سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله آموزشی قرار است راجع به انواع روغن سوزی موتورسیکلت صحبت کنیم و راهکارهای رفع این روغن سوزی ها را بیان کنیم پس پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.
روغن سوزی موتورسیکلت را می توانیم به سه بخش یا سه قسمت تقسیم کنیم:
۱- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی رینگها و پیستون یا خرابی سیلندر
در مدل اول روغن سوزی (که به علت خرابی رینگ پیستون و یا سیلندر موتورسیکلت به وجود می آید) می تواند رینگ خراب شده باشد یا سیلندر گشاد کرده باشد، در این حالت هنگام گاز دادن به موتورسیکلت از اگزوز موتورسیکلت دود سفید بیرون می آید و این نشانه آن است که موتور شما روغن میسوزاند و روغن از قسمت سیلندر به محفظه انفجار نفوذ می کند و رینگ ها به خوبی نمی توانند روغن هایی که در محفظه سیلندر پاشیده می شوند را جمع کند.
همچنین از قسمت شیلنگ بخار موتور سیکلت روغن بیرون می زند و از قسمت خروجی شلنگ بخار روغن بیرون میپاشد.

اگر شمع موتور سیکلت را باز کنید روی شمع موتور سیکلت شما سولفات روغن وجود دارد و شمع روغنی است. که در این مدل روغن سوزی موتور همیشه بد کار میکند و قدرت آن خیلی کم می شود.
در صورت وجود چنین روغن سوزی شما باید رینگ و پیستون را کامل عوض کنید و همچنین اگر نیاز باشد سیلندر را به تراشکاری برده تا تراشکار سیلندر را به اندازه رینگ و پیستون جدید بتراشد یا اصطلاحاً برقو بزند. و اگر قبلاً چندین بار این کار را انجام داده باشید ممکن است که نیاز باشد رینگ و پیستون و سیلندر جدید و نو برای موتور سیکلت خود را تهیه کنید که به صورت پک کامل وجود دارد.

۲- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ هوا
نوع دوم روغن سوزی به این علت است که لاستیک یا گاید سوپاپ هوا و سوخت خراب شده است، که در این حالت اگر گاید سوپاپ خراب شده باشد باید آن را به تراشکاری برده راز تراشکار بخواهید که گاید سوپاپهای قدیمی و خراب شده روی سرسیلندر را با گاید های سوپاپ نو که تهیه کردهاید تعویض نماید.
در این صورت که گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سوپاپ سمت هوا و سوخت خراب میشود روغن از قسمت سرسیلندر به قسمت دریچه هوا و سوخت نفوذ می کند. در این حالت زمانی که شما موتور را تازه روشن می کنید همان دقایق اول مقداری دود سفید از اگزوز بیرون می آید.
گاهی اوقات گاید سوپاپ سالم است ولی لاستیک گاید سوپاپ خراب میشود که با تعویض لاستیک گاید سوپاپ میتوانید این مشکل را رفع کنید و دیگر نیازی به تراشکاری نیست.

۳- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ دود
مورد سوم روغن سوزی به این علت اتفاق میافتد که لاستیک یا گاید سوپاپ دود که سمت اگزوز موتور قرار دارد خراب میشود. در این حالت موتور یکسره دود می کند و شبیه خرابی رینگ و پیستون است ولی تفاوتی که با آن حالت دارد این است که در این حالت که گاید سوپاپ دود خراب میشود موتور قدرت بیشتری دارد، ولی زمانی که رینگ و پیستون خراب میشود قدرت موتور کاهش می یابد.
در این حالت روغن سوزی وقتی شمع را باز می کنید شمع روغنی نیست ولی موتور روغن می سوزاند پس مشکل می تواند از گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سمت اگزوز (خروجی دود) باشد. چون روغن وارد اگزوز میشود و آنجا میسوزد و به شمع برخوردی ندارد.

جمع بندی:
اکنون که علت و دلیل روغن سوزی را بررسی کردیم لازم به ذکر است که موارد گفته شده ممکن است چند تا یا همگی با هم در موتور وجود داشته باشند و زمانی که شما موتور سیکلت خود را باز میکنید باید تمامی موارد فوق را بررسی کنید که بعد از بستن دوباره انجین موتور شما دچار روغن سوزی نگردد.
برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میشود مقاله سر سیلندر و سوپاپها و همچنین رینگ و پیستون را بخوانید.
پس در این مقاله علت های روغن سوزی موتور سیکلت را بررسی کردیم و نحوه رفع آنها را توضیح دادیم ممکن است نکاتی را جا انداخته باشیم که شما میتوانید در بخش نظرات نکات تکمیلی بیشتری را بیان کنید و همچنین اگر سوالی دارید در این بخش بپرسید.
مشاهده آنلاین قیمت روز انواع موتورسیکلت
اگر این آموزش برایتان مفید بود خوشحال می شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. و در بخش نظرات نظر خود را راجع مقاله روغن سوزی موتور سیکلت بیان کنید با نوشتن نظرات خود به ما انرژی می دهید که مقالات و آموزش های بهتری تهیه کنیم.
حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(روغن سوزی موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن
سلام موتور بی کلاچ دارم وقتی موتورو روشن میکنم دود نمیده ولی وقتی موتور گرم میشه دود سفید میاد بیرون دستمو جلو اگزوز میگیرم کف دستم یه کم سیاه میشه مشکل از کاربراتوره یا روغن سوزی داره
دود سفید میتونه نشون از روغنسوزی باشه وقتی موتور گرم میشه بیشتر میشه که بهتره روغن رو هم چک کنید تا مطمئن بشید
روغن کم میشه و سیاه میشه
سلام موتور من ۱۲۵وقتی روشنش میکنی دود سفید از اگزوزش بیرون میاد ولی گرم میشه دود نامیده مشکلش چیه؟
احتمال روغن سوزی وجود داره و باید موارد دیگه هم چک بشه تا مطمعن بشید مانند چک کردن روغن و …
سلام خسته نباشید من موتورم هانک ۱۵۰ هستش روغن کم کرده ولی شلنگ سرموتورودراوردم گاز زدم ن روغن پاشید بیرون ن بخار زدگازم که میدم هیچ دودی مشاهده نمیکنم اگزوزش هم چرم نیست ولی موندم چراروغن کم کرده
سلام
مشکل موتورت اینه که روغن بخار میکنه و باید سوپاپ ها و گیت سوپاپ ها چک بشه احتمالا مشکل دارن و باید تعویض بشن
سلام پاکشتی چی
سلام موتور من نه دود میکنه شمع خراب نمیکنه فقط اگزوز چرب میشه دود هم نمیکند مدلش ۹۵ ۱۵۰ پازنگ هندا لطفاً جواب بدین
سلام روغن کم میکنه؟
اگه کم نمیکنه فقط چربی داشتن اگزوز دلیل بر روغن سوزی نیست
سلام خسته نباشید
موتر من وقتی گاز زیاد میدم یهو از اگزوزش یک صدای تق بلند میشه و یک دود سفید میکنه که وقتی گازو ول میکنم قطع میشه . ود سر پاینی وقتی گازو ول میکنم صدای تق تق زیادی از اگزوز میاد
سلام دود سفید نشانه روغنسوزی هست و با چک کردن روغن متوجه کم شدن و سیاه شدن روغن میشی که تایید میشه روغنسوزی هست و صدای تق تق میتونه به علت خام سوزی باشه که به علت مشکلات برقی یا خرابی شمع به علت روغنسوزی و یا تنظیم نبودن سوخت باشه و روغن سوزی باعث میشه تمام بنزین نسوزه و مقداری توی اگزوز منفجر بشه
سلام دود سفید نشانه روغنسوزی هست و با چک کردن روغ متوجه کم شدن روغن خواهید بود و صدای تق تق میتونه به علت خام سوزی باشه که به علت مشکلات برقی یا خرابی شمع به علت روغنسوزی و یا تنظیم نبودن سوخت باشه و روغن سوزی باعث میشه تمام بنزین نسوزه و مقداری توی اگزوز منفجر بشه
موتورت داره کم کم شروع به روغن سوزی میکنه
سلام وعرض ادب به تعمیرکاران محترم.من یه موتورسیکلت دارم صبح
روشن میکنم دودآبی رنگی ازاگزوزبیرون میاد وقتی موتورگرم شد دود نمیده لطفاراهنمایی بفرمایید
سلام به تعمیرکاران عزیز کل فرمایشات شماراخوندم ولی اینوندیدم که سرده دودمیکنه گرم شد دود نمیده..درکل ممنونم ازهمه شماعزیزان که راهنمایی خوبی میکنید.الهی همیشه تندرست وسلامت باشید.موفق ومویدباشید یاحق
سلام من موتور ساوین ۲۰۰ دارم وقتی صبح روشن میکنم دود ابی میکنه با سیاه
وقتی گرمه مثلا شب تا شب روشن بوده گازو ک تا تههه میگیرم ول میکنم دود ابی با سیاه میکنه بازم بعد غط میشه
با عرض سلام و خسته نباشید بنده یه موتور ۱۲۵ دارم که از انتهای شیلنگی که بالای انژین وصله روغن میاد بیرون مال روغن سوزیه یا عادیه
به احتمال زیاد گیت سوپاپ ها یا کاسه نمدهاشون خراب شده و عادی نیست
سلام برادر من ۱۲۵ دارم که تازه تازه وقتی صبح روشن میکنم خیلی دود سفید میاد بیرون و بعدش که گاز میدم کم کم تموم میشه اون از چیه ؟؟
سلام ممکنه روغن سوزی باشه که باید مقدار روغن هم چک کنی که مطمئن بشی روغن کم میشه
دلایل مختلف دیگه ای هم وجود داره مثلا اگه آب داخل اگزوز رفته باشه دود سفید میکنه
اگه دود آبی هست روغن سوزیه
بهتره شمع و دهانه اگزوز رو هم چک کنی ببینی چربی داره یا نه
مثلاً شمع رو تمیز کن چند روز سوار شو ببین چربی گرفته یا نه
سلام موتور ۱۲۵ هندا دارم
وقتی تخته گاز میگیرمش بو روغن سوخته میاد
و دور دور شیلنگ بخارش روغن هست مشکلش چیه
سلام روغن سوزی داره
سلام یه سوالی داشتم لطفا جواب بدین
من شعمم چرب نمیشه دود هم نمیکنه ولی اگزوز چرب هست مشکل چیه؟
سلام
مدل و نوع موتور چیه ؟
دوزمانه هست یا چهار زمانه؟
من رینگ پستن با ته سیلند عوض کردم ولی بازم از لوله بخار روغن میربزه دلیلش چیه
احتمال خرابی سوپاپ ها و گاید سوپاپ ها میتونه باشه
که هنگام تعویض رینگ و پیستون اب بند بودن سوپاپها هم باید چک بشه
سلام
اپاچی ۱۸۰ وقای سواره ام و گاز و زیاد میدم حین خرکت یکم دود میکنه ممنون میشم اگه چیزی در این رابطه میدونین راهنمایی کنین
سلام
بستگی به نوع دود داره
حالت اول: اگه دود سفید و متمایل به آبی رنگ باشه احتمالا موتور دارای روغن سوزی هست.
که اگه با عوامل دیگه ای هم همراه باشه صد درصد میتوان مطمئن شد. مثل زود سیاه شدن روغن و یا کم شدن روغن موتور که البته در ابتدای روغن سوزی این ممکنه ناچیز و غیر قابل اندازه گیری باشه.
حالت دوم: اگه دود خروجی از اگزوز سیاه هست احتمالا مشکل از تنظیم نبودن کاربراتور هست.
موتورهای دوزمانه چه فرقی با چهار زمانه میکنن که توی باک دو زمانه روغن میریزن
تا جایی که الان حضور ذهن دارم در موتورهای چهار زمانه سوراخی روی شاتون وجود داره و روغن رو به محفظه سیلندر پاشیده میشه و باعث میشه رینگ ها و پیستون روان تر و با اصطکاک کمتری کار کنن درنتیجه باعث طول عمر بیشتر رینگ ها و پیستون میشه و سایش کمتر اتفاق میوفته.
اما در موتورهای دو زمانه روغن از روی شاتون به محفظه سیلندر پاشیده نمیشه درعوض روغن از طریق بنزین داخل محفظه انفجار میاد و از بالا کار روان سازی بین پیستون و رینگ ها رو انجام میده
باسلام خدمت مشاوران موتور سل ببخشید من موتورم ۱۲۵ کاربراتی هست تو گاز اخر که کاتاف میزنه خیلی کم دود سیاه میاد بیرون اون عادیه یا کلا نباید بیاد ؟؟؟؟؟
سلام دود سیاه مشکل کاربراتور هست ولی اگه دود آبی یا سفید باشه مشکل از روغن سوزی میتونه باشه
با تنظیم کاربراتور این مشکل معمولاً رفع میشه
معمولاً وقتی پین سوزن کاربراتور رو جابجا میکنن چنین مشکلاتی پیش میاد اون پین باید روی شیار وسط باشه وگرنه تنظیم کاربرات خراب میشه
البته کثیفی کاربراتور هم باعث چنین مشکلی میشه که بهتره کاربراتور سرویس دوره ای بشه
سلام ممنون اگر روی پستون روغن رخته باشم اون باعس روغن دهانی اگروز وآوشته شدن شمع از روغن باشه اون وخت چه
سلام اگه روی پیستون روغن ریخته یاشی بالاخره روغن میسوزه و همش دود میشه ولی مقدارش فکر نکنم به اندازه ای باشه که بخواد روی شمع تاثیر بذاره مگر اینکه عمدا روغن زیادی روی پیستون بریزی که شمع چربی بگیره
سلام من موتورم ۳ ۴ ماهی هست روغنش عوض نکردم روغن خیلی کم کرده و وقتی روغنشو عوض کردم اصلا دود سفید نمیداد ۱ روز بعدش که روشن کردم و گاز میدادم دود سفید رنگ میداد باید رینگ و پیستون عوض بشه؟
سلام احتمالش زیاده ولی باز هم باید چک بشه
امروز صبح هوا هم سرد بود با ساسات روشنش کردم داشت دود سفید میداد حالا نمیدونم بخار بوده یا دوده روغن سوزی بعد که باهاش رفتم یکمی در حد ۳ ۴ دیقه بعدش دیگه اصلا دود نمیداد چه در حال حرکت چه تو توقف حالا شما میددنید مشکل چیه؟بخاطر سرما بوده یا داره شروع میکنه به روغن سوزی
چون هوا سرد بوده ممکنه رطوبت یا آب توی اگزوز رفته باشه روغن سوزی عوامل دیگه ای هم باید چک بشه مانند سیاه شدن روغن ، چربی گرفتن شمع موتور و کم شدن روغن تا مطمئن بشید روغنسوزی هست
سلام اقا خسته نباشید موتور من وقتی روشن میکنم دود خیلی میکنه ولی بعدش که موتور گرم میشه دیگه دود نمیکنه
سلام رنگ دودش چه رنگیه و داخل اگزوز دست بکشید ببینید دوده هاش چربی داره یا نه
همچنین شمع رو باز کنید ببینید دوده سیاه زده یا نه؟ و این دوده چربی داره یا خیر ؟
اگه چربی داشت موتور دارای روغنسوزی میباشد
و اگه دوده سیاه بدون چربی بود به علت تنظیم نبودن کاربراتور هست
بسیار خوب راهنمای کردی ممنون
عالی ممنون