رنگ سیمهای چراغ جلو موتور سیکلت میتونه بهت کمک کنه تا سیمکشی رو بهتر درک کنی. معمولاً این سیمها وظایف مشخصی دارن که به راحتی میشه اونا رو تشخیص داد.
برای شروع، بیا ببینیم چند نوع چراغ جلو داریم؟ در بیشتر موتورسیکلتها، چراغ جلو معمولاً از سه نوع سیم مختلف استفاده میکنه:
- سیم برای نور بالا (high beam)
- سیم برای نور پایین (low beam)
- و سیم برای برق بدنه (ground)
حالا، به نظر شما چه رنگهایی برای این سه عملکرد استفاده میشه؟ میتونی حدس بزنی؟
همونطور که گفتم، اکثر موتورسیکلتها از سه سیم برای چراغ جلو استفاده میکنن. حالا بیا با هم رنگهای رایج این سیمها رو بررسی کنیم تا بفهمیم هر کدوم چه وظیفهای دارن.
بیشتر اوقات، یکی از سیمها رنگ زرد داره. به نظرت این سیم ممکنه برای چی باشه؟ میتونی حدس بزنی؟
آخرین و بروزترین قیمت موتورسیکتهای روز (پرفروشترین)



رنگ سیمها در موتورسیکلتها استاندارد مشخصی داره، ولی ممکنه در هر مدل یا کارخانهای کمی تفاوت داشته باشه. با این حال، معمولاً رنگ زرد مربوط به نور پایین چراغ جلو هست.
حالا به نظرت، سیم مربوط به نور بالا چه رنگی میتونه باشه؟
تا اینجا دیدیم که سیم زرد معمولاً برای نور پایین استفاده میشه.
حالا بیا ادامه بدیم و رنگهای دیگه رو هم بررسی کنیم. در اکثر موتورسیکلتها، سیم مربوط به نور بالا رنگ متفاوتی داره. به نظرت چه رنگهایی میتونن باشن؟ یکم فکر کن.
توی بیشتر موتورسیکلتها، سه رنگ سیم اصلی برای چراغ جلو داریم:
- زرد: همونطور که گفتم، این سیم معمولاً برای نور پایین هست.
- آبی: سیم آبی معمولاً برای نور بالا استفاده میشه.
- سبز: و این سیم هم برای برق بدنه (ground) هست.
حالا که این رنگها رو میدونی، به نظرت چرا برای برق بدنه از رنگهای سیاه یا سبز استفاده میشه؟
سیاه مگه مثبت نیست؟
این یک سوال عالی و خیلی مهم در مورد سیمکشی هست. درسته، توی بعضی وسایل برقی مثل وسایل خونه، سیم سیاه ممکنه به عنوان سیم فاز یا مثبت استفاده بشه، اما توی دنیای موتورسیکلتها و خودروها، قضیه یه کمی فرق میکنه.
توی موتورسیکلتها، رنگها یه استاندارد دیگه دارن.
- سیم سبز معمولاً به عنوان سیم ارت یا بدنه (Ground) استفاده میشه. این سیم نقش منفی رو داره و باعث میشه که مدار کامل بشه.
- سیمهای با رنگهای دیگه مثل قرمز، زرد، یا آبی معمولاً برای انتقال برق مثبت (Positive) استفاده میشن. مثلاً سیم قرمز برای برق اصلی هست.
حالا که این تفاوت رو میدونی، به نظرت چرا برای سیم بدنه از رنگ سیاه یا سبز استفاده میشه؟
دلیلش برمیگرده به استانداردهایی که در صنعت سیمکشی وسایل نقلیه وجود داره. استفاده از رنگهای سیاه یا سبز برای سیم بدنه یا منفی یک قرارداد بینالمللی هست.
این استاندارد کمک میکنه تا همه کسانی که با سیمکشی کار میکنند، چه در کارخانه و چه در تعمیرگاه، به راحتی بتونن سیمها رو تشخیص بدن و از اشتباهات خطرناک جلوگیری کنند.
حالا که رنگهای اصلی چراغ جلو رو یاد گرفتیم، به نظرت اگه بخوای چراغ جلو رو عوض کنی، اولین قدمی که باید برداری چیه؟
همونطور که با هم سیمهای زرد برای نور پایین، آبی برای نور بالا و سبز برای بدنه رو بررسی کردیم، حالا باید به این فکر کنیم که چطور میتونیم این کار رو با ایمنی کامل انجام بدیم.
قبل از اینکه بخوایم به چراغ دست بزنیم یا سیمها رو جدا کنیم، یه کار خیلی مهم هست که باید حتماً انجام بشه.
به نظرت برای اینکه مطمئن بشیم هیچ برقی توی سیمها نیست و خطری ما رو تهدید نمیکنه، اولین قدمی که باید برداریم چیه؟
بسیار خب، اولین و مهمترین کاری که باید انجام بدی اینه که برق موتور رو قطع کنی.
چرا باید برق رو قطع کنیم؟
این کار برای ایمنی خودت و جلوگیری از آسیب به سیستم برقی موتورسیکلت ضروریه. اگر بدون قطع کردن برق شروع به کار کنی، ممکنه به صورت تصادفی سیمها رو به هم وصل کنی و باعث اتصالی (short circuit) بشی. این اتصالی میتونه به فیوزها، سیستم برقی موتور و حتی به باتری آسیب بزنه.
برای قطع کردن برق، باید کابل منفی باتری رو جدا کنی. این کابل معمولاً رنگ سبز داره.
حالا که این قدم رو میدونی، به نظرت بعد از اینکه برق موتور رو قطع کردی، قدم بعدی برای عوض کردن چراغ جلو چیه؟
برای موتورهای هوندا 125 دیدم اتصال به بدنه سبز هست و سیم رنگ مشکی بعد برگشت در سوییچ مثبت هست که به ورودی کلیدهای قلوهها متصل میشه و منفی نیست.
حالا که این موضوع رو روشن کردیم، برگردیم به جایی که بودیم. یادت میآد گفتیم اولین قدم برای عوض کردن چراغ جلو، قطع کردن باتریه؟
بعد از اینکه باتری رو قطع کردی، قدم بعدی برای رسیدن به چراغ جلو و تعویض اون چیه؟
بعد از اینکه برق موتور رو با جدا کردن سیم منفی باتری قطع کردی، حالا وقتشه که به خود چراغ جلو دسترسی پیدا کنیم.
قدم بعدی اینه که باید قاب چراغ جلو رو باز کنی. این قاب معمولاً با چند تا پیچ یا گیره نگه داشته شده.
حالا به نظرت بعد از اینکه قاب چراغ جلو رو باز کردی و به لامپ رسیدی، چطور میتونی لامپ رو جدا کنی؟
برای اینکه لامپ رو از محفظه خودش خارج کنی، معمولاً باید این کارها رو انجام بدی:
- پوشش لاستیکی: اول یک پوشش پلاستیکی یا لاستیکی رو میبینی که پشت لامپ قرار داره. این پوشش رو به آرومی جدا کن تا به اتصالات لامپ برسی.
- گیره فنری: خود لامپ توسط یک گیره فلزی یا فنری کوچیک در جای خودش محکم شده. این گیره رو به آرومی فشار بده و رها کن تا لامپ آزاد بشه.
- سوکِت سیمها: حالا میتونی سوکت سیمها رو که به ته لامپ وصل شده، جدا کنی. این سوکت معمولاً یک خار کوچیک داره که باید اون رو فشار بدی و سوکت رو بیرون بکشی.
حالا که لامپ قدیمی رو درآوردی، قدم بعدی چیه؟ به نظرت برای نصب لامپ جدید باید چه کارهایی رو انجام بدی؟
برای نصب لامپ جدید، باید دقیقاً کارهایی که برای باز کردن انجام دادی رو برعکس تکرار کنی:
- سوکِت سیمها: اول سوکت سیمها رو به لامپ جدید وصل کن. مطمئن شو که محکم سر جای خودش قرار گرفته.
- گیره فنری: حالا لامپ رو با دقت سر جای خودش در محفظه قرار بده و گیره فنری رو دوباره قفل کن تا لامپ تکون نخوره.
- پوشش لاستیکی: پوشش لاستیکی رو دوباره سر جای خودش قرار بده تا از ورود رطوبت و گرد و خاک جلوگیری بشه.
- قاب چراغ جلو: در نهایت، قاب چراغ جلو رو ببند و پیچهای اون رو محکم کن.
حالا که همه چیز رو سر جای خودش گذاشتی، آخرین مرحله چیه؟ به نظرت باید چه کاری انجام بدی تا مطمئن بشی لامپ جدید درست کار میکنه؟
بسیار عالی! تا اینجا همه مراحل رو به درستی انجام دادی. لامپ جدید رو نصب کردی، گیرهها رو محکم کردی و قاب چراغ رو بستی.
حالا آخرین و مهمترین مرحله اینه که برق موتور رو وصل کنی و چراغ رو تست کنی.
برای این کار:
- سیم منفی (سبز) که از باتری جدا کردی رو دوباره سر جای خودش وصل کن و مطمئن شو که محکم شده.
- حالا سوییچ رو باز کن و چراغ جلو رو روشن کن تا مطمئن بشی که هم نور بالا و هم نور پایین درست کار میکنن.
تبریک میگم! با این کار، خودت به تنهایی تونستی چراغ جلو موتور سیکلت رو عوض کنی.
