بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

عکس شارژر موتورسیکلت

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.3/5 - (180 امتیاز)

در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت  آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇

فلایویل موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق  و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی می‌باشند.

درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبین‌های موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبین‌های برق و روشنایی هستند .

تصویر مجموعه بوبین های موتور سیکلت ، موتور سل، شارژر موتورسیکلت

بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.

بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.

زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.

مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):

۱بوبین جرقه

۲بوبین های شارژ و روشنایی

اجزای بوبین موتورسیکلت ، موتور سل
مدار شارژ موتورسیکلت

بوبین جرقه:

کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.

بوبین های شارژ و روشنایی:

کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد

بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.

     
   

بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه  بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.

اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟

بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :

۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.

این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.

۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :

این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعه‌ای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد می‌شود .

مدار شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)

الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)

برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.

حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.

ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)

میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر می‌شود.

میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.

اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.

پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری می‌کند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.

محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟

محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده می‌شود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر می‌شود.

چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث می‌شود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث می‌شود که شارژر زودتر خنک شود.

روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.

عکس رگلاتور شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:

سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگ‌های زیر هستند:

۱- زرد

۲- صورتی (سفید)

۳- سبز

۴- قرمز

سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.

سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر  و سیم‌های قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.

سیم های بوبین موتورسیکلت هندا و سی جی مدار شارژ موتورسیکلت

سیم زرد:

سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته  یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.

سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپه‌ی سمت راست به کلید چراغ های جلو  متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.

سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:

سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :

1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی می‌رود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ می‌باشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.

۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.

سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):

سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:

یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ می‌کند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل می‌گردد.

سیمکشی کامل موتورسیکلت،عکس سیم کشی موتورسیکلت مدار شارژ موتورسیکلت
سیم کشی کامل موتورسیکلت

خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.

رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)

رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125

سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.

سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .

سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.

سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار می‌گیرد.

سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما  سمت راست را به هم وصل می‌کند.

سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>>  کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل می‌کند.

سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست.

این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلت‌ها به همین صورت است.


نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت

جدول رنگ بندی سیم‌کشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)

رنگ سیمکاربرد
سیم زرد رنگبوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر
سیم سفید یا صورتی رنگ بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی)
سیم سبز رنگقطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست) 
سیم قرمز رنگقطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر
سیم مشکی رنگسوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و …
سیم سبز خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم آبی خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ)بین ترانزیستور و کوئل
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ)بین سوئیچ و ترانزیستور
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ)بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده)
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ)بین بوبین جرقه و ترانزیستور
سیم سبز کم رنگشاسی بوق و خود بوق
سیم سبز زرد (دو رنگ)شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز
سیم آبی کم رنگ  کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم نارنجی کم رنگکلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم آبی پر رنگکلید چراغ جلو و نور بالا
سیم سفید رنگ کلید چراغ جلو و نور پایین
سیم قهوه ای رنگ  کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر
جدول رنگبندی سیم کشی موتورسیکلت (برق موتورسیکلت)

قیمت‌های بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت

قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1)قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2)
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3)شارژر موتور سیکلت (1)
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2)انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2)
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1)
انواع کوئل موتور سیکلت (2)کوئل موتورسیکلت (3)
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار )بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی)
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی )بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک)
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر)هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار)
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک)بوبین کشویی پایه دار موتور هندا
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هنداهشت بوبین موتور سیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدوشارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم)شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم)
جدول قیمت انواع بوبین و شارژر موتورسیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی)سوکت شارژر موتورسیکلت
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور)اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت
درب صفحه برق موتورسیکلتآچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کارهآچار فولی کش موتور
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2)سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر)
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی)سیم کشی کامل موتور 125 سی‌سی (استارتی)
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش)سیم‌کشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی)
چراغ جلو کامل موتور هندا 125کوئل موتورسیکلت
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هنداکوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1)ترانزیستور موتور سیکلت (2)
ترانزیستور موتورسیکلت (3)*
جدول قیمت انواع شارژر و ترانزیستور موتورسیکلت

خرید شارژر موتورسیکلت:

شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب می‌کند یا اصطلاحا باتری باد می‌کند و می‌ترکد.

شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور می‌گردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.

پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.

برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت می‌توانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.

اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.

برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟

برق بوبین موتورسیکلت
برق بوبین به چند قسمت تبدیل می‌شود؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده می‌شود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.

توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟

شارژر موتور سیکلت هوندا 125 می‌تواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین می‌تواند برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.

همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، می‌توان به سرعت‌تر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعمل‌های تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید

بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.

در  این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید  تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه می‌کنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.

سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده می‌توانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)

چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )

415 thoughts on “بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

    • موتورسل says:

      سلام به اگه ولتاژ بوبین کمه مشکل از بوبین هست اگه ولتاژ سیم هایی که به دو سر باتری میاد (که در حقیقت خروجی شارژر هست) به بالای 12 ولت نمیرسه باید شارژر و هم بوبین تست بشه بیشتر اوقات مشکل شارژر هست باید برسی کنید که سیم کشی موتور هم اتصالی نداشته باشه چون میتونه باعث خرابی مجدد شارژر بشه تا عیب چیزی رو پیدا نکردید بهتره قطعه ای رو تعویض نکنید.

  1. علیرضا نظری پویان says:

    باسلام..من هیچ اطلاعاتی از برق موتور نمیدونستم و مشکل اساسی بابرق موتور داشتم..در حال حاضر از توضیح عالی و خوب شما تشکر میکنم …بسیار مفید بود

    • موتورسل says:

      سلام خوشحالم که این آموزش براتون مفید بوده
      این نظراتتون انگیزه‌ای میشه برای ساخت آموزش های بیشتر و بهتر

  2. میلاد says:

    با سلام
    من میخواستم جرقه موتور رو که پیکاپ ایجاد میکنه رو تقویت کنم که با پایین ترین فرکانس پیکاپ جرفه تولید کنه ممنون میشم کمک کنید که چه تغییری در پیکاپ ایجاد کنم تا جرقه در فرکانس پایین تولید بشه از تغییر آهن ربای هم تست کردم ولی جوابی نگرفتم از فرکانس 7 پایینتر نتونستم جرقه بگیرم

    • موتورسل says:

      سلام میلاد جان متاسفانه توی این زمینه تجربیاتی ندارم هنوز- هر چی فکر میکنم بالفرض مثال که فرکانس پایین بیاد چه اتفاقی میوفته -جرقه باید دقیقا زمانی اتفاق بیوفته که هوا و سوخت فشرده شده تا بهترین قدرت و انرژی منتقل بشه- یعنی سیکل کاری موتور جوریه که جرقه فقط در همون لحظه که پیستون بالاست اتفاق میوفته چون از اون سمت اهنربا به میلنگ متصل هست هر کاری کنی نمیشه فرکانس رو تغییر داد مگه اینکه از طریق روشی غیر از پیکاپ و آهنربا به دنبالش باشی مثلا یه قطعه الکترونیکی بسازی که با یک جرقه پیکاپ اون جرقه رو نصف کنه ولی برای افزایش قدرت موتور این منطقی به نظر نمیاد شاید منظورت از فرکانس چیزی دگست من اشتباه متوجه شدم (فرکانس : تعداد جرقه در ثانیه) ___مثلا اگه وقتی پیستون پایینه جرقه چه فایده ای داره ؟
      —– اگه جواب اینی که میگی رو پیدا کردی ممنون میشم با ما هم به اشتراگ بذاری

      • شریفی says:

        فکر کنم منظور ایشون ایجاد جرقه ،هفت درجه قبل از رسیدن کامل پیستون به یالترین حد باشه .توی سیستم جرقه موتور سیکلت آیا تنظیم آوانس ریتارد جرقه داریم یا نه .

  3. محمد says:

    موتور وقتی خاموشه و سوویچ بازه ال ای دی هام قشنگ روشن میشه و چشمک زن هست خوب روشن میشه ولی وقتی موتور روشنه به سختی روشن میشه ال ای دی ها ،باید گاز بدم تا نورش زیاد بشه

    • موتورسل says:

      ال ای دی باید روی برق باطری باشه برای همین خوب کار نمیکنه و ممکنه به مرور ال ای دی ها بسوزه مگه اینکه مداری برای حفاظت داشته باشه

  4. ابوالفضل says:

    با سلام من موتور هوندا ۱۲۵دارم و باطری هم نداره بعضی وقت ها که موتور را گاز میدهم و تو سرعت بالا نور چراغ هام ضعیف میشه و قطع میشه یا تو چاله میرم یهو لامپ موتورم قطع میشه وباید سرعتم رو کم کنم تا دوباره روشن بشه علت از چیه؟؟

    • موتورسل says:

      سلام ابوالفضل جان مشکل عجیبیه- لامپ موتورت شاید با گاز خوردن زیاد فشار میاد بهش – نوع لامپ اگه ال ای دی هست که مناسب موتور بدون باتری نیست – باید مدار شارژ موتورت (سیمکشی-شارژر- بوبین) عیب یابی کنی
      گاهی اوقات ممکنه با گاز دادن زیاد شارژر تولید برقش قطع بشه که میتونه شارژر خراب شده باشه -همچنین مشکل از بوبین هم میتونه باشه
      قبلش باید ببینی سیمکشی موتورت اتصالی داره یا نه بعد بوبین و شارژر رو تست کنی
      در مورد برق موتور خیلی اتفاقات عجیب و غریبی رخ میده و نظر قطعی در این مورد نمیشه داد تا تست و چک نشه

    • موتورسل says:

      اول از همه اتصال کوتاه داخل سیم کشی رو چک کن بعد برو سراغ مراحل بعد ممکنه یک اتصالی کوچک وجود داره که وقتی گاز میدی اتصالی قویتر میشه-
      ببین سیم های مثبت و منفی باتری کجان نباید به هم اتصالی داشته باشن همچنین سیم قرمز و مثبت نباید با بدنه اتصال پیدا کنه

    • موتورسل says:

      سلام ولتاژ خروجی بوبین عدد ثابتی نیست بوبین های موتورهای cdi ولتاژ خروجی ac تولید میکنند و حدودا بین 15 تا 100 ولت قرار دارد این اعداد باز هم ممکن است تغییر کنند این ولتاژ با گاز دادن بیشتر می شود. این ولتاژ بعد از وارد شدن به ترانزیستور تقویت میشود و به سمت کوئل میرود و برقی که سمت شارژر می رود باید عددی بین 13 تا 15.5 ولت به باتری برسانند . اگر کمتر باشد باتری شارژ نمیشود و اگر هم بیشتر باشد باتری را خراب می‌کند.

      • امیر محمد says:

        درود وقت بخیر
        شارژر اگه بسوزه میتونه باعث بشه بوبین هم بعد چند مدت که به همون شارژر سوخته وصله بسوزه ؟
        ممنون میشم راهنمایی کنید

        • موتورسل says:

          سلام بستگی داره چطور بسوزه اگه خراب شدن شارژر باعث بشه که بین دو سیم اتصال به بدنه و بقیه سیم های بوبین اتصال کوتاه انجام بشه چون تمام این سیم ها وارد شارژر میشن
          ممکنه روی بوبین هم تاثیر بذاره و به مرور زمان بوبین رو هم خراب کنه ولی این نوع خرابی کمتر پیش میاد ولی ممکنه پیش بیاد
          برای اطلاعات بیشتر میتونید از یک مهندس الکترونیک کمک بگیرید و این سوال رو ازش بپرسید

      • امیر says:

        سلام و وقت بخیر
        میخام بدونم برقی که از ترانزیستور به کوئل میره حدودا چند ولته و برقی که از کوئل به شمع میره چند ولته ممنون میشم با دقت بیشتر جوابمو بدین .
        میخام ببینم اگه بشه یه خازن واسه ثابت کردن واتاژ مابینشون وسل کنم

        • موتورسل says:

          سلام ولتاژ خروجی که به شمع میره معمولاً بین ۵,۰۰۰ ولت تا ۲۵,۰۰۰ ولت متغیره و که با افزایش دور موتور بیشتر می‌شه.
          حالا اگه خازن وصل کنی چه اتفاقی میوفته ، بعد چه نوع خازنی میخوای وصل کنی که روی این ولتاژ تاثیر بذاره ، اگه این ولتاژ و جریان بیشتر بشه به نظرم باعث میشه که شمع موتور زودتر خراب بشه
          شاید افزایش شدت جرقه و ولتاژ تاثیر آنچنانی روی قدرت موتور نداشته باشه. چون باید چیزهای دیگه هم تقویت بشن.

          • امیر says:

            سلام
            عزیزم خدا قوت
            میخام دقیق بدونم حد اقل و حد اکثر ورودی برق به ترانزیستور چقدره؟
            و مقدار برق خروجی از ترانزیستور چقدره؟
            و کوئل تواناییه ورود چه مقدار برقو داره؟

          • امیر says:

            من فقط میخام مقدار وارد شده ولتازو ثابتش کنم تا نوسان نداشته باشه بعد خروجی از ترانزیستور و روی حد اکثر قرارش بدم ممنون میشم جواب ۳تا سوالمو با اعداد دقیق بدی

          • امیر says:

            حد اقل و حد اکثر ولتازی که ترانزیستور کشششو داره؟
            ولتاژ خروجی ترانزیستور؟
            وه حد اکثر ولتازی که کوئل توان کشششو داره؟

          • امیر says:

            سلام وقت بخیر
            اگه میشه جوابمو با ولت بگین.
            حد اقل و حد اکثر ولتاژی که ترانزیستور کشششو داره؟
            ولتاژ خروجی ترانزیستور؟
            و حد اکثر ولتاژ ورودی از ترانزیستور که کوئل توان کشششو داره؟

          • موتورسل says:

            سلام
            اطلاعات دقیقی که شما میخوای در منابعی که من در اختیار داشتم و چک کردم وجود نداشت یعنی تولید کنندگان این قطعات اطلاعات دقیقی در بسته بندی محصولاتشان قرار نمیدن
            و تا حالا چنین تستی انجام ندادم .
            ولتاژ خروجی ترانزیستور به کوئل حدود 250 تا 600 ولت
            از بین دوستانی که این مطلب را میخوانند اگه این اطلاعات رو بصورت تجربی یا تحقیقی بدست آوردن خواهشمندیم اینجا بذارن تا دیگران هم استفاده کنن.

  5. mahdi says:

    باسلام
    آیا کیلومتر موتور بدون باتری رو شن میشه؟
    در زمان روشن بودن موتور منظورم هست

    • موتورسل says:

      سلام مدل موتورتون چیه؟
      اگه کیلومترتون ال ای دی باشه طبیعتا نباید روشن بشه – ولی اگه بقیه لوازم الکتریکی و لامپ های موتورت روشن میشه کیلومتر هم باید روشن بشه- و اگه ال ای دی باشه احتمال داره به مرور خراب بشه چون برق ثابت بهش نمیرسه و کم و زیاد میشه بهش فشار میاد
      بعضی از موتور ها برق موتور رو از روی باتری میندازن روی بوبین که روشن میشه ولی برای اونا که LED دارن پیشنهاد نمیشه فقط برای لامپ های گازی خوبه که مثبت و منفی ندارن

  6. علی says:

    سلام و خسته نباشید واقعا مقاله راه گشایی بود
    من باجاج ۱۳۵ دارم
    دسته دوم خریدم اوایل تا ۳۰۰ کیلومتر خوب باهش رفتم اما ازموقعی ک توقف کردم خواستم دوباره روشنش کنم روشن میشد ولی موقعی ک دنده میدادی خاموش میشد یا از بوق یا راهنما میزدی خاموش میشد بردم تعمیرگاه گفت برقیش بهم ریخته به حدی رسیده بود ک دیگه اصلا روشن نمیشد خلاصه سیم های برقیش یه دستکاری کرد روشن میشه راه هم میره اما موقعی ک گازمیدی از۳۰ مثلا میری ۵۰ کم میاره ریپ میزنه
    سرعت کم میشه
    موتور دسته دوم از یه دلالی خریدم تعمیرکاره گفت برقی سیجی روش وصل کرده اگه بخوای خوب کارکنه همه وسایل باید عوض شن ولی وقتی این مقاله رو خوندم بنظرخودم میتونه از شارژر باشه اخه یه دفه تخت گاز ده ثانیه چراخ سوزند لطف اگه کسی از برقی باجاج میدونه و تعمیر کاره راهنمایم کنه

    • موتورسل says:

      سلام دلیل ریپ زدن میتونه از کاربراتور باشه یا سیستم جرقه زنی احتمال داره مشکل از همون سیستم سی‌جی باشه . اینکه لامپ میسوزونه از شارژره طرف سیستم برقی موتور رو همش دستکاری کرده
      پیشنهاد میکنم اگه بودجشو داری سیستمشو عوض کن چون احتمال داره شارژرو اگه عوض کنی بازم شارژر جدید رو خراب کنه.

  7. سعید says:

    سلام من پالس یوجی فور دارم وقتی موتور روشن هست سیم باتریرو جدا میکنم موتور خاموش میشه دلیلش چی میتونه باشه

    • موتورسل says:

      سلام
      احتمالا قطعه ای از موتورتون با برق باتری کار میکنه.
      مثل موتورهای انژکتوری که اگر باتری نباشه کار نمیکنه
      مثلا پمپ بنزین ،استپ موتور و … نیاز به برق باتری هست.
      حالا باید ببینی موتور انژکتوره یا کاربراتور و یا چه قطعه ای داره که با برق باتری کار میکنه
      دوستان اگه کسی در مورد این موتور اطلاعاتی داره ممنون میشیم دوستمون رو راهنمایی کنه.
      سعید جان اگه تونستی علتش رو پیدا کنی اعلام کن که بقیه دوستان بتونن از تجربه ات استفاده کنن

  8. امیرعلی says:

    سلام
    خسته نباشید

    ایا اتصال بوبین سه فاز به شارژر ترتیب خاصی داره؟

    توضیح:
    یه شارژر شش سیم داریم با سه تا ورودیه زرد رنگ
    و سه تا سیم از خروجی برق انجین هست که ترتیبشون نامشخصه

    ممنون ازراهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *