در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتور سل مدار شارژ موتورسیکلت و نحوه تولید برق در موتور سیکلت را بررسی می کنیم و کمی با مدار شارژر و برق موتورسیکلت آشنا خواهیم شد و سیم کشی موتورسیکلت را توضیح خواهیم داد. پس با ما در ادامه همراه باشید تا در مورد برق موتور سیکلت بیشتر بیاموزید و اگر این مقاله برای شما مفید بود با دیگران هم به اشتراک بگذارید آخر همین مقاله دکمه های اشتراک گذاری برای ارسال راحت تر مقاله به شبکههای اجتماعی وجود دارد.
✔ برای مشاهده اطلاعات کامل بوبین،شارژر،کوئل،سیم کشی،ترانزیستور موتور سیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید (لینک های مقالات مرتبط ).👇
برق مورد نیاز موتورسیکلت توسط فلایویل یا فلکه برق و مجموعه بوبین ها در موتورسیکلت تولید می شود. داخل فلایویل آهنرباهایی وجود دارد که این آهن ربا ها به صورت دائمی میباشند.
درمرکز فلایویل سوراخی وجود دارد که توسط آن روی شفت یا میلنگ موتور سیکلت سوار می شود. در زیر فلایویل بوبینهای موتورسیکلت قرار می گیرند بوبین های موتورسیکلت شامل بوبین های جرقه و بوبینهای برق و روشنایی هستند .
بوبین از فلز و مس تشکیل شده است به این صورت که سیم های مسی به صورت پشت سرهم دور فلز ها پیچیده شده اند.
بوبین های موتورسیکلت زیر فلایویل قرار می گیرند و به وسیله پیچ به بدنه انجین متصل می گردند.
فلایویل روی شفت موتور سیکلت سوار می شود و متحرک است و زمانی که موتور سیکلت روشن میشود فلایویل به دور بوبین ها می چرخد و فلایویل توسط آهنربای قوی ای که دارد میدان مغناطیسی و نیروی مغناطیسی قوی ایجاد می کند.
زمانی که فلایویل می چرخد این نیروی مغناطیسی به سمت بوبین شارش میکنند و به داخل سیم پیچ ها القا می شوند. در این میان تماس و برخورد فیزیکی وجود ندارد و توسط القای مغناطیسی این اتفاق می افتد.
مجموعه بوبین ها از دو قسمت تشکیل شده اند (مدار شارژ موتورسیکلت):
۱– بوبین جرقه
۲– بوبین های شارژ و روشنایی
بوبین جرقه:
کار اصلی بوبین جرقه تولید اختصاصی برق برای سیستم جرقه می باشد و سایز آن یک مقدار بزرگتر از بوبین های برق و روشنایی است، کار بوبین جرقه مستقل از از بوبین های شارژ و روشنایی می باشد.
بوبین های شارژ و روشنایی:
کار اصلی بوبین های شارژ و روشنایی تامین برق مورد نیاز موتور سیکلت برای روشنایی و دیگر قسمت های موتور سیکلت می باشد
بوبین های برق و روشنایی یک مجموعه هستند که معمولاً از ۶ قسمت تشکیل شده اند ولی بوبین جرقه از یک قسمت تشکیل شده است.
بوبین جرقه و بوبین های برق و روشنایی از هم جدا هستند و می توان گفت به هم ربطی ندارند اگر یکی از آنها خراب شود آن یکی میتواند کار خود را انجام دهد، البته در مجموعه کلیه بوبین ها فقط بوبین جرقه قابل تعویض است و بوبین برق و روشنایی در صورتیکه خراب شود باید کل مجموعه بوبین ها را تعویض کرد.
اجزا و اقسام بوبین شارژ و روشنایی چه چیزهایی هستند؟
بوبین شارژ و روشنایی از طریق سه سیم برق را به موتور سیکلت و لوازم مصرف کننده می رسانند :
۱- سیم سبز رنگ : این سیم اتصال به بدنه کل مجموعه می باشد یعنی این سیم هم بین بوبین جرقه و هم بین بوبین شارژ و روشنایی مشترک می باشد.
این سیم سبز رنگ اتصال به بدنه کل قطعات را تأمین می کند مثل قطعات بوبین جرقه و مجموعه بوبین های شاژ و روشنایی و پیکاپ چشمی را تامین می کند.
۲,۳- سیم زرد و سیم صورتی (سفید) :
این سیم ها یعنی سیم های زرد و صورتی بعد از خارج شدن از بوبین (که توسط سوکت به سیم کشی کلیه موتور سیکلت متصل می شود) به قطعهای به نام شارژر موتور سیکلت (رگلاتور شارژ)وارد میشود .
وظیفه رگلاتور شارژ چیست؟( وظیفه شارژر موتور سیکلت)
الف: تبدیل برق متناوب (AC) به برق مستقیم (DC)
برق متناوب (AC): برقی می باشد که جای مثبت و منفی آن دائماً در حال تغییر می باشد یا به عبارت دیگر در حال تناوب می باشد.
حال که برق وارد شارژر شد، برای اینکه برق بتواند در داخل باتری ذخیره شود باید به برق مستقیم تبدیل شود پس اولین وظیفه شارژر تبدیل برق ac به dc می باشد.
ب: کنترل میزان برق ورودی مصرف کننده ها و باتری(مدار شارژ موتورسیکلت)
میزان برق که بوبین های روشنایی و شارژ تولید می کنند، بستگی به سرعت موتور دارد یعنی بستگی به دوران فلایویل به دور مجموعه بوبین ها دارد هر چه سرعت چرخش فلایویل بیشتر باشد مقدار برق تولیدی نیز بیشتر میشود.
میزان تولید برق توسط بوبین های شارژ و روشنایی بیشتر از مصرف موتور است.
اگر این برق با مقدار بیشتر به مصرف کننده های موتور سیکلت مانند لامپ ها برسد باعث می شود که آنها بسوزند.
پس وظیفه دوم رگلاتور شارژ این است که عبور بیش از حد برق به مصرف کننده های موتورسیکلت و باطری جلوگیری میکند و با این کار باعث می شود که قطعات برقی موتورسیکلت از طریق دریافت ولتاژ برق زیاد آسیب نبینند.
محل قرارگیری شارژر موتورسیکلت کجاست؟
محل قرارگیری شارژر موتور سیکلت معمولاً زیر باک است و جنس شارژر هم معمولاً از آلیاژ آلومینیومی ساخته شده میشود، به دلیل اینکه آلومینیوم زودتر خنک می شود و وزن خود شارژر سبک تر میشود.
چون داخل شارژر جریان برق وجود دارد باعث میشود که شارژر داغ شود و آلومینیوم باعث میشود که شارژر زودتر خنک شود.
روی بدنه شارژر شیارهایی را ایجاد کردند تا از طریق جریان هوا زودتر بدنه شارژر خنک شود.
بررسی سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت:
سیم های متصل به شارژر موتورسیکلت دارای رنگهای زیر هستند:
۱- زرد
۲- صورتی (سفید)
۳- سبز
۴- قرمز
سیم های سفید و زرد همان سیم هایی هستند که از مجموعه بوبین های روشنایی به سیم پیچ اصلی موتورسیکلت متصل می شدند که رنگ این سیم ها زرد یا سفید و یا زرد یا صورتی بود.
سیم های سفید و زرد ورودیهای شارژر و سیمهای قرمز و سبز خروجی های شارژر می باشند.
سیم زرد:
سیم زردی که به سوکت شارژر متصل است معمولاً دو رشته یا دو انشعاب دارد که یکی از سمت بوبین های برق و روشنایی می آید و دومین انشعاب آن هم به سمت دسته سیم داخل چراغ جلو موتور سیکلت می رود ، که این سیم زرد رنگ برای سیستم روشنایی و چراغ های روشنایی استفاده میشود.
سیم زرد داخل قلوه سمت راست یا کوپهی سمت راست به کلید چراغ های جلو متصل است. و این سیم زرد به عنوان ورودی چراغ های روشنایی محسوب می شود.
سیم قرمز روی سوکت شارژر موتورسیکلت:
سیم قرمز رنگ سیم خروجی شارژر محسوب می شود از این قسمت برق DC خارج می شود و دو انشعاب دارد :
1- یک طرف سیم قرمز به سمت دسته سیمی میرود که داخل کاسه چراغ جلو قرار دارد و این سیم قرمز رنگ ورودی سوئیچ میباشد. و از طریق سوئیچ این برق قطع و وصل می شود و سوئیچ هم زمانی که روشن می شود این سیم قرمز را به سیم مشکی که خروجی سوئیچ می باشد متصل می کند و برق موتور وصل میشود.
۲- انشعاب دوم سیم قرمز رنگ به سمت باطری می رود و به قطب به مثبت باتری متصل می شود که از طریق فیوز به قطب مثبت باتری متصل می شود و از این طریق باطری شارژ میشود.
سیم سبز رنگ روی سوکت شارژر (مدار شارژ موتورسیکلت):
سیم سبز رنگ قطب منفی و یا اتصال به بدنه موتور سیکلت می باشد، سیم سبز رنگ هم دو انشعاب دارد:
یک سمت آن به قسمت منفی باتری متصل می گردد باتری را شارژ میکند و از طرف دیگر و انشعاب دوم به تمامی سیم های سبز رنگ داخل سیم کشی کلی موتور سیکلت متصل میگردد.
خود شارژر موتور سیکلت توسط پیچ به بدنه موتور سیکلت محکم متصل می گردد و برای این که شارژر بتواند خودش کار کند یک سیم اتصال به بدنه نیز به بدنه شارژر جایی که پیچ به بدن محکم می شود متصل می گردد.
رنگ بندی سیم های موتورسیکلت (این رنگ سیم موتورسیکلت برای چیه؟)
رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت 125
سیم مشکی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین سوئیچ و ترانزیستور قرار دارد.
سیم مشکی خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین بوبین جرقه و ترانزیستور قرار دارد .
سیم مشکی خط زرددر سیمکشی موتورسیکلت =====>> بین ترانزیستور و کوئل قرار دارد.
سیم سبز خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.
سیم آبی خط سفید در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین پی کاب و ترانزیستور قرار دارد.
سیم سبز خط قرمز در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بین ذغال دنده خلاصی و چراغ کیلومتر قرار میگیرد.
سیم زرد رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبینهای شارژ و چراغ های جلو و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم سفید یا صورتی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> بوبین های شارژ و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم قرمز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر را به هم وصل میکند.
سیم مشکی رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … را به هم وصل میکند.
سیم سبز کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> شاسی بوق و خود بوق را به هم وصل میکند.
سیم سبز زرد در سیمکشی موتورسیکلت(دو رنگ) =====>> شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز را به هم وصل میکند.
سیم آبی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت راست را به هم وصل میکند.
سیم نارنجی کم رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ را به هم وصل میکند.
سیم آبی پر رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> کلید چراغ جلو و نور بالا را به هم وصل میکند.
سیم سفید رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو و نور پایین را به هم وصل میکند.
سیم قهوه ای رنگ در سیمکشی موتورسیکلت=====>> کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر را به هم وصل میکند.
سیم سبز رنگ در سیمکشی موتورسیکلت =====>> برای اتصال بدنه تمام مصرف کنندههاست.
این رنگ بندی سیم های موتورسیکلت معمولا در اکثر موتورسیکلتها به همین صورت است.
نقشه رنگ بندی سیم کشی موتور سیکلت
جدول رنگ بندی سیمکشی موتورسیکلت (راهنمای سیمکشی موتور)
رنگ سیم | کاربرد |
سیم زرد رنگ | بوبینهای شارژ و چراغ های جلو و شارژر |
سیم سفید یا صورتی رنگ | بوبین های شارژ و شارژر (روشنایی) |
سیم سبز رنگ | قطب منفی باتری و سوئیچ و بدنه و شارژر (برای اتصال بدنه تمام مصرف کنندههاست) |
سیم قرمز رنگ | قطب مثبت باتری و سوئیچ و شارژر |
سیم مشکی رنگ | سوئیچ و بقیه مصرف کنندها ( بوق ،راهنما ، لوازم مصرفی و … |
سیم سبز خط سفید (دو رنگ) | بین پی کاب و ترانزیستور |
سیم آبی خط سفید (دو رنگ) | بین پی کاب و ترانزیستور |
سیم مشکی خط زرد (دو رنگ) | بین ترانزیستور و کوئل |
سیم مشکی خط سفید (دو رنگ) | بین سوئیچ و ترانزیستور |
سیم سبز خط قرمز (دو رنگ) | بین ذغال دنده و چراغ کیلومتر (خلاصی دنده) |
سیم مشکی خط قرمز (دو رنگ) | بین بوبین جرقه و ترانزیستور |
سیم سبز کم رنگ | شاسی بوق و خود بوق |
سیم سبز زرد (دو رنگ) | شاسی ترمز و چراغ استپ ترمز |
سیم آبی کم رنگ | کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ |
سیم نارنجی کم رنگ | کلید راهنما و چراغ راهنما سمت چپ |
سیم آبی پر رنگ | کلید چراغ جلو و نور بالا |
سیم سفید رنگ | کلید چراغ جلو و نور پایین |
سیم قهوه ای رنگ | کلید چراغ جلو ، چراغ خطر و صفحه کیلومتر |
قیمتهای بوبین ،شارژر،کوئل،ترانزیستور،سیمکشی وصفحه برق موتورسیکلت
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (1) | قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (2) |
قیمت امروز انواع بوبین موتور سیکلت (3) | شارژر موتور سیکلت (1) |
انواع شارژر باتری موتور سیکلت (2) | انواع سیم کشی کامل موتور سیکلت (2) |
سیم کشی کامل انواع موتورسیکلت (3) | انواع رگلاتور شارژ موتورسیکت(1) |
انواع کوئل موتور سیکلت (2) | کوئل موتورسیکلت (3) |
هشت بوبین موتور هندا ( گرمسار ) | بوبین کامل گرمسار هرمزی (موتور سیکلت هوندا 125 سی سی) |
بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو روغنی ) | بوبین برق موتور سیکلت هوندا ( راپیدو خشک) |
بوبین کامل موتورسیکلت هوندا گرمسار هرمزی (هشت پر) | هشت بوبین داخل روغن با موتور هندا – 125 سی سی – 150 سی سی – 200 سی سی -(گرمسار) |
بوبین کشویی بدون پایه موتور هندا (تکنیک) | بوبین کشویی پایه دار موتور هندا |
بوبین کشویی (داخل روغن) موتور هندا | هشت بوبین موتور سیکلت |
شارژر باتری موتور سیکلت مارک راپیدو | شارژر موتور سیکلت هوندا 125 استارتی |
شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 4 سیم) | شارژر موتور سیکلت هوندا (مدل 5 سیم) |
شارژر باتری موتور سیکلت (آپاچی 180 سی سی) | سوکت شارژر موتورسیکلت |
صحفه برق موتورسیکلت هوندا( مارک سینیور) | اورنگ سه تیکه صفحه برق موتورسیکلت |
درب صفحه برق موتورسیکلت | آچار فولی کش فلکه برق موتورسیکلت |
آچار فولی کش فلکه برق موتور سه کاره | آچار فولی کش موتور |
انواع کاسه نمد برق موتورسیکلت (2) | سیم کشی کامل موتور سیکلت هندا (لیدر) |
سیم کشی کامل موتور هوندا 125 سی سی( هندلی) | سیم کشی کامل موتور 125 سیسی (استارتی) |
سیم کشی کامل موتور سیکلت (چهار فیش) | سیمکشی کامل موتور سیکلت مدل استارتی مخصوص هندا( کیفیت عالی) |
چراغ جلو کامل موتور هندا 125 | کوئل موتورسیکلت |
کوئل برق موتور سیکلت (برند زیزو) مناسب برای هندا | کوئل برق موتور سیکلت هندا ( تک فیش) راپیدو |
انواع ترانزیستور موتورسیکلت (1) | ترانزیستور موتور سیکلت (2) |
ترانزیستور موتورسیکلت (3) | * |
خرید شارژر موتورسیکلت:
شارژر موتورسیکلت یکی از قطعاتی است که زودتر از بقیه قطعات خراب میشود و تنها رفع مشکل آن خرید شارژر جدید است چون اگر شارژر عوض نشود در صورتی بیش از حد شارژ بدهد باتری موتور را متورم و خراب میکند یا اصطلاحا باتری باد میکند و میترکد.
شارژر خراب همچنین باعث سوختن لامپ ها و دیگر لوازم برقی موتور میگردد. پس دقت نمایید که در اولین فرصت اقدام به خرید شارژر موتورسیکلت باکیفیت و از برند های معروف برای موتور خود کنید.
پیشنهاد میکنم که از برند های متفرقه استفاده نکنید چون ممکن است زود خراب شود.از شارژری استفاده کنید که قبلا امتحان خود را پس داده است. دقت در انتخاب یک شارژر خوب نکته ای حیاتی است چون خرابی آن روی بسیاری از قطعات دیگر هم اثرگذار است.
برای مشاهده قیمت شارژر موتورسیکلت میتوانید از جداول بالا استفاده کنید و هرکدام قیمت منصفانه تر و خدمات بهتری داشت تهیه کنید.
اگر شارژر پنج سیم هوندا 125 ایراد داشته باشد، باتری موتورسیکلت شارژ نمی شود یا بیش از حد شارژ می شود و باعث می شود باتری موتور سیکلت متورم شود.
برق بوبین موتورسیکلت چگونه تقسیم می شود؟
ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟
ولتاژ خروجی شارژر موتورسیکلت متفاوت است و بسته به نوع موتورسیکلت و شارژری که استفاده میشود ممکن است متفاوت باشد. بیشتر شارژرهای موتورسیکلت دارای ولتاژ خروجی 12 ولت هستند.
توان خروجی شارژر هوندا 125 چقدر است؟
شارژر موتور سیکلت هوندا 125 میتواند توان خروجی به میزان ۱۲ ولت و ۱۲ آمپر داشته باشد. این توان خروجی به اندازه کافی برای شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 است و همچنین میتواند برای شارژ دستگاههای الکترونیکی دیگر نیز استفاده شود.
همچنین باید توجه داشت که با استفاده از شارژر با توان خروجی بالاتر، میتوان به سرعتتر شارژ باتری موتور سیکلت هوندا 125 را انجام داد. اما در عین حال، باید مطمئن شد که شارژر با توان بیشتری نیز سازگار با موتور سیکلت هوندا 125 باشد تا خرابی باتری و یا سیستم الکتریکی موتور سیکلت را به وجود نیاورد.
جریان خروجی شارژر موتورسیکلت چقدر است؟
جریان خروجی شارژر موتورسیکلت معمولاً بین ۱ تا ۱۰ آمپر است، اما این مقدار بسته به نوع موتورسیکلت و شارژر و همچنین وضعیت باتری ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در صورتی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، شارژر ممکن است تا ۱۵ آمپر جریان خروجی داشته باشد تا باتری به سرعت شارژ شود. همچنین، شارژرهایی با جریان خروجی بالاتر نیز وجود دارند که برای شارژ سریعتر باتری مورد استفاده قرار میگیرند، اما در برخی موارد ممکن است باعث افزایش دمای باتری شوند و باتری را آسیب بزنند. بهتر است قبل از استفاده از شارژر، دستورالعملهای تولید کننده و همچنین وضعیت باتری را مورد بررسی قرار دهید
بنابراین، در صورتی که قصد خرید یک شارژر برای موتور سیکلت هوندا 125 را دارید، بهتر است از یک فروشنده معتبر و با تجربه خرید کنید تا بتوانید شارژری با توان و سازگاری مناسب برای موتور سیکلت هوندا 125 تهیه کنید.
در این مقاله از مقاله های آموزشی سایت موتورسل اجزای مختلف مدار شارژ موتور سیکلت را بررسی کردیم و آن را جز به جز شرح دادیم در صورتی که راجب مدار شارژ موتور سیکلت سوالی دارید می توانید در پایین همین مقاله مطرح کنید و یا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید و مشکل ها و یا اتفاقات جالبی که در این زمینه برای شما پیش آمده است و آن را حل کرده اید، میتوانید در قسمت دیدگاه ها و نظرات با ما در میان بگذارید تا ما و بقیه افرادی که به موتورسل مراجعه میکنند هم از این تجربیات مفید شما استفاده کنند.
سوالات زیادی در بخش نظرات پاسخ داده شده میتوانید آنجا اطلاعات مفیدتر و تکمیلی تر را بخوانید.(پایین همین صفحه)
چطور سیستم شارژ موتورسیکلت خود را آزمایش کنیم؟
در این مقاله تست شارژ، بوبین و باتری موتورسیکلت و ولتاژهای استاندارد هر قسمت برسی شده برای مشاهده روی لینک بالا کلیک کنید.
( علائم خرابی شارژر موتور سیکلت )
سلام بدون جایگزین باتری هم همینه فرقی نمیکنه سیم کشی هم اصن اتصالی نداره کامل چک کردم شارژر هم عوض کردم باز همینه فرقی نداره فقط تنها چیزی که مونده بوبین میتونه باشه لامپ نو که میبندم سه چهار روز بعضی وقتا روشن میشه یا یهویی خاموش میشه بعد روشن نمیشی تا موتور چند دیقه خاموش بشه بعد دوباره روشن میشه بعد موقعی که میخاد بسوزه نور لامپ خیلی زیاد میشه بعد میسوزه
یعنی شارژر جدید که نصب کردی سالم بود و هنگام وصل کردن شارژر جدید جایگزین باتری رو بیرون اورده بودی؟
اگه پاسخ مثبت هست احتمالا بوبین مشکل داره و با داغ کردن اتصالات بوبین ضعیف میشه و برق به خوبی از بوبین منتقل نمیشه
در این حالت بوبین وقتی سرده خوب کار میکنه و وقتی داغ میشه کم کم خروجیش کم میشه
چک کن روکش سیم های خروجی بوبین بر اثر حرارت ذوب نشده یا با هم اتصال نداره؟
همچنین محل اتصال سیم ها به بوبین قلع وجود داره احتمال اینکه اینا محل لحیم کاری ذوب شده باشه بیشتره میتونی دوباره لحیم کنی و دوباره استفاده کنی یا از بوبین نو جنس خوب استفاده کنی
پیشنهاد من بوبین جدیده البته مارک های شناخته شده
به نظر من تعمیرات توی قطعات برقی بصرفه نیست و دوباره اذیت میکنه من خودم چندین بار لحیم کاری انجام دادم ولی دوباره لحیمش ذوب میشه باید لحیمی انجام بدی که حرارت بالایی رو بتونه تحمل کنه
بعضی وقتها ممکنه خرابی بوبین یا شارژر به بقیه لوازم برقی اسیب بزنه برای همین در چنین شرایطی بهتره هم بوبین و هم شارژر نو استفاده بشه
البته اگه بتونی با تست ولتاز و جریان خروجی های هرکدوم رو چک کنی و از سالم بودنشون مطمئن بشی میتونی همونها هم استفاده کنی ولی باید مطمئن بشی که صدمات بیشتری به بقیه قطعات نزنه
مثلایک مدل خرابی شارژ داریم که ولتاژ زیادی خروجی میده که میتونه باتری، تمامی لامپ ها ، کیلومتر و بقیه لوازم برقی رو بسوزونه و خرج خیلی بیشتری رو دستمون بندازه اینجوری فقط خرج بوبین و شارژر هست. ولی به اون شکل ممکنه خرج قطعات سوخته شده هم بهش اضافه بشه
سلام سیم های بوبین بعضی هاش اب شده قبلا اب شده بود همون سیم هارو جدا کردم چسب زدم جوری که دیگه با هم اتصال نکنه نزدیک یه سال میشه اینجوری کار کرده الان این مشکل پیش اومده موتور نزدیک شش ماه خواب بوده حتی روشن هم نشده بود بعد از این مه روشنش کردم بعد از یک هفته این مشکل پیش اومده رفتم از میکانیک پرسیدم گفت شارژر هست شارژر عوض کردم هیچ فرقی نکرد مکانیک دیگه ای هم نیست که ازش بپرسم اگر مشکل از بوبین که صد در صد عوض کنم برم عوض کنم بعدش فرقی نکنه هزینه الکی میشه خیلی ممنون بابت کمکتون
خواهش میکنم
صددرصد که نمیشه گفت ولی به احتمال زیاد مشکلت حل میشه البته فکر کنم شارژرت هم دوباره خراب شده اگه لامپ میسوزونه ولی اگه لامپ کم نور هست و یا برق برق قطع میشه به احتمال 90 درصد مشکل بوبین هست
پس اگه لامپ نمیسوزونه فقط تعویض بوبین کافیه
اما اگه لامپ میسوزه شارژر هم خراب شده و بهتره لامپ ارزون یا لامپ راهنما تست کنی اگه سوخت شارژر خرابه البته استانداردش اینه که با مولتی متر تست خروجی ولتاژ بگیری
__________
قبل هر کاری اینم تست کن که سیمکشی اتصالی نداشته باشه
سلام موتورسیکلت دارم ۱۲۵ استارتی سین ببین و شارژر داغ میشه سیم ببین یکی اب شده شارژر عوض کردم نتیجه نگرفتم میشه از ببین باشه
سلام سیم بوبین اگه آب شده باشه به صورتیکه سیم های بوبین به هم اتصال داشتن ممکنه بوبین برق موتور سوخته یا ضعیف شده باشه
در مرحله اول میتونی از سیم های نو بجای سیم های آب شده استفاده کنی و تست کنی برق از بوبین تولید میشه یا نه؟
اگه برق از بوبین تولید میشه مشکل از ممکنه مشکل از سیمکشی موتورت باشه
سلام و عرض ادب
بنده موتورسیکلت هیوسانگ250 دارم که باتری ۱۲ ولت ۱۲ آمپر روش نصب هست+ فقط آخر هفته ها به مدت نیم ساعت باهاش دور میزنم.که حتی شاید هفته ها هم کلا بدون استفاده بمونه
چندتا سوال خدمتتون داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
1.تا حدودا دوماه پیش موتور تک استارت روشن میشد.اما الان استارت میخوره و روشن نمیشه به نظرتون به خاطر استفاده نکردن باطریه (تو این دوماه فقط سه بار روشنش کردم البته بدون طی کردن مسیر)
2.باتوجه به استفاده ای که از موتور دارم چه نوع باتری تهیه کنم(تر / خشک/ ژله ای) ؟
3.چه کار کنم که باتری عمر بیشتری داشته باشه؟چون استفاده م خیلللی کمه
4.قطعا باتری جنس خوب عمر بیشتری خواهد داشت.اما با توجه به صرفه اقتصادی و استفاده ی کم؛؛به نظرتون باتری ای در چه سطح و لول ی بگیرم؟
سلام وقتتون بخیر
در خصوص سوال اول بله، چون با کار نکردن موتور و شارژ نشدن باطری افت ولتاژ پیدا میکند و اینکه استارت میخورد و موتور روشن نمیشود اگر ضعیف استارت میخورد طبیعی است که روشن نشود
۲- در خصوص باتریها که چه باتری ای عمر بیشتری دارد اطلاعات تخصصی ندارم ممکن است بر اساس کیفیت ساخت و برندهای مختلف کیفیت متفاوتی داشته باشند
۳- بیشترین مصرف باتری شما توسط دینام استارت و لحظه استارت است و مقدار آمپری که توسط کارخانه مشخص شده برای تمام قطعات برقی و مصرفی در نظر گرفته شده باید ببینید مصرف استارت موتورتان چقدر است تا براساس آن باتری را انتخاب کنید.
البته باتری با آمپر بیشتر حجم ذخیره سازی بیشتری دارد
….
برای دیرتر خراب شدن باتری در مدتی که موتور استفاده نمیشود میتوانید قطب منفی باتری رو جدا کنید ولی با این زمانی که گفتید باز هم ممکن است باتری خالی شود و پیشنهاد بهتر این است که هفته ای یکبار موتور را به مدت نیم ساعت روشن کنید و یکم باهاش دور بزنید تا باتری کامل شارژ شود یعنی هرچه دور موتور بالاتر برود باطری زودتر شارژ میشود.
* وقتی کم از موتور استفاده میکنید زیاد استارت نزنید مثلاً برای نیم ساعت استفاده اگه بیشتر از ۵-۶ بار استارت بزنید شاید باتری کامل شارژ نشود.
*هنگام پارک کردن موتور و جدا کردن قطب منفی میتوانید مقدار شارژ باتری رو اندازه بگیرید معمولاً باتری فول شارژ ولتاژی حدود 13.6 ولت دارد.
یه نکاتی راجب باطری موتورسیکلت
خدا قوت عزیزی که پاسخ به سوالات میدید،بنده که خیلی استفاده. کردم الهی دست. به خاک میزنی جواهر بشه ممنون وسپاسگزار
سلام. من با سرعت ۱۳۰تا در حال حرکت بودم که ناگهان موتور حالت خفگی داشت و بعد وایستادن خاموش شد.با حول دادن روشن میشه و بعد از چند ثانیه باز دوباره خاموش میشه.باطری رو شارژ کردم موتور رو روشن کرد ولی به محض اینکه سیم رو از بست مثبت جدا میکنم خاموش میشه موتور.
قاب بغل موتور رو باز کردم دیدم ۳ تا سیمی که از بوبین میاد ب شارژر وصل میشه به هم چسبیدن و ذوب شدن. حالا به نظر شما این بوبین سوزونده یا شارژر؟
سلام وقتتون بخیر
موتور انژکتوره یا کاربراتور؟
اگه باتری شارژ نمیشه احتمال اینکه شارژر خراب شده هست؟
و اینکه سیم ها ذوب شده باید اول سیم ها رو جاهایی که سوخته نو کنی و بعد بوبین رو تست کنی اگه بوبین سالم بود خروجی شارژر رو اندازه بگیری که ولتاژ استاندارد داشنه باشه
البته اینکه موتور یهو خاموش شده اگه موتورت انژکتوری نیست باید بری سراغ مدار جرقه زنی و سیستم سوخت رسانی اینجا رو بخون دلایل روشن نشدن موتورسیکلت
داداش من یه هندا ۱۲۵ دارم درحال حرکت یهو چراغاش قطع میشن بعد از چند دقیقه دوباره وصل میشم علت چیه؟؟؟
سلام هر چیزی ممکنه باشه اول باید ببینی سیمکشی اتصالی نداره و مراحل بعدی تست باتری، شارژر و بوبین
همچنین میتونه خرابی شاسی ( کلید چراغ ها) یا خرابی خود لامپ یا جا لامپی هم باشه اول اینا رو چک کن
سلام وخسته نباشید.بنده۶ماه پیش موتورم بویین سوزونده بود عوضش کردم چند ماه خوب کار کرد.۲ماه پیش کوئل سوزوند وبعد شارژر سوخت.طوری که توی ۲ماه ۲کوئل و۳شارژر عوض کردم.به نظر شما دستگاه برق ایراد پیدا کرده.ظاهرش که سالمه وبرقم میده.باتشکر ازشما
سلام بهتره اول اتصال تمام این قطعات که نام بردید بوبین ، شارژر و ترانزیستور را جدا کنید (فیش ها را بیرون بیارید) و چک کنید سیمکشی موتور اتصالی نداشته باشد اگه اتصالی وجود نداشت ممکن است بوبین برق زیادی تولید میکند و باعث سوختن قطعات میشود البته اگر از بوبین مطمئن نیستید یعنی یک بوبین خوب نخریدید و جنس ارزان قیمت برند ناشناس خریدید، بهتر است ان را جایگزین کنید البته تمام این قطعات یک طول عمری دارند و خراب میشوند اگر بلافاصله شارژ و ترانزیستور یا کوئل سوخت میتوان گفت که بوبین مشکل دارد و اگر طول میکشد نمیتوان گفت که مشکل از بوبین است شاید چیزی به موتورتان اضافه کرده اید که روی شارژر فشار وارد میکند (مانند جایگزین باتری)
مدار برق کوئل و شارژر جداست و عجیب است که هردو با هم خراب شود.
تازمانی که یکی از اینها بلافاصله بعد از نصب نسوزد نمیتوان از خرابی بوبین مطمئن شد و بهتر است بوبین را تست بگیرید.
با سوختن این همه شارژر و کوئل بهتر است بوبین را یکبار عوض کنید بجای اینکه هی برای اون قطعات هزینه کنید البته قبل ان اتصالی در سیمکشی را با مولتی متر( و یا یک لامپ و باتری) چک کنید
سلام من یه موتور ۱۲۵ دارم که بدون باتری کار می کنه بوبین و شارژر رو عوض کردم تا قبل از این لامپ میسوزوند اما الان درست شده لامپ نمیسوزونه اما روشنایی لامپ ها خیلی کمه بوبین خوب برق میده شارژرم هست که برق کمی رد می کنه باید چکار کنم یکم برقش بیشتر بشه؟
سلام
قبل هر چیزی بهتره چک کنی سیمکشی موتورت اتصالی نداشته باشه و در مرحله بعدی دو کار میتونی انجام بدی
1- برق چراغت رو از روی باتری برداری (اگه لامپ ال ای دی هست پیشنهاد نمیشه برای کارکرد بهتر نیاز به باتری هست)
2- ولتاژ خروجی سیم های باتری رو اندازه بگیری و وقتیکه دور موتور روی حالت نرمال هست(بین 2 تا سه) این ولتاژ باید 12 ولت ویا بیشتر باشه
مثلا اگه ولتاز زیادی کم بود و با گاز دادن بالا نمیرفت ممکنه شارژر یا بوبین مشکل داشته باشه (البته باید تمام چراغ ها و لوازم برقی متفرقه اگه روی موتور هست هنگام اندازه گیری خاموش باشن)
(اگه بوبین جنس خوب انداختی خوبه ولی بوبین های مارک های متفرقه و ارزان قیمت سیم های بیکیفیتی دارن و زود خراب میشن)
منظورتون از نور ضعیف معلوم نیست چقدر نوره شاید با تعویض لامپ این مشکل رفع بشه
در کل باید تست انجام بدی تا از خرابی مطمئن بشی شاید لامپ قبلی چون ولتاژ زیاد بهش میرسیده نورش بیشتر میشده که البته نور بیشتر باعث داغ کردن بیش از حد لامپ و درنهایت باعث ذوب شدن جالامپی میشه
اینجوری اگه هی بخوای شارژر عوض کنی شاید مشکل رفع نشه اول تست ارزونتر انجام بده در نهایت اگه مشکل رفع نشد میتونی بری سراغ شارژر و بوبین
البته جنس شارژر و بوبین خیلی میتونه روی برق خروجی تاثیرگذار باشه برای همین تاکید دارم جنس باکیفیت تهیه کنید چون خودم بوبین ارزون قیمت استفاده کردم یک هفته هم جوابگو نبوده
با سلام؛ ممنون از اینکه این اطلاعات مفید و کاربردی رو دراختیار ما میذارین.. من خودم از بچگی موتور سوارم و در حال حاضرم چنتا موتور دارم و با اکثر این مشکلات روبرو شدم.. فقط خواستم تشکر کنم.. سپاس 🙏🌹
🌹
سلام بوبین چک کردم شارژر هم عوض کردم ولی سیم زرد رنگ برق نداره باید چکار کنم برقدار بشه
سلام به مقاله راجب رنگ بندی سیم ها اضافه شده دوباره بخون
سیم زرد رنگ کجا برق نداره؟ اگه زرد بوبین برق نداره مشکل از بوبینه
بوبین چک کردی یعنی تمام سیم ها برق داشت؟ (سیم زرد و صورتی(یا سفید) بوبین برقدار بود)
.
سیم هایی دو سر باتری برق داره؟(سیم قرمز و سبز) اگه اینجا برق بود – بعد این سیم قرمز میره داخل سویچ که اگه سوییچ خراب باشه برق به بقیه قطعات نمیره باید چک کنی(سوییچ دو قسمت داره یک قسمت برق قطعات و یک قسمت برق سیستم جرقه زنی رو قطع و وصل میکنه گاهی اوقات فقط یکی از اینها خراب میشه)
.
اگه دو سر باتری برق نداره قسمت بوبین ، شارژر یا سیمکشی بین اینها باید برسی بشه
سلام
شارژر من بیش از حد شارژ میکنه در حد ۲۰ ولت مشکل از چیه عوض هم کردم باز نشد همه چراغ ها رو سوزوند
سلام ممکنه سیمکشی مستقیم به برق بوبین وصل هست این رو هم چک کنید.
شارژر باید ولتاژی که از بوبین دریافت میکنه رو کم کنه و نذاره ولتاژبیش از 15.5 نهایت 16 ولت به باتری برسه (خروجی دوسر باتری رو اندازه بگیر)
یا ممکنه بوبین خراب باشه و ولتاژ بیش از حد به شارژر میفرسته و این باعث میشه شارژرهای جدید سریع خراب بشن که در این صورت باید بوبین تعویض بشه.
این نکات جهت چک کردن گفتم برای تعویض هر قطعه ای باید از خراب بودن قطعه مطمئن بود و قطعی نیست
چند نکته در مورد ولتاژ شارژر:
در حالت بیکار، ولتاژ باید حدود 12-13 ولت باشد. در 3000 دور در دقیقه، ولتاژ نباید بیشتر از 15 ولت باشد
موتورسیکلت با چه ولتاژی باید شارژ شود؟
ولتاژ ثابت برای یک باتری سالم باید حدود 12.5 – 13 ولت باشد. ولتاژ کار هنگام شارژ باید بین 13 تا 15.5 ولت باشد