سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله آموزشی قرار است راجع به انواع روغن سوزی موتورسیکلت 🏍️ صحبت کنیم و راهکارهای رفع این روغن سوزی ها را بیان کنیم پس پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.
روغن سوزی موتورسیکلت را می توانیم به سه بخش یا سه قسمت تقسیم کنیم:
1- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی رینگها و پیستون یا خرابی سیلندر
در مدل اول روغن سوزی (که به علت خرابی رینگ پیستون و یا سیلندر موتورسیکلت به وجود می آید) می تواند رینگ خراب شده باشد یا سیلندر گشاد کرده باشد، در این حالت هنگام گاز دادن به موتورسیکلت از اگزوز موتورسیکلت دود سفید بیرون می آید و این نشانه آن است که موتور شما روغن میسوزاند و روغن از قسمت سیلندر به محفظه انفجار نفوذ می کند و رینگ ها به خوبی نمی توانند روغن هایی که در محفظه سیلندر پاشیده می شوند را جمع کند.
همچنین از قسمت شیلنگ بخار موتور سیکلت روغن بیرون می زند و از قسمت خروجی شلنگ بخار روغن بیرون میپاشد.
اگر شمع موتور سیکلت را باز کنید روی شمع موتور سیکلت شما سولفات روغن وجود دارد و شمع روغنی است. که در این مدل روغن سوزی موتور همیشه بد کار میکند و قدرت آن خیلی کم می شود.
در صورت وجود چنین روغن سوزی شما باید رینگ و پیستون را کامل عوض کنید و همچنین اگر نیاز باشد سیلندر را به تراشکاری برده تا تراشکار سیلندر را به اندازه رینگ و پیستون جدید بتراشد یا اصطلاحاً برقو بزند. و اگر قبلاً چندین بار این کار را انجام داده باشید ممکن است که نیاز باشد رینگ و پیستون و سیلندر جدید و نو برای موتور سیکلت خود را تهیه کنید که به صورت پک کامل وجود دارد.
2- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ هوا
نوع دوم روغن سوزی به این علت است که لاستیک یا گاید سوپاپ هوا و سوخت خراب شده است، که در این حالت اگر گاید سوپاپ خراب شده باشد باید آن را به تراشکاری برده راز تراشکار بخواهید که گاید سوپاپهای قدیمی و خراب شده روی سرسیلندر را با گاید های سوپاپ نو که تهیه کردهاید تعویض نماید.
در این صورت که گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سوپاپ سمت هوا و سوخت خراب میشود روغن از قسمت سرسیلندر به قسمت دریچه هوا و سوخت نفوذ می کند. در این حالت زمانی که شما موتور را تازه روشن می کنید همان دقایق اول مقداری دود سفید از اگزوز بیرون می آید.
گاهی اوقات گاید سوپاپ سالم است ولی لاستیک گاید سوپاپ خراب میشود که با تعویض لاستیک گاید سوپاپ میتوانید این مشکل را رفع کنید و دیگر نیازی به تراشکاری نیست.
3- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ دود
مورد سوم روغن سوزی به این علت اتفاق میافتد که لاستیک یا گاید سوپاپ دود که سمت اگزوز موتور قرار دارد خراب میشود. در این حالت موتور یکسره دود می کند و شبیه خرابی رینگ و پیستون است ولی تفاوتی که با آن حالت دارد این است که در این حالت که گاید سوپاپ دود خراب میشود موتور قدرت بیشتری دارد، ولی زمانی که رینگ و پیستون خراب میشود قدرت موتور کاهش می یابد.
در این حالت روغن سوزی وقتی شمع را باز می کنید شمع روغنی نیست ولی موتور روغن می سوزاند پس مشکل می تواند از گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سمت اگزوز (خروجی دود) باشد. چون روغن وارد اگزوز میشود و آنجا میسوزد و به شمع برخوردی ندارد.
جمع بندی:
اکنون که علت و دلیل روغن سوزی را بررسی کردیم لازم به ذکر است که موارد گفته شده ممکن است چند تا یا همگی با هم در موتور وجود داشته باشند و زمانی که شما موتور سیکلت خود را باز میکنید باید تمامی موارد فوق را بررسی کنید که بعد از بستن دوباره انجین موتور شما دچار روغن سوزی نگردد.
برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میشود مقاله سر سیلندر و سوپاپها و همچنین رینگ و پیستون را بخوانید.
پس در این مقاله علت های روغن سوزی موتور سیکلت را بررسی کردیم و نحوه رفع آنها را توضیح دادیم ممکن است نکاتی را جا انداخته باشیم که شما میتوانید در بخش نظرات نکات تکمیلی بیشتری را بیان کنید و همچنین اگر سوالی دارید در این بخش بپرسید.
مشاهده آنلاین قیمت روز انواع موتورسیکلت
اگر این آموزش برایتان مفید بود خوشحال می شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. و در بخش نظرات نظر خود را راجع مقاله روغن سوزی موتور سیکلت بیان کنید با نوشتن نظرات خود به ما انرژی می دهید که مقالات و آموزش های بهتری تهیه کنیم.
حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(روغن سوزی موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن
سلام موتور من نه دود میکنه شمع خراب نمیکنه فقط اگزوز چرب میشه دود هم نمیکند مدلش ۹۵ ۱۵۰ پازنگ هندا لطفاً جواب بدین
سلام روغن کم میکنه؟
اگه کم نمیکنه فقط چربی داشتن اگزوز دلیل بر روغن سوزی نیست
سلام خسته نباشید
موتر من وقتی گاز زیاد میدم یهو از اگزوزش یک صدای تق بلند میشه و یک دود سفید میکنه که وقتی گازو ول میکنم قطع میشه . ود سر پاینی وقتی گازو ول میکنم صدای تق تق زیادی از اگزوز میاد
سلام دود سفید نشانه روغنسوزی هست و با چک کردن روغن متوجه کم شدن و سیاه شدن روغن میشی که تایید میشه روغنسوزی هست و صدای تق تق میتونه به علت خام سوزی باشه که به علت مشکلات برقی یا خرابی شمع به علت روغنسوزی و یا تنظیم نبودن سوخت باشه و روغن سوزی باعث میشه تمام بنزین نسوزه و مقداری توی اگزوز منفجر بشه
سلام دود سفید نشانه روغنسوزی هست و با چک کردن روغ متوجه کم شدن روغن خواهید بود و صدای تق تق میتونه به علت خام سوزی باشه که به علت مشکلات برقی یا خرابی شمع به علت روغنسوزی و یا تنظیم نبودن سوخت باشه و روغن سوزی باعث میشه تمام بنزین نسوزه و مقداری توی اگزوز منفجر بشه
موتورت داره کم کم شروع به روغن سوزی میکنه
سلام وعرض ادب به تعمیرکاران محترم.من یه موتورسیکلت دارم صبح
روشن میکنم دودآبی رنگی ازاگزوزبیرون میاد وقتی موتورگرم شد دود نمیده لطفاراهنمایی بفرمایید
سلام به تعمیرکاران عزیز کل فرمایشات شماراخوندم ولی اینوندیدم که سرده دودمیکنه گرم شد دود نمیده..درکل ممنونم ازهمه شماعزیزان که راهنمایی خوبی میکنید.الهی همیشه تندرست وسلامت باشید.موفق ومویدباشید یاحق
سلام پاکشتی چی
سلام خسته نباشید من موتورم هانک ۱۵۰ هستش روغن کم کرده ولی شلنگ سرموتورودراوردم گاز زدم ن روغن پاشید بیرون ن بخار زدگازم که میدم هیچ دودی مشاهده نمیکنم اگزوزش هم چرم نیست ولی موندم چراروغن کم کرده
سلام
مشکل موتورت اینه که روغن بخار میکنه و باید سوپاپ ها و گیت سوپاپ ها چک بشه احتمالا مشکل دارن و باید تعویض بشن
سلام موتور من 125وقتی روشنش میکنی دود سفید از اگزوزش بیرون میاد ولی گرم میشه دود نامیده مشکلش چیه؟
احتمال روغن سوزی وجود داره و باید موارد دیگه هم چک بشه تا مطمعن بشید مانند چک کردن روغن و …
سلام موتور بی کلاچ دارم وقتی موتورو روشن میکنم دود نمیده ولی وقتی موتور گرم میشه دود سفید میاد بیرون دستمو جلو اگزوز میگیرم کف دستم یه کم سیاه میشه مشکل از کاربراتوره یا روغن سوزی داره
دود سفید میتونه نشون از روغنسوزی باشه وقتی موتور گرم میشه بیشتر میشه که بهتره روغن رو هم چک کنید تا مطمئن بشید
روغن کم میشه و سیاه میشه
سلام عرض ادب
من یه موتور دارم ۱۵۰ موتور خراب شد بازش کردم سیلند با سرسیلند و سوپاپ،لاستیک گاید،ورینگ و پیستون نو کامل ..ولی موتورم کمی دود سفید هنگام اولیه و حرکت هم دود میکنه مقدار کمی ولی روغنم بعد ۴روز
از نصف هم کمتر شده روغنش
خواهشا راهپمایی کنید
دسته شاتون هم پیش یه تراشکار
چک کردم گفت سالمه بنظرتون مشکل چیه
سلام علتش معمولا همین هایی هست که نوشته شده
توی تعمیر این موارد یک سری اندازه های استاندارد هست که باید رعایت بشه و با قطعه نو تعویض کردن ممکنه مشکل حل نشه
یکی از اندازه های استاندارد اندازه رینگ و پیستون و سیلندر هست که گاهی اوقات سیلندر گشاد میشه و شما باید در این موارد سیلندر رو ببرید تراشکاری که تراشکار سیلندر رو گشادتر کنه که معمولا رینگ و پیستون یک شماره بالاتر میندازه وگرنه فقط تعویض رینگ ها با شماره قبلی در این موارد رینگ های جدید هم خیلی سریع خراب میشه
* این نکته هم درنظر داشته باشید که با تعویض این قطعات نباید به موتور فشار وارد کنید و باید قبلش موتور رو آب بندی کنید وگرنه رینگ ها سریع خراب میشن
* هنگام تعویض سوپاپ ها سوپاپ ها باید آب بند بشن
* رینگ و پیستون های بی کیفیت توی بازار زیاد شدن سعی کنید توی خرید این موارد یکم بیشتر هزینه کنید و جنس باکیفیت بخرید
موتور تازه خریدم و لی رو بلوکش روغن اومده دوستان میگن عادی ولی من مطمئن نشدم
سلام اگه موتور نو هست و مقدار روغن زیاده حتما با نمایندگی تماس بگیرید ممکنه پیچ های سیلندر شل هستند یا واشر مشکل داره – موتور نو رو باید آب بندی کرد اگه آب بندی نکنی و یهو فشار بهش وارد کنی چنین مشکلاتی بوجود میاد
سلام داداش من یه موتور ۱۲۵ وزین دارم وقتی روشن میکنم گاز آخر میدم دود سیاه میده ولی نه شم روغنی میشه هیچی بعد از اینکه دنده میدم دیگه از دود
خبری نیست مشکلش چیه ممنون از راهنمایتون
سلام دود سیاه میتونه به علت تنظیم نبودن کاربراتور باشه
من میخواهم یک موتور سکلیت مزایده بخرم راهنمایی می کنید ممنون
توضیحات شما در خصوص روغن سوزی موتورسیکلت های ۴-زمانه بسیار دقیق و زیبا بود .
سلام من موتورم هیچ دود نمیده ولی وقتی تو دنده بهش خیلی گاز بدم دود میکنه مشکلش چیه
از رنگ دود و چربی داخل اگزوز میشه تشخیص داد روغن سوزی داره یا مشکل از تنظیم کاربراتور هست
سلام من ۴ساله موتور خریدم تا حالا ۵ بار واین بار ۶ هست که موتور به روغن سوزی می افته
تمام اصول آب بندی و هر یک ماه یک بارم روغن عوض می کنم بهش فشارم نیاوردم تا حالا مشکل از چی میتونه باشه ممنون راهنمایی کنید
عوامل زیادی میتونن دخیل باشن مانند،
بی کیفیت بودن قطعات انجین مانند رینگ و پیستون- گیت سوپاپ ها و …،
گرمی بیش از حد موتور در هواهای گرم،
رانندگی طولانی مدت در مسافت های طولانی،
استفاده از روغن بیکیفیت،
رانندگی در سرابالایی ها طولانی مدت ،
رانندگی با نهایت سرعت،
بسته شدن سوراخ های عبور روغن در داخل انجین ،
نداشتن خنک کننده دوم در موتورسیکلت ها (مانند رادیاتوری بودن یا نبودن )،
سرد کردن سریع موتور مانند شستن انجین و ..
….
جدیدا لوازم بی کیفیت در بازار زیاد شدن اگه تعویض رینگ و پیستون و سوپاپ ها اصولی بوده باشه دلیلش این میتونه باشه