با عرض سلام، و درود خدمت دوستان عزیز ، در این جلسه و مقاله آموزشی با شما هستیم. تا نحوه تعمیر کاربراتور موتورسیکلت را بهتون آموزش بدیم.هچنین برای تنظیم کاربراتور در مقاله ای دیگر کامل توضیح داده ایم.البته بهتر است اول این مقاله را بخوانید تا با اجزای کاربراتور و قطعات مهم کاربراتور آشنا شوید.
نکته: برای تعمیر کردن یک قطعه بهترین کاری که میتونیم در ابتدا انجام بدیم ، اینه که با نحوه کار آن آشنا بشیم. و در نهایت با شناخت کارکرد اون قطعه راحت میتوانیم عیب آنرا پیدا کرده و آن را رفع کنیم . پس تا پایان این مقاله جذاب با ما همراه باشیدتا با نحوه عملکرد کاربراتور موتورسیکلت آشنا بشید و در نهایت آنرا تعمیر کنید.
***—> قیمت امروز انواع کاربراتور موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز لوازم کاربراتور موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروزانواع موتورسیکت <—***
در ابتدا بهتره قطعات کاربراتور موتورسیکلت را بشناسیم:
الف – قطعات اصلی
- درپوش کاربراتور (که زیر آن پیستون و سوزن کاربراتور قرار دارد.)
- بدنه اصلی کاربراتور (تقریبا همهی قطعات کاربراتور به این بدنه مرکزی متصل میگردد)
- پیاله بنزین (مخزن بنزین کاربراتور)
ب – قطعات فرعی
- ساسات کاربراتور
- پیستون گاز و فنر
- سوزن و پین سوزن کاربراتور
- پیچ گاز
- شناور کاربراتور موتورسیکلت
- سوزن شناور
- ژیگلور اصلی سوخت
- ژیگلور دور آرام
- پیچ تنظیم سوخت دور آرام موتور
- بوش سوزن
حالا به شرح نکاتی راجب تعمیر کاربراتور موتورسیکلت میپردازیم :
برای باز کردن کاربراتور ابتدا درپوش آن را جدا میکنیم. پیچ درپوش را باز میکنیم و پیستون را به سمت بالا میآوریم و از کاربراتور خارج میکنیم. همانطور که می بینیم در انتهای پیستون سوزن کاربراتور به اون به آن وصل شده است.
هنگام خارج کردن پیستون از کاربراتور موتورسیکلت باید حواسمان جمع باشد که سوزن به بدنه کاربراتور برخورد نکند، و کج نشود. حالا برای اینکه پیستون گاز را از سیم گاز جدا کنیم، با یه دستمان به فنر بیشترین فشار را میآوریم که سیم از آن جدا شود.
پیستون گاز، فنر و درپوش کاربراتور را جدا کردیم، کاربراتور را از بدنه باز میکنیم و در مرحله بعد به سراغ باز کردن خود کاربراتور میرویم که ببینیم کاربراتور چی هست و چجوری کار میکند.
وظیفه کاربراتور منتقل کردن بنزین و هوا به موتور است. و کار دیگری که کاربراتور انجام میدهد، مخلوط کردن این هوا و بنزین به مقدار مشخص و معین با هم میباشد. و بعد آن را به موتور منتقل میکند . و در راستای تعمیر کاربراتور موتورسیکلت باید این موضوع اصلی را دنبال کنیم.
درصد اختلاف سوخت و هوایی کا کاربراتور با هم ترکیب میکند:
این درصد حدود ۱ به ۱۵ است و یا عدد دقیق آن ۱ به ۱۴.۷ میباشد ، به این صورت که اگر یک گرم بنزین داشته باشیم، در صورتی که بخواهید خوب بسوزد باید با 1۴.۷ گرم هوا ترکیب شود، تا اون درصد اختلاط و مخلوط شدن به دست آید.
وظیفه اصلی کاربراتور موتورسیکلت:
ترکیب هوا و بنزین به نسبت معین میباشد.که نسبت آن را در خطوط بالاتر گفتیم
نحوه عملکرد کاربراتور موتورسیکلت:
نیروی فنری دسته گاز به خاطر وجود فنری هست که زیر درپوش کاربراتورقرار دارد، که زیر اون فنر و پیستون گاز قرار دارد.
دقیقا وقتی شما دارید به موتور گاز میدهید دارید پیستون را جابجا می کنید. و این پیستون از داخل کاربرات از جای خودش به سمت بالا حرکت میکند. و وقتی شما گاز را رها می کنید پیستون به سمت پایین حرکت میکند.
زیر پیستون سوزن کاربراتور هست که با بالا و پایین شدن پیستون سوزن کاربراتور بالا و پایین میشود. و برای بیرون آوردن سوزن از جایش میتوانیم سوزن را به سمت بالا فشار بدیم .
برای اینکه سوزن به پیستون متصل شود، توسط یک خار مهار میشود . و روی سوزن هم شیارهایی وجود دارد، که روی این شیار ها هم یک خار کوچک قرار میگیرد، که برای تنظیم مصرف سوخت کاربراتور هست.
پیچ گاز:
در قسمت وسط بدنه کاربراتور موتورسیکلت پیچ گاز وجود دارد. که با آن میشود گاز موتور را تنظیم کرد، که موتور گاز بیشتری بخورد یا گاز کمتری بخورد. این برای زمانی هست که ما به موتور گاز نمیدهیم .
این پیچ برای اینکه خود به خود جابجا نشود، و تنظیم آن به هم نخورد، یک فنر زیر آن وجود دارد. و گاهی اوقات هم یک درپوش پلاستیکی روی آن وجود دارد.
درحالت کلی با شل و سفت کردن پیچ تنظیم گاز شما دارید پیستون کاربراتور را بالا و پایین می برید. اگر پیچ را شل کنید، پیستون به سمت پایین میآید. و اگر پیچ را سفت کنید پیستون به سمت بالا حرکت میکند. و باعث میشود موتور بیشتر گاز بخورد.
ساسات کاربراتور :
قسمت اهرمی که روی کاربراتور موتورسیکلت وجود دارد ، دسته ساسات نام دارد. و کاری که ساسات انجام میدهد بستن مسیر هوا و بیشتر کردن سوخت ارسالی به داخل موتور است.
ساسات ۳ حالت دارد:
- یا کاملا باز است
- یا کاملاً بسته است ست
- یا در حالت نیمه باز قرار دارد
با حرکت دادن این دسته ساسات، پولکی ای که جلو در پوش هوا قرار دارد باز و بسته میشود. اگر دسته ساسات به سمت پایین باشد، درپوش باز است اگر دسته ساسات به سمت بالا باشد درپوش هوا کاملاً بسته است.
کاربراتور دارای دو دهانه است:
یک دهانه برای ورود هوا از صافی و یا فیلتر هوا است. و دهانه دیگر ورودی سوخت و هوای ترکیب شده به صورت گاز به سمت سر سیلندر موتور خارج میشود. که خود کاربراتور، از این قسمت مستقیماً با سرسیلندر در ارتباط نیست. و یک واسط و رابط کاربراتور بین کاربراتور و سرسیلندر قرار دارد.
پیاله کاربراتور موتورسیکت:
برای باز کردن پیاله کاربراتور (در مراحل تعمیر کاربراتور موتورسیکلت )که در قسمت پایینی کاربراتور قرار دارد . کاربراتور را سر و ته میگیریم، سه تا پیچ وجود دارد که اون سه تا پیچ را باز میکنیم .
شناور کاربراتور:
قسمت پایینی کاربراتور در بدنه اصلی کاربراتور یک شناور مشکی رنگی وجود دارد، که برای تنظیم کردن بنزین ورودی به داخل پیاله کاربراتور مفید است. این شناور نمیگذارد از یه حدی بنزین داخل پیاله بیشتر شود و یا کمتر شود. این شناور همانند شناور کولر عمل میکند (شناور کولر آب داخل تشتک کولر را تنظیم میکند.) این شناور بصورت پلاستیکی است برای اینکه بتواند روی سطح بنزین شناور باقی بماند . داخل این شناور هوا وجود دارد و این شناور نباید سوراخ شود و اگر سوراخ شد باید تعویض شود.
این شناور به وسیله ی یک پین به بدنه اصلی کاربراتور متصل شده و برای درآوردن شناور کافیست این پینها را بیرون بیاوریم.
سوزن شناور :
با خارج کردن پین شناور، شناور آزاد میشود. و در قسمت انتهای شناور سوزن شناور وجود دارد که داخل نشیمنگاه سوزن کاربراتور قرار میگیرد. و کار این سوزن این هست که مسیر ورودی بنزین را تحت کنترل دارد. و نمیگذارد بنزین بیش از حد به داخل کاربراتور موتورسیکلت بیاید. و یا وقتی که بنزین داخل کاربراتور کم شد این شناور پایین میآید. و این سوزن هم پایین میآید و مسیر بنزین باز میشود و به داخل کاربراتور بنزین میآید تا جایی که دوباره این شناور بالا برود، و سوزن شناور باعث شود مسیر ورودی بنزین بسته شود، و دیگر بیش از حد بنزین داخل کاربراتور نمیآید و باعث فلوت و سرریز شدن بنزین نمیگردد.
پس هنگامی که بنزین از کاربراتور سر ریز میشود باید برای تعمیر کاربراتور به این بخش از مطالب مراجعه نمود و سوزن شناور را برسی کرد.
پایین بدنه اصلی کاربراتور دو قسمت مهم وجود دارد:
الف – ژیگلور اصلی سوخت
ژیگلور اصلی سوخت که از یک طرف به داخل پیاله راه دارد و از طرف دیگر به دهانه کاربراتور موتورسیکلت راه دارد که سبب میشود بنزین از داخل پیاله ژیگلوراصلی ورود پیدا کند، واز گلاتور اصلی وارد دهانه کاربراتور شود و با هوا ترکیب شود.
اگر دقت کنید می بینید که به ژیگلور اصلی از قسمت بالا سوزن کاربراتور وارد میشود پس محل قرار گیری سوزن کاربراتور در ژیگلور اصلی است.
هنگامی که پیستون و سوزن کاربراتور به سمت بالا حرکت میکنند باعث میشود، بنزین از ژیگلور اصلی به سمت دهانه کاربرات حرکت کند. و هرچی سوزن بالاتر برود مقدار بنزینی که به دهانه کاربراتور میآید تا با هوا ترکیب شود، بیشتر میشود.
ب- ژیگلور دور آرام:
قسمت پایین کاربراتورموتورسیکلت یک ژیگلور دیگر قرار دارد ژیگلور دور آرام نام دارد. این ژیگلور هم مثل ژیگلور اصلی است، ولی با این تفاوت که این ژیگلور، دیگر با سوزن کاربراتور کار نمیکند. و همونطور که از اسمش مشخص است ژیگلور دور آرام برای زمانی هست، که موتور در حالت عادی روشنه و هیچ گازی به اون وارد نمیشود. این ژیگلور برای این است که موتور در حالت عادی و بدون گاز دادن روشن شود و همیشه از این ژیگلور یه مقدار اندکی بنزین به سمت دهانه کاربرات حرکت میکند.
پیچ تنظیم سوخت دور آرام موتور:
این قطعه خارج از پیاله کاربراتور قرار میگیرد و در راستای ژیگلورها میباشد.
برای اینکه موتور در حالت درجا کار کند از طریق این پیچ تنظیم میشود. این پیچ تعیین کننده این هست که موتور خاموش شود یا نشود اگر این پیچ تنظیم نباشد موتور خاموش میشود و موتور در حالت دور آرام و درجا کار نمیکند
کار این پیچ مخصوص در حقیقت اینه که مسیر سوخت رسانی را تنظیم می کند و این مسیر را میتواند ببندد و باز کند و با ژیگلورها تفاوت دارد. کار ژیگلورها این بود که از سوراخی که داشتند سوخت را عبور میدادند.
برای تنظیم کاربراتور:
این پیچ تنظیم برای تنظیم کردن سوخت دور آرام موتور بود. وقتی این پیچ را کامل باز کردیم بعد از شست و شو و یا در صورت تعویض آن، واشرهای پلاستیکی آنرا جا زده و همراه با فنر در جای خودش تا آخر میپیچیم و در نهایت برای تنظیم نهایی یک و نیم تا دو و نیم دور آن پیچ را باز میکنیم و جوری تنظیم میکنیم که موتورسیکلت در دور آرام به خوبی کار کند. گاهی تنظیم نبودن این پیچ باعث میشود در تعمیر کاربراتور موتورسیکلت گمراه شویم.
تنظیم سوزن کاربراتور :
همچنین ما میتوانیم سوزن کاربراتور را تنظیم کنیم . بر روی سوزن کاربراتور چند شیار وجود دارد و یک واشر در یکی از این شیار ها قرار دارد با جابجا کردن این واشر ما میتوانیم مصرف سوخت موتور را کم و زیاد کنیم.
در اکثر کاربراتور ها پنج شیار وجود دارد ، که در حالت استاندارد واشر در شیار سوم و وسط قرار دارد، اگر ما واشر را بالاتر قرار دهیم مصرف سوخت موتور پایین میآید و اگر این پین را پایینتر قرار دهیم مصرف سوخت موتور بالاتر می رود و حتی ممکن است در این حالت موتور دود سیاه کند. بهترین حالت این است که اگر موتور به خوبی کار می کند به تنظیم واشر دست نزنیم، و در همون حالت وسط قرار گیرد. امادر صورتی که ما سوخت را کم کنیم احتمال دارد به موتور فشار وارد شود. پس بهتر است به آن دست نزنیم.
این بود از قسمتهای مختلف کاربراتور که در مقاله تعمیر کاربراتور موتورسیکلت نام بردیم و معرفی کردیم وقتی کاربراتور را باز میکنیم بسیاری از این قسمت ها کثیف هستند و نیاز هست که ما آنها را تمیز کنیم و تمام سوراخ های آن را بررسی کنیم که چیزی که باعث عملکرد ناصحیح کاربراتور شده رو پیدا کنیم و با تمیز کردن کاربراتور و یا حتی تعویض قطعاتی که خراب هستند کاربراتور رو تعمیر کنیم .
خب بعد از تمیز کردن قطعات با بنزین و یا تینر آنها را با استفاده از کمپرسور باد، خشک میکنیم تا هیچ رسوب و گرد و غباری روی هیچکدام از قطعات کاربراتور باقی نماند.
و در نهایت قطعات را همانطور که باز کردیم در جای خودشان می بندیم و کاربراتور را به موتورسیکلت متصل میکنیم بعد از انجام این عملیات و رفع عیب کاربراتور عملکرد کاربراتور خیلی بهتر شده و موتور به خوبی کار خواهد کرد.
برای تنظیم کاربراتور موتور خود مقاله تنظیم کاربراتور موتورسیکلت که کامل کننده این مقاله هست مراجعه کنید.
درصورت داشتن سوال درباره تعمیرات کاربراتور موتور سیکلت از بخش نظرات مطرح نمایید.
مقالات مرتبط:
آموزش تنظیم کاربراتور
قیمت کاربراتور
نحوه تمیز کردن کاربراتور بدون باز کردن آن
قیمت روز موتورسیکلت
سلام ، ببخشید من یه سوالی داشتم ، روی موتور م یه شلنگی هست که به اخر کاربراتور وصل است و پائین افتاده و پشت سر هم ازش بنزین می ریزه و حتی هم که شیر بنزین رو هم می بندی باز هم می ریزه ، می دونین مشکل از کجا است؟!🤔🤔
اول ببین همون پایین یه پیچ داره اونو باید سفت ببندی ممکنه شل شده باشه اگه این اوکی بود احتمالات زیر وجود داره
شناور و سوزن شناور کاربراتور احتمالا مشکل داره یا گیر کرده
ببین با جندتا ضربه به بدنه کاربراتور قطع میشه یا نه گاهی اوقات مشکل جزئیه ولی گاهی دیگه ممکنه یا شناور سوراخ شده باشه و بالا نمیره یا سوزن شناور خراب شده یا چیزی از داخل باک اومده تو کاربراتور و اجازه نمیده سوزن سرجاش کیپ بشه
سلام ، ببخشید اهرم گاز که می چرخانم دیگه به جاش بر نمی گرده ، گاز می خوره ولی وقتی ولش می کنیم ، بر نمی گرده اهرم گاز شما می دونید مشکل از کجا است؟!
سلام چند دلیل میتونه داشنه باشه (اگه موتور کاربراتوری باشه)
1- مشکل از داخل کاربراتور هست
2- مشکل از سیم گاز و دسته گاز هست
———-
1- داخل کاربراتور جایی که سیم گاز وارد میشه پیچ هست از همون بالا که سیم وارد کاربراتور شده سیم رو بکش بالا وقتی سیم رو میکشی بالا یعنی داری به موتور گاز میدی اگه سیم مثل خالت قبل گیر کرد مشکل از داخل کاربراتور هست و باید همون پیچ بالای کاربراتور رو باز کنی وببینی مشکل از چیه گاهی اوقات فنر ضعیف میشه یا سوزن از جاش بیرون میاد که باتعویض ان قطعه ممکنه مشکل رفع بشه
2- اگه همون سیم رو کشیدی و گیر نکرد باید بری سراغ دسته گاز و سیم گاز ابتدا سیم گاز رو از کاربراتور جدا کن بعد تست کن ممکنه داخل سیم گاز خاک یا ماسه رفته باشه سفت شده باشه که با روغنکاری ممکنه مشکل رفع بشه
سلام و خسته نباشید
وقتی موتور با سرعت یا پر گاز میرم مشکل نداره و در حالت درجا هم خوب کار میکنه ولی اوّل گاز خوردن یا در حالت کم گاز خوردن بد کار مینه و پرت پرت میکنه؟(با کاربراتور نو امتحان کردم این مشکل حل شد یعنی میدونم مشکل برقی نداره.ممنون میشم راهنمایی کنید؟
سلام مصرف سوخت رو کم نکردی؟
روی سوزن کاربراتور یک پین وجود داره که روی شیار وسط قرار داره اگه این جابجا بشه ممکنه چنین مشکلی پیش بیاد
و حالت دوم رسوب گرفتن و گرفتگی سوراخ قطعات داخلی کاربراتور هست که به وسیله اشغال هایی که از باک داخل کاربراتور میاد بوجود میاد.
اگر با شستشوی قطعات کاربراتور بازهم مشکل وجود داشت در اکثر مواقع با تعویض قطعات مشکل رفع میشه
ابندا یک باک بنزین سوپر بزن شاید این گرفتگی های کاربراتور رو باز کنه –
پیچ پایین کاربراتور رو باز کن ببین کثیفی داره یا نه اگه بنزین کثیف اومد صبر کن تا بنزین صاف و تمیز بیرون بیاد اونموقع پیچ رو ببند
سلام
من نزدیک ۲ سال موتورم خواب بود ، الان که میخوام روشنش کنم ، روشن نمیشه ، سیستم برقشو کامل چک کردم ، درسته جرقه هم میزنه شمع،،، بنزین داخل کاربراتور میره ، از اون شیر پایینش هم بنزین میاد ولی هندل که میزنم روشن نمیشه ، داخل کاربرات هم باز کردم همه ژیگلور ها و سوزن و نشیمنگاه شناور و… تمیز کردم، ولی باز هم روشن نمیشه ، ممنون میشم راهنمایی کنید .(برقش کاملا درسته ، شمع جرقه قوی میزنه سر تایم هم میزنه)
سلام اگه برق قوی سرشمع هست یعنی جرقه سفید رنگ و قوی هست میشه گفت مشکل از سیستم سوخت رسانی هست احتمال داره بنزین و هوا به خوبی وارد محفظه احتراق نمیشه(جرقه ضعیف زرد زنگ مورد قبول نیست)
هواکش رو چک کن که هوا به خوبی وارد کاربراتور بشه و ساسات رو بالا بزن و تا نصفه گاز بده و هندل بزن اگه بعد چندتا هندل زدن موتور روشن نشد شمع رو باز کن ببین شمع خیس شده یا نه اگه شمع خیس بود و بنزینی بود ممکنه مشکل از شمع یا سیستم جرقه زنی باشه ولی اگر شمع خیس نشده ممکنه کاربراتور مشکل داشته باشه
یکی از روشهایی که برای تست کاربراتور میشه استفاده کرد هم اینه که از یک کاربراتور سالم استفاده کنی (کاربراتور تست) اونموقع از خرابی کاربراتور صددرصد میتونی مطمئن بشی
خیلی ممنون واقعا کمک کردید🌹
سلامموتورمنیکهفتههستکهروشننشدهبود
بعدبردیمفیلرگذاشتهرچهمیکنیمباهندلروشن
نمیشهولیباهلدادن.دندهدادنروشنمیشه
وبعدبنزینزدیمهندلزدیمروشننشدبعداز۲.۳دقیقهباهندلروشنشد۲بارودوبارههرچهکردیم
باهندلروشننشد.
سلام ممکنه فیلرها زیادی سفت شدن و هوا و سوخت قبل از انفجار تخلیه میشه و احتراق به خوبی صورت نمیگیره
البته ممکنه دلایلی دیگه هم داشته باشه مانند خرابی شمع یاسیستم برقی
و یا خرابی کاربراتور و سیستم سوخت رسانی
سلام موتورم وقتی روشن میکنم بوی بدی از اگزوز میاد و وقتی تا ته گاز میدم کمی دود سیاه خارج میشه
سلام احتمال داره کاربراتور خوب تنظیم نیست و ممکنه ترکیب هوا و سوخت به خوبی انجام نمیشه
سلام خسته نباشید.اگ تعمیرگاه دارید آدرستونو میگید خدمت برسیم
سلام نه متاسفانه درحال حاضر تعمیرگاه نداریم
ببخشید چطور میتونم به جا خریدن کاربراتور 200 با کاربراتور 125 سوخت رسانی و شتاب موتور رو بیشتر کنم با ژیگلور ها یا اون شیار های سوزن درست میشه و کمی تقویت میشه ؟
سلام متاسفانه من چنین تجربه ای نداشتیم اگه کسی این کار رو انجام داده ممنون میشیم تجربیاتش رو بیان کنه
ولی به نظر من شاید این کار قابل اجرا نباشه و کاربراتور از تنظیم خارج بشه.(البته هیچ چیز غیر ممکن نیست و همیشه برای حل یک سوال راه های متفاوتی وجود داره که مکنه یک راه کم هزینه و یکی دیگه هزینه بیشتری داشته باشه)
و علاوه بر تقویت کاربراتور نیاز به تقویت سیستم احتراق و همچنین سیستم کلاچ هست.
سلام کاربراتور موتور من همه چی خوب فقط صبح خیلی هندل باید بزنم و دریچه پولکی ساسات کار نمیکنه آیا راهی داره که بدون ساسات باشه یا باید کاربراتور رو عوض کنم
مشکل کاربراتور همین هست که در هوای سرد زیاد عملکرد خوبی نداره ولی وقتی گرم میشه بهترین عملکرد رو داره
اگه قبلا توی هوای سرد چنین مشکلی نداشتی احتمال داره مشکل از کاربراتور باشه
البته قبلش بهتره قسمت هواکش رو تمیز کنی ممکنه زیاد گرد و خاک گرفته و نمیذاره هوا به خوبی وارد کاربراتور بشه
سلام
دیدین بعضی موتور ها گازشون رو ول میکنی از اگزوز صدا میاد و بعضی مواقع آتیش هم میاد میخاستم بدونم که امکانش هست از منم همون جوری بشه اگه راهی داره کمکم کنید
ممنون
سلام این صدا نشانه خام سوزی بنزین هست و نشانه خوبی برای موتور نیست
وقتی تمام بنزین در محفظه انفجار نسوزه بقیش وارد اگزوز میشه و باعث این صدا میشه
باید کاری کنی که نسبت بنزین و هوایی که وارد محفظه احتراق میشه تغییر کنه
سلام من موتور هوندا 125 دارم بنزین بجای اینکه بره توی سیلندر برمیگرده توی هواکش و موتور روشن نمیشه وقتی ساسات رو کامل میبندم برای یک لحظه موتور روشن میشه تمام قطعات کاربرات رو تعویض کردم بازم مشکل حل نشد لطفاً راهنمایی کنید
داداش سوراخ پیاله بنزینت بسته شده اونجایی ک فلوت میکنه مشکل از کاربراتت نیست یا سوراخشو باز کن یا پایله عوض کن درست میشه