سلام خدمت همراهان همیشگی در این مقاله آموزشی در موتورسل (Motorcell) با ما همراه باشید، مبحث آموزشی این قسمت از زیردسته قطعات انجین موتورسیکلت و تعمیرات میباشد و در این بخش راجب پیستون،رینگها و جزئیات مربوط به این قطعات را آموزش خواهیم داد.
پس باعلاقه و پر انرژی بریم سراغ این آموزش
در این آموزش قرار هست که با قطعات پیستون موتورسیکلت آشنا شویم و نحوه کار کردن آنها را بشناسیم.
پیستون در سیلندر چه نوع حرکتی دارد؟؟؟
✔ برای مشاهده قیمت انواع رینگ و پیستون و سیلندر به پایین صفحه مراجعه کنید.👇
وظیفه پیستون چیست؟؟؟
پیستون درون سیلندر موتورسیکلت حرکت رفت و برگشتی دارد. و وظیفه پیستون گرفتن نیروی انفجار در زمان انفجار مخلوط بنزین و هوا و منتقل کردن آن به شاتون می باشد، و شاتون هم این نیرو را به میلنگ موتور منتقل میکند , جنس پیستون موتورسیکلت به چند دلیل از آلومینیوم میباشد،اول برای این که سبک باشد و دوم اینکه انتقال حرارت خیلی خوبی را دارا میباشد. پس جنس پیستون موتورسیکلت از آلومینیوم است تا پیستون موتور سیکلت سریعتر خنک گردد.
گودی یا تورفتگیهای روی پیستون برای چیست؟
کف پیستون یکسری فرورفتگی و گودی داریم، که این تو رفتگیها محل قرار گرفتن بشقابکهای سوپاپ میباشد،چون بالا و پایین شدن پیستون و باز و بسته شدن سوپاپها خیلی به هم نزدیک می باشد این گودیها را طراحی کرده اند تا زمانی که سوپاپها باز می شوند و پیستون به سمت بالا حرکت میکند سوپاپها و پیستون به هم برخورد نداشته باشند.
![نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل] 2 ابزارهایکاربردی](https://motorcell.ir/mot17/2022/06/ابزارهایکاربردی.webp)
![نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل] 3 قطعاتموتورسیکلت](https://motorcell.ir/mot17/2022/06/قطعاتموتورسیکلت.webp)
![نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل] 4 تصویر نحوه نصب رینگ ها رو ی پیستون](https://motorcell.ir/mot17/2021/05/محلرینگهارویپیستونmotorcell-ir.jpg)
در حالت کلی این چالها و گودیها برای این است که فاصله بین سوپاپ و پیستون رعایت شود و سوپاپها و پیستون به هم برخورد نکنند.
چرا گودیهای روی پیستون هم اندازه نیستند؟؟؟
روی پیستون دو عدد گودی وجود دارد که یکی بزرگتر و یکی کوچکتر میباشد، تورفتگی و گودی کوچکتر جای بشقابک سوپاپ دود است و تورفتگی و گودی بزرگتر جای بشقابک سوپاپ هوا و بنزین میباشد.
علامت IN روی پیستون موتورسیکلت برای چیست؟
روی پیستون موتور یک علامت و نوشته با حروف انگلیسی IN وجود دارد, که به معنای ورودی است، و در زمان نصب پیستون روی شاتون و سیلندر این علامت باید به سمت ورودی هوا و سوخت باشد،که همان سمت کاربراتور می باشد، پس علامت IN هنگام نصب پیستون بر روی شاتون باید به سمت کاربراتور موتورسیکلت باشد. چون ورودی هوا و سوخت از سمت کاربراتور است، پس ورودی هم از همان سمت است.
انواع شیار های روی پیستون موتورسیکلت:
روی پیستون شیارهای وجود دارد که تعداد آنها سه عدد است. شیارها محل قرار گرفتن رینگهای موتورسیکلت هستند.
سه مدل رینگ بر روی پیستون سوار می شود(قرار میگیرد):
الف – رینگ اول که به رینگ کمپرسی معروف است در شیار بالایی قرار می گیرد.
ب – رینگ دوم روی شیار دومی رینگ کمپرسی روغنی قرار می گیرد،
پ – رینگ سوم روی شیار سوم رینگ روغنی قرار میگیرد.
اجزای رینگ روغنی چه چیزهایی هستند؟
رینگ روغنی از سه قسمت تشکیل شده است که این سه یک رینگ را میسازند و این مجموعه رینگ به رینگ روغنی معروف است.
برای اینکه رینگها را با هم اشتباه نگیریم و اشتباه روی شیارهای پیستون قرار ندهیم باید این رینگ را بشناسیم، که کدام رینگ اول قرار میگیرد و ….
رینگهای اول و دوم تقریبا شبیه هم هستند و رینگ سوم کاملاً متفاوت است و تشخیص آن خیلی راحت تر است پس مهم این است که ما رینگ اول و دوم یعنی رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی را خیلی خوب بشناسیم و آنها را درست در جایشان نصب کنیم.
اما تفاوتهای رینگهای اول و دوم چه چیزهایی هستند؟
1- رینگ کمپرسی یا رینگ اول از رینگ دوم نازک تر میباشد.
2- دهانه رینگ اول نسبت به دهانه رینگ دوم جمع تر می باشد، یعنی دهانه رینگ اول نسبت به دهانه رینگ دوم کوچکتر است.
3- تفاوت سوم از لحاظ ظاهری است،رینگ اول یا رینگ کمپرسی رنگ آن روشنتر است و لایه و روکش کرومی دارد، اما رینگ دوم یا رینگ کمپرسی روغنی تیره تر می باشد و روکش کربنی دارد.
در نتیجه با دانستن این سه تفاوت هیچ وقت رینگ اول و دوم یا رینگهای روغنی و یا رینگهای کمپرسی را با هم اشتباه نمیگیریم.
استثنا: ممکن است این سه تفاوت را همهی رینگها نداشته باشند اما یکی یا دوتا از این ویژگیها را اکثر رینگها دارند.
![نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل] 5 تصویر رینگ های موتورسیکلت و توضیح انواع رینگ ها](https://motorcell.ir/mot17/2021/05/رینگ-هایروغنیکمپرسیotorcell-ir.jpg)
وظیفه رینگهای پیستون چیست؟
وظیفه رینگ کمپرسی جلوگیری از فرار کمپرس میباشد،و وظیفه رینگ روغنی کمپرسی جلوگیری از بالا آمدن روغن و فرار کمپرس است، یعنی دو کاره و دو منظوره میباشد و در قسمت وسط بین دو رینگ کمپرس و رینگ روغن قرار میگیرد.
وظیفه رینگ روغنی جلوگیری از بالا آمدن روغن است و اجازه نمیدهد که روغن از زیر پیستون به سمت بالای پیستون نفوذ کند.
در حالت کلی رینگهای روغنی جداره سیلندر را پاکسازی میکنند و روغنها را به سمت پایین هدایت میکنند، و نمیگذارند که روغن به سمت محفظه احتراق نفوذ کند، و اگر این اتفاق بیفتد و این روغنها به سمت بالا نفوذ کنند باعث روغن سوزی میگردد.
نحوه نصب رینگها در شیارهای پیستون
1- ابتدا رینگهای روغنی را جایگذاری میکنیم.
نحوه جایگذاری رینگهای روغنی:
همانطور که گفتیم رینگهای روغنی از سه قسمت تشکیل شده است و هر سه قسمت رینگ روغنی را تشکیل میدهند.
برای نصب ابتدا قسمتی که فنری شکل میباشد و حالت زیکزاکی دارد را نصب میکنیم ،و بعد تیغه رینگها یا اصطلاحاً بچه رینگها را سوار میکنیم این رینگها علامت خاصی ندارند ،ولی بهتر است که در زمان نصب تیغ رینگها را فشار دهیم به صورتی که دهانه آنها به سمت بالا و یا به سمت پایین حرکت کند و بهتر است هنگام قرار دادن این رینگها برای رینگ پایین دهانهی آن را به سمت پایین قرار دهیم و تیغه و رینگی که بالا قرار میدهیم دهانه آن را به سمت بالا قرار دهیم و بهتر است دهانه آنها به اندازه یک یا دو سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.
نکته: هنگامی که تیغه رینگها و فنر آن را نصب کردیم آنها را می چرخانیم و باید آنها به راحتی در جای خودشان بچرخند و نباید هیچ گیری داشته باشند.
2- در مرحله دوم رینگ وسط یا رینگ کمپرس روغنی را نصب می نمایم.
نحوه نصب رینگ روغنی کمپرسی روی پیستون موتورسیکلت:
روی رینگ کمپرسی روغنی احتمالاً علامتهایی وجود دارد، مثلاً علامت S.T.D و یا نوشته دیگر که این علامت در زمان نصب رینگ باید به سمت بالا باشد.
این علامت هر چیزی امکان دارد باشد، پس باید نوشته که روی رینگ قرار دارد به سمت بالا باشد، برای رینگ کمپرسی هم به همین صورت است.
نکته: این نوشتهها می تواند شماره یا سایز رینگ باشد مدل رینگ و یا کارخانه سازنده آن باشد هر علامتی که باشد باید آن علامت را در زمان نسبت به سمت بالا قرار دهیم.
![نکات ریز رینگ و پیستون موتورسیکلت[قیمت +آموزش کامل] 6 پک کمل رینگ ها و پیستون همراه با سیلندر و واشر های سیلندر + واشر سر سیلند و ته سیلندر](https://motorcell.ir/mot17/2021/05/motorcell-ir-lrps-1-1.jpg)
3- در مرحله سوم رینگ کمپرسی را نصب میکنیم.
نحوه نصب رینگ کمپرسی روی پیستون موتورسیکلت:
همانطور که قبلاً گفتیم رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی یک تفاوتهایی با هم داشتند، تفاوتهای آنها را گفتیم اما نحوه نصب این رینگ مانند نصب رینگ کمپرسی روغنی می باشد، و علامت و نوشته روی رینگ اگر وجود داشته باشد، باید به سمت بالا قرار گیرد.
اگر دقت کرده باشید رینگها و به صورت حلقه کامل نیستند، و دهانه آن به صورت کامل بسته نمیشود پس باید توجه کنیم که رینگ کمپرسی و رینگ کمپرسی روغنی هر دو دهانهیی دارند، و این دهانهها زمانی که پیستون را در سیلندر موتورسیکلت جا میاندازیم نباید روبروی هم قرار بگیرند، چون باعث بالا آمدن روغن و ایجادروغن سوزی می شود، برای جلوگیری از این کار در زمان نصب دهانههای رینگ را به صورت ۱۲۰ درجه با فاصله از هم تقسیم می نماییم .
بهتر است که دهانههای رینگ به سمت محور گژنپین نباشد.
قیمت ها
نحوه سوار کردن پیستون روی شاتون موتورسیکلت:
برای متصل کردن پیستون روی شاتون یک محور فولادی داریم اسم آن گژنپین یا محور گژنپین می باشد. گژنپین داخل سوراخ پیستون قرار می گیرد و پیستون را به شاتون متصل می نماید.
سلام خسته نباشید
داداش من موتور رو کامل بستم روشنش کردم درست کار میکنه دود هم نمیکنه حرکتش ندادم گزاشتم چند روز روشن خاموش کنم خوب آب بندی شه ولی درب روغن رو که باز کردم خیلی کمپرس داره دو برابر قبل هوا و روغن میپاشه بیرون احتمال داره مشکلی داشته
سلام اگه روغن از شیلنگ بخار بیرون میاد مشکل داره در غیر این صورت فکر نکنم ایرادی باشه
دوستان اگه اطلاعات تکمیلی تری دارن ممنون میشیم نظراتشونو بنویسن
مثل این میمونه که بگی موتور خیلی سرعت میره ایرادی داره؟
کمپرس قویتر یعنی سیلندر رینگ پیستون سر سیلندر سوپاپها و گیت سوپاپها و نحوه نصبشون و اب بندیشون همه اوکیه که کمپرس کامل.ایجاد میشه
من موتورم رو تازه تعمیر کردم اما شماره سیلندر 50 هست پیستون اخره فقط الان شتابش کم شده این مشکل از سیلندره یانه
اگه از زمان اب بندی گذشته و هنوز شتاب نداره باید چک کنی که موتور روغن سوزی دوباره نداشته باشه
اگه روغن سوزی و یا بخار روغن نداشت احتمالا مشکل از صفحه کلاچ هست که ضعیف شده و قدرت رو به خوبی انتقال نمیده
سلام سیلند موتور رو بردم تراشکاری شماره ۲۵ تراش داده موتور ۱۰ دقیقه هم کار نکرده پیستون گرفته چاهار طرف پیستون اب شده ایا اشکال کارتراشکار بوده
سلام احتمالا مشکل نرسیدن روغن به داخل سیلندر و سرسیلندر هست
احتمال داره اویل پمپ خراب شده باشه یا سوراخ های عبور روغن گیر باشه
روغن موتور رو کامل خالی هم کنی یه ساعت هم کارکنه و حرکت کنه هم طوریش نمیشه
ِ
موتور بی روغن هم باشه داغ کنه حالت گیرپاج گیر میکنه خاموش میشه و سرد بشه روشن میشه
یا پیستون قلابی بوده یا تراشکار سیلندر پیستون و اب بندی نکرده باهم
مگه پیستون و بهش نداده بودی؟
بعد تراش پیستون و تو سیلندرمیزارن اگه گیر داشته باشه برقو میزنن تا کامل اب بندی بشه بهم
احتمالا گیر داشته که داغ کرده ذوب کرده
سیلندرموتوردادم تراشکاراماهنگام نصب پیستون متوجه شدم.پیستون داخل سیلندر بازی میکنه..راهنماییم کنید
سلام لقی به چه صورت است یعنی رینگ ها روی پیستون سوار کردید و لقی داره
نکته مهم اینه که وقتی رفت تراشکاری از رینگ شماره صفر دیگه نمیشه استفاده کرد و باید از خود تراشکار بپرسید رینگ و پیستون شماره چند استفاده بشه
من تریل پیشرو۲۰۰دارم ازاگزوزدود زیادبا روغن بیرون میاد میتونم فقط رینگ ها رو عوض کنم یا باید پیستون هم عوض بشه چون هردو تاریک ماه نشده عوض کردم لطفاً راهنماییم کنید
سلام وقت بخیر
روغن سوزی انواع مختلف داره که از مقاله زیر میتونی بخونی
انواع روغن سوزی موتورسیکلت
باید پیستون برسی بشه و مقدار لقی رینگ ها داخل آن از یک حدی بیشتر نباشه و همچنین شیارهای آن زیاد کثیف و جرم نداشته باشه بصورتی که بعد از پاکسازی رینگ ها راحت بتونن داخل شیارها بازی کنن و بچرخن
…
احتمالش هست روغن سوزی به دلایل دیگه ای که توی مقاله گفته شده باشه و از رینگ و پیستون نباشه
احتمال اینکه سیلندر نیاز به تراشکاری داشته باشه هم هست
ببری تراشکاری تراشکار اندازه میزنه بهت میگه که نیاز به تراشکاری هست یا خیر
اگه نیاز به تراشکاری داشته باشه رینگ و پیستون هم سایزش بزرگتر میشه که خود تراشکار میگه چه شماره ای بخری
تا روشن میشه دود میکنه یا بعد کار کردن؟
کاسه نمد سوپاپ ها و واشر سرسیلندر هم میتونه دلیلش باشه
باز کن پیستون تو سیلندر بزار وسط سیلندر از بالایکم بنزین بریز توش چند دقیقه بعد ببین زیر سیلندر خیس شده یا نه
تو سیلندر و دستمال بکش ببین خراش عمیق یا چاله عمبق داره؟
رینگها و چک کن شکستگی یا چیز خارجی فلزی مثل فنر گژپین در رفته باشه گیر کرده و خراب کرده باشه سیلندر و رینگ و پیستون و باهم
وگرنه روغن پاشیدن از اگزوز نمیتونه از رینگ باشه
روغن ار جایی داره نفوذ مبکنه تو سیلندر
از رینگ اینقدر نمبشه که بپاشه
ممنون بابت راهنماییتون
سلام خسته نباشید دوستان یه سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
رینگ پیستون موتورم تعویض کردم هنوزم از شیلنگ بخار روغن میاد بیرون میشه
سلام احتمال داره سوپاپ ها آب بندی نشده یا خوب آب بندی نشده به همین دلیل روغن بخار میشه
سلام استاد میشه بگی خروج روغن از شیلنگ بخار چه ربطی به اب بندی سوپاپ داره میشه دلیلشو توضیح بدی🌹
سلام هنگام کمپرس و انفجار سوخت در محفظه احتراق مقداری از این انرژی از این بخش وارد انجین میشه و باعث میشه روغن بخار بشه
پیستون تفلون بهتره یا ساده
سلام من تا حالا استفاده نکردم دوستان اگه کسی استفاده کرده ممنون میشیم نظرشو اعلام کنه
سلام.ازبیان نکات مهم وخوبتون سپاسگذارم
سلام من موتورمو دادم تعمیرکار برای روغن سوزی رینگ و پیستون عوض کرده الان شتاب موتورم خیلی کم شده برای چی
سلام هنگلم تعویض رینگ و پیستون باید چک بشه سیلندر نیاز به برقو داره یا خیر
و بعد از تعویض رینگ و پیستون ها با ید اونها رو اب بندی کرد وگرنه یهو بهش فشار بیاری دوباره خراب میشه
و نکته بعدی چک کردن سر سیلندر هنگام تعویض رینگ و پیستون هست و باید گاید سوپاپ ها و خود سوپاپ ها و فنرها چک بشه و اگه نیاز به تعویض و آببندی دارن تعویض بشن.
و در اخر هم رینگ و پیستون های بی کیفیت هست که باعث میشه زود خراب بشه
اگه گاید سوپاپ یا لاستیک ان خراب بشه نیروی موتور به هدر میره و شتاب کم میشه
سلام.من هرچی میزنم که چه آچارای لازمه واسه بازو بسته کردن رینگ پیستون نمیاره.اگه زحمتی نیست میتونین شما بگین که بعد باز کردن پوسته موتور آچاره بخصوصی میخواد یا نه همون آچارای عادی؟
سلام آچار رینگی 8 و 10 و 12 و همچنین اگه آچار بکس همینا اگه داشه باشی خوبه ولی بکس 12 باید حتما باشه بکس 14 فکر نکنم بخواد(در حال حاضر یادم نیست) اگه فقط تا ته سیلندر و بیرون آوردن رینگ و پیستون میخوای همینا کافیه بهتره یه پیچگوشتی دو سو و یک دم باریک و یک چاقو هم داشته باشی که برای بیرون آوردن خار پیستون لازمت میشه.
سلام خیلی ممنون بابت توضیحات دلیل برخورد پیستون به سرسیلندر چیه؟
سلام اطلاعات بیشتری نیاز هست
چه قطعاتی رو تعویض کردید یا باز کردین که چنین اتفاقی بعدش رخ داده؟
مدل موتور چیه ؟
دنده تایم هست یا زنجیر تایم.
سلام ببخشید ی سوال میشه رینگ و پیستون ۱۵۰رو روی موتور۱۲۵ باتراش(بورغی۲۵)انداخت؟؟؟؟
فکر کنم بشه انداخت باید از تراشکاری بپرسی اندازه دقیق رینگ و پیستون ها رو الان یادم نیست ولی در دراز مدت شاید باعث خرابی زودتر بقیه قطعات انجین بشه
سلام میخواستم بدونم اون رینگی که لبه کونیک داره تو شیار اول از بالا قرار میگیره یا اونی که لبه تیزی داره؟ مرسی
سلام برای چه مدل موتوری هست؟
عالیه مجکرم خدا عمرباعزت بهتون بده
سلام نکاتی هم درموردرینگهای کارکرده که می خواهیم نصب کنیم بفرمایید درضمن نحوه اندازه رینگ روغنی داخل سیلندربگید لطفا
سلام پیشنهاد نمیکنم رینگ کارکرده استفاده کنی چون یکم سخته تست سالم بودنش اگه هم خواستی استفاده کنی توی مقاله میزان لقی رینگ و پیستون رو بخون
رینگ های کمپرس اول و دوم کدوم باید توی شیار اول و کدوم توی شیار دوم باشه ؟
سلام محمد جان (رینگ کمپرس) داریم و (رینگ کمپرس روغن) که داخل عکس وسط همین صفحه کاملا مشخص کردیم از بالا شیار اول رینگ کمپرسی و در شیار دوم یا وسط رینگ به اصطلاح دو کاره کمپرسی -روغنی قرار میگیره و همچنین در تفاوت های این رینگ ها نحوه تشخیص این دو رینگ از یکدیگر را نوشته ایم. در بالا به بخش ( تفاوتهای رینگهای اول و دوم چه چیزهایی هستند؟)مراجعه کن تا بتونی رینگ اول و دوم روتشخیص بدی
بسیار عالی ومفید
خوب عالی بدرد بخور