میل لنگ و شاتون موتورسیکلت | قیمت +{نکات مهم – برسی کامل }

میل لنگ و شاتون
4.7/5 - (70 امتیاز)

سلام خدمت کاربران عزیز سایت موتور سل در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل در خدمت شما عزیزان هستیم تا راجع به میل لنگ و شاتون موتور سیکلت صحبت کنیم و بررسی کنیم زمانی که شاتون زده می شود و یا میل لنگ دچار اشکال می شود چه اتفاقی می افتد و چطور تشخیص بدهیم که شاتون موتور سیکلت زده شده است یا شاتون خراب شده است.

راجب وظایف میلنگ صحبت خواهیم کرد و همچنین در مورد عیب هایی که در میل لنگ و شاتون موتور سیکلت به وجود می آید بررسی‌هایی انجام خواهیم داد پس با موتور سل همراه باشید.

برای مشاهده قیمت ها کلیک کنید

میل لنگ چیست؟

میل لنگ قطعه اصلی موتور می باشد و وظیفه آن این است که نیروی موتور را تأمین کند. تمام قطعات موتور سیکلت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با میل لنگ در ارتباط هستند و نیروی خودشان را از میل لنگ می گیرند.

میلنگ و شاتون موتورسیکلت چه وظایفی دارند؟؟؟

یکی از وظایف میل‌لنگ این است که نیروی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند زمانی که داخل سیلندر موتورسیکلت هوا و بنزین فشرده می شود و شمع در آن محفظه جرقه میزند، انفجاری شکل می گیرد که این انفجار پیستون موتورسیکلت را حرکت می‌دهد.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   
عکس  میل‌لنگ و شاتون و پیستون موتورسیکلت

نحوه انتقال نیرو از انفجار تا درسیلندر تا چرخ عقب موتورسیکلت

 پیستون موتور سیکلت به شاتون متصل می‌باشد و شاتون هم به میلنگ موتور سیکلت متصل است و زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند این حرکت رفت و برگشتی پیستون به وسیله ی شاتون به میلنگ موتور منتقل می شود و میل لنگ این نیروای که توسط انفجار به وجود آمده است را به نیروی دورانی یا چرخشی تبدیل می‌کند و بعد از آن این نیروی چرخشی و دورانی به وسیله قطعات دیگر به صفحه کلاچ و چرخ دنده های موتور سیکلت(یا همان گیربکس موتورسیکلت) منتقل شده و در نهایت توسط زنجیر به چرخ عقب موتور سیکلت منتقل خواهد شد و باعث می شود که موتورسیکلت حرکت کند. این بود روندی از انتقال نیرو از انفجار تا حرکت چرخ موتورسیکلت

اجزای میل لنگ موتورسیکلت

میلنگ موتور سیکلت دو عدد محور دارد، که از دو طرف آن به وسیله چرخ دنده هایی که روی آن قرار گرفته است نیرو خارج می‌شود و این نیروها به قسمت های مختلف موتور انتقال می یابد تا نیروی مورد نیاز قطعات دیگر تامین گردد.

یک سمت میل لنگ یا شفت یا محور دنده تایم یا دنده محرک سوپاپ ها قرار دارد و آخر همین محور فلایویل یا فلکه برق موتور سیکلت قرار می گیرد که با چرخش فلکه برق به دور سیم پیچ باعث می‌شود که برق مورد نیاز موتورسیکلت تامین گردد که در مقاله برسی مدار شارژ موتورسیکلت به آن پرداختیم.

از طرف دیگر میلنگ نیرو توسط دنده سر میل لنگ به دیسک کلاچ منتقل میشود و ادامه آن هم فیلتر گریز از مرکز قرار می گیرد و همچنین نیروی این سمت شفت توسط چرخ دنده به اویل پمپ هم وارد می شود باعث می‌شود که پمپ کار کند.

و کار اویل  پمپ هم این است که روغن را به قسمت های مختلف موتورسیکلت پمپاژ کند .

مجموعه میل لنگ برای اینکه حرکت روان و راحت تری داشته باشد توسط دو عدد بلبرینگ بزرگ که در دو طرف میل لنگ قرار می گیرند داخل پوسته‌ی انجین قرار می گیرد.

تعریف و عکس اجزای میل لنگ موتور سیکلت

وسط میل لنگ شاتون قرار می گیرد و بالای شاتون پیستون موتورسیکلت قرار می‌گیرد . وهمانطور که گفتیم نیرو از پیستون توسط شاتون به میل لنگ موتور سیکلت منتقل می شود و میل لنگ این نیرو را به نیروی دورانی تبدیل می کند.

     
   

خود شاتون توسط پین بزرگی که پین لنگ یا محور لنگ نام دارد به میلنگ موتور متصل می شود و در این قسمت برای اینکه اصطکاک بین میل لنگ و شاتون کم باشد و نرم و روان بتواند چرخش کند توسط بلبرینگ شاتون به میل لنگ متصل می گردد بلبرینگ شاتون دارای ساچمه های استوانه ای شکل می باشد که در بین شاتون و پین لنگ قرار می گیرد.

شاتون موتورسیکلت زمانی که روی میل لنگ قرار گرفت نباید هیچ لقی‌ای داشته باشد و باید نرم و روان روی آن بچرخد، زمانی که میگوییم شاتون زده است به این صورت است که از شاتون موتور سیکلت صدای عجیبی در انجین ایجاد می‌شود و این می تواند به دلایل مختلف می باشد از جمله دلایلی مانند کم بودن روغن موتور سیکلت که در صورت روغن سوزی می‌تواند اتفاق افتاده باشد ، یا نرسیدن روغن به  شاتون می تواند باشد و در صورتی این اتفاق خواهد افتاد که اویل پمپ از کار بیفتد یا فیلتر گریز از مرکز کیپ شده باشد ، یا خرد شدن قطعه‌ای از انجین و یا افتادن شی خارجی داخل انجین و …. می تواند دلایلی برای زده شدن شاتون باشد.

عمده‌ترین دلایل  زده شدن شاتون همین‌ها هستند.

چطور بفهمیم شاتون موتور سیکلت زده شده است؟

برای فهمیدن اینکه شاتون موتور سیکلت زده شده است وقتی که به میل لنگ دسترسی مستقیم داریم (یعنی میلنگ باز شده باشد) می‌توانیم توسط دست تست ساده ای انجام دهیم به این صورت که به سر شاتون ضربه بزنیم در صورتی که لقی و صدای تق  تقی احساس کردیم می‌توانیم بگوییم که شاتون موتور سیکلت زده شده است.

شاتون زده است یعنی چی؟

شاتون زده است یعنی اینکه خلاصی بین شاتون و میل لنگ و یا پین لنگ زیاد شده است و باعث سر و صدای اضافی و حتی باعث کاهش ناچیز نیروی منتقلی به میل لنگ می شود.

وقتی شاتون زده می‌شود در دورهای آرام زمانی که موتور به نرمی کار می کند و هیچ گازی به موتور نمی دهیم صدای تق تق بلندی می دهد و زمانی که به موتور گاز می‌دهیم و دور آن را بالا می بریم این صدا قطع می‌شود در این صورت  می‌توانیم بگوییم که شاتون موتور سیکلت زده شده است.

عکس چطور بفهمیم شاتون موتور سیکلت زده شده است؟

تعویض شاتون موتورسیکلت

و در صورتی که شاتون موتورسیکلت زده شده باشد باید مجموعه شاتون که شامل خود شاتون و ساچمه آن و پین لنگ می باشد را تعویض کنیم ( که وقتی آن را میخریم معمولاً با هم هستند).

تعویض شاتون باید توسط تراشکار و توسط دستگاه ها و تجهیزات مناسب انجام شده باشد چون به دقت بسیار بالایی نیاز دارد و در صورتی که اشتباه انجام شده باشد می تواند مشکلات دیگری را به وجود آورد.

جای دیگری از شاتون که باید اندازه گیری شود لقی بین میل لنگ و شاتون و بررسی لقی طرفین شاتون است که باید توسط آچار فیلر اندازه گیری شود.

فاصله بین شاتون و لنگ‌های میلنگ چقدر است؟

فاصله بین شاتون و لنگ های میل لنگ باید اندازه مشخصی باشد که معمولاً این اندازه از سی صدم میلیمتر نباید بیشتر شود که البته بعضی از کارخانه ها این اندازه استاندارد را در دفترچه موتورسیکلت قرار می‌دهند.

عکس اجزای شاتون موتورسیکلت و پین لنگ

برای اندازه گیری فاصله بین شاتون و لنگ های میل لنگ به صورت زیر عمل می کنیم:

در اینجا به دو عدد فیلر نیاز داریم فیلر سی صدم میلیمتر و فیلر ۳۵ صدم میلیمتر و به این صورت عمل می‌کنیم:

 ابتدا فیلر سی صدم را بین شاتون لنگ میل لنگ قرار می‌دهیم این فیلر جا می رود و بین شاتون و لنگ میل لنگ قرار می گیرد اما فیلر ۳۵ صدم نباید در فاصله بین شاتون و لنگ میل لنگ جا برود.

این لقی جانبی بین شاتون و لنگ میل لنگ اگر بیش از حد باشد می‌تواند روی جداره سیلندر و حتی روی رینگ ها و پیستون خط بیندازد، و در صورتی که روی آنها خط بیفتد می‌تواند باعث منتقل شدن روغن به محفظه انفجار شده و باعث روغن سوزی موتور سیکلت گردد.

بالانس میلنگ موتورسیکلت

زمانی که میل لنگ تعویض شد باید میلنگ توسط تراشکار بالانس شود تا زمانی که روی موتور سیکلت بسته شد چرخش و گردش میلنگ باعث لرزش موتور سیکلت نشود.

تصویر باز شده انجین موتورسیکلت و مشاهده میلنگ و شاتون

بررسی حرکت روغن در میل لنگ:

روغن توسط فیلتر گریز از مرکز وارد سوراخ میل لنگ می شود و روغن به لنگ میل لنگ و شاتون می‌رسد و توسط سوراخی که زیر شاتون قرار دارد این روغن به بیرون پرتاب شده و به جداره های سیلندر می پاشد و باعث می شود که پیستون در سیلندر حرکت نرم و روانی داشته باشد در این حالت روغن باعث کاهش اصطکاک بین قطعات در موتور سیکلت می‌شود.

بررسی خرابی های بلبرینگ های میلنگ موتور سیکلت

زمانی‌که بلبرینگ سمت محور فلایویل یا دنده محرک میل سوپاپ خراب شود باعث می شود که فاصله‌ای بین دنده تایم و دنده محرک میل سوپاپ ها ایجاد شود و این فاصله باعث ایجاد صدایی شبیه صدای زوزه در موتور سیکلت میشود. این فاصله می تواند این قطعات و چرخ دنده ها را تیز کند و به مرور زمان این قطعات خراب شوند.

یک آسیب دیگری که خرابی این بلبرینگ می‌تواند داشته باشد این است که باعث می شود لقی فلایویل زیاد شود و فلایویل با بوبین موتورسیکلت تماس پیدا کند و باعث ساییده شدن بوبین شود.

اما اگر بلبرینگ سمت دیسک کلاچ اویل پمپ خراب شود باعث می شود که فاصله بین دیسک کلاچ و دنده میل لنگ زیاد شود و به مرور زمان باعث ساییده شدن این دنده ها و تیز شدن آنها گردد و حتی صدای زوزه از این قسمت هم می‌تواند در انجین ایجاد شود

در پایان این مقاله توضیحاتی راجع به شاتون و میل لنگ موتور سیکلت بیان کردیم امیدواریم که برای شما مفید واقع شده باشد در صورتی که شما هم تجربه ای و یا اطلاعاتی درین زمینه دارید و یا کسب کرده اید خوشحال می شویم با ما افراد دیگری که به سایت موتورسل برای تعمیر و عیب‌یابی موتور خود مراجعه می‌کنند در میان بگذارید تا از تجربه مفید شما استفاده کنیم.

‫43 نظر ارسال شده در “میل لنگ و شاتون موتورسیکلت | قیمت +{نکات مهم – برسی کامل }

  1. M :

    سلام علت اینکه موتور دود نمیکنه ولی وقتی دست به سوراخ اگزوز میزنیم دستمون سیاه میشه چیه؟

    • موتور‌سل :

      سلام ممکنه ابتدای روغن سوزی باشه به علت خرابی رینگ و پیستون ها یا اینکه کاربراتور از تنظیم خارج شده

  2. امیر :

    سلام وعرض ادب به استاد محترم ببخشید که مزاحم میشم ولی چیکار کنم مجبورهستم می خواستم ازشما پپرسم اکه متورشاتون بزنه روشن میشه یانه من متورم رو روشن کردم یک صدای تق تق ازانجین متور می امد بیرون

      • محمد :

        سلام استاد خسته نباشید من دیشب با رفیقام رفته بودم بیرون گاز تا اخر نیگه داشتم ب اصتلاح کاتاف زدم یه ۱۰ ثانیه نیگه داشتم موتور یه دفعه یه صدای تقی کرد و خاموش کرد هندلشم قفل شد روغن هم موتور داشت علتش جی میتونه باشه؟

        • موتور‌سل :

          سلام به احتمال زیاد سوپاپ بریده و پیستون سوراخ شده و موتور جام کرده
          در این شرایط نباید به زور موتور رو روشن کرد چون سوپاپ ممکنه رفته داخل انجین و فشار اوردن به موتور و هندل زدن ممکنه گیربکس رو خراب کنه
          کاتاف های زیاد باعث این اتفاق میشه
          برای اطمینان از این موضوع درب سرسیلندر رو باز کنید و چک کنید سوپاپ ها سرجاش هست یا نه یا ممکنه فاجعه به این شدت نبوده باشه و مشکل از جایی دیگه باشه و برای تایید این موضوع باید موتور رو باز کرد و علت جام کردن رو پیدا کرد

  3. امیر :

    سلام استاد من امروز سوار متور شدم رفتم دور زدم متور تو کاز خودش داشت با سرعت کم می رفت یهو کلاجو گرفتم متورو بزنم داخل متور خاموش شد هندل زدم متور روشن نشد وصدای هندل خوردن تغیر کرد و متور هندلش قفل کرد مشگل مال چیه ممنون می شم کمک کنید سپاس گزارم

    • موتور‌سل :

      سلام متوجه نشدم چیکار کردی ولی به هر حال امکان داره موتور جام کرده باشه و … اینکه چه بلایی سر موتور اومده تا باز نشه معلوم نیست و علت های مختلفی داره

  4. محمد :

    سلام من امروز موتور سوار شدم موتور یلحظه سرعتش کم شود خود به خود گاز میخورد ول صدای تق تق هم یکبار اومد از اگزوز یه تق کرد قطع شد موقع هندل ولی دوستام گفتن از سیم گازته
    بعد سوار شدم اروم بدون گاز دادن تا خونه اومدم
    مشکلش میتونه چی باشه ؟
    موتورم ۱۵۰ هوندا

    • موتور‌سل :

      سلام اگه حدستون شاتون زدنه زمانی که موتور روشن میشه و هنوز کاز ندادی صدای تق تق میده مثل اینکه دو قطعه اهن بهم بخوره و صدا با گاز دادن قطع میشه و وقتی گاز نمیدی همینجوری یکسره با یک ضربان مشخصی صدای تق تق میاد و اینجوری نیست که یک صدای تق بیاد و قطع بشه

  5. معین :

    رینگ پیستون عوض کردم موتور دو دیقه کار کرد بعدش جام کرد هندل زدم رد کردش ولی جرعت نمیکنم روشنش کنم بظرتون شاتون زده ممنون میشم راهنمایی کنید !

    • موتور‌سل :

      سلام بستگی داره چه اتفاقی افتاده اگه رینگ ها شکسته باشه بهتره موتور روشن نشه چون ممکنخ قطعات داخل گیربکس بره و گیربکس رو خراب کنه
      بهتره موتور رو باز کنید ببینید چه اتفاقی افتاده البته شکستگی به این سادگی اتفاق نمیوفته احتمالا رینگ و پیستون نو اب بندی نکردین جام کرده

  6. خان محمدی :

    سلام استاد جان ممنون میشم کمک کنید
    موتور زنجیر سفت کنش مشکل داره صدای آهن ب آهنم میاد موتور تک هند روشن میشه قدرت و شتابشم عالیه اصلانم لرزش نداده ولی تازگیا صدای مثل تق تق میشنوم( از سر سیلندر) امکان داره شاتون زده باشه واز کجا فهمیم شاتون زده صدا از کجا میاد

    • موتور‌سل :

      اگه با گاز دادن صدای تق تق کم میشه احتمال خرابی شاتون هست و اگه صدا بیشتر میشه ممکنه صدا از جایی دیگه باشه مثلاً شل شدن یکی از پیچ های تنه باعث بشه این صدا ایجاد بشه یا اینکه جوش‌های انگشتی های موتور خرد شده باشه و این صدا از اونجا باشه
      باید صدا رو دنبال کنید و در صورت نیاز باید انجین باز بشه
      این چندتا از مشکلات شایع بود که گفتم و ممکنه علت صدا چیز دیگه ای باشه به هر حال باید صدا رو دنبال کرد

  7. محمدرضا نصاری :

    سلام خسته نباشید من موتور ۱۲۵ دارم میدونم موتورم شاتون لق داره و لقیشم بقلیه و لق رو به بالا نیست الان من گفتم تراش بزنم سیلندرو و پیستون ۷۵ واسش بزارم و سپاپ و گاید اخه دستم خالیه توانم در همین حده یعنی پول خرید باز کردن انجین ندارم دیگه متوجهین اگه باز بشه باید بعلاوه میلنگ شاتون چیزای اضافه تری عوض کنیم بنظرتون تا چه مدت برام دوام میاره !؟

    • موتور‌سل :

      سلام ، مدتش دقیق مشخص نیست مراعات کنید و زیاد به موتور فشار نیارید میتونه خیلی دووم بیاره
      البته باید اینم چک بشه که این لقی باعث شده که داخل سیلندر خط بیوفته یا نه ؟
      اگه روی سیلندر خط ننداخته فعلا جوابگو هست
      چون خط افتادن روی سیلندر باعث میشه موتور به روغن سوزی بیوفته

  8. مهدی :

    سلام ببخشید من یه موتور ۱۲۵ دارم الان میخام بکنم ۱۵۰ دستی آیا باید شاتون و میلنگشم بشه ۱۵۰ یا همون ۱۲۵ بمونه

  9. امیرحسین :

    سلام ؛
    یه مدته موتورم لرزش زیادی داره و خیلی آزار دهنده هست بردم پیش تعمیرکار گفت از بلبرینگ های میل لنگه و باید اونا تعویض بشه. خودمم حس میکنم مشکل از داخل انجین موتور هست. نظر شما چیه؟ خرابی بلبرینگ ها باعث لرزش میشه؟

    • موتور‌سل :

      بله خرابی بلبرینگ میلنگ باعث ارزش میشه ولی دلابل دیگه ای هم باعث لرزش میشه تا باز نشه کاملا مشخص نمیشه

  10. امید :

    برادر سلام،یه سوال،یه موتور ۱۵۰ استارتی روغن میسوزونه بعد از رفع این مشکل ممکنه چه مشکلات دیگه ای بخاطر روغن سوزی و استفاده از روغن استفاده شده،براش بیفته؟ممنون میشم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *