بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

عکس شارژر موتورسیکلت

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.3/5 - (180 امتیاز)

در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت  آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇

فلایویل موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق  و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی می‌باشند.

درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبین‌های موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبین‌های برق و روشنایی هستند .

تصویر مجموعه بوبین های موتور سیکلت ، موتور سل، شارژر موتورسیکلت

بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.

بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.

زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.

مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):

۱بوبین جرقه

۲بوبین های شارژ و روشنایی

اجزای بوبین موتورسیکلت ، موتور سل
مدار شارژ موتورسیکلت

بوبین جرقه:

کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.

بوبین های شارژ و روشنایی:

کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد

بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.

     
   

بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه  بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.

اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟

بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :

۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.

این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.

۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :

این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعه‌ای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد می‌شود .

مدار شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)

الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)

برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.

حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.

ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)

میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر می‌شود.

میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.

اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.

پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری می‌کند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.

محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟

محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده می‌شود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر می‌شود.

چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث می‌شود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث می‌شود که شارژر زودتر خنک شود.

روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.

عکس رگلاتور شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:

سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگ‌های زیر هستند:

۱- زرد

۲- صورتی (سفید)

۳- سبز

۴- قرمز

سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.

سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر  و سیم‌های قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.

سیم های بوبین موتورسیکلت هندا و سی جی مدار شارژ موتورسیکلت

سیم زرد:

سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته  یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.

سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپه‌ی سمت راست به کلید چراغ های جلو  متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.

سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:

سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :

1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی می‌رود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ می‌باشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.

۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.

سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):

سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:

یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ می‌کند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل می‌گردد.

سیمکشی کامل موتورسیکلت،عکس سیم کشی موتورسیکلت مدار شارژ موتورسیکلت
سیم کشی کامل موتورسیکلت

خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.

رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)

رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125

سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.

سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .

سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.

سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار می‌گیرد.

سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما  سمت راست را به هم وصل می‌کند.

سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>>  کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل می‌کند.

سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست.

این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلت‌ها به همین صورت است.


نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت

جدول رنگ بندی سیم‌کشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)

رنگ سیمکاربرد
سیم زرد رنگبوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر
سیم سفید یا صورتی رنگ بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی)
سیم سبز رنگقطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست) 
سیم قرمز رنگقطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر
سیم مشکی رنگسوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و …
سیم سبز خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم آبی خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ)بین ترانزیستور و کوئل
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ)بین سوئیچ و ترانزیستور
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ)بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده)
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ)بین بوبین جرقه و ترانزیستور
سیم سبز کم رنگشاسی بوق و خود بوق
سیم سبز زرد (دو رنگ)شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز
سیم آبی کم رنگ  کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم نارنجی کم رنگکلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم آبی پر رنگکلید چراغ جلو و نور بالا
سیم سفید رنگ کلید چراغ جلو و نور پایین
سیم قهوه ای رنگ  کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر
جدول رنگبندی سیم کشی موتورسیکلت (برق موتورسیکلت)

قیمت‌های بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت

قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1)قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2)
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3)شارژر موتور سیکلت (1)
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2)انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2)
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1)
انواع کوئل موتور سیکلت (2)کوئل موتورسیکلت (3)
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار )بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی)
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی )بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک)
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر)هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار)
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک)بوبین کشویی پایه دار موتور هندا
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هنداهشت بوبین موتور سیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدوشارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم)شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم)
جدول قیمت انواع بوبین و شارژر موتورسیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی)سوکت شارژر موتورسیکلت
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور)اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت
درب صفحه برق موتورسیکلتآچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کارهآچار فولی کش موتور
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2)سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر)
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی)سیم کشی کامل موتور 125 سی‌سی (استارتی)
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش)سیم‌کشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی)
چراغ جلو کامل موتور هندا 125کوئل موتورسیکلت
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هنداکوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1)ترانزیستور موتور سیکلت (2)
ترانزیستور موتورسیکلت (3)*
جدول قیمت انواع شارژر و ترانزیستور موتورسیکلت

خرید شارژر موتورسیکلت:

شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب می‌کند یا اصطلاحا باتری باد می‌کند و می‌ترکد.

شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور می‌گردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.

پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.

برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت می‌توانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.

اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.

برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟

برق بوبین موتورسیکلت
برق بوبین به چند قسمت تبدیل می‌شود؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده می‌شود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.

توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟

شارژر موتور سیکلت هوندا 125 می‌تواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین می‌تواند برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.

همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، می‌توان به سرعت‌تر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعمل‌های تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید

بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.

در  این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید  تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه می‌کنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.

سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده می‌توانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)

چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )

415 thoughts on “بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

    • مهران says:

      زود بخواب وقت مدرست دیر نشه بچه باز با گوشی پدر مادرت امدی.اندازه سنت نظر بده .بزرگ شدی حداقل چیزی بنام تشکر کردن بگو بهت یاد بدن .هر جایی هم نظر نده

    • محمدرضا says:

      خب این مقاله برای کسایی هست که چیزی نمیدونن خب تو که بلدی نیا اینجا کامنت الکی بزاری احترام بزار

    • موتورسل says:

      اگر خیلی بیش از حد داغ میکند دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و باید مرحله به مرحله تست شود
      یکی از دلایل شایع اتصالی یک قسمت از سیم کشی موتور می‌باشد که باید تست شود و از دلایل دیگر خرابی بویین یا باتری یا حتی خود شارژر موتور می‌باشد که البته شارژر به خودی خود خراب نمیشود حتماً دلایل دیگری وجود داشته است. با مولتی متر دوسر باتری رو تست کنید اتصالی نداشته باشد.

  1. صادق says:

    با سلام ممنون از مقاله خوب و کاربردی.من برا موتورم یه قطعه ای الکترونیکی به نام جایگزین باطری انداختم بعد از ۱ روز بوق و خطر و و راهنما کار نکرد درب بقل رو که باز کردم اون قطعه منفجر شده بود و خراب الان سیم زرد برق داره و چراغ جلو برق داره ولی سیم قرمز برق نداره مشکل از چی میتونه باشه

    • موتورسل says:

      سلام
      این قطعه رو تا حالا تست نکردم و روی موتوری استفاده نکردم چون گفتی منفجر شده احتمال داره شارژر موتورت سوخته و باید تستش کنی وقتی موتور روشنه سیم قرمز سر باتری باید برق داشته باشه شاید فیوز همین سیم قرمز سوخته باید اونو چک کنی و اگه فیوز هم سالم بود و برق نمیومد احتمال زیاد شارژرت سوخته البته بدون باتری بوق موتور کار نمیکنه و روی بعضی موتور ها هم راهنما کار نمیکنه.
      باید شارژرت رو با مولتی متر تست کنی که آسیب بیشتری نزنه.
      احتمال داره اون جایگزین باتری رو اشتباه بستی چون سیم مثبت و منفی داره و همین باعث شده شوک به شارژر موتورت وارد بشه

      • صادق says:

        ممنون از پاسخگویی
        فیوز سالم هست قبلا بدون باطری بوق و راهنما کار میکردند میخواستم قویتر بشه که این قطعه رو نصب کردم و نصبش هم صحیح بود الان سیم قرمز که از شارژر میاد اصلا برق نداره ولی سیم زرد برق داره و چراغ جلو روشن میشه

        • موتورسل says:

          خواهش میکنم اینجا قراره تجربیاتی که داریم در اختیار هم قرار بدیم
          پس به احتمال زیاد قطعه جایگزین باتری معیوب بوده و شارژ رو سوزانده

  2. Mostafa z says:

    باسلام ۲دلیل سوختن بوبین برق ۱ کارواش موتور ونفوذ آب بداخل دستگاه برق ۲ خرابی کاسه نمد مربوطه ونفوذ روغن علائم:با داغ شدن موتور خاموش میشود و بمحض خنک شدن دوباره روشن میشود

  3. حمیدرضا says:

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون
    وقتی موتورم رو روشن میکنم بعد از گذشتن چند دقیقه نور چراغ هام شروع به کم و زیاد شدن یا اصطلاحا سوسو زدن میکنه
    آیا مشکل از شارژره یا چیز دیگه ؟
    ممنونم

    • موتورسل says:

      چنددلیل میتونه باشه :
      اول ببین چراغت با روی باطری هست یا خیر ؟ اصلا موتورت باطری داره یا نه؟
      (اگه گاز بدی نور لامپ زیاد بشه روی باطری نیست )
      اول لامپت تست کن عوض کن ببین شاید مشکل از لامپ باشه
      اگه مشکل از لامپ نیست باید بری سراغ شارژر و بوبین برق موتور
      شاید اتصالی داخل سیمکشی وجود داشته باشه
      چون برق موتور به خیلی چیزها بستگی داره نمیشه قطعی گفت که فلان چیز خراب هست .
      اول لامپ رو چک کن شاید خرابه و با داغ شدن سوسو میزنه

  4. حسین عربی says:

    سلام عرض درود دوست عزیز من ی سوال دارم من سیم کشی موتور کامل نو خریدم بوبینم همینطور همه سوکت ها رو به درستی وصل کردم مشکلی که دارم وقتی چراغ های جلو و عقب و داخل کیلومتر روشن میکنم برای 20،30 دقیقه با موتور روشن باتری زود خالی میشه و به سختی باطری شارژ میشه درضمن من برقی که از سیمی به سر باطری وصل میشه نمیدونم دقیقا چند ولت با یک لامپ جلو 12 ولت با گاز زیاد موتور کم نور ضعیف روشن میشه میخواستم فقط بدونم برقی که از شارژر میاد به سر سیم باطری این اندازه برق طبیعی یا مشکل از شارژر؟ ی لامپ 12 ولت کم نور روشن میشه ممنونم جواب بدین

    • موتورسل says:

      سلام ممنونم از توضیح کامل راجب خرابی سیستم برقی موتورتون
      به احتمال بسیار زیاد مشکل از شارژر هست که باتری موتور رو شارژ نمیکنه شارژر موتورسیکلت به 3 حالت خراب میشه:
      1- اصلا برقی تولید نمیکنه
      2- برق ضعیف تولید میکنه
      3-برق قویتر از مورد نیاز ما تولید میکنه
      در حالت 1 که اتفاق خاصی نمیوفته و فقط باعث خالی شدن باتری میشه و در نهایت برق مصرفی موتور قطع میشه.
      در حالت 2 باز هم باتری خالی میشه شاید یکم دیرتر از حالت 1 باشه
      و در حالتی که شارژر برق زیادی تولید کنه یعنی حالت 3 میتونه باعث خیلی از صدمات به قطعات برقی موتور بشه مثل: سوختن سریع لامپ ها ،اتومات راهنما و لوازم برقی که با ولتاژ مستقیم 12 ولت کار میکنند مثل LED ها
      بعضی وقتا اگه ولتاژ خیلی بالا باشه به باتری صدمه میزنه و باعث ترکیدن باتری یا سرریز شدن اسید از باطری موتور هم میشه.
      پیشنهاد میکنم شارژر رو تست کنی اگه خراب بود از یه شارژر با کیفیت استفاده کنی که به زودی خراب نشه .
      اگه سیم کشی جدیدی که نصب کردی اتصالی نداره و اطمینان داری میتونی از شارژر یه موتور دیگه برا تست استفاده کنی اگه همه چیز اوکی بود و از خرابی شارژر موتورت مطمئن شدی شارژر نو بخری.

      • پیمان says:

        سلام متور من برق زیادی تولید میکنه هر شارژر ولومی که میبندم با یه گاز میسوزه به نظرتون چیکار کنم

        • موتورسل says:

          سلام احتمالا سیم کشی موتورت جایی اتصالی داره یا بوبین برق موتورت خراب شده اول برو سراغ تست اتصال کوتاه
          اگه موتورت باتری داره احتمال داره باتری موتورت اتصال کوتاه کرده اگه هم نداره با مولتی متر چک کن سیم مثبت و منفی اتصال کوتاه نداشته باشن
          سیم قرمز و سبز (مشکی و سبز داخل کله چراغ)

        • موتورسل says:

          ترانزیستور برق رو تقویت میکنه میفرسته به کوئل و بعد میره به شمع
          ترانزیستور برای سیستم جرقه زنیه

  5. سعید says:

    سلام
    لطفا منو راهنمایی کنید
    بوبین برق موتور من خراب شده که 12 پر هم هست.ایا میتونم بوبین 18 پر نصب کنم روش یا جور در نمیاد تو کارکرد موتور.جاهاشون به هم میخوره؟؟؟؟؟؟؟
    موتورمم کویر 200 طرح هندا انژکتور هست

  6. مهدی says:

    سلام.
    لطفل روش تست شارژرو توضیح بدید.
    وقتی باطریو جدا میکنم و دو سر سیم هارو که به باطری وصل بودند با مولتی متر اندازه میگیرم ۳ تا ۴ ولت برق میده در حالت روشن بودن موتور.آیا شارژر سالمه؟

    • موتورسل says:

      سلام برای تست شارژر و ترانزیستور موتور روش قطعی‌ای وجود نداره برای همین این موارد رو آخر از همه تست میکنن
      شارژر موتور رو باید وقتی موتور روشنه تست کنید
      وقتی موتور روشن باشه ولتاژ دو سر باطری باید بین ۹- ۱۴ ولت dc خروجی بده یعنی وقتی گاز نمیدی نزدیک ۹-۱۰ ولت هست
      حواست باشه ولت‌متر روی حالت ولتاژ dc باشه نه AC ، این ولتاژ با گاز دادن باید نزدیک 13 ولت یا بیشتر باشه اگه با گاز دادن ولتاژ به این حدود نرسید مثلاً تا ۱۰ ولت رسید شارژر نمیتونه باتری رو شارژ کنه
      مگه مشکل موتورتون چیه؟

  7. مهدی says:

    سلام.
    چرا وقتی سویچ باز باشه سیم مثبت باطری با تست اهم متر به بدنه راه میده یا اتصالی داره.؟
    در حالت خاموش بودن موتور و جدا بودن باطری
    سویچ که بسته میشه اتصالی قطع میشه.
    این عادیه یا مشکلی تو سیم کشی هست؟
    خیلی ممنون

    • موتورسل says:

      سلام بیا با هم تستش کنیم چون خودم تا حالا اینجوری تستش نکردم
      شاید بعضی اوقات بهتره از کلمه نابلد ،😶‍🌫️هستم استفاده کنم.
      اول بگو آیا باتری به مدار موتور و سیم پیچی وصله یا نه ؟
      اگه جواب بله هست تست زیر رو انجام بده
      شما دوسر باتری موتورت رو با تستر تست کن ببین بوق میزنه یا نه؟

      از دوستانی که تجربیاتی در این موضوع دارن ممنون میشم راهنمایی کنید.
      روزانه خیلی از افراد میان اینجا برای پیدا کردن جواب مشکلاتشون

    • موتورسل says:

      درحالت کلی برای تست سیم‌کشی بهتره که تمام مصرف کننده ها رو ازش جدا کنی بعد سیم‌کشی موتورسیکلت رو تست کنی یعنی تمام سوکت ها رو از سیم‌کشی اصلی جدا کنی بعد سیم سبز و مشکی یا سبز و قرمز به هم راه ندن
      اینجوری کارت راحت تر میشه و در مرحله بعدی میتونی یکی یکی سوکت های لامپ ها رو متصل کنی و تست کنی تا عیب اتصالی رو پیدا کنی و رفعش کنی اگه مرحله به مرحله پیش بری راحت تره
      درکل برق موتور بعضی وقتا ممکنه خیلی اذیتت کنه تا مشکل اصلی رو پیدا کنی

  8. نیما says:

    سلام خسته نباشید ،من برای موتورم باتری خریدم وسیم چراغ هارو از روی بوبین وصل کردم به باتری ولی الانم وقتی چراغ ها روشنه وموتورم روشنه گاز میزنم یکم نورش بیشتر میشه ویکم نوسان داره لطفا راهنمایی کنید🙏

    • موتورسل says:

      سلام وقتتون بخیر، احتمالاً انتقال از برق بوبین به برق باطری به درستی انجام نشده یعنی یکی از احتمالات اینه که اون سیم برقی که از بوبین میاد، به سیم برق باتری اتصالی داره و این اتصال رو قطع نکردی باید این اتصال رو پیدا کنی و قطع کنی البته اگه قبلا سیم کشی دستکاری شده باشه ممکنه یکم اذیتت کنه مراقب باش اگه اتصالی داشته باشه ممکنه باتری رو خراب کنه توضیح کاملش نیاز به زمان زیادی داره و به زودی آموزش انتقال برق موتور از باتری به بوبین و بلعکس منتشر خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *