با سلام خدمت دوستان عزیز در این مقاله آموزشی از مقاله های موتور سلول قرار است راجع به تایم موتور سیکلت و نحوه تنظیم تایم موتور های زنجیر تایم صحبت کنیم اگر شما می خواهید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید و همچنین اگر دنبال اطلاعات بیشتری درباره موتورسیکلت میگردید میتوانید از از بالای صفحه قسمت منو و یا آیکون جستجو عبارت مورد نظر را جستجو کنید.
تایم موتورسیکلت چیست؟
تایم موتور یعنی هماهنگی بین حرکت پیستون موتورسیکلت با زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها می باشد.
اگر فرض کنید پیستون موتور سیکلت در حال مکش و حرکت به سمت پایین می باشد در این حالت سوپاپ هوا باز است و سوپاپ دود به حالت بسته است، و زمانی که پیستون در حالت و یا در محل انفجار هست، و شمع آماده جرقه زدن میباشد در این حالت باید سوپاپهای دود و هوا بسته باشند و هیچ فشاری توسط انگشتیهای موتورسیکلت به سوپاپهای موتور وارد نشده باشد، پس هماهنگی بین پیستونها و باز و بسته شدن سوپاپها را تایم موتور سیکلت میگوییم.
گاهی اوقات ممکن است تایم موتورسیکلت شما رد کند و صدماتی جبران ناپذیر به موتور وارد کند که در موتورهای هندا ۱۲۵ معمولاً به وجود نمیآید، مگر در شرایط خاص و این رد کردن تایم در مدلهای دندهای (تایم چرخ دنده ای) کم اتفاق میافتد و رد کردن تایم در این مدل ها به این صورت است که چرخ دندههایی که روی هم قرار میگیرند (یعنی دنده های میل لنگ و دندههای سوپاپ) هر دو صاف شده باشند.
رد کردن تایم موتور سیکلت بیشتر در موتورهای اتفاق می افتد که دارای زنجیر تایم هستند.
چطور بفهمیم که تایم موتورسیکلت رد کرده است؟
برای اینکه بفهمیم تایم موتور سیکلت تنظیم هست و زنجیر تایم در سر جای خودش قرار دارد باید چند نکته را بررسی کنیم.
برای بررسی تایم موتور از یک سری علامتها که روی فلایویل یا فلکه برق، علامت های روی پوسته انجین و علامتهای روی دنده سوپاپ استفاده می کنیم.
برای بررسی این موضوع باید در پوش سوپاپ موتور سیکلت را باز کنیم که معمولاً بسته به نوع موتورسیکلت پیچهایی وجود دارد که با باز کردن آنها میتوانیم به قسمت تایم موتورسیکلت و یا زنجیر تایم موتور سیکلت دسترسی پیدا کنیم.
همانطور که گفتیم روی فلایویل موتورسیکلت علامتی وجود دارد که باید آن را با علامتی که روی بدنه انجین به صورت شیار وجود دارد تنظیم کنیم. مثلاً در موتور ۷۰ سی سی علامت T روی فلایویل باید روبه روی شیاری که روی بدنه انجین قرار دارد تنظیم شود و این دو علامت روبروی هم قرار بگیرند.
همچنین روی دنده میل سوپاپ که به میل سوپاپ متصل است علامتی وجود دارد که روی این چرخ دنده زنجیر تایم سوار میشود برای تنظیم بودن تایم موتورسیکلت باید از این علامت روی چرخ دنده با علامتی که در همین قسمت روی بدنه سیلندر قرار دارد تنظیم شود و این دو علامت روبروی هم قرار بگیرند.
تنظیم تایم موتورسیکلت
تنظیم این علامتها برای موتورسیکلت های مختلف می تواند متفاوت باشد برای اطلاعات بیشتر میتوانید به دفترچه تعمیرات موتور سیکلت خود مراجعه کنید اگر این علامت در جهت مخالف علامت روی پوسته سیلندر بود کافی است فلایویل را دوباره بچرخانیم تا این علامت روبروی علامت روی سیلندر قرار بگیرد.
همچنین باید توجه داشته باشیم که علامت T در روبروی شیار خود قرار بگیرد با این حال اگر علامت تی رو به روی شیار قرار داشته باشد و علامت روی دنده تایم با علامت روی پوستر سیلندر تنظیم نباشد تایم موتور سیکلت تنظیم نیست و باید تایم را تنظیم نمود به صورتی که این علامت ها دقیقاً سر جای خود قرار بگیرند.
چه موتورتان تازه تعمیر شده باشد یا چه تایم آن رد شده باشد این علامت ها از تنظیم خارج میشوند و باید به این نکته خیلی توجه کنید که اگر موتور سیکلت را تازه تعمیر کردهاید و قطعات را متصل نموده اید به این نکته توجه کنید که تایم آن تنظیم باشد و تمامی علامت ها در جای خود قرار داشته باشند.
اگر تایم موتورسیکلت رد کند چه اتفاقی می افتد؟
گاهی اوقات ممکن است به دلایلی تایم موتورسیکلت تان یک یا دو دنده تغییر کند در این صورت موتور به خوبی کار نمی کند و بیشتر انرژی تولیدی به هدر می رود و قدرت موتور کاهش پیدا میکند چون تایم موتور تنظیم نیست، و وقتی تایم موتور تنظیم نباشد ممکن است هنگامی که عمل فشرده سازی هوا و بنزین درون سیلندر اتفاق میافتد سوپاپ ها باز باشند و این فشرده سازی به خوبی صورت نپذیرد پس به این دلیل می تواند موتور روشن هم نشود.
معایب تنظیم نبودن تایم موتورسیکلت
اگر تایم موتور سیکلت تنظیم نباشد موتور دیر روشن میشود و استارت خوری موتور سیکلت پایین می آید و موتور بیش از حد گرم میگردد و بنزین بیهوده سوخته خواهد شد.
همچنین موتور در دورهای بالاتر یا دور موتورهای خاص ریپ میزند.
گاهی اوقات از درون اگزوز صدای انفجار بیرون می آید و این به این علت میتواند باشد که تایم موتور رد کرده است و تایمینگ جرقه زنی موتورسیکلت نیز به هم خواهد خورد و قسمتی از انفجار داخل اگزوز اتفاق میافتد، و مصرف سوخت موتور بیش از حد بالا میرود.
در بعضی از موتورسیکلت ها با رد کردن تایم موتور بشقابک سوپاپ می تواند پیستون را سوراخ کند و یا ممکن است باعث کج شدن سوپاپ گردد. در بعضی مدلهای دیگر موتورسیکلت روشن نمیشود.
اگر علت های بالا در موتور سیکلت شما وجود دارد و موتورسیکلت شما از نوع زنجیرتایم میباشد میتواند به علت رد شدن تایم سوپاپها باشد البته به صورت قطعی نمی توان مطمئن بود بلکه بهتر است حواستان به تایم موتورسیکلت تان نیز باشد که تایم تنظیم باشد.
رد کردن تایم معمولاً در موتور سیکلت های زنجیر تایم رخ می دهد و کمتر پیش می آید در موتور سیکلت های دیگر رد کردن تایم موتور رخ دهد، مگر اینکه دنده های سرمیلنگ و سوپاپ که روی هم قرار میگیرند خوردگی داشته باشند.
در پایان خوشحال می شویم اگر شما تجربه ای در این مورد دارید و یا اطلاعات بیشتری در در زمینه تایم موتور سیکلت دارید در همین این صفحه بخش نظرات پایین صفحه می باشد با ما در میان بگذارید تا دیگران از طریق به شما نیز استفاده کنند.
تنظیم کاربراتور
فیلر گیری سوپاپ ها
میل لنگ موتورسیکلت
اگر برای موارد زیر جستجو کرده اید و به موارد زیر نیاز دارید به از دکمه های زیر میتوانید قیمت ها را مشاهده کنید و جستجو کنید:
خرید زنجیر تایم موتور ویو ، خرید زنجیر تایم اپاچی، قیمت زنجیر تایم اپاچی، قیمت زنجیر تایم اپاچی 180،
قیمت زنجیر تایم بنلی ۳۰۰ ،قیمت زنجیر تایم موتور بی کلاچ، قیمت زنجیر تایم موتور باکسر، قیمت زنجیر تایم پالس 180، قیمت زنجیر تایم موتور طرح ویو، خرید زنجیر تایم موتور سیکلت
خرید زنجیر تایم موتور | قیمت زنجیر تایم موتور |
قیمت دنده تایم موتورسیکلت | آچار دنده تایم موتور سیکلت |
قیمت زنجیر تایم موتور اپاچی، قیمت زنجیر تایم موتور باکسر، قیمت زنجیر تایم موتور پالس ، خرید دنده تایم موتور سیکلت، قیمت دنده تایم لیون، قیمت دنده تایم پراید، قیمت دنده تایم کش موتور سیکلت، خرید دنده تایم موتور سیکلت، قیمت دنده تایم موتورسیکلت ۲۰۰، قیمت دنده تایم کش موتور سیکلت، قیمت دنده تایم کویر، قیمت دنده تایم کوکما، قیمت دنده تایم لیون ، قیمت دنده تایم موتورسیکلت ۲۰۰، قیمت آچار دنده تایم موتور سیکلت، قیمت دنده تایم کش موتور سیکلت،
مقالات خارجی درباره تایم موتورسیکلت:
نوشته ها ممکن است به درستی ترجمه نشده باشند و دارای غلط املایی باشند در صورت تمایل در بخش نظرات صحیح آنها را با ما در میان بگذارید.
تعویض زنجیر تایم کار آسانی نیست.و مانند نصب یک قطعه آلیاژی براق نیست تا همه افراد حاضر در حوضچه گودال بتوانند هنردستی شما را تحسین کنند. با این حال، این کار کاملاً حیاتی است، زیرا یک زنجیر شکسته یا شل میتواند باعث شود که میل بادامک شما دندانی را رد کند و به طور بالقوه چیزی شبیه فاجعه چرنوبیل را تکرار کند. وضعیت – هزینه تعمیر تا 2500 دلار. اصولاً بیمه مکانیکی است.
زنجیر تایم (به طور طبیعی فقط در چهار زمانه یافت می شود) وظیفه حیاتی نگه داشتن میل بادامک – و در نتیجه باز و بسته شدن دریچه های ورودی و خروجی – را در تراز دقیق با میل لنگ دارند. الاغهای قدیمی دارای چرخ دندههایی هستند که نیرو را از طریق میلههای فشار به سوپاپها منتقل میکنند، اما فناوری بادامک سقفی سبکتر و قدرتمندتر این چرخدندهها را با زنجیر جایگزین کرده است.
زنجیر تایم این روزها بسیار بادوام هستند و به ندرت نیاز به تعویض دارند، اما بهتر است ایمن باشید تا متاسف باشید. این ایده خوبی است که به توصیه های جایگزین سازنده پایبند باشید. همچنین، هر زمان که فاصله سوپاپ را بررسی میکنید، شلی زنجیر را با کشیدن زنجیر در بالای چرخدنده میل بادامک بررسی کنید تا ببینید چقدر فاصله وجود دارد – بیش از نیمی از دندانها
، زمان تعویض آن فرا رسیده است. نیک دول از Teknik توضیح می دهد که چگونه این کار به درستی انجام می شود.
ابزارهایی که به آچار، میله تی و کیت سوکت نیاز دارید
سیم شش
انبر
گوش
ضربه
مگنت
ورنیه کالیپر
کالیپر
تفنگ
آچار
کشنده
ابزار
هزینه
: 1.5 ساعت
زنجیر زمان: 60 دلار
چرخ طیار
کار قبل از شروع، دوچرخه خود را به طور کامل بشویید تا شن و ماسه خارج نشود. از موتور شما نشیمنگاه و مخزن سوپاپ را بردارید، سپس میل بادامک را طبق مراحل داستان تنظیم مژه سوپاپ از دو ماه پیش بیرون بکشید (برای مشاهده اینجا را کلیک کنید). اگر سوپاپ از قبل تنظیم شده باشد، نیازی به جدا کردن سطل و شیلنگ نیست.
2. چرخ دنده پرتاب موتور استارت را بردارید
اکثر زنجیرهای تایم یک حلقه هستند و هرگز نمی شکنند و وصل نمی شوند. در عوض، آنها به عنوان یک واحد از اطراف چرخ دنده میل لنگ (پشت کاست) جایگزین می شوند. برای دسترسی به دوچرخه با موتور استارت، باید چرخ دنده های یکباره و احتمالاً خود موتور استارت را بردارید – اگر مهر و موم درپوش فلایویل سفت باشد.
3. پوشش فلایویل را پایین بکشید
پس از برداشتن موتور استارت و پرتاب چرخ دنده، به آرامی درپوش فلایویل، استاتور و واشر را بیرون بکشید. محل تعلق پیچ ها را دنبال کنید، زیرا طول آنها معمولاً در اطراف درب متفاوت است. کلاهک را فقط از یک نقطه باز نکنید، زیرا ممکن است بشکند. در عوض، از یک پیچ گوشتی کوچک برای حل مشکل استفاده کنید.
4. چرخ فلایویل و قطعات متحرک را تمیز کنید
با دسترسی واضح در سمت چپ موتور، اکنون زمان خوبی برای تمیز کردن کامل قطعات در دسترس است. اگرچه روغنهای مختلف پاککنندههای باکیفیتتری نسبت به روغنهای دیگر دارند، اما حتی بهترین روغنها نیز میتوانند در طول زمان و استفاده مقداری دوده و کثیفی ایجاد کنند. در صورت لزوم، تا حد امکان با اسپری و برس چربی زدا استفاده کنید.
5. مهره فلایویل را بردارید مهره
فلایویل یکی از محکم ترین بست های دوچرخه است. در حالی که می توان موتور را برای جلوگیری از چرخش فلایویل قفل کرد و سپس از آچار برای شل کردن مهره استفاده کرد، فشار وارد بر موتور و احتمال خم شدن چیزی به این معنی است که این روش ایده آلی نیست. در عوض، تفنگ جغجغهای بادی یا برقی قطعاً راهی است که میتوانید به اینجا بروید.
6. فلایویل را از برق بکشید
تنها ابزار ویژه ای که برای انجام این کار لازم است، یک کشنده چرخ طیار است که برای جدا کردن چرخ فلایویل از انتهای مخروطی میل لنگ استفاده می شود. فقط اتصال مهره را به انتهای فلایویل پیچ کنید، سپس بدنه کشنده اصلی را روی خود فلایویل پیچ کنید. هنگامی که پیچ های کشنده را سفت می کنید، فلایویل از انتهای میل لنگ کشیده می شود.
7. هنگام برداشتن دنده موتور استارت
و بیرون کشیدن فلایویل، حتما کلید نیم دایره (دیسک فلزی نیم دایره ای که دو جزء را به هم قفل می کند) را از شیار روی میل لنگ بگیرید. سپس، چرخ دنده بزرگ موتور استارت را روی میل لنگ بردارید تا زنجیر تایم نمایان شود.
