آیا می‌دانید روغن سوزی موتورسیکلت چطور اتفاق می‌افتد؟{انواع روغن سوزی و راهکار}

انواع روغن سوزی در موتورسیکلت
4.8/5 - (83 امتیاز)

سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله آموزشی قرار است راجع به انواع روغن سوزی موتورسیکلت 🏍️ صحبت کنیم و راهکارهای رفع این روغن سوزی ها را بیان کنیم پس پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.

روغن سوزی موتورسیکلت را می توانیم به سه بخش یا سه قسمت تقسیم کنیم:

1- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی رینگ‌ها و پیستون یا خرابی سیلندر

در مدل اول روغن سوزی (که به علت خرابی رینگ پیستون و یا سیلندر موتورسیکلت به وجود می آید) می تواند رینگ خراب شده باشد یا سیلندر گشاد کرده باشد، در این حالت هنگام گاز دادن به موتورسیکلت از اگزوز موتورسیکلت دود سفید بیرون می آید و این نشانه آن است که موتور شما روغن می‌سوزاند و روغن از قسمت سیلندر به محفظه انفجار نفوذ می کند و رینگ ها به خوبی نمی توانند روغن هایی که در محفظه سیلندر پاشیده می شوند را جمع کند.

همچنین از قسمت شیلنگ بخار موتور سیکلت روغن بیرون می زند و از قسمت خروجی شلنگ بخار روغن بیرون می‌پاشد.

روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی رینگ‌ها و پیستون موتور

اگر شمع موتور سیکلت را باز کنید روی شمع موتور سیکلت شما سولفات روغن وجود دارد و شمع روغنی است. که در این مدل روغن سوزی موتور همیشه بد کار می‌کند و قدرت آن خیلی کم می شود.

در صورت وجود چنین روغن سوزی شما باید رینگ و پیستون را کامل عوض کنید و همچنین اگر نیاز باشد سیلندر را به تراشکاری برده تا تراشکار سیلندر را به اندازه رینگ و پیستون جدید بتراشد یا اصطلاحاً برقو بزند. و اگر قبلاً چندین بار این کار را انجام داده باشید ممکن است که نیاز باشد رینگ و پیستون و سیلندر جدید و نو برای موتور سیکلت خود را تهیه کنید که به صورت پک کامل وجود دارد.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   
شمع موتور سیکلت در روغن سوزی

2- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ هوا

نوع دوم روغن سوزی به این علت است که لاستیک یا گاید سوپاپ هوا و سوخت خراب شده است، که در این حالت اگر گاید سوپاپ خراب شده باشد باید آن را به تراشکاری برده راز تراشکار بخواهید که گاید سوپاپ‌های قدیمی و خراب شده روی سرسیلندر را با گاید های سوپاپ نو که تهیه کرده‌اید تعویض نماید.

در این صورت که گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سوپاپ سمت هوا و سوخت خراب می‌شود روغن از قسمت سرسیلندر به قسمت دریچه هوا و سوخت نفوذ می کند. در این حالت زمانی که شما موتور را تازه روشن می کنید همان دقایق اول مقداری دود سفید از اگزوز بیرون می آید.

گاهی اوقات گاید سوپاپ سالم است ولی لاستیک گاید سوپاپ خراب می‌شود که با تعویض لاستیک گاید سوپاپ می‌توانید این مشکل را رفع کنید و دیگر نیازی به تراشکاری نیست.

دود روغن سوزی موتورسیکلت

3- روغن سوزی موتورسیکلت به علت خرابی گاید سوپاپ دود

مورد سوم روغن سوزی به این علت اتفاق می‌افتد که لاستیک یا گاید سوپاپ دود که سمت اگزوز موتور قرار دارد خراب می‌شود. در این حالت موتور یکسره دود می کند و شبیه خرابی رینگ و پیستون است ولی تفاوتی که با آن حالت دارد این است که در این حالت که گاید سوپاپ دود خراب می‌شود موتور قدرت بیشتری دارد، ولی زمانی که رینگ و پیستون خراب می‌شود قدرت موتور کاهش می یابد.

