هوندا CG 125 یکی از مدلهای موتورسیکلت محبوب است که برای سالها در چرخه تولید بوده است. یکی از اجزای کلیدی این موتورسیکلت بوبین هوندا CG 125 است که مسئول تولید قدرت الکتریکی برای شارژ باتری و تامین برق برای چراغها و سایر اجزای الکتریکی موتورسیکلت است. اما ولتاژ بوبین هوندا CG 125 واقعاً چقدر است؟
اگر مقاله سیستم برق موتورسیکلت(سیستم شارژ) را نخوانده اید بهتر است ابتدا انرا بخوانید.
ولتاژ بوبین هوندا CG 125
پاسخ به این سوال به سادگی ممکن نیست، زیرا ولتاژ خروجی بوبین میتواند به دلیل عوامل مختلف متغیر باشد. با این حال، به طور کلی پذیرفته شده است که استاتور هوندا CG 125 در حالت آرام حدود 12 تا 20 ولت جریان مستقیم (AC) و در حالت بیشترین RPM به حدود ۵۰ تا ۷۰ ولت AC تولید میکند.
مهم است بهیاد داشته باشید که این ولتاژ خروجی ثابت نیست و میتواند به دلیل شرایط بوبین، سیم کشی که آن را با بقیه سیستم الکتریکی متصل میکند، شرایط باتری و سایر اجزای الکتریکی و همچنین باری که بر سیستم قرار میگیرد، متغیر شود.
برای اطمینان از اینکه بوبین هوندا CG 125 به درستی کار میکند و ولتاژ خروجی صحیح را تولید میکند، مهم است تعمیر و نگهداری منظم و بازرسیها انجام داده شود. این ممکن است شامل بررسی شرایط استاتور و سیم کشی، همچنین تست ولتاژ خروجی با استفاده از مولتی متر یا سایر تجهیزات تست الکتریکی باشد.
در نتیجه، بوبین هوندا CG 125 یکی از اجزای مهم این مدل موتورسیکلت است و مسئول تولید قدرت الکتریکی برای شارژ باتری و تامین برق برای چراغها و سایر اجزای الکتریکی است. در حالی که ولتاژ خروجی استاتور به دلیل عوامل مختلف متغیر است، به طور کلی پذیرفته شده است که در حالت آرام، حدود ۱۲ تا 20 ولت AC و در حالت بیشترین RPM حدود ۵۰ تا ۷۰ ولت AC تولید میکند. نگهداری و بازرسیهای منظم برای اطمینان از اینکه بوبین به درستی کار میکند و ولتاژ خروجی صحیح را تولید میکند، اهمیت دارد.
بوبین هوندا CG 125 یک جزء ثابت است که در بدنه موتور قرار دارد. از یک سری کویل های مسی تشکیل شده است که دور یک هسته آهنی پیچیده شده اند. همانطور که موتور می چرخد، میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط آهنربای چرخان در چرخ طیار از روی سیم پیچ های بوبین عبور می کند و جریان الکتریکی را در سیم پیچ ها القا می کند.
خروجی الکتریکی بوبین AC (جریان متناوب) به جای DC (جریان مستقیم) است، به این معنی که هم در ولتاژ و هم در فرکانس نوسان دارد. به همین دلیل وجود یک واحد تنظیم کننده/یکسو کننده در سیستم الکتریکی مهم است که ولتاژ AC را به یک ولتاژ DC پایدار تبدیل می کند که می تواند برای شارژ باتری و تغذیه اجزای الکتریکی موتورسیکلت استفاده شود.
اگر بوبین ولتاژ کافی تولید نکند، یا اگر ولتاژ خروجی نوسانات زیادی داشته باشد، می تواند منجر به مشکلاتی در سیستم الکتریکی شود. به عنوان مثال، ممکن است باتری به درستی شارژ نشود، چراغ ها ممکن است کم نور یا سوسو بزنند، یا ممکن است موتور روشن نشود. بنابراین، انجام تعمیر و نگهداری و بازرسی های منظم برای اطمینان از اینکه بوبین به درستی کار می کند و ولتاژ خروجی صحیح را تولید می کند، مهم است.
علاوه بر بررسی وضعیت بوبین و سیم کشی، بررسی وضعیت فلایویل و واحد رگولاتور/یکسو کننده نیز مهم است. فلایویل آسیب دیده یا فرسوده می تواند باعث شود بوبین ولتاژ کمتری تولید کند، در حالی که یک واحد تنظیم کننده/یکسو کننده معیوب می تواند باعث نوسان بیش از حد ولتاژ خروجی شود.
متن پایانی راجب بوبین موتورسیکلت:
به طور کلی، بوبین هوندا CG 125 یکی از اجزای حیاتی سیستم الکتریکی موتورسیکلت است و برای جلوگیری از بروز مشکل در باتری، چراغ ها و سایر اجزای الکتریکی، اطمینان از عملکرد صحیح آن بسیار مهم است.
استاتور موتورسیکلت یکی از قطعات اصلی و حیاتی این نوع وسیله نقلیه میباشد. بهطور کلی، استاتور به عنوان بخشی از سیستم الکتریکی موتورسیکلت عمل میکند. وظیفه استاتور، ایجاد میدان الکتریکی ثابت در داخل موتورسیکلت و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی میباشد.
در بسیاری از موتورهای سیکلت، استاتور به صورت یک حلقه تقویت شده از توری و یا لوله فلزی ساخته میشود. این توری یا لوله به شدت مغناطیسی شده و میدان الکتریکی لازم برای ایجاد جریان بین موتور و چرخ به وجود میآید.
همانطور که در این مقاله بیان شد، استاتور در موتورسیکلت از جنس فلزی است که درون آن پیچهای مسی قرار دارند. پیچهای مسی برای تولید میدان مغناطیسی استفاده میشوند. این میدان مغناطیسی مسئول ایجاد جریان الکتریکی در موتورسیکلت و ایجاد حرکت و انرژی مکانیکی میباشد.
در نتیجه، استاتور موتورسیکلت یک قطعه بسیار مهم برای عملکرد درست و موثر این وسیله نقلیه است. برای حفظ و بهبود کارکرد استاتور، میتوان از روشهای مختلفی مانند تعویض مواد ساختاری، تعویض قطعات داخلی و یا تعمیر و نگهداری منظم استفاده کرد. با این کار، میتوان از عمر طولانی استاتور موتورسیکلت و عملکرد بهینه آن برخوردار شد.
سلام خسته نباشید.
موتور من باتری و شارژر نداره آیا میشه برق بوبین رو وصل کنیم به پل دیود ،خان صافی و تقسیم ولتاژی بعد به روشنای چراغ ها؟؟
همون شارژر فکر کنم قیمتش ارزونتر در بیاد شما باید مبدلی هم بسازید که برق خروجی 12 ولت ثابت بهت بده و با قطعاتی که استفاده کنی ممکنه زیاد دوام نداشته باشه و خراب بشه
سلام خسته نباشید یک سوال ایا میشه رو متورسیکلت پالس ۲۰۰دوعددباطری نصب کرد وولتاژ برق بوبین میده چند امپر است
سلام خسته نباشید من برای متوروم چراغ ال ای دی ۶تایی گرفتم ولی میگن باید بوبین و شارژ عوض شه درسته؟ متورم ۱۲۵
سلام در چنین مواقعی باید علتش رو هم ازشون بپرسید اگه بوبین و شارژر خرابه درسته باید تعویض بشه
سلام خسته نباشید باتری موتورم شارژ نمیشه!
سیم کشی نو و شارژر هم نو باتری هم نو
امکان داره از بوبین باشه؟
آخه ولتاژ سیم سفید و زرد بوبین رو میگیرم ۲۰ ولت ac هستش و داره برق میده ولی باتری روی موتور وصل میکنم و موتور رو روشن میکنم ولتاژی روی باتری اضافه نمیشه یعنی همون ۱۲ ولته، در صورتی که ولتاژ باتری موتور روشن باید ۱۳ ولت به بالا باشه. مرسی از راهنمایی
سلام بله امکانش هست ببینید رنگ بوبین چطور هست(اگه سیاه شده بوبین ضعیف شده) و همچنین جاهای لحیم کاری شده چطور هست اگه سیمکشی قبلی اتصال کوتاه داشته احتمال خرابی بوبین هم هست
میتونید تست مقاومت هم بگیرید مقالش موجوده