سوال: صدا دادن میلنگ بعد از تعمیر (فاصله مناسب بین بلبرینگ و لنگ میل لنگ)

جناب خسته نباشید،فاصله مناسب بین بلبرینگ وکفه ها تعادل یا لنگ میل لنگ چقدرباید باشه،تراشکارخیلی بلبرینگ رو به کفه چسبونده وصدای سوت خاصی شبیه جوش اومدن آب توکتری میده وباگازدادن توخلاصی صداش بیشترهم میشه ولی موقع حرکت توصدای موتورمحومیشه ووقتی میل لنگ روبررسی کردم دیدم که با فشاردادن بلبرینگها به کفه وچرخوندن شاتون صدازیادترهم میشه ومطمئن شدم مشکل ازفاصله ی کم بلبرینگ ولنگه،اگه روموتورببندم غیرازایجادصدامشکلی برای موتورهم ایجادمیشه،یعنی مثلا بیشترگرم کنه؟

پاسخ:

درود بر شما، خسته نباشید.

با توجه به توضیحات شما، مشکلی که به آن اشاره کردید، یعنی چسبیدن بیش از حد بلبرینگ به کفه ها یا لنگ میل لنگ، بسیار جدی است و حتماً باید برطرف شود. این حالت به دلیل عدم رعایت فاصله مناسب یا خلوص (Clearance) بین بلبرینگ و لنگ میل لنگ یا کفه ها ایجاد می شود.


فاصله مناسب (خلوص)

فاصله مناسب یا خلوص (Clearance) بین بلبرینگ و لنگ میل لنگ، معمولاً بسیار کم و در حد میکرون است. این فاصله برای روانکاری و حرکت روان قطعات ضروری است. تراشکاران باید با دقت بسیار بالا و با استفاده از ابزارهای اندازه گیری دقیق (مانند میکرومتر و کولیس) این فاصله را تنظیم کنند. در صورت عدم رعایت این خلوص، مشکلات جدی برای موتور ایجاد خواهد شد.

آخرین و بروزترین قیمت موتورسیکت‌های روز (پرفروش‌ترین)

ابزارهایکاربردی
انواع ابزارهای کاربردی+قیمت امروز
قطعاتموتورسیکلت
انواع قطعات موتورسیکلت+قیمت امروز
ماکت موتورسیکلت
فروش ویژه انواع ماکت های موتورسیکلت

دلیل صدای سوت و مشکلات احتمالی

صدای سوت مانند جوش آمدن آب در کتری که به آن اشاره کردید، نشانه اصطکاک بیش از حد بین بلبرینگ و لنگ میل لنگ است. این اصطکاک باعث افزایش شدید دما و تخریب سریع بلبرینگ و در نهایت خراشیدگی یا آسیب به میل لنگ می شود.

اگر موتور را با این شرایط روشن کنید، مشکلات زیر برای موتور شما ایجاد می شود:

  • افزایش دمای موتور: اصطکاک زیاد باعث تولید حرارت بسیار بالا می شود و دمای کلی موتور را افزایش می دهد. این افزایش دما می تواند به سایر قطعات موتور نیز آسیب بزند.
  • سوختن و ذوب شدن بلبرینگ: حرارت و فشار زیاد در نهایت منجر به سوختن و ذوب شدن بلبرینگ ها می شود.
  • آسیب به میل لنگ: در صورت سوختن بلبرینگ، میل لنگ مستقیماً با کفه های ثابت درگیر شده و باعث خراشیدگی، تاب برداشتن یا حتی شکستن آن می شود که هزینه تعمیر بسیار بالایی دارد.
  • کاهش فشار روغن: اصطکاک زیاد و تخریب بلبرینگ باعث از بین رفتن فاصله مناسب و در نتیجه کاهش فشار روغن در مجاری میل لنگ می شود که منجر به روغنکاری ناقص سایر قطعات نیز خواهد شد.

راهکار پیشنهادی

از بستن موتور با این شرایط جداً خودداری کنید. برای رفع مشکل، باید میل لنگ را مجدداً به تراشکار بسپارید تا با دقت بلبرینگ را با لنگ میل لنگ تنظیم کند و خلوص مناسب را ایجاد کند. تراشکار باید با سنباده زدن یا روش های دیگر، فاصله را به حد استاندارد برساند.

در نهایت، از همان ابتدا، باید مطمئن شوید که تراشکار شما از تجربه و دقت کافی برخوردار است تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *