انژکتور یا کاربراتور {قیمت روز +مقایسه و برسی کلی}

انژکتور + قیمت انزکتور موتور
4.6/5 - (48 امتیاز)

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کاربران عزیز سایت موتورسل در این مقاله قرار است تفاوت موتورهای کاربراتوری و موتورهای انژکتوری را بیان کنیم پس در مقاله تفاوت کاربراتور و انژکتور با ما همراه باشید.

موتورهای بنزینی:

موتورهای بنزینی معمولاً در دو دسته کاربراتوری و انژکتوری قرار دارند. و هر کدام از این دسته ها سیستم خاص خود را دارند و عملکرد هر کدام از آنها متفاوت است در ادامه هر دوی آنها را بررسی خواهیم کرد.

موتورها و انجین های کاربراتوری:

در سیستم‌ موتورهای کاربراتوری نسبت به انژکتوری قدرت پایین تری وجود دارد . چون این موتورها دارای خطا و مشکلات فنی بیشتری هستند ، و کاربراتور به آن اندازه دقت کافی ندارد که بخواهد سوخت را همانند انژکتور تنظیم نماید.

عکس تعمیر کاربراتور موتور سیکلت

اما موتورهای کاربراتوری مزیت های خاص خودشان را دارند مثلاً می‌توان بدون در دست داشتن لوازم الکترونیکی خاصی آنها را تنظیم کرد و همچنین هزینه تعمیرات کمتری دارند.

نحوه کارکرد کاربراتور

نحوه کارکرد کاربراتور بر پایه مکش (خلا) صورت می گیرد به این صورت که طی عملیاتی مکش هوا و سوخت انجام می شود و هوا و سوخت با هم ترکیب شده (یعنی ترکیب هوا و سوخت انجام می پذیرد ) و بعد از انتقال به سیلندر و ایجاد جرقه توسط شمع موتور روشن می شود.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

موتورها و انجین های انژکتوری:

ترانل بادی کامل انژکتور موتورسیکلت

موتور های انژکتور دارای سه بخش هستند:

۱- سنسورهای انژکتور

۲ – واحد کنترل کننده مرکزی (ECU)

۳ – عملگرها

سنسورهای انژکتور:

سنسورهای انژکتور وظیفه ای که دارند این است که اطلاعات اولیه مورد نیاز را جمع آوری می کنند و به واحد کنترل کننده مرکزی ، ای سی یو ،مغز و یا کامپیوتر مرکزی می فرستند تا از این اطلاعات واحد کنترل کننده مرکزی بقیه موارد را تنظیم نماید.

سنسور دمای انژکتور
سنسور دمای انژکتور
سنسور دمای سرسیلندر
سنسور دمای سرسیلندر
قیمت و عکس سنسور اکسیژن سیستم انژکتوری
سنسور اکسیژن سیستم انژکتوری

واحد کنترل کننده مرکزی:

واحد کنترل کننده مرکزی ، ای سی یو ،مغز و یا کامپیوتر مرکزی اطلاعاتی که توسط سنسورها جمع آوری شده را تحلیل می کند و طی عملیات و فرمول هایی که در آن ذخیره شده است، محاسبات را انجام می‌دهد و برای ترکیب میزان سوخت و هوا اطلاعات محاسبه شده را به عملگرها منتقل می کند.

عکس کامپیوتر انژکتور- واحد کنترل کننده مرکزی
واحد کنترل کننده مرکزی (کامپیوتر انژکتور)

عملگر های انژکتور:

وظیفه عملگر های انژکتور این است که اطلاعاتی که واحد کنترل کننده مرکزی به آنها می فرستد را به صورت عملی انجام دهند و سوخت و هوا را به اندازه مورد نیاز که کامپیوتر مرکزی آن را محاسبه کرده است با هم ترکیب سازند و به سمت محفظه احتراق روان سازند به همین علت به آنها واحدهای عمل کننده هم می گویند.

پس در نهایت خروجی سیستمهای بنزینی انژکتوری  عملگر ها هستند و به صورت عملی کار تنظیم سوخت را انجام میدهند.

     
   
عکس سوزن انژکتور- قیمت سوزن انژکتور موتورسیکلت
عکس سوزن انژکتور
موتور استپر انژکتور
موتور استپر انژکتور
عکس + قیمت پمپ بنزین سیستم انژکتوری
پمپ بنزین سیستم انژکتوری
شیر برقی هوای دور ارام انژکتور
شیر برقی هوای دور ارام انژکتور

توضیح سیستم موتور های انژکتوری:

سیستم موتورهای انژکتوری به این صورت عمل می کند که سوخت توسط یک پمپی که می‌تواند به صورت مکانیکی و یا الکتریکی باشد با فشار به سمت لوله های سوخت رسانی وارد می شود و در نهایت از طریق انژکتور به صورت یک شیر پر فشار به محفظه انفجار و یا احتراق پاشش می شود.

انژکتور به صورت یک سرنگ عمل میکند و سوخت را به صورت پودر به درون سیلندر می پاشد.

پس وظیفه اصلی انژکتور سوخت به سمت سیلندر می باشد و این قطعه به دو صورت الکتریکی و مکانیکی می باشد که در قسمت ورودی سیلندر قرار میگیرد و عمل تزریق سوخت به سمت محفظه احتراق را انجام می دهد و در نهایت اگر این عمل پاشش سوخت به صورت ناقص و نادرست توسط انژکتور صورت بگیرد موتور دچار اشکال شده و به صورت درست کار نمیکند و اصطلاحاً ریپ میزند.

انژکتور نسبت به کاربراتور سوخت را دقیق تر تنظیم می نماید و این باعث می شود که مصرف سوخت در سیستم های انژکتوری نسبت به کاربراتوری پایینتر باشد و همچنین در سیستم های انژکتوری در هوای سرد هنگام استارت بهتر عمل کند، همچنین باعث کاهش آلایندگی و بالا رفتن راندمان انجین می‌شود.

سیستم انژکتور و پاشش سوخت به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

سیستم انژکتوری مکانیکی:

در این سیستم انژکتوری سوخت را به صورت مداوم درون سیلندر می پاشد و قابلیت تنظیم میزان و زمان پاشش ندارد. پس عملکرد ضعیف تری نسبت به بقیه دارد ‌

سیستم انژکتوری الکترونیکی:

سیستم انژکتوری الکترونیکی هم مانند سیستم انژکتوری مکانیکی می باشد با این تفاوت که این سیستم توسط نیروی الکترومغناطیسی عمل پاشش در سیلندر را انجام می دهد و سوخت به صورت مداوم به سیلندر تزریق می نماید و سنسور ها خاصی برای تنظیم دقیق تر سوخت در آنها وجود ندارد.

سیستم انژکتوری الکترومکانیکی:

سیستم های انژکتوری الکترو مکانیکی دارای کنترلر ها و سنسورهایی هستند که به کمک این کنترلر ها و سنسورها اطلاعات را دریافت کرده این اطلاعات را پردازش می‌کند وسوخت را با انجام محاسبات دقیق‌تر به سیلندر تزریق می نمایدو عملکرد دقیق تر و بهتری دارد.

سیستم انژکتوری چند نقطه ای:

این سیستم انژکتوری معمولاً برای موتور های چند سیلندر استفاده می گردد و به این صورت است که برای هر سیلندر یک از دور در نظر گرفته می شود و کار آنها به این صورت است که مستقیماً سوخت را از پشت سوپاپ ها به داخل محفظه احتراق می پاشند. و در این نوع سیستم سوخت با کیفیت بهتری به سیلندر تزریق می شود

سیستم انژکتوری یک نقطه ای:

در سیستم انژکتوری یک نقطه ای یک انژکتور وجود دارد و در صورتی که موتور دارای چند سیلندر باشد تمامی سیلندرها توسط همین یک انژکتور تغذیه خواهند شد.

کیفیت این سیستم همانند سیستمهای سوخت رسانی کاربراتوری می‌باشد. با این تفاوت که در این سیستم واحد کنترل مرکزی وجود دارد که باعث می شود شرایط مطلوب تری را در محفظه انفجار فراهم نماید.

چرا موتورسیکلت ها به تمیز کردن سیستم سوخت نیاز دارند؟

بسیاری از مشکلات کوچک را می توان با تمیز نگه داشتن انژکتورهای سوخت برطرف کرد.

در حالی که انژکتورهای سوخت یک ویژگی بسیار راحت و مفید در موتور سیکلت هستند، ممکن است مسدود شوند که باعث ایجاد یک مشکل بزرگ می شود. هرچه انژکتورهای سوخت شما بیشتر مسدود شود، بازده سوخت شما بیشتر می شود. موتورسیکلت شما برای وارد کردن ترکیب مناسب سوخت و هوا به داخل محفظه احتراق تلاش می کند و عملکرد شما کاهش می یابد.

 کیفیت گاز (مخصوصاً گاز تابستانی در مقابل زمستان) نیز می تواند به مرور زمان مشکلاتی ایجاد کند، بدون اینکه شما مقصر باشید. زمانی که مشتریان را در نمایشگاه ها می بینیم و در خطوط پشتیبانی خود با آنها صحبت می کنیم، همیشه اتفاق می افتد.

هر گونه رسوب روی انژکتورهای سوخت شما بر عملکرد موتورسیکلت شما تأثیر می گذارد، زیرا سوخت و هوا به طور نادرست مخلوط می شوند و با کارایی کمتری می سوزند. انژکتورهای سوخت کثیف نیز می توانند منجر به انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر و بیشتر شوند و رسیدگی به این مشکل را در اسرع وقت برای شما مهم تر می کند.

اگر احساس کردید انژکتورهای سوخت موتورسیکلت شما شروع به مسدود شدن کرده اند یا مدت زیادی – یا برای همیشه – از تمیز کردن آنها می گذرد، باید فورا آنها را تمیز کنید. شما باید شاهد بهبود فوری در عملکرد باشید. اگر اجازه دهید مشکل ادامه پیدا کند، ممکن است انژکتورهای سوخت کاملاً مسدود شوند و موتورسیکلت اصلاً کار نکند و منجر به تعمیر کار فشرده‌تر شود.

اگر برای مدت طولانی بدون تمیز کردن سیستم انژکتور سوخت موتورسیکلت سواری کرده اید، یا اگر هرگز تمیز کردن مناسب موتورسیکلت خود را نداشته اید، پس از اتمام کار باید متوجه بهبود قابل توجهی در عملکرد موتورسیکلت خود شوید. پس از تمیز کردن سیستم سوخت خوب با محصول پاک کننده انژکتور سوخت مناسب، باید مصرف سوخت بهتر، آلایندگی کمتر و موتوری با عملکرد بهتر و قوی تر داشته باشید.

 

نحوه تمیز کردن انژکتورهای سوخت موتور سیکلت

اگر انژکتورهای سوخت شما واقعاً خراب است و می خواهید یک تمیز کردن دستی کامل انجام دهید، خوب، اگر کمی راه خود را در مورد موتور بدانید کار چندان سختی نیست.

نکته خوب در مورد تمیز کردن سیستم تزریق سوخت موتورسیکلت این است که می توانید خودتان این کار را انجام دهید. شما فقط هزینه محصولات نظافتی را متحمل خواهید شد، بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه های مکانیکی یا تعویض قطعات داشته باشید. اگر انژکتورهای سوخت موتورسیکلت شما فقط تا حدی مسدود شده است، این کار را انجام دهید:

برای تمیز کردن سیستم تزریق سوخت، به محصولات پاک کننده انژکتور سوخت مانند موارد ذکر شده در بالا نیاز دارید. وقتی باک به خالی شدن نزدیک شد، پاک کننده انژکتور سوخت خود را اضافه کنید، سپس باک را پر کنید و به سادگی موتورسیکلت خود را به طور معمول سوار کنید. حرکت شما بر روی بانک باعث می شود سوخت و پاک کننده انژکتور سوخت با هم مخلوط شوند و به پاک کننده انژکتور سوخت اجازه دهید سر کار برود و کل سیستم انژکتور سوخت شما را تمیز کند.

اگر انژکتورهای سوخت شما کاملاً مسدود شده است، برای پاک کردن آنها به یک حلال تحت فشار نیاز دارید. این کمی بیشتر درگیر است. انژکتور سوخت را با خواندن دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود پیدا کنید. پمپ بنزین را بیرون بیاورید و خط سوخت را جدا کنید، مطمئن شوید که دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. دستورالعمل های ارائه شده همراه با حلال را دنبال کنید تا آن را به انژکتورهای سوخت متصل کنید و موتور را روشن کنید تا حلال انژکتورهای سوخت را پر کند.

 موتور را خاموش کنید، حلال را بردارید و موتورسیکلت را دوباره سرهم کنید.

اگر پس از تکمیل این کار، سوختتان کم است، دستورالعمل های اولیه بالا را برای تمیز کردن سیستم سوخت دنبال کنید. اگر نیستید، موتورسیکلت را راه اندازی کنید و ببینید که آیا به نظر می رسد که به آرامی کار می کند یا خیر. اگر نشد، فرآیند حلال را تکرار کنید. اگر اینطور است، طبق معمول سوار شوید و درست قبل از پر کردن بعدی، پاک کننده تزریق سوخت اضافه کنید.

مراقبت صحیح از موتورسیکلت خود

برخی از افراد در مورد عملکرد خوب پاک کننده های انژکتور سوخت برای هر وسیله نقلیه ای تردید دارند. آنها ممکن است بگویند سعی کرده اند از این محصولات استفاده کنند و هیچ تغییر قابل مشاهده ای در عملکرد ندیده اند. مهم است که به یاد داشته باشید عوامل زیادی در میزان مصرف سوخت خودروی شما نقش دارند. یکی از کلیدی ترین عوامل این است که محصولات پاک کننده انژکتور سوخت خود را از کجا تهیه می کنید. یک محصول با کیفیت بالاتر به معنای احتمال بالاتر نتایج بسیار مثبت است. ما از ورود به بازار سوخت خودداری کردیم تا زمانی که متوجه نشدیم محصولی بهتر از آنچه در بازار وجود داشت داریم. پس از 16 ماه تحقیق و آزمایش فرمول های مختلف، موفق شدیم.

همچنین مهم است که مراقبت کامل از وسیله نقلیه خود داشته باشید، فیلترهای هوا و بنزین را در مواقع لزوم تغییر دهید، رانندگی/سواری با سرعت ثابت، استفاده از بنزین با اکتان صحیح (نه کمتر از اکتان نشان داده شده) و تحویل وسیله نقلیه خود برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده در صورت لزوم. اگر از وسیله نقلیه خود به درستی مراقبت کنید، از جمله استفاده از مواد افزودنی سوخت با بالاترین کیفیت، باید بازده و عملکرد مطلوب را مشاهده کنید.

چند لحظه منتظر بمانید تا محصولات بارگذاری شوند…

در پایان این مقاله از مقاله های سایت موتوسل سیستم سوخت رسانی موتورها را بررسی کردیم و فهمیدیم که سیستم های سوخت رسانی شامل دو دسته سیستم  سوخت رسانی انژکتوری و سیستم سوخت رسانی کاربراتوری هستند و مزایا و معایب آنها را بیان کردیم در ادامه اگر شما اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید خوشحال می شویم با ما و دیگر افرادی که در این مقاله می آیند و راجع به انژکتور و یا کاربراتور می خوانند در میان بگذارید تا ما و دیگر خوانندگان این مقاله هم از اطلاعات مفید شما استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *