آموزش فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت[نکات ریز]

آموزش فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت
4.2/5 - (38 امتیاز)

در این مقاله آموزشی قرار است راجع به فیلرگیری سوپاپ‌های موتورسیکلت صحبت کنیم و نحوه‌ی فیلرگیری سوپاپ ها و تنظیم لقی بین آن‌ها را به شما عزیزان آموزش دهیم. پس با علاقه و پر انرژی با ما همراه باشید.

کجای سوپاپ ها را باید فیلرگیری کنیم؟

جایی که باید فیلرگیری کنیم انتهای ساق سوپاپ و پیچ فیلر می باشد.

ما برای فیلر گیری تیغه های فیلر گیری نیاز داریم که این تیغه ها در اندازه های متفاوتی وجود دارند، که در صورت خرید این تیغه ها به صورت ست کامل می‌توانید در جاهای دیگر هم از آنها استفاده کنید.

تیغه های فیلرگیری معمولاً از پنج صدم میلیمتر شروع می شوند و تا یک میلیمتر وجود دارند.

و به صورتی هستند که معمولاً پنج صدم و پنج صدم به سمت یک میلیمتر حرکت می کند، برای مثال داریم پنج صدم, ده صدم, پانزده صدم و …

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   
عکس و تصویر تیغه های فیلرگیری موتورسیکلت

پس برای فیلرگیری سوپاپ های موتور سیکلت ما نیاز به تیغه فیلر داریم، که اندازه استاندارد فیلر برای موتور هوندا ۱۲۵ هشت صدم میلیمتر (0.08 mm)می باشد.

و برای بقیه موتور ها هم معمولاً کارخانه سازنده در دفترچه تعمیرات موتورسیکلت این اندازه استاندارد برای فیلر گیری را اعلام می‌کنند.

فیلر هشت صدم میلیمتر (0.08 mm) به راحتی پیدا نمی شود، و ما می‌توانیم از فیلر ده صدم میلیمتر(0.10 mm) استفاده کنیم و یکم مقدار فیلر را چسبیده تر ببندیم تا اندازه هشت صدم رعایت شود.

چطور سوپاپ ها را برای فیلرگیری آماده سازیم؟

ما باید سوپاپ ها را آماده فیلر گیری کنیم، برای آماده سازی سوپاپ‌ها برای فیلرگیری ما باید سوپاپ ها را در حالت بسته قرار دهیم، و فنرهای سوپاپ ها کاملاً آزاد باشند، و هیچ فشاری توسط اسبک‌ها و انگشتی‌ها به سوپاپ وارد نشده باشد.

برای آماده سازی سوپاپ ها برای فیلر گیری ما از علامت‌های روی فلایویل و یا سنگ برق استفاده می کنیم.

روی فلایویل یه سری علائم وجود دارد، و طبق آن علائم حرف T باید روبه‌روی شاخص روی بدنه انجین که به صورت یک خط مشخص شده است قرار بگیرد، در این حالت سوپاپ های دود و هوا یا سوخت کاملاً بسته هستند، و آماده فیلر گیری می باشند.

استثنا: گاهی اوقات با وجود اینکه علامت T روبه‌روی شاخص قرار می گیرد ،اما سوپاپ ها آزاد نمی شوند، در این صورت ما یک دوره دیگر فلایویل را می چرخانیم، و رو به روی شاخص قرار می‌دهیم، در این حالت می بینیم که فشار انگشتی ها از روی سوپاپ ها آزاد شده است.

     
   

***—> قیمت امروز انواع سوپاپ موتورسیکت <—***

***—> قیمت امروز انواع آچار فیلرگیری <—***

نکته بالا برای حالتی است که پیچ انگشتی ها بیش از حد سفت نشده باشند. چون در این حالت هیچ وقت فشار از روی انگشتی ها برداشته نمی شود.

تصویر نحوه فیلرگیری سوپاپ ها

تشخیص سوپاپ ها:

سوپاپی که سمت کاربراتور قرار می گیرد، سوپاپ ورودی سوخت و هوا می باشد، و سوپاپی که سمت اگزوز قرار می گیرد، سوپاپ دود است.

تنظیم فاصله بین ساق سوپاپ و پیچ انگشتی‌ها برای فیلرگیری:

مرحله قبلی سوپاپ ها را برای فیلرگیری آزاد کردیم. اکنون باید فاصله بین ساق سوپاپ و پیچ انگشتی‌ها را تنظیم نماییم.

در این مرحله ما نیاز به یک آچار ده و یک دم باریک یا انبردست داریم پیچ انگشتی ها را شل می کنیم تا فیلر ۱۰ صدم یا فیلر هشت صدم بین ساق سوپاپ و پیچ انگشتی قرار بگیرد و پیچ انگشتی را سفت می کنیم، به صورتی که فیلر بین آن‌ها به نرمی حرکت کند،

در این حالت فیلر نباید بیش از حد سفت باشد، و نه زیاد آزاد باشد. وقتی فیلر ها را به خوبی تنظیم کردیم، مهره روی آن را محکم و سفت می کنیم، تا در صورتی که موتور داغ شود این تنظیم از بین نرود.

نکته: شما می توانید سوپاپ دود را تا (۰.۰۵) پنج صدم شل‌تر فیلرگیری کنید، چون سوپاپ دود بیشتر داغ شده و انبساط طولی بیشتری دارد.

تصویر انواع سوپاپ های موتورسیکلت در آموزش فیلرگری سوپاپ ها

این بود از نحوه فیلرگیری صحیح سوپاپ‌های موتورسیکلت در صورتی که شما اطلاعات بیشتری دارید، می توانید در قسمت نظرات در میان بگذارید تا دیگران هم از اطلاعات مفید شما استفاده نمایند.

8 thoughts on “آموزش فیلرگیری سوپاپ های موتورسیکلت[نکات ریز]

  1. مهدی says:

    سلام اگه تیغهای فیلرگیری روپیدانکردیم ازچه وسیله دیگه ایی میتونیم استفاده کنیم

  2. سید says:

    با بازی کردن با انگشت هم میشه کمترین فاصله مشخص کرد.به اینصورت که با دست حداقل لقی تنظیم کرد.چون دوتا بیشتر نیست بعد چندبار اندازه دقیق دست موتورسوار میاد که نیاز به سفت کردن بیشتر داره یا نه.

  3. حمیدرضا says:

    سلام فیلر موتور رو گرفتم موتور روشن میشه ولی گاز که میدی خاموش میکنه

    • موتور‌سل says:

      سلام آیا قبل فیلرگیری موتور بخوبی کار میکرد؟
      ابتدا به سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی توجه کنید اگه اونا اوکی بودن ممکنه فیلر ها رو زیاد سفت کردین فیلرها رو شل کنید و دوباره تست کنید اگه مشکلتون رفع شد اطلاع بدین

  4. علی says:

    سلام، سپاس بابت مطالبتون. وقتی موتور گرم هست این اندازه فیلرگیری کنیم یا وقتی سرد هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *