بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

عکس شارژر موتورسیکلت

آنچه در این مطلب می خوانید:

4.3/5 - (180 امتیاز)

در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت  آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇

فلایویل موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق  و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی می‌باشند.

درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبین‌های موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبین‌های برق و روشنایی هستند .

تصویر مجموعه بوبین های موتور سیکلت ، موتور سل، شارژر موتورسیکلت

بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.

بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.

 

قیمت ابزار آلات پر کاربرد

   

فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.

زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.

مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):

۱بوبین جرقه

۲بوبین های شارژ و روشنایی

اجزای بوبین موتورسیکلت ، موتور سل
مدار شارژ موتورسیکلت

بوبین جرقه:

کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.

بوبین های شارژ و روشنایی:

کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد

بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.

     
   

بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه  بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.

اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟

بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :

۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.

این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.

۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :

این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعه‌ای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد می‌شود .

مدار شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)

الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)

برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.

حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.

ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)

میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر می‌شود.

میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.

اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.

پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری می‌کند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.

محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟

محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده می‌شود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر می‌شود.

چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث می‌شود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث می‌شود که شارژر زودتر خنک شود.

روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.

عکس رگلاتور شارژ موتورسیکلت، شارژر موتورسیکلت

بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:

سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگ‌های زیر هستند:

۱- زرد

۲- صورتی (سفید)

۳- سبز

۴- قرمز

سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.

سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر  و سیم‌های قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.

سیم های بوبین موتورسیکلت هندا و سی جی مدار شارژ موتورسیکلت

سیم زرد:

سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته  یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.

سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپه‌ی سمت راست به کلید چراغ های جلو  متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.

سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:

سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :

1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی می‌رود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ می‌باشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.

۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.

سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):

سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:

یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ می‌کند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل می‌گردد.

سیمکشی کامل موتورسیکلت،عکس سیم کشی موتورسیکلت مدار شارژ موتورسیکلت
سیم کشی کامل موتورسیکلت

خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.

رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)

رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125

سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.

سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .

سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.

سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.

سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار می‌گیرد.

سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل می‌کند.

سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما  سمت راست را به هم وصل می‌کند.

سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل می‌کند.

سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل می‌کند.

سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>>  کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل می‌کند.

سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل می‌کند.

سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست.

این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلت‌ها به همین صورت است.


نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت

جدول رنگ بندی سیم‌کشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)

رنگ سیمکاربرد
سیم زرد رنگبوبین‌های شارژ و چراغ های جلو و شارژر
سیم سفید یا صورتی رنگ بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی)
سیم سبز رنگقطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کننده‌هاست) 
سیم قرمز رنگقطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر
سیم مشکی رنگسوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و …
سیم سبز خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم آبی خط سفید (دو رنگ)بین پی کاب و ترانزیستور
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ)بین ترانزیستور و کوئل
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ)بین سوئیچ و ترانزیستور
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ)بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده)
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ)بین بوبین جرقه و ترانزیستور
سیم سبز کم رنگشاسی بوق و خود بوق
سیم سبز زرد (دو رنگ)شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز
سیم آبی کم رنگ  کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم نارنجی کم رنگکلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ
سیم آبی پر رنگکلید چراغ جلو و نور بالا
سیم سفید رنگ کلید چراغ جلو و نور پایین
سیم قهوه ای رنگ  کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر
جدول رنگبندی سیم کشی موتورسیکلت (برق موتورسیکلت)

قیمت‌های بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت

قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1)قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2)
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3)شارژر موتور سیکلت (1)
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2)انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2)
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1)
انواع کوئل موتور سیکلت (2)کوئل موتورسیکلت (3)
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار )بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی)
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی )بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک)
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر)هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار)
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک)بوبین کشویی پایه دار موتور هندا
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هنداهشت بوبین موتور سیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدوشارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم)شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم)
جدول قیمت انواع بوبین و شارژر موتورسیکلت
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی)سوکت شارژر موتورسیکلت
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور)اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت
درب صفحه برق موتورسیکلتآچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کارهآچار فولی کش موتور
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2)سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر)
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی)سیم کشی کامل موتور 125 سی‌سی (استارتی)
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش)سیم‌کشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی)
چراغ جلو کامل موتور هندا 125کوئل موتورسیکلت
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هنداکوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1)ترانزیستور موتور سیکلت (2)
ترانزیستور موتورسیکلت (3)*
جدول قیمت انواع شارژر و ترانزیستور موتورسیکلت

خرید شارژر موتورسیکلت:

شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب می‌کند یا اصطلاحا باتری باد می‌کند و می‌ترکد.

شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور می‌گردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.

پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.

برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت می‌توانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.

اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.

برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟

برق بوبین موتورسیکلت
برق بوبین به چند قسمت تبدیل می‌شود؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده می‌شود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.

توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟

شارژر موتور سیکلت هوندا 125 می‌تواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین می‌تواند برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.

همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، می‌توان به سرعت‌تر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟

جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعمل‌های تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید

بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.

در  این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید  تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه می‌کنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.

سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده می‌توانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)

چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )

415 thoughts on “بررسی مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق {بوبین،فلایویل،شارژر}

  1. میثم حداد says:

    سلام وقت بخیر
    موتور بنده ویو آشیله چند وقت پیش تو حرکت خاموش شد و با هل روشن کردم دوباره خاموش شد الان برق سر شمع رو کلا نداره بوبین و کوئل رو هم تعویض کردم مشکل برطرف نشد بوبین موتور هم مدل 2 بوبین هست امکان داره از شارژر باشه یا ترانزیستور؟
    ممنون از شما

    • موتورسل says:

      سلام
      اگه کوئل و بوبین و شمع سالمه میتونه مشکل از ترانزیستور باشه برق این قسمت به شارژر ارتباطی نداره (اگه موتور کاربراتوری باشه)
      البته گاهی اوقات قطعی سیم هم میتونه باعث این مشکلات بشه

  2. حقیقی says:

    سلام وقت یه موتورسیکلت احسان شکاری انژکتور دارم . حسن حرکت خاموش میشه استارت نمی خوره دیگه با هندل روشن میشه .بعد از ۲۰۰متر دوباره خاموش میشه
    بعد از استارت چراغ چک کامل خاموش نمیشه . کم نور میشه
    مشمل از‌چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • موتورسل says:

      سلام احتمال داره باتری موتورتون ضعیف شده یا اینکه شارژر موتور خراب شده و باتری با افت ولتاژ مواجه میشه و قطعات از کار میوفتن و باید هر دو مورد چک بشه

  3. امید says:

    سلام خسته نباشید موتور سیکلت 125 باتری 9 امپر میشه روش نصب کرد ؟ بوبین میتونه شارژش کنه یا نه

    • موتورسل says:

      سلام میشه انداخت فقط حواست باشه فیوز هم توی مسیر باشه که اگه جایی اتصالی رخ بده ممکنه سیمکشی رو بسوزونه یا نیم سوز کنه
      البته فیوز باید جلو همه باتری ها باشه
      این باتری چون ظرفیت بیشتری داره شارژ رو بیشتر نگه میداره اگه لوازم اضافی نداری مانند بوق یا لامپ پر مصرف و یااستارت باتری امپر پایین هم جوابگو هست.
      برا موتور استارتی 6 امپر خوبه و برای بدون استارت امپر کمتر هم جوابگو هست

      • Amir says:

        سلام استاد عرض ادب دارم خدمت شما

        سولاتی هست که باید از شما بپرسم

        نکات:موتور هندا 125 کاربراتور، تقویت به 150 کاربراتور، بدون استارت، مدل 93

        1:من موتورم توی دور بالا صدای تق تق تق زیاد میده و خاموش میکنه، اول گفتن مشکل از شمع اما شمع رو تعویض کردم و بازم همینه وضع و کاربراتور و… هم نو هستن و الان میگن بوبین ضعیف شده و موقع تقویت باید بوبین رو هم تقویت میکردم اما نکردم، نظر شما چیه؟!

        2:بنده یه سیم کشی با کیفیت گرفتم به خاطر اینکه اول سیم کشی خودم کمی بی کیفیت شد و دوم اینکه موتور من دنده شماره داره اما خود شرکت براش سیم کشی دنده شمار دار نزاشته، بعد موقع نصب فهمیدم سیم کشی به شارژر 5 سیم میخوره و من شارژرم 4 سیم ،راهی هست من اینو به شارژرم بخورونم؟

        3:میشه من به جای باطری 3 امپر، 9 آمپر بندازم؟! ولی راستش موتورم جاشو نداره و میخوام هواکششو باز کنم و به جاش باتری رو بزارم ولی به جای هواکش خودش هواکش اسپرت بزارم،؟!

        نظر شما چیه؟!

        بی زحمت اگر جواب دادید ایمیلی به بنده ارسال کنید، ممنون

        • موتورسل says:

          سلام
          1- منظورتون اگه صدای تق تق داخل اگزوز هست به دلیل این میتونه باشه که سوخت خام میاد توی اگزوز و انفجار داخل اگزوز رخ میده و
          الف- ممکنه شمع به خوبی جرقه نمیزنه و سوخت کامل نمیسوزه
          ب- ممکنه از ضعف برقی که به شمع میرسه هست
          ج- ممکنه کاربراتور تنظیم نیست و نسبت سوخت و هوا تنظیم نیست (بهتره اول اینو چک کنید)- اگه کاربراتور سالم دارید اول با اون تست کنید

          2 – میشه ولی باید سیمکشی دستکاری بشه به نظرم بهتره سیمکشی 4 سیم استفاده کنی چون ممکنه در تعمیرات اینده اذیت کنه

          3- همون باتری 3 امپر جواب کارتو میده مگه میخوای چیکار کنی با باتری 9 امپر – استارت که نداری – بوق معمولی هم جواب میده مگه اینکه بخوای لوازم پرمصرف روی موتور بندازی

  4. ...Arash says:

    سلام ببخشید میشه توضیح بدید سیم های کیلومتر باید به کدوم سیم های کله چراغ وصل بشه
    و اینکه من ۲ روز پیش سیم کشی کامل موتور خریدم و دادم دست مکانیک وصل کرده
    توضیح بدید ممنون

    • موتورسل says:

      سلام سیم های کیلومتر معمولا یک دسته سیم داره که اگه سوکتش به سوکت سیم کشی بخوره راحت متصل میشه اگه سوکتش متفاوت باشه بهترین کار تعویض سوکت کیلومتر هست
      و در نهایت اگه سوکت مناسب گیر نیومد میشه سوکت ها رو جدا کرد و سیم ها رو به هم وصل کرد که این روش اخر بدترین روش ممکن هست چون این کار عیب یابی رو در اینده سخت میکنه

      بهترین روش تشخیص هم از روی رنگ ها هست رنگ سیمهایی که از کیلومتر میاد با رنگ سیم های روی سیمکشی تطابق بدی معمولا سیم ها هم رنگ هستند توی بعضی از سیمکشی ها ممکنه رنگ چندتا سیم با هم فرق داشته باشه

      وقتی با هم تطبیق بدی به دسته سیم کیلومتر میرسی با جدول رنگ بندی سیم‌کشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور) چک کن کارت راه میوفته

  5. حسینی says:

    سلام اقادرمدارراهنماهاازکدوم سیم برق میگیرن.شارژرم 5سیم.ممنوع

    • موتورسل says:

      سلام
      در مدار چراغ راهنما یه اتومات داریم که سیم خاکستری و مشکی داره مشکی که از سوییچ برق میگیره و خاکستری میره برا کلید راهنما
      و خروجی کلید راهنما دوتا سیم نارنجی و ابی کم رنگ هست که میره به راهنماهای چپ و راست

    • حسینی says:

      سلام میگن سیم مشکی کرپی سمت راست رابه سیم مسکی سویچ وصل کن چراغ جلوروشن میشه وصل متاسفانه خبری نیست سیم زردروشن میشه ولی ضعیف.چکارکنم

      • موتورسل says:

        سلام اینکه مشکی برق نداده درصورتی که سیم قرمز برق داشته باشه ممکنه مشکل از سوییچ باشه
        اما اگه سیم زرد هم برق ضعیفی داره احتمال داره مشکل از شارژر یا بوبین باشه ولی احتمال خرابی شارژر بیشتر هست
        توی برق موتور هر احتمالی وجود داره ممکنه دکمه کروپی ضعیف باشه یا سیم ها پس باید مرحله به مرحله چک بشه

  6. حسینی says:

    سلام .درقلوه سمت راست سیم ابی وسفیدنداره حالاماندم کدوم سیمهابه چراغ جلووصل میشه

  7. میلاد says:

    باسلام وممنون از مقالاتتون.
    سیم مشکی موتور من ۱۳ تاحدود۱۶ولت برق میده ولی سیم زردی که داخل قلوه رفته برق نداره و در اهم متر منفیه.(هیچ اتصالی هم نداره)چراغها روشن میشن نورشون هم خوبه ونمیسوزن ولی چون میخوام چراغLEDوصل کنم منفی ومثبت نیازه.البتهLEDها۱۲ولت هستن و مقاومت دارن.اینکارم مشکلی ایجاد میکنه؟وچطور میشه فهمید شارژر سالم هست یا نه؟بوبین،باطری وشارژر نهایت چند ولت باید برق بده در حالت سالم بودن.
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • موتورسل says:

      سلام احتمالات زیادی وجود داره
      1 – ببین سیمی که داخل سوییج رفته باید حتما سیم قرمز باشه و ولتاژ دوسر سیم قرمز و سبز وقتی موتور خاموشه باید حدود 12 ولت باشه
      2- در حالت موتور خاموش سیم زرد ولتاژ نداره
      3- شارژر ولتاژ ثابت نمیده و با گاز دادن ولتاژش بالا میره نهایت تا نزدیک 15.5 نباید بیشتر بالا بره وگرنه شارژر مشکل داره و باعث میشه باتری اسید بالا بده یا بترکه
      سیم مشکی و قرمز مثبت و سیم سبز رنگ منفی هست
      ولتاژ باتری فول شارژ بین 12.5 الی 13 ولت هست دقیقش فکر کنم 12.6v
      (یک باتری موتورسیکلت 12 ولتی با شارژ کامل باید بین پایه های آن 12.6 تا 13.5 ولت بسته به ترکیب شیمیایی آن خروجی بدهد.)

      سیم مشکی یعنی سیم قرمزی که از باتری میاد داخل سوییچ و سوییچ اونو از سیم مشکی بیرون میده و برق تمام لوازم مصرفی موتور از این سیم تامین میشه پس سیم سبز و سیم مشکی باید ولتاژ ثابتی حدود 12 ولت بدن اگه این دو سیم ولتاژ بیشتر میدن احتمالا یا برق از شارژر میاد (همون سیم زرد رنگ) یا شارژر خراب هست و ولتاژی که به باتری میفرسته بیشتر هست
      یک حالت دیگه اینه که ممکنه موتور باتری نداشته و برای برق لامپ ها توسط تعمیرکار روی شارژر منتقل شده.
      معمولا برق لامپ جلو به سیم زرد رنگ داخل کله چراغ وصل میکنندتا زیاد به باتری فشار نیاد (البته در موتورهایی که لامپ گازی دارند در موتورهای ال ای دی دار برق روی باتری هست )
      سوال دیگری داشتید هم مطرح کنید

      • رضا لقمانی says:

        سلام من باطری موتورم ۳ آمپر هست و برق چراغ جلو و خطر از طریق بوبین روشن میشه یعنی وقتی گاز میدم پر نور میشه میخوام بدونم اگر لامپ ال دی بزارم میتونم نورش از باطری بگیرم ایا باطری ۳امپر جواب میده،؟

  8. حسینی says:

    سلام نورسوبالاوپایین چراع جلوروی کرپی چپ هست.نمیدونم کدام سبمهاراوصل کنم هم سیمه راهنماهاوهم چراغ جلو..ماندم توشو..من شرمندام مزاحم میشم.ولی جایی هستم دوردسترسی به تعمیرکارندارم.مجبورازلطف توکمک بگیرم

    • موتورسل says:

      توی نظر قبل رنگ سیم ها رو گفتم توی جدول همین مقاله هم رنگ بندی سیم ها نوشته شده از اونا کمک بگیر
      رنگ سیم راهنماها آبی کمرنگ و نارنجی هست و سیم بوق هم خاکستری، مشکی برق مثبت
      برای چراغ هم سیم سفید نور پایین و ابی پررنگ سیم نور بالا هست . سیم سبز رنگ هم اتصال به بدنه هست یا سیم منفی که مستقیم به لامپ وصل میشه

  9. میثم says:

    سلام وقت بخیر موتور باکسر دارم چند وقتی هست چراغ جلو وعقب موتور روشن نمیشه وقتی گاز زیاد میدم نور چراغ ضعیفی داره لطفا راهنمایی بفرمایید

    • موتورسل says:

      سلام
      ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه خرابی شارژر – بوبین – باتری – یا اتصالی در سیمکشی
      اول برق بوبین رو تست کن ببین برق تا بوبین میاد-
      برای تست هم کافیه سیم های سر باتری رو جدا کنی مو تور رو روشن کنی و ولتاژ دو سر این سیم ها رو انداره بگیری و یا با استفاده از لامپ تست کنی ببینی لامپ روشن میشه یا نه (البته در این مرحله یکم به موتور گاز بده)
      اگه لامپ گازی روی موتورت هست همین کاری که گفتم باید با سیم زرد و یکی از سیم های سبز داخل کله چراغ انجام بدی اگه ولتاژ حدود 12 تا 15 ولت مشاهده شد ممکنه مشکل از دکمه ها باشه و اگه مشاهده نشد باید بری سراغ شارژر و بوبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *