با عرض سلام، و درود خدمت دوستان عزیز ، در این جلسه و مقاله آموزشی با شما هستیم. تا نحوه تعمیر کاربراتور موتورسیکلت را بهتون آموزش بدیم.هچنین برای تنظیم کاربراتور در مقاله ای دیگر کامل توضیح داده ایم.البته بهتر است اول این مقاله را بخوانید تا با اجزای کاربراتور و قطعات مهم کاربراتور آشنا شوید.
نکته: برای تعمیر کردن یک قطعه بهترین کاری که میتونیم در ابتدا انجام بدیم ، اینه که با نحوه کار آن آشنا بشیم. و در نهایت با شناخت کارکرد اون قطعه راحت میتوانیم عیب آنرا پیدا کرده و آن را رفع کنیم . پس تا پایان این مقاله جذاب با ما همراه باشیدتا با نحوه عملکرد کاربراتور موتورسیکلت آشنا بشید و در نهایت آنرا تعمیر کنید.
***—> قیمت امروز انواع کاربراتور موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز لوازم کاربراتور موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروزانواع موتورسیکت <—***
در ابتدا بهتره قطعات کاربراتور موتورسیکلت را بشناسیم:
الف – قطعات اصلی
- درپوش کاربراتور (که زیر آن پیستون و سوزن کاربراتور قرار دارد.)
- بدنه اصلی کاربراتور (تقریبا همهی قطعات کاربراتور به این بدنه مرکزی متصل میگردد)
- پیاله بنزین (مخزن بنزین کاربراتور)
ب – قطعات فرعی
- ساسات کاربراتور
- پیستون گاز و فنر
- سوزن و پین سوزن کاربراتور
- پیچ گاز
- شناور کاربراتور موتورسیکلت
- سوزن شناور
- ژیگلور اصلی سوخت
- ژیگلور دور آرام
- پیچ تنظیم سوخت دور آرام موتور
- بوش سوزن
حالا به شرح نکاتی راجب تعمیر کاربراتور موتورسیکلت میپردازیم :
برای باز کردن کاربراتور ابتدا درپوش آن را جدا میکنیم. پیچ درپوش را باز میکنیم و پیستون را به سمت بالا میآوریم و از کاربراتور خارج میکنیم. همانطور که می بینیم در انتهای پیستون سوزن کاربراتور به اون به آن وصل شده است.
هنگام خارج کردن پیستون از کاربراتور موتورسیکلت باید حواسمان جمع باشد که سوزن به بدنه کاربراتور برخورد نکند، و کج نشود. حالا برای اینکه پیستون گاز را از سیم گاز جدا کنیم، با یه دستمان به فنر بیشترین فشار را میآوریم که سیم از آن جدا شود.
پیستون گاز، فنر و درپوش کاربراتور را جدا کردیم، کاربراتور را از بدنه باز میکنیم و در مرحله بعد به سراغ باز کردن خود کاربراتور میرویم که ببینیم کاربراتور چی هست و چجوری کار میکند.
وظیفه کاربراتور منتقل کردن بنزین و هوا به موتور است. و کار دیگری که کاربراتور انجام میدهد، مخلوط کردن این هوا و بنزین به مقدار مشخص و معین با هم میباشد. و بعد آن را به موتور منتقل میکند . و در راستای تعمیر کاربراتور موتورسیکلت باید این موضوع اصلی را دنبال کنیم.
درصد اختلاف سوخت و هوایی کا کاربراتور با هم ترکیب میکند:
این درصد حدود ۱ به ۱۵ است و یا عدد دقیق آن ۱ به ۱۴.۷ میباشد ، به این صورت که اگر یک گرم بنزین داشته باشیم، در صورتی که بخواهید خوب بسوزد باید با 1۴.۷ گرم هوا ترکیب شود، تا اون درصد اختلاط و مخلوط شدن به دست آید.
وظیفه اصلی کاربراتور موتورسیکلت:
ترکیب هوا و بنزین به نسبت معین میباشد.که نسبت آن را در خطوط بالاتر گفتیم
نحوه عملکرد کاربراتور موتورسیکلت:
نیروی فنری دسته گاز به خاطر وجود فنری هست که زیر درپوش کاربراتورقرار دارد، که زیر اون فنر و پیستون گاز قرار دارد.
دقیقا وقتی شما دارید به موتور گاز میدهید دارید پیستون را جابجا می کنید. و این پیستون از داخل کاربرات از جای خودش به سمت بالا حرکت میکند. و وقتی شما گاز را رها می کنید پیستون به سمت پایین حرکت میکند.
زیر پیستون سوزن کاربراتور هست که با بالا و پایین شدن پیستون سوزن کاربراتور بالا و پایین میشود. و برای بیرون آوردن سوزن از جایش میتوانیم سوزن را به سمت بالا فشار بدیم .
برای اینکه سوزن به پیستون متصل شود، توسط یک خار مهار میشود . و روی سوزن هم شیارهایی وجود دارد، که روی این شیار ها هم یک خار کوچک قرار میگیرد، که برای تنظیم مصرف سوخت کاربراتور هست.
پیچ گاز:
در قسمت وسط بدنه کاربراتور موتورسیکلت پیچ گاز وجود دارد. که با آن میشود گاز موتور را تنظیم کرد، که موتور گاز بیشتری بخورد یا گاز کمتری بخورد. این برای زمانی هست که ما به موتور گاز نمیدهیم .
این پیچ برای اینکه خود به خود جابجا نشود، و تنظیم آن به هم نخورد، یک فنر زیر آن وجود دارد. و گاهی اوقات هم یک درپوش پلاستیکی روی آن وجود دارد.
درحالت کلی با شل و سفت کردن پیچ تنظیم گاز شما دارید پیستون کاربراتور را بالا و پایین می برید. اگر پیچ را شل کنید، پیستون به سمت پایین میآید. و اگر پیچ را سفت کنید پیستون به سمت بالا حرکت میکند. و باعث میشود موتور بیشتر گاز بخورد.
ساسات کاربراتور :
قسمت اهرمی که روی کاربراتور موتورسیکلت وجود دارد ، دسته ساسات نام دارد. و کاری که ساسات انجام میدهد بستن مسیر هوا و بیشتر کردن سوخت ارسالی به داخل موتور است.
ساسات ۳ حالت دارد:
- یا کاملا باز است
- یا کاملاً بسته است ست
- یا در حالت نیمه باز قرار دارد
با حرکت دادن این دسته ساسات، پولکی ای که جلو در پوش هوا قرار دارد باز و بسته میشود. اگر دسته ساسات به سمت پایین باشد، درپوش باز است اگر دسته ساسات به سمت بالا باشد درپوش هوا کاملاً بسته است.
کاربراتور دارای دو دهانه است:
یک دهانه برای ورود هوا از صافی و یا فیلتر هوا است. و دهانه دیگر ورودی سوخت و هوای ترکیب شده به صورت گاز به سمت سر سیلندر موتور خارج میشود. که خود کاربراتور، از این قسمت مستقیماً با سرسیلندر در ارتباط نیست. و یک واسط و رابط کاربراتور بین کاربراتور و سرسیلندر قرار دارد.
پیاله کاربراتور موتورسیکت:
برای باز کردن پیاله کاربراتور (در مراحل تعمیر کاربراتور موتورسیکلت )که در قسمت پایینی کاربراتور قرار دارد . کاربراتور را سر و ته میگیریم، سه تا پیچ وجود دارد که اون سه تا پیچ را باز میکنیم .
شناور کاربراتور:
قسمت پایینی کاربراتور در بدنه اصلی کاربراتور یک شناور مشکی رنگی وجود دارد، که برای تنظیم کردن بنزین ورودی به داخل پیاله کاربراتور مفید است. این شناور نمیگذارد از یه حدی بنزین داخل پیاله بیشتر شود و یا کمتر شود. این شناور همانند شناور کولر عمل میکند (شناور کولر آب داخل تشتک کولر را تنظیم میکند.) این شناور بصورت پلاستیکی است برای اینکه بتواند روی سطح بنزین شناور باقی بماند . داخل این شناور هوا وجود دارد و این شناور نباید سوراخ شود و اگر سوراخ شد باید تعویض شود.
این شناور به وسیله ی یک پین به بدنه اصلی کاربراتور متصل شده و برای درآوردن شناور کافیست این پینها را بیرون بیاوریم.
سوزن شناور :
با خارج کردن پین شناور، شناور آزاد میشود. و در قسمت انتهای شناور سوزن شناور وجود دارد که داخل نشیمنگاه سوزن کاربراتور قرار میگیرد. و کار این سوزن این هست که مسیر ورودی بنزین را تحت کنترل دارد. و نمیگذارد بنزین بیش از حد به داخل کاربراتور موتورسیکلت بیاید. و یا وقتی که بنزین داخل کاربراتور کم شد این شناور پایین میآید. و این سوزن هم پایین میآید و مسیر بنزین باز میشود و به داخل کاربراتور بنزین میآید تا جایی که دوباره این شناور بالا برود، و سوزن شناور باعث شود مسیر ورودی بنزین بسته شود، و دیگر بیش از حد بنزین داخل کاربراتور نمیآید و باعث فلوت و سرریز شدن بنزین نمیگردد.
پس هنگامی که بنزین از کاربراتور سر ریز میشود باید برای تعمیر کاربراتور به این بخش از مطالب مراجعه نمود و سوزن شناور را برسی کرد.
پایین بدنه اصلی کاربراتور دو قسمت مهم وجود دارد:
الف – ژیگلور اصلی سوخت
ژیگلور اصلی سوخت که از یک طرف به داخل پیاله راه دارد و از طرف دیگر به دهانه کاربراتور موتورسیکلت راه دارد که سبب میشود بنزین از داخل پیاله ژیگلوراصلی ورود پیدا کند، واز گلاتور اصلی وارد دهانه کاربراتور شود و با هوا ترکیب شود.
اگر دقت کنید می بینید که به ژیگلور اصلی از قسمت بالا سوزن کاربراتور وارد میشود پس محل قرار گیری سوزن کاربراتور در ژیگلور اصلی است.
هنگامی که پیستون و سوزن کاربراتور به سمت بالا حرکت میکنند باعث میشود، بنزین از ژیگلور اصلی به سمت دهانه کاربرات حرکت کند. و هرچی سوزن بالاتر برود مقدار بنزینی که به دهانه کاربراتور میآید تا با هوا ترکیب شود، بیشتر میشود.
ب- ژیگلور دور آرام:
قسمت پایین کاربراتورموتورسیکلت یک ژیگلور دیگر قرار دارد ژیگلور دور آرام نام دارد. این ژیگلور هم مثل ژیگلور اصلی است، ولی با این تفاوت که این ژیگلور، دیگر با سوزن کاربراتور کار نمیکند. و همونطور که از اسمش مشخص است ژیگلور دور آرام برای زمانی هست، که موتور در حالت عادی روشنه و هیچ گازی به اون وارد نمیشود. این ژیگلور برای این است که موتور در حالت عادی و بدون گاز دادن روشن شود و همیشه از این ژیگلور یه مقدار اندکی بنزین به سمت دهانه کاربرات حرکت میکند.
پیچ تنظیم سوخت دور آرام موتور:
این قطعه خارج از پیاله کاربراتور قرار میگیرد و در راستای ژیگلورها میباشد.
برای اینکه موتور در حالت درجا کار کند از طریق این پیچ تنظیم میشود. این پیچ تعیین کننده این هست که موتور خاموش شود یا نشود اگر این پیچ تنظیم نباشد موتور خاموش میشود و موتور در حالت دور آرام و درجا کار نمیکند
کار این پیچ مخصوص در حقیقت اینه که مسیر سوخت رسانی را تنظیم می کند و این مسیر را میتواند ببندد و باز کند و با ژیگلورها تفاوت دارد. کار ژیگلورها این بود که از سوراخی که داشتند سوخت را عبور میدادند.
برای تنظیم کاربراتور:
این پیچ تنظیم برای تنظیم کردن سوخت دور آرام موتور بود. وقتی این پیچ را کامل باز کردیم بعد از شست و شو و یا در صورت تعویض آن، واشرهای پلاستیکی آنرا جا زده و همراه با فنر در جای خودش تا آخر میپیچیم و در نهایت برای تنظیم نهایی یک و نیم تا دو و نیم دور آن پیچ را باز میکنیم و جوری تنظیم میکنیم که موتورسیکلت در دور آرام به خوبی کار کند. گاهی تنظیم نبودن این پیچ باعث میشود در تعمیر کاربراتور موتورسیکلت گمراه شویم.
تنظیم سوزن کاربراتور :
همچنین ما میتوانیم سوزن کاربراتور را تنظیم کنیم . بر روی سوزن کاربراتور چند شیار وجود دارد و یک واشر در یکی از این شیار ها قرار دارد با جابجا کردن این واشر ما میتوانیم مصرف سوخت موتور را کم و زیاد کنیم.
در اکثر کاربراتور ها پنج شیار وجود دارد ، که در حالت استاندارد واشر در شیار سوم و وسط قرار دارد، اگر ما واشر را بالاتر قرار دهیم مصرف سوخت موتور پایین میآید و اگر این پین را پایینتر قرار دهیم مصرف سوخت موتور بالاتر می رود و حتی ممکن است در این حالت موتور دود سیاه کند. بهترین حالت این است که اگر موتور به خوبی کار می کند به تنظیم واشر دست نزنیم، و در همون حالت وسط قرار گیرد. امادر صورتی که ما سوخت را کم کنیم احتمال دارد به موتور فشار وارد شود. پس بهتر است به آن دست نزنیم.
این بود از قسمتهای مختلف کاربراتور که در مقاله تعمیر کاربراتور موتورسیکلت نام بردیم و معرفی کردیم وقتی کاربراتور را باز میکنیم بسیاری از این قسمت ها کثیف هستند و نیاز هست که ما آنها را تمیز کنیم و تمام سوراخ های آن را بررسی کنیم که چیزی که باعث عملکرد ناصحیح کاربراتور شده رو پیدا کنیم و با تمیز کردن کاربراتور و یا حتی تعویض قطعاتی که خراب هستند کاربراتور رو تعمیر کنیم .
خب بعد از تمیز کردن قطعات با بنزین و یا تینر آنها را با استفاده از کمپرسور باد، خشک میکنیم تا هیچ رسوب و گرد و غباری روی هیچکدام از قطعات کاربراتور باقی نماند.
و در نهایت قطعات را همانطور که باز کردیم در جای خودشان می بندیم و کاربراتور را به موتورسیکلت متصل میکنیم بعد از انجام این عملیات و رفع عیب کاربراتور عملکرد کاربراتور خیلی بهتر شده و موتور به خوبی کار خواهد کرد.
برای تنظیم کاربراتور موتور خود مقاله تنظیم کاربراتور موتورسیکلت که کامل کننده این مقاله هست مراجعه کنید.
درصورت داشتن سوال درباره تعمیرات کاربراتور موتور سیکلت از بخش نظرات مطرح نمایید.
مقالات مرتبط:
آموزش تنظیم کاربراتور
قیمت کاربراتور
نحوه تمیز کردن کاربراتور بدون باز کردن آن
قیمت روز موتورسیکلت
سلام
کاربراتور موتور دوزمانه وقتی بنزین بیشتر از اندازه وارد موتور میکنه باید سراغ کدوم قطعه رفت؟
باید اول به سراغ شناور وبعد اگه میزون بود سراغ زون قطع کن بنزین بری شاید مشکل یا خاک و کثیفی دوربرراه ورودی بنزین باشه واگه اونم مشکل نداشت باید ببینی اصلان شربنزینت خوب کار میکنه یانه
واقعا تنظیم کاربراتور سخته یکم وقتی توی عمل میری سخت میشه
طبق آموزش تنظیم کاربراتور که داخل همین مقاله لینکش هست برید آسون میشه
سلام وقتی دست را جلو کاربرات جایی که هواکش متصل میشود میگذارم مکش میکندموتور درست کار میکندووقتی که دست را برمیدارم وقتی گاز میدهم دودمیکند وموتوخاموش میشود عیب از کجاست
سلام احتمالا مشکل از تنظیم نبودن کاربراتور هست یا اینکه کاربراتور کثیف هست و ممکنه با شستشوی کاربرات مشکل رفع بشه
سلام وعرض ادب کاربراتورموتورچهارزمانه
انتهای کرابراتوریعنی ازسمت هواکش همون پولکی که وسط کاربراتورقرارداره حالت برگشتی نداره چطوری بایددرستش کنیم موتوربدکارمیکنه ممنون آگه جواب بدید
سلام مرسی از سوال خوبتون
اگه اون پولکی حالت حالت فنری نداره احتمالا فنر اون شکسته یا بیرون اومده اگه سمت مخالف کاربراتور رو ببینید جای فنر به صورت پلمپ شده هست و قابل تعمیر نیست. اما میتونی از راهکار زیر استفاده کنی
در حالت کلی این دریچه باید باز باشه اگه بتونی چسب بزنی که در حالت کاملا باز بمونه باید کاربراتور کار کنه و اگه باز هم مشکل داشت مشکل از خود کاربراتور هست و قطعات داخلی باید چک کرد و کاربراتور را تنظیم نمود
قیمت کاربراتور هم خیلی گرون شده رفتم برا خرید کاربراتور موتور فروشنده گفت 400 پشیمون شدم رفتم لوازمش عوض کردم الان مثل ساعت کار میکنه
درسته خیلی از اوقات با تعویض قطعات کاربراتور و شستشوی کاربراتور کاربراتور مثل روز اول میشه
مخصوصا اگه با اسپری انژکتور کاربرات رو شستشو بدی
سلام ببخشید موتور دنده ها پر نمیشن کم میاره انگار بنزین نداره یا هواکش بالایه از چیه
سلام آرمان جان ریپ زدن موتور میتونه دلایل مختلفی داشته باشه یک مشکل نیست. میتونه از برق باشه یا سیستم سوخت رسانی; باید مرحله به مرحله چک کنی آموزش های زیر رو مطالعه کن و اگi مشکلت رفع نشد سوالت رو با جزئیات بیشتری بپرس.
دلایل روشن نشدن موتورسیکلت
۷ علت مهم خفه کردن موتور سیکلت
تنظیم کاربراتور
سلام خسته نباشید موتور من سوزن کاربراتورتش توی خط اول هست منظور یعنی کمترین مصرف خیلی هم قشنگ راه میره میخام مصرفشو بالا ببرم زیاد ترم بشه
اما وقتی زیادش میکنیم موتور درست گاز نمیخوره پرت پرت میکنه
اما وقتی میزارم همون خط اول خیلی وحشی میشه
به طوری که صدوپنجاه که هیچ دویستای متفرقه رو هم میگیره
سلام ورودی بنزین موتور جایی که شیلنگ بنزین وصل میشه بسته است بنزین داخل کاربرات نمیرود وچطور سوزن و پیچ زیر شناور باز کنم واسه باز کردن راه بنزین ممنونم
سلام هادی جان اول تست کن بنزین از باک میاد تا کاربراتور اگه میاد بعد باید بری سراغ شناور،
زمانی که شناور پایین باشه باید بنزین بریزه داخل پیاله(اگه کاربراتور رو باز کردی و پیاله بنزین داشت سوزن و شناور کارشونو درست انجام میدن)
اگه هم میخوای سوزن شناور رو بیرون بیاری پین پایه شناور رو با چیز سر تیز بیرون دنبالش سوزن شناور هم بیرون میاد
حالا اگه میخوای تست کنی که واقعا مسیر ورود بنزین بازه کافیه از محل ورود بنزین به کاربراتور فوت کنی یا بنزین بریزی اگه بنزین اومد مسیر بنزین بازه و بسته نیست.
سلام قیمت اجرت تنظیم کاربراتور میگین لطفا
سلام نرخنامه سال 99 بین 25 تا 35 هزار تومان (بسته به نوع موتور قیمت ها متفاوت است)
سلام من کاربراتور رو باز کردم یدونه واشر اهنی کوچک از داخلش افتاد نمیدونممال کجاس اگه میشه ردهنماییم کنید؟
سلام آخر همین مقاله عکس لوازم کاربراتور هست ببین کدوم واشر هست
داخل کاربراتور فکر نکنم واشری وجود داشته باشه(مگه اینکه مدل کاربراتورتون متفاوت باشه)
دو تا واشر کوچک هست که برای پیچ تنظیم سوخت دور آرام موتور هست.
سلام خسته نباشید، موتور بنده خیلی خوب بود تا اینکه تقویتش زدن و کاربرات و سیلندر و… رو همه رو عوض کردن بعد الان موتور خیلی خوب کار میکنه ولی دور موتور روی 10 هزار که رد میشه میره نزدیکای 11 هزار موتور یهو صدای ترقه میده از اگزوز و احساس هم میکنم که سوپاپ ها و پیستون هم در همون زمان درست کار نمی کنن و نمیدونم، عیب از کجاست و تمامی لوازم نو بود به جز دستگاه برق و کویل و همین طور ترانزیستور که اونارم دیروز نو کردم اما همچنان چنین صدایی در این دور موتور توی دنده آخر به گوش میرسه
ممنون میشم مهندس جان پاسخ بدید، اجرتون با خدا
سلام
ممکنه حالت های زیر پیش بیاد
1- کاربراتور توی این حالت تعادل مخلوط کردن بنزین و هوا رو ار دست میده و بنزین زیادی میره داخل سر سیلندر و باعث میشه انفجار به خوبی صورت نگیره (من احتمال بیشتر رو از سمت کاربراتور میدونم چون وقتی تا اخر به موتور گاز بدی کاربراتور این ناحیه ممکنه به خوبی عمل نکنه)
2-ممکنه پیچ فیلر ها زیادی سفت باشن یا فنر آنها ضعیف باشه که توی این دور باعث میشه مقداری بنزین از دریچه گاز به سمت اگزوز میره و انفجار صورت میگیره (تنظیم نبودن تایم موتور هم ممکنه باعث این علت باشه)
3- ضعیف بودن برق شمع یا خود شمع که نمیتونه خوب جرقه بزنه و مخلوط بنزین و هوا رو به خوبی بسوزونه (باید از بوبین تا خود شمع برق چک بشه)