم ولی بازم که گاهی نمیکشه
سلام موتور هوندا 125 دارم
رینگ پیستون تازه کردم
روغن سوزی رو گرفتم
شمع سریع میسوزه انگار زیرش دوده سیاه میزنه
بعد موتور دور موتور میره خفه میکنه اینگار ریب میزنه
کاربراتور و بوبین هم نوعع
سلام کاربراتور نو هم هست که تنظیم نباشه و باعث دوده زدن شمع بشه
سلام من یه موتور ۶۰۰ دارم و توی دورهای وسط خفه میکنه و دور خیلی بالا نفسش باز میشه قبلاً هم دور پایین خوب بود ولی دور بالا خفه میکرد که ژیگلور عوض کردم الان برعکس شده
اگه مشکل از برق نیست باید کاربراتور رو دوباره بررسی کنید پین سوزن کاربراتور رو اگه جابجا کردید به حالت اولیه برگردونید
سلام .خدا به شما خیر بده که اینقدر باحوصله جواب دقیق میدید.
من یک پیرمرد موتور سوار هستم موتور تی وی اس راکز (لاکی مدل ۱۳۹۰) دارم خیلی موتور نرم و خوبی هست ولی مدتی هست که بد روشن میشه وحتما باید ساسات را ۵ دقیقه نگه دارم و با همان ساسات باز به دنده که میزنم تا میخواد حرکت کنه خاموش میشه ایرادش چیه ؟
درحین حدکت هم موتور صدا میده ؟
باتشکر فراوان
سلام ممنونیم از لطف شما
در هوای سرد کاربراتور عملکرد مناسبی نداره و برای اینکه خوب کار کنه نیاز هست یکم کاربراتور گرم بشه برای همین چند دقیقه باید موتور کارکنه تا گرمای موتور به کاربراتور برسه
با ساسات باز موتور حرکت نمیکنه چون مقدار هوای زیادی داخل کاربراتور میاد
برای تست میتونید کاربراتور رو گرم کنید یا صبر کنید هوا گرم بشه بعد امتحان کنید
و درنهایت اگر باز هم مشکل برقرار بود کاربراتورتون نیاز به شستشو داره
البته از این هم غافل نشید که شمع موتور رو بررسی کنید و شستشو بدین و برق شمع رو تست کنید که جرقه خوب و پرقدرتی داشته باشه(چون مشکل برقی هم ممکنه باعث چنین مشکلی بشه)
سلام من یه پاکشتی یاماها انژکتور دارم وقتی روشن میکنم صداش خوبه ولی وقتی یکم راه میرسه صدای خفگی میده و گازش سفت میشه
سلام وقت بخیر .یه موتور ۲۰۰تخت دارم الان روشن میکنم روشن میشه ولی به محض اینکه بخوام گاز بدم خاموش میشه
سلام باید سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی تست بشه
سلام وقت بخیر
یه هندا 125 دارم
باتری رو نمی تونه پر کنه
میگن اگر شارجر خراب باشه
برق اضافی زیادی میاد و لامپ می سوزه
ولی متور من برق کمی میاد آیا شارج ی هست که برق کمی بیرون بدهد
یا نتواند باتری را شارج کند یا به عبارتی دیگر ضعیف باشد
سلام هم میتونه از شارژر باشه و هم از بوبین و باید بررسی بشه توی مقاله مدار شارژ موتورسیکلت کلی سوال و جواب راجب این مشکلات هست.
سلام
من یدونه موتور Honda cgl 125 دارم موتور رو روشن میکنم کار میکنه بعد گاز میدم خفه میکنه از اگزوز جرقه میده بیرون.سریع هم شمع خراب میشه.
مشکلش چیه؟؟؟
احتمالا خام سوزی داره که ممکنه بدلیل تنظیم نبودن کاربراتور یا ضعف سیستم جرقه زنی باشه و باید بررسی بشه
سلام خسته نباشید من ی موتور هندا دارم از وقتی که خریدمش موتور دپ هست شتاب ندارع وقتی دوترکه هستم ولی یک ترکه شتاب کمی داره علت چیه؟
سلام سلامت باشید
ممکنه از صفحه کلاچ یا رینگ و پیستون ها باشه و نشانه ضعیف شدن اوناست
سلام خسته نباشید من موتورم وقتی سرده روشن میشه وقتی بیش از پنج یا شیش کیلومتر راه میرم موتور به مرور ضعیف میشه و خفه کار میکنه وقتی داغه که اصلا روشن نمیشه باید واستم تا موتور سرد بشه من موندم الان چیکار کنم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم
سلام باید سیستم برق رسانی بعد از خاموش شدن چک بشه و ببینی برق به شمع میرسه یا نه
اگه برق اوکی بود ممکنه از سیستم سوخت رسانی باشه
سلام
من یه موتور طرح کلیک دارم. موتور روشن میشه و روی جک هر چی که گاز میدم مشکلی نداره اما به محض اینکه میخوام حرکت کنم تا گاز میدم خاموش میشه
سلام میتونید به سیستم سوخت رسانی و کاربراتور شک کنید البته قبلش از قوی بودن جرقه سر شمع مطمئن بشید بعد سراغ کاربراتور برید که چند مقاله برای تنظیم و رفع مشکل کاربراتور توی موتورسل هست
سلام برای دوستانی که موتور kld200 دارن یه تجربه دارم که میگم شاید کمکتون کنه
اول از همه این که لنت عقب با مدل باکسر جنس خوب عوض کنید حتما
اگر مشکل خاموش شدن تو دور آرام دارید حتما استپر باز کنید زیر فلاپ سمت راست بدون کشیدن فیشش و دست زدن به سرش با اسپر انژکتور شور و با فشار خود اسپری با نی قرمزی که داره تمیزش کنید تا دوده هاش بره کامل بعدش چندتا هندل بزنید چون موتور بد روشن میشه بعد استارت و دیگه بزارید چند دقیقه کار کنه تک استارت روشنه
مورد دیگه حتما حتما شمع عوض کنید یه شمع معمولی مثل لیزر سر معمولی مثل شمع آپاچی بندازید چون شمع خودش کیفیت داغونه و هم استارت هم کارکرد خیلی ازیت میکنه
آچار کشی هم بدید بیرون انجام بده نمایندگی ازیت میکنه خیلی و یه روز کامل نگه میداره در حالی که 1 ساعت کار داره کلا
اگر صدای وز وز میده موقع گاز دادن از داخل باکه درب باک باز کنید یه ورق نازک میبینید اونو با دست فشار بدید عقب وتمام
یا علی مدد
سلام خسته نباشید هوندا ۱۲۵دارم موتورم همیشه تک هندل روشن میشد بعد یه دفعه خاموش شد هرچی هندل زدم روشن نشد با هول روشنش کردم ولی گاز نمیدادم خاموش میشد سیم شمعش هم دراوردم اصصلا جرقه نمیزنه مشکلش چیه ریپ خیلی زیادی ام میزنه هم دور پایین هم بالا
سلام سلامت باشین اگه سیم شمع با نزدیک کردن به انجین جرقه نمیزنه مشکل از سیستم جرقه زنی هست و بهتره مقاله مربوطه رو هم مطالعه کنید شاید کمکتون کنه
تست کوئل موتورسیکلت
قسمت نظرات در لینک زیر هم فکر کنم قبلا سوال پرسیدن
برسی مدار شارژ موتورسیکلت
سلام هندا۱۲۵ دارم موتورتوسرعت بالاوقتی گازروول میکنم موتوراطسه میکنه یاصدای تق تق میده ازاگزوزکاربراتورنوگذاشتم دوبارم شمع جنس خوب انداختم امامشکل حل نشد
سلام بیشتر این صدا ها به علت خام سوزی هست و علت خام سوزی میتونه از تنظیم نبودن مقدار ترکیب هوا و سوخت که مشکل از کاربراتور میشه و یا به علت کم بودن جرقه سر شمع در اون لحظه هست
و جرقه فقط به شمع تنها ارتباطی نداره (مثلا اگه شمع سیاه بشه و دوده بزنه باعث میاد کیفیت جرقه بیاد پایین که علت سیاه شدن شمع رو پیدا و رفع کنی ) و میتونه به علت خرابی سرشمع، ضعیف شدن ترانزیستور و ضعیف شدن بوبین و … باشه که باید اینا رو چک کنی
بدون پیدا کردن عیب هزینه اضافه نکنید مثلا ممکنه همه اینها رو چک کنید اما باز هم مشکلاتی در انجین باشه مثل تنظیم نبودن سوپاپ ها و خرابی قطعات مربوط به ان و حتی تنظیم بودن فیلرها ولی چنین مواردی کم اتفاق میوفته ولی به مقدار اندک تاثیرگذار هست
بیشتر مشکل کاربراتور و برقی هست -کاربراتور نو هم هست که تنظیم نیست و صرفا نو بودن کاربراتور دلیل بر تنظیم بودن آن نیست
سلام من یدونه هوندا 200 خریدم
این سرعتش از 100 تا بیشتر نمیره مشکل چیع
با سلام و عرض خسته نباشید
خیلی ممنون بابت مقاله ای که گذاشتین خیلی عالیه!
یه سوال داشتم ازتون؟؟!
موتور سیکلت فقط و فقط زمانی روشن میشه که دریچه ساسات کاربراتور بسته باشه
به محض اینکه دریچه ساسات رو باز میکنم دور موتور افت پیدا میکنه و خفه میکنه (خاموش میشه) حتی وقتی هم میخوای باهاش راه بری باید دریچه ساسات بسته باشه تا راه بره
مشکل چیست؟؟!
سلام
فعلا تنها چیزی که به ذهنم میرسه اینه که فیلتر هوا رو چک کنی که تمیز باشه و سوراخش را هوا باز باشه
در مرحله بعدی شستشوی کاربراتور پیشنهاد میشه ممکنه سوراخ های کاربراتور کیپ شده باشه
دوستانی که با چنین مشکلی روبرو شدن ممنون میشم تجربیاتشونو بگن
مقالات مشابه:
9 مرحله طلایی تا تنظیم کاربراتور موتورسیکلت
آموزش (اصولی) تعمیر کاربراتور موتورسیکلت
سلام استاد من موتورم خوب کار می کرد تا الان یه چند روزیه با ساسات روشن میشه گاز می خوره وقتی میدی ساسات پایین گاز میدی گاز نمی خوره سریع خاموش میشه میشه علتش رو بگید ایراد از کجاشه
سلام علت های مختلفی میتونه وجود داشته باشه مثل سرد بودن کاربراتور و این مشکل بعد از گرم شدن موتور رفع میشه کابراتور وقتی گرم میشه عملکرد بهتری داره
علت دیگه میتونه از تنظیم نبودن کاربراتور یا کثیف بودن کاربراتور باشه که باعث میشه ترکیب هوا و بنزین به خوبی اتفاق نیوفته
ممنون از راهنمایی و حوصله ای که برای اینکار گذاشتید
سلام ۱۲۵ کاربراتور دارم روشن میشه گاز ک میدم دور موتور از دو ک بالا میره رو سه خف میکنه
سلام
این اتفاق معمولا زمانی بوجود میاد که بنزین به خوبی با هوا ترکیب نمیشه
باید اول ببینی باک بنزین داره و شیر بنزین مشکل نداره.
یعنی مسیر بنزین تا کاربراتور رو چک کنی که بنزین به خوبی به کاربراتور برسه
و مرحله بعدی چک کردن فیلتر هواست که هوا به خوبی وارد کاربراتور بشه
بعد از چک کردن تمامی موارد ممکنه کاربراتور از تنظیم خارج شده باشه و یا قطعات داخلی اون رسوب گرفته باشه
ــــ
گاهی اوقات مشکل در سیستم جرقه زنی هم ممکنه باعث چنین اتفاقی بشه که معمولا کمتر اتفاق میوفته
همون که چک کنی شمع جرقه باکیفیت داشته باشه کافیه ـ دوده های شمع رو پاک کنید که جرقه با کیفیت تر بشه
سلام من یه موتور طرح ویو دارم وقتی روشن میکنم ریپ میزنه تا حالا همه چیزشو عوض کردم پیش هر مکانیک بردم چندتا قطعه شو عوض کردن درست نشد حتی سوپاپ و رینگ پستن کاربراتور کویل شمع بوبین ترانزیستور و خیلی چیزای دیگه شو عوض کردم ولی درست نشد که نشد حدودا ۴میلیون خرجش کردم تا الان
سلام
در چه حالت هایی ریپ میزنه؟ هنگام روشن شدن یا دور های بالا و …
شما که همه چیز رو عوض کردید عجیبه باز هم مشکل داره
گاهی اوقات یک مشکل کوچک هم ممکنه باعث ریپ زدن بشه مانند کثیفی هواکش یا تنظیم نبودن پیچ هوای کاربراتور٬ نرسیدن بنزین کافی به کاربراتور به علت کثیفی سیفون
سلام ،موتورم خیلی بد روشن میشه خیلی باید هندل بزنم وقتی هم روشن شد خفه کار میکنه انگار موتور نفس نداره پیش تعمیرکارهم بردم برقش را سر شمع چک کرد مشکلی نداشت کاربراتورش راهم تمیز کرد وحتی یک شمع نو هم انداختم روش فرقی نکرد،موندم مشکل از برقشه یا جای دیگش ،لطفا راهنمایی کنید
سلام – ممکنه مشکل از تنظیم نبودن و یا خرابی سوپاپ ها ، رینگ و پیستون باشه
یا موتور روغن سوزی داره
همچنین ضعیف بودن صفحه کلاچ هم ممکنه باعث کم شدن قدرت موتور باشه
البته اول از همه باید سیستم جرقه زنی و کاربراتور چک بشه که شما میگید چک کردین
سلام خسته نباشید من یه موتور xl150دارم هندل میزنم روشن میشه تا گاز میدم خفه میشه خاموش میکنم مشکل از چیه؟؟؟؟؟؟
سلام باید سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی تست بشه تا معلوم بشه مشکل از کجاست
سلام وقت بخیر ببخشید من یک موتور سیکلت ۱۲۵کویر کاربراتور دارم موتور رو که روشن میکنم بوی خام سوزی می دهد و کاتاف هم که می زنم دود سیاه ازش خارج می شود لوازم کاربرات ژیگلور ۸۵ و سوزن هم عوض و شمع هم عوض کردم ولی فایده نداشته لطفا راهنمایی کنید چکار کنم باتشکر
سلام
احتمل داره کاربراتور تنظیم نباشه که توی مقاله تنظیم کاربراتور نکاتی را توضیح دادیم همچنین مقاله آموزش تعمیر کاربراتور
در صورت حل نشدن مشکل با یک کاربراتور سالم موتور رو تست کنید چون ممکنه سوراخ های داخل کاربراتور جرم گرفته باشه و ممکنه با تعویض و تنظیم قطعات مشکل رفع نشه
ممکنه دود حاصل از روغن سوزی هم باشه اگه دوده های روی شمع و خروجی اگزوز دارای چربی باشه احتمال داره از روغن سوزی باشه
سلام وقتی با سرعت موتور رو زیاد میکنم و موقعی که کاهش میدم مثلا از ۸۰ میام رو ۲۰ دیقه موتور رو۲۰ نمیرع خفه میشع مشکلش چیع
سلام
دلایل مختلفی ممکنه داشته باشه – ممکنه از سیستم سوخت رسانی باشه یا سیستم جرقه زنی باید هر دو رو چک کنی
بهتره اول سیستم جرقه زنی رو چک کنی اول از شمع شروع کن ببین شمع سالمه و جرقه باکیفیت داره یا خیر؟
چون مورد داشتیم همه چیز اوکی بوده ولی چون بوبین خراب بوده توی دورهای پایین موتور خوب کار نمیکرد
________
ولی این مشکلی که شما میگید بیشتر مشکل از سیستم سوخت رسانی هست یعنی اگه موتور کاربراتوری هست باید سراغ هواکش و فیلتر هوا رو تمیز کنی یا نو بندازی گاهی اوقات به این دلیل هوا به خوبی وارد کاربراتور نمیشه و ترکیب هوا و سوخت به خوبی انجام نمیشه و اگه با این موارد مشکل حل نشد بهتره بری سراغ خود کاربراتور و شستشو ، تنظیم و یا تعویض قطعات داخلی کاربراتور
_____
و اگر موتور انژکتور باشه باید بری دیاگ بزنی تا مشکل مشخص بشه و رفع کنی
ما هم برای شما آرزوی سلامتی داریم
بابت کامنت انرژی بخشتون ممنونم
سلام از عوامل موتورسل نهایت تشکر وقدردانی رادارم.امیدوارم حالتون خوب باشه
سلام
من هوندا پاکشتی دارم و آیا اگزوز قهرمانی روش نصب کنم جواب میده
سلام ما تاحالا تست نکردیم دوستانی که استفاده کردن لطفاً جواب بدن
سلام ببخشید یه موتورپاکشتی هوندا چهارزمانه دارم روشن میشه ولی گاز نمیخوره اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
سلام سوالتون خیلی کلی هست.
موتورتون انژکتوری یا کاربراتوری هست؟
اول سیم گاز رو چک کنید پاره نشده باشه
اگه سالم بود باید برید سراغ هواکش و کاربراتور
اگه تا گاز میدین خاموش میشه ممکنه بنزین به کاربراتور نمیاد یا ساسات کاربراتور بالا هست
اگه اینا همش سالم بود
بعد شمع رو چک کن و شستشو بده چون راحت تر از مرحله بعد هست و برق شمع رو چک کن
و در نهایت باید بری سراغ کاربراتور و شستشو و تنظیم کاربراتور
عیب از واشر دیافراگم هست عوض کن
راجب دیافراگم اگه کسی اطلاعات بیشتری داره ممنون میشم توضیح بده
ممنون نکات مهم و مرحله به مرحله بود
سلام بسیارآموزنده بود ممنون از راهنمایی وآموزشتون