شمع موتورسیکلت یا [Spark plug] ، قطعهای میباشد که وظیفه آن ایجاد جرقه از طریق اختلاف پتانسیل زیاد ایجاد شده به وسیله کویل میباشد، که توسط وایرشمع (سیم شمع) به آن انتقال پیدا می کند. جرقه ایجاد شده موجب احتراق داخل سیلندر می شود، لذا عملکرد صحیح این قطعه تاثیر بسزایی در عملکرد موتورسیکلت دارد.
شمع یک جزء اساسی از سیستم جرقه زنی موتورسیکلت شما است. ولتاژ از پایه آن به دهانه آن فرستاده می شود و از یک الکترود مرکزی به یک الکترود زمین می پرد و جرقه ایجاد می کند. این جرقه مخلوط هوا و سوخت را در محفظه احتراق را مشتعل می کند و باعث انفجاری می شود که باعث شروع حرکت موتور می شود.
ویژگی های شمع موتورسیکلت
شمع موتورسیکلت عامل اصلی جرقه زنی و تولید احتراق است. جرقهزنی در سر شمع باعث ایجاد نویز الکترومغناطیسی می گردد. برای کاهش این نویز از شمع های مقاومت دار استفاده میشود. این مقاومت در قسمت زیرین الکترود مرکزی فراگرفته است. مقدار این مقاومت بین ۵ تا ۸ کیلو اهم با توجه به نوع شمع متفاوت است.
فاصله بین الکترودها به طور میانگین معمولا از 0/8 mm تا یک میلی متر[mm] می باشد. بهترین عملکرد دمایی برای شمع حدود ۴۵۰ الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد[c] می باشد. کارکرد مفید شمع در خودروهای انژکتوری 16000 کیلومتر[km] می باشد.
شمع موتورسیکلت در واقع حکم قلب در بدن انسان را دارد. همان گونه که بدن انسان بدون قلب مرده است، موتور، موتورسیکلت هم بدون شمع خاموش و مرده به حساب می آید. شمع در واقع قطعهای میباشد که با ایجاد جرقه الکتریکی موجب انفجار ماده سوختی می شود. برای درک بهتر قسمت های مهم شمع موتورسیکلت را به شما با تصویر نمایش می دهیم. شمع در واقع شامل هفت قسمت مهم و ضروری است؛ ترمینال، عایق سرامیکی ، مهره، پایه اتصال، الکترود منفی، الکترود مثبت، گپ یا فاصله دو الکترود.
✔ برای مشاهده قیمت انواع شمع و سرشمع موتورسیکلت به پایین صفحه مراجعه کنید.👇
عیوبی که در صورت خرابی شمع درموتورسیکلت ظاهر می شود چیست؟؟؟
با ظاهر شدن این عیب ها مصرف سوخت و به دنبال آن آلایندگی افزایش می یابد.
موتور سیکلت در دورهای مختلف بد کار می کند و شتاب گیری خودرو ضعیف شده و دمای موتور سیکلت بالا می رود.
حالت ها و شرایط مختلف شمع موتورسیکلت
1-) شرایط نرمال شمع
در این حالت الکترودها و عایق به رنگ خاکستری- زرد و متمایل به قهوه ای است. در این شرایط رنج گرمایی شمع درست و دقیق بوده و موتور سیکلت سالم عمل نموده است. وضعیت مخلوط و تایمینگ جرقه و سیستم شروع سرد[ ساسات] کاملا سالم بوده و هیچ گونه رسوبات حاصل از افزاینده های سوختی شامل سرب و یا هر گونه ترکیبات آلیاژی در روغن موتور سیکلت مشاهد نمی شود. احتراق به صورت کامل انجام شده و شرایط افروختگی[ Over heat] وجود ندارد.
2-) حالت دوده زدگی شمع [کربن کثیف زبانه شمع]
در این حالت الکترودها، دهانه عایق و پوسته شمع با رسوبات دوده به رنگ سیاه مخملی پوشیده می شود.
علت: کثیف بودن بیش از حد فیلتر هوا، غنی بودن مخلوط سوخت و هوا، طولانی بودن زمان سیستم شروع سرد یا ساسات. استفاده از شمع های سرد و یا پایین بودن کدرنج حرارتی شمع. رانندگی در مسافت های کوتاه و کم بودن زمان بین روشن تا خاموش کردن خودرو.
اثرات: احتراق به صورت ناقص انجام می شود. موتورسیکلت بسیار بد استارت می خورد.
اصلاح: بازدید فیلتر هوا. تنظیم نسبت هوا به سوخت بازدید و تنظیم مجموعه ساسات، بررسی نوع شمع.
3-) رسوبات روغن روی شمع
در این حالت الکترودها، دهانه عایق و پوسته شمع با دوده روشن و تفاله های کربن پوشیده میشود.
علت: زیاد بودن نفوذ روغن در محفظه احتراق و یا بالا بودن سطح. خردگی در رینگ های پیستون، جداره سیلندرها و گایدهای.
اثرات: موتورسیکلت بسیار بد استارت می خورد. احتراق به صورت ناقص انجام می شود.
اصلاح: میزان کمپرس سیلندر اندازه گیری شده و سطح روغن تنظیم شود. استفاده از شمع جدید الزامی است. موتورسیکلت باید تعمیر شود.
4-) رسوبات سرب درشمع موتور
در این حالت الکترودها و عایق در قسمت هایی با لعاب های قهوه ای/ زرد پوشیده شده میباشد . همچنین می توانند یک رنگ متمایل به سبز نیز داشته باشد.
علت: لعاب ها از تحت باز بودن زیاد موتور سیکلت پس از کارکرد طولانی و تحت بار بودن ناشی می شود. افزاینده های سرب در سوخت نیز چنین حالتی را سبب می شود.
اثرات: در شرایط باری زیاد، لعاب سرب باعث اتصال کوتاه و احتراق ناقص می گردد.
اصلاح: از آنجایی که تمیز کردن شمع قبلی بیهوده است، استفاده از شمع جدید الزامی است.
5-) تشکیل خاکستر روی شمع [ به شکل درخت زبان گنجشک]
در این حالت رسوبات خاکستر سنگین روی الکترود ها و عابق تجمع می کند. این امر ناشی از افزاینده های روغن و سوخت میباشد و در ناحیه مذکور و روی الکترود بدنه، ساختار خاکستر به مانند زغال نیم سوز می باشد.
علت: ترکیبات الیاژی مخصوصا روغن موتور سیکلت می تواند این خاکستر را در محفظه احتراق و روی شمع ته نشین کند.
اثرات: ضربه و خودسوزی به همراه کاهش قدرت موتور سیکلت و خرابی پیستون و سوپاپ ها.
اصلاح: تعویض شمع و تعمیر موتور سیکلت الزامی است. در صورت امکان نوع روغن موتور سیکلت نیز باید عوض شود.
6-) شکستگی عایق مرکزی شمع موتورسیکلت
در این حالت الکترود مرکزی شکسته و برق ذزدی بین الکترود مرکزی و بدنه شمع وجود دارد.
علت: خرابی مکانیکی [شمع،سقوط کرده یا دستکاری بد بر روی الکترود مرکزی فشار وار آورده است] در موارد استثنایی، رسوبات بین دهانه عایق و الکترود مرکزی به همراه خوردگی الکترود مرکزی می تواند باعث شکستگی دهانه عایق گردد.
اثرات: موتورسیکلت دچار احتراق ناقص می شود. جرقه در یک نقطه که مخلوط سوخت و هوای آزاد جریان ندارد بیش از سطح شده یا کمانه می کند.
اصلاح: شمع موتورسیکلت باید تعویض شود.
7-) پوشیده شدن الکترود مرکزی با رسوبات مذاب شمع
در این حالت نوک عایق به صورت اسفنجی و نرم و ساختار آن به شکل برجستگی در می آید.
علت: شرایط افروختگی [Over heat] نشی از خودسوزی، آوانس بودن بیش از حد، وجود رسوبات ناشی از احتراق در محفظه احتراق، فلز مخلوط سوخت و هوا، ضعیف بودن دلکو، سوخت با کیفیت پایین و یا احتمالا استفاده از شمع با کدرنج حرارتی خیلی پایین.
اثرات: احتراق ناقص و افت قدرت موتور.
اصلاح: در این حالت موتور، سیستم جرقه و سیتم سوخت کاملا چک شده و از شمعی با کدرنج حرارتی دقیق استفاده شود.
😎 ذوب شدن الکترود مرکزی شمع
در این حالت الکترود مرکزی ذوب شده و الکترود بدنه [Ground] به شدت تخریب می گردد.
وعلت آن: شرایط افروختگی[Over heat] ناشی از خودسوزی، آوانس بودن بیش از حد جرقه، وجود رسوبات احتراق در محفظه احتراق، مقادیر اندک مخلوط سوخت و هوا، ضعیف بودن دلکو، سوخت با کیفیت پایین و یا احتمالا کدرنج حرارتی خیلی پایین شمع باعث ایجاد چنین شاریطی می گردد.
اثرات: احتراق به صورت ناقص انجام می شود. قدرت موتور سیکلت دچار افت می شود. احتمالا به علت گرم شدن بیش از حد الکترود مرکزی شمع دچار شکستگی می شود.
اصلاح: در این حالت موتور، سیستم جرقه و سیستم سوخت کاملا چک شده و از شمع جدید استفاده می گردد.
9-) ذوب شدن الکترودهای شمع موتورسیکلت
در این حالت ظاهر الکترود ها مثل گل کلم می گردد. رسوب مواد از خود شمع صورت نگرفته و عوامل خارجی باعث ایجاد چنین شرایطی می گردد.
علت: شرایط افروختگی [Over heat] ناشی از خودسوزی ، اوانس بودن بیش از حد جرقه، وجود رسوبات احتراق در محفظه احتراق، مقادیر اندک مخلوط سوخت و هوا، ضعیف بودن دلکو، سوخت با کیفیت پایین باعث ایجاد چنین شرایطی می شود.
اثرات: موتور سیکلت قبل از وقوع حالت واماندگی، دچار افت شدید قدرت می گردد.
اصلاح: در این حالت موتور سیکلت و سیستم تبدیل سوخت کاملا چک شده و از شمع های جدید استفاده می شود.
قیمت ها
چند لحظه منتظر بمانید تا محصولات بارگذاری شوند…
10-) خوردگی زیاد الکترود مرکزی شمع موتور
در این حالت الکترود مرکزی ذوب می شود و رسوب هایی شبیه کف جوشکاری با الکترود بدنه [Ground] ممزوج می شود.
علت: مدت زمان تبادل جرقه در شمع بیش از حد بوده است.اثرات: موتورسیکلت به ویزه هنگام شتاب دچار احتراق ناقص می شود[ ولتاژ جرقه برای فضا یا GAP الکترود کافی نمی باشد ]. موتورسیکلت بد استارت می خورد. —> اصلاح: شمع موتورسیکلت باید تعویض شود.
11-) خوردگی شدید الکترود بدنه شمع موتورسیکلت [Ground]
در این حالت الکترود بدنه ذوب شده و به شدت تخریب میگردد.
علت: وجود افزاینده های بیش از حد در روغن و سوخت و شرایط نامساعد جریان سوخت در محفظه احتراق. که این امر احتمالا ناشی از رسوبات احتراق است. ناک [knock ] و عدم گرم شدن کافی موتور سیکلت از دیگر عوامل میباشد.
اثرات: خودرو بد استارت می خورد. مخصوصا در هنگام شتاب گیری دچار احتراق ناقص می شود[ ولتاژ جرقه برای فضا یا GAP الکترود کافی نمی باشد.]
4 علتی که نشان می دهد شمع موتورسیکلت شما خراب است.
اگر بیش از چند سال است که موتورسیکلت دارید، احتمالاً با شمع های خود مشکلی داشته اید. این امر مخصوصاً اگر موتورسیکلت قدیمی دارید صادق است.
شمع ها از نظر اندازه کوچک هستند، اما جزء حیاتی برای عملکرد موتور هستند. اگر قسمتی از آن خراب باشد، می تواند به این معنی باشد که موتورسیکلت شما درست کار نکرده و برای شما مشکل ایجاد می کند.
نشانه های خرابی شمع موتور سیکلت چیست؟
نشانه های خراب بودن شمع موتور سیکلت عبارتند از: موتورسیکلت شما با احتراق مناسب کار نمی کند، شمعموتور سیکلت شما خیس می شود یا اغلب موتور دچار فلود شده است. شما همچنین می توانید به دنبال علائم فیزیکی روی خود شمع ها باشید که ممکن است شامل علائم سوختگی، شکستگی انتهایی، زنگ زدگی و خوردگی باشد.
در طول سالهایی که موتورسیکلت خود را سوار میشدم، صدها شمع را تعویض کردهام، بیشتر به این دلیل که موتورسیکلتهایی که بازسازی کردهام به آنها نیاز دارند. من از طریق تجربه خود به عنوان یک موتورسوار توانستم یک یا دو چیز در مورد آنها یاد بگیرم و در مورد آنچه یاد گرفته ام توضیح خواهم داد.
علائم خرابی شمع موتورسیکلت
تشخیص خراب بودن شمع موتورسیکلت می تواند چالش برانگیز باشد زیرا علائمی که نشان می دهند اغلب به مشکلات دیگر مربوط می شود. دانستن علائم خرابی شمع ها می تواند به شما کمک کند تا در آینده آمادگی بهتری داشته باشید و به شما کمک کند موتورسیکلت خود را سریع تر تعمیر کنید.
هر موتورسیکلت بسته به تعداد سیلندرهای داخل موتور، میزان شمع های آن متفاوت است. هرچه انجین موتورسیکلت شما بزرگتر باشد، احتمال اینکه با شمع های جرقه زنی مواجه شوید، بیشتر می شود، زیرا با تعداد بیشتری از آنها سروکار دارید.
اولین علامت رایج که نشان می دهد شمع های موتورسیکلت شما خراب شده، این است که موتور سیکلت شما روشن نمیشود. شلیک نادرست زمانی اتفاق میافتد که موتورسیکلت شما با سرعت ثابتی کار میکند و شما به وضوح میتوانید تشخیص دهید که برای چند ثانیه در حال خاموش شدن است و سپس دوباره راه اندازی میشود. مانند نوازنده باس در یک گروه به آن فکر کنید. شما به وضوح می توانید بگویید که خاموش است زیرا بقیه موسیقی ها درست به نظر نمی رسند.
آتش ناقص به این دلیل رخ می دهد که شمع در نوک به موقع جرقه نمیزند. اگر به موقع قوس نشود و الکتریسیته آزاد کند، بنزینی که قرار است با آن مخلوط شود در جایی که باید باشد نباشد، احتراق از بین می رود.
راه دومی که می توانید متوجه شوید که شمع های موتورسیکلت شما خراب شده اند، این است که آنها نتیجه معکوس دارند. فلاش بک زمانی است که صدای بلند تصادفی از اگزوز را می شنوید. این زمانی اتفاق می افتد که شمع ها دارای یک جرقه نامناسب باشند.
جرقه متناوب زمانی اتفاق میافتد که شمع معمولاً در بیشتر مواقع خوب شلیک میکند، اما هر از چند گاهی جرقه نمیزند و موتور شما دچار عواقب معکوس میشود. هنگامی که سوخت و هوا در سیلندر شما وجود دارد و شمع آن را احتراق نمی کند، با فشار تراکم از سیلندر خارج می شود و به محض برخورد با هدر اگزوز داغ، می سوزد و صدای بلندی از اگزوز خارج میشود.
یک موتور فلود کرده همچنین می تواند نشانه ای از یک یا چند شمع خراب باشد. فلود موتور زمانی اتفاق میافتد که بخواهید موتورسیکلت را بارها و بارها بدون استارت زدن و با استفاده از حل دادن روشن کنید. این اغلب بوی شدید بنزین می دهد.
وقتی موتور موتور سیکلت پر از بنزین می شود، به این معنی است که محفظه احتراق با بنزین پر شده است اما احتراق نمی شود. کاربراتور یا انژکتور سوخت همچنان نسبت هوا به سوخت مناسب را به یک شمع معیوب می دهد که قوس نمی دهد و احتراق لازم برای بالا و پایین کردن پیستون ها را تولید نمی کند.
اگر اگزوز شما بوی شدید بنزین می دهد یا اگر متوجه پاشیدن بنزین از لوله های اگزوز شدید، موتورسیکلت شما ممکن است شمع های خرابی داشته باشد. اگر شمع خراب باشد و به موقع جرقه ای منتشر نکند، بنزین باقی مانده در محفظه احتراق به داخل موتور مکیده می شود، نمی سوزد، سوپاپ اگزوز را دور زده و لوله اگزوز را آزاد می کند.
اگر متوجه شدید که نوعی مایع از لوله اگزوز خارج می شود، مطمئن شوید که بنزین نیست. گاهی اوقات میعان در آنجا ایجاد می شود و هنگامی که موتور سیکلت برای اولین بار راه اندازی می شود آتش می گیرد.
در صورت مشکوک شدن به خراب بودن شمع ها، علامت دیگری که باید به دنبال آن باشید، بررسی وضعیت خود شمع ها است. شواهد واضحی وجود دارد که نشان میدهد شمع به اندازه هر جای سوختگی بد است، اگر کاملاً سفید باشد، اگر قسمتهایی از فرز شکسته یا خم شده باشد، یا زنگ زدگی یا خوردگی وجود داشته باشد.
هر یک از این خرابیها در شمع می تواند باعث شود شمع در قوس الکتریکی خود عقب بماند یا به سادگی جرقه نزند، به خصوص اگر هر نوع خوردگی در انتهای شمع آن وجود داشته باشد.
چه چیزی باعث خراب شدن شمع ها می شود؟
پس از اینکه متوجه شدید که مشکل شمع های جرقه زن هستند، احتمالاً می خواهید بدانید که چگونه از این مشکل در آینده جلوگیری کنید. اگر در نهایت شمع ها را تعویض کردید، احساس بدی نداشته باشید، زیرا علت شماره یک خرابی شمع به علت کارکرد زیاد آن است.
ای کاش می توانستیم بگوییم همه شمع ها برای همیشه دوام می آورند (به علاوه هر قطعه جایگزینی که خریداری می کنید!). با گذشت زمان، فرزهای انتهای شمع به سادگی با جرقه ها دچار خوردگی میشوند. هر چیزی که مربوط به قطعات الکتریکی موتورسیکلت باشد احتمالاً زودتر از سایر قطعات خراب می شود (حتی وقتی همه چیز به درستی مراقبت شود).
زمانبندی نامناسب انجین موتور شما میتواند شمعها را بسیار سریعتر از عمر مورد انتظار فرسوده کند. اگر بنزین شما خیلی زود یا خیلی دیر در محفظه احتراق موتور منفجر شود، تمام آن فشار برگشتی روی شمع جمع میشود، زیرا فشار جای دیگری ندارد برود.
موتورسیکلتی که سریع حرکت می کند می تواند به سرعت به شمع ها آسیب برساند. این بدان معنی است که کاربراتور یا انژکتور سوخت به اندازه کافی بنزین وارد محفظه احتراق نمی کند. بنزین وارد شده داغتر می سوزد زیرا هوا بیش از آنچه باید وجود دارد. دما گرم تر می تواند به راحتی شمع ها را منحرف و خم کند و حتی در یک روز آنها را از بین ببرد.
هر چند وقت یک بار مجبور می شوید شمع های خود را عوض کنید.
من واقعاً از اینکه متوجه شدم شمع های خراب دلیل رفتار موتورسیکلت من هستند، احساس آرامش می کنم. شمع یک راه حل آسان و ارزان است که می تواند در عرض یک ساعت انجام شود.
شما می توانید سال ها موتورسیکلت خود را سوار شوید تا زمانی که متوجه شوید به دلیل شمع های خراب در حال کار است، اما احتمالاً باید قبل از شروع دردسر به آن نگاهی بیندازید. شمع موتور سیکلت باید هر پنج سال یکبار تعویض شود. با این حال، اگر مشکلی ایجاد نکردند، لزوماً نیازی به بررسی معمول آنها قبل از آن ندارید.
اگر نیاز به تعویض یک شمع دارید، باید همه آنها را همزمان عوض کنید. باز هم، شمعها ارزان هستند و به راحتی قابل تعویض هستند، بنابراین میتوانید همه آنها را در حالی که هنوز کامل خراب نشده اند عوض کنید. اگر یکی از شمع ها خراب شود به احتمال زیاد بقیه هم به زودی دچار خرابی خواهند شد.
نحوه تعویض شمع های خراب
تعویض شمع ها به چند ابزار ساده و حدود یک ساعت وقت شما نیاز دارد. اگر در حال تعویض شمع هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که باتری را جدا کنید تا خطر شوک از بین برود.
کار بعدی که باید انجام دهید این است سر شمعها را از شمعها جدا کنید. اینها باید با کمی کشش به راحتی بیرون بیایند. در این مرحله، انتهای عقب شمع در معرض دید قرار می گیرد. انتهای آن مهره ای شکل است، بنابراین می توانید از آچار برای بیرون آوردن آنها استفاده کنید. اندازه اکثر شمع ها به اندازه آچار 17 است و بهتر است با آچار مخصوص شمع این کار را انجام دهید.
بسیاری از مردم تصور می کنند که هنگام خرید شمع های جدید، شکاف در نوک آنها از قبل در فاصله صحیح تنظیم شده است. این در واقع درست نیست و شما باید شکاف صحیح را خودتان تعیین کنید.
ابزاری شبیه به تیغه نقره ای وجود دارد که دارای یک برآمدگی است (آچار فیلر) که در حین چرخش در اطراف لبه از نازک به پهن کشیده شده است .شما به راحتی می توانید از این ابزار برای تنظیم شکاف صحیح در نوک شمع ها استفاده کنید. شما باید به دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود نگاه کنید یا به صورت آنلاین جستجو کنید تا ببینید چه شکافی با شمع های موتور سیکلت شما باید باشد.
هنگامی که فاصله شکاف شمع مناسب را تنظیم کردید، باید قسمت بیرونی شمع را با محلول روان کننده چرب کنید. اکثر بلوکهای موتور سیکلت آلومینیومی هستند، بنابراین وقتی یک شمع جرقه را به بلوک موتور میپیچانید، این دو فلز میخواهند یکدیگر را بگیرند زیرا با یکدیگر متفاوت هستند. یک محلول روان کننده از این اتفاق جلوگیری می کند.
اکنون می توانید تمام شمع های جدید را با یک آچار شمع ببندید. سرشمع را متصل کنید و باتری را دوباره به موتور سیکلت وصل کنید.
شمع موتور سیکلت چیست ؟
شمع موتورسیکلت، یکی از مهمترین قطعات موتورسیکلت است که وظیفه اصلی آن ایجاد جرقه ای است که سوخت را در سیلندر به اشتعال برساند. شمع موتورسیکلت شامل قسمت های مختلفی از جمله بدنه، سوئیچ، بوش، پره و بسته بندی می باشد.
یکی از ویژگی های مهم شمع موتورسیکلت، مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار است. شمع های موتورسیکلت معمولا از جنس کروم نیکل یا پلاتینیوم ساخته می شوند تا این مقاومت را به دست آورند. همچنین، طراحی و شکل شمع نیز برای ایجاد بیشترین جرقه ممکن و انتقال بهتر سوخت به سیلندر بسیار مهم است.
علاوه بر این، تعویض به موقع شمع موتورسیکلت نیز بسیار حائز اهمیت است. شمع های قدیمی و فرسوده ممکن است عملکرد نامناسب داشته باشند و باعث افت قدرت موتور، مصرف سوخت بیشتر، زنگ زدن موتور و یا کاهش عمر مفید موتور شوند. بنابراین، بهترین روش برای افزایش عمر مفید موتور و افزایش کارایی آن، تعویض به موقع شمع موتورسیکلت است.
در نهایت، لازم به ذکر است که انتخاب شمع موتورسیکلت مناسب برای نوع و مدل موتورسیکلت بسیار مهم است. برای اطمینان از انتخاب صحیح، بهتر است با توجه به مشخصات فنی موتورسیکلت و توصیه های تولید کننده، شمع مناسب را انتخاب کنید.
همچنین، مراقبت و نگهداری مناسب از شمع موتورسیکلت نیز بسیار حائز اهمیت است. در صورت عدم تمیز کردن شمع، رسوبات و گرد و غبار ممکن است در داخل شمع جمع شده و عملکرد آن را مختل کند. بنابراین، بهتر است در هنگام تعویض شمع، آن را تمیز کرده و مطمئن شوید که در حالت عالی و بدون هیچ گونه مشکلی است.
همچنین، توصیه می شود که شمع های موتورسیکلت را هر 5000 تا 8000 کیلومتر یا هر 6 تا 12 ماه یکبار تعویض کنید. البته، این مدت زمانی بستگی به شرایط رانندگی شما و شرایط محیطی دارد. در صورتی که موتورسیکلت شما در محیط های خاکی یا گرد و غباری استفاده می شود، ممکن است نیاز به تعویض شمع ها در بازه زمانی کوتاهتری داشته باشید.
در نهایت، باید به یاد داشت که شمع موتورسیکلت از قطعات مهم و حیاتی موتورسیکلت است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. با توجه به نکات فوق و رعایت راهنمایی های تولید کننده، می توانید بهترین شمع را برای موتورسیکلت خود انتخاب کرده و از عمر مفید و کارایی بهتر موتور خود لذت ببرید.
در انتخاب شمع مناسب برای موتورسیکلت، به عواملی مانند نوع و مدل موتورسیکلت، شرایط رانندگی، نوع سوخت و حتی فصل سال نیز توجه کنید. در ادامه به برخی از انواع شمع های موتورسیکلت و ویژگی های آنها می پردازیم:
1- شمع های روغنی: این نوع شمع ها با استفاده از روغن به عنوان ماده اصلی سوخت، به کار می روند. این شمع ها برای موتورهایی که در محیط های خشک و گرم استفاده می شوند مناسب هستند.
2- شمع های بوجی: این نوع شمع ها با استفاده از جرقه های الکتریکی به عنوان ماده اصلی سوخت، به کار می روند. این شمع ها برای موتورهایی که در محیط های مرطوب و سرد استفاده می شوند مناسب هستند.
3- شمع های دیزلی: این نوع شمع ها برای موتورهای دیزلی استفاده می شوند و با استفاده از فشار بالای هوا به عنوان ماده اصلی سوخت، به کار می روند.
4- شمع های ایریدیومی: این نوع شمع ها از جنس ایریدیوم هستند و برای موتورهایی که در شرایط سخت و بدون توقف کار می کنند مناسب هستند. این شمع ها عمر طولانی تری نسبت به شمع های معمولی دارند و مقاومت به حرارت و فشار بالایی دارند.
در انتخاب شمع مناسب، بهتر است با توجه به نوع و مدل موتورسیکلت خود و شرایط رانندگی، به مشاوره فروشنده محصول پرداخته و شمعی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد را برای موتورسیکلت شما فراهم می کند.
چند لحظه منتظر بمانید تا محصولات بارگذاری شوند…
سوالات متداول:
چگونه می توانم شکاف شمع را کاهش دهم؟
اگر شکاف برای شمع بیش از حد بزرگ است، فشار دادن آرام آن با دست ممکن است این کار را انجام دهد. در غیر این صورت، می توانید سعی کنید با فشار دادن آرام الکترود کناری روی یک سطح سخت، آن را به سمت پایین فشار دهید. مطمئن شوید که شکاف را پس از بسته شدن کمی بررسی کنید تا مطمئن شوید که فاصله شکاف درست است.