8. حذف
راهنمای زنجیر زمان آخرین مرحله قبل از برداشتن زنجیر این است که راهنمای زنجیر تایم را پایین بکشید. اینجا جایی است که انتهای پایین لغزنده زنجیر تایم عقب نصب شده است، که برای نگه داشتن زنجیر روی دندانه های صحیح چرخ دنده میل لنگ طراحی شده است تا هنگام تنظیم مژه سوپاپ، خطر از دست دادن دندان ها را نداشته باشید. فقط دو پیچ را که آن را در جای خود نگه می دارند بردارید.
9. تعویض زنجیر
با برداشتن همه چیز، به سادگی زنجیر را رها کنید و یک حلقه از آن در اطراف میل لنگ بیرون بکشید. برای بستن زنجیر جدید، یک خط بند به دور زنجیر ببندید و آن را از جعبه بیرون بیاورید تا بتوانید نوار را از بالا به بالا ببندید. این عکس زنجیر جدید را قبل از وارد شدن به جعبه موتور نشان می دهد.
10. موتور را دوباره مونتاژ کنید
پس از نصب زنجیر جدید، به ترتیب معکوس، از جمله مراحل در داستان تنظیم سوپاپ قبلی، دوباره مونتاژ کنید. جنبه کلیدی مونتاژ مجدد، دریافت گشتاور صحیح روی مهره چرخ طیار است. اگر از جغجغه استفاده میکنید و اعتماد به نفس ندارید، از یک مکانیک یا دوستانی که میدانند چه میکنند کمک بخواهید.
تایم
همانطور که از نام آن پیداست، کشش زنجیر تایم خودکار با فشار دادن نوار لغزنده زنجیر تایم عقب به طور خودکار کشش صحیح را روی زنجیر تایم اعمال می کند. این به نوبه خود هر گونه سستی را جبران می کند زیرا زنجیره به طور طبیعی کشیده و شل می شود. برای از بین بردن کشش از زنجیر، به سادگی پیچ پوشش پشت کشنده را بردارید و پیچ را باز کنید تا زمانی که صدای کلیک شنیده شود و کشش به طور خودکار شل شود. هنگام تنش مجدد زنجیر، پیچ را به داخل پیچ کنید تا زمانی که صدایی مشابه را احساس کنید و کشش به طور خودکار به کشش صحیح تنظیم می شود.
کشنده
لغزنده زنجیر تایم
در حالی که هنگام تعویض زنجیر تایم نیازی به جدا کردن لغزنده جلو ندارید، می توانید این کار را زمانی انجام دهید که سر را پایین بکشید تا پیستون را جایگزین کنید. ترفند این است که هنگام نصب مجدد لغزنده ها به درستی در جای خود قرار گیرند. این عکس صندلی سطلی را نشان می دهد که انتهای پایینی لغزنده جلو در آن قرار دارد و بالانس (دستگاه نیم دایره ای) را در اکثر شمشیرهای مدرن برای کاهش لرزش موتور نشان می دهد.
وقتی صحبت از بازسازی موتورهای چهار زمانه می شود، بدست آوردن جزئیات کوچک مناسب اغلب می تواند تفاوت بین یک موتور بادوام و قدرتمند برای یک موتور کوتاه مدت باشد. JE Pistons چندین دهه تجربه در طراحی، مهندسی و آزمایش پیستون برای موتورهای چهار زمانه با کارایی بالا دارد. اگرچه جزئیات فنی زیادی در عملکرد چهار زمانه وجود دارد، برنامهریزی دوربین یکی از مهمترین نکاتی است که باید بلافاصله پس از تازهسازی لبه بالایی به دست آورید. ما تمام جزئیات مهمی را که باید هنگام برنامه ریزی موتور در نظر بگیرید، مرور خواهیم کرد و نکات مفیدی را برای اطمینان از انجام صحیح کار ارائه خواهیم داد.
پس از نصب یک پیستون جدید بر روی موتور سیکلت چهار زمانه خود، تنظیم برنامه تولید برای عملکرد مناسب و جلوگیری از آسیب بسیار مهم است. پیستون های JE را برای دوچرخه خود پیدا کنید.
همانطور که از نام آن پیداست، ریشه تمام مشکلات ساخت موتور مرتبط با زمانبندی بادامک معمولاً از یک نسبت کلید منشا میگیرد که موقعیت میل لنگ نسبت به موقعیت میل بادامک است. انحراف از شرایط تعیین شده توسط کارخانه ممکن است منجر به از دست دادن عملکرد موتور شود که در مقایسه با احتمال خرابی فاجعهبار موتور، مشکل کوچکی است، زیرا دوربینهای زمانبندی نامناسب میتوانند باعث تماس بین سوپاپ و پیستون شوند.
برای مقابله با تنظیم صحیح زمانبندی دوربین، از راهنمای خدمات سازنده استفاده کنید. راهنمای خدمات تنها مکانی است که در آن اطلاعات دقیقی را خواهید یافت که نشان دهنده روش صحیح است. قبل از شروع کار، وقت بگذارید و مراحل ذکر شده در راهنمای خود را به طور کامل مرور کنید.
تمام مراحل برنامه ریزی تولید معمولاً با چرخاندن میل لنگ به یک مکان مشخص شروع می شود. مراحل خاص انجام این کار بسته به موتور متفاوت است، با این حال، نمی توان به اندازه کافی بر اهمیت انجام صحیح این قسمت تاکید کرد. اغلب، علامتهای کوچک باید با مشخصات داخلی موتور یا روی یکی از پوششهای آن هماهنگ شوند. هنگام تراز کردن میل لنگ حتما از نور زیادی استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که مستقیماً به ویژگی تراز نگاه می کنید. مشاهده ویژگی های تراز در یک زاویه می تواند به موقعیت نادرست میل لنگ منجر شود.
در بسیاری از موتورهای موتورسیکلت، میل لنگ را می توان با برداشتن درپوش روی درپوش یا شاسی و استفاده از سوکت و جغجغه چرخاند. ممکن است یک درب اضافی برای نشان دادن علامت زمان وجود داشته باشد. در این تصویر دقت کنید که این دو اسلات چگونه با هم قرار می گیرند. حفظ تراز این شکاف ها در بقیه مراحل برنامه ریزی دوربین بسیار مهم است.
هنگامی که میل لنگ در موقعیت قرار می گیرد، گام بعدی در موتورهایی که از زنجیر بادامک استفاده می کنند این است که زنجیر را به دور بادامک یا دوربین ها بپیچید و در عین حال موقعیت صحیح را حفظ کنید. در ضمن میل لنگ هم باید سر جای خودش باقی بمونه! کار با موتورهایی که دارای دوربین دنده ای هستند معمولاً کمی آسان تر است زیرا تنها نگرانی این است که اطمینان حاصل شود که چرخ دنده ها به درستی تراز شده اند.
با حفظ تراز علائم میل لنگ، زنجیر زمان بندی را روی میل بادامک نصب کنید، از دورترین سمت کشش زنجیر شروع کنید و مطالعه زنجیر را حفظ کنید.
چرخ دنده ها نوعی علامت تراز را نشان می دهند، مانند یک خط نوشته شده یا یک نقطه با فرورفتگی. بسته به موتور، این ویژگی ها باید با ویژگی تناسب موتور هماهنگ شوند. به عنوان مثال، تراز کردن ویژگی جفت گیری چرخ دنده ها با صفحه پوشش سرسیلندر غیر معمول نیست.
در پیکربندیهای بادامک منفرد مانند این، یک شکاف در دو طرف چرخ دنده برای تراز کردن یک خط در هنگام نصب زنجیره بادامک وجود دارد. در بسیاری از پیکربندیهای دوربین دوگانه، در هر چرخ دنده بادامک شکافهایی وجود دارد تا با صفحه سرسیلندر هماهنگ شوند. همیشه راهنمای کاربر خود را برای توصیه های دقیق بررسی کنید.
در موتورهایی که از زنجیر بادامک استفاده می کنند، نحوه پیچیده شدن زنجیر به دور چرخ دنده ها مهم است. مهم است که مطمئن شوید وقتی زنجیر به دور تجهیزات کشکک پیچیده میشود، شلی وجود نداشته باشد. ما می خواهیم تمام شلی زنجیر در سمتی از موتور باشد که کشنده زنجیر در آن قرار دارد. اما در موتورهایی که از دو دوربین استفاده می کنند، بهتر است ابتدا دورترین بادامک را از کشنده زنجیر نصب کنید. زنجیر آموخته شده از میل لنگ را بکشید، سپس دنده را با دقت در جای خود بلغزانید و مطمئن شوید که هم موقعیت میل لنگ و هم موقعیت چرخ دنده با ویژگی های جفت شدن آنها هماهنگ است. در موتورهای بادامک دوگانه پس از نصب بادامک اول می توان زنجیر را از براکت اول آموزش داد و بادامک و دنده دوم را در جای خود بلغزانید و به درستی تنظیم کرد.
در این مرحله، موقعیت تولید (ها) و میل لنگ را دوباره بررسی کنید. در موتورهایی که از زنجیر دوربین و دو دوربین استفاده میکنند، برخی از دفترچههای راهنمای خدمات، علاوه بر ویژگیهای تراز خود چرخ دندهها، تعداد پیوند زنجیر یا پینهای زنجیر را بین ویژگی snap fit دوربین مکش و اگزوز نشان میدهند. در موتورهای دنده محور، به سادگی آزمایش خواص تراز همه چرخ دنده های سیستم خواهد بود.
هنگامی که نمایشگرها به درستی قرار گرفتند، می توان پوشش بادامک را دوباره نصب کرد و فاصله سوپاپ ها را بررسی کرد. پس از انجام تمام تنظیمات فاصله سوپاپ ها، آخرین مرحله در موتورهایی که از زنجیر بادامک استفاده می کنند، تنظیم کشش زنجیر است.
پس از نصب مجدد درپوش تولید، فاصله های سوپاپ را بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیمات حاشیه را انجام دهید.
چندین نوع مختلف تنش زنجیر معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال، صرف نظر از نوع، نصب کشش زنجیر در موقعیت جمع شدنی آن بسیار مهم است. برای دستورالعمل های خاص در مورد بازگرداندن کشنده زنجیر به دفترچه راهنمای سرویس خود مراجعه کنید. به نصب کشنده زنجیر روی موتور ادامه دهید. پس از نصب، تمام مراحل لازم را برای افزایش طول کش زنجیر و کشش زنجیر انجام دهید.
مطمئن شوید که زنجیر کشش را در حالت جمع شده نصب کنید و پس از نصب زنجیر به کشش آن ادامه دهید. سبکهای تریلر زنجیرهای متفاوت است، بنابراین برای دستورالعملهای کشیدن و سفت کردن به راهنمای کاربر خود مراجعه کنید.
هنگامی که کشنده زنجیر کشیده می شود، زنجیر تولید شده تا حدودی سفت می شود، اما ممکن است در موقعیت بهینه خود نباشد. به چرخش موتور در چهار دور میل لنگ ادامه دهید. چرخاندن موتور به زنجیر این امکان را می دهد که کشیده شود و زنجیر کشیده شود. همچنین به عنوان فرصتی برای تأیید اینکه همه چیز به گونه ای تنظیم شده است که حداقل هیچ گونه اختلال مکانیکی وجود نداشته باشد. اگر نمی توانید موتور را در هر چهار حرکت آن بچرخانید، احتمال زیادی وجود دارد که زمان بندی اشتباه تنظیم شده باشد و سوپاپ ها با پیستون تداخل داشته باشند.
با فرض اینکه چرخش اولیه موتور به آرامی انجام شد، که آخرین باری است که تمام اتصالات کلید حفظ شده است. میل لنگ را با توجه به ویژگی تراز آن تغییر دهید. مجدداً بررسی کنید که دوربین (ها) با ویژگیهای خود هماهنگ هستند. پس از انجام این کار، بخش سخت کار کامل می شود و می توانیم با اطمینان از اینکه زمان بندی دوربین به درستی تنظیم شده است، از آنجا خارج شویم.
نکات سایش و تعویض زنجیر بادامک
پست این هفته به یک جزء موتور که اغلب نادیده گرفته می شود اختصاص داده شده است که اهمیت آن به طور کامل شناخته نشده است و مشخصات سرویس آن بسیار کم است. من در مورد زنجیره زمان صحبت می کنم. من می خواهم در مورد برخی از نشانه های سایش زنجیر بادامک صحبت کنم و با شما به اشتراک بگذارم.
درست مانند زنجیر درایو، زنجیر تایم می تواند کشیده، خسته و فرسوده شود. خوشبختانه، آنها در برابر گل و لای مصون هستند، حمام کردن در حمام روغن و محیط کلی بسیار بهتر است. قبل از شروع، یک تصور اشتباه که می خواهم فوراً برطرف کنم این است که زنجیره زمان از نظر فنی کشیده نمی شود. در عوض، پینها و عناصر چرخان زنجیره فرسوده میشوند. با فرسودگی پینها، کوچکتر میشوند و سوراخهای جفتگیری آنها بزرگتر میشوند و در نتیجه بازی و طول زنجیره افزایش مییابد.
هنگامی که یک موتور با زنجیر تایم فرسوده کار می کند، عملکرد موتور آسیب می بیند و احتمال خرابی های مرتبط به طور قابل توجهی افزایش می یابد (فکر کنید تنش زنجیر). سه مشکل اصلی عبارتند از: کنترل کمتر سوپاپ، زمان بندی بادامک بسته و افزایش شلی زنجیر در قطار سوپاپ. در یک موتور استوک با فاصله کافی بین پیستون و سوپاپ، کنترل سوپاپ با دقت کمتر معمولاً مشکلی نیست و زمان بندی بادامک نیز به طور جدی خارج از مشخصات فنی نیست. با این حال، در موتورهای با کارایی بالا با بادامکهایی که فاصله بین پیستون و سوپاپ را کاهش میدهند، عدم کنترل سوپاپ و زمانبندی نادرست میتواند منجر به سازگاری سوپاپ به پیستون شود.
خبر خوب این است که اکثر مردم از موتورهای اصلاح شده به شدت استفاده نمی کنند، بنابراین نگرانی در مورد تماس سوپاپ ها با پیستون ها به دلیل فرسودگی زنجیر بادامک به حداقل می رسد. سؤال باقیمانده، که در مورد استوک بودن موتور یا اصلاح آن در هنگام فرسوده شدن زنجیر تایم صدق میکند، این است که کشنده زنجیر بادامک مقدار زیادی کار برای رفع شلی قطار سوپاپ انجام خواهد داد. هنگامی که زنجیر تایم کشیده می شود، ممکن است به صورت یکنواخت کشیده نشود و برخی از قسمت های زنجیر ممکن است سفت تر یا شل تر از بقیه باشد. در حالی که کشنده های زنجیر بادامک اتوماتیک در اکثر موتورها قابل اعتماد هستند، برخی از مدل ها، مارک ها و افراد خاص بهتر از سایر موتورها عمل می کنند. یک زنجیر تایم فرسوده میتواند کشش نازک و ناسازگار زنجیر را به قطار سوپاپ اضافه کند و مطمئناً کار کشنده را آسانتر نمیکند. بنابراین منطقی است که هر از گاهی مراقب وضعیت خود زنجیره باشیم.
وقتی روی موتور کاوازاکی KX250F کار میکردم، برای نشان دادن تفاوتهایی که بین زنجیر بادامک جدید و فرسوده مشاهده خواهید کرد، وقت گذاشتم و مقایسههایی انجام دادم. ابتدا بعد از نصب زنجیر فرسوده، زمان بندی بادامک را بررسی کردم. سپس زنجیره جدید را نصب کردم و زمان را دوباره بررسی کردم. در جدول زیر می بینید که در مقایسه با مقادیر زمان بندی زنجیر بادامک جدید، زمان بندی بادامک ورودی 6.625 درجه و زمان بندی اگزوز 9.50 درجه عقب افتاده است. این ممکن است برای یک جنگجوی متوسط آخر هفته چندان به نظر نرسد، اما از نظر موتورهای عملکردی، کیلومترها با معیار فاصله دارد!
زمان بندی بادامک کاوازاکی KX250F
بعد به افزایش طول زنجیره نگاه کردم. با زنجیرهای قدیمی و جدید روی نیمکت، به راحتی می توان تفاوت قابل توجهی در طول زنجیره مشاهده کرد. زنجیر قدیمی حدود 5 میلی متر طولانی تر از زنجیر جدید است.
کشش زنجیر بادامک KX250F
همچنین به راحتی می توانید ببینید که زنجیر قدیمی انعطاف پذیرتر از زنجیر جدید است.
کشش زنجیر بادامک
این مقایسه ها همه خوب هستند، اما چه زمانی عملی شدند؟ سوال خوبی است زیرا اکثر شما زمان را بررسی نمی کنید یا زنجیره را برای مقایسه آن با زنجیره جدید حذف نمی کنید. متأسفانه، تعداد بسیار کمی از دفترچه های راهنمای خدمات، مشخصات یا راهنمایی های زنجیره بادامک را به غیر از عبارت “بازرسی و تعویض در صورت لزوم” که معمولاً در کتابچه ها یافت می شود ارائه می دهند. ممکن است خوش شانس باشید و مشخصات اندازه گیری پین به پین را پیدا کنید که می توانید هر از گاهی از آن استفاده کنید، اما این معمول نیست. پیشنهاد من این است که قبل از نصب زنجیر جدید در دفعه بعد، ویژگی های قابل اعمال زنجیر جدید را ثبت کنید. به این ترتیب، برخی از مشخصات ملموس را برای مقایسه سایش زنجیر دریافت خواهید کرد.
روش 1 – اندازه گیری پین به پین
یکی از روش های مورد علاقه من برای اندازه گیری سایش زنجیر، مقایسه اندازه گیری پین به پین زنجیره های قدیمی و جدید است. برای انجام این کار، باید تعداد کل پین های روی زنجیره را بدانید. شمارش تعداد پین ها قبل از نصب زنجیر ساده ترین کار است، اما همچنان می توان با علامت گذاری یکی از حلقه های زنجیر، چرخاندن موتور و شمارش تعداد پین ها را با زنجیر نصب شده در موتور شمارش کرد.
هنگامی که تعداد کل پین ها مشخص شد، می توان اندازه گیری ها را روی مجموعه ای از پین ها با زنجیره نصب شده انجام داد. من دوست دارم حدود 6 تا 8 پین را بین چرخ دنده های موتور بادامک دوقلو قرار دهم. موتور Unicam پیچیده تر است و معمولاً می توانید پین های کمتری را اندازه گیری کنید. مهم است که سعی کنید چندین پین را اندازه گیری کنید، زیرا این باعث می شود تفاوت بین اندازه گیری های زنجیره قدیمی و جدید بیشتر قابل توجه باشد. پس از نصب زنجیر جدید، 1.846 اینچ (46.89 میلی متر) را روی هشت پین اندازه گرفتم. این اندازه گیری معیار من است که با تمام اندازه گیری های آینده مقایسه خواهم کرد.
اندازه گیری پین به پین زنجیر بادامک با
گذشت زمان، زنجیره فرسوده و کشیده می شود. برای مراقبت از سایش زنجیر، هرگز بد نیست که وضعیت زنجیر خود را هنگام بررسی مژه دریچه بررسی کنید. در تصویر زیر زنجیر قدیمی را با زنجیر جدید جایگزین کردم و اندازه گیری سوزن ها را روی هشت بخیه تکرار کردم. این بار 1.860 اینچ (47.24 میلی متر) اندازه گرفتم.
برای اندازه گیری پین به پین زنجیر بادامک KX250F
، جدول زیر را برای تفاوت طول بین زنجیر قدیمی و جدید ببینید.
اندازه گیری کشش زنجیر بادامک KX250F
اضافه کردن هشت پین به طول زنجیره مطمئناً در نگاه اول زمین را خرد نمی کند، اما تنها کسری از زنجیره است. برای درک بهتر افزایش طول کل زنجیره و شدت مشکل، باید مقداری ریاضی انجام شود. زنجیر بادامک من در مجموع 114 پایه دارد و از آنجایی که من فقط 8 پایه را اندازه گرفتم، باید 8 را بر 114 تقسیم کنم تا ضریب طول خود را مشخص کنم.
8 قطعه سوزنی که در یک زنجیر 114 سوزن قرار می گیرند = 114/8 = 14.25
وقتی مشخص کردم که در یک زنجیر 114 سوزن چند قطعه سوزنی وجود دارد، می توانم این مقدار را در تغییر طول بین دو زنجیر ضرب کنم تا کل آن مشخص شود. طول زنجیره اضافه شد .
افزایش طول کل زنجیره (اینچ) = 0.014 “x 14.25 = 0.200”
افزایش طول کل زنجیر (mm) = 0.36 x 14.25 = 5.13 میلی متر
افزایش محاسبه شده دقیق است زیرا این تفاوت در طول است که هنگام قرار دادن زنجیر و اندازه گیری آنها مشاهده می کنم. . اگر با اینکه چه تغییرات طولی قابل قبول است آشنا نیستید، این مثال را می توان دیستال ترین مثال دانست. موتور به شدت نادیده گرفته شده بود و وضعیت نامناسبی داشت.
روش 2 – کشنده زنجیر چه می گوید؟
راه دوم برای بررسی سایش زنجیر، مقایسه موقعیت پیستون کشنده زنجیر بادامک در طول عمر زنجیر است. برای انجام این کار، کشنده را به طور موقت نصب کنید، تنظیم کنید و موتور را حداقل چهار بار برگردانید تا کشنده بتواند خودش را کش دهد. هنگامی که کشنده زنجیر شلی زنجیر را جذب کرد، آن را بردارید و موقعیت پیستون را ثبت کنید. به یاد داشته باشید که بسته به طراحی کشنده، ابزار توقف کشش زنجیر را نصب کنید یا پیچ و مهره مرکزی و فنر را بردارید تا هنگام برداشتن کشنده، پیستون بیرون نزند.
در تصویر زیر، محل نصب زنجیر جدید را مشخص کردم. همانطور که می بینید، پیستون به سختی بیرون می آید و دندان دوم روی پیستون درگیر می شود.
عقب کشنده
زنجیر بادامک
شود با فرسودگی زنجیر، پیستون باید بیشتر و دورتر کشیده شود تا شلی را جبران کند. وقتی پلانجر را با زنجیر قدیمی نصب کردم، دندان نهم روی پیستون مشبک شد. از مشاهداتی مانند این می توان برای اندازه گیری سایش زنجیر بادامک و تعیین زمان تعویض زنجیر استفاده کرد.
روش 3 – تراز کردن علائم و احساس
هر موتور دارای علامت های خاصی است که در مجموعه طراحی شده است تا به زمان بندی موتور کمک کند. همچنین می توان از این علائم برای درک وضعیت زنجیره زمان استفاده کرد. هنگامی که به درستی زمان بندی شده باشد، همه علامت های هم ترازی باید تقریباً به طور کامل قرار گیرند. همانطور که در تصویر موتور کاوازاکی مشاهده می کنید، دو علامت مهر شده روی چرخ دنده بادامک با سطح ماشینکاری شده سرسیلندر هماهنگ می شوند. هر دو علامت پانچ قابل مشاهده و در محل صحیح هستند.
تراز میل بادامک KX250F
هنگامی که زنجیر فرسوده می شود، کشنده لقی را جذب می کند و سرعت بادامک کاهش می یابد. در این تصویر با زنجیر قدیمی نصب شده، علائم مهر شده روی بادامک اگزوز نسبت به سطح ماشینکاری شده سرسیلندر آنقدر زیاد است که بادامک ورودی حتی قابل مشاهده نیست. این نشانه خوبی است که زنجیر فرسوده شده و باید تعویض شود.
ناهماهنگی میل بادامک KX250F
در نهایت، اگر موتور دارای طراحی بادامک دوگانه است، می توانید احساس اولیه ای برای کشش زنجیر بین چرخ دنده های بادامک داشته باشید.
در اینجا بعد از نصب زنجیر قدیمی، وقتی زنجیر را بالا می کشم، حدود 6-8 میلی متر شلی ایجاد می شود.
زنجیر بادامک فرسوده
به سمت پایین فشار میآورد، من حدود 6-8 میلیمتر شل میکنم.
شلی زنجیر بادامک
پس از نصب یک زنجیر جدید، با حدود 3 میلی متر شلی بالا بکشید.
، با فشار دادن به پایین، حدود 3 میلیمتر شلی نیز دریافت میکنم.
حالا که تا اینجا اومدی ممنون میشم مهمترین چیزی که از این مقاله(تایم موتورسیکلت) یاد گرفتی در بخش نظرات بنویسی تا اگه یک روز دیگه دنبال جواب این سوالت بودی بیای همینجا و خلاصشو بخونی
سلام داداش خسته نباشی
داداش تایم موتورسیکلت پیشرو پویا 100T رو چطوری پیدا کنم و درستش کنم؟ ممنون از راهنماییت
بسیار کامل و عالی بود
بعنوان یه تعمیرکار که حدود بیست ساله کارمه هنوز با خوندن مطالب چیزای جدید تری یاد میگیرم.. ممنون