درود خدمت همه دوستان عزیز امروز دوباره با مقاله ای درباره نحوه بیرون آوردن و جا زدن اهرمیهای ال (L) شکل و یا انگشتیهای پایین و یا همان اسبکهای موتور سیکلت در خدمت شما در سایت موتور سل هستیم. خوشحال می شویم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.
وظیفه انگشتیهای پایین موتورسیکلت
وظیفه اهرمیهای ال شکل یا انگشتیهای پایین این است که نیروی میل لنگ را از بادامک دنده سوپاپ بگیرند و به سوپاپ ها منتقل نمایند که در این مسیر یکسری قطعات دیگر وجود دارد.
قسمت پایین این اهرمیهای ال شکل روی دنده بادامک سوپاپ قرار میگیرد به صورتی که با چرخش دنده سوپاپ و بادامک آن این انگشتیها حرکت بالا و پایین انجام می دهند.
با حرکت این انگشتیها،در طرف دیگر این انگشتیهای ال شکل سوراخ هایی روی سیلندر قرار دارند که میل تایپیت ها در آن سوراخ ها بر روی انگشتیها قرار می گیرند. با حرکت انگشتیها این میلتایپیت ها هم بالا و پایین می شوند و میل تایپیت ها از طرف دیگر به اسبکها و انگشتیهای بالا متصل می شوند که اسبکها و انگشتیهای بالا هم این نیرو را به سوپاپ ها منتقل می نمایند.
نحوه باز کردن اهرمیها و یا انگشتیهای پایین:
برای باز کردن این اهرمیها یک پین روی سیلندر قرار می گیرد که یک خط بزرگ روی آن پین قرار دارد باید آن پین را بیرون بکشیم . کار این پین و یا محور این است که انگشتیها و یا اهرمیها را روی سیلندر نگه دارند.
برای بیرون کشیدن این پین از پیچ گوشتی استفاده می نماییم. و از داخل به این پین توسط پیچ گوشتی به سمت بیرون فشار وارد می کنیم. با این کار شفت یا محور انگشتیها یک مقدار به سمت بیرون می آید و بعد آن را میتوانیم از بیرون توسط پیچ گوشتی و یا دست به سمت بیرون بکشیم. در انتهای این پین یک واشر قرار دارد که از ساییده شدن سیلندر توسط انگشتیها جلوگیری می نماید . هنگام خارج نمودن و یا جا زدن انگشتیها حواستان باشد که این واشر را هم بیرون بیاورید، تا گم نشود و در هنگام جا انداختن انگشتیها هم توجه کنید که این واشر را جا بزنید تا از ساییده شدن سیلندر موتورسیکلت جلوگیری نماید.
انگشتیهای پایین چطور خراب میشوند:
بیشترین خرابی هایی که اتفاق میافتد در قسمتی است که این انگشتیها و یا اسبک ها روی بادامک دنده تایم قرار میگیرند و خرابی های آن هم به این صورت است که این قسمت از انگشتیها که روی بادامک دنده سوپاپ قرار می گیرند ساییده می شوند و وقتی ساییدگی به وجود آید سر و صدای اضافی تولید می شود و برای حل این مشکل باید مجموعه انگشتیهای پایین (هر دو انگشتی پایین همراه با شفت و یا محور آنها)عوض گردد.
اگر بیایید و فقط یکی از آنها را عوض کنید مثلاً انگشتیها را تعویض نمایید ولی شفت قبلی استفاده کنید احتمال دارد که این مجموعه با هم ست نشوند و کارایی خوبی نداشته باشند پس بهتر است که مجموعه را کامل تعویض نمایید. با این کار مطمئن خواهید شد که سر و صدای اضافی تولید نخواهد شد.
نحوه جا زدن و یا سوار کردن اهرمیهای L شکل یا انگشتیهای پایین روی سیلندر موتور سیکلت:
برای اینکه درجا زدن این اهرمیهای ال شکل اشتباه نکنید ابتدا حالت صحیح آنها را در بیرون چک نمایید که طبق تصویر باشد.
حال برای جا زدن انگشتیهای شکل و یا اهرمیها ابتدا با شروع آن را روی سیلندر جا می زنیم و برای اینکه واشر در جای خودش بماند و بیرون نیاید میتوانیم یک مقدار روغن یا گریس به واشر بزنیم تا در جای خودش بچسبد و بیرون نیاید.
اگر محور یا شفته نگهدارنده اهرمیهای ال شکل را نگاه کنیم روی آن سوراخی وجود دارد و آن سوراخ هم برای این است که پیچی که از سرسیلندر می آید از این قسمت عبور میکند باعث میشود که شفت سفت و محکم شود و از جای خود بیرون نیاید.
دقت کنید که روی شفت یک اورینگی یا واشر پلاستیکی وجود دارد که باعث می شود روغن به بیرون درز نکند پس حواس تان باشد که آن واشر هم وجود داشته باشد
حال برای جا زدنانگشتیهای پایین و شفت سوراخ شفت را تنظیم می کنیم که پیچی که واشر مسی دارد، بتواند از آن عبور کند بعد یک مقدار از شفت یا محور را جا می زنیم و یکی از انگشتیها را سوار می کنیم و بعد انگشتی دوم را هم جا زده و شفت را به صورت کامل جا می زنیم .
اکنون که انگشتیهای پایین را جا زدیم باید دقت کنیم که شیاری که روی محور یا شفت انگشتیها قرار دارد به صورت عمودی و به سمت سوراخ بالا باشد تا پیچ بتواند از این قسمت عبور کند اگر تنظیم نبود میتوانیم آن را توسط پیچ گوشتی دو سو بچرخانیم تا سوراخ آن تنظیم شود.
در نهایت ما اهرمیهای ال شکل را جا زدیم و تنظیم کردیم اکنون می توانیم سیلندر را روی انجین موتور سیکلت سوار کنیم.
و در پایان خوشحال می شویم شما هم ما را یاری کنید و نکاتی را که ما فراموش کرده ایم را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
برای دسترسی به مقالات بیشتر و دیگر میتوانید از منوی بالا که در موبایل به صورت سه خط افقی می باشند مراجعه کنید. با تشکر از همراهی شما با سایت موتور سل.