لقی بین رینگ و پیستون و سیلندر چقدر باید باشد؟

لقی رینگ و پیستون
4.6/5 - (34 امتیاز)

سلام دوستان امروز می‌خواهیم راجب رینگ و پیستون و سیلندر صحبت کنیم و میزان لقی رینگ‌ها و پیستون در سیلندر ، موتور سیکلت بررسی کنیم.

نکته مهمی‌ که وجود دارد این است که در موتورسیکلت این میزان لقی‌ها ، فاصله‌ها یا خلاصی‌ها هستند که کیفیت کار موتورسیکلت را تعیین می‌کنند .

لقی بین رینگ و پیستون و سیلندر درلقی بین رینگ و پیستون

مختصر بیان کنیم  زمانی‌که  بحث سر رینگ و پیستون و سیلندر  باشد این  لقی‌ها و فاصله‌ها  از اهمیت ویژه برخوردار هستند .

برای مشاهده قیمت انواع رینگ پیستون و سیلندر به پایین صفحه مراجعه کنید.👇

تصویر رینگ و پیستون  در لقی بین رینگ و پیستون

می‌خواهیم بدانیم که رینگ و پیستون‌ها سالم هستند یا خیر؟

با فرض این که  سیلندرمون رفته تراشکاری، حال ما می‌خواهیم بدانیم که تراشکاری کار خودش را درست انجام داده یا نه؟ نمی‌توانیم صرف این‌که سیلندرموتورسیکلت را تراشکاری برده‌ایم به تراشکار اعتماد کنیم و بدون هیچ اندازه گیری رینگ و پیستون و سیلندر را روی کار ببندیم .

قبل از اینکه قطعات را روی کار ببندیم لازم هست خودمان یک کمی‌حوصله به خرج بدهیم و یک سری اندازه گیری‌های را انجام بدهیم .

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

 لقی‌های رینگ و پیستون و داخل سیلندر خیلی مهم هست. و زمانی که می‌خواهیم رینگ را روی پیستون سوار کنیم، ابتدا باید لقی جانبی رینگ روی پیستون را اندازه گیری کنیم ، و ببینیم این رینگ روی شیار خودش که روی پیستون هست چه مقدار لقی دارد و چه مقدار بازی میکند.

و دوم این که زمانی که این رینگ داخل سیلندر قرار میگیرد. می‌خواهیم ببینیم فاصله بین دو لبه رینگ وقتی  رینگ بسته می‌شود، چقدر باقی می‌ماند .

و نکته آخر اینکه ضخامت رینگ چقدر است .

 1- اندازه گیری لقی رینگ روی پیستون 

برای اندازه گیری میزان لقی از فیلر استفاده میکنیم . از کمترین فیلر استفاده می‌کنیم فیلر 0.05 میلی‌متر (mm) را بین رینگ و شیارش قرار می‌دهیم. و این میزان بین 0.03 میلی‌متر تا 0.05 میلی‌متر متر هست .خب میبینیم که فیلر پنج صدم جا میرود ، ولی فیلر 0.05 میلی‌متر نباید جا برود.

تصویر لقی رینگ ها رو ی پیستون در لقی بین رینگ و پیستون

*- حداکثر  میزان خلاصی بین رینگ و پیستون چقدر است؟

در حالت کلی حداکثر  میزان خلاصی بین رینگ و پیستون  ده صدم میلی متر می‌باشد و اگر از 0.10 میلی‌متر خلاصی بیشتر باشد، باید بیستون یا رینگ تعویض گردد.

 این برای رینگ بالا بود برای رینگ پایین هم همین‌طور اندازه گیری می‌کنیم .

2 – دومین چیزی که باید اندازه گیری کنیم، فاصله دهانه رینگ زمانی که روی سیلندر قرار می‌گیرد.

می‌خواهیم اندازه گیری کنیم، که فاصله دهانه رینگ زمانی که روی سیلندر سوار می‌شود، چقدر هست برای این کار رینگ را روی سیلندر بدون پیستون جا میزنیم .

     
   

باید مراقب باشیم که رینگ نشکند و برای اینکه رینگ صاف داخل سیلندر قرار بگیره از خودت پیستون استفاده می‌کنیم. برای صاف کردنش کافی است یک مقدار از پیستون را داخل سیلندر قرار بدهیم لین لبه‌های رینگ را برای ما میزان می‌کند.

مشاهده می‌کنیم که یک مقدار از دهانه رینگی که داخل سیلندر قرار گرفته است باز می‌باشد، و آن را با استفاده از فیلر اندازه گیری می‌کنیم این میزان باید از یک حدی کمتر و از یک حدی بیشتر نباشد.

تصویر جایگذاری رینگ روی سیلندر در لقی بین رینگ و پیستون
عکس جایگذاری رینگ روی سیلندر در لقی بین رینگ و پیستون

*- حداقل و حداکثر دهانه رینگ داخل سیلندر

 حداقل دهانه رینگ داخل سیلندر باید پانزده صدم باشد و حداکثر آن  ۶۰ صدم میلی‌متر باشد.

اگر از ۱۵ صدم میلی متر کمتر باشد، باعث شکستگی رینگ می‌شود چرا که زمانی که موتور گرم می‌شود انبساط بوجود می‌آید ودهانه رینگ جمع تر می‌شود و باعث می‌شود که رینگ  بشکند.

اگر از ۶۰ صدم میلی متر بیشتر باشد باعث می‌شود که روغن از پایین سیلندر به راحتی به بالا نفوذ پیدا کند، و باعث روغن سوزی موتور سیکلت شود.

تصویر اندازه گیری رینگ روی سیلندر با فیلر در لقی بین رینگ و پیستون

*-  فاصله استاندارد دهانه رینگ داخل سیلندر

فاصله استاندارد استاندارد دهانه رینگ داخل سیلندر بین ۱۵ صدم میلیمتر تا ۳۰ میلیمتر است.

در حالت کلی اگر تا ۶۰ صدم میلیمتر فیلر جا رفت ، می‌شود از آن استفاده کرد اما ممکن است که زیاد چنگی به دل نزند. اگر از ۶۰ صدم میلیمتر بیشتر فیلر جا رفت، بهتر است آن سیلندر به تراشکاری برده شود  و اگر از تراشکاری اومده بود، و این فاصله باز هم برقرار بود تراشکار کار خود را به خوبی انجام نداده است .

 3- نکته سوم اندازه گیری ضخامت خود رینگ می‌باشد باید از ابزار دقیق استفاده کنیم. (یا میکرومتر یا کولیس )

*- اندازه استاندارد ضخامت رینگ‌ها به صورت زیر می‌باشد:

ضخامت رینگ اول : استاندارد آن ۱.۱۵  میلی متر  تا ۱.۲۰  میلی متر می‌باشد.

احتمالا کولیس یا میکرومتر عددی بین این دوتا نشان می‌دهد. مثلاً 1.17 میلیمتر

 حداقل ضخامت رینگ اول باید  ۱.۰۸ میلیمتر باشد و اگر کمتر از این باشد، آن رینگ به درد نمی‌خورد رینگ ساییده شده است و باید از رینگ نو استفاده کنیم .

رینگ دوم هم به همین صورت اندازه گیری می‌کنیم و ضخامت رینگ دوم از رینگ اول بیشتر می‌باشد به این صورت که معمولاً ضخامت آن پنج صدم از رینگ اول بیشتر است ولی در حالت کلی که گفتیم نباید این ضخامت از کمترین مقدار خود که ۱.۸۰ میلی متر می‌باشد، کمتر باشد در غیر این صورت باید رینگ‌ها تعویض گردند .

این ضخامتی که گفتیم برای رینگ‌های جدید هست، اما رینگ‌های قدیمی‌تر ضخامتشان به ۱.۵0 میلیمتر و حتی بیشتر می‌رسد. رینگ‌های جدید را به این دلیل با ضخامت کمتری می‌گیرند، تا گرمای کمتری را به خودش جذب کند و خراش کمتری به جداره سیلندر بیندازد.

اندازه گیری رینگ و پیستون با کولیس و ریز سنج  در لقی بین رینگ و پیستون

*- نحوه استفاده از پیستون های قدیمی

 اگر می‌خواهید که از پیستون قدیمی‌استفاده کنید، بررسی کنید که جای شیارهای رینگ سالم هستند و روی جداره آن خط و خش‌های عمیقی وجود نداشته باشد. اگر ظاهر آن خوب به نظر برسد و حتی اندازه‌هایی که گفتیم خوب باشد بهتراست که حداقل از یک دست رینگ نو استفاده کنیم .

شیارهای رینگ نباید ساییده شده باشند، و باید بررسی کنیم که بازی محور گژن پین و بوش گژن پین بیش از حد نباشد، و لقی نداشته باشد. این میزان لقی را میتوانید با دست و زیر دستتان احساس کنید .ولی بهتراست که از ابزار دقیق استفاده کنید.

تصویر و عکس سیلندر موتور سیکلت

چند نکته مهم:

1 –  زمانی که سیلندر را تراشکاری می‌برید دهانه آن بزرگتر می‌شود و دیگر نمی‌توان از رینگ و پیستون صفر استفاده کرد. باید از رینگ و پیستون‌های بزرگتر و یا اورسایز (over size) استفاده کرد. شماره‌های پیستون  به صورت  ۲۵ صدم ، ۲۵ صدم ، میلی متر افزایش می‌یابد .

2 –  وقتی پیستون استاندارد و یا صفر باشد هیچ شماره روی کف پیستون نوشته نشده است. و اگر بخواهند توضیح بدهند که این بیستون صفر می‌باشد و یا استاندارد حروف STD   را روی آن می‌نویسند. که معنای آن استاندارد هست یا عدد صفر بر روی کف آن حک می‌کنند. ولی اگر بیستون بزرگتر باشد سایز آنری کف بیستون هک‌ می‌شود اگر پیستون ۲۵ میلیمتر باشد روی ان ۲۵ نوشته می‌شود.

قیمت ها

‫5 نظر ارسال شده در “لقی بین رینگ و پیستون و سیلندر چقدر باید باشد؟

  1. فرهاد :

    سلام من ۸مها پیش تعمیر موتور آردی کردم وپیستون۳۰ ورنگ جدید وسوپاپ ویاتاقان نو برایم مکانیک تعویض کرده زان حرکت گازدادن تقریبن سنگین کمی سدال لقب ورور میدهد مکانیک میگه یکبار سیلندر ها کمی تا چیز لبه داشت چکار کنم

  2. حسینی :

    سلام استا رینگ پیستون گیرکرده بازکردم دوباره هندل زدم بازم گیره بنظرت رینگ پیستون یاشاطون بایدتعمیربشه.این اتفاقا.موتورخوموش بوده.ممنوع راهنمایی کنید

    • موتور‌سل :

      سلام
      شاتون زمانی میره تراشکاری و تعویض میشه که لقی شاتون زیاد باشه و یا اینکه شاتون کج شده باشه
      رینگ و پیستون هم توی این شرایط بهتره تعویض بشه
      اول از همه باید وضعیت شاتون رو مشخص کنی بهتره نشون تعمیرکار بدی چک کنه
      احتمالا بدنه سیلندر هم خش افتاده بهتره ببری تراشکاری چک کنه که اگه نیاز باشه تراشکاری کنه و رینگ و پیستون مناسبش یندازه
      قبلش فقط شاتون رو چک کن که ممکنه باعث خرابی دوباره رینگ و پیستون ها نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *