در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکههای اجتماعی وجود دارد.
✔ برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇
برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی میباشند.
درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبینهای موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبینهای برق و روشنایی هستند .
بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.
بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.
فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.
زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.
مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):
۱– بوبین جرقه
۲– بوبین های شارژ و روشنایی
بوبین جرقه:
کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.
بوبین های شارژ و روشنایی:
کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد
بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.
بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.
اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟
بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :
۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.
این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.
۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :
این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعهای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد میشود .
وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)
الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)
برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.
حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.
ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)
میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر میشود.
میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.
اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.
پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری میکند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.
محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟
محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده میشود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر میشود.
چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث میشود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث میشود که شارژر زودتر خنک شود.
روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.
بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:
سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگهای زیر هستند:
۱- زرد
۲- صورتی (سفید)
۳- سبز
۴- قرمز
سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.
سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر و سیمهای قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.
سیم زرد:
سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.
سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپهی سمت راست به کلید چراغ های جلو متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.
سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:
سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :
1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی میرود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ میباشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.
۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.
سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):
سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:
یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ میکند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل میگردد.
خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.
رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)
رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125
سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.
سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .
سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.
سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.
سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.
سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار میگیرد.
سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبینهای شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل میکند.
سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل میکند.
سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل میکند.
سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت راست را به هم وصل میکند.
سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل میکند.
سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل میکند.
سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل میکند.
سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل میکند.
سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کنندههاست.
این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلتها به همین صورت است.
نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت
جدول رنگ بندی سیمکشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)
رنگ سیم | کاربرد |
سیم زرد رنگ | بوبینهای شارژ و چراغ های جلو و شارژر |
سیم سفید یا صورتی رنگ | بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی) |
سیم سبز رنگ | قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کنندههاست) |
سیم قرمز رنگ | قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر |
سیم مشکی رنگ | سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … |
سیم سبز خط سفید (دو رنگ) | بین پی کاب و ترانزیستور |
سیم آبی خط سفید (دو رنگ) | بین پی کاب و ترانزیستور |
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ) | بین ترانزیستور و کوئل |
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ) | بین سوئیچ و ترانزیستور |
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ) | بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده) |
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ) | بین بوبین جرقه و ترانزیستور |
سیم سبز کم رنگ | شاسی بوق و خود بوق |
سیم سبز زرد (دو رنگ) | شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز |
سیم آبی کم رنگ | کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ |
سیم نارنجی کم رنگ | کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ |
سیم آبی پر رنگ | کلید چراغ جلو و نور بالا |
سیم سفید رنگ | کلید چراغ جلو و نور پایین |
سیم قهوه ای رنگ | کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر |
قیمتهای بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1) | قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2) |
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3) | شارژر موتور سیکلت (1) |
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2) | انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2) |
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) | انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1) |
انواع کوئل موتور سیکلت (2) | کوئل موتورسیکلت (3) |
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار ) | بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی) |
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی ) | بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک) |
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر) | هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار) |
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک) | بوبین کشویی پایه دار موتور هندا |
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هندا | هشت بوبین موتور سیکلت |
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدو | شارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی |
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم) | شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم) |
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی) | سوکت شارژر موتورسیکلت |
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور) | اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت |
درب صفحه برق موتورسیکلت | آچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت |
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کاره | آچار فولی کش موتور |
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2) | سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر) |
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی) | سیم کشی کامل موتور 125 سیسی (استارتی) |
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش) | سیمکشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی) |
چراغ جلو کامل موتور هندا 125 | کوئل موتورسیکلت |
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هندا | کوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو |
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1) | ترانزیستور موتور سیکلت (2) |
ترانزیستور موتورسیکلت (3) | * |
خرید شارژر موتورسیکلت:
شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب میکند یا اصطلاحا باتری باد میکند و میترکد.
شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور میگردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.
پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.
برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت میتوانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.
اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.
برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟
ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟
ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده میشود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.
توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟
شارژر موتور سیکلت هوندا 125 میتواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین میتواند برای شارژ دستگاههای الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.
همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، میتوان به سرعتتر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.
جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟
جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار میگیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعملهای تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید
بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.
در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه میکنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.
سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده میتوانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)
چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )
سلام موتور یاماها صد دارم جرقه سرشمع هست اما روشن نمیشه. میتونه از بوبین باشه
سلام اگه کیفیت جرقه سرشمع خوب باشه میتونه مشکل از سیستم سوخت رسانی باشه ولی اگه جرقه ضعیفه مشکل به ضعف بوبین یا ترانزیستور مربوط میشه
سلام.وقت بخیر.باتری موتور من(هوندا 124 استارتی)12 ولت 7/5 آمپره.میشه باتری با آمپر بالاتر انداخت؟
سلام میشه انداخت ولی بهتره یه دلیل منطقی براش داشته یاشی مثلا مصرف کننده زیادی رو موتورت باشه – وگرنه بهتره همون باتری خودشو بذاری
برای ماشینم به توصیه باتری ساز بابت افزایش طول عمر باتری این کار کردم،که جوابم داد.
سلام سیم های مربوط ب اتصال برق در یاماها 100چ رنگیه..چه سیم هایی باید وصل باشه تا برق جریان پیدا کنه..قفل سیوچ نداره
سیم قرمز و مشکی اتصال بدی برق چراغ ها و لوازم مصرفی وصل میشه اما سیم مشکی خط سفید مربوط به برق جرقه زنی هست که اگه آزاد بمونه به ترانزیستور دستور میده برق شمع وصل بشه وبا هندل زدن موتور روشن میشه و حواستون باشه سیم سبز به قرمز یا مشکی متصل نشه که باعث سوختگی سیمکشی و خرابی باتری میشه سیم قرمز و مشکی برق مثبته و سیم سبز برق منفی یا اتصال به بدنه هست
سلام موتور یاماها 100دارم..قفل سیوچ نداره..سیم سبز و مشکی پشت قفل سیوچ وصل کردم جرقه خوب بود..چوپوقی برق و به شمع ماشین زدم ببینم شمع سالمه یا نه یه برق قوی اومد و دیگه قطع شد مشکل از چیه
این کار یعنی اتصال کوتاه یا اتصال سیم مثبت به منفی باعث خرابی باتری و سیمکشی میشه احتمالا فیوز موتورتون سوخته مه بعد از باتری قرار داره
سلام خسته نباشد
ببخشید من موتور (125)دارم شارژر دود میکنه لامپ ها هم بعضی مواقع روشن میشه ولی بعض مواقع هم خاموش علت دود کردن شارژر از چیه ایا امکان داره که جایی اتصال داشته باشه برق موتور و باعث دود کردن شارژر بشه
ممنونم راهنماییم کنینن
سلام چیزی که الان به ذهنم میرسه سه علت میتونه داشته باشه :
1- بوبین خرابه و ولتاژ بیش از استانه تحمل شارژر براش میفرسته
2- اتصالی در سیمکشی وجود داره
3- مصرف کننده زیاد روی داری و شارژر تحت این فشار داغ میکنه (در حالت عادی شارژر داغ میکنه ولی دود نباید بکنه)
با سلام.
بنده امروز موتور تریل صفر پرواز خریدم.
و متوجه شدم لامپ های پشت امپر یا همون صفحه کیلومتر و نمایشگر پر پر میکنه.
حدس خودم شارژر هست.
لطفا راهنمایی بفرمایید چطور و چی رو تست بگیرم تا مطمعن بشم مشکل کجاست.
و الکی موتور صفر رو ندم دست گارانتی.
سپاس.
ضمنا مولتی متر و ابزار هم دارم.
سلام اول ببینید بقیه چراغ ها هم اینجوری هست یا خیر ؟ و در مرحله بعد تست کن ولتاژ باتری ثابت هست یا نوسان داره ؟ -اگه ثابت بود که ممکنه مشکل از لامپ کیلومتر باشه که در این مرحله نیازه لامپ رو بیرون بیاری و مستقیم با باتری تست کنی و همچنین ولتاژ جالامپی لامپ زیر کیلومتر رو هم ولتاژ بگیری ببینی نوسان داره یا خیر
در کل اگه موتور گارانتی داره بهتره همونجا ببری و از باز کزدن کیلومتر خودداری کن
سلام خسته نباشین، موتور ۱۲۵ با شارژر ۵فیش چجوری بدون باتری چراغها رو روشن کنم
سلام وقت شما بخیر
بنده یک هوندا 125 دارم .
درمورد سیستم جرقه زنی موتور ، کاملا میدونم این سیستم چطوری کار میکنه ، اما یک ایده به سرم زد .
نمیشه بجای بوبین ، از باتری با سیم مشکی خط قرمز به ترانزیستور برق بدیم ؟
میدونم که با افزایش دور موتور ، فلایویل با سرعت بیشتری میچرخه دور بوبین و برق بیشتری نهایتاً تولید میشه
ولی خب این سیستم تو دور های مختلف ممکنه نتونه برق مورد نیاز ترانزیستور رو تامین بکنه . بخصوص دور های خیلی بالا که سرعت دستور های صادره از پیکاپ به ترانزیستور بالاست و ترانزیستور تند تند باید برق پر و خالی کنه . اما اگه ترانزیستور به باتری متصل بود میتونست تو هر دور موتوری به مقدار نیازش از باتری برق برداره و هنگام دستور پیکاپ سریعاً اونو به کویل بفرسته .
از طرفی اگر اشتباه نکنم ترانزیستور برق متناوب به مستقیم تبدیل میکنه . که در این مورد با باتری ، برق خود باتری خود ب خود مستقیم هستش .
الان بنظر شما اتصال باتری به ترانزیستور در هوندا 125 کاربراتی ، آیا شدنیه ؟
منطقیه و ارتقا حساب میشه ؟
برق قوی تر میشه برا جرقه ، یا ضعیفتر ؟
کاری به سیستم روشنایی اصلا ندارم تو این ایده ، یعنی اگر تاثیر بسزایی داشته باشه کلا یه باتری جدا برای جرقه تهیه کرد .
و یه مبحث دیگه اینکه بحث تایمینگ تو موتور دوتا تایمینگ هست یکی تایم باز و بسته شدن سوپاپ ها که هیچی کلا کاری ندارم .
یکی تایم جرقه زنی که پیستون تو بالاترین و مخلوط سوخت و هوا تو متراکم ترین و سوپاپ ها تو بسته ترین حالت ممکن باشن ، جرقه صورت بگیره . حالا موتوری که یکی دو دهه کار کرده ، ممکنه این تایم جرقش بهم ریخته باشه
اصن از کجا بفهمم جرقه سر تایمه ؟
اگر سر تایم نباشه چجوری درستش کنیم ؟
و اینکه فلاویل هم تو متن گفتید که به این راحتی خراب نمیشه
ولی ممکنه ضعیف بشه ؟ یا بدون تغییر فیزیکی مث ضربه خوردن و اینا ، راندمان القاییش کم بشه و برق کمتری و بی کیفیت تری به بوبین القا کنه که تعویضش واجب بشه ؟
و در آخر شمع های جدیدی به اسم 360 درجه اومدن تو بازار ک ب هوندا 125 میخورن ، قسمت پایینی شون اصلا شبیه به شمع های معمولی نیست یعنی یه الکترود وسط و یکی بصورت پلاتین روی یکی نیست. بلکه شکل یه دیسک کوچیک هست خیلی متفاوته . آیا این شمع ها خوب هستن ؟ نظرتان راجع بهش چیه ؟
ببخشید که طولانی شد سلامت و پایدار باشید .
با سلام
موتور روشن میشه قشنگ هم کار میکنه
اما برق سر سیم های داخل کاسه چراغ نمیاد و لامپ روشن نمیشه هم عقب هم جلو علت چیه؟
سلام خداییش دمتون گرم دستخوش کلی از مشکلاتم حل شد ❤️