در این حالت روغن سوزی وقتی شمع را باز می کنید شمع روغنی نیست ولی موتور روغن می سوزاند پس مشکل می تواند از گاید سوپاپ یا لاستیک گاید سمت اگزوز (خروجی دود) باشد. چون روغن وارد اگزوز می‌شود و آنجا می‌سوزد و به شمع برخوردی ندارد.

خرابی پیستون و روغن سوزی موتور

جمع بندی:

اکنون که علت و دلیل روغن سوزی را بررسی کردیم لازم به ذکر است که موارد گفته شده ممکن است چند تا یا همگی با هم در موتور وجود داشته باشند و زمانی که شما موتور سیکلت خود را باز می‌کنید باید تمامی موارد فوق را بررسی کنید که بعد از بستن دوباره انجین موتور شما دچار روغن سوزی نگردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مقاله سر سیلندر و سوپاپها و همچنین رینگ و پیستون را بخوانید.

     
   

پس در این مقاله علت های روغن سوزی موتور سیکلت را بررسی کردیم و نحوه رفع آنها را توضیح دادیم ممکن است نکاتی را جا انداخته باشیم که شما می‌توانید در بخش نظرات نکات تکمیلی بیشتری را بیان کنید و همچنین اگر سوالی دارید در این بخش بپرسید.

مشاهده آنلاین قیمت روز انواع موتورسیکلت

اگر این آموزش برای‌تان مفید بود خوشحال می شویم آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. و در بخش نظرات نظر خود را راجع مقاله روغن سوزی موتور سیکلت بیان کنید با نوشتن نظرات خود به ما انرژی می دهید که مقالات و آموزش های بهتری تهیه کنیم.

حالا که تا آخر این مطلب اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(روغن سوزی موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی و دیگران هم بتونن از تجربه ات استفاده کنن

102 thoughts on “آیا می‌دانید روغن سوزی موتورسیکلت چطور اتفاق می‌افتد؟{انواع روغن سوزی و راهکار}

  1. محمود ابراهیمی says:

    سلام من یه هوندا۱۲۵ مدل ۹۲ دارم که باهاش اسنپ کار میکنم خیلی راه میرم باهاش چند وقت پیش تمامی اجزای کاربراتور عوض کردم و یک هواکش حرفه‌ای هم انداختم به نظر نسبت سوخت و هوا تنظیم نیست یعنی بیشتر هوا وارد کاربراتور میشه و ته شمع هم دوده روغن نزده و از اگزوز هم هیچ دودی نمیاد چه موقع روشن شدن چه در حال حرکت اصلا دودی وجود نداره ولی داخل اگزوز دوده بسته بود نه خشک بود ونه خیلی چرب یعنی چرب بود ولی نه خیلی یه روغن خوب ریختم ۱۲۰۰۰ هزارتا کارکردم باهاش از چهار خط سه خط کم کرد و سر خروجی شیلنگ بخار روغن که از انجین میاد روغن میده ولی خیلی کم میخوام بدونم روغن سوزی داره یا از کاربراتور هستش ممنون

    • موتور‌سل says:

      سلام روغن بخار میکنه و احتمالا سوپاپ ها یا گیت سوپاپها مشکل داره و باید بررسی بشه اگه اگزوز چربی زده ممکنه رینگ ها هم ضعیف شده باشن – روغن رو باید همیشه بررسی کرد که کم نشه و سیاه نشه و غلظتش کم یا بیش از حد زیاذ نشه راجب اینکه 12000 تا کار کرده امیدوارم منظورت 1200 باشه وگرنه هر روغنی باشه 12000 تا نمیتونه کار کنه

  2. عباس says:

    سلام موتور هوندا ۱۲۵ وقتی ته گاز میدم ی ذره دود میکنه مشکلش با تعویض رینگ صفر یا استاندارد و لاستیک گایت سوپاپ حل میشه؟

  3. محمد says:

    سلام از شلینگ بخار وقتی گاز می دی آب میزنه بیرون اشکالی داره؟

    • موتور‌سل says:

      عجیبه اگه مطمئنی آبه و روغن نیست احتمالا اب داخل انجین رفته گیج روغن رو باز کن وتست کن و اگه نیازه روغن رو تخلیه کن و باید ببینی آب از کجا رفته – موتورت اگه رادیاتور داره احتمال داره واشر زده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *