سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله آموزشی قرار است راجع به انواع روغن سوزی موتورسیکلت 🏍️ صحبت کنیم و راهکارهای رفع این روغن سوزی ها را بیان کنیم پس پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.
روغن سوزی موتورسیکلت را می توانیم به سه بخش یا سه قسمت تقسیم کنیم:
1- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی رینگها و پیستون یا خرابی سیلندر
در مدل اول روغن سوزی (که به علت خرابی رینگ پیستون و یا سیلندر موتورسیکلت به وجود می آید) می تواند رینگ خراب شده باشد یا سیلندر گشاد کرده باشد، در این حالت هنگام گاز دادن به موتورسیکلت از اگزوز موتورسیکلت دود سفید بیرون می آید و این نشانه آن است که موتور شما روغن میسوزاند و روغن از قسمت سیلندر به محفظه انفجار نفوذ می کند و رینگ ها به خوبی نمی توانند روغن هایی که در محفظه سیلندر پاشیده می شوند را جمع کند.
همچنین از قسمت شیلنگ بخار موتور سیکلت روغن بیرون می زند و از قسمت خروجی شلنگ بخار روغن بیرون میپاشد.
اگر شمع موتور سیکلت را باز کنید روی شمع موتور سیکلت شما سولفات روغن وجود دارد و شمع روغنی است. که در این مدل روغن سوزی موتور همیشه بد کار میکند و قدرت آن خیلی کم می شود.
در صورت وجود چنین روغن سوزی شما باید رینگ و پیستون را کامل عوض کنید و همچنین اگر نیاز باشد سیلندر را به تراشکاری برده تا تراشکار سیلندر را به اندازه رینگ و پیستون جدید بتراشد یا اصطلاحاً برقو بزند. و اگر قبلاً چندین بار این کار را انجام داده باشید ممکن است که نیاز باشد رینگ و پیستون و سیلندر جدید و نو برای موتور سیکلت خود را تهیه کنید که به صورت پک کامل وجود دارد.
2- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ هوا
نوع دوم روغن سوزی به این علت است که لاستیک یا گاید سوپاپ هوا و سوخت خراب شده است، که در این حالت اگر گاید سوپاپ خراب شده باشد باید آن را به تراشکاری برده راز تراشکار بخواهید که گاید سوپاپهای قدیمی و خراب شده روی سرسیلندر را با گاید های سوپاپ نو که تهیه کردهاید تعویض نماید.
در این صورت که گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سوپاپ سمت هوا و سوخت خراب میشود روغن از قسمت سرسیلندر به قسمت دریچه هوا و سوخت نفوذ می کند. در این حالت زمانی که شما موتور را تازه روشن می کنید همان دقایق اول مقداری دود سفید از اگزوز بیرون می آید.
گاهی اوقات گاید سوپاپ سالم است ولی لاستیک گاید سوپاپ خراب میشود که با تعویض لاستیک گاید سوپاپ میتوانید این مشکل را رفع کنید و دیگر نیازی به تراشکاری نیست.
3- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ دود
مورد سوم روغن سوزی به این علت اتفاق میافتد که لاستیک یا گاید سوپاپ دود که سمت اگزوز موتور قرار دارد خراب میشود. در این حالت موتور یکسره دود می کند و شبیه خرابی رینگ و پیستون است ولی تفاوتی که با آن حالت دارد این است که در این حالت که گاید سوپاپ دود خراب میشود موتور قدرت بیشتری دارد، ولی زمانی که رینگ و پیستون خراب میشود قدرت موتور کاهش می یابد.
در این حالت روغن سوزی وقتی شمع را باز می کنید شمع روغنی نیست ولی موتور روغن می سوزاند پس مشکل می تواند از گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سمت اگزوز (خروجی دود) باشد. چون روغن وارد اگزوز میشود و آنجا میسوزد و به شمع برخوردی ندارد.
جمع بندی:
اکنون که علت و دلیل روغن سوزی را بررسی کردیم لازم به ذکر است که موارد گفته شده ممکن است چند تا یا همگی با هم در موتور وجود داشته باشند و زمانی که شما موتور سیکلت خود را باز میکنید باید تمامی موارد فوق را بررسی کنید که بعد از بستن دوباره انجین موتور شما دچار روغن سوزی نگردد.
برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میشود مقاله سر سیلندر و سوپاپها و همچنین رینگ و پیستون را بخوانید.
پس در این مقاله علت های روغن سوزی موتور سیکلت را بررسی کردیم و نحوه رفع آنها را توضیح دادیم ممکن است نکاتی را جا انداخته باشیم که شما میتوانید در بخش نظرات نکات تکمیلی بیشتری را بیان کنید و همچنین اگر سوالی دارید در این بخش بپرسید.
مشاهده آنلاین قیمت روز انواع موتورسیکلت
اگر این آموزش برایتان مفید بود خوشحال می شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. و در بخش نظرات نظر خود را راجع مقاله روغن سوزی موتور سیکلت بیان کنید با نوشتن نظرات خود به ما انرژی می دهید که مقالات و آموزش های بهتری تهیه کنیم.
حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(روغن سوزی موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن
عالی ممنون
بسیار خوب راهنمای کردی ممنون
سلام ممنون اگر روی پستون روغن رخته باشم اون باعس روغن دهانی اگروز وآوشته شدن شمع از روغن باشه اون وخت چه
سلام اگه روی پیستون روغن ریخته یاشی بالاخره روغن میسوزه و همش دود میشه ولی مقدارش فکر نکنم به اندازه ای باشه که بخواد روی شمع تاثیر بذاره مگر اینکه عمدا روغن زیادی روی پیستون بریزی که شمع چربی بگیره
سلام من موتورم ۳ ۴ ماهی هست روغنش عوض نکردم روغن خیلی کم کرده و وقتی روغنشو عوض کردم اصلا دود سفید نمیداد ۱ روز بعدش که روشن کردم و گاز میدادم دود سفید رنگ میداد باید رینگ و پیستون عوض بشه؟
سلام احتمالش زیاده ولی باز هم باید چک بشه
امروز صبح هوا هم سرد بود با ساسات روشنش کردم داشت دود سفید میداد حالا نمیدونم بخار بوده یا دوده روغن سوزی بعد که باهاش رفتم یکمی در حد ۳ ۴ دیقه بعدش دیگه اصلا دود نمیداد چه در حال حرکت چه تو توقف حالا شما میددنید مشکل چیه؟بخاطر سرما بوده یا داره شروع میکنه به روغن سوزی
چون هوا سرد بوده ممکنه رطوبت یا آب توی اگزوز رفته باشه روغن سوزی عوامل دیگه ای هم باید چک بشه مانند سیاه شدن روغن ، چربی گرفتن شمع موتور و کم شدن روغن تا مطمئن بشید روغنسوزی هست
سلام اقا خسته نباشید موتور من وقتی روشن میکنم دود خیلی میکنه ولی بعدش که موتور گرم میشه دیگه دود نمیکنه
سلام رنگ دودش چه رنگیه و داخل اگزوز دست بکشید ببینید دوده هاش چربی داره یا نه
همچنین شمع رو باز کنید ببینید دوده سیاه زده یا نه؟ و این دوده چربی داره یا خیر ؟
اگه چربی داشت موتور دارای روغنسوزی میباشد
و اگه دوده سیاه بدون چربی بود به علت تنظیم نبودن کاربراتور هست
موتورهای دوزمانه چه فرقی با چهار زمانه میکنن که توی باک دو زمانه روغن میریزن
تا جایی که الان حضور ذهن دارم در موتورهای چهار زمانه سوراخی روی شاتون وجود داره و روغن رو به محفظه سیلندر پاشیده میشه و باعث میشه رینگ ها و پیستون روان تر و با اصطکاک کمتری کار کنن درنتیجه باعث طول عمر بیشتر رینگ ها و پیستون میشه و سایش کمتر اتفاق میوفته.
اما در موتورهای دو زمانه روغن از روی شاتون به محفظه سیلندر پاشیده نمیشه درعوض روغن از طریق بنزین داخل محفظه انفجار میاد و از بالا کار روان سازی بین پیستون و رینگ ها رو انجام میده
باسلام خدمت مشاوران موتور سل ببخشید من موتورم ۱۲۵ کاربراتی هست تو گاز اخر که کاتاف میزنه خیلی کم دود سیاه میاد بیرون اون عادیه یا کلا نباید بیاد ؟؟؟؟؟
سلام دود سیاه مشکل کاربراتور هست ولی اگه دود آبی یا سفید باشه مشکل از روغن سوزی میتونه باشه
با تنظیم کاربراتور این مشکل معمولاً رفع میشه
معمولاً وقتی پین سوزن کاربراتور رو جابجا میکنن چنین مشکلاتی پیش میاد اون پین باید روی شیار وسط باشه وگرنه تنظیم کاربرات خراب میشه
البته کثیفی کاربراتور هم باعث چنین مشکلی میشه که بهتره کاربراتور سرویس دوره ای بشه
سلام
اپاچی ۱۸۰ وقای سواره ام و گاز و زیاد میدم حین خرکت یکم دود میکنه ممنون میشم اگه چیزی در این رابطه میدونین راهنمایی کنین
سلام
بستگی به نوع دود داره
حالت اول: اگه دود سفید و متمایل به آبی رنگ باشه احتمالا موتور دارای روغن سوزی هست.
که اگه با عوامل دیگه ای هم همراه باشه صد درصد میتوان مطمئن شد. مثل زود سیاه شدن روغن و یا کم شدن روغن موتور که البته در ابتدای روغن سوزی این ممکنه ناچیز و غیر قابل اندازه گیری باشه.
حالت دوم: اگه دود خروجی از اگزوز سیاه هست احتمالا مشکل از تنظیم نبودن کاربراتور هست.
من رینگ پستن با ته سیلند عوض کردم ولی بازم از لوله بخار روغن میربزه دلیلش چیه
احتمال خرابی سوپاپ ها و گاید سوپاپ ها میتونه باشه
که هنگام تعویض رینگ و پیستون اب بند بودن سوپاپها هم باید چک بشه
سلام یه سوالی داشتم لطفا جواب بدین
من شعمم چرب نمیشه دود هم نمیکنه ولی اگزوز چرب هست مشکل چیه؟
سلام
مدل و نوع موتور چیه ؟
دوزمانه هست یا چهار زمانه؟
سلام موتور ۱۲۵ هندا دارم
وقتی تخته گاز میگیرمش بو روغن سوخته میاد
و دور دور شیلنگ بخارش روغن هست مشکلش چیه
سلام روغن سوزی داره
با عرض سلام و خسته نباشید بنده یه موتور 125 دارم که از انتهای شیلنگی که بالای انژین وصله روغن میاد بیرون مال روغن سوزیه یا عادیه
به احتمال زیاد گیت سوپاپ ها یا کاسه نمدهاشون خراب شده و عادی نیست
سلام برادر من ۱۲۵ دارم که تازه تازه وقتی صبح روشن میکنم خیلی دود سفید میاد بیرون و بعدش که گاز میدم کم کم تموم میشه اون از چیه ؟؟
سلام ممکنه روغن سوزی باشه که باید مقدار روغن هم چک کنی که مطمئن بشی روغن کم میشه
دلایل مختلف دیگه ای هم وجود داره مثلا اگه آب داخل اگزوز رفته باشه دود سفید میکنه
اگه دود آبی هست روغن سوزیه
بهتره شمع و دهانه اگزوز رو هم چک کنی ببینی چربی داره یا نه
مثلاً شمع رو تمیز کن چند روز سوار شو ببین چربی گرفته یا نه
سلام من موتور ساوین ۲۰۰ دارم وقتی صبح روشن میکنم دود ابی میکنه با سیاه
وقتی گرمه مثلا شب تا شب روشن بوده گازو ک تا تههه میگیرم ول میکنم دود ابی با سیاه میکنه بازم بعد غط میشه