با عرض سلام و درود خدمت موتورسواران عزیز در این مقاله آموزشی از موتورسل قرار است راجع به روشن نشدن موتورسیکلت صحبت کنیم و عواملی که از روشن شدن موتور سیکلت جلوگیری می کنند را برسی کنیم که در نهایت بتوانیم موتورسیکلت خود را روشن کنیم.
دلایل بسیاری وجود دارند که باعث میشوند از روشن شدن موتور سیکلت ما جلوگیری کنند برای همین ما چند مورد از شایعترین دلایلی که که باعث میشوند از روشن شدن موتور سیکلت جلوگیری کند را بررسی می کنیم
دلایل روشن نشدن موتورسیکلت:
دو دلیل شایع و بسیار مهمی که در روشن نشدن موتور سیکلت تاثیر دارند موارد زیر است.
نرسیدن بنزین به داخل انجین و علت دوم ضعیف بودن یا موجود نبودن جرقه ای که داخل سیلندر موتور ایجاد می شود.
1-بنزین و کاربراتور
2-مشکل برقی و خرابی شمع موتور
برای اینکه بتوانیم به راحتی این مشکل را رفع کنیم باید بدانیم یک موتورسیکلت چطور کار میکند و چطور روشن میشود.پس به نحوه کارکرد موتور توجه کنید.
نحوه کارکرد موتور (روشن نشدن موتورسیکلت)
برای روشن شدن یک موتور سیکلت بنزینی ما نیاز به هوا و سوخت و جرقه داریم که هوا و سوخت به وسیله پیستون داخل سیلندر موتورسیکلت فشرده می شوند و تحت فشار قرار میگیرند و در مرحله بعد اینجا یک جرقه ای نیاز است تا در محفظه سیلندر انفجاری صورت بگیرد. اگر این کار به خوبی صورت نگیرد باعث روشن نشدن موتورسیکلت میگردد.
این انفجارهای پی در پی که در سیکل مشخصی تکرار میشود باعث می شود که پیستون موتور سیکلت حرکت کند و وقتی پیستون حرکت کند شاتون و میل لنگ موتور سیکلت را نیز حرکت میدهد و این حرکت باعث می شود که چرخ دنده های موتور سیکلت به وسیله سیستم کلاچ و گیربکس نیرو را به چرخ عقب منتقل کنند.
وقتی که موتور روشن نمی شود ما باید دو چیز را بررسی میکنیم .ابتدا بهتر است به سراغ باک بنزین مان برویم و ببینیم باک موتور سیکلت بنزین دارد یا خیر؟
اگر باک موتور سیکلت بنزین داشت باید چه کنیم؟ شیر بنزین سالم است یا خیر؟
تا اینجا چک میکنیم که بنزین به داخل کاربراتور موتورسیکلت یا انژکتور موتورسیکلت می رود یا خیر؟ اگر تا اینجا مشکلی وجود نداشت بهتر است همینجا دست نگه داریم و جلوتر از این نرویم در مرحله بعدی بهتر است به سراغ سیستم برقرسانی برویم.
چک کردن برق شمع موتورسیکلت (روشن نشدن موتورسیکلت)
در این مرحله سر شمع موتور سیکلت را از سیم آن جدا کرده و سیم خروجی کوئل موتور سیکلت رو نزدیک به شمع موتورسیکلت و یا نزدیکه بدنه انجین موتورسیکلت (پره های سیلندر) می گیریم و استارت یا هندل میزنیم البته باید حواسمان باشد که سوئیچ موتورسیکلت روی حالت روشن باشد در این مرحله اگر جرقه ایجاد شد و کیفیت جرقه خوب بود سیستم جرقه موتور سیکلت سالم است و اگر سیستم جرقه خراب بود و یا ضعیف بود باعث روشن نشدن موتور میشود و باید به سراغ عیب یابی سیستم جرقه و برق موتورسیکلت برویم که میتوانید از مقاله (بررسی مدار شارژ موتورسیکلت – نحوه تولید برق) و مقاله (تست سالم بودن کوئل موتورسیکلت) استفاده کنید.
