بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

عکس شارژر موتورسیکلت

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.3/5 - (179 امتیاز)

در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت  آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇

فلایویل موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق  و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی می‌باشند.

درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبین‌های موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبین‌های برق و روشنایی هستند .

تصویر مجموعه بوبین های موتور سیکلت ، موتور سل، شارژر موتورسیکلت

بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.

بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.

زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.

مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):

۱بوبین جرقه

۲بوبین های شارژ و روشنایی

اجزای بوبین موتورسیکلت ، موتور سل
مدار شارژ موتورسیکلت

بوبین جرقه:

کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.

بوبین های شارژ و روشنایی:

کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد

بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.

     
   

بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه  بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.

اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟

بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :

۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.

این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.

۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :

این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعه‌ای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد می‌شود .

مدار شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)

الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)

برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.

حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.

ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)

میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر می‌شود.

میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.

اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.

پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری می‌کند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.

محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟

محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده می‌شود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر می‌شود.

چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث می‌شود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث می‌شود که شارژر زودتر خنک شود.

روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.

عکس رگلاتور شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:

سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگ‌های زیر هستند:

۱- زرد

۲- صورتی (سفید)

۳- سبز

۴- قرمز

سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.

سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر  و سیم‌های قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.

سیم های بوبین موتورسیکلت هندا و سی جی مدار شارژ موتورسیکلت

سیم زرد:

سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته  یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.

سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپه‌ی سمت راست به کلید چراغ های جلو  متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.

سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:

سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :

1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی می‌رود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ می‌باشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.

۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.

سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):

سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:

یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ می‌کند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل می‌گردد.

سیمکشی کامل موتورسیکلت،عکس سیم کشی موتورسیکلت مدار شارژ موتورسیکلت
سیم کشی کامل موتورسیکلت

خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.

رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)

رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125

سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.

سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .

سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.

سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار می‌گیرد.

سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما  سمت راست را به هم وصل می‌کند.

سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>>  کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل می‌کند.

سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست.

این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلت‌ها به همین صورت است.


نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت

جدول رنگ بندی سیم‌کشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)

رنگ سیمکاربرد
سیم زرد رنگبوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر
سیم سفید یا صورتی رنگ بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی)
سیم سبز رنگقطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست) 
سیم قرمز رنگقطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر
سیم مشکی رنگسوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و …
سیم سبز خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم آبی خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ)بین ترانزیستور و کوئل
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ)بین سوئیچ و ترانزیستور
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ)بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده)
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ)بین بوبین جرقه و ترانزیستور
سیم سبز کم رنگشاسی بوق و خود بوق
سیم سبز زرد (دو رنگ)شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز
سیم آبی کم رنگ  کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم نارنجی کم رنگکلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم آبی پر رنگکلید چراغ جلو و نور بالا
سیم سفید رنگ کلید چراغ جلو و نور پایین
سیم قهوه ای رنگ  کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر
جدول رنگبندی سیم کشی موتورسیکلت (برق موتورسیکلت)

قیمت‌های بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت

قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1)قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2)
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3)شارژر موتور سیکلت (1)
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2)انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2)
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1)
انواع کوئل موتور سیکلت (2)کوئل موتورسیکلت (3)
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار )بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی)
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی )بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک)
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر)هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار)
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک)بوبین کشویی پایه دار موتور هندا
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هنداهشت بوبین موتور سیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدوشارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم)شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم)
جدول قیمت انواع بوبین و شارژر موتورسیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی)سوکت شارژر موتورسیکلت
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور)اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت
درب صفحه برق موتورسیکلتآچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کارهآچار فولی کش موتور
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2)سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر)
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی)سیم کشی کامل موتور 125 سی‌سی (استارتی)
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش)سیم‌کشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی)
چراغ جلو کامل موتور هندا 125کوئل موتورسیکلت
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هنداکوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1)ترانزیستور موتور سیکلت (2)
ترانزیستور موتورسیکلت (3)*
جدول قیمت انواع شارژر و ترانزیستور موتورسیکلت

خرید شارژر موتورسیکلت:

شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب می‌کند یا اصطلاحا باتری باد می‌کند و می‌ترکد.

شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور می‌گردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.

پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.

برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت می‌توانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.

اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.

برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟

برق بوبین موتورسیکلت
برق بوبین به چند قسمت تبدیل می‌شود؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده می‌شود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.

توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟

شارژر موتور سیکلت هوندا 125 می‌تواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین می‌تواند برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.

همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، می‌توان به سرعت‌تر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعمل‌های تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید

بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.

در  این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید  تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه می‌کنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.

سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده می‌توانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)

چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )

415 thoughts on “بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

  1. حسین says:

    سلام استاد من وسایل پر مصرفی روی موتورم دارم البته استارت هم ندارم و موتور کاربرات و یه هوندا 125 و به خاطر اینکه مصرف زیادی دارمو باتری های 3 تا 4 آمپرجوابگو نیازم نبودن اومدم یه باتری 9 آمپر انداختم روش که البته مجبور شدم هواکش رو دربیارم و کارای دیگه ای روی کاربرات بکنم ولی به هرصورت گزاشتمش روش و یه فیوز هم گزاشتم و داره به خوبی کار میکنه اما احساس میکنم روند شارژش کم و خودم سیم کشی بلدم و فقط واسه شارژ سیم قرمز شارژر 4 سیم بهش وصل و میخوام چراغ جلو رو هم به خاطر اینکه هدلایت بندازم رو باتری ولی از طرفی میخوام سیم زرد شارژر رو هم بندازم روی سیم قرمز تا باتری فقط از طریق سیم قرمز شارژ نشه و عملا حرکت دوفاز و یه نول بزنم روش، به نظر شما با یکی کردن این دوتا سیم مشکلی پیش نمیاد؟! روند شارژ باتری چی قویتر میشه؟

    • موتورسل says:

      سلام این کار باعث خراب شدن باتری و شارژر به مرور زمان میشه
      فکر کنم این کار باعث درست کار نکردن ال ای دی ها و حتی سوختن اونا هم بشه

    • خسروی says:

      درود این کار رو انجام ندید چون دو فاز نمیشه و برق سیم زرد رنگ ac هست و برق باتری dc هست و عملا شارژ که انجام نمیدید بلکه منجر به مختل شدن و داغون شدن بوبین های روشنایی میشید و باتری هم کاملا داغون میشه و کار شارژر تبدیل برق acبه dc هست و برق dc که عملا نا متناوب هست برای باتری و چراغ ها استفاده میشه، و برق ac که متناوب هست در موتور اونم میشه برای چراغ جلو استفاده کرد اما خطر سوختن زیاد و بهترین راه حل مراجعه به یه طراح مدار هست که به ایشون درخواست بدید و بگید که براتون یه مدار طراحی کنن که برق 12 ولت ac رو به 12 ولت dc تبدیل کنه و توان آمپر خروجی هم بین 5 تا 15 آمپر متغیر باشه و بشه به جای شارژر روی موتور انداخت، این کار شاید من در آوردی باشه و یکم هزینش بیشتر از خرید مستقیم شارژر موتور باشه اما از لحاظ علمی و عملی کاملا شدنی هست

  2. حسینی says:

    سلام اوستا..اگرمن یک لامپ جداازچراغ جلوموتور.که بکشم که دیگه این لامپ میخوام روی بوبین باشه.برای صرفه جویی شازژباطری.بنظرشما.بهترنیست..ازکدوم سیمابایدبرق گرفت….بعدیک سوال هم داشتم خدمتت.ایامیشه شارژکن 5 سیم را4سیم کنم.نظرشما4 بهتریا5سیم..میگن 5سیم باطرین خراب میکنه ایاراسته..ممنوع میشم ازهمکاریشما..

    • موتورسل says:

      برای انداختن لامپ روی بوبین کافیه از سیم زرد رنگ برق بگیری و اتصال به بدنه که میشه سیم سبز رنگ
      __
      در مورد اینکه کدوم شارژر بهتر هست تا حالا تست مقایسه ای انجام ندادم دوستانی که تجربه دارن ممنون میشم تجربیاتشون رو بیان کنن

  3. مهدی says:

    باسلام و ادب میشه لطف کنید بگید سیم صورتی پر رنگ سمت راست جای نور بالا و پایین باید به کجا وصل بشه و اینکه از بوبین موتورم دو دسته سیم خارج شده و از سیم‌های که در بالا اشاره فرمودید در یک دسته سیم هستند ولی سبز خط قرمز نداره و کلٱ 5 رشته داره ودر دسته سیم دیگه که متشکل از سبز،سیاه،سفید،زرد،قهوه ای، آبی مال چیه وبه کجا وصل میشه ممنون و سپاس فراوان

    • موتورسل says:

      سلام
      سیم سیم سبز خط قرمز (دو رنگ) بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر قرار داره یعنی همون خلاصی دنده هست و ممکنه در موتورهای مختلف رنگش متفاوت باشه
      اگه چند سیم وجود داره احتمالا موتور شما دنده شمار داره و تمام این سیم ها به led یا صفحه نمایشگر دنده شماری که در کیلومتر قرار داره وصل میشه و هر سیم نشان دهنده هر کدام از دنده هاست

    • حسین says:

      این سیم صورتی که اشاره کردین توی همه موتور ها وجود نداره.فقط هوندا سی دی ای اینو داره.زمانی که چراغ جلو خاموش میشه این دارای برق میشه و باتری رو شارژ میکنه.خلاصه بچه های ژاپن اینو طراحی کردن که در طول روز که چراغ جلو خاموش هست برق چراغ باتری رو شارژ کنه و یجور کمک به شارژر باتری که سریعتر باتری پر بشه.این آیتم فقط و فقط روی سی دی ای هست.احتمالا دسته چراغ موتور شما ژاپنی اصل باشه

  4. حسینی says:

    سلام استاجان.اوسامن بوبینهای روشنایی برق بالانمیارن.فکرکنم مال روشنایی سوختن ولی برق شمع میاد.حالاراهی هست که من برباطری راازان برق بگرم .پول ندارم بوبین بخرتوخداراهی بم گو..ممنوع

    • موتورسل says:

      سلام
      تا جایی که من اطلاع دارم نمیشه این کار رو انجام داد جون سیستم برق جرقه زنی کلا با برق روشنایی فرق داره و بوبین جرقه زنی ولتاژ بالایی تولید میکنه و روی تایم مشخص این ولتاژ رو تولید میکنه پس نمیشه از آن برای برق روشنایی استفاده کرد
      موارد زیر رو هم چک کنید ممکنه مشکلتون رفع بشه:
      1-احتمال داره لحیم های بوبین های روشنایی ذوب شده و اتصال بخوبی برقرار نیست. میتونی دوباره او نا رو لحیم کنی ولی ذوب شدن لحیم ها هم دلایل مختلفی میتونه داشته باشه مانند ضعیف بودن اتصال به بدنه موتور یا بودن رنگ در محل اتصال شارژر به بدنه و یا حتی شل بودن پیچی که اونو به بدنه محکم میکنه (و همچنین محل اتصال کوئل این موارد باید چک گردد- سوکت سیم سبز رنگ محل کوئل سالم باشد و اتصال بخوبی برقرار باشد)

      2-ایا شما از خرابی بوبین مطمئن هستید؟ ممکنه شارژر خراب باشه در این صورت برق بوبین جرقه برقرار هست و فقط برق روشنایی قطع میشه
      برای چک کردن بوبین جرقه سیم های زرد و صورتی را تک به تک نزدیک سیم سبز رنگ بردید و هنگام هندل زدن جرقه نزد؟ اگه جرقه نزنه احتمال داره بوبین خراب شده

  5. جلال says:

    سلام ،خسته نباشی ،دمتون گرم ،خیلی قشنگ توضیح دادید ،اینجوری خوبه نه مثل بقیه که اصلا نمیفهمیم چی میگن فقط اعصاب ادم خورد میشه ،واقعا حال کردم ،موفق باشید

  6. مجید says:

    سلام ، اولا ممنون از وقتی که میزارید
    من موتور طرح ویو دارم میخواستم ببینم نداشتن باطری تاثیری در سوختن لامپ ها در دور موتور بالا داره، اگه جوابتون مثبته میخواستم ببینم میتونم از جایگزین باطری استفاده کنم ، اگه راهنماییم کنید ممنونتون میشم ، با تشکر

    • موتورسل says:

      سلام ممنونم
      احتمال داره شارژر موتورتون خراب هست که لامپ ها میسوزه اولین چیزی که به ذهن میاد اینه
      نداشتن باتری تاثیری انچنانی در سوختن لامپ نداره
      جایگزین باتری پیشنهاد نمیشه ممکنه تاثیر منفی رو شارژر و بقیه قطعات بذاره چون این جایگزین هایی که تو بازار هست هیچ مدار محافظی جهت حفاظت از قطعات برقی نداره و ممکنه اسیب زیادی به قطعات بزنه

      • مجید says:

        سلام ، آیا میشه شارژر رو بدون باطری تست کرد ، اگه لطف کنید نحوه ی تست شارژر بدون باطری رو توضیح بدید، ممنون میشم

        • موتورسل says:

          تنها تستی که میشه انجام داد اینه که ولتاژ بیش از 15 ولت بالا نره اگه بالای 15 ولت بره باعث سوختن قطعات الکتریکی میشه و در این حالت شارژر خراب هست چون بدون باتری ولتاژ عادی کمتر از 12 ولت هست مثلا ممکنه 6 یا 8 -9 ولت نشون بده و نمیشه دقیق تشخیص داد که شارژر خراب هست یا سالم

      • مجید says:

        ضمنا اولین باری که دور موتور بالا رفت کیلومتر اتصالی کرد وخازنش ترکید و برد‌کیلومتر رو آب کرد

          • مرتضی چاوشی says:

            سلام موتورسل از این که نیاز مندان به تعمیر موتورشون کمک می‌کنید تشکر وتغدیر میکنم امید است روز بروز در کیفیت کارتون موفق باشید چاوشی هستم مرتضی

      • مجید says:

        الانم به محض روشن کردن چراغها از قسمت کیلومتر دود بلند میشه و لامپ های چراغ جلو و عقب و راهنماها شروع به سوختن میکنه

        • موتورسل says:

          طبق آموزش اخر همین مقاله که جدید گذاشتیم مدار شارژ رو تست کنید دیگه چیزی رو روشن مکنید که همه قطعات میسوزن

  7. خسروی says:

    سلام خسته نباشیدمچکرم که از وقتتون برای پاسخ به سوالات مردم استفاده می‌کنید بنده طراح مدار های الکتریکی هستم و کارم طراحی و اجرا مدار های برق قدرت (ساختمان) و الکترونیک و همچنین برق اتاق کنترل هستم و به تازگی موتور دست دومی خریدم به خاطر کارای کشاورزیم(یه هوندا معمولی) و عیب و نقص زیادی در مدار برقش داشت که تا حدی برطرفش کردم و الان اومدم یه باتری خریدم(لازم به ذکره تاریخ و اصالت باتری به خوبی چک شد و 9 آمپر قدرت داره) و روی موتور خریدم و به خاطر تمایلات و غیره یه هدلایت هم روش انداختم اما کلا این باتری بعد 1 روز بسیار ضعیف شد و هر باتری حتی باتری 3.5 آمپر که قدرت کمتری برای شارژ میخواد هم بعد 1 روز ضعیف شد و از اونجایی که خودم از مدار های برق سر در میاوردم با برسی کردن مدار موتور فهمیدم برق باتری از شارژر نشأت میگره (شارژر موتور بنده یه شارژر 4 سیم بدون ولوم هست) و با مولتی متر چک کردم ولتاژش رو و درحالت سلو(بدون گاز و روشن) ولتاژش روی 3.9 ولت بود و وقتی گاز میدادم تا 12 هم میومد اما با گاز بسیار بسیار زیاد و با گاز معمولی تا 7 ولت هم به زور میاد

    و طبق این مسائله دو سوال بنده حقیر از شما دارم و ممنون میشم پاسخ بدید

    1-شارژر موتور سیکلت درحالت عادی(سِلو) چه ولتاژی رو باید نشون بده؟

    2 از اونجا که من وسایل پر مصرف ميندازم بهتر نیست شارژر موتور رو 5 سیم کنم؟؟ و سوالی که اینجا پیش میاد همون طور که میدونید در شارژر های 5 سیم 2 ورودط هست و 3 خروجی که از این 3 خروجی 1 خروجی منفی هست و دو خروجی منفی حالا سؤال پیش میاد که این دو خروجی هردو dc هستن؟! یا یکی ac هست و دیگری جریان dc، چون اگر هردو dc باشن خیلی خوب میشه و میشه عملا دو فاز(مثبت) به باتری وصل کرد و جریان به سرعت بالاتر و بهتری انتقال پیدا میکنه

    و اینم بگم دستگاه برقم نیم سوز بود و عوضش کردم و یه 8 بوبین انداختم از شرکت میهن یدک گرمسار نظرتون راجب به این دستگاه برق چیه؟! خوبه یا بد؟

    • موتورسل says:

      سلام
      1-ولتاژ خروجی شارژر زمانی که باتری سالم و در مدار قرار داره باید بین 12 تا 13 ولت خروجی بده و با گاز دادن این ولتاژ نزدیک 14 ولت میره و همچنین نباید بیشتر از 15.5 ولت بالا بره اگه این شرایط برقرار نیست احتمالا شارژر و در مرحله بعد بوبین مشکل داره

      2- در شارژهای 5 سیم فقط یک سیم مشکی اضافه وجود داره که به مشکی سوییچ وصل میشه و تفاوت انچنانی با شارژر 4 سیم نداره (از لحاظ قدرتی تست نکردم)
      خروجی dc هم که فقط قرمز هست که به باتری میره
      اگه ولتاژ در حالت سلو وقتی باتری متصل هست کمتر از 12 ولت نشون میده مشکلی در مدار وجود داره (یا شارژر خراب هست یا سیمکشی اتصالی داره
      یا سیم های بوبین مشکل داره)
      تست هر کدوم رو توی مقاله بعدی قرار دادم که لینکش اخر همین مقاله میذارم.

  8. ویشتاسب says:

    سلام و خدا قوت،،واقعا دمتون گرم خدا واست بسازه،،واقعا کلاس اموزشی شما برای حقیر کار کشا واموزنده بود،،از خدا واسه همه دست اندرکارهاتون ارزوی بهترین ها رو دارم ،که گیر این همه را با توضیح منطقی واصولی رفع میکنید،،سپاسگزارم ویشتاسب،

  9. حسینی says:

    سلام استاجان..من باطری اتمی نوگرفتم تقزیبان.یکماهست.حالا روی موتورخالی شددراوردم شارژکاملش کردم به محض اینکه زدم روی موتورتخلیه شدرفت روی صفر.نمیدونم مشکل چیه.ایاممکن خراب شدن باطری هست.لطفی بکن علتش بم بگو.ممنون ازشما.بزرگوار.

  10. حسینی says:

    سلام استاجان.من میخوام فلکه برق موتورسیکلت رادربیارم سه روزکه هرکاری می کنم حتااخرش باجوشکاری هم درنیامد.بنظرت مشکل ازکجا.ایاپیچی درپشنش نیست..موتورهم 150شکاری.ممنوع کمکم کن

    • موتور‌سل says:

      سلام برای بیرون اوردن فلکه برق از اچار مخصوص یا همان پولی کش استفاده کنی بدون ابزار سخت بیرون میاد و حتی باعث کج شدن میلنگ میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *