در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکههای اجتماعی وجود دارد.
✔ برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇
برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی میباشند.
درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبینهای موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبینهای برق و روشنایی هستند .
بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.
بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.
فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.
زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.
مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):
۱– بوبین جرقه
۲– بوبین های شارژ و روشنایی
بوبین جرقه:
کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.
بوبین های شارژ و روشنایی:
کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد
بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.
بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.
اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟
بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :
۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.
این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.
۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :
این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعهای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد میشود .
وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)
الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)
برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.
حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.
ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)
میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر میشود.
میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.
اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.
پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری میکند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.
محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟
محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده میشود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر میشود.
چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث میشود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث میشود که شارژر زودتر خنک شود.
روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.
بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:
سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگهای زیر هستند:
۱- زرد
۲- صورتی (سفید)
۳- سبز
۴- قرمز
سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.
سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر و سیمهای قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.
سیم زرد:
سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.
سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپهی سمت راست به کلید چراغ های جلو متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.
سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:
سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :
1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی میرود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ میباشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.
۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.
سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):
سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:
یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ میکند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل میگردد.
خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.
رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)
رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125
سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.
سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .
سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.
سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.
سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.
سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار میگیرد.
سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبینهای شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل میکند.
سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل میکند.
سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل میکند.
سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت راست را به هم وصل میکند.
سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل میکند.
سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل میکند.
سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل میکند.
سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل میکند.
سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کنندههاست.
این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلتها به همین صورت است.
نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت
جدول رنگ بندی سیمکشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)
رنگ سیم | کاربرد |
سیم زرد رنگ | بوبینهای شارژ و چراغ های جلو و شارژر |
سیم سفید یا صورتی رنگ | بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی) |
سیم سبز رنگ | قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کنندههاست) |
سیم قرمز رنگ | قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر |
سیم مشکی رنگ | سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … |
سیم سبز خط سفید (دو رنگ) | بین پی کاب و ترانزیستور |
سیم آبی خط سفید (دو رنگ) | بین پی کاب و ترانزیستور |
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ) | بین ترانزیستور و کوئل |
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ) | بین سوئیچ و ترانزیستور |
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ) | بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده) |
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ) | بین بوبین جرقه و ترانزیستور |
سیم سبز کم رنگ | شاسی بوق و خود بوق |
سیم سبز زرد (دو رنگ) | شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز |
سیم آبی کم رنگ | کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ |
سیم نارنجی کم رنگ | کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ |
سیم آبی پر رنگ | کلید چراغ جلو و نور بالا |
سیم سفید رنگ | کلید چراغ جلو و نور پایین |
سیم قهوه ای رنگ | کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر |
قیمتهای بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1) | قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2) |
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3) | شارژر موتور سیکلت (1) |
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2) | انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2) |
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) | انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1) |
انواع کوئل موتور سیکلت (2) | کوئل موتورسیکلت (3) |
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار ) | بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی) |
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی ) | بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک) |
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر) | هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار) |
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک) | بوبین کشویی پایه دار موتور هندا |
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هندا | هشت بوبین موتور سیکلت |
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدو | شارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی |
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم) | شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم) |
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی) | سوکت شارژر موتورسیکلت |
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور) | اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت |
درب صفحه برق موتورسیکلت | آچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت |
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کاره | آچار فولی کش موتور |
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2) | سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر) |
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی) | سیم کشی کامل موتور 125 سیسی (استارتی) |
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش) | سیمکشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی) |
چراغ جلو کامل موتور هندا 125 | کوئل موتورسیکلت |
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هندا | کوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو |
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1) | ترانزیستور موتور سیکلت (2) |
ترانزیستور موتورسیکلت (3) | * |
خرید شارژر موتورسیکلت:
شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب میکند یا اصطلاحا باتری باد میکند و میترکد.
شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور میگردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.
پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.
برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت میتوانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.
اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.
برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟
ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟
ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده میشود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.
توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟
شارژر موتور سیکلت هوندا 125 میتواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین میتواند برای شارژ دستگاههای الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.
همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، میتوان به سرعتتر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.
جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟
جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار میگیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعملهای تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید
بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.
در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه میکنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.
سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده میتوانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)
چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )
سلام آیا میشه رله بست روی موتور 125 بدون باطری ؟
سلام معمولا خازن میبندن جای باتری موتور ولی به نظر من خازن ممکنه به مرور زمان روی شارژر و بقیه قطعات تاثیر بذاره
رله رو نشنیدم بذارن رله مانند یه کلید عمل میکنه برق رو ذخیره نمیکنه
سلام خداقوت
اول اینکه واقعا دمتون گرم کیف کردم از سایتتون.
اولین سایتی بود که دیدم واقعا حرفه ای و درست و حسابی کار کرده و با حوصله جواب سوالها و داده بازم ممنونم و خداقوت بده بهتون.
دوم من ۲ تا سوال دارم
موتور من tvs راکز کاربراتور
چراغ عقب موتورم شکست و عوض کردم اما نمی دونم چرا همش چراغ خطر عقب روشنه؟لطفا راهنمایی کنید
و سوال بعد اینکه چون لوازم موتورم گرونه امکانش هست از بالا لوازمهای موتورهای دیگه ا ستفاده کرد.مثل بوببین،کوئل،سیم کشی ،یا حتی کاربراتور…
سلام ، ممنونم از بیان نظر مثبتتون امیدواریم برای اکثریت مفید باشه مطالب و پرسش و پاسخ ها
1- درخصوص سوال اول چراغ خطر به چند دلیل روشن میمونه (خرابی یکی از سنسور های استپ ترمز عقب یا جلو ، روشن بودن چراغ جلو یا چراغ پارک و دلیل اخر هم اشتباه کردن در سیمکشی یا اتصالی کردن که معمولا کم پیش میاد) بیشتر خرابی سنسور ها هست سنسور ها رو چک کنید مشکل رفع میشه
2- در خصوص قطعات برقی هم بهتره از همین جنس با کیفیت و مدل خودش استفاده کنی
و اینکه چه مدلی میشه جایگزین کرد تست نکردیم و شخصا تجربه ای در این مورد ندارم ، دوستان اگه تجربه ای در این مورد داره ممنون میشیم اینجا بگه
بوبین به شکلیه که اگه مصرف موتور بیشتر از قدرت بوبین باشه به بوبین فشار زیادی میاد و عمر اون کم میشه – بیشتر کیفیت مطرح هست که قیمت رو بالا میبره اگه میدونی فقط برند باعث گرونیه اون هست میتونی از کیفیت مشابه ارزونتر استفاده کنی
سلام من هوندا ۱۲۵ دارم برق مستقیم از موتور برا چراغ گرفتم چون باطری ندارم ولی همش لامپ میسوزه شارژرم عوض کردم اولین گازی که به موتور میدم لامپ میسوزه چکار کنم
سلام برق مستقیم یعنی برق بوبین ولتاژ بالایی داره و طبیعیه که بسوزه باید از خروجی شارژر برق بگیری
سلام.خسته نباشی.مگیم برای نصف استارت موتور150چه رله ای میخوادچه وسیلهایی میخود.سیم کشی پیچیده ای دارد..ممنوع میشم راهنماییم کنی
ممنون بابت سوال کاملتان
جوابش به اندازه یک مقاله فضا و زمان نیاز داره که در بخش نظرات نمیشه بیان کرد
به لیست اضافه شد و در آینده مقالشو اماده میکنیم
سلام متور سیکلت ۱۲۵ دارم سیم کشی نو نو شارژ وصل میکنم بعد دسته سیم داخل چراغ فقط یک سیم زرد برق دار دیگر هیچ سیمیمی برق ندار میخوام چراق جلو روشن کنم یک سر اما سیم زرد برق قوی داری درضمن شارژ وصل کردم پشته سوکت شارژ ۳ سیم برق دار
سلام در دسته سیم دوتا سیم بیشتر برق نداره یکی سیم زرد و یکی سیم قرمز که میره به سوییچ و بعد از مشکی بیرون میاد
حالا این که شما گفتی معلوم نیست سیمها رو متصل کردی یا نکردی توضیحاتتون کامل نیست کجای کار مشکل دارین
طبق جدول بالا باید سیم ها رو متصل کنی اگه شارژر و بوبین سالم باشه همه چیز باید اوکی کار کنه
سلام خسته نباشید آقا از دسته سیم ببین یه سیم سبز اومده اون سبزه به کجا وصل میشه
سیم سبز تک رنگ اتصال به بدنه هست و باید به سیم سبز تک رنگ وصل بشه
سلام اوسا خوبی.لطفی چجوری استارت موتورراوصل کنم.ازکدوم سیمهابکشم برایش.ممنوع میشم
سلام استارت موتور مدار پیچیده ای داره بدلیل اینکه ممکنه به کلاچ و استپ ترمز ها وصل باشه اگه یکی از این استپ ترمز ها یا حسگری که سمت کلاچ هست خراب بشه استارت کار نمیکنه برا همینه که وقتی میخوای استارت بزنی باید کلاچ یا ترمز بگیری وگرنه استارت نمیخوره.
مدار سادشو بخوام بگم کافیه سیم مثبت که قطر بزرگی داره به رله (که بهش اتوماتیک استارت هم میگن) وصل میشه و سیم دوم هم که قطر بزرگی داره به استارت وصل میشه
اگه بقیه سیم های کوچک رو درنظر نگیریم —- این رله مانند کلید هست که این دوتاسیم قطور رو بهم وصل میکنه و برق مثبت باتری به استارت میرسه و استارت شروع بکار میکنه
برق منفی هم استارت از بدنه میگیره برای همینه که یک سیم به استارت رفته
حالا اون سیم های باریک کاری میکنن که رله کار کنه و مدار اونا بسته به نوع موتور میتونه متفاوت باشه .
________________
در حالت کلی اگه یه سیم قوی از مثبت باتری به استارت وصل بشه استارت کار میکنه
————
کار رله استارت چیه؟ مانند کلیدی هست که این برق مثبت رو قطع و وصل میکنه
__________
سیم های باریک معمولا دوتا از شاسی استارت روی قلوه موتور میاد یعنی همون دکمه استارت زدن
و دو تا هم از سمت کلاچ موتور میاد که باید اینا رو طوری بهم متصل کنی که وقتی کلاچ میگیری و شاسی استارت رو میزنی برق رله وصل بشه
حواست باشه اگه حسگری که شمت کلاچ هست خراب بشه اذیت میکنه و باید تعویض بشه
سلام موتور من شیرکوه 150مدل 89بدون باطری
وقتی که موتور روشن بود تموم مصرفی کار میکرد اما چند روزی که راهنما های عقب هر دوشون اصلا روشن نمیشن اما راهنما های جلو هر دومیتونند روشن بشن تموم اتصالات وسیم کشی را چک کردم لامپ راهنما ها را هم چک کردم مشکل از کجاست نمیدونم میتونید راهنمایی کنید ممنون
سلام اگه رهنمای جلو روشن میشه باید راهنمای عقب هم روشن بشه احتمال داره سیم های راهنمای عقب قطع شده باشن اول داخل کله چراغ نگاه کنید اگه سیم وصل نارنجی و ابی کم رنگ که رفته عقب وصل هست ممکنه وصط راه قطع شده باشن
با مولتی متر یا لامپ تست میتونید از سالم بودن سیم در این مسیر مطمئن بشید
سیم اتصال به بدنه سیم سبز رنگ رو هم چک کنید که سالم باشه
جا لامپی هم چک کنید.
باید مرحله به مرحله پیش بری از جایی که برق هست باید ببینی چرا برق به قسمت بعدی نمیره
سلام یک سوال دیگه هم داشتم وقتی باطری نیست برق چراغ جلو واستپ ترمز از بوبین تامین میشه پس برق مصرفی ها چطور تامین میشه؟
از بوبین ولی اونقدر امپر نداره که مثلا بوق رو راه بندازه صدای ضعیفی میده بوق وقتی گاز میدی شاید یکم صدای بیشتری بده
سلام میزان ورودی شارژ از شارژر به باتری بایدچند باشد موتور استارتی هست
سلام تقریبا بین 13 تا 15.5 ولت
سلام ممنون بابت مقاله خوبتون موتور من چراغاش میسوزه شارژر رو عوض کردم مشکل حل نشد و حتی باطری هم خراب شده چیکارش کنم؟
سلام
اول از همه باید ولتاژ خروجی از شارژر رو اندازه بگیرید نباید بیشتر از 15.5 باشه وگرنه باتری خراب میشه
ممکنه خود سیمکشی دچار مشکل شده باشه یا دستکاری شده باشه و برق مستقیم از بوبین به چراغ ها و باتری میاد و چون ولتاژ بوبین ولتاژ به بالاتر از 50 ولت هم میره میتونه تمام قطعات رو بسوزونه (البته این اتفاق نادره مگه اینکه خطای انسانی درکار بوده باشه)
بوبین رو هم چک کنید از لحاظ ظاهری ببینید سیم ها ذوب نشده باشه و اتصالی بین آنها وجود نداشته باشه معمولا در این مواقع ممکنه بوبین هم خراب شده باشه و ولتاژی تولید کنه که دوباره شارژر رو میسوزونه و باید بوبین رو عوض کرد تا مشکل رفع بشه
باید مرحله به مرحله چک بشه گاهی اوقات یه اتفاق های در سیستم برق موتور میوفته که تا زمانی که مرحله به مرحله پیش نری عیب یابی خیلی سخت میشه
سلام ممنوع میشم.ازهمکاریت..انشالله به ارزوهایت برسی.
ممنونم از لطفتون منم براتون آرزوی موفقیت دارم
سلام استاد وقت بخیر
موتورسیکلت ۲۰۰ نیکتاز مدل ۹۰ کاربراتی دارم
موتور حدودا ۳ سال روشن نشده بود باطریش خوابیده بود
یک هفته میشه که باطری ۶.۵ آمپر خارجی به روز خریدم و گذاشتم روش،چند روز اول خوب بود ولی بعد متوجه شدم که شارژ خالی میکنه صبح ها استارت نمیخوره باطری کم میاره
سیم قرمز شارژر که از زیر باک میاد برا باطری رو به بدنه زدم تست کردم جرقه زد
هردوتا سیم برق شارژ بویین هم تست کردم زدم به بدنه اونا هم برق داشتن پس تا اینجا مشکلی نبود
امروز چیزی که متوجه شدم این بود که فقط شبا موقعی که چراغ موتور روشنه باتری به خوبی شارژ نمیشه شارژش خالی میشه ولی وقتی چراغ روشن نباشه باتری موتورسیکلت به راحتی شارژ میشه و مشکلی نداره. یکی به من گفت شارژرت ضعیف شده وقتی مصرفی زیاد میاد تو مدار مثل چراغ شارژر توانایی شارژ باطریو نداره. ممنون میشم بگین مشکل چیه؟
سلام وقت شما هم بخیر
اگه فقط شبا از موتور استفاده میکنی و مصرف لوازم برقی و لامپ موتورت بالاست طبیعی هست که باتری شارژ خالی کنه چون برق شارژر تنها برای چراغ ها کافی نیست و از ذخیره باتری هم استفاده میشه
این حالت معمولا اگه موتور با دور کم کارکنه پیش میاد چون توی دور موتور کم بوبین به اندازه کافی برق تولید نمیکنه که بتونه تمام برق لوازم برقی موتور رو تامین کنه
____
راهکار هم اینه که از چراغ های با مصرف کم استفاده کنی مثل لامپ های ال ای دی
راهکار بعدی هم اینه که لامپ جلو که مصرف زیادی رو داره اگه لامپ گازی هست و LED نیست بندازی روی برق بوبین که مستقیم از بوبین تغذیه بشه (روی اکثر موتورها این کار رو انجام میدن تا طول عمر باتری هم زیادتر بشه توی این حالت دو مشکل ممکنه بوجود بیاد:
1- لامپ با کم و زیاد شدن دور موتور نورش کم و زیاد میشه
2- اگه زیاد با دور بالا حرکت کنی لامپ حرارت زیادی تولید میکنه و ممکنه جالامپی رو آب کنه
باید تست کنی ببینی کدوم حالت برات بصرفه تر هست و کارت رو راه میندازه
)
البته بهتره سیم کشی هم چک کنی که جایی اتصال کوتاه نداشته باشه
و نکته بعدی اینه که برای فهمیدن اینکه بدونی شارژر سالم هست فقط جرقه زدن ملاک نیست باید تست ولتاژ و آمپرکشی انجام بشه چون شارژر قطعه ای الکترونیکی هست و ممکنه بعد این مدت توی گرما و سرما کارایی اون پایین اومده باشه و ضعیف شده باشه
___________
استفاده زیاد از بوق و استارت هم میتونه زودتر باتری رو خالی کنه