در این مقاله از مقاله های آموزشی موتور سیکلت در سایت موتوسل قرار است راجع به خفه کردن موتور سیکلت صحبت کنیم و دلایل آن را تک تک چک کنیم و مشکل که برای موتور سیکلت ما به وجود آمده است را رفع نماییم پس با موتورسیکلت در ادامه همراه باشید
موتورسیکلت وسیله نقلیه است که باید به صورت دوره ای آن را چک کنیم و مشکلاتی که در موتورسیکلت جوجه دارد را رفع نماییم گاهی اوقات یک مشکل کوچیک در موتورسیکلت میتواند به مشکل های خیلی بزرگتری تبدیل شود و هزینه های بسیار بیشتری را بر دست موتورسوار بگذارد.
***—> قیمت و خرید کویل موتور سیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع ترانزیستور موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع شمع موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع شارژر موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع بوق موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید لوازم یدکی موتورسیکت <—***
***—> قیمت و خرید انواع بوبین موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز انواع رینگ و پیستون موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز انواع کاربراتور موتورسیکت <—***
***—> قیمت امروز لوازم کاربراتور موتورسیکت <—***
دلایل بسیار زیادی میتواند باعث خفه شدن موتورسیکلت شود که در صورتی که به صورت اصولی از موتورسیکلت خود مراقبت نکنید این مشکل ها می تواند به وجود بیاید و حتی به مشکل بزرگتری تبدیل شود.
چرا موتور سیکلت خفه می کند؟
دلایل خفه کردن موتور سیکلت چیست؟
خفه کردن موتور سیکلت میتواند به یکی از علت های زیر باشد:
۱ – خرابی شمع موتور سیکلت
۲ – تنظیم نبودن و یا کثیف بودن کاربراتور موتور سیکلت
۳- کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت
۴- بسته بودن دریچه ساسات موتور سیکلت
۵ – تغییر میزان غلظت روغن موتور سیکلت
۶- به وجود آمدن مشکلی در اگزوز موتور سیکلت
۷- وجود مشکل در رله و یا ترانزیستور موتور سیکلت (مشکل برقی)
این مواردی که بیان کردیم میتواند باعث خفه کار کردن موتور سیکلت و درست کار نکردن موتور سیکلت باشد حال هر کدام از آنها را بررسی می کنیم پس در ادامه با موتورسل همراه باشید.
۱ – خرابی شمع موتور سیکلت:
یکی از لوازم و قطعات مهم موتور سیکلت که در کارکرد آن نقشی اساسی دارد شمع موتور سیکلت می باشد . کار این قطعه ایجاد جرقه مناسب برای انجام عمل احتراق و انفجار در سیلندر می باشد که در صورتی که شمع موتور سیکلت خراب باشد ، کیفیت جرقه پایین می آید و عمل انفجار به صورت کامل انجام نمی گیرد و باعث می شود که موتور سیکلت به صورت خفه کار کند.پس سالم بودن شمع موتور سیکلت در کارکرد موتور نقشی اساسی دارد.
در اکثر موارد شمع موتور سیکلت کثیف می شود و دوده می زند و یا حتی خوردگی در نوک آن ایجاد می شود، کثیف شدن شمع موتورسیکلت می تواند علت های مختلفی مانند روغن سوزی یا تنظیم نبودن کاربراتور موتور سیکلت باشد که با تمیز کردن شمع موتور سیکلت توسط بنزین و یا مواد پاک کننده کیفیت جرقه بهتر می شود و موتور سیکلت نرم و روان تر کار می کند.
اگر مشکل از روغن سوزی باشد که باید روغن سوزی را برطرف کرد و نحوه آن هم به دلایل روغن سوزی مرتبط است که دلایل روغن سوزی میتواند به ضعیف شدن رینگ های روغنی موتور سیکلت یا مشکل در سوپاپ ها و سرسیلندر موتور سیکلت باشد که باعث میشود روغن به محفظه احتراق نفوذ کند و باعث روغن سوزی شود.
اگر مشکل از کاربراتور موتورسیکلت باشد می توان با تنظیم کاربراتور این مشکل را رفع کرد.
چطور تشخیص دهیم که دود زدگی شمع به علت روغن سوزی است و یا تنظیم نبودن کاربراتور:
برای اینکه تشخیص دهیم که کثیفی که روی شمع وجود دارد به علت روغن سوزی است و یا تنظیم نبودن کاربراتور باید نگاه کنیم که این کثیفی و دود گی هایی که روی شمع وجود دارد دارای چربی است یا خیر اگر این دود گی ها چرب باشد میتواند به علت روغن سوزی باشد ولی اگر خشک باشد هیچ چربی نداشته باشد میتواند به علت تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت باشد.
۲ – تنظیم نبودن و یا کثیف بودن کاربراتور موتورسیکلت (خفه کردن موتور سیکلت ):
علت بعدی که در خفه کردن موتور سیکلت می تواند دخیل باشد تنظیم نبودن کاربراتور موتورسیکلت و یا کثیف بودن کاربراتور موتورسیکلت می باشد. وظیفه کاربراتور موتور سیکلت سوخت رسانی به موتور سیکلت می باشد و کاربراتور به این صورت عمل می کند که بنزین و هوا را توسط سوزن هایی که درون خود دارد با هم ترکیب کرده و به سمت ورودی سیلندر می فرستند پس اگر کاربراتور نتواند این عمل را به خوبی انجام دهد موتورسیکلت هم به خوبی کار نخواهد کرد که برای تنظیم کردن کاربراتور می توانید مقاله کاربراتور موتورسیکلت مراجعه نمایید که در آنجا به صورت کامل قطعات کاربراتور موتور سیکلت را توضیح داده ایم.
۳- کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت:
از وظایف مهم فیلتر بنزین موتورسیکلت این است که اجازه نمیدهد آلایندهها و مواد درشت وارد کاربراتور موتورسیکلت شود و بنزین را توسط فیلتر و صافی که دارد تمیز کرده و آلاینده های آن را می گیرد و بعد به سمت کاربراتور روانه می سازد.
در صورتی که فیلتر بنزین موتور سیکلت خراب باشد یا کثیف باشد بنزین را به راحتی از خود عبور نمی دهد و کاربراتور با کمبود بنزین مواجه می شود این میتواند باعث خفه کارکردن موتور سیکلت شود.
پس بهتر است به صورت دوره ای فیلتر بنزین موتورسیکلت خود را تعویض نمایید تا باعث این مشکلات نگردد.
کیفیت بنزینی که برای موتور سیکلت خود استفاده میکنید نیز هم میتواند روی فیلتر بنزین موتورسیکلت تاثیر گذار باشد و هرچه کیفیت بنزین بهتر باشد عمر فیلتر می تواند بیشتر شود.
در فیلتر بنزین موتور سیکلت معمولاً کاغذها و یا صافی هایی وجود دارند که می توانند بنزین را از خود عبور دهند و ذرات آلوده و مواد اضافی ترکیب شده با بنزین را نگه دارند.
۴- بسته بودن دریچه ساسات کاربراتور
کار ساسات کاربراتور این است که دریچه هوای کاربراتور را باز و بسته کند. هنگامی که به کاربراتور نگاه کنید یک اهرمی در کنار آن وجود دارد که به وسیله آن اهرم می توان دریچه هوای کاربراتور را باز و بسته کرد، به این اهرم ساسات کاربراتور می گویند و زمانیکه ساسات کاربراتور و یا اهرم آن به سمت پایین باشد دریچه هوای کاربراتور باز می باشد.
ساسات کاربراتور میتواند در سه حالت باز ، نیمه باز و بسته قرار گیرد که در حالت عادی به صورت باز و به سمت پایین می باشد و در شرایط خاص که بنزین نداریم و یا موتور خفه کرده باشد ، به این علت است که هوای بیشتری نسبت به بنزین در کاربراتور می باشد وبا بستن دریچه کاربراتور می توانیم از ورود هوای اضافی جلوگیری کرده و این امر باعث شود که بنزین و هوا به نسبت مساوی ترکیب شده و عمل انفجار به خوبی صورت گیرد و موتورسیکلت روشن شود.
یکی دلایل دیگری که باعث خفه کردن موتور سیکلت می شود این است که دریچه ساسات کاربراتور موتور سیکلت بسته باشد و یا از تنظیم خارج شده باشد که این باعث می شود که هوا به اندازه کافی وارد کاربراتور نشود و بنزین و هوا به خوبی ترکیب نشوند و این باعث میشود که انفجار به خوبی صورت نگیرد و موتور به صورت خفه کار کند.
برای رفع این مشکل می توانیم چک کنیم که دریچه ساسات کاربراتور باز باشد که در موتورهای هوندا معمولاً این اهرم ساسات به سمت پایین در حالت باز می باشد.
آیا اگر این اهرم مربوط به ساسات خراب شده باشد باید آنرا تعمیر و یا تعویض نمایید تا مشکل رفع گردد.
۵- تغییر میزان غلظت روغن در موتور سیکلت
معمولاً موتورسیکلت های مختلف روغن های مناسب خود را دارند که ویسکوزیته و غلظت متفاوتی دارند که بهترین نوع روغن را کارخانه سازنده موتور اعلام میکند.
وظیفه روغن موتورسیکلت این است که فضاهای خالی بین قطعات انجین موتور سیکلت مانند چرخ دنده ها و گیربکس فاصله های بین قطعات میل لنگ شاتون را پر کند و وقتی این فاصله ها پر شود موتور دقیق تر می تواند کار کند و از سر و صدای اضافی جلوگیری کند.
از مهمترین وظایف روغن موتور سیکلت کاهش اصطکاک بین قطعات داخلی موتور سیکلت می باشد و وقتی روغن مناسب با ویسکوزیته تعیین شده با و اندازه و حجم مناسب که کارخانه تعیین کرده وارد موتور سیکلت گردد عمل روغن کاری و کاهش اصطکاک بین چرخ دنده ها، شاتون و محفظه سیلندر و رینگ و پیستون ها به خوبی انجام می گردد و این باعث می شود که موتور به صورت نرم و روان کار کند. در صورتی که روغن نامناسب وارد موتور سیکلت شود دمای موتورسیکلت به شدت بالا میرود. در این حالت چون کاهش اصطکاک به خوبی انجام نمی گیرد و وقتی دمای موتور بیش از حد بالا رود میتواند باعث سوختن موتور سیکلت شود .
در حالت کلی وقتی روغن نامناسب وارد موتور سیکلت شود نرمی و اصطعکاک مناسب در موتورسیکلت ایجاد نمی گردد و این باعث سفت کار کردن قطعات و در نهایت باعث میگردد قدرت موتور کم شده و موتور به صورت خفه کار کند.
۶- به وجود آمدن مشکلی در اگزوز موتور سیکلت (خفه کردن موتور سیکلت ):
یکی از دلایل دیگر که باعث خفه کارکردن موتور سیکلت میشود این است که مشکلی در اگزوز موتورسیکلت وجود داشته باشد. وظیفه مهم اگزوز موتورسیکلت این است که دوده ها و گاز های به وجود آمده توسط انفجار در موتور سیکلت را به بیرون منتقل کند و اگر اگزوز خراب شود میتواند باعث نامناسب کار کردن موتور سیکلت گردد.
مشکل اگزوز موتورسیکلت به دو حالت می تواند باشد:
حالت اول : کیپ شدن اگزوز موتور سیکلت و یا کاهش خروج گازهایی که از انفجار تولید می شود در این صورت باعث جمع شدن گازهای زیاد در محفظه انفجار شده و گاز ها به صورت کامل خارج نمی گردند و این باعث می شود که عمل انفجار به خوبی صورت نگیرد و باعث خفه کارکردن موتور سیکلت شود.
حالت دوم: این حالت برای زمانی است که دودهای زیادی از اگزوز خارج شوند که باعث می شود مصرف سوخت بیشتر گردد و این حالت هم میتواند یکی از عیب های اگزوز باشد.
۷- وجود مشکل در رله و یا ترانزیستور موتور سیکلت (مشکل برقی):
کار این قطعهها تقویت جریان برق ورودی و هدایت آن به سمت شمع می باشد و اگر این قطعه نیم سوز شود و یا خراب شود باعث می شود که جریان برق ضعیف تری به شمع موتورسیکلت برسد و این باعث می شود که جرقه کیفیت مناسب را نداشته باشد و این نامناسب بودن کیفیت جرقه باعث میشود که موتور به خوبی کار نکند و اصطلاحاً موتور خفه کار کند.
برای تشخیص نیم سوز شدن رله و ترانزیستور آمی توان مقدار جرقه شمع را اندازه گیری کرد و مشاهده کرد که آیا جرقه کیفیت مناسب را دارد یا ندارد و اگر جرقه ای که توسط شمع ایجاد می شود ضعیف باشد( در صورتی که شمع موتور سیکلت سالم باشد. ) علت آن می تواند خرابی ترانزیستور و یا بوبین موتور سیکلت باشد که با تست هر کدام از قطعات می توان قطعه خراب را پیدا کرد و یا با عمل جایگزینی قطعه ها متوجه شد که کدام قطعه خراب است.
در پایان این مقاله از سایت موتورسل عوامل و علت هایی که باعث خفه کار کردن موتور سیکلت میشد را بررسی کردیم. درصور تی که شما هم تجربه ای در این مورد خفه شدن موتور سیکلت داشتهاید و یا اطلاعات بهتری دارید می توانید در قسمت دیدگاه ها پایین همین صفحه با ما و خوانندگان این مقاله در میان بگذارید تا جهت رفع مشکل موتور سیکلت خود استفاده نمایند.
سلام خسته نباشید من یدونه هوندا دیو دارم روش میشه ولی گاز نمیخوره رینگ پیستون هم نگاه کردم سالمه اون سیم گاز کاربراتور رو که در میارم گاز میخوره ولی پقتی میندازم روش خاموش میشه باز ممنون میشم راهنمایی کنین
سیم گاز ممکنه مشکل داشته باشه توضیحاتتون یکم مبهم هست
اگه سیم گاز سالم بود باید کاربراتور چک بشه
سلام وارد شدن اب به اگزوز هنگام شستشو چه مشکلاتی رو پیش میاره؟
سلام باعث زنگ زدگی فنرها و قطعات داخلی میشه و درنهایت باعث خرابی اگزوز و حتی لرزش موتور میشه
سلام من یه موتور ۱۲۵ هوندا دارم ندانسته آب رو به جای بنزین ریختم مشکلی پیش میاد؟
سلام بهتره تمام باک رو خالی کنی وگرنه ممکنه باعث خرابی کاربراتور و زنگ زدگی باک بشه
سلام موتور من ترانزیستورشد سوخته بود من فکر میکردم از کاربراتوره،بعد کاربراتور وقتی که پیستون گاز رو باز کردم پیستون گاز خیلی سفت از جاش در اومد و وقتی خواستم دوباره بزنمش جا به خیلی سفت جا رفت و اصلا نمیشد در پوش کاربراتور رو بست و وقتی گاز میدادم خیلی نرم بود
بعدش موتورو بردم تعمیرگاه گفت از ترانزیستوره که روشن نمیشه بعدش هم چنتا پیستون گاز روی کاربراتورم امتحان کرد یکیشون به راحتی رفت جا
بعد هندل زدم موتور روشن شد و کار کرد وقتی باهاش رفتم بیرون موتور روی سلو وقتی گاز میدی خفه میکنه و توی دور هم وقتی گاز میدی موتور گاز میخوره ولی به اون اندازه راه نمیره و موتورم کاتاف نمیخوره دور موتور هم تا۸ هزار بیشتر پر نمیشه
مشکل از چی میتونه باشه؟
سلام احتمال داره از سوزن کاربراتور باشه بهترین حالت اینه که روی شیار وسط باشه اول اینو چک کن
البته ممکنه به علت کثیفی یا تنظیم نبودن کاربراتور هم باشه یک باک بنزین سوپر بزن اگه مشکل رفع نشد بهتره کاربراتور رو شستشو بدی
سلام استادممنون میشم کمکم کنین من هنوندا۱۲۵دارم باهاش اسنپ کارمیکنم..حول حوش ۷روزپیش موتورم روغن سوزی داشت .موتورشلوغ کارمیکرددنده تایم بادامک وروغن سوزی شودادم تعمیرکاردرست کرداگزوز۲۰۰نوبهش زدم حتی کاربراتورنوگرفتم جنس خوب راپیدو.تاامروزخوب کارمیکردامشب توسرویس بودم یهوخاموش شداینقدهندل زدم تایک ربع تاروشن شدانگارخفه کرده.راستش شمع نگاه نکردم امشب اومدم خونه گفتم دهانه اگزوزرویه نگاه بکنم دست کشیدم دیدم به چربی میزنه دستم یعنی خشک نبوددوده اگزوز..میخواستم ببینم ازچی..میخواستم فردابرم یه شمع بگیرم وروغن موتورعوض کنم شایدخوب بشه قبلش برنامه شماروخوندم گفتم یه پیام بدم که کمکم کنین ممنون میشم چون اسنپ چیزی دارمدی اونقدندارم که همش خرج موتوربکنم ممنون میشم جواب بدین..یاحق🙏🙏🙏
سلام یک مورد مهم آب بندی موتور هنگام قطعات انجین هست که اگه آب بندی نکنی و به موتور فشار بیاری مثلا یهو به موتور گاز بدی و بار سنگین جابجا کنی باعث میشه موتور دوباره به روغنسوزی بیوفته
موارد جانبی مثل استفاده از روغن باکیفیت و تعویض بموقع روغن و چک کردن پاشش روغن به سیلندر هم مهمه
احتمال داره چربی داخل اگزوز مال قبل باشه برای اطمینان بهتره چربی و سیاهی شمع رو چک کنید و رنگ روغن رو چک کنید که اگه زود سیاه میشه احتمالا دوباره موتور به روغنسوزی افتاده
سلام موتور دارم 125 مدل 86 کاربراتور نو انداختم موقع خلاص یواش گاز میدم خفه نمیکنه یکم تند گاز میدم خفه میکنه بعض یوفت ها دنده3 سرابلای پت پت میکنه خیل یبدم میاد یکم موقع خلاص بودن گاز یمدم خفه میکنه یا اصلا موقع دنده 2 برای تکچرخ اصلا 1 سانت هم بلند نمیشه موتور یک دفعه گاز بدم کلاچ وا لکنم خفه میکنه این صداره میده پررررررر
سلام برای تشخیص مشکل باید سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه زنی چک بشه ولی احتمال بیشتر مشکل از سمت کاربراتور یا خرابی ورودی هوا یا هواکش هست ولی از چک کردن خود شمع از لحاظ کثیفی و جرقه قوی سر شمع هم نباید غافل بود احتمال داره جرقه به اندازه کافی تولید نمیشه در انفجار سوخت کم میاره
سلام موتورم ۱۲۵ احسانه ۹۳
موتور رو رویه زاپاش که میذارم خفه میکنه اصلا روشن نمیشه هرچی هندل میزنم مال چیه لطفا راهنماییم کنین❤️
اگه منظورت زاپاس شیر بنزینه شیر بنزین مشکل داره و باید چک کنی و در صورت تعمیر نشدت تعویضش کنی
سلام خسته نباشید
موتور ۱۲۵ بنزینش کم بودن خفه کرد خاموش شد الان بنزین خریدیم ولی باز روشن نمیشه میشه راهنمایی کنید
و اینکه طبق گفته شما ساسات رو هم تو حالت بست گذاشتیم تا کی درست میشه
سلام اگه علت خاموش شدن موتور بابت کم بودن بنزین بوده باشه به محض بنزین زدن باید روشن بشه و نباید بیشتر از 5 دقیقه طول بکشه
البته در حالت ساسات باید گاز موتور رو نگهدارید تا روشن بشه (ممکنه لازم باشه گاز رو تا آخر بپیچید و هندل یا استارت بزنید و بعد از روشن شدن ساسات رو پایین بیارید)
ممکنه روشن نشدن موتور بعلت نبود جرقه سر شمع و یا خرابی شمع هم باشه که باید چک کنید
موتور روشن میشود ولی هنگام گاز دادن خاموش میشود مشکل چیست؟
بالا بودن ساسات یا کیپ بودن دریچه هوا به علت کثیفی بیش از حد یا در نهایت ضعیف بودن بوبین جرقه زنی
سلام من یک موتور سیکلت تریل ۱۵۰ mkz دارم درحالت درجا خوب کار میکند ولی وقتی گاز میدم خفه میشه و از اگزوز صدای تق تق بلند میاد
سلام احتمالا مشکل از سیستم سوخت رسانی باشه که توی بخش نظرات همین صفحه و کاربراتور موتور به چندین سوال مشابه پاسخ داده شده
سلام من یدونه موتور هوندا پرواز انژکتور ک کاربرات شده خریدم ولی باک انژکتور هنوز روشه
این موتور خیلی کم راه میره شتاب خیلی کمی داره انقدری ک گاز میخوره موتور راه نمیره دنده پنج نهایت سرعت ۸۰ تاست
نمیدونم مشکل از کجاست لطفا راهنمایی کنید
سلام دلایل زیادی وجود داره
مثلا میتونه صفحه کلاچ موتور ضعیف شده باشه یا اینکه رینگ و پیستون موتور ضعیف شده که قدرت و شتاب موتور کم شده
البته به کاربراتور و بقیه موارد مثل ضعیف بودن سیستم جرقه زنی هم مربوطه که باید تک تک این موارد رو چک کنی