7 علت مهم خفه کردن موتور سیکلت چیست؟{ برای رفع آن چه کاری انجام دهیم؟}

7 علت مهم خفه کردن موتور سیکلت چیست؟

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.6/5 - (102 امتیاز)

در این مقاله از مقاله های آموزشی موتور سیکلت در سایت موتوسل قرار است راجع به خفه کردن موتور سیکلت صحبت کنیم و دلایل آن را تک تک چک کنیم و مشکل که برای موتور سیکلت ما به وجود آمده است را رفع نماییم پس  با موتورسیکلت در ادامه همراه باشید

موتورسیکلت وسیله نقلیه است که باید به صورت دوره ای آن را چک کنیم و مشکلاتی که در موتورسیکلت جوجه دارد را رفع نماییم گاهی اوقات یک مشکل کوچیک در موتورسیکلت می‌تواند به مشکل های خیلی بزرگتری تبدیل شود و هزینه های بسیار بیشتری را بر دست موتورسوار بگذارد.

***—> قیمت و خرید کویل موتور سیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع ترانزیستور موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع شمع موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع شارژر موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع بوق موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید لوازم یدکی موتورسیکت <—***

***—> قیمت و خرید انواع بوبین موتورسیکت <—***

***—> قیمت امروز انواع رینگ و پیستون موتورسیکت <—***

***—> قیمت امروز انواع کاربراتور موتورسیکت <—***

***—> قیمت امروز لوازم کاربراتور موتورسیکت <—***

دلایل بسیار زیادی می‌تواند باعث خفه شدن موتورسیکلت شود که در صورتی که به صورت اصولی از موتورسیکلت خود مراقبت نکنید این مشکل ها می تواند به وجود بیاید و حتی به مشکل بزرگتری تبدیل شود.

چرا موتور سیکلت خفه می کند؟

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

دلایل خفه کردن موتور سیکلت چیست؟

خفه کردن موتور سیکلت می‌تواند به یکی از علت های زیر باشد:

۱ – خرابی شمع موتور سیکلت

۲ – تنظیم نبودن و یا کثیف بودن کاربراتور موتور سیکلت

۳- کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت

۴- بسته بودن دریچه ساسات موتور سیکلت

۵ – تغییر میزان غلظت روغن موتور سیکلت

۶- به وجود آمدن مشکلی در اگزوز موتور سیکلت

     
   

۷- وجود مشکل در رله و یا ترانزیستور موتور سیکلت (مشکل برقی)

این مواردی که بیان کردیم می‌تواند باعث خفه کار کردن موتور سیکلت و درست کار نکردن موتور سیکلت باشد حال هر کدام از آنها را بررسی می کنیم پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.

۱ – خرابی شمع موتور سیکلت:

یکی از لوازم و قطعات مهم موتور سیکلت که در کارکرد آن نقشی اساسی دارد شمع موتور سیکلت می باشد . کار این قطعه ایجاد جرقه مناسب برای انجام عمل احتراق و انفجار در سیلندر می باشد که در صورتی که شمع موتور سیکلت خراب باشد ، کیفیت جرقه پایین می آید و عمل انفجار به صورت کامل انجام نمی گیرد و باعث می شود که موتور سیکلت به صورت خفه کار کند.پس سالم بودن شمع موتور سیکلت در کارکرد موتور نقشی اساسی دارد.

دوده زدن شمع موتورسیکلت (خفه کردن موتور سیکلت )

در اکثر موارد شمع موتور سیکلت کثیف می شود و دوده می زند و یا حتی خوردگی در نوک آن ایجاد می شود، کثیف شدن شمع موتورسیکلت می تواند علت های مختلفی مانند روغن سوزی یا تنظیم نبودن کاربراتور موتور سیکلت باشد که با تمیز کردن شمع موتور سیکلت توسط بنزین و یا مواد پاک کننده کیفیت جرقه بهتر می شود و موتور سیکلت نرم و روان تر کار می کند.

اگر مشکل از روغن سوزی باشد که باید روغن سوزی را برطرف کرد و نحوه آن هم به دلایل روغن سوزی مرتبط است که دلایل روغن سوزی می‌تواند به ضعیف شدن رینگ های روغنی موتور سیکلت یا مشکل در سوپاپ ها و سرسیلندر موتور سیکلت باشد که باعث می‌شود روغن به محفظه احتراق نفوذ کند و باعث روغن سوزی شود.

اگر مشکل از کاربراتور موتورسیکلت باشد می توان با تنظیم کاربراتور این مشکل را رفع کرد.

چطور تشخیص دهیم که دود زدگی شمع به علت روغن سوزی است و یا تنظیم نبودن کاربراتور:

برای اینکه تشخیص دهیم که کثیفی که روی شمع وجود دارد به علت روغن سوزی است و یا تنظیم نبودن کاربراتور باید نگاه کنیم که این کثیفی و دود گی هایی که روی شمع وجود دارد دارای چربی است یا خیر اگر این دود گی ها چرب باشد می‌تواند به علت روغن سوزی باشد ولی اگر خشک باشد هیچ چربی نداشته باشد می‌تواند به علت تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت باشد.

۲ – تنظیم نبودن و یا کثیف بودن کاربراتور موتورسیکلت (خفه کردن موتور سیکلت ):

علت بعدی که در خفه کردن موتور سیکلت می تواند دخیل باشد تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت و یا کثیف بودن کاربراتور موتورسیکلت می باشد. وظیفه کاربراتور موتور سیکلت سوخت رسانی به موتور سیکلت می باشد و کاربراتور به این صورت عمل می کند که بنزین و هوا را توسط سوزن هایی که درون خود دارد با هم ترکیب کرده و به سمت ورودی سیلندر می فرستند پس اگر کاربراتور نتواند این عمل را به خوبی انجام دهد موتورسیکلت هم به خوبی کار نخواهد کرد که برای تنظیم کردن کاربراتور می توانید مقاله کاربراتور موتورسیکلت مراجعه نمایید که در آنجا به صورت کامل قطعات کاربراتور موتور سیکلت را توضیح داده ایم.

قطعات کاربراتور و تنظیم نبودن کاربراتور ، عکس داخل کاربراتور

۳- کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت:

از وظایف مهم فیلتر بنزین موتورسیکلت این است که اجازه نمیدهد آلاینده‌ها و مواد درشت وارد کاربراتور موتورسیکلت شود و بنزین را توسط فیلتر و صافی که دارد تمیز کرده و آلاینده های آن را می گیرد و بعد به سمت کاربراتور روانه می سازد.

در صورتی که فیلتر بنزین موتور سیکلت خراب باشد یا کثیف باشد بنزین را به راحتی از خود عبور نمی دهد و کاربراتور با کمبود بنزین مواجه می شود این می‌تواند باعث خفه کارکردن موتور سیکلت شود.

پس بهتر است به صورت دوره ای فیلتر بنزین موتورسیکلت خود را تعویض نمایید تا باعث این مشکلات نگردد.

کیفیت بنزینی که برای موتور سیکلت خود استفاده می‌کنید نیز هم می‌تواند روی فیلتر بنزین موتورسیکلت تاثیر گذار باشد و هرچه کیفیت بنزین بهتر باشد عمر فیلتر می تواند بیشتر شود.

در فیلتر بنزین موتور سیکلت معمولاً کاغذها و یا صافی هایی وجود دارند که می توانند بنزین را از خود عبور دهند و ذرات آلوده و مواد اضافی ترکیب شده با بنزین را نگه دارند.

فیلتر بنزین (خفه کردن موتور سیکلت )

۴- بسته بودن دریچه ساسات کاربراتور

کار ساسات کاربراتور این است که دریچه هوای کاربراتور را باز و بسته کند. هنگامی که به کاربراتور نگاه کنید یک اهرمی در کنار آن وجود دارد که به وسیله آن اهرم می توان دریچه هوای کاربراتور را باز و بسته کرد، به این اهرم ساسات کاربراتور می گویند و زمانیکه ساسات کاربراتور و یا اهرم آن به سمت پایین باشد دریچه هوای کاربراتور باز می باشد.

ساسات کاربراتور می‌تواند در سه حالت باز ، نیمه باز و بسته قرار گیرد که در حالت عادی به صورت باز و به سمت پایین می باشد و در شرایط خاص که بنزین نداریم و یا موتور خفه کرده باشد ، به این علت است که هوای بیشتری نسبت به بنزین در کاربراتور می باشد وبا بستن دریچه کاربراتور می توانیم از ورود هوای اضافی جلوگیری کرده و این امر باعث شود که بنزین و هوا به نسبت مساوی ترکیب شده و عمل انفجار به خوبی صورت گیرد و موتورسیکلت روشن شود.

دریچه ساسات کاربراتور

یکی دلایل دیگری که باعث خفه کردن موتور سیکلت می شود این است که دریچه ساسات کاربراتور موتور سیکلت بسته باشد و یا از تنظیم خارج شده باشد که این باعث می شود که هوا به اندازه کافی وارد کاربراتور نشود و بنزین و هوا به خوبی ترکیب نشوند و این  باعث می‌شود که انفجار به خوبی صورت نگیرد و موتور به صورت خفه کار کند.

برای رفع این مشکل می توانیم چک کنیم که دریچه ساسات کاربراتور باز باشد که در موتورهای هوندا معمولاً این اهرم ساسات به سمت پایین در حالت باز می باشد.

آیا اگر این اهرم مربوط به ساسات خراب شده باشد باید آنرا تعمیر و یا تعویض نمایید تا مشکل رفع گردد.

۵- تغییر میزان غلظت روغن در موتور سیکلت

معمولاً موتورسیکلت های مختلف روغن های مناسب خود را دارند که ویسکوزیته و غلظت متفاوتی دارند که بهترین نوع روغن را کارخانه سازنده موتور اعلام می‌کند.

وظیفه روغن موتورسیکلت این است که فضاهای خالی بین قطعات انجین موتور سیکلت مانند چرخ دنده ها و گیربکس فاصله های بین قطعات میل لنگ شاتون را پر کند و وقتی این فاصله ها پر شود موتور دقیق تر می تواند کار کند و از سر و صدای اضافی جلوگیری کند.

غلظت روغن موتورسیکلت

از مهمترین وظایف روغن موتور سیکلت کاهش اصطکاک بین قطعات داخلی موتور سیکلت می باشد و وقتی روغن مناسب با ویسکوزیته تعیین شده با و اندازه و حجم مناسب که کارخانه تعیین کرده وارد موتور سیکلت گردد عمل روغن کاری و کاهش اصطکاک بین چرخ دنده ها، شاتون و محفظه سیلندر و رینگ و پیستون ها به خوبی انجام می گردد و این باعث می شود که موتور به صورت نرم و روان کار کند. در صورتی که روغن نامناسب وارد موتور سیکلت شود دمای موتورسیکلت به شدت بالا می‌رود. در این حالت چون کاهش اصطکاک به خوبی انجام نمی گیرد و وقتی دمای موتور بیش از حد بالا رود می‌تواند باعث سوختن موتور سیکلت شود .

در حالت کلی وقتی روغن نامناسب وارد موتور سیکلت شود نرمی و اصطعکاک مناسب در موتورسیکلت ایجاد نمی گردد و این باعث سفت کار کردن قطعات  و در نهایت باعث میگردد قدرت موتور کم شده و موتور به صورت خفه کار کند.

۶- به وجود آمدن مشکلی در اگزوز موتور سیکلت (خفه کردن موتور سیکلت ):

یکی از دلایل دیگر که باعث خفه کارکردن موتور سیکلت می‌شود این است که مشکلی در اگزوز موتورسیکلت وجود داشته باشد. وظیفه مهم اگزوز موتورسیکلت این است که دوده ها و گاز های به وجود آمده توسط انفجار در موتور سیکلت را به بیرون منتقل کند و اگر اگزوز خراب شود می‌تواند باعث نامناسب کار کردن موتور سیکلت گردد.

exhaust اگزوز موتورسیکلت (خفه کردن موتور سیکلت )

مشکل اگزوز موتورسیکلت به دو حالت می تواند باشد:

حالت اول : کیپ شدن اگزوز موتور سیکلت و یا کاهش خروج گازهایی که از انفجار تولید می شود در این صورت باعث جمع شدن گازهای زیاد در محفظه انفجار شده و گاز ها به صورت کامل خارج نمی گردند و این باعث می شود که عمل انفجار به خوبی صورت نگیرد و باعث خفه کارکردن موتور سیکلت شود.

حالت دوم: این حالت برای زمانی است که دودهای زیادی از اگزوز خارج شوند که باعث می شود مصرف سوخت بیشتر گردد و این حالت هم می‌تواند یکی از عیب های اگزوز باشد.

۷- وجود مشکل در رله و یا ترانزیستور موتور سیکلت (مشکل برقی):

کار این قطعه‌ها تقویت جریان برق ورودی و هدایت آن به سمت شمع می باشد و اگر این قطعه نیم سوز شود و یا خراب شود باعث می شود که جریان برق ضعیف تری به شمع موتورسیکلت برسد و این باعث می شود که جرقه کیفیت مناسب را نداشته باشد و این نامناسب بودن کیفیت جرقه باعث میشود که موتور به خوبی کار نکند و اصطلاحاً موتور خفه کار کند.

سیم کشی کامل موتورسیکلت

برای تشخیص نیم سوز شدن رله و ترانزیستور آمی توان مقدار جرقه شمع را اندازه گیری کرد و مشاهده کرد که آیا جرقه کیفیت مناسب را دارد یا ندارد و اگر جرقه ای که توسط شمع ایجاد می شود ضعیف باشد( در صورتی که شمع موتور سیکلت سالم باشد. ) علت آن می تواند خرابی ترانزیستور و یا بوبین موتور سیکلت باشد که با تست هر کدام از قطعات می توان قطعه خراب را پیدا کرد و یا با عمل جایگزینی قطعه ها متوجه شد که کدام قطعه خراب است.

در پایان این مقاله از سایت موتورسل عوامل و علت هایی که باعث خفه کار کردن موتور سیکلت می‌شد را بررسی کردیم. درصور تی که شما هم تجربه ای در این مورد خفه شدن موتور سیکلت داشته‌اید و یا اطلاعات بهتری دارید می توانید در قسمت دیدگاه ها پایین همین صفحه با ما و خوانندگان این مقاله در میان بگذارید تا جهت رفع مشکل موتور سیکلت خود استفاده نمایند.

115 thoughts on “7 علت مهم خفه کردن موتور سیکلت چیست؟{ برای رفع آن چه کاری انجام دهیم؟}

  1. هیچکس says:

    سلام ۱۲۵ کاربراتور دارم روشن میشه گاز ک میدم دور موتور از دو ک بالا میره رو سه خف میکنه

    • موتور‌سل says:

      سلام
      این اتفاق معمولا زمانی بوجود میاد که بنزین به خوبی با هوا ترکیب نمیشه
      باید اول ببینی باک بنزین داره و شیر بنزین مشکل نداره.
      یعنی مسیر بنزین تا کاربراتور رو چک کنی که بنزین به خوبی به کاربراتور برسه
      و مرحله بعدی چک کردن فیلتر هواست که هوا به خوبی وارد کاربراتور بشه
      بعد از چک کردن تمامی موارد ممکنه کاربراتور از تنظیم خارج شده باشه و یا قطعات داخلی اون رسوب گرفته باشه
      ــــ
      گاهی اوقات مشکل در سیستم جرقه زنی هم ممکنه باعث چنین اتفاقی بشه که معمولا کمتر اتفاق میوفته
      همون که چک کنی شمع جرقه باکیفیت داشته باشه کافیه ـ دوده های شمع رو پاک کنید که جرقه با کیفیت تر بشه

  2. محمد علی یعقوبی نیا says:

    ممنون از راهنمایی و حوصله ای که برای اینکار گذاشتید

  3. امیر حسین says:

    با سلام و عرض خسته نباشید

    خیلی ممنون بابت مقاله ای که گذاشتین خیلی عالیه!

    یه سوال داشتم ازتون؟؟!

    موتور سیکلت فقط و فقط زمانی روشن میشه که دریچه ساسات کاربراتور بسته باشه
    به محض اینکه دریچه ساسات رو باز میکنم دور موتور افت پیدا میکنه و خفه میکنه (خاموش میشه) حتی وقتی هم میخوای باهاش راه بری باید دریچه ساسات بسته باشه تا راه بره
    مشکل چیست؟؟!

    • موتور‌سل says:

      سلام
      فعلا تنها چیزی که به ذهنم میرسه اینه که فیلتر هوا رو چک کنی که تمیز باشه و سوراخش را هوا باز باشه
      در مرحله بعدی شستشوی کاربراتور پیشنهاد میشه ممکنه سوراخ های کاربراتور کیپ شده باشه
      دوستانی که با چنین مشکلی روبرو شدن ممنون میشم تجربیاتشونو بگن

      مقالات مشابه:

      9 مرحله طلایی تا تنظیم کاربراتور موتورسیکلت

      آموزش (اصولی) تعمیر کاربراتور موتورسیکلت

      • امیر says:

        سلام استاد من موتورم خوب کار می کرد تا الان یه چند روزیه با ساسات روشن میشه گاز می خوره وقتی میدی ساسات پایین گاز میدی گاز نمی خوره سریع خاموش میشه میشه علتش رو بگید ایراد از کجاشه

        • موتور‌سل says:

          سلام علت های مختلفی میتونه وجود داشته باشه مثل سرد بودن کاربراتور و این مشکل بعد از گرم شدن موتور رفع میشه کابراتور وقتی گرم میشه عملکرد بهتری داره
          علت دیگه میتونه از تنظیم نبودن کاربراتور یا کثیف بودن کاربراتور باشه که باعث میشه ترکیب هوا و بنزین به خوبی اتفاق نیوفته

  4. محمدرضا says:

    سلام خسته نباشید هوندا ۱۲۵دارم موتورم همیشه تک هندل روشن میشد بعد یه دفعه خاموش شد هرچی هندل زدم روشن نشد با هول روشنش کردم ولی گاز نمیدادم خاموش میشد سیم شمعش هم دراوردم اصصلا جرقه نمیزنه مشکلش چیه ریپ خیلی زیادی ام میزنه هم دور پایین هم بالا

      • فرید says:

        سلام هندا۱۲۵ دارم موتورتوسرعت بالاوقتی گازروول میکنم موتوراطسه میکنه یاصدای تق تق میده ازاگزوزکاربراتورنوگذاشتم دوبارم شمع جنس خوب انداختم امامشکل حل نشد

        • موتور‌سل says:

          سلام بیشتر این صدا ها به علت خام سوزی هست و علت خام سوزی میتونه از تنظیم نبودن مقدار ترکیب هوا و سوخت که مشکل از کاربراتور میشه و یا به علت کم بودن جرقه سر شمع در اون لحظه هست
          و جرقه فقط به شمع تنها ارتباطی نداره (مثلا اگه شمع سیاه بشه و دوده بزنه باعث میاد کیفیت جرقه بیاد پایین که علت سیاه شدن شمع رو پیدا و رفع کنی ) و میتونه به علت خرابی سرشمع، ضعیف شدن ترانزیستور و ضعیف شدن بوبین و … باشه که باید اینا رو چک کنی
          بدون پیدا کردن عیب هزینه اضافه نکنید مثلا ممکنه همه اینها رو چک کنید اما باز هم مشکلاتی در انجین باشه مثل تنظیم نبودن سوپاپ ها و خرابی قطعات مربوط به ان و حتی تنظیم بودن فیلرها ولی چنین مواردی کم اتفاق میوفته ولی به مقدار اندک تاثیرگذار هست
          بیشتر مشکل کاربراتور و برقی هست -کاربراتور نو هم هست که تنظیم نیست و صرفا نو بودن کاربراتور دلیل بر تنظیم بودن آن نیست

          • محمد امیری says:

            سلام من یدونه هوندا 200 خریدم
            این سرعتش از 100 تا بیشتر نمیره مشکل چیع

  5. مهدی says:

    سلام برای دوستانی که موتور kld200 دارن یه تجربه دارم که میگم شاید کمکتون کنه
    اول از همه این که لنت عقب با مدل باکسر جنس خوب عوض کنید حتما
    اگر مشکل خاموش شدن تو دور آرام دارید حتما استپر باز کنید زیر فلاپ سمت راست بدون کشیدن فیشش و دست زدن به سرش با اسپر انژکتور شور و با فشار خود اسپری با نی قرمزی که داره تمیزش کنید تا دوده هاش بره کامل بعدش چندتا هندل بزنید چون موتور بد روشن میشه بعد استارت و دیگه بزارید چند دقیقه کار کنه تک استارت روشنه
    مورد دیگه حتما حتما شمع عوض کنید یه شمع معمولی مثل لیزر سر معمولی مثل شمع آپاچی بندازید چون شمع خودش کیفیت داغونه و هم استارت هم کارکرد خیلی ازیت میکنه
    آچار کشی هم بدید بیرون انجام بده نمایندگی ازیت میکنه خیلی و یه روز کامل نگه میداره در حالی که 1 ساعت کار داره کلا
    اگر صدای وز وز میده موقع گاز دادن از داخل باکه درب باک باز کنید یه ورق نازک میبینید اونو با دست فشار بدید عقب وتمام

    یا علی مدد

  6. مهدی says:

    سلام
    من یه موتور طرح کلیک دارم. موتور روشن میشه و روی جک هر چی که گاز میدم مشکلی نداره اما به محض اینکه میخوام حرکت کنم تا گاز میدم خاموش میشه

    • موتور‌سل says:

      سلام میتونید به سیستم سوخت رسانی و کاربراتور شک کنید البته قبلش از قوی بودن جرقه سر شمع مطمئن بشید بعد سراغ کاربراتور برید که چند مقاله برای تنظیم و رفع مشکل کاربراتور توی موتورسل هست

  7. سردار says:

    سلام خسته نباشید من موتورم وقتی سرده روشن میشه وقتی بیش از پنج یا شیش کیلومتر راه میرم موتور به مرور ضعیف میشه و خفه کار میکنه وقتی داغه که اصلا روشن نمیشه باید واستم تا موتور سرد بشه من موندم الان چیکار کنم اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

    • موتور‌سل says:

      سلام باید سیستم برق رسانی بعد از خاموش شدن چک بشه و ببینی برق به شمع میرسه یا نه
      اگه برق اوکی بود ممکنه از سیستم سوخت رسانی باشه

  8. متین says:

    سلام خسته نباشید من ی موتور هندا دارم از وقتی که خریدمش موتور دپ هست شتاب ندارع وقتی دوترکه هستم ولی یک ترکه شتاب کمی داره علت چیه؟

  9. علی says:

    سلام
    من یدونه موتور Honda cgl 125 دارم موتور رو روشن میکنم کار میکنه بعد گاز میدم خفه میکنه از اگزوز جرقه میده بیرون.سریع هم شمع خراب میشه.
    مشکلش چیه؟؟؟

    • موتور‌سل says:

      احتمالا خام سوزی داره که ممکنه بدلیل تنظیم نبودن کاربراتور یا ضعف سیستم جرقه زنی باشه و باید بررسی بشه

  10. ابولفضل says:

    سلام وقت بخیر
    یه هندا 125 دارم
    باتری رو نمی تونه پر کنه
    میگن اگر شارجر خراب باشه
    برق اضافی زیادی میاد و لامپ می سوزه
    ولی متور من برق کمی میاد آیا شارج ی هست که برق کمی بیرون بدهد
    یا نتواند باتری را شارج کند یا به عبارتی دیگر ضعیف باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *