7 تا از مهم‌ترین دلایل لرزش موتورسیکلت

دلایل لرزش موتورسیکلت
4.6/5 - (85 امتیاز)

با سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله قرار است دلایل اصلی لرزش موتورسیکلت قبل از حرکت را پیدا و بررسی کنیم و این مشکل لرزش را رفع کنیم پس در ادامه با موتورسل همراه باشید. و در نهایت از شما تشکر می‌کنیم که اگر مشکل شما رفع شد در همین مقاله نحوه رفع این مشکل را چه با نکات این مقاله و یا هر روش دیگر در بخش نظرات ارسال کنید تا در صورت ایجاد مجدد این مشکل به این مقاله بیایید و نظر خود را ببینید . و همچنین این تجربه مفید شما باعث میشود دیگران هم که مشکل مشابه شما را دارند عیب موتورسیکلت خود را رفع کنند.

چگونه موتور سیکلت خود را از لرزش دربیاورم؟

۱-چرا لق بودن بوش‌های دوشاخ باعث لرزش موتورسیکلت می‌شود؟

دلیل اول می‌تواند لق بودن بوش‌های دوشاخ موتورسیکلت باشد که معمولاً در موتورهایی که طرح می‌باشند و اصلی نمی‌باشند بیشتر وجود دارد و اتفاق می‌افتد مثل موتورهای مانند طرح  cdi، طرح کلیک، طرح آپاچی و… بیشتر وجود دارد. ایراد لق بودن بوش‌های دوشاخ در موتورهای سنگین معمولاً کم به وجود می‌آید.

برای تست دوشاخ عقب کافی است موتور را روی جک وسط قرار دهیم و چرخ عقب موتورسیکلت را بگیریم و تکان دهیم و محل اتصال بوش‌های دوشاخ را نگاه کنیم و ببینیم که لقی وجود دارد و تکان می‌خورد یا نه.

 با تکان دادن چرخ عقب به سمت چپ و راست می‌توانیم متوجه خرابی بوش دوشاخ عقب شویم گاهی اوقات ممکن است لقی بین بلبرینگ و چرخ وجود داشته باشد. و برای فهمیدن خرابی بوش دوشاخ عقب کافی است فقط به لقی اتصال دوشاخ به بدنه اصلی موتورسیکلت توجه کنیم و اگر لقی خیلی کم باشد ممکن است به دلیل شل بودن پیچ دوشاخ باشد که شما می‌توانید با سفت کردن پیچ دوشاخ عقب این لقی را رفع کنید بعد از سفت کردن پیچ کافی است دوباره لقیِ آن را تست کنید و اگر همچنان لقی برقرار باشد بوش دوشاخ موتورسیکلت خراب است و نیاز به تعویض دارد.

توجه کنید که بیشتر لرزشی که در موتورسیکلت‌ها احساس می‌شود به دلیل شل شدن پیچ دوشاخ یا خرابی بوش دوشاخ هست.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   
برسی دلایل لرزش موتورسیکلت

۲-  آیا شل بودن پیچ‌های دست موتور باعث لرزش موتورسیکلت می‌شود؟

علت دوم لرزش موتورسیکلت می‌تواند شل بودن پیچ‌های دسته‌موتور باشد که البته به علت کم بودن کیفیت پیچ‌های استفاده‌شده است که می‌تواند باعث شل شدن این پیچ ها باشد. بهتر است شما به‌صورت دوره‌ای ماهانه یا هرچند ماه یک‌بار شل بودن این پیچ‌ها را چک کنید.

پیچ‌های دسته‌موتور کجا هستند؟

 پیچ‌های دست موتور در حقیقت پیچ‌هایی هستند که انجین موتورسیکلت را به بدنه اصلی متصل می‌کنند. شل بودن انجین می‌تواند لرزش بسیار زیادی ایجاد کند پس به این مورد هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

گاهی اوقات مشاهده کرده‌ایم که شل شدن پیچ‌های دسته‌موتور باعث ترک خوردن بدنه اصلی موتورسیکلت نیز شده است. این پیچ‌ها تقریباً دورتادور انجین وجود دارند که انجین را به تنه اصلی موتورسیکلت متصل می‌کنند .در موتورهای مختلف تعداد این پیچ‌ها متفاوت است و جایگاه آن‌ها تفاوت دارد.

اگر این پیچ‌ها هرچند وقت یک‌بار شل می‌شوند بهتر است که پیچ‌ها را با پیچ‌های باکیفیت‌تر عوض کرده و برای محکم‌تر شدن می‌توانید از واشر فنری در زیر مهره‌ها استفاده کنید.

۳- لق بودن لوازم جانبی و ایجاد لرزش در موتور

لق بودن لوازم جانبی مانند باک، کیلومتر، زین، اگزوز، آینه و لوازم جانبی دیگر می‌توانند باعث لرزش موتورسیکلت شوند. که بهتر است به‌صورت دوره‌ای چک شوند و در صورت وجود لقی رفع شوند.

یکی از مواردی که لرزش بیشتری ایجاد می‌کند ریختن توری اگزوز موتور هست که برای تست کردن آن کافی است  روی اگزوز با دست ضربه بزنید اگر صدایی مانند برخورد دو قطعه آهنی باهم وجود داشت مشکل لرزش موتورسیکلت از اگزوز است. که با گاز دادن موتورسیکلت صدا و لرزش بیشتری در موتورسیکلت ایجاد می‌شود.

تاثیر لقی لوازم جانبی موتور در لرزش موتورسیکلت یا خرابی اگرور

۴-  آیا شل بودن سوپاپ‌ها و فیلرها باعث ایجاد لرزش در موتورسیکلت می‌گردد؟

دلیل دیگر لرزش در موتورسیکلت شل بودن سوپاپ‌ها و تنظیم نبودن فیلرهای موتورسیکلت است. برای اینکه متوجه شوید لرزش از فیلر نبودن سوپاپ‌های موتورسیکلت هست، کافی است موتورسیکلت را استارت بزنید و صدای موتور را گوش کنید، اگر صدای عجیبی از انجین به گوش رسید ممکن است به علت شل بودن فیلر سوپاپ‌ها باشد که با تنظیم نمودن آن‌ها می‌توانید این لرزش را رفع کنید.

     
   

۵-شل بودن یا تاب داشتن زنجیر موتورسیکلت

گاهی اوقات به علت شل بودن زنجیر موتورسیکلت و یا سفت بودن بیش‌ازحد زنجیر لرزشی در موتور ایجاد می‌شود.

البته بعد از مدتی که زنجیر مورداستفاده قرار گرفت علت‌های مختلفی می‌تواند باعث تاب گرفتن زنجیر شود. و شما هر کاری می‌کنید این لرزش از موتورسیکلت بیرون نمی‌رود و تنها راه آن این است که یک از یک زنجیر نو و یا زنجیر سالم استفاده کنید.

شل بودن یا تاب داشتن زنجیر موتورسیکلت برای رفع لرزش در موتورسیکلت

۶-  تأثیر بالانس نبودن میل‌لنگ موتورسیکلت در لرزش موتور

گاهی اوقات بالانس نبودن میل‌لنگ موتورسیکلت می‌تواند لرزشی را در موتور ایجاد کند البته این اتفاق کم رخ می‌دهد. دلایل دیگری هم وجود دارند که می‌تواند از داخل موتور باعث لرزش موتورسیکلت گردد مانند خرابی بلبرینگ‌های داخل انجین یا خرابی چرخ‌دنده‌ها و…

۷-  تاب داشتن رینگ‌های جلو و عقب و لرزش شدید موتورسیکلت درحرکت

دلایل دیگری که باعث لرزش موتورسیکلت می‌شوند، تاب داشتن رینگ‌های جلو و عقب، خرابی بلبرینگ‌های چرخ‌های جلو و عقب و یا فرورفتگی رینگ‌ها براثر ضربه‌هایی که هنگام افتادن موتورسیکلت در چاله‌های ریزودرشت وسط جاده می‌باشد.

برخی از موتورسیکلت‌ها به دلیل اصطکاک و گرما ، هنگامی‌که مسافت زیادی را طی می‌کنید، شروع به لرزش بیشتری می‌کنند . اگر روغن‌موتور کم است، اجزای داخلی به‌درستی روغن‌کاری نمی‌شوند و این منجر به داغ شدن موتور و لرزش بیشتر می‌شود. هرازگاهی سطح روغن را چک کنید و مرتباً آن را پرکنید.

برای کاهش یا رفع ارتعاشات در موتورسیکلت خود می‌توانید:

روغن‌موتور خود را پرکنید. به‌طور منظم روغن را بررسی کنید و روغن خود را پر نگه‌دارید تا از لرزش موتور داغ جلوگیری کنید.

روغن‌موتورت رو عوض کن …

دیسک‌ها و ترمزها را دوباره تنظیم کنید. …

شیرآلات سوپاپ. …

فیلترهای هوای خود را عوض کنید …

زنجیر چرخ خود را روغن‌کاری کنید

چقدر لرزش برای موتورسیکلت طبیعی است؟


با مقادیر کلی ارتعاش
 کمتر  0.315 m/s2ناراحت‌کننده نیست
0.315 تا 0.63 m/s 2کمی ناراحت‌کننده
0.5 تا 1 m/s2نسبتا ناراحت کننده
0.8 تا 1.6 m/s 2ناراحت
1.25 تا 2.5 m/s 2خیلی ناراحت‌کننده
بزرگ‌تر از 2 متر بر مجذور ثانیه به‌شدت ناراحت‌کننده است
تاثیر سیاهی و کهنه بودن روغن در لرزش موتور

 ما را در این مقاله دلایل اصلی و مهمی که باعث لرزش موتورسیکلت می‌شوند را بیان کردیم که شما با بررسی این دلایلی که اینجا عنوان کردیم تا ۹۰ درصد می‌توانید لرزش موتورسیکلت خود را رفع کنید درصورتی‌که شما هم نکاتی راجع به این موضوع به یاد دارید و یا تجربه‌ای داشته‌اید خوشحال می‌شویم نظر خود را در بخش نظرات بیان کنید تا خوانندگان این مقاله نیز از تجربیات شما استفاده کنند.

سوالات متداول:

چرا چرخ جلوی موتور من می‌لرزد؟

علت اصلی تکان خوردن موتور در سرعت کم به دلیل مشکلات لاستیک مانند عدم تعادل، لکه‌های طاس، یا فشار نامناسب لاستیک است . سیستم تعلیق نیز ممکن است باعث ایجاد لرزش در سرعت کم شود، بنابراین اگر متوجه شده‌اید که موتورسیکلت در سرعت‌های پایین‌تر می‌لرزد، بهتر است لاستیک‌ها و سیستم تعلیق را بررسی کنید.

آیا فشار کم لاستیک باعث لرزش موتورسیکلت می‌شود؟

موتور شما ممکن است تکان بخورد زیرا یک یا هر دو لاستیک فشار کمتری دارند . هرچه نیروی هوایی مخالف وزن موتورسیکلت کمتر باشد، دیواره لاستیک بیشتر خم می‌شود، به‌خصوص هنگام چرخش. این خم شدن ارتعاشات را در کل موتور ایجاد می‌کند.

چرا موتورسیکلت من در سرعت‌بالا می‌لرزد؟

آئرودینامیک: موتورسیکلت در حین حرکت با سرعت‌های بالاتر یا در یک باد مخالف، می‌تواند بالابر آیرودینامیکی را تجربه کند، نیروها را از طریق سیستم تعلیق و لکه تماسی سبک‌تر کرده و مسیر مؤثر فرمان را تغییر می‌دهد، که اجازه می‌دهد هندلینگ موتورسیکلت ناپایدار و براق شود
برای رفع لرزش موتورسیکلت شما ابتدا باید مشکل را پیدا کنید و بعد از پیدا کردن آن به دنبال چاره‌ای برای رفع آن باشید که بعد از رفع این مشکلات لرزش موتورسیکلت شما به کمترین مقدار خود خواهد رسید.

مقاله ترجمه‌شده از منابع خارجی به‌صورت خودکار (ممکن است غلط نوشتاری وجود داشته باشد )

ده نکته مهم برای اینکه موتورسیکلت شما به‌نرمی کار کند.

همه ما دوست داریم ازنظر بدنی آمادگی جسمانی داشته باشیم، خوب، حداقل، سعی می‌کنیم این‌طور باشیم، اما با برنامه‌های کاری و جمع‌های اجتماعی، زمان زیادی برای رفتن به باشگاه یا حتی درست غذا خوردن باقی نمی‌ماند. خب این درست نیست.

اگر واقعاً می‌خواستیم، می‌توانستیم وقت بگذاریم و ازنظر جسمی به فردی که می‌خواهیم باشیم تبدیل شویم. این برای موتورسیکلت شما نیز صادق است. اگر آن را نادیده بگیرید و در مورد نگهداری آن به خود زحمتی ندهید، کند، کند می‌شود و شمارا ناامید می‌کند.

 اکثر زنان به شما خواهند گفت: “اگر نتوانید از خود مراقبت کنید، نمی‌توانید از من مراقبت کنید و ارزش وقت من را ندارید”. حالا اگر موتورسیکلت‌ها می‌توانستند حرف بزنند، مطمئن هستم که احتمالاً همین را می‌گفتند. بنابراین توصیه من به شما این است که از موتورسیکلت خود مراقبت کنید تا از شما مراقبت کند. این مراحل ساده را دنبال کنید تا مطمئن شوید که موتورسیکلت شما هم مانند شما روان کار می‌کند.

1. آن را تمیز نگه‌دارید

یک موتورسیکلت کثیف فقط بی‌احترامی است. نه‌تنها کنسول اطلاعات و چراغ‌های دیگر را می‌پوشاند، بلکه در همه گوشه‌ها و گوشه‌ها جمع می‌شود. این منجر به ایجاد انبوه اسفنج در همه مکان‌های اشتباه می‌شود و به تشکیل زنگ نیز کمک می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که موتورسیکلت خود را حداقل یک‌بار در ماه بشویید و هرچند روز یک‌بار آن را به‌خوبی پاک‌کنید.

2. فشار باد لاستیک

اگر می‌خواهید به یک رقم مصرف سوخت خوب برسید، نگه‌داشتن لاستیک‌ها در سطح فشار مناسب بسیار مهم است. هر موتورسیکلتی که با باد لاستیک کم‌کار می‌کند، مصرف سوخت پایینی برای شما به ارمغان می‌آورد. تنها زمانی که باید فشار باد لاستیک‌ها را کاهش دهید، زمانی است که روی شن و ماسه سوار می‌شوید یا اگر جاده‌ها بسیار لغزنده هستند و لاستیک‌های لاغری دارید.

این اجازه می‌دهد تا لاستیک تماس پهن‌تری داشته باشد و ازاین‌رو چسبندگی بیشتری به شما می‌دهد. در غیر این صورت همیشه توصیه می‌شود که یک یا دو PSI بیشتر از مقدار توصیه‌شده سازنده قرار دهید. این به شما مسافت پیموده شده بهتری می‌دهد و به شما کمک می‌کند مدت بیشتری سوار شوید.

3. سیستم ترمز

بسیاری از ما دوست داریم با موتورسیکلت سریع حرکت کنیم، اما اگر نتوانید به‌موقع توقف کنید تا از برخورد یا مانع جلوگیری کنید، هیچ فایده‌ای ندارد. چیزی که بیشتر مردم نمی‌دانند یا نادیده می‌گیرند، این است که باگذشت زمان لنت‌های ترمز موتورسیکلت فرسوده شده و حتی کثیف می‌شوند. بسته به میزان عمر باقی‌مانده در آن‌ها باید تمیز یا تعویض شوند. بخش مهم دیگری از قدرت ترمز موتورسیکلت از روغن ترمز ناشی می‌شود. با فرسودگی لنت ترمز، سطح روغن ترمز نیز کاهش می‌یابد. هرچند ماه یک‌بار قوطی روغن ترمز را بازکنید و روغن ترمز را پرکنید.

4. زنجیر را به‌خوبی تنظیم کنید

بسیاری از مردم در جاده موتورسیکلت هایی را سوار می شوند که زنجیر درایو آن شل شده یا تقریباً در شرف افتادن است. این بسیار خطرناک است. شل بودن زنجیر درایو نه تنها مسافت پیموده شده را کاهش می دهد، بلکه می تواند منجر به جدا شدن زنجیر یا حتی آسیب رساندن به پوشش شود.

سفت نگه داشتن زنجیر درایو نیز توصیه نمی شود، زیرا مواردی وجود داشته است که زنجیر به دلیل کشش بیش از حد آن پاره شده است. دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید که چقدر بازی رایگان برای زنجیر درایو موتورسیکلت شما توصیه می شود و مطمئن شوید که به دفعات مورد نیاز تنظیم می شود.

سیستم ترمز در لرزش موتورسیکلت

5. کلاچ  را نرم کنید

با بدتر شدن ترافیک شهرها روز به روز، استرس ما را بیشتر می کند. اما موتور سیکلت چطور؟ توقف مداوم، استارت زدن و تعویض دنده هر چند ثانیه یکبار برای عمر کلاچ خوب نیست. کلاچ که در بیشتر مواقع فشرده می شود، صفحات کلاچ را فرسوده می کند و با گذشت زمان متوجه خواهید شد که اهرم کلاچ کمی شل شده و تعویض دنده ها سخت تر می شود.

بنابراین هر از چند گاهی بررسی کنید که آیا اهرم کلاچ بازی آزاد کافی دارد و خیلی شل نیست. اگر اهرم کلاچ خیلی سفت باشد، ممکن است فرود بیایید و صفحات کلاچ را بسوزانید.

6. چراغ ها را چک کنید

هیچ چیز آزاردهنده تر از موتورسیکلت سواری نیست که هنگام چرخش، تغییر مسیر و البته زمانی که چراغ جلوی او دائماً در چشمان شماست، نشان نمی دهد. در واقع، اکثر موتورسواران حتی متوجه نمی شوند که چراغ ترمز موتورسیکلت آنها از کار افتاده است تا زمانی که با وسیله نقلیه دیگری به عقب فرود آیند.

بنابراین هر روز چراغ‌های راهنما و چراغ ترمز را بررسی کنید تا ببینید درست کار می‌کنند یا خیر. اطمینان حاصل کنید که وقتی چراغ جلوی موتورسیکلت ها روشن است، به سمت جاده است و نه به سمت طبقه اول خانه شخصی.

7. روغن را به موقع تعویض کنید

حفظ موتور موتور سیکلت شما در شرایط خوب شامل دو چیز است. یکی این است که مهره ها را با خط قرمز کردن آن در هر دنده باز نکنید و دوم اینکه روغن موتور را هر بار به موقع تعویض کنید. تعویض منظم روغن موتور باعث می شود تمام قسمت های داخلی موتور به خوبی کار کنند.

درجه روغنی که قرار داده اید نیز نقش مهمی در کارکرد روان موتور دارد. بسته به نوع و قدرت موتور سیکلت خود، می توانید به ارتقاء روغن موتور نیمه مصنوعی یا کاملاً مصنوعی نگاه کنید. اینها هم در دماهای سرد و هم در دمای گرم خوب عمل می کنند. به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید تا ببینید چه درجه روغنی برای موتورسیکلت شما توصیه می شود.

8. از چرخ ها در چاله ها مراقبت کنید

با تغییر شرایط جاده ها، مواردی وجود دارد که ورود به چاله یا روی دست انداز غیرقابل اجتناب است. این ضربه ناگهانی می تواند چرخ های موتورسیکلت را از تراز خارج کند.

این خطرناک است زیرا ممکن است فرمان به طور خودکار به درستی اصلاح نشود یا ممکن است در یک پیچ به سمت آسفالت فرود بیایید. بنابراین هر چند هفته یکبار موتورسیکلت خود را به گاراژ ببرید و بررسی کنید که آیا تراز چرخ ها درست است یا خیر.

9. باتری را چک کنید

درست همانطور که برای دوباره پر کردن سطح انرژی خود باید غذا بخوریم، باتری موتورسیکلت نیز باید هر چند ماه یکبار شارژ شود. با فشار دادن هر انگشت شست استارت و فشار دادن هر اهرم ترمز یا پدال، باتری انرژی خود را از دست می دهد.

اگر به طور مرتب از موتور سیکلت استفاده نکنید تا دینام بتواند باتری را شارژ کند، باتری خالی می شود. اگر باتری قدیمی دارید که نیاز به آب دارد، حتماً هر چند هفته یک بار سطح آب را شارژ کنید. اگر یکی از باتری‌های جدید بدون نیاز به تعمیر و نگهداری را دارید، هیچ نگرانی در مورد آن ندارید.

10. همه چیز به شما مربوط است.

بله همه چیز به شما مربوط است. اگر مواظب آن باشید موتور سیکلت شما بدون مشکل کار می کند. این فقط به معنای انجام کارهای تعمیر و نگهداری نیست، بلکه به معنای صحیح سواری نیز است. ترمز آرام، شتاب گیری پیوسته و چرخش آرام به بسیاری از قطعات موتورسیکلت شما کمک می کند تا دوام بیشتری داشته باشند. به یاد داشته باشید که یک ماشین فقط به اندازه اپراتور آن خوب است.

حالا که تا اینجا اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(دلایل لرزش موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی

38 thoughts on “7 تا از مهم‌ترین دلایل لرزش موتورسیکلت

  1. مصطفی ملکیان says:

    سلام میخواستم به یک مورددیگردرباره لرزش موتوراشاره کنم شایداین تجربه برای دوستان مفیدباشد:
    محکم نبودن مهره بزرگ استیلی رنگ که نگهدارنده فرمان به شاسی است یا خوردگی ویاشکستگی بلبرینگ پایین وبالای فرمان باعث لرزش و بی تعادلی سرپیچهامیشود

    • mehran says:

      سلام من موتورم هنداس بالایه هشتاد تا خیلی لرزش بدی داره اصلا پاتو نمیشه گذاشت رویه پا رکاب خیلی میلرزه رینگ هایه عقب جلوشم تاب نداره

      • موتور‌سل says:

        سلام دلایل زیر رو هم بررسی کنید :
        *- تاب داشتن زنجیر و شل و سفت شدن هنگام حرکت باعث ضربه زدن و لرزش میشه
        *- شل بودن یا هرز بودن پیچ میل تنه
        *- شل بودن پیچ های اتصال به تنه انجین
        *- تنظیم نبودن میلنگ موتور (در این حالت باعث لرزش زیاد موتور میشه و در صورتی که موتور باز شده باشه یا به شافت ضربه وارد شده باشه میتونه این اتفاق بیوفته)

      • ممد says:

        سلام جناب
        موتوره من در سرعت بالای ۱۰۰ تا فرمون
        کمونده از دستم در بره بزنه زمین دلیلش چیه

  2. بهنام says:

    سلام من یک موتور طرح ویو مدل پرواز دارم. موتور در حالت درجا لرزش دارد. چندین مرتبه آچارکشی کردم. حتی بلبرینگ ها رو تراشکاری دادم ولی هنوز در حالت درجا فرمون لرزش داره، ترمز جلو رو میگیرم لرزَ قطع میشه‌. ممنون میشم راهنمایی کنید

    • موتورسل says:

      این لرزشی که میگید مقدارش معلوم نیست چقدر هست یعنی خیلی زیاده و اذیت میکنه؟
      هنگام حرکت این لرزش وجود داره؟
      موتور صداش عوض نشده؟
      یه مقدار لرزش در حالت درجا عادیه اگه خیلی زیاده شاید تعادل فرمان موتور برقرار نیست که اگه یکی از این وزنه تعادل ها نباشه لرزش شدیدی ایجاد میکنه
      اگه یکی از وزنه تعادل ها گم بشه باید هر دو عوض بشه تا تعادل برقرار بشه وگرنه لرزش اضافی ایجاد میکنه

  3. محمد حسین says:

    سلام من ی موتور CDIپرواز دارم باتری نو
    آچار کشی شده
    فیلتر هوا تمیز
    تنظیم کاربراتور و فیلر گیری هم شده
    روغن هم حدود 20روزه تعویض کردم
    ولی در دنده ی دو و یک موتور لرزش بدی داره
    و در موقع دست انداز ها که میخام سرعت کم کنم لرزش بشدت بدی داره لطفا راهنمایی کنید
    زنجیر چرخ هم تنظیم شده و موتور رینگ اسپرت هستش لرزش هم بیشتر از وسط موتور و باک هستش.

    • موتورسل says:

      سلام
      در لرزش موتور باید ببینید لرزش از انجین هست یا بقیه قطعات
      اگه از خود انجین باشه ممکنه فیلرها بیشتر از حد شل هست- که صدای فیلرهای موتور زیاد میشه
      برای لرزش در حرکت ممکنه زنجیر تاب داشته باشه و هنگام حرکت ضربه وارد کنه (با شل و سفت شدن زنجیر هنگام چرخیدن چرخ عقب)
      شاید رینگها ضربه خورده و تو رفتگی داره که در این صورت باید رینگ یا حلقه رینگ عوض بشه
      همچنین بلبرینگ های چرخ ها یا شل بودن یا هرز شدن پیچ میل تنه یا خوردگی بوش تنه باید چک کنی
      مورد بعدی شکستگی محل اتصال انجین به تنه یا شل شدن پیچ های آن باعث لرزش خیلی شدید میشه

  4. ناشناس says:

    کیفیت در قطعات وساخت وهمچنین وجود روغن موتور استاندارد در رفع مشکلات لرزش موتورسیکلت، کلام نهایی است چراکه یک موتور سیکلت بسیار قدیمی با داشتن کیفیت در ساخت به مراتب از یک موتور سیکلت نو کپی برداشته شده از اصل راندمان کاری دارد.

  5. محمود says:

    سلام من موتور طرح کلیک دارم موقعی که زیاد سوار میشم موق حرکت اول گاز میدم مبارز چرا

    • موتورسل says:

      سلام دلایل مختلفی وجود داره
      موارد این مقاله رو چک کنید و باید ببینید علت لرزش چیه که فقط با دقت کردن هنگام لرزش میشه فهمید
      ندیده نمیشه گفت لرزش از کجاست

  6. محمد says:

    سلام موتورم زنجیرش داشت از جا در میومد بردم موتور سازی دادم بهشون لاستیک عقب رو در اوردن و چندتا بلبریگ داخلش قرار دادن از اون موقع لرز گرفته چیکار کنم؟

    • موتورسل says:

      سلام ، احتمال داره زنجیر زیادی سفت بستن، باید زنجیر رو تنظیم کنید نه زیاد سفت باشه نه زیاد شل باشه ، سفت بودن بیش از حد زنجیر باعث خرابی بوشهای چرخ عقب میشه
      در ضمن تاب داشتن زنجیر هم باعث لرزش زیاد میشه و اگه هنگام چرخاندن چرخ عقب زنجیر هی شل و سفت میشه ممکنه زنجیر تاب داشته باشه

  7. مهدی says:

    سلام آپاچی من تو سرعت 110 تا شروع به لرزش زیادی در قسمت جلو میکنه ، دلیلش چی میتونه باشه؟

    • موتور‌سل says:

      سلام باید بلبرینگ ها ی چرخ جلو و تاب داشتن حلقه رینگ رو چک کنی
      دلایل دیگه هم میتونه باشه که توی مقاله گفته شده

  8. امیر says:

    سلام من یه طرح کلیک دارم هنگام سرعت ۷۰ به بالا وقتی فرمان را ول میکنم لرزش شدید میگیره و تو سرعت پایین این اتفاق اصلا نمیفته دلیلش‌چی‌هستش
    و اینکه موتور دسته دو خریدم و از اولش‌فرمونش خیلی کم کج بود امکانش هست که زمین خورده باشه؟

    • موتور‌سل says:

      سلام دلایل لرزش معمولا همین مواردی که گفته شده هست و بیشتر ممکنه حلقه رینگ جلو شما ضربه خورده باشه که احتمالا با چرخاندن رینگ و نگاه کردن به ان قابل تشخیصه البته قطعی نیست و موارد دیگه هم باید برسی بشه و اینجوری نمیشه گفت موتور زمین خورده
      اگه حلقه رینگ کج شده یا تاب داره ممکنه ضربه خورده باشه ، داخل چاله افتاده باشه و موارد دیگه

  9. مهدی says:

    متورمن رقص داره و سره پیچ عقب متور میکشه .انگار که چرخ عقب مخواد جدابشه.توسرعت بالا رقصش زیاده.بوش عقب عوض کردن نشد

    • موتور‌سل says:

      سلام ممکنه بلبرینگ های چرخ عقب خراب شده نگاه کنید چرخ عقب لقی داره یا نه اگه لقی داره بابت چیه این لقی

  10. علی says:

    سلام میشه منم راهنمایی کنید، خیلی آشنایی ندارم با موتور، موتور تریل فلات ۲۰۰ سی سی طرح سی آر اف خریدم وقتی از دنده یک میرم دنده دو و گاز میدم موتور خیلی میلرزه انگار جون میکنه، باور کن مثل آدمی که میخواد جون بده میلرزه همینجوری میشه و بعد از یک یا دوثانیه که قدرت موتور خوب میشه رفع میشه، البته اینم بگم بعضی وقتها هم در دنده دو مشکل دنده پرانی داره یا دنده خالی میکنه، و گاهی از دنده یک به دنده دو نمیره انگار تا نصفه میره و کامل وارد دنده نمیشه، میشه راهنماییم کنید، موتور هم صفر خریدم و دویست کیلومتر کار کرده، و از اول هم همینطور بود

    • موتور‌سل says:

      سلام اگه دنده میپرونه احتمال داره چرخ دنده ها و گیربکس انجین مشکل داره، ممکنه چرخ دنده ها خرد شده باشه و یا گیربکس درست جا نرفته باشه ولی شما اول باید چک کنید که موارد بیرونی که باعث لرزش موتور میشه رو چک کرده باشین
      احتمال بعدی هم این میتونه باشه که کلاچ موتور لیگلاژ نیست که دنده جا نمیره اول اینو تست کنید چون اینکه گیربکس خراب باشه کمتر هست ولی باز هم پیش میاد
      این که دنده میپرونه به احتمال زیاد مشکل گیربکس هست و برای پیدا کردن عیبش باید موتور کفه بشه (باز بشه)- شما همون اول باید به نمایندگی میرفتین و مشکل موتورتون رو رفع میکردین هنوز هم دیر نشده موتورتون رو ببرین یا اگه راهتون دوره زنگ بزنید ببینید چی میگن

      • علی says:

        ممنونم از راهنماییتون، زنگ به فروشگاه زدم خودشون مکانیک دارن، گفتن این دنده پرانی دنده دو موتورت تنظیم نیست ببر پیش یه موتور ساز تا برات تنظیمش کنه، حالا سوالم اینه کجای متور باید دنده رو تنظیم کرد؟ باید گیربکس باز بشه آیا؟
        در مورد لرزش موتور اگر بیشتر توضیح بدید ممنون میشم، مشکل بیرونی نیست مشکل از داخل موتوره، مثل زمانی هست که ماشین صفحه کلاجش تموم میشه و دنده میدی یه لرزشی داره همونجوریه،.
        یه مشکل دیگه ام موتورم داره ببینم نظر شما چیه، اینکه وقتی موتورو روشن میکنم ریپ میزنه گاز خوری موتور مشکل داره پرت پرت میکنه، بهم گفتن اکتان بریز ریختم خیلی بهتر شد ولی بازم یکم ریپ میزنه، بنظر شما مشکل از چیه ؟

        • موتور‌سل says:

          اینو هم باید تست کنی که مشکل از سیستم سوخت رسانی هست یاسیستم برق رسانی
          سیستم سوخت که شامل کاربراتور یا انژکتور ،هواکش و مسیر بنزین به کاربراتور هست.
          و سیستم برق رسانی شامل شمع و متعلقات، کوئل ، ترانزیستور و بوبین هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *