فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید فیلرگیری کنیم؟؟؟{قیمت}

عکس سوپاپ های موتورسیکلت
4.6/5 - (89 امتیاز)

فیلر گیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید آنها را فیلر گیری کنیم؟؟؟

 سلام خدمت دوستان عزیز سایت موتورسل در این مطلب آموزشی قرار است راجع به فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت صحبت کنیم و دلایل آن بررسی نماییم پس برای یادگیری این موضوع در ادامه با موتورسل همراه باشید.

منظور از فیلرگیری سوپاپ موتورسیکلت چیست؟

منظور از فیلر گیری و میزان خلاصی سوپاپهای موتورسیکلت این است که بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر که روی انگشتی و یا اسبک بالا قرار می گیرد باید یک میزانی خلاصی وجود داشته باشد که به تنظیم کردن این خلاصی فیلر گیری سوپاپها یا میزان لقی سوپاپها می گویند.

سرسیلندر و سوپاپ های موتورسیکلت ] صفر تا 100 + قیمت قطعات+ اموزش تصویری

چرا باید بین انتهای ساقه سوپاپ و پیچ فیلر خلاصی وجود داشته باشد؟

برای اینکه زمانی که موتور کار می‌کند و هنگامی که در محفظه سیلندر همراه با انفجار گرما ایجاد می‌شود، این گرما به سرسیلندر و سوپاپ ها منتقل می شود. به این صورت که ابتدا بشقابک های سوپاپ گرم می‌شوند و این گرما به ساق سوپاپ می‌رسد و ساق سوپاپ در اثر گرما به طول آن اضافه می‌شود به این شکل که در اثر گرما منبسط می‌شود و افزایش طول پیدا می کند و این افزایش طول کم و ناچیز به اندازه چند صدم میلیمتر می باشد.

در نهایت این میزان لقی ها و خلاصی ها می باشند که وضعیت کارکرد موتور سیکلت را تعیین می‌کنند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

اکنون که ساق سوپاپ افزایش طول پیدا کرد و بلندتر شد، اگر بین ساق سوپاپ و پیچ فیلر خلاصی وجود نداشته باشد به صورتی که خلاصی آنها صفر باشد، باعث بازماندن سوپاپ ها می شوند.

فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت + عکس

 یعنی سوپاپی که باید در زمان بسته بودن کاملاً بسته باشد و هیچ درزی نداشته باشد در این صورت باز می مانند و سوپاپ که باز بماند نمی‌تواند حرارت را به نشیمنگاه سوپاپ منتقل کند و حرارت را به خودش جذب می کند و این حرارت می تواند باعث سوختن بشقابک های سوپاپ شود و اگر این اتفاق نیفتد و بشقابک های سوپاپ هم نسوزد سوپاپ که باز بماند باعث عدم گاز بند شدن احتراق داخل سیلندر می‌شود. و کمپرس به درستی صورت نمی‌گیرد و انرژی‌های حاصل از انفجار می تواند به هدر برود

و وقتی این اتفاق بیفتد موتور دیرتر روشن می‌شود و حتی اگر موتور روشن بشود کشش و قدرت لازم را ندارد و در نهایت باعث گرم شدن بیش از حد موتور و زیاد شدن مصرف سوخت می گردد.

اگر خلاصی بین انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر زیاد باشد چه اتفاقی می افتد؟

وقتی خلاصی زیاد باشد پیچ فیلر به ته ساق سوپاپ ضربه میزند و سر و صدای اضافی در انجین تولید می‌کند.

اتفاق دیگری که می‌افتد این است که در اثر این ضربه پیچ فیلر و ساق سوپاپ به مرور زمان ساییده می شوند و استهلاک آنها بالا می‌رود.

آموزش فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت

اتفاق مهم دیگری که می افتد این است که هماهنگی بین بالا و پایین رفتن پیستون موتورسیکلت و باز و بسته شدن سوپاپ ها از بین می رود این هم می‌تواند باعث کاهش قدرت و کشش موتور شود. چون باعث می شود سوپاپ دیرتر باز شود و داخل سیلندر موتور سیکلت به خوبی از هوا و سوخت پر نشده باشد.

اینها از دلایل مهمی بودند برای این که فیلرگیری موتورسیکلت به صورت صحیح و درست انجام شود، در مقاله دیگری نحوه فیلر گیری صحیح را به شما آموزش داده ایم که می توانید با کلیک بر روی آن آن را مشاهده نمایید.

     
   

خلاصه: در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل دلایل فیلر گیری سوپاپ های موتور سیکلت را بیان کردیم امیدواریم که برای شما مفید واقع بوده باشد در صورتی که فکر می کنید نکات مهم دیگری وجود دارند که باید بررسی شوند می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر سوالی در این بخش دارید می توانید در بخش نظرات بیان کنید.

36 thoughts on “فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت یعنی چه؟ و چرا باید فیلرگیری کنیم؟؟؟{قیمت}

  1. حسینی says:

    سلام استادسال خوشی داشته باشی..خواستم بگم پیچهای سراسبگهای انگشتی بالاموتور.چرایکی شون بلندتره ایاطبعیه.انگشتیهای پایین وبالاراهم عوض کردم..ممنوع میشم مشکلش چه

    • موتور‌سل says:

      سللام ممنونم
      معمولا هم اندازه هستن و نباید اختلاف داشته باشن مگه اینکه یا یکی از قطعات رو درست نبستین اینجوری شده یا اینکه پیچ مال خودش نیست
      سوالتون رو واضح متوجه نشدم که پیچ انگشتی ها مدنظرتون هست یا پیچی که اسبک رو به سرسیلندر متصل میکنه؟

  2. محمد says:

    سلام خسته نباشید
    من پسرم یه موتور مینی کراس 70 داره
    یه مدتی به موتور فشار اورده بود پر گاز میروند بعد بوبینش سوخت واسه همین یه دو ماه تقریبا تو گاراژ مونده بود
    بعد که بوبین و تعویض کردیم موتور روشن شد ولی انگار داشت خفه میشد گاز نمیخورد خیلی لرزش داشت خاموش که کرد فرداش هر کاری میکنه روشن نمیشه میگفت هندلش هم سغت شده بود شمع موتور و باز میکنه میبینه سرش کجه داغون شده یه شمع دیگه بسته سر اونم کج کرد موتور خواستم ببینم علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • موتور‌سل says:

      دو سوال دارم 1- شمع بر اثر ضربه کج شده؟ 2-شمع بر اثر حرارت ذوب شده و نشانه سوختگی داره؟
      درحالت اول یا اینکه شمع مخصوص خود موتور نیوده و در حالت دوم میتونه مشکل از بوبین و ترانزیستور باشه

  3. محمد says:

    سلام یه موتور 70 داریم مینی کراس
    شمع که میبندیم بهش درمیاریم میبینیم سر شمع کج شده زده سرشو داغون کرده
    تنظیم فیلر میخواد؟! یا علت چیخ

  4. ارش says:

    سلام خدمت دوستان .کلا بعداز تعمیر کامل یا سیلندروووو.باید بعداز ۴ روز ببری پیش همون اوستا کار دوباره فیلر گیری کنه .تا به سوپاپ ها فشار وارد نشه و باعث خرابی دنده تیم و انگشتی وووو بشه ممنون.

  5. محمد says:

    مطالب درسته اما حتما دقت کنید اگه اینجین موتور سیکلت رنگ شده باشه باید مقدار خلاصی فیلر رو بیشتر بگیرید دلیلش هم اورهیت شدن انجین مخصوصا تو آب و هوای گرم و خشکه اینجین های رنگ شده مخصوص مناطق سرد سیر هستن تا دما حفظ بشه که اصلا برا مناطق ایران خوب نیستن البته اگه انجین آب خنک یا روغن خنک باشه مشکلی نیست.نکته دیگه برای اینجین های رنگ شده حتما روغن 10w-40استفاده کنید با کیفیت sj به بالا.باتشکر از سایت موتور سل.

  6. محمد says:

    سلام خسته نباشید ببخشید یه موتور ۲۰۰صفر خریدم آیا بعد اب بندی نیاز به فیلر زدن داره یا ن

  7. باسط says:

    سلام عرض ادب . استا متور من ۱۵۰ هست ولی ۲۰۰ کاربراتور روش گزاشتم و یه هواگشش ۲۰۰ بستم و متور خوبه ولی زود گرم میکنه وقتی روشن میکنی راه میری بعد ۵د قیق قدرتشو از دست میده درضمن من فکر میکنم بعضی مو قع خیلی خوب بعضی موقعا که داق میکنه قدرتش کم میشه سر بالای ها زوز نمیزنه متور خاموش میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *