یکی از قطعات مهم و ضروری در موتورسیکلت اگزوز میباشد. اگزوز وظیفهی مهمی در دفع گازهای خروجی حاصل از احتراق و همچنین صداهای ناخوشآیند موتورسیکلت دارد. اگزوز موتور سیکلت نقش بسیار مهمی در حذف آلودگیهای صوتی و همچنین آلودگی هوا را ایفا میکند. امروزه شرکتهای سازندهی اگزوز موتور سیکلت تلاش میکنند که، صدای تولید شده به وسیله موتورسیکلت را به حداقل برسانند و تلاش آنها بر این است که میزان گازهای خروجی از اگزوز موتورسیکلت را خیلی کاهش دهند و نزدیک به صفر برسا نند و به جای کارهایی که محیط زیست را آلوده میکنند، اکسیژن و بخار آب را وارد طبیعت کنند.
اگزوز به تنهایی قادر به حذف گازهای آلاینده محیط زیست نمی باشد،و برای حذف گازهای آلاینده به وسیلهای به نام مبدل کاتالیزور نیاز است که امروزه از آن در اگزوز های وسایل نقلیه استفاده می شود. تا چند سال پیش روی وسایل نقلیه موتوری این قطعه متصل نمیشد،اما امروزه به دلیل قوانین سختگیرانه سازمان محیط زیست این قطعه قبل از اگزوز موتورسیکلت متصل می گردد. متاسفانه خیلی از افراد این قطعه را نادیده میگیرند و از تاثیر خرابی این قطعه روی کارکرد موتور سیکلت خود بیخبر میباشند. اگر قضیه آلودگی محیط زیست را نادیده بگیریم. خرابی اگزوز موتورسیکلت میتواند مصرف سوخت را تا چندین برابر افزایش دهد.
***—> قیمت آنلاین انواع اگزوزهای موتورسیکت <—***
وجود اگزوز برای موتورسیکلتها ضروری می باشد، آن ها برای کارکرد مناسب موتور ضروری هستند. عملکرد آن تخلیه گازهای تولید شده در هنگام احتراق به سمت خارج است و همچنین باعث کاهش دمای دود ها ، حفظ برخی از ذرات آلاینده، جلوگیری از ایجاد سر و صدای زیادی و بهبود عملکرد موتورسیکلت می شود.
طبقه بندی اگزوزها با توجه به نحوه اتصال :
۱- لوله های اگزوز با اتصال پیچ:
هیچ لوله واسط بین این نوع لوله و منیفولد وجود ندارد و با استفاده از پیچ و مهره، لوله های اگزوز با اتصال پیچ به طور مستقیم به آن متصل می شوند.
۲- لوله های اگزوز لغزنده :
معمولاً بین لوله اگزوز لغزنده و منیفولد موتورسیکلت، آرنج قرار گرفته است که به عنوان پلی بین هر دو بخش وسیله نقلیه عمل می کند. آرنج ، بخشی از این نوع فرار است.
دربارهی موادی که لوله های اگزوز از آن ها ساخته شده اند، چهار نوع اساسی وجود دارد، که دارای مشخصات بسیار متفاوتی میباشند که در صورت نیاز به تغییر در موتورسیکلت، باید ارزیابی شوند.
۳- فولاد ضد زنگ :
اگر بودجه خیلی کمی دارید، این اگزوزی مناسب برای موتورسیکلت شما خواهد بود. اگرچه به خاطر داشته باشید که این اگزوز ها سنگین میباشند، که گرما را خیلی خوب از بین نمی برند و منتقل نمیکنند، اما در طولانی مدت و در برابر شوک ها و ضربه ها مقاومت سختی دارند.
۴- آلومینیوم :
قیمت این نوع از اگزوزها در مقایسه با فولاد بیشتر میباشد، اما سبکتر هستند و وزن کمتری دارند. از بین رفتن حرارت متوسطی دارند و از جمله مزایای عالی آن ها این است که این ها اگزوز هایی هستند که در بسیاری از مواقع قابل تعمیر هستند.
۵- فیبر کربن:
اگزوزهای ساخته شده از کربن نسبت به نمونه های قبلی گران تر هستند، اما بسیار سبک تر هستند و گرمازدایی خوبی را ارائه می دهند. از جمله مضرات این نوع مواد برای تولید اگزوزها عدم مقاومت در برابر آن و شکنندگی آن در برابرات یا آسیب است، کربن قابل تعمیر نیست.
اگزوز موتورسیکلت چیست؟
در موتورسیکلت ها که با سوختهای فسیلی کار می کنند، به وسیله ای نیاز داریم، که گازهای ناشی از احتراق، گرما و صدای تولید شده بر اثر احتراق را خارج سازد. این وسیله از یک روکش فلزی که داخل آن مشبک میباشد، ساخته می شود. این وسیله سه وظیفه مهم و اساسی برعهده دارد که در ادامه به توضیح تک تک آنها خواهیم پرداخت.
وظیفه اگزوز موتورسیکلت:
خروج گازهای ناشی از سوختن سوختهای فسیلی زمانی که احتراق درون سیلندر صورت میگیرد، گرمای حاصل از سوختن از اگزوز خارج می شود.
هر انفجاری درون سیلندر موتورسیکلت صورت میگیرد، با سر و صدای زیادی همراه است که باعث ایجاد آلودگی صوتی می شود. اگزوز این صداهای تولید شده را خنثی می کند.
انواع اگزوزهای موتورسیکلت:
الف- اگزوز شرکتی موتور سیکلت :
این مدل اگزوز به صورت پیش فرض به وسیله کارخانههای سازنده موتورسیکلت روی آنها متصل می گردد. این اگزوزها بهترین نوع از اگزوز موتورسیکلت میباشد، چونکه با استانداردهای روز دنیا ساخته شده است و از آلودگی صدا و محیط زیست جلوگیری می کنند.
این اگزوزها بیشتر برای کسانی که به صورت مداوم از موتورسیکلت استفاده نمیکنند، به کار می رود. این اگزوزها از استانداردهای مناسب برای محیط زیست برخوردار نیستند و بیشتر برای افزایش راندمان موتور برای مسابقه استفاده میشوند. توصیه میکنیم هرگز برای استفاده معمولی از این اگزوزها استفاده نکنید، زیرا با صدای ناخوشایند آرامش شهروندان و افراد جامعه را به خطر می اندازد.
ب – اگزوز اسپرت موتور سیکلت:
نکات مهم هنگام خرید اگزوز موتورسیکلت:
۱- قیمت اگزوز:
قیمت نقش بسیار مهمی در انتخاب اگزوز موتور سیکلت دارد، ابتدا میزان بودجهی خود را برای خرید مشخص نمایید. زمانی که مقدار بودجه مشخص شود، خود به خود مدلهایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند حذف می شوند و انتخاب را برای شما آسانتر میسازند.
۲- نوع اگزوز:
بسته به نوع استفادهای که شما از موتورسیکلت دارید می توانید نوع اگزوز آن را انتخاب کنید. اگر موتورسیکلت را داخل شهر استفاده میکنید توصیه می کنیم که حتما از اگزوزهای استاندارد شرکتی استفاده کنید.و اگر موتورسیکلت را برای مسابقه داخل پیست میخواهید، حتما از نمونههای اسپورت آن استفاده کنید، این اگزوزها هم راندمان موتور را افزایش می دهند و هم باعث ایجاد صدایی زیبا درون پیست می شوند.
۳ – حجم موتور سیکلت:
قدرت موتورسیکلتها براساس سی سی و حجم آن مشخص می شود. هرچه قدرت موتورسیکلت شما بیشتر باشد، یعنی مصرف سوخت و بنزین بیشتری دارد.و در نتیجه میزان گازهای خروجی و گرمای حاصل از احتراق داخلی انجین نیز بیشتر می شود. بنابراین برای هر موتور سیکلت با حجم موتور خاص اگزوز خاصی طراحی شده و ساخته می شود.
۴ – جنس بدنه اگزوز:
توجه کنید که اگزوز موتور سیکلت باید از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده باشد. چون یکی از دلایلی که بعدها باعث خراب شدن و زنگ زدگی اگزوز شما می شود. که باعث ایجاد سوراخ در محل زنگ زده میگردد و صدای آن تغییر می کند.
۵- نوع ساخت:
از خریدن اگزوزهای دست ساز تا حد امکان خودداری کنید، زیرا خیلی از این اگزوزها فاقد شبکه استاندارد میباشند، یعنی داخل انها به جای استفاده از شبکه استاندارد جاذب گاز از پشم شیشه استفاده میکنند. پشم شیشه در دریافت آلایندهها به خوبی عمل نخواهد کرد و خودش محیط زیست را آلوده میسازد. محکمترین دلیل برای نخریدن این اگزوزها میزان فشاری است که به موتور شما وارد می سازند.
***—> قیمت آنلاین انواع اگزوزهای موتورسیکت <—***
۶ – گارانتی:
سعی کنید همیشه برندهای معتبر را خریداری کنید. این برندها معمولا دارای ضمانت نامه میباشند. با توجه به ورود روزافزون اجناس تقلبی در بازار یکی از راه های تشخیص قطعه اصل از بدل برند آن است به شرط اینکه دارای ضمانت نامه معتبر باشد.
اگزوز یا سیستم خروجی، بخشی از موتورسیکلت است که گازهای احتراقی را به بیرون میکشاند. اگزوز شامل یک لوله فولادی است که از داخل به دو نیمکره تقسیم شده است. در داخل لوله، گازهای احتراقی از سیلندرها به سمت بیرون جریان پیدا میکنند. این گازها در اگزوز با اصطکاک با دیوارههای داخلی موتورسیکلت در تعامل هستند و به کمک این اصطکاک، صدای خروجی اگزوز ایجاد میشود.
هدف از ساخت اگزوز موتورسیکلت ها
هدف از ساخت اگزوز، کاهش صدای موتور و نیز کاهش آلایندههای محیطی است. برای این منظور، اغلب از سیستمهای کاتالیستی استفاده میشود که باعث تبدیل گازهای آلاینده به موادی مانند اکسیژن، نیتروژن، و آب میشوند.
بعضی از موتورسیکلتها اگزوزهایی دارند که میتوانند با تغییر موقعیت و شکل آنها، تاثیر بر صدای خروجی و عملکرد موتور داشته باشند. همچنین اگزوزهای سفارشی برای موتورسیکلتها نیز وجود دارند که به دلیل طراحیهای منحصر به فرد خود، میتوانند صدای موتور را بهبود ببخشند یا حتی برای دستیابی به عملکرد بالاتر موتور، استفاده شوند.
علاوه بر کاهش صدا و آلایندگی، اگزوزها میتوانند تاثیر بر عملکرد موتور داشته باشند. به عنوان مثال، اگزوزهای با قطر بزرگتر میتوانند جریان گازهای احتراقی را افزایش داده و بهبود قدرت و عملکرد موتور کمک کنند. همچنین، تغییراتی در طول و شکل اگزوز، میتواند تاثیری بر جریان گازهای احتراقی داشته باشد و در نتیجه، بهبود عملکرد موتور و افزایش توان و سرعت موتور را به همراه داشته باشد.
در موتورسیکلتهای راننده انفرادی، اگزوزها معمولاً در زیر موتور و در پشت دوچرخه قرار دارند. اما در برخی موتورسیکلتهای مسابقه، اگزوزها در سایر نقاط موتور نیز قرار میگیرند، به عنوان مثال در بالای موتور یا در قسمت جلویی آن. این نوع اگزوزها اغلب دارای طراحیهای خاص هستند که بهبود عملکرد و کاهش وزن موتور را به همراه دارند.
در موتورسیکلتهای نیمهخودرو، اگزوزها معمولاً در پشت خودرو قرار میگیرند و به همان شکلی که در موتورسیکلتها کار میکنند، عمل میکنند. با این حال، در برخی خودروهای مسابقه، اگزوزها در قسمت جلویی خودرو نیز قرار میگیرند که در این صورت تاثیر آنها بر عملکرد موتور، بیشتر میشود.
نقش اگزوز در عملکرد موتور
به طور کلی، اگزوزها بخش مهمی از موتورسیکلتها و خودروها هستند و علاوه بر کاهش صدا و آلایندگی، میتوانند بهبود عملکرد و کارایی موتور را نیز به همراه داشته باشند. اما باید توجه داشت که تغییرات در اگزوزها ممکن است تاثیرات جانبی ناخواستهای را بر روی موتور داشته باشد، مانند افزایش مصرف سوخت یا افزایش دمای موتور. بنابراین، قبل از هرگونه تغییر در اگزوزها، بهتر است با یک تخصصی در این زمینه مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که تغییرات مورد نظر برای موتور شما مناسب هستند.
همچنین، باید به این نکته هم توجه داشت که در بسیاری از کشورها، تغییرات در اگزوزها برای موتورسیکلتها و خودروها قانونی نیستند و ممکن است باعث مجازات قانونی شوند. لذا در صورت تمایل به تغییرات در اگزوزها، باید ابتدا با قوانین و مقررات محل سکونت خود آشنا شوید و از مشورت با متخصصان در این زمینه استفاده کنید.
سلام اگزوز قهرمانی برای موتور 125 انژکتور مشکل ایجاد میکنه؟
سلام مشکل خاصی ایجاد نمیکنه مگه اینکه طراحی نامناسب باشه که اونم در کوتاه مدت تاثیر انچنانی روی موتور فکر نکنم ایجاد کنه
چون خودم زیاد از این اگزوزها روی موتورهای خودم استفاده نکردم بهتره دوستانی که استفاده کردن نظرشون رو بیان کنند.
مرسی از پاسخ گویی سریع
اگزوز همه جاش سالمه و چند سالی دست دوستم بوده مشکل نداشته
بعضی ها گفتن که موتور کم کار میشه و خراب میشه و از این حرفا درسته؟
خب کسی که اینو میگه باید دلیلش هم بگه که چرا خراب میشه گاهی اوقات از قبل شاید اگزوز خراب بوده باشه
به نظر شما این اگزوز ها تاثیرشون روی 200 و 125 فرقی نداره چون بعضیا میگن چون موتورت 125 خراب میشه!
ممکنه روی مصرف سوخت تاثیر داشته باشه – درصورتی خراب میشه که گازهای تولید شده در انجین به خوبی تخلیه نشه
مرسی از پاسخ گویی سریع
پس موتور خراب نمیکنه اگزوز قهرمانی روی 125
سلام از پاسخ گویی سریع شما
بعضیا میگن شاید به خاطر این که 125 موتورو خراب کنه صحیحه؟
وبعضیا میگن موتورو کند میکنه ولی موتور خیلی نرم و روون شده!
سلام به نظرتون میتونیم خودمون اگزوز درست کنیم
سلام بله میشه ولی سخته و تجهیزات زیادی میخواد
سلام من یه موتور ۲۰۰دارم که اگزوزش صنعت کشاورز هست من میخام پرده های این اگزوز رو بردارم تا سرعت و صداش بهتر شه از نظر شما پرده هارو بردارم مشکلی تو موتور ایجاد نمیکنه؟؟
سلام فکر نکنم زیاد تاثیری توی سرعتش داشته باشه و احتمال داره صداش بدتر بشه
من تا حالا تست نکردم اگه شما تست کردی ممنون میشم نتیجشو هم اینجا بنویسی تا دیگران هم از این تجربه استفاده کنن
نصف اگزوزو جدا کنیم
جوری که یک طرفش به انجین وصله اونطرفش خالی (قسمت خروجی رو جداکنیم ولی هدرز باشه)
بعیر از صدا و الودگی برا موتور مشکل ایجاد میکنه؟
مشکل انچنانی که به صورت آنی خودشو نشون بده فکر نکنم ایجاد بشه خودم تا حالا تستش نکردم ولی شاید به مرور زمان روی انجین تاثیر بذاره
دوستان اگه تجربیاتی دارن ممنون میشم بنویسن