پس تا اینجا سیستم برق رسانی درست است و بنزین هم به کاربراتور میرسید پس در مرحله بعدی سراغ شمع موتورسیکلت میرویم ممکن است شمع خراب شده باشد و یا دود زده باشد حواستان باشد که اگر شمع موتور سیکلت تان ضعیف شده است مدت زیادی است که آن را تعویض نکردهاید بهتر است آن را تعویض کنید زیرا قدرت شمع به مرور زمان کاهش پیدا میکند.
معمولاً بعد از کارکرد ۱۵۰۰۰ الی ۲۰ هزار کیلومتر بهتر است از شمع نو در موتورسیکلت استفاده کنیم. شمع قبلی ممکن است چندین برابر این مقدار کار دهد اما قدرت آن ضعیف شده است.
در این مرحله که شمع موتورسیکلت را باز کردیم آن را درون سر شمع در جای خود قرار می دهیم البته قبل از آن باید سر شمع را روی سیم خروجی کوئل بسته باشید چون در مرحله قبلی سر شمع را باز کردیم این کارها را که انجام دادیم.و قسمت رزوه دار شمع را به سیلندر موتورسیکلت اتصال می دهیم، به طوری که دست ما نباید با شمع تماس داشته باشد و ما فقط سیم خروجی کوئل را گرفته باشیم تا دچار برق گرفتگی نشویم.
و در مرحله بعد سوئیچ موتور سیکلت را روشن می کنیم و دوباره هندل یا استارت را میزنیم اگر شمع جرقه زد و کیفیت جرقه خوب بود پس مشکل از قسمت شمع موتور سیکلت نیست ولی اگر جرقه نداشتیم و یا کیفیت جرقه خوب نبود می توانیم شمع را به وسیله ی بنزین شستشو دهیم و دوباره تست کنیم البته بعضی اوقات به علت خرابی سر شمع هم می تواند باشد که جرقه به شمع نرسد.(روشن نشدن موتورسیکلت)
وقتی این مشکل را رفع کردیم یعنی شمع را شستشو دادیم و یا شمع را تعویض کردیم که جرقه روی شمع دارای کیفیت خوبی بود موتور را دوباره تست میکنیم که روشن میشود یا نه.
بیش از ۵۰ درصد امکان دارد مشکل از این قسمت باشد و ۵۰ درصد دیگر هم به سیستم سوخت رسانی و کاربراتور یا انژکتور وابسته است که البته سیستم های انژکتوری نیاز به دیاگ زدن برنامه ریزی و تنظیم کردن دارند.
تا این مرحله ما قسمت برق موتور سیکلت را کامل بررسی کردیم و اگر مشکلی وجود داشت آن را رفع کردیم . که اگر در این مرحله عیبی وجود داشته باشد و ما آن را رفع کرده باشیم به احتمال ۹۰% موتور سیکلت ما روشن میشود و اگر عیب از قسمت سیستم سوخت رسانی باشد باید کاربراتور موتورسیکلت را چک کنیم برای چک کردن کاربراتور و تنظیم کاربراتور میتوانید از مقالههای زیر استفاده کنید.
مقالات پیشنهادی کاربراتور:
آموزش تعمیر کاربراتور
آموزش تنظیم کاربراتور
قیمت کاربراتور
قیمت روز موتورسیکلت
حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(روشن نشدن موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن
ممنون از اطلاعات مفید خیلی بکارم اومد مشکل موتورم رو رفع کردم.
سایت خوبیه آموزشهای بیشتری بذارید
خواهش میکنم، خوشحالم که این مقاله براتون مفید واقع شده
واقعاً مقالههاتون کاربردی و معرکه است. دست مریزاد
سلام من متورم طرح ویو هست فلکه برق برقش میاد ولی سر شمع متور برق نمیاد متورروشن نمی شه خواهشن این مشکل از کجا می تونه باشه یه راهنمای می کنید ممنون
سلام ، باید مسیر رو چک کنی که تا کدوم قطعه برق میره
برق سیستم جرقه بوبین سیم مشکی رنگ قرمز هست اگه اون برق داره اوکیه
و در مرحله های بعد این سیم میره داخل ترانزیستور و اگه ترانزیستور اوکی باشه از ترانزیستور باسیم مشکی خط زرد فکر کنم باشه میره به کوئل و در نهایت از خروجی کوئل میرسه به شمع
کافیه قبل و بعد این قطعات سیم ها رو اتصال به بدنه کنی و هندل بزنی و ببینی جرقه میزنه یا نه – این خیلی خلاصه ای بود مقاله تست کوئل رو بخون و ادامه سوالاتت رو اونجا میتونی بپرسی
حواست باشه برق خیلی قویه و دست یا جایی از بدنت به سیم نزنی
سلام موتور من مدل دایچی125VP هست برق از باتری به موتور میرسه چراغ همه چی روشن میشه ولی برق نمیرسونه برای روشن شدن موتور مشکلش چیه؟
سلام برق سیستم روشنایی و جرقه زنی متفاوت هست احتمالا مشکلی در سیستم جرقه زنی موتور شما وجود داره پیشنهاد میکنم مقاله زیر و نظرات رو بخونی:
نحوه تولید برق در موتورسیکلت
سلام خسته نباشید موتور سیکلت دینو ۱۵۰دارم روشن نمیشه برق پشت کیلومتر نمیاد چکار باید بکنم
سلام اولین مرحله اینه که برق باتری رو چک کنی اگه باتری بالای 12 ولت شارژ داشت ممکنه فیوز پشت باتری سوخته باشه و اگه باتری سالم بود ممکنه مشکل از سیمکشی یا سوییچ باشه
باید هر کدوم تست بشه
و اگه باتری ولتاژ نداشت باید علتش برسی بشه و شارژر و بوبین موتور تست بشه و عیب یابی بشه
چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
با سلام
اگه سوپاپ رو تعمیر کنم هزینش چقدر میشه یا گیت سوپاپ رو عوض کنم.
سلام سوپاپ رو معمولا تعویض میکنن اگه خراب باشه تعمیر نمیکنن
اول باید باز بشه تا معلوم بشه کدوم قطعات خرابه
اگه گیت سوپاپ هم گشاد شده باشه اونم باید تعویض بشه
هزینه دستمزد رو الان دقیقا نمیدونم و شهر های مختلف متفاوت هست
قیمت قطعات + دستمزد تعمیرکار هست
قطعاتی هم که خراب میشه معمولا سوپاپ ، گیت سوپاپ و کاسه نمد گاید (گیت) سوپاپ هست.
فنرها معمولا کمتر خراب میشن و عمر بالایی دارن
سلام
موتور طرح ویو ، با یک هندل به راحتی روشن میشه ولی با استارت روشن نمیشه ! باطری فول شارژ ، سیم کشی چک کردم هیچ مشکلی نداشت ، استارت کار میکنه صداشم طبیعی هست قدرت ش هم خوبه ولی موتور روشن نمیشه ، مثل حالتی هست که انگار برق برای جرقه تولید نمیشه !
به نظرتون مشکل از چی می تونه باشه ؟
گردش فلاویل با هندل یا استارت مگه چه فرقی داره که با هندل روشن میشه ولی استارت بیهوده میخوره و روشن نمیشه 😐
ایا هنگام استارت زدن فلایویل میچرخه ؟
بله حتی برق سر شمع هم میاد فقط موتور روشن نمیشه ، دقیقا مثل حالتی قطع کن سر راهش گذاشته باشن در صورتی نه قطع کن داره و کلیدی برای اینکار و قبلا هم اینجوری نبود جدیدا اینجوری شده 😔
اگه جرقه سر شمع کیفیت خوبی داره میتونید به کاربراتور شک کنید ممکنه با شستشوی کاربراتور مشکلتون رفع بشه
البته موارد دیگه هم ممکنه دخیل باشه که باید چک بشه این اصرار شما برای رفع مشکل باعث میشه بالاخره مشکل پیدا و رفع بشه
خسته نباشید ممنون از توضیحات شما بسیار بسیار عالی .من همه این ها رو چک کردم اما روشن نمیشه از انگشتی پایین یا فیلم گیری میتونه باشه یا نه
اگه موتور باز شده ممکنه از تنظیم نبودن تایم موتور هم باشه
انگشتی ها معمولا در صورتی میتونن دخیل باشن که خودشون یا یکی از اجراشون شکسته شده باشه
انگشتی ها به این راحتی خراب نمیشن
شما بیشتر دنبال همون سیستم سوخت و سیستم برق تمرکز کن چک کردی و سالم بود بعد میتونی بری سراغ قطعات داخلی و به اونا شک کنی
سلام لطفاً نجاتم بدید شاید بالای بیست تا تعمیر گاه مختلف هزینه کردن درد موتورسیکلت ماهیندرا گاستو ۱۱۰من نفهمیدن
مشکلش اینه خام میسوزونه خفه میکنه ریپ میزنه تو حرکت اما درجا ریپ نمیزنه شمع عوض کردم نشد کاربراتور میگن نیست چون درجا ریپ نمیزنه بعضی ها میگن ترانزیستور نیم سوز شما نظرتون آیا تعمیرات دارید تهرانم سپاس
سلام وقتتون بخیر
به صورت کلی اول باید سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی تست بشه و اگه اینا اوکی بودن باید انجین چک بشه
قسمت سوخت رسانی به طور خلاصه بگم باید کاربراتور مقدار هوا و بنزین رو باید به اندازه با هم ترکیب بشه و اگه مقدار بنزین از حالت معمول در این ترکیب بیشتر بشه جرقه شمع نمیتونه همهی این سوخت رو بسوزونه و باعث خام سوزی میشه. حالا اطلاعی ندارم کاربراتورتون قطعاتش عوض شده یا نه یا تنظیم شده یا خیر ؟
چون با اینکه قطعات کاربراتور هم تعویض بشه و باز هم ممکنه مشکل رفع نشه اون موقع بهترا با یک کاربراتور جایگزین تست کرد تا از خرابی مطمئن شد یا کاربراتور این موتور رو روی موتور دیگه تست کرد
———
اما سیستم جرقه زنی رو هم باید تست کرد چون کامل نبودن سیکل جرقه زنی یا پایین بودن کیفیت جرقه باعث خام سوزی میشه- سیستم جرقه زنی شامل بوبین ،ترانزیستور ،کويل، وایر شمع، سرشمع و خود شمع میشه که خرابی هرکدوم باعث میشه جرقه کیفیت خوبی نداشته باشه و یکی یکی باید تست بشه
———
در مرحله اخر اگه این دو سیستم سالم بودن میتونیم به انجین شک کنیم و ممکنه دلایل زیر باعث این مشکل بشه:
*سفت بودن بیش از حد سوپاپ ها و یا خرابی سوپاپ ها
*تنظیم نبودن تایم موتور
ـــــــــــــــــ
معمولا موارد اخر کم پیش میاد و زمانی بوجود میاد که شخصی این موارد رو دستکاری کرده باشه
در مورد موتور شما باید این موارد چک بشه و اینجوری نمیشه نظر داد و بهتره اول جرقه رو به صورت چشمی تست کنید و بیشتر به کاربراتور شک کنید، البته این قطعی نیست و ممکنه اتفاق های دیگه هم باعث این مشکل شده باشه- ما تعمیرات نداریم – ما دلایل رو میگیم تست کردنش با دوستانی هست که به این کار علاقه دارند و دوست دارن از نحوه عملکرد موتور بیاموزن
سلام خسته نباشید موتکر من طرح ویو دلتاس
این موتور بعد از یک هفته ک میخوام روشنش کنم روشن نمیشه و اذیت میکنه همیشه بعد از یه مدت خاموش بودن ۳ الی ۴ روزه این بلا به سرش میاد تا اخرش با هول و هندل زیاد روشن میشه.علتش چیه بنظرتون؟
سلام باید سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی تست بشه احتمالا یکیش مشکل داره