در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکههای اجتماعی وجود دارد.
✔ برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇
برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی میباشند.
درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبینهای موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبینهای برق و روشنایی هستند .
بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.
بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.
فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.
زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.
مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):
۱– بوبین جرقه
۲– بوبین های شارژ و روشنایی
بوبین جرقه:
کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.
بوبین های شارژ و روشنایی:
کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد
بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.
بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.
اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟
بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :
۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.
این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.
۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :
این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعهای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد میشود .
وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)
الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)
برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.
حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.
ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)
میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر میشود.
میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.
اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.
پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری میکند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.
محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟
محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده میشود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر میشود.
چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث میشود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث میشود که شارژر زودتر خنک شود.
روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.
بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:
سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگهای زیر هستند:
۱- زرد
۲- صورتی (سفید)
۳- سبز
۴- قرمز
سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.
سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر و سیمهای قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.
سیم زرد:
سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.
سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپهی سمت راست به کلید چراغ های جلو متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.
سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:
سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :
1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی میرود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ میباشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.
۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.
سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):
سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:
یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ میکند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل میگردد.
خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.
رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)
رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125
سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.
سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .
سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.
سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.
سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.
سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار میگیرد.
سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبینهای شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل میکند.
سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل میکند.
سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل میکند.
سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت راست را به هم وصل میکند.
سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل میکند.
سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل میکند.
سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل میکند.
سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل میکند.
سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کنندههاست.
این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلتها به همین صورت است.
نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت
جدول رنگ بندی سیمکشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)
رنگ سیم | کاربرد |
سیم زرد رنگ | بوبینهای شارژ و چراغ های جلو و شارژر |
سیم سفید یا صورتی رنگ | بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی) |
سیم سبز رنگ | قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کنندههاست) |
سیم قرمز رنگ | قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر |
سیم مشکی رنگ | سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … |
سیم سبز خط سفید (دو رنگ) | بین پی کاب و ترانزیستور |
سیم آبی خط سفید (دو رنگ) | بین پی کاب و ترانزیستور |
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ) | بین ترانزیستور و کوئل |
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ) | بین سوئیچ و ترانزیستور |
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ) | بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده) |
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ) | بین بوبین جرقه و ترانزیستور |
سیم سبز کم رنگ | شاسی بوق و خود بوق |
سیم سبز زرد (دو رنگ) | شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز |
سیم آبی کم رنگ | کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ |
سیم نارنجی کم رنگ | کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ |
سیم آبی پر رنگ | کلید چراغ جلو و نور بالا |
سیم سفید رنگ | کلید چراغ جلو و نور پایین |
سیم قهوه ای رنگ | کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر |
قیمتهای بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1) | قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2) |
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3) | شارژر موتور سیکلت (1) |
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2) | انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2) |
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) | انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1) |
انواع کوئل موتور سیکلت (2) | کوئل موتورسیکلت (3) |
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار ) | بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی) |
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی ) | بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک) |
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر) | هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار) |
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک) | بوبین کشویی پایه دار موتور هندا |
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هندا | هشت بوبین موتور سیکلت |
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدو | شارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی |
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم) | شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم) |
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی) | سوکت شارژر موتورسیکلت |
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور) | اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت |
درب صفحه برق موتورسیکلت | آچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت |
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کاره | آچار فولی کش موتور |
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2) | سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر) |
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی) | سیم کشی کامل موتور 125 سیسی (استارتی) |
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش) | سیمکشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی) |
چراغ جلو کامل موتور هندا 125 | کوئل موتورسیکلت |
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هندا | کوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو |
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1) | ترانزیستور موتور سیکلت (2) |
ترانزیستور موتورسیکلت (3) | * |
خرید شارژر موتورسیکلت:
شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب میکند یا اصطلاحا باتری باد میکند و میترکد.
شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور میگردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.
پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.
برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت میتوانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.
اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.
برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟
ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟
ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده میشود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.
توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟
شارژر موتور سیکلت هوندا 125 میتواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین میتواند برای شارژ دستگاههای الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.
همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، میتوان به سرعتتر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.
جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟
جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار میگیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعملهای تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید
بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.
در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه میکنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.
سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده میتوانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)
چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )
سلام استان جان.من هنوزماندم توی مداراستارت.موتور.نمیدونم این رلهای 5پایه شماردارن کدوم شمارمال کجاس.شمابزرگی بکن بگو.چه شماری براکجاهه..ممنون میشم ازتو
سلام مگه از چه رله ای استفاده میکنی؟
باید از رله مخصوص استارت موتور استفاده کنی چون استارت زیاد آمپر میکشه رله های معمولی زیاد دوام نمیاره
رله های استارت موتورهای معمولی 4 سیم بیشتر ندارن مگه اینکه موتور مدل خاصی باشه
سلام؛
پایه شماره 30 برق باطری یابرق وردی
پایه شماره86 پایه تحریک بوبین خوده رله یعنی همون سیمی ک ازشاسی استارت میره به رله
پایه شماره 85 سیم منفی یااتصال بدنه
پایه شماره 87 سیمی که وصل میشه به خوده استارت
متشکریم از توضیحاتتون
سلام من شارژر موتورم ۴ سیم هست سیم کشی جدید گرفتم براش ورودی سیم های متصل به شارژر ۵ سیم هست چهار سیم که رنگی به هم رو زدم یه سیم سیاه مونده اتصال بده به چه رنگب
سلام من تا حالا تجربه عملی چنین تبدیلی رو نداشتم ولی توی سیمکشی سیم مشکی(تک رنگ) با سیم قرمز ولتاژ یکسانی دارن (مسئولیت استفاده به عهده خودتون هست) بهتره از سیمکشی مخصوص خود شارژر یا شارژری که به سیمکشی بخوره استفاده کنی
سلام رله مشکیا5پایه دارن.موتورهم شکاری 150هست.ازسمهایی که میرن برای کلیداستارت نمیدونم ازکدوم پایه میر.ممتوعاگه بمت بگی
متاسفانه من با این رله ها کار نکردم ولی دو پایه از سمتی که سه پایه داره رو اگه به برق 12 ولت باتری وصل کنی یه صدایی تق مانند میده همین دو پایه فکر کنم باید به کلید استارت وصل بشه – و سمتی که دو پایه هست یکی به باتری و طرف دیگه به استارت وصل میشه (ولی برای اطمینان بیشتر بهتره یه جستجویی درباره نحوه اتصال و کارکرد رله 5 پایه بکنی)
دقت کن که رله حتما 12 ولت باشه وگرنه اگه بیشتر باشه کار نمیکنه و سعی کن از رله با امپر بالا استفاده کنی وگرنه ممکنه رله بسوزه یا بهم جوش بخوره و استارت یکسره بشه چون استارت امپر بالایی میکشه
همانطور که قبلا گفتم این رله ها آمپرشون پایین هست ممکنه زود خراب بشه و یا به استارت صدمه بزنه (پیشنهاد نمیکنم استفاده کنی – ممکنه جواب بده ولی به ریسکش نمیارزه )
با سلام.موتور بنلی 150انژکتور دارم زمانی که سیم 3تایی بوبین برق به شارژر نصب هست هست موتور تو دور پایین خاموش میشه ولی وقتی که اون سیم 3تایی بوبین رو از سوکت شارژ جدا میکنم موتور درست کار میکنه وبوبین و شارژر رو عوض کردم و نو انداختم باز همون ایراد داره و یه چیز دیگه زمانی که سیم بوبین به شارژر نصب باشه گاز بیشتر بدم خاموش نمیشه و باطری رو هم درست شارژ میکنه فقط گاز رو ول میکنم خاموش میشه انگار بوبین برق موتور رو نگه میداره .ممنونم جواب بدید
سلام فکر نکنم مشکل برقی باشه ممکنه خطا در ECU (کامپیوتر) باشه که تا دستگاه نزنی مشخص نمیشه ممکنه یکی از سنسورها مشکل داشته باشه یا سوزن انژکتور کثیف باشه
اول سیستم سوخت رسانی رو چک کنید این که سوکت بوبین رو جدا میکنی مطمئن هستی که سوکت بوبین هست؟
متاسفانه من تجربه زیادی درمورد سیستم انژکتوری ندارم دوستانی که تجربه چنین مواردی رو دارند ممنون میشم تجربیات خودشون را بنویسند. تا افرادی که با چنین مشکلی روبرو میشن از تجربه ارزشمند شما استفاده کنند.
سلام .
موتور سیکلت 125 سیسی استارتی 5 دنده دارم برند پرند مدل 93
دست دوم خریدم
فروشنده گفت باتریشو دزدیده بودن و وقتی دزد رو گرفتن 2 تا باتری اورد که هیچ کدوم کار نکرد
یه روز چراغ جلوی موتورو باز کردم سیمهای قرمز و مشکی سوییچ قطع بود
سیم زرد قلوه به سیم قرمزی که از شارژر میاد و یه سیم مشکی دیگه وصل بود ( سیم مشکی دقیق نمیدونم ماله چی بود ولی اگر ماله شارژر بوده باشه هم سر مشکی سیم که به شارژر میخوره قطع بوده ، شارژر مشکیش وصل نبود )
اتصال سیم زرد قلوه رو از سیم مشکی قطع کردم و فقط شد زرد به قرمز شارژر ، چراغ روشن شد هم جلو هم عقب نور بالا که زدم چراغ روشن نشد و برگردوندم به نور پایین باز هم چراغ جلو خاموش بود . بعد 10 ثانیه چراغ هشدار عقب هم خاموش شد.
تقریبن همه سیستم برق رو با مالتی متر چک کردم ، رو حالت بازر نور بالا که میزارم اتصال زرد و سیم نور بالا بوق نمیزنه و یه عددی رو نشون میده!
موتور رو روشن میکنم دو سر باتری رو اندازه میگیرم ولتاژ 18 میشه
شارژر رو عوض کردم بازم ولتاژ 18 هستش
ممنون میشم بگین مشکل از کجاست و چطور باید حل بشه
سلام معلومه سیمکشی دستکاری شده و مشخص نیست دقیقا چه سیم هایی دستکاری شده احتمالا طرف خواسته خودش یه جوری سیمکشی رو سرهم کنه
به نظرم جایی از سیمکشی برق بوبین رو مستقیم به برق اصلی سیمکشی وصل کرده یا اتصالی پیدا کرده که ولتاژ بالا خروجی میده
عیبش با برسی برق از بوبین تا شارژر ممکنه بتونی پیدا کنی
اگه سیمکشی زیاد دستکاری شده و چسبکاری و بریدگی زیاد داره بهتره اونو تعویض کنی البته ممکنه شارژر دوباره خراب شده باشه
تمام اینهایی که گفتم فقط یک احتمال هست ممکنه عوامل دیگه ای هم دخیل باشه
شاژر نو خریدم ، تا وصل کردم و موتور رو روشن کردم 18 ولت بود ، یعنی بازم شارژر خراب شده ؟ ولتاژ بالا رو تحمل نمیکنه ؟
اگه از سیم کشی مطمئنی که اتصالی نداره طبق اون چیزایی که قبلا گفتم به احتمال زیاد بوبین خراب شده و نیاز به تعویض داره و شارژر هم دوباره خراب شده چون ولتاژو امپر زیادی بهش وارد شده
سیم کشی رو تقریبن چک کردم مشکلی نداشت
برق بوبین رو چطور چک کنم
اگه بوبین برق زیاد میده ، میشه مقاومت بذارم بین بوبین و شارژر تا کمش کنه ؟
چراغ چرا روشن نمیشه ؟ ولتاژ بالا مگه نباید روشنش کنه بعد بسوزونتش؟فیوز نداره موتورم
چراغا سالمن
بوبین رو تست مقاومت میتونی بزنی و همچنین به صورت ظاهری هم چک کن اگه زیادی سیم پیچ های بوبین سیاه شده احتمال داره روکش اونها اب شده و این ممکنه ولتاژ و امپر زیادی به شارژر بفرسته که خارج از تحمل شارژر هست و باعث خراب شدن شارژر میشه
اینکه بشه ولتاژ بوبین رو اندازه گرفت چون به صورت ac هست و همچنین با دور موتور ولتاژ زیاد میشه روش دقیقی نیست و جایی هم عدد دقیقی برای آن ثبت نشده و میتونه ولتازی بین 20 ولت تا 80 ولت متناوب بده
فعلا دنبال روشی هستم که بشه خرابی بوبین رو به بهترین روش برسی کرد که در اینده بصورت مقاله داخل همین سایت منتشر بشه
در حال حاضر روش تشخیص خرابی بوبین به وسیله استفاده از بوبین تست روش مناسب تری هست در کل شما اگه بوبین و شارژر رو تعویض کنی و سیمکشی موتور سالم باشه برق موتور مثل روز اول کار میکنه چون سیستم برق موتور کلا همین چند قطعه هست.
البته گاهی اوقات خوب متصل نبودن سیم های اتصال به بدنه به موتور باعث ضعیف شدن و سوختن بوبین و شارژر میشه (مثل اتصال همین شارژر با پیچ به تنه یا اتصال سیم سبز رنگ جاهایی که به بدنه پیچ میشه) ممکنه محل این اتصال ها رنگ یا زنگ زدکی وجود داشته باشه که باید تمیزش کرد که دفعه بعد این قطعات خراب نشه
___
نکته مهم هم اینه که تا شارژر به بدنه پپیچ نشه ممکنه کار نکنه شاید دلیل اینکه چراغ ها روشن نمیشه اینه
شاید کلید چراغها خرابه بازر مولتی متر باید بوق بزنه (زرد یا مشکی قلوه به ابی و سفید باید راه بده هنگام روشن شدن کلید چراغ)
اینکه مقاومت بذاری نمیدونم و تست نکردم ولی مقاومت وات بالا باید باشه و ممکنه زود مقاومت بسوزه و جواب نده چون ولتاژ خیلی بالا میره(البته کار شارژر همینه که ولتاژ و جریان رو کاهش بده و کنترل کنه)
دو سر سیم باتری ببین چراغت روشن میشه با نه؟
اگه روشن میشه مشکل از سیم کشی یا کلید هست
باتری تو حالتی که شارژرو بهش وصل میکنم و تو مداره و موتور روشنه 18 ولته
وقتی باتری رو از مدار خارج میکنم 9 ولته
سر باتری باد کرده
چراغ راهنما رو باز کردم از مثبت باتری به نقطه ته چراغ زدم و بدنه چراغ رو به منفی باتری ، روشن نشد
بر عکس هم زدم روشن نشد
سر اون 3 ولت اختلافه ؟
البته تعمیرگاه برده بودم از شارژر همین تستو گرفت چراغی که وصل کرد با یه گاز سوخت
اگه باتری باد کرده باتری خرابه و باید باتری رو باز کنی وگرنه ممکنه به بقیه قطعات آسیب بزنه
ولتاژ شارژر رو بعد از باز کردن باتری اندازه بگیر ممکنه ولتاژ بالایی تری داشته باشه
البته مولتی متر باید روی ولتاژ DC بذاری اگه ولتاژ بالا و پایین میشد احتمال زیاد شارژر خرابه
اگه از شارژر نو استفاده کردی و دوباره اینجوری شده مشکل از بوبینه که میزنه و شارژر رو میسوزونه
البته زمانی میشه مطمئن بود که جایی دیگه مانند سیمکشی عیبی نداشته باشه
یه جا خوندم که بوبین اگه سیمش داخل زرد و صورتی اتصال کنه دو سر برونی نه ، دو سر داخلی یعنی انتهایی ولتاژ 35 میشه ، درسته؟ ولی این 18 هستش! حالا میشه بوبین رو باز کرد و اتصال رو برطرف کرد ؟ یا نه باید کامل عوض شه
هزینش زیاده ، راهی برا تعمیرش هست ؟
من ندیدم جایی بوبین رو تعمیر کنن نهایتش اگه لحیم ها باز شده باشه دوباره لحیم کنن
اینکه سیمپیچ رو تعمیر یا عوض کنن ندیدم
فکر نکنم براشون صرف داشته باشه بخوان تعمیر کنن برا چیزهایی که کمیابه و گرونه تعمیرات بصرفه هست البته این هم علم خاص خودشو میخواد چه نوع سیمی و چند دور بپیچه که اینقدر ولتاژ خروجی بده
اینو که اتصال بین سیم ها زرد و صورتی ولتاژ چقد میشه نمیدونم تجربه ای نداشتم ولی این ولتاژ متغیر هست و تنها فقط ولتاژ نیست آمپراژ هم هست
سلام خسته نباشی.میگم وقتی شارژباطرتمام میشه چراغ جلوموتورخاموش میشه چجوری بندازمروبرق بوبین..سپاس از…..
سلام .چجوری نورچراغ جلورابه روی بوبین بندازم…..
سلام کافیه سیم مشکی رنگی(یا زرد رنگ) که رفته داخل قلوه ای که کلید چراغ ها روی اون قرار داره رو از مشکی جدا کنی(الان احتمالا به مشکی وصل هست) و این سیم رو به سیم زرد رنگ دسته سیم داخل کله چراغ وصل کنی
نکته مهمش اینه که حتما باید از سیم مشکی جدا کنی که به باتری و بقیه لوازم برقی 12 ولت dc صدمه نزنه
نکته 2 : اگه لامپ ال ای دی داری اینکار رو انجام نده وگرنه باعث سوختنش میشه
با سلام و احترام.
ممنون میشم راهنماییم کنین.یه تریل گلد 200دارم ک با با دنده جا زدن موتور خاموش میشه بدون دک خوردن ،انگار برق موتور قطع میشه،توی حالت خاموش هم اگه دنده جا باشه موتور استارت نمیخوره تا وقتی که خلاص بشه
سلام تشخیص اینکه مشکل از کجاست باید چک بشه
اگه فکر میکنی برق قطع میشه موتور رو توی دنده بنداز و شمع رو باز کن و سرشمع رو جا بزن
و قسمت فلزی و آچار خور شمع رو به بدنه سیلندر متصل کن ( حواست باشه با دست شمع رو نگیری که خطر برق گرفتگی وجود داره)
حالا سوییچ رو باز کن و هندل بزن اگه شمع جرقه زد برقی ساالمه(البته یکبار در حالت دنده و یکبار در حالت خلاص تست کن البته کیفیت جرقه هم مهمه که قوی و سفید رنگ باشه) اگه درحالت دنده جرقه نزد باید به دنبال رفع مشکل در سیستم جرقه زنی باشی
و ممکنه سنسور یا حسگری وجود داشته باشه
ولی بیشتر این مشکل از قسمت سیستم سوخت رسانی هست که اگر موتورت کاربراتوری هست ممکنه باید مرحله به مرحله از شیر بنزین ، سیفون،هواکش، خود کاربراتور باید چک بشه
اگه موتور انژکتوری هست که بهتره به تعمیرکاری که لوازمش رو داره مراجعه کنی
توی دنده ک میزنم با استارت زدن برق سر شمع نمیاد ولی توی خلاصی میاد وراحت روشن میشه.کاربراتور رو کامل شستم
احتمال داره یک سنسوری وجود داره که اون خراب شده یا از تنظیم خارج شده که وقتی موتور رو توی دنده میزنی برق قطع میشه باید اون رو پیدا کنی (باید ببینی برق تا کجا میاد درحالت دنده)
معمولا این سنسورها متصل به کلاچ هست
بعد شما نگفتی که ایا موتور توی حالتی که توی دنده بود استارتش کار میکنه یا خیر؟(یعنی استارت صدا میده و جرقه نمیزنه و یا …) ایا با هندل هم تست کردی؟
یکبار تمام سیم های سوییچ رو کامل از سیمکشی جدا کن و موتور رو با هندل روشن کن اگه موتور رو تو دنده زدی و خاموش نشد ممکنه از خرابی یک سنسور باشه (البته روش کاملا صحیحی نیست)
.
احتمال بعدی اینه که برق تولیدی توسط بوبین به اندازه کافی قوی نیست یا ترانزیستور ضعیف شده که هنگام درگیر شدن چرخ دنده ها از طریق کلاچ با میلنگ موتور خاموش میشه و اینقدر قوی نیست که موتور کار کنه البته باید چک کنی که سیستم کلاچ هم سالم هست (آیا وقی موتور رو توی دنده میزنی اگه کلاچ رو بگیری موتور رو هل بدی موتور حرکت میکنه ؟) ممکنه کلاچ رگلاژ نباشه
باید همه اینها رو تست کنی
متاسفانه تا حالا من تجربه برسی این مدل موتور رو نداشتم دوستانی که تجربه دارن و این مطلب رو میخونن ممنون میشیم راهنمایی کنید.
یکم پیچیدس ،خودم تا حدی فنی ام ولی
اینو نمیفهمم.
یه سنسور زیر دسته کلاچ بود ک قطع بود وصلش کردم یه برق ضعیف از سر دیود ک وصله ب سنسور دنده میفرسته واسه اتومات استارت .الان وصله توی حالت دنده هم استارت میخوره اما ضعیفتر از خلاصی.برق سر کویل به سر شمع نمیرسه توی حالت دنده.امکانش هست ک سنسور دنده اون برق ضعیف رو اشتباه اتصال بدنه بزنه یا کیلومتر این کارو بکنه یا پیکاپ؟کلاچو ریگلاژ کردم ولی اصلا با هل دادن روشن نمیشه.نقشه سیم کشیشو دانلود کردم اگه بشه واستون بفرسم ،ممنونم ک انقد وقت میزارین
اون سنسور کلاچ برای مدار استارت هست
اینجوری از روی نقشه مدار نمیشه تشخیص داد که مشکل از کجاست باید به صورت عملی عیب یابی کرد.
این احتمال هم وجود داره که شاید سنسور دنده شمار باعث بشه هنگام دنده زدن اتصال کوتاه ایجاد کنه
احتمالات زیاده که قبلا هم گفتم و چک بشه گاهی یک چیز کوچک ممکنه خیلی اذیت کننده باشه
اگه خواستید نقششو ارسال کنید به صورت پیوست به ایمیل info@motorcell.ir بفرستید.
سلام استاجان.این توضیح میدی برام تواین نوشتهاهی میگن سیم نازکی که به استارت وصله ازوسط ببرش سرورودی ش رابه 86رله وصل کن.حالااین سیم کدوم سیمه.من سیمی نمیبینم .ممنوع میشم.
منظورشون سیمی که ار دکمه استارت میاد هست.
شاسی استارت (دکمه استارت) روی دسته فرمان یا قلوه قرار گرفته
سلام استاد
من برقی که از شارژر به باطری میرسد بدون باطری گرفتم (زمان گاز موتور) 6 ولت است آیا ولتاژ نباید12 ولت باشه در ضمن موتور من هندا 125 سی سی کاربراتوری هست
بله باید حدود 12 ولت و بیشتر باشه
احتمال اول ایراد از شارژر هست چون زودتر خراب میشه
و دومیش خرابی بوبین
البته فرض بر اینه که هیچ اتصالی در سیمکشی وجود نداشته باشه
سلام استاد عزیز من موتور هندا ۱۲۵ دارم جدیدا وقتی پر گاز میری موتور راه نمیره انگار برق کم میاره،شمع نو انداختم، کاربراتور تازه تمیز کردم،ترانزیستور نو است ،گفتن ببین مشکلی نداره ،لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام
اگه مشکل برقی داشته باشه موتور به خوبی کار نمیکنه و خوب گاز نمیخوره
اگه جرقه شمع خوبه و موتور ریپ نمیزنه احتمالا برق اوکیه
و مشکل شتاب نگرفتن و قدرت نداشتن ممکنه تقصیر صفحه کلاچ،رینگ و پیستون ها یا سوپاپ ها و سرسیلند باشه
اگه موتور روغن سوزی داره ممکنه مشکل از رینگ و پیستون ها و یا اب بندی نبودن سوپاپ ها باشه
ولی اگه روغن سوزی نداره ممکنه مشکل از صفحه کلاچ باشه که ضعیف شده
گاهی اوقات هر دو مشکل دارن که باید هر دو مشکل رو رفع کرد
سلام استاد ، برق کویل یا همون برق شمع موتورسیکلت ضعیف است روشن نمیکنه ، علتش چیه؟
سلام باید مرحله به مرحله باید چک کنی اول از همه باید ببینی فقط برق شمع ضعیفه یا برق سیستم جرقه زنی
اگه برقی که از کوئل میاد ضعیف هست جرقه سفید و قوی نیست ممکنه از کوئل ، ترانزیستور یا بوبین باشه و برای چک کردن از بوبین تست کن
سیم مشکی خط قرمز بوبین رو از مدار سیمکشی جدا کن و سیم رو نزدیک بدنه انجین بگیر به صورتی که وقتی هندل یا استارت میزنی جرقه بزنه اگه جرقه قوی بود میری سراغ تست خروجی ترانزیستور به کوئل و هرجا جرقه ضعیف شد ممکنه اون قطعه ضعیف باشه