بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

عکس شارژر موتورسیکلت

آنچه در این مطلب می خوانید:

۴.۳/۵ - (۱۹۱ امتیاز)

در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت  آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

✔ برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇

فلایویل موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق  و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی می‌باشند.

درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبین‌های موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبین‌های برق و روشنایی هستند .

تصویر مجموعه بوبین های موتور سیکلت ، موتور سل، شارژر موتورسیکلت

بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.

بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.

زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.

مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):

۱بوبین جرقه

۲بوبین های شارژ و روشنایی

اجزای بوبین موتورسیکلت ، موتور سل
مدار شارژ موتورسیکلت

بوبین جرقه:

کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.

بوبین های شارژ و روشنایی:

کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد

بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.

     
  • چراغ خطر موتورسیکلت مدل فلزی مناسب برای هوندا 125  به همراه چراغ جلو موتورسیکلت
    چراغ خطر موتورسیکلت مدل فلزی مناسب برای هوندا 125  به همراه چراغ جلو موتورسیکلت
    250٬000 تومان
  • لامپ چراغ جلو موتورسیکلت پازل مدل H4P43T کد BLB428075W مناسب برای پالس 180cc مجموعه 2 عددی
    لامپ چراغ جلو موتورسیکلت پازل مدل H4P43T کد BLB428075W مناسب برای پالس 180cc مجموعه 2 عددی
    100٬010 تومان
  • چراغ جلو موتور سیکلت مدل هشت راهنما کد ۵۸
    چراغ جلو موتور سیکلت مدل هشت راهنما کد ۵۸
    140٬490 تومان
  • چراغ اس ام دی جلو موتور سیکلت فلش گلد کد S6565 مناسب برای هندا
    چراغ اس ام دی جلو موتور سیکلت فلش گلد کد S6565 مناسب برای هندا
    230٬000 تومان
  • چراغ ال ای دی جلو موتور سیکلت گلدن استار کد S6 مناسب برای هندا
    چراغ ال ای دی جلو موتور سیکلت گلدن استار کد S6 مناسب برای هندا
    143٬200 تومان
  • چراغ ال ای دی جلو موتور سیکلت گلدن استار کد S12 مناسب برای هندا
    چراغ ال ای دی جلو موتور سیکلت گلدن استار کد S12 مناسب برای هندا
    195٬000 تومان
  • چراغ اس ام دی جلو موتور سیکلت LED کد 45 مناسب برای هندا CDI
    چراغ اس ام دی جلو موتور سیکلت LED کد 45 مناسب برای هندا CDI
    265٬000 تومان
  • چراغ اس ام دی جلو موتور سیکلت کد 98 مناسب برای هندا CDI CG
    چراغ اس ام دی جلو موتور سیکلت کد 98 مناسب برای هندا CDI CG
    349٬000 تومان
  • گوشواره چراغ جلو موتور سیکلت پی اس آر مدل psr مجموعه دو عددی
    گوشواره چراغ جلو موتور سیکلت پی اس آر مدل psr مجموعه دو عددی
    520٬000 تومان
  • فلاپ چراغ جلو موتورسیکلت کد 284004002 مناسب برای تریل
    فلاپ چراغ جلو موتورسیکلت کد 284004002 مناسب برای تریل
    100٬000 تومان
   

بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه  بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.

اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟

بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :

۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.

این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.

۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :

این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعه‌ای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد می‌شود .

مدار شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)

الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)

برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.

حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.

ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)

میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر می‌شود.

میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.

اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.

پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری می‌کند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.

محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟

محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده می‌شود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر می‌شود.

چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث می‌شود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث می‌شود که شارژر زودتر خنک شود.

روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.

عکس رگلاتور شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:

سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگ‌های زیر هستند:

۱- زرد

۲- صورتی (سفید)

۳- سبز

۴- قرمز

سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.

سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر  و سیم‌های قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.

سیم های بوبین موتورسیکلت هندا و سی جی مدار شارژ موتورسیکلت

سیم زرد:

سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته  یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.

سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپه‌ی سمت راست به کلید چراغ های جلو  متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.

سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:

سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :

۱- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی می‌رود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ می‌باشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.

۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.

سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):

سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:

یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ می‌کند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل می‌گردد.

سیمکشی کامل موتورسیکلت،عکس سیم کشی موتورسیکلت مدار شارژ موتورسیکلت
سیم کشی کامل موتورسیکلت

خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.

رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)

رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت ۱۲۵

سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.

سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .

سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.

سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار می‌گیرد.

سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما  سمت راست را به هم وصل می‌کند.

سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>>  کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل می‌کند.

سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست.

این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلت‌ها به همین صورت است.


نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت

جدول رنگ بندی سیم‌کشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)

رنگ سیمکاربرد
سیم زرد رنگبوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر
سیم سفید یا صورتی رنگ بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی)
سیم سبز رنگقطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست) 
سیم قرمز رنگقطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر
سیم مشکی رنگسوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و …
سیم سبز خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم آبی خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ)بین ترانزیستور و کوئل
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ)بین سوئیچ و ترانزیستور
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ)بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده)
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ)بین بوبین جرقه و ترانزیستور
سیم سبز کم رنگشاسی بوق و خود بوق
سیم سبز زرد (دو رنگ)شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز
سیم آبی کم رنگ  کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم نارنجی کم رنگکلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم آبی پر رنگکلید چراغ جلو و نور بالا
سیم سفید رنگ کلید چراغ جلو و نور پایین
سیم قهوه ای رنگ  کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر
جدول رنگبندی سیم کشی موتورسیکلت (برق موتورسیکلت)

قیمت‌های بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت

قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (۱)قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (۲)
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (۳)شارژر موتور سیکلت (۱)
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (۲)انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (۲)
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (۳) انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(۱)
انواع کوئل موتور سیکلت (۲)کوئل موتورسیکلت (۳)
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار )بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ سی سی)
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی )بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک)
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر)هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – ۱۲۵ سی سی – ۱۵۰ سی سی – ۲۰۰ سی سی -(گرمسار)
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک)بوبین کشویی پایه دار موتور هندا
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هنداهشت بوبین موتور سیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدوشارژر موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ استارتی
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل ۴ سیم)شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل ۵ سیم)
جدول قیمت انواع بوبین و شارژر موتورسیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی ۱۸۰ سی سی)سوکت شارژر موتورسیکلت
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور)اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت
درب صفحه برق موتورسیکلتآچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کارهآچار فولی کش موتور
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (۲)سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر)
سیم کشی کامل موتور هوندا ۱۲۵ سی سی( هندلی)سیم کشی کامل موتور ۱۲۵ سی‌سی (استارتی)
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش)سیم‌کشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی)
چراغ جلو کامل موتور هندا ۱۲۵کوئل موتورسیکلت
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هنداکوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (۱)ترانزیستور موتور سیکلت (۲)
ترانزیستور موتورسیکلت (۳)*
جدول قیمت انواع شارژر و ترانزیستور موتورسیکلت

خرید شارژر موتورسیکلت:

شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب می‌کند یا اصطلاحا باتری باد می‌کند و می‌ترکد.

شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور می‌گردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.

پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.

برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت می‌توانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.

اگر شارژر پنج سیم هوندا ۱۲۵ ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.

برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟

برق بوبین موتورسیکلت
برق بوبین به چند قسمت تبدیل می‌شود؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده می‌شود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی ۱۲ ولت هستند.

توان خروجی شارژر هوندا ۱۲۵ چقدر است؟

شارژر موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ می‌تواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ است و همچنین می‌تواند برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.

همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، می‌توان به سرعت‌تر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعمل‌های تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید

بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ تهیه کنید.

در  این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید  تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه می‌کنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.

سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده می‌توانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)

چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )

416 thoughts on “بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

  1. امیر says:

    سلام خسته نباشید استاد یه موتور سیکلت ۱۲۵دارم وقتی باتری روش نصب میکنم بوبین موتور میسوزنه یا بوبین داغ میکنه قطب مثبت منفی هم درست میزنم
    مشکل کجایی سیم کشی هستش

    • موتور‌سل says:

      سلام ممکنه اتصالی در سیمکشی وجود داره یا در شارژر
      آیا شارژر رو هم عوض کردی؟ ممکنه شارژر اتصال کوتاه شده

  2. کاراموزیان says:

    سلام هوندا۱۲۵ دارم سیم مثبت منفی جابجاوصل کردم فیوزسوخت عوضش کردم شارژرزیرباکم عوض کردم بازم باطری خالی میکنه عیب میتونه ازخازن پایین باشه یانه ممنون میشم عیبش بگین وطریقه درست کردنش

    • موتور‌سل says:

      باید بوبین هم چک بشه ممکنه بوبین هم سوخته باشه
      اگه شارژر نو هست و باتری شارژ نمیشه احتمال زیاد بوبین خراب شده یا سیم های مسیر دارای مشکل هست

    • موتور‌سل says:

      سلام ممکنه از اتصالی در سیمکشی یا عدم اتصال صحیح شارژر با تنه – خرابی بوبین – خرابی باتری و استفاده از لوازم پر مصرف باشه

  3. ابوالفضل says:

    سلام
    موتور ۱۲۵ هندا دارم
    همه روشنایی ها به سیم مشکی برگشت سوییچ وصل هست
    موتور باتری نداره با بوبین کار میکنه
    موتور وقتی روشن میکنم تو دور پایین اصلا برق به باتری و روشنایی ها نمیرسه اما هر چی بیشتر گاز میدم ولتاژ میره بالا و تا ۱۸ تا ۲۰ ولت هم میرسه بوبین مگنتی هست لطفا اگه میتونید کمک کنید

    • موتور‌سل says:

      سلام چون باتری نداره نمیشه انتظار داشت که برق به سیستم روشنایی برسه چون تولید برق در دور پایین کم هست
      این که ولتاژ از ۱۵ بیشتر میره میتونه نشانه ای از خرابی شارژر باشه

        • موتور‌سل says:

          اول باید شارژر رو تست کنی اگه هنگام دور موتور بالا واقعا ولتاژ بالایی عبور میده باید شارژر هم تعویض بشه وگرنه باعث خرابی باتری میشه

          • Abolfazl says:

            سلام
            مبین موتورم
            مبین روشناییش درسته
            ولی مبین برق موتورش
            سوخته میخام عوض کنم راهنمایی میکنید
            چطوری مبین قبلیشو در بیارم و با مبین جدید جایگزین کنم

          • موتور‌سل says:

            اموزشش باید به صورت تصویری باشه
            بوبین جرقه حالت کشویی داره که با ابزار مخصوص و یا ضربه قلم چکش درمیارن (باید خیلی مراقب باشی در این روش) و بوبین جدید رو جا میزنن و یه سیم داره که اونو به سیم جدا شده از بوبین قبلی لحیم میشه

  4. محمد says:

    سلام خسته نباشید تریل ۲۰۰سی سی دارم با هندل سخت روشن میشه تعمیرکار گفت بوببین سالمه شمع عوض کردم فیلرگیری شده کاربرات سرویس و لگد دارد هندل بازم سخت روشن میشه

  5. Hiva says:

    سلام. من یه شارژر دیگه ای توخونه داشتم.وجهت تست جایگزین شارژر روی موتورسیکلت کردم. کمی گازش دادم چراغ جلو وعقب سوخت. وحالا باتوجه تعویض لامپ ها نصب شارژراولیه الان درحالت خاموش سویچ بازمی کنم چراغ جلو وعقب روشن نمیشه فقط برای استوپه ترموزها کارایی دارد. وازآن موقعه متوجه کم نوربودن چراغ جلو درحالت روشن شدم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • موتور‌سل says:

      سلام احتمالا شارژر قدیمی شما خراب بوده و ولتاژ زیادی خروجی داده و لامپها رو سوزانده و احتمال داره جریان زیادی وارد سیمکشی شده و باعث خرابی باتری و سیم کشی یا حتی خرابی و ضعیف شدن اتصالات دکمه های چراغ های روی قلوه شده باشه
      باید با مولتی متر بررسی کنید اتصال کوتاه در سیمکشی ایجاد نشده باشه و ولتاژ باتری رو هم بگیرید شاید باتری خراب شده باشه و باعث شده نور کم نور باشه
      این ها همه احتمال هست و باید تستشون کنی تا خرابی پیدا بشه

  6. امیر محمد نجاری says:

    سلام مهندس خرجی برق موتور من چندتاش ۳۰ولت و دوتاش ۱۰۲ولتهست حتی باهاش ال ای دی شلنگی نمای ساختمون و روشن کردم دلیلش چیه لامپ ۱۲ میزارم میسوزونه

  7. حسینی says:

    سلام استادعزیز…بنظرت من ازچه لامپی استفادکنم نورچراغ جلوموتورسیکل.زیادبشه.ازال ای.د.یالاپم دیگه.موتورهم ۱۵۰بدون باطری..ممنوع ازشم

  8. حسینی says:

    سلام خدمت استاد..عرض کنم خدمتت که موتور۱۵۰دارم چراغش ضعیف.میگن سیم زردنورش زیادولی سرهرسیم میدازم خیلی ضعیفه..شارژ۴سیم جواب میده مثل هندا..یااگرشارژرولم دارتعویض کنم بیشترمیشه.چجوری شارژتست کنم بدون ملتیمتر..باطری هم نداره..هرطوری میگی درسته بگوتاانجام بدم..ممنوع

    • موتور‌سل says:

      سلام – احتمالات زیادی وجود داره و بیشترینش میتونه از خرابی شارژر یا وجود اتصال کوتاه در سیمکشی باشه
      هنگامی که باتری نیست و چراغ روی بوبین باشه با گاز دادن نور زیاد میشه و اگه این مشکلرو داری و هنگامی که به موتور گاز میدی نور اوکی میشه عادیه ولی اگه با گاز دادن باز هم نور کمه شاید چراغ روی باتری هست که باید اونو روی برق بوبین بندازی سرج کنی اموزشش هست البته باید دقت کنی که این کار رو فقط برای لامپ های گازی انجام بدی و روی لامپ های ال ای دی احتمالا لامپ بسوزه

  9. حمید says:

    سلام. تعداد پره های بوبین چه تاثیری رو کارکردش داره؟ من میخوام چراغ اضافی روموتورم که ۱۲۵ هست ببندم ، بنظرم نیاز داره آمپر بیشتری تولید بشه. باید باتری با آمپر بالا بندازم یا شارژر یا بوبین باید عوض بشه. من جایی خوندم که سیم لامپهای جلو داخل کاسه چراغ رو به باتری که فکر کنم مشکی هست بزنیم بهتره. من این کار رو کردم ولی موتور بازهم تو دور پایین نور چراغ کمه و با گاز دادن بیشتر میشه!

    • موتور‌سل says:

      سلام در مورد سوال اول بهتره راجب الکتروموتورها بخونید و در مورد اینکه چراغ جلو روی باتری باشه نور ثابت میشه و نوسان نداره و برای این کار باید سیم مشکی خروجی از سوییچ رو به ورودی قلوه وصل کنی و سیم زرد رنگ ورودی قلوه باید قطع بشه
      اگه سیمکشی دست نخورده باشه و باتری سالم باشه بدون مشکل کار میده این روش

  10. میلاد says:

    سلام. موتور من یه ۱۳۰بیکلاچ شباب انژکتوری هست. یه شب تو میر راه چراغ چک یه روشن خاموشی شد. صبح ش که میخاستم روشن کنم موتور رو اصلا برق نمی‌آمد که روشن بشه. فک کردم باتری ش هست باتری رو تعویض کردم خوب شد. بعد چند ساعت که دوباره میخاستم روشنش کنم دیدم روشن نمیشه اصلا برق نداشت یا موقعی که خاموش بوده کل باتری رو خالی کرده دوباره باتری جدید رو شارژ کردم دیدم موقعی خاموشی برق دزدی داره. ولتاژ کم میشه از باتری. الان هم چراغ چک هی چشمک زنه.ممنون میشم علت خالی کردن باتری در عین خاموشی رو بگید چه قطعی خرابه. چکار کنم؟ ممنون

    • موتور‌سل says:

      سلام احتمال داره شارژر موتورتون خراب هست و باتری رو شارژ نمیکنه
      اینکه اتصالی در سیمکشی وجود داره یا نه میتونید با مولتی متر تست کنید.

      • بهزاد آذر says:

        سلام مهندس خیلی به نمایندگی از تمامی کاربران و کامنت گذاران عزیز از شما و تیم حرفه ای تون سپاسگذاری میکنم‌ بابت وقتی که میزارید. و سوال بنده اینکه من موتورم پالس ug4 هست ایرادش سیم‌کشی هست یا اتصالی داره یا خرابی و می‌دونید که این مدل سیم‌کشی هاشون توی بازار اصلا پیدا نمیشه به هرکس میگم میگه باید ترمیم کنی خودت سیم‌کشی رو و چون کار اعصاب خورد کنی هست متاسفانه کسی انجامش نمیده آیا راهی هست که من‌ این سیم‌کشی رو تعمیر کنم الان سیم‌کشی رو کلا از روی موتور باز کردم روی زمین هست جایی کسی آیا هست که من بتونم سیم‌کشی رو بدم ترمیمش کنه. شمارمو میزارم از عزیزان هرکس راهنمایی داشت خوشحال میشم .
        ۰۹۳۶۲۳۳۱۳۰۹ ممنون از سایت حرفه ای تون.

  11. محمدرضا says:

    سلام وقت بخیر…

    من بعضی شبها باموتور در جاده رانندگی میکنم!!
    آیا میشه وقتی از نور بالا استفاده میکنم نورپایین و نوربالا همزمان روشن بشن؟؟؟

    اگر میشه باید چیکار کنم؟؟

    ممنون از توضیحات کامل شما

    • موتور‌سل says:

      سلام وقتتون بخیر بله میشه کافیه یکم در سیمکشی تغییر ایجاد کنی ولی این کار ممکنه حرارت زیادی تولید کنه و جالامپی رو آب کنه پیشنهاد میشه بجای اینکار از یک لامپ پرنورتر استفاده کنید

  12. علی says:

    سلام وقت بخیر
    ی سوالی برا من پیش اومد ک چرا جایگزین باطری ک وصل میکنم بعد چند ثانیه میترکه؟
    موتور ۲۰۰ هستش
    خازنام 3 تا 4700 25v
    ممنون میشم توضیح بدین

    • موتور‌سل says:

      سلام من که تجربه مناسبی از این جایگزین باتری نداشتم و باعث میشه بوبین و شارژر موتور خراب بشه
      چون تخلیه خازن لحظه ای هست بدرد کار ما نمیخوره
      خازن قطب مثبت و منفی داره که اگه اشتباه بسته بشه احتمال ترکیدنش هست

    • احمد says:

      سلام خازنها باید موازی بهم وصل بشن ولتاژ خازن هم اگر ۵۰ولت باشه ایمن تره

  13. ذبیح اله خادمی says:

    موتورسل واقعا دم همتون گرم. شاه متن بود. کامل و قابل درک و صحیح…… آفرین ب شعور و مرامتون…. کاملترین متنی ک در مورد برق موتور سیکلت خوندم👏👏👍👍………..ذ ا خادمی

  14. شهاب کلانتری says:

    سلام مهندس،اگه خروجی شارژر ۵ تا ۶ ولت باشه،ایراد از کجاست،ممنون.

    • موتور‌سل says:

      سلام اگه خروجی بوبین به شارژر بالای ۲۰ ولت باشه وخروجی شارژر کمتر از محدوده ۱۳ ولت باشه احتمال داره شارژر خراب